RIP-ketju

  • 2 901 611
  • 11 686

Ujcik#11

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Pittsburgh
Joitakin viikkoja sitten tuli kuunneltua Ahtisaaresta tehty kirja.
R.I.P ja suuri arvostus Marttia kohtaan. Tavallaan itselleni avautui siinä kirjassa, että totta vieköön, Ahtisaari oli karjalan evakko joka pakeni sotaa kahteen kertaan ja muisti nämä asiat vielä hyvin ja varsinkin jälkimmäisen lopullisen evakon, joksi hän kutsui kirjassaan koko elämäänsä. Sanoi muistaakseni niin, että olen Helsingissä, koti on Oulussa ja sydän karjalassa. Samalla kun avautui tuo evakon asema, ymmärrykseni sekä arvostukseni kasvoi sille, mitä hän sillä kokemuksellaan teki. Auttoi heikoimmassa asemassa olevia ja pystyi ymmärtämään syvällisesti ja omakohtaisesti näiden hätää näkevien ihmisten sielunmaisemaa.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
R.I.P. Presidentti Ahtisaari.

Presidenttikaudellaan Ahtisaari ei saanut suurta arvostusta osakseen, ja lähinnä tuntui siltä, että suuri yleisö ja jopa toimittajat kiinnittivät enemmän huomiota siihen, että tämä oli ylipainoinen ja huonoista polvista johtuen kävely oli huonoa.

Presidenttikauden jälkeen onneksi arvostusta on hiljalleen löytynyt. Ja täälläkin on hiljalleen tajuttu, että kyseessä onkin ollut kansainvälisesti erittäin arvostettu diplomaatti, joka on saanut aikaan enemmän kuin ehkä kukaan toinen suomalainen, ainakin pitkään aikaan.
 

WarWas

Jäsen
Suosikkijoukkue
ÅIFK. Kaikki Fin maajoukkueet. 99+
Onko Maralle omaa ketjua?

Hyvää matkaa erittäin hyvälle presidentille ja aidolle länsidemarille. Valitettavasti kausi jäi vain yhden kauden mittaiseksi.

Suuri mies lähti pois.
Omaisille toivon sururauhaa ja kestämistä.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Levot Ahtisaarelle. Mara oli länteen katsova presidentti, joka oli keskeisesti viemässä Suomea EU-aikaan. Ahtisaari teki myös monenlaista konkreettista Suomi-työtä maailmalla, niin diplomatian saralla kuin viennin edistämisessä. Maran pressavuosien kauppavaltuuskunnat saivat useammankin painavan oven auki Ahtisaaren peesissä. Kansainvälisesti erittäin arvostettu presidentti, ja on tässä suhteessa aivan kärkikaartia Suomen historiassa.
 

Wiljami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, sympatiaa muuhun Savoon ja Kaakonkulmalle
Todella rauhaisaa lepoa toivotan Maralle. Aliarvostetuin presidenteistämme ainakin sotianjälkeinen aika huomioiden, ja se lokamäärä mitä päälleen lensi 90-luvulla oli todella tolkuton. Ja mitä ajasta muistaa, niin oli jopa ihan ok pilkata miestä kun oli semmoinen läski tollikka eikä Suuri ja Viriili kansan Isä kuten presidentin haluttiin olevan. Onneksi tuosta toksisesta lokeroinnista on päästy aika kauas ja varmasti melko moni on jo ehtinyt tuolloista käytöstään katua vielä Ahtisaaren elinaikana.
 

Nahkasohva

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Ronnie O'Sullivan, Sunderland
Lepää rauhassa, Martti Ahtisaari. Monessa asiassa aikaansa edellä eläneen, kansainvälisesti tunnetuimman ja arvostetuimman rauhanvälittäjämme muisto säilyy.
 

Alba

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Packers, Ukraina
Lower the flags, a good man has passed. Lepää rauhassa presidentti Ahtisaari.
 

FASlapsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Ala-asteella meidän luokka järjesti Ahtisaari vs. Rehn mock-presidentinvaalit koko koululle, ja jostain helvetin syystä minut arvottiin vetämään Martti Ahtisaaren vaalikampanjaa, ja joku tyttö arpoutui Rehnin vaalikampanjan vetäjäksi. Siinähän kävi sitten toki niin, että koska Martti oli mies, ja Elisabeth nainen, ja minä poika ja se toinen vetäjä tyttö, kisasta tuli oikeastaan lähinnä tytöt vs. pojat asetelma. Minä sain avukseni vaalikampanjaan pelkkiä poikia, ja se toinen pelkkiä tyttöjä. Ei sillä ollut mitään väliä vaikka siellä olisi ollut vastakkain Jammu Siltavuori ja Äiti Teresa, tai Jeesus Kristus ja Aileen Wuornos, tytöt olisi silti äänestäneet naista ja pojat miestä. Sitten me teimme poikaporukkamme kanssa kaikenlaista typerän humoristista paskaa siitä miten Martti oli Elisabethia parempi, julisteita ja flaijereita ja ties mitä Martti-marssia sun muuta keksittiin, ja tytöillä oli sitten tosikkomaisempaa materiaalia Elisabethin paremmuudesta. Jossain julisteessa Martti ajoi bussilla jonka kyljessä luki Ahtisaari, ja Elisabethin naama jossa oli ristit silmissä oli siellä bussin renkaan alla, jossain kruunupäistä Marttia kannettiin kultatuolissa kadulla, jonka varrella itkevä Elisabeth kerjäsi lantteja. Taisi olla niin että osa näistä meidn erittäin hauskoista ja hyvän hengen mukaisista julisteista poistettiin opettajien ja rehtorin toimesta, moderaattorit saatana.

Sitten koitti vaalipäivä. Martin numero oli iso sininen kakkonen, Elisabethin iso punainen kolmonen. Minä keksin vaalikoppiin mennessäni vielä yhden tosi hauskan vitsin, ja äänestin itse Elisabeth Rehniä vaikka olin Martin kampanjaa vetänyt. Hihittelin siellä kopissa omalle hassuudelleni, ja hihittelin vielä kun laitoin äänestyslipukkeeni - johon olin taiteillut ihan helvetin ison kolmosen - ääntenkeruulaatikkoon. Sitten kun äänet laskettiin, hihittelin vielä enemmän koska Martti hävisi Elisabethille, yhdellä äänellä.

Sori Martti tästä, en oo aikaisemmin uskaltanut tätä tunnustaa. Toivottavasti sinuakin nyt hihityttää siellä pilvenreunalla.
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Kävin itse vuosituhannen alussa Namibiassa ja siellä jokaisessa pikku kylässäkin, jossa oli kaksi tietä ristissä oli niistä toinen nimetty Martti Ahtisaari roadiksi. Hän oli todella arvostettu ainakin siinä maailmankolkassa ja kun lähes kuka tahansa paikallinen kysyi, että mistä ollaan ja kun kuuli, että Suomesta niin kommetti oli lähes poikkeuksetta "Martti Athisaari country".

Kevyet mulla Martti, suurmies.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
RIP Martti Ahtisaari. Paljon voisi kohtelustaan Suomessa ja SDP:ssä kertoa, mutta jätetään alhaiset toimet dokumentoimatta. Todetaan vain: Ahtisaari vei Suomea länteen vaikka epäröi itsekin maamme ollessa vielä melkein Venäjän kainalossa.
 
Suosikkijoukkue
Seksi-Lasse
Martti Ahtisaari oli ensimmäinen henkilö jota olen vaaleissa äänestänyt. Ei ole kaduttanut vaikka monesta muusta olen eri mieltä kuin silloin. RIP.
 
Viimeksi muokattu:

Alejandro

Jäsen
Arvostan Martti Ahtisaarta todella korkealle. Todella henkilökohtaista, ilkeää ja lapsellista se hänen ulkonäkönsä kommentointi oli, mutta onneksi esimerkiksi Nobel-palkinnot jaetaan tekojen perusteella.

Aliarvostettu presidentti.
 


On muuten todella hieno, tunteikas ja koskettava surumarssi. Presidentti Ahtisaaren viimeinen matka tulee alkamaan tämän soidessa.
Presidentti Koiviston viimeinen matka alkoi Narvan Marssin soidessa, kannattaa katsoa tästä linkistä ajasta 1:38:40 alkaen. (Linkki vie Ylen Areenaan).

Hyvää taivasmatkaa Martti Ahtisaari.
 
Viimeksi muokattu:

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
On muuten todella hieno, tunteikas ja koskettava surumarssi. Presidentti Ahtisaaren viimeinen matka tulee alkamaan tämän soidessa.
Presidentti Koiviston viimeinen matka alkoi Narvan Marssin soidessa, kannattaa katsoa tästä linkistä ajasta 1:38:40 alkaen. (Linkki vie Ylen Areenaan).

Hyvää taivasmatkaa Presidentti Ahtisaari.

Hieno kappale on kyllä. Ja tuota käytetään käsittääkseni aina presidenttien viimeisen matkan alkaessa. Aikoinaan tuo kappale jäi jopa kuusivuotiaan pikku-Sistiksen mieleen UKK:n hautajaisista. Television välityksellä siis. Jotenkin jo silloin tajusi, että tuossa hetkessä oli jotain yhtä aikaa surullista ja kuitenkin juhlavaa.

Tuota kappaletta on myös jonkin verran käytetty sotaveteraanien hautajaisissa. Olen yksissä sellaisissa ollut, joissa tuo soi. Kyllä se sykähdyttää ja hiljentää joka kerta. Upea kappale, joka kuitenkin aina kertoo yhden aikakauden päätöksestä.
 

ketjuruletti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
RIP Martti. Ettei olisi kuollut vitutukseen, kun katsoi mitä Lähi-idässä ja Ukrainassa tapahtuu...

Kävi meitin koululla aikanaan ennen presidentiksi ryhtymistä. Eeva oli vuoden/puoli vuotta mun hissanmaikka ja sitä kautta saatiin Iso-Martti käymään. Mukavia ihmisiä molemmat.
 
Suosikkijoukkue
Two Degrees of Mike Sillinger
1994 olivat ensimmäiset presidentinvaalit, joista minulla on muistikuvia. Ei kuitenkaan siinä mielessä, että mitä eri ehdokkaat halusivat. 11 ehdokasta oli enemmän kuin kertaakaan sen jälkeen. Heistä neljä on nyt poistunut keskuudestamme., Ahtisaarta ennen Aittoniemi, Andersson ja Korhonen.

Presidenttikaudella jäi mieleen lukuisat ulkomaanmatkat ja Uutisvuodon alkutunnari, jossa Martti ja Eeva taputtivat innokkaasti jollekin.

Nobel-palkinto oli hieno kunnianosoitus, ja se video Ahtisaarten kotoa on hieno.
 

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
Hänen aikansa tuli siis täyteen...
Rauhaisaa lepoa Martti Ahtisaari!
 

oiler99

Jäsen
Suosikkijoukkue
Edmonton Oilers, Raahe-Kiekko, Oulun Kärpät, ManU

D.Santon

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, Liiga.
Rauhaisaa lepoa Martti Ahtisaari.
 

Tifosi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Home Box Office
Tämä on vähän outoa mutta levätköön Burt Young rauhassa. Parhaiten mies muistetaan tietenkin Rocky-elokuvien Pauliena mutta oli ikimuistoinen myös muunmuassa yhdessä Sopranos-jaksossa ja tietenkin Chinatownissa ja Once Upon A Time In Americassa.

"Outoa" tässä oli että mies kuoli jo melkein pari viikkoa sitten 8.10 mutta tytär ilmoitti siitä vasta nyt.

Mies oli ikimuistoinen "pienten roolien" näyttelijä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös