Ralliketju

  • 1 676 469
  • 13 385
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Ruotsin EK 12 peruttu koska keskinopeuksien pelättiin nousevan vaaralliselle tasolle järjestäjien ja FIA:n toimesta, mitenköhän kesällä Suomessa?

Samalla EK:lla oli körötelty jo aamupäivällä 137 keskinopeudella ja pituutta 33 km. Ihan mielenkiintoista, Neste Rallissa perutaan puolet pätkistä tai vähintään Ouninpohja.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Samalla EK:lla oli körötelty jo aamupäivällä 137 keskinopeudella ja pituutta 33 km. Ihan mielenkiintoista, Neste Rallissa perutaan puolet pätkistä tai vähintään Ouninpohja.

Tietysti reitti on vielä suunnitteluasteella, joten Ruotsin kokemuksista otettaneen oppia. Mutta haastetta tuo lisää, koska pätkiä on vietävä pikkuteille keskinopeuksien pienentämiseksi. Saa nähdä onko Ouninpohja taas pilkottava kahtia keskinopeuksien laskemiseksi.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tietysti reitti on vielä suunnitteluasteella, joten Ruotsin kokemuksista otettaneen oppia. Mutta haastetta tuo lisää, koska pätkiä on vietävä pikkuteille keskinopeuksien pienentämiseksi. Saa nähdä onko Ouninpohja taas pilkottava kahtia keskinopeuksien laskemiseksi.

Tietysti voidaan kysyä että pitäisikö nämä keskinopeussäänöt heittää menemään, toki jollain näitäkin olisi hyvä turvallisuutta valvoa, mutta jos aletaan viemään vaikka jyväskylässäkin puolet erikoiskokeesta johonkin pienille metsäerikoiskokeelle niin lisäisikö se yhtään turvallisuutta siihen nähden että vedetään isolla tiellä kaasupohjassa suorempaa tietä ja isoja hyppyjä.
 

Köpi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Buffalo Sabres, Green Bay Packers
Saa nähdä onko Ouninpohja taas pilkottava kahtia keskinopeuksien laskemiseksi.

Ouninpohja ajettaneen n.10 km lyhyempänä kuin viime vuosina (pl.2014), lähtö Hämepohjasta. Maali hivenen Tommin hypyn jälkeen.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Ouninpohja ajettaneen n.10 km lyhyempänä kuin viime vuosina (pl.2014), lähtö Hämepohjasta. Maali hivenen Tommin hypyn jälkeen.

Tuo nyt ei vaikuta keskinopeuksiin ainakaan alentavasti, sillä tuo Kakaristo-Liisanmutka osuus oli se hidas osa Ounissa.
 

Köpi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Buffalo Sabres, Green Bay Packers
Tuo nyt ei vaikuta keskinopeuksiin ainakaan alentavasti, sillä tuo Kakaristo-Liisanmutka osuus oli se hidas osa Ounissa.

No eipä sekään nykyisin mikään "hidas" osuus ole.
 
Viimeksi muokattu:

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Tuo nyt ei vaikuta keskinopeuksiin ainakaan alentavasti, sillä tuo Kakaristo-Liisanmutka osuus oli se hidas osa Ounissa.
Mutta toki turvallisuus lisääntyy mitä vähemmän ajetaan.
Vähän dorkaa touhua kyllä ensin muuttaa sääntöjä että autoista tulisi nopeampia ja sitten perua erikoiskokeita kun autot on liian nopeita.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Tietysti voidaan kysyä että pitäisikö nämä keskinopeussäänöt heittää menemään, toki jollain näitäkin olisi hyvä turvallisuutta valvoa, mutta jos aletaan viemään vaikka jyväskylässäkin puolet erikoiskokeesta johonkin pienille metsäerikoiskokeelle niin lisäisikö se yhtään turvallisuutta siihen nähden että vedetään isolla tiellä kaasupohjassa suorempaa tietä ja isoja hyppyjä.

Ainakin ulosajojen riskit lienevät selkeästi pienemmät. Itseäni kylmää esim ajatus mitä tapahtuu Keltaisen talon hypyn jälkeisellä nopealla osuudella jos peli karkaa tumpusta(esim vaikka tuon ison takasiiven hajotessa), koska näiden autojen aeroilla tuolla tullaan menemään tautista haipakkaa.

Mutta toki turvallisuus lisääntyy mitä vähemmän ajetaan.
Vähän dorkaa touhua kyllä ensin muuttaa sääntöjä että autoista tulisi nopeampia ja sitten perua erikoiskokeita kun autot on liian nopeita.

Tuo onkin vähän kaksiteräinen miekka, ovathan autot nyt pirusti kiinnostavampia ja samalla isoilla muutoksilla saatiin voimasuhteet tasattua. Mutta esim Juha Kankkunen oli vahvasti sitä mieltä että aerodynamiikan korostamisessa mentiin ehkä liian pitkälle, sillä nyt mutkanopeudet kasvoivat pirusti.
 
Viimeksi muokattu:

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Viime vuonna Meeke käytti Ounissa Kakariston ja Mutasen risteyksen välisellä osuudella(noin 13km) kolme kertaa vaihteen pois kuutoselta. Se on sen pätkän nopein osuus kumpaan suuntaan tahansa ajettuna. En usko että sitä ajetaan ensi kesänä. Ei siinä ainakaan mitään järkeä ole. Mitään sääntöähän ei ole joka rajaisi keskinopeutta johonkin. Sellainen oli kyllä aiemmin mutta ei enää vuosiin. Varmaan mietintämyssy on aika syvällä ollut Neste-rallin reitti teamilla päässä. Riettihän on jo valmis ja se julkaistaneen muutaman viikon sisällä...
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Tietysti reitti on vielä suunnitteluasteella, joten Ruotsin kokemuksista otettaneen oppia. Mutta haastetta tuo lisää, koska pätkiä on vietävä pikkuteille keskinopeuksien pienentämiseksi. Saa nähdä onko Ouninpohja taas pilkottava kahtia keskinopeuksien laskemiseksi.

Tuohon Jyväskylän ja Keuruun välille saisi kivasti rakennettua useamman pätkän Jukojärven lisäksi, Kalettoman huudeilla se ihan lyhyt rykäisy muutaman vuoden takaa, siitä heti perään Urria toisin päin kun oli Mikon rajun kaadon aikana, tästä vaikka Vellipohja ja lyhyt rykäisy Kuohu ja vaikka Legendaarinen Humalamäki illan kruununa. Siirtymät olisivat lyhyet ja kansa pääsisi helposti tai no helposti pätkiltä toisille.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Viime vuonna Meeke käytti Ounissa Kakariston ja Mutasen risteyksen välisellä osuudella(noin 13km) kolme kertaa vaihteen pois kuutoselta. Se on sen pätkän nopein osuus kumpaan suuntaan tahansa ajettuna. En usko että sitä ajetaan ensi kesänä. Ei siinä ainakaan mitään järkeä ole. Mitään sääntöähän ei ole joka rajaisi keskinopeutta johonkin. Sellainen oli kyllä aiemmin mutta ei enää vuosiin. Varmaan mietintämyssy on aika syvällä ollut Neste-rallin reitti teamilla päässä. Riettihän on jo valmis ja se julkaistaneen muutaman viikon sisällä...

Käytännössä tuo keskinopeusrajoitus oli suositus, ei sääntö, vaikka siitä välillä sellaisena puhuttiinkin kun perusteltiin Ouninpohjan pilkkomista tai hyllytystä. Tosin tilapäisten hyllytysten väitetään myös aiheutuneen siitä että AKK:ssa ei pidetty siitä että eivät päässeet mukaan Kakariston alueen bisneksiin paikallisten asukkaiden otettua VIP-alueet sun muut oman yhtiönsä hallintaa.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Hieman näyttäisi nyt että myös Tanak tulisi Latvalan ohi, toki kolmospaikkakin olisi hyvä tai jopa nelospaikka jos Ogier hyökkää viimeisenä päivänä. Toisi se siltikin paremmat pisteet kun esimerkiksi Citroenilla. Harmi vain tuo Hänninen sillä nyt olisi hyvä sauma olla kerätä hyvät pisteet tallille. Toki vielä jotain voi powerilta pelastaa. Ainakaan ei saa mokata ennen sitä ja sieltä tultava pisteitä.
 
Suosikkijoukkue
JYP, Detroit Red Wings, Manchester United
Miten ihmeessä tuolta Redbull tv:stä näkee livenä? Tosin taitaa nyt mennä ohi jo parhaat autot tähän etsimiseen.

Edit: Jaa onko ne siis tuon EK14 näyttänyt livenä eikä tuota yleisöerikoiskoetta?
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Miten ihmeessä tuolta Redbull tv:stä näkee livenä? Tosin taitaa nyt mennä ohi jo parhaat autot tähän etsimiseen.

Edit: Jaa onko ne siis tuon EK14 näyttänyt livenä eikä tuota yleisöerikoiskoetta?

Ainakin kun ruudun sivuja katsoi niin tosiaan ek 14 tullut suorana joka myös red bullin sivuilla koosteena. Itsekin yritin etsiä kun luulisi että nimenomaan näytettäisiin yleisöerikoiskoe joka helppo kuvata.
 
Suosikkijoukkue
JYP, Detroit Red Wings, Manchester United
@-pasi- Näin se näyttäs olevan. Tuo oli vissiin "Super Stagena" tuon Colin Crestin hyppyrin takia. Jostain luin että Power Stage pitäisi tulla jostain suorana lähetyksenä huomenna, mutta redbull.tv:ssä tästä ei ainakaan ole mitään tietoa, tai sitä en osaa sieltä löytää. Onko kenelläkään parempaa tietoa?
 
Suosikkijoukkue
JYP, Detroit Red Wings, Manchester United
Ohhoh, nyt menee mielenkiintoiseksi. Neuville pihalle yleisö pikataipaleella, Latvalalla 3,8sek johto Tänakiin ja 16,6 Ogieriin! Huomenna on sit mielenkiintoiset 3 erikoiskoetta!

EDIT: tosta videota Neuvillen autosta.
 
Viimeksi muokattu:

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ohhoh, nyt menee mielenkiintoiseksi. Neuville pihalle yleisö pikataipaleella, Latvalalla 3,8sek johto Tänakiin ja 16,6 Ogieriin! Huomenna on sit mielenkiintoiset 3 erikoiskoetta!

Oho, nyt olisi kyllä kameroita tarvittu tuohonne :) Jännä päivä tulossa kyllä. Olisihan se huikeeta ja Latvala pystyisi voittoon Toyotalla heti toisessa kisassa. Toki edelleen sitä mieltä että mikä tahansa sijoitus on hyvä. Tulee kyllä iso panos powerille kun 5 pisteen lisäksi taistellaan voitosta :D

Mitähän myös hänniselle tapahtunut kun jäi 43 sekunttia 1,9km pituisella erikoiskeella, lähti kesärenkailla?
 

Köpi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Buffalo Sabres, Green Bay Packers
Viime vuonna Meeke käytti Ounissa Kakariston ja Mutasen risteyksen välisellä osuudella(noin 13km) kolme kertaa vaihteen pois kuutoselta. Se on sen pätkän nopein osuus kumpaan suuntaan tahansa ajettuna. En usko että sitä ajetaan ensi kesänä. Ei siinä ainakaan mitään järkeä ole. Mitään sääntöähän ei ole joka rajaisi keskinopeutta johonkin. Sellainen oli kyllä aiemmin mutta ei enää vuosiin. Varmaan mietintämyssy on aika syvällä ollut Neste-rallin reitti teamilla päässä. Riettihän on jo valmis ja se julkaistaneen muutaman viikon sisällä...

Maaliskuussa on tarkoitus reitti julkaista. Ainakin näin olin jostain lukevinani.

Kuten todettu, viimeisin tieto/huhu/mikälie on se että Ounin ajosuunta kääntyy taas, mutta pikkutie-osuus jää pois ja Rantasen ristiltä heitetäänkin vasuriin ja 500 metrin päässä risteyksestä on maali. Ajopäivästä ei ole mitään tietoa.

Edit: Jaa onko ne siis tuon EK14 näyttänyt livenä eikä tuota yleisöerikoiskoetta?

Näyttivät ainakin wrc+ - palvelussa livenä molemmat Vargåsenin ajokerrat.
 
Viimeksi muokattu:

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Menee kyllä mielenkiintoiseksi, arvioin itse että tähän mennessä nähdyn perusteella Hyundai on onnistunut tekemään parhaimman auton, mutta Neuvillen sipuli ei näytä kestävän. Citikka näyttää edelleen olevan näistä autoista hitain, ei selvästi, mutta jotain tuntuu ainakin alustassa menneen pieleen ja ainakin paperilla konekin antaa tasoitusta muille.

Mitähän myös hänniselle tapahtunut kun jäi 43 sekunttia 1,9km pituisella erikoiskeella, lähti kesärenkailla?

Oliko Hänninen mahdollisesti Neuvillen parina tuolla EK:lla, selittäisi jotain. WRC appsiin kun ei tullut kommentteja yleisöpätkältä.
 
Viimeksi muokattu:

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Oliko Hänninen mahdollisesti Neuvillen parina tuolla EK:lla, selittäisi jotain. WRC appsiin kun ei tullut kommentteja yleisöpätkältä.

https://www.youtube.com/watch?v=-C2ORXEOOhA tuossa ainakin yksi pätkä tuosta ulosajosta neuvillen. Siellähän se hännikäinen taisi joutua odottaan. Selittääkin asioita. Jännä päivä huomenna kyllä tulossa, pitää streami ainakin etsiä tuosta powerista varmaan olettaen ettei Red bull tv näytä. Vähän sen käsityksen sain ettei välttämättä poweria näytetä, lauantain päivän erikoiskoe aina.
 

Byvajet

Jäsen
Vähänhän tuo kyrsii, että juuri kun saatiin tehtyä lajista näyttävämpää ja nopeampaa, niin pätkiä alettiin perua.

Miksi moottoriurheilussa vaikuttavien päättäjien on vaikea hyväksyä ajatusta siitä, että moottoriurheilun pitäisi olla aina vaarallista. Jos kuski ei pelkää ja lähde jokaiselle pätkälle valmiina kuolemaan, niin ei se ole mitään moottoriurheilua.

Ihmeelliseksi formuloinniksi mennyt tämä rallikin.

Ruumiita! Vaaraa lisää! Kuskeja löytyy silti aivan varmasti.
 

valkeaori

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins
Neuville on nopea kuljettaja ja Hyundai näyttäisi olevan nopea auto, mutta nyt sekä Montessa että Ruotsissa keskeytys lauantaina selvältä ykköspaikalta. Ja tämänpäiväinen vieläpä niin helppo ja tyhmä virhe. Neuvillen reaktiokin toki sen mukainen. Hyundailta ei varmasti kovin suuria kehusanoja kuljettajansa suuntaan satele. Rallia parhaimmillaan ja pahimmillaan.
 

Captain Slow

Jäsen
Suosikkijoukkue
KR69, K11ng Perrin, Bratislavan mm-miehistö 2019
Maaliskuussa on tarkoitus reitti julkaista. Ainakin näin olin jostain lukevinani.

Kuten todettu, viimeisin tieto/huhu/mikälie on se että Ounin ajosuunta kääntyy taas, mutta pikkutie-osuus jää pois ja Rantasen ristiltä heitetäänkin vasuriin ja 500 metrin päässä risteyksestä on maali. Ajopäivästä ei ole mitään tietoa.
Onkos mitään tietoa koska pätkät julki?

Vähänhän tuo kyrsii, että juuri kun saatiin tehtyä lajista näyttävämpää ja nopeampaa, niin pätkiä alettiin perua.

Miksi moottoriurheilussa vaikuttavien päättäjien on vaikea hyväksyä ajatusta siitä, että moottoriurheilun pitäisi olla aina vaarallista. Jos kuski ei pelkää ja lähde jokaiselle pätkälle valmiina kuolemaan, niin ei se ole mitään moottoriurheilua.

Ihmeelliseksi formuloinniksi mennyt tämä rallikin.

Ruumiita! Vaaraa lisää! Kuskeja löytyy silti aivan varmasti.
Tämä! Järjestäjillä on ollut rapian vuoden parin verran tiedossa et "2017 autot menee sitten paljon lujempaa ja kovempaa". Siinä on ollut tovi aikaa suunnitella talvirallin reittiä. Sitten kun mennäänkin 130kmh keskinopeutta niin FIAn norsunluutornissa painetaan paniikkinamiskikkeliä "herranjumala kun menee kovaa, perutaan pätkä, ei, ei ei, tää on liian vaarallista"... EI. Kansa haluaa nimenomaan sitä vauhtia ja vaarallisia tilanteita metsänsiimeksessä. (keinotekoiset) kaupunkipyöritykset jääkööt kenblockeille. Vai onko Karlstadissa mietitty keskinopeuksien sijaan et "mites me saadaan lunta ensi vuoden kisalle, ettei ihan katastrofia tulisi tästä talvirallista" .

Tässä saa vielä Puolassa ja Suomessa olla järjestäjät pelko perseessä kun nopeaa soratietä ja hyppyjä tiedossa.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Neste Rallin Rally Guide 1 julkaistaan perinteisesti tässä helmi-maaliskuun vaihteessa ja silloin reitti tulee julki.

Vähän yleisesti näistä nopeuksista... Tämä on se mitä pelkäsin kun kuulin ekaa kertaa tämän vuoden säännöt. Joku FIA:ssa halusi että ääntä, voimaa ja isoja siipiä on saatava vanhaan B-ryhmän tyyliin. Se torspo ei tajunnut miten vitun lujaa jo viime vuotiset autot meni mutta pääasia olikin että autot näyttää ja kuulostaa hyvältä. Saman olisi saanut myös tehtyä niin ettei vauhdit nouse mutta sehän ei niille tullut mieleen. Mua pelottaa oikeasti että tänä vuonna rysähtää. Pahasti. Kuolee joko kuskeja tai katsoija. Näyttävyyden takia. Toivon sydämeni pohjasta olevani väärässä. Autoihin olisi saanut näyttävyyttä ja ääntä helkkaristi lisää ilman vauhtien kasvattamista. Ei aktiivilukkoja, alustaa rajoitettu, renkaita rajoitettu eli muutettu autoja vähän vaikeammiksi ajaa nostamatta vauhteja... Penkalla kukaan ei olisi huomannut eroa paitsi positiivisesti... Mutta nyt mennään näillä...
 

Köpi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Buffalo Sabres, Green Bay Packers
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös