Rauman Lukon johto – ammattitaitoinen vai ammattitaidoton?

  • 440 581
  • 2 340

jaskala

Jäsen
Suosikkijoukkue
Länsirannikko
No ei vittu mitenkään....
Toimistolle tuli pudotuspelien alla kirje, jossa kysyttiin että haluaako pitää paikkansa ensi kaudella ja hinnasto kausikorttipaikoista. Lisäksi Pitsiturnauksen ottelu-ohjelmasta ja lippujen hinnosita taisi olla Lukon sivuilla oikein oma juttu. Siinähän se sitten taisi ollakkin. Taitaa olla muuta tekemistä siellä toimistolla ja lomatkin alkavat painaa jo päälle.

Sääli, mutta ei yllättävä asia. Ei taida pelaajapuoleltakaan tulla apuja, joten onnea vaan kun syyskuussa laitetaan pari mainosta lehteen ja kuvitellaan sen herättävän raumalaisten mielenkiinnon.
 

senilix

Jäsen
OT: Lisäksi kausikortit Lukon naisten pesis peleihin saatiin niitä erikseen kysymällä (kuuluvat kausikorttilaisten pakettiin) ja nekin tietenkin tulivat vasta sitten, kun kaksi ekaa kotipeliä oli jo ollut.
Kummallista. Kyllä minä hain omani hyvissä ajoin ennen kauden alkua. Kiekkopelit olivat silloin vielä käynnissä.
Automaattisesti niitä ei postiteta, koska aika pieni osa kausikorttilaisista käy pesistä katsomassa.
Ja viime kaudella minä kävin siellä näyttämällä jääkiekon kausikorttia....sekin onnistui, kukaan ei valittanut.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Onhan siinä autopalinin vieressä olevassa mainoskyltissä mainos ja toinen on siinä matamin lähellä.
 

#16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Kummallista. Kyllä minä hain omani hyvissä ajoin ennen kauden alkua. Kiekkopelit olivat silloin vielä käynnissä.
Automaattisesti niitä ei postiteta, koska aika pieni osa kausikorttilaisista käy pesistä katsomassa.
Ja viime kaudella minä kävin siellä näyttämällä jääkiekon kausikorttia....sekin onnistui, kukaan ei valittanut.
Tuossa se onkin. Firmassa niitä Pesiksen ystäviä riittää muutamia ja asioita Lukon kanssa hoitavat eivät varsinaisesti ole sitä joukkoa, joten kausarit meinasivat jäädä saamatta :) Ehkä ne Pesis-liput kannattaa tulevaisuudessa pyytää silloin jo, kun hakee PO-kausareita. Muuten näemmä unohtuvat.
 

#16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Onhan siinä autopalinin vieressä olevassa mainoskyltissä mainos ja toinen on siinä matamin lähellä.
Eli ensi kauden markkinointi elää ja voi hyvin.

Toisaalta (vaikka valitankin), ei markkinoinnin tässä vaiheessa välttämättä tarvitsekaan olla tuon kummallisempaa, jos ei jotain super-tarjousta Porin tyyliin olisi tulilla. Markkinointi käyntiin kunnolla Pitsin aikoihin ja muutama viikko ennen kauden alkua pitäisi Lukon alkaa näkymään joka mahdollisesta eetteristä, toisin kuin viime kauden aliussa, joka meni toimistolta vissiin vähän ohi.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Niinno, positiivinen pöhinä (viime kesän tapaan) on aika minimissä. Eikä tuo nimilista kauheasti porukkaa varmaankaan kerää, eli peliesitykset olisi hyvä olla kunnossa heti kauden alussa. Runko on sinänsä toki hyvä, mutta markkinointiarvoa en tuolla kauheasti näe (jos verrataan tapauksiin Vehanen&Caldwell, Vaha&Numppa&Koivisto, Kousa&Niskala&Nemo). Tuolla tarkoitan siis noita julkistuksia ja odotusarvoa, sekä mainosta seuralle, en itse peliesityksiä.
 

jaskala

Jäsen
Suosikkijoukkue
Länsirannikko
Onhan siinä autopalinin vieressä olevassa mainoskyltissä mainos ja toinen on siinä matamin lähellä.

Niissä pyörii 95 %:sti jotain muuta kuin urheilua. Eikä markkinointi tarkoita pelkästään sitä, että laitetaan someen spämmiä tai lehteen ilmoitusta kausikortista.

Kyse on siitä miten Rauman Lukosta rakennetaan mielenkiintoinen ja sympaattinen, ja saadaan ihmiset aktivoitumaan. Raumalla jääkiekko on jo hyvissä asemissa, mutta markkinoinnilla pitäisi saada ne ihmiset kodeistaan hallille.

Ulospäin vaikuttaa kuin Lukko menisi sieltä mistä rima on matalin. Pelaajapuolelta ei tule apuja, niin vähintään vaatisi Ässien kaltaisen kamppiksen, joka herättäisi valtakunnallistakin huomiota. Nyt on ollut puolivahingossa julkaistu Tahdon - kampanja, jonka toimitusjohtaja ehti nauramisen kohteeksi joutumisen pelossa kiistämään. Turha enää pelätä, sillä miehen lausunnot tekevät seurasta naurunalaisen vuodesta toiseen, vaikka Dufva on profiilia nostanutkin.

Tältäkin palstalta voi aistia kuinka kiinnostus on huolestuttavan alhaalla. Ja vielä pahemmin asia heijastuu ihmisten keskusteluissa. Toki eletään vasta kesäkuun alkua, mutta nopeasti se kausi tulee vastaan. Ja markkinointi ei voi levätä koskaan.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Niissä pyörii 95 %:sti jotain muuta kuin urheilua. Eikä markkinointi tarkoita pelkästään sitä, että laitetaan someen spämmiä tai lehteen ilmoitusta kausikortista.
Niin, tuohan oli tarkoitettu piikiksi toimiston suuntaan. Eikä mielipiteeksi että markkinointi olisi kunnossa.
 

Eino_Mies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Hyvää markkinointia olisi se, jos joukkue pääsisi edes kerran 20 vuodessa finaalin. Sillä buustilla voisi myydä pirusti kausareita taas seuraavat 19 vuotta.
 

Kettumainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Ihan hyvä vetää markkinoinninkin puolesta hetki happea. Menneen kauden markkinointirummutus oli valtakunnallisestikin katsottuna ihan valtavaa. Medioissa näkyi paljon juttuja, Niemistä ja Dufvaa joka tuutista. Koko kylä oli sinikeltainen, liput salossa. En muista tollaista buumia nähneeni koskaan. Ainakin mulla on vielä vähän yliannostusta lätkästä. Mieluummin kattelen mainosrummutusta ja Tahdon -kamppanjoita juhannuksen jälkeen. Saa pöly vähän laskeutua.

Outoa väittää Lukon markkinointipuolta surkeaksi, jos yhtään oli männäkaudella silmät ja korvat auki...
 

jaskala

Jäsen
Suosikkijoukkue
Länsirannikko
Outoa väittää Lukon markkinointipuolta surkeaksi, jos yhtään oli männäkaudella silmät ja korvat auki...

Markkinoinnissa historialla ei ole paljoa merkitystä. Vain sillä mikä tilanne on nyt ja tulevaisuudessa sekä miten siihen reagoidaan.

Viime kaudella Lukko oli tosiaan paljon esillä. Se perustui miltei täysin isojen persoonien varaan. Ensi kaudella niitä ei ole, joten markkinoinnilla on isoa roolia tulevan kauden rakentamisessa.

Playoffeissa Raumalla oli hyvää nostetta. Alaa opiskelleena jäi kuitenkin häiritsemään kuinka kaikessa mennään aina halvinta mahdollista reittiä. Kaupungin maalaaminen sinikeltaiseksi oli onnistunut tempaus sinänsä ja varmaan siihen ei varoja ollut toimitusjohtajalta enempää heltinyt. Muovisuikaleet eivät kuitenkaan antaneet kovin hyvää kuvaa, että markkinointiin olisi panostettu laadullisesti. Liput taas olivat ainoat kunnolla tehdyt asiat playoff-kampanjoinnissa.

Ensi kaudella markkinoinnin osaaminen testataan. Samanlaista pelaajilta tulevaa nostetta ei enää ole ja Dufvankin sädekehä on hälvennyt. Tähän asti markkinointi ei ole ollut laadukasta, mutta katsotaan mitä on luvassa. Savu on hälvennyt jo kauan sitten ja moni muu liigaseura on aloittanut erilaisilla kampanjoilla ensi kauden valmistelun. Lukolta on nähty kausikorttien ja Pitsiturnauksen kevyttä mainontaa, kummassakin vielä hinnannousua Rauman seudun taloustilanteen tuntien.
 

Saul Goodman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pekka Virta
Dufvankin sädekehä on hälvennyt.
Mikä sädekehä? duffa on tiedetty häviäjäksi jo monta vuotta. Lisäksi unettavaa paskakiekkoa. Ja joukkueen rakentamisessa aiotaan tehdä sama virhe viidettä kautta putkeen.

Revi nyt tästä sitä kiinnostusta sitten.
 

Durden

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Markkinoinnissa historialla ei ole paljoa merkitystä. Vain sillä mikä tilanne on nyt ja tulevaisuudessa sekä miten siihen reagoidaan.

Minulle tämä synkistely ei nyt aukea. Tärkeimpään aikaan Lukko oli näyttävästi esillä, ja teki Liigan parhaan markkinointikampanjan. Nyt on kesäkuu! Se aika vuodesta kun grillit kaivetaan varastosta ja veneet tuupataan vesille. Pienitään puita mökillä tai hillutaan nakuilemassa festareilla, kukin ikänsä ja tapansa mukaan. Kiekko kiinnostaa taas siellä pitsiturnauksen korvilla, miksi ihmeessä sitä markkinarumpua pitäisi hakata läpi kesän, kun suurimman osan fokus on ihan muissa asioissa?

Savu on hälvennyt jo kauan sitten ja moni muu liigaseura on aloittanut erilaisilla kampanjoilla ensi kauden valmistelun.

Kysyn koska en tiedä, millaisia nämä kampanjat ovat olleet? Laitatko muutaman linkin?
 

Bakaun Imaami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, NY Rangers
Kysyn koska en tiedä, millaisia nämä kampanjat ovat olleet? Laitatko muutaman linkin?

Olis voinut lainata koko viestin. Samaa mieltä kaikesta. 1üga ei kyllä nappaa tällä hetkellä yhtään. Vitutti maksaa playoff-lasku ja ens kauden kausikortin puolikaskin viime kauden pettymyksen jälkeen.

Tuohon lainaukseen. Kai sillä tarkoitettiin sitä ässien alennusmyyntiä. Ei ne olis tolla joukkueella saanut edes tuhatta korttia myytyä ellei olis lähes ilmaiseksi myynyt navettaan seisomakortteja. Ja jotain Semirin sopimustakin pantattiin monta päivää vaikka kaikki sen jo tiesi.

Muista joukkueista ei ole kyllä mitään tietoa ketkä niissä edes pelaa.
 

jaskala

Jäsen
Suosikkijoukkue
Länsirannikko
Minulle tämä synkistely ei nyt aukea. Tärkeimpään aikaan Lukko oli näyttävästi esillä, ja teki Liigan parhaan markkinointikampanjan. Nyt on kesäkuu! Se aika vuodesta kun grillit kaivetaan varastosta ja veneet tuupataan vesille. Pienitään puita mökillä tai hillutaan nakuilemassa festareilla, kukin ikänsä ja tapansa mukaan. Kiekko kiinnostaa taas siellä pitsiturnauksen korvilla, miksi ihmeessä sitä markkinarumpua pitäisi hakata läpi kesän, kun suurimman osan fokus on ihan muissa asioissa?


Kysyn koska en tiedä, millaisia nämä kampanjat ovat olleet? Laitatko muutaman linkin?

Tässä on varmaan eroa alalla työskentelevän ja HC-fanin näkökulmissa. Markkinointi ei lepää koskaan. Ei edes kesällä tai viikko kauden päätyttyä. Markkinoinnissa on kyse mielikuvien luomisesta ja sellaista aikaa ei ole olemassa etteikö sitä kannattaisi tehdä.

Vai miksi luulet, että Lukko on mukana esimerkiksi pesäpallossa kesäisin?

HC-fanille varmasti riittää Pitsiturnaus. Kausikortti hommataan jokatapauksessa ja kiekko kiinnostaa. Sellaisille ihmisille, jotka käyvät peleissä satunnaisesti (ovat suurin osa yleisöstä) pitää luoda mielenkiintoisia tarinoita ja tehdä seurasta mielenkiintoinen. Kesä on sitä aikaa kun moni (HC-fanikin) miettii kausikortin ostoa ja mielikuva tulevasta kaudesta luodaan. Sama mielikuva myös Lukosta kirjoittavalle medialle. Nyt täälläkin olevista kommenteista päätellen nosteen tarve on akuutti. Ei ole nostetta eikä menestymismahdollisuuksiin uskota.

Sekin pitää muistaa, että ihmisillä on tarjolla muitakin vaihtoehtoja kuin hallille meneminen. Se on oikeasti iso asia. Nuku preseasonilla, niin se näkyy katsojakeskiarvossa välittömästi.

Seuraan markkinointimielessä eri lajien seuroja. Kiekon puolella positiivisia kamppiksia on nyt ollut muun muassa JYP:lla, KalPa on ollut aktiivinen, tietysti Ässät ja moni muu seura on ollut hereillä. Bluesilla ja SaiPa:lla on selkeä linja markkinoinnissaan, tarinaa ja väriä. Sport myöskin aloittanut tulevan kauden rummutuksen näyttävästi. Ja laadukkaasti - se Lukolta on uupunut vuosikaudet. Jokerit sitten KHL:n puolelta oma lukunsa. Näitä voit seurata katsomalla mitä näiden seurojen kanavissa on tapahtunut.

Sitäkään ei kannata olla nostamatta esiin, että Ässät myi kahdessa viikossa enemmän kausikortteja yksityishenkilöille kuin Lukko yhteensä. Ja Lukon kausikortit menevät ilmeisesti pääosin yrityksille. Henkilökohtaisesti ostettu kausikortti tarkoittaa yleensä sitoutuneempaa fania verrattuna yrityksen kahvipöydällä lojuvaan kausikorttipinoon.

Jokainen hetki kun kahvipöydissä puhutaan negatiivisesti ensi kaudesta tai vielä pahempaa - jätetään puhumatta, niin vaikeuttaa ensi kauden rakentumista. Siihen on lääkkeet ripeässä ja kekseliäässä markkinoinnissa.

Näyttäisi Lukon ohella TPS olevan toinen uinuva, mikä jo nyt aiheuttaa negatiivisia reaktioita heidän kannattajissaan. Asian voi todentaa muun muassa täältä Jatkoajasta.
 

Durden

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Hyvää pohdintaa @jaskala. Tuota HC fanin ja satunnaisen seuraajan näkökulmaa pohdin myös. Kumman osapuolen kesämarkkinointi tavoittaisi parhaiten? Kärjistetysti, yön pimeillä tunneilla F5:sta hakkaavan jatkoaikaan kirjoittavan HC fanin, vai mahdollisesti merellä/mökillä/ulkomailla kesää viettävän satunnaiskatsojan? Oman kokemuksen perusteella nuo enemmän tai vähemmän satunnaiskatsojat keskittyvät kesällä muihin aktiviteetteihin, ja lätkään vasta siellä pitsiturnauksen kynnyksellä. Siitä olen samaa mieltä, että kiinnostavia pelaajakuvia yms. olisi hyvä julkaista kesäiltojen ajanvietteeksi, mutta onko aika otollinen rakentaa massiivista hypeä juuri nyt, vai vasta syksymmällä? Jos Lukko räväyttää ennen pitsiturnausta vastaavan kampanjan kuin pudotuspeleissä, uskon että se voisi tavoittaa satunnaiskatsojat tehokkaammin niin, kuin tasaisella pommituksella pitkin kesää. Toki nämä eivät sulje toisiaan pois, mutta mielestäni markkinoinnilla on myös aikansa ja paikkansa. Tyyntä ennen myrskyä, toimii mielestän paremmin kuin tasainen pommitus. Välillä faninkin on hyvä ottaa hetkeksi etäisyyttä, ja hakea tuoretta innostusta seuraavaan kauteen. Tämä siis kannattajan näkökulmasta, klikkauksia sivuille hakevat markkinamiehet ovat asia erikseen.

Ässät myi 1000 kausikorttia pilkkahintaan, mutta kuten Ässien osiossa on asiasta keskusteltu, vain Hirsimäki tietää hyötyikö seura siitä taloudellisesti. Jos sata aikaisemmin istumakausikortilla ollutta fania vaihtoi paikkansa 99 euron seisomapassiin, tarvitaan noin 500 täysin uutta seisomakatsomonpassia paikkaamaan taloudellinen vaje. Ässät sai toki faneja katsomoon, ja nämä käyttävät jollain summalla oheispalveluja myös, mutta taloudelisesti tempaus on vielä kysymysmerkki. Sen vaikutus näkyy taas pelaajabudjetissa, suuntaan tai toiseen.
 

jaskala

Jäsen
Suosikkijoukkue
Länsirannikko
Tavallaan näin ja ymmärrän näkökulmasi. Markkinointimielessä ei ole väärää ajankohtaa tuoda seuraa tai tarinaa esille. Vääriä tai faneja ärsyttäviä tapoja voi olla. Esimerkiksi Lukolla oman pikaisen analyysini perusteella markkinoinnissa määrä korvaa laadun ja keskittyminen on pitkälti somespämmissä. Sielläkin enemmän aktiivista jakamista kuin linjakkaita ja laadukkaita kamppiksia.

Ihmisten mielikuviin voi nimenomaan vaikuttaa silloin kun heillä on muutakin tekemistä. Itseasiassa silloin juuri pitäisi panostaa oikealla tavalla, jotta krouvisti sanottuna "myytävä tuote" ei pääse liian etäiseksi.

Nythän olisi hyvä aika olla näkyvillä, ihmisten parissa kun ei ole pelikauden tuomia rutiininomaisia kiireitä. Liian usein markkinointi on myös suoraa myymistä - osta tämä ja tuo. Markkinointi on myös takaisinantamista ja kohderyhmän (fanien) huomioimista.

Ässät sai kamppiksestaan isomman kansallisen positiivisen huomion kuin kukaan muu tähän asti. Lisäksi sitoutettua yli 2000 fania (!) ja hyvän nosteen kautta ajatellen. Ei pidä aliarvioida sitä voimaa kun tulet faneja vastaan. Taloudellisten riskien tasapainoksi voit saada lojaalimman ja äänekkäämän fanikatsomon taaksesi.

Ässät vie Lukkoa tällä hetkellä markkinoinnissa yhtä pystyyn kuin viime kaudella toimistojen keskinäisissä nokitteluissa. Toki Ässiä on helpompi markkinoidakin - Ässillä on selkeä identiteetti. Toisin kuin Lukolla , joka on ihmeellinen sekoitus pikku- ja suurseuraa / puuhastelua ja ammattimaisuutta.

Ymmärrän kuitenkin kantasi ja sen mikä toimii sinulle parhaiten. Satunnaiskävijät muodostavat kuitenkin sen ryhmän, jonka eteen pitäisi tehdä työtä ympäri vuoden. Ja vielä enemmän niiden ketkä eivät vielä ole asiakkaita.

Pääkysymys on kuitenkin miten seura hoitaa markkinoinnin nyt kun sisältä ei ulkoa tule samalla tavalla apuja. Henkilökohtaisesti en ole vakuuttunut osaamisesta ja pelkään, että kaudesta tulee markkinointimielessä melkoinen limbo.
 
Viimeksi muokattu:

carr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team, Peter Forsberg
Veikkaan, että kaikki oli lyöty kiinni tähän Tahdon hommaan. Sitten tajuttiin ettei se voi mitenkään toimia ja tulee kääntymään itseään vastaan. Nyt odotellaan uusia kuningasideoita.

Kyllä mä odotan lehtijuttuja, pelaajahaastatteluja. Sellaiset pitäisi yllä hyvää fiilistä joukkueen ympärillä.
 

senilix

Jäsen
Kyllä mä odotan lehtijuttuja, pelaajahaastatteluja. Sellaiset pitäisi yllä hyvää fiilistä joukkueen ympärillä.
Eilisessä lehdessä oli juttu. Väärät pelaajat?
 

carr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team, Peter Forsberg
Eilisessä lehdessä oli juttu. Väärät pelaajat?

Meidän lehdessä ei ole juttuja Lukosta.

Nyt kiekkoareenassa jotain juttuja, jotka julkaistu kirjoitukseni jälkeen. Juuri tuollaisia juttuja tarkoitin.
 

senilix

Jäsen
Meidän lehdessä ei ole juttuja Lukosta.

Nyt kiekkoareenassa jotain juttuja, jotka julkaistu kirjoitukseni jälkeen. Juuri tuollaisia juttuja tarkoitin.
Tuo kiekkoareenan juttu on lyhennelmä eilisestä Länsi-Suomesta. En tiedä, mitä sinä tarkoitat meidän lehdellä, Porin paikallislehteä ehkä?
 

carr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team, Peter Forsberg
Jep.

Lukolla on nettisivut joilla voisi juttuja julkaista. Myös somessa yhtälailla.

Lukko on saanut ilmaista julkisuutta viime kausilla. Suomea kiinnosti Petu ja Nemo. Vehanenkin voidaan tähän laskea. Nyt joukkueessa ei ole tällaisia pelaajia, jotka herättäisivät samanlaista kiinnostusta. Ne voi juttuja lueskella ketä kiinnostaa. Keitä ei kiinnosta niin voi odotella sitä Pitsiturnausta.
 

senilix

Jäsen
Länsi-Suomi on se, joka leviää Raumalle, lähes kaikille raumalaisille. Siinä ollut juttu on ehkäpä paras mahdollinen tapa levittää tietoa ja herättää kiinnostusta - myös mahdollisissa satunnaiskatsojissa. Vain ilmaisjakelussa olevalla Raumalaisella on parempi peitto. Jos lehtien levikkiä täällä ajattelee, niin myös Turun ja Helsingin paikallislehdet ovat porilaisen "maakuntalehden" edellä, sen jutut voivat vaikuttaa korkeintaan jossakin pohjoisen-koillisen reuna-alueilla.

Ja vanhempi polvi taas viis veisaa somesta ja muista hömpötyksistä.

Tietenkin olisi mukava näkyä aina ja joka paikassa....
 

senilix

Jäsen
Päivän Raumalaisessa on juttu Jarkko Kauvosaaresta. Ei tietenkään liity Lukon tulevaan kauteen, mutta jääkiekkoon kuitenkin.
Kiekkoareenassa on kaksikin uutta juttua Lukosta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös