Ralliketju

  • 1 681 916
  • 13 385

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Tuossa pätkän loppupuoliskolla varmaan muuten Tänakille saattoi olla jopa hyötyä siitä että auto kävi vähän vajaalla kun liukastelivat vastasataneella lumella ja jäällä ilman nastarenkaita. Nuo WRC17-autot näyttivät noissa olosuhteissa todella vaikeilta ajaa, ja heti kun tarjosi vähänkin kaasua niin auto pyrki poikittain. Tänak pystyi sen sijaan laittamaan ihan ronskisti kaasua ja auto käyttäytyi paljon rauhallisemmin johtuen siitä että ihan kaikki mukit ei olleet toiminnassa. Mutta siitä huolimatta ihan helvetin hienoa ajoa ja varsinkin tuo maaliintulo oli kyllä rallia parhaimmillaan.

Moottoripyörissä Superbiken MM-sarjassa on käytetty vastaavia moottorinohjauksia ihan tarkoituksella, eli mutkista lähdettäessä ecu määrää mm. vauhdin, vaihteen, kaasuasennon ja kallistuksen perusteella montako sylinteriä käytetään, jolloin tehontuotto on tasaisempaa, eikä heti täräytetä kaikkia neljää mukia tulille maksimikallistuksella, jolloin pito on heikompi tai sen raja ylitetään helpommin. Hauska kun ne kuulostaa ensin joltain twinikoneiselta, sitten saumattomasti siirtyen kolmipyttyiseltä ja lopulta normaalilta rivi-neloselta. Helppo ohjata kun on ride-by-wire ja itsenäiset kaasuläpät jokaiselle imukurkulle.

Onko jollain tietoa, mitä ne Toyotan uudet (tekniset) jutut autossa olisi, mistä Mäkinen on pari kertaa sivulauseessa maininnut?

Monte on kyllä hienoin ralli seurata. Hienot maisemat, sekakeli, upeat tiet ja autot näyttää asfalttisäädöillä hienolta. Varsinkin kun slickseillä lirutellaan lumella, struggle is real. Red Bull TV ainakin oman rallinälän tyydytti. Mutta silti kaipaisin vielä sellaisia lähetyksiä, joita mm. YLE näytti 15v sitten, että joka pätkältä olisi 2-3 kohtaa josta näytetään jokaisen kärkiauton ajo. Olisi helppo vähän vertailla miten ne menee toisiinsa nähden. Nyt on yhden auton suoritus sieltä, toisen täältä ja pari incaria niin tuntuu että ei oikein kokonaiskuvaa saa miten vedetään samoissa paikoissa. Erityisesti Montessa tuo korostuu kun joku voi tulla slickseillä ihan eri tavalla kuin toinen nastarenkaita säästellen. Live-pätkillä noin onneksi oli, mutta koosteisiin enemmän vastaavaa editointia.
 

Byvajet

Jäsen
Ogier ulkoili taas useamman kerran. Matka kuitenkin jatkui. Loebilla oli sama laulu.

En usko, että tämä on sattumaa. Ranskalaiset tietävät, missä riskejä kannattaa ottaa. Vtutti katsoa, kun Hänninen täräytti päin puuta. Olisi kiva, kun suomalaisetkin osaisivat ulkoilla sopivammissa paikoissa.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Monte on kyllä hienoin ralli seurata. Hienot maisemat, sekakeli, upeat tiet ja autot näyttää asfalttisäädöillä hienolta. Varsinkin kun slickseillä lirutellaan lumella, struggle is real. Red Bull TV ainakin oman rallinälän tyydytti. Mutta silti kaipaisin vielä sellaisia lähetyksiä, joita mm. YLE näytti 15v sitten, että joka pätkältä olisi 2-3 kohtaa josta näytetään jokaisen kärkiauton ajo. Olisi helppo vähän vertailla miten ne menee toisiinsa nähden. Nyt on yhden auton suoritus sieltä, toisen täältä ja pari incaria niin tuntuu että ei oikein kokonaiskuvaa saa miten vedetään samoissa paikoissa. Erityisesti Montessa tuo korostuu kun joku voi tulla slickseillä ihan eri tavalla kuin toinen nastarenkaita säästellen. Live-pätkillä noin onneksi oli, mutta koosteisiin enemmän vastaavaa editointia.

Nelosen power stage tuli katsottua nauhalta, alkuhöpinät siis kelattiin, mutta ihan ok lähetys tuo minusta oli. Eniten vituttaa se että kun autot on ajamassa erikoiskoetta niin ruvetaan näyttämään toisten autojen lähtöjä ja kaikenmaailman haastatteluja, kyllähän sen lähtökuvan saisi vaikka pienellä yläruutuun ja haastattelun tulemaan samalla kun joku ajaa erikoiskoetta, aika turhauttavaa katsoa jonkun naamaa samaan aikaan kun toiset käy sekunttitaistelua areenalla.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP

Kun aikaisemmin oli näistä tv lähetyksistä puhetta niin saisi mun puolesta enemmän olla näitä koosteita kolareistakin esim. tv puolella. Käytännössä rallissa parhaimmat puolet on juuri nää kolarit, mutta sieltä täältä jossain koostetta näytetään jotain, mutta voisihan tv katsojalle enemmänkin tarjolla olla.. toki nelonen lähettää tottakai mitä on tarjolla ja sopimuksiin kuuluu, mutta olisihan varmaan montessakin ollut kolareista ja muusta ulosajoista pitkä kooste.. ja sitten olisi ihan kiva katsella joidenkin kuskien incar kuviakin, tyyliin vaikka jälkikäteen näytettäisiin vaikka jonkun erikoiskokeelta vaikka voittajan ajoa joltain erikoiskokeelta kokonaan.. exralähetyksiä johon ei tarvittaisiin edes selostajaa vaan incar kuvaa erikoiskokeilta jälkikäteen. Maksamalla varmaan wrc ym.. sivuilta saisi lisää videoita ja materiaali kyllä tarjolle, mutta lähinnä mietin että ei ole ainakaan rallista nykyisellään juuri tuomaan lisäarvoa maksukanaville. Enemmä sisältöä niin voisi esimerkiksi nelosen pakettia harkita.
 

valkeaori

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins
ja sitten olisi ihan kiva katsella joidenkin kuskien incar kuviakin, tyyliin vaikka jälkikäteen näytettäisiin vaikka jonkun erikoiskokeelta vaikka voittajan ajoa joltain erikoiskokeelta kokonaan..

WRC laittaa aina välillä rallien jälkeen YouTube -tililleen kokonaisista pätkistä onboard -videoita. Nytkin ennen montea julkaisivat parilta edelliseltä vuodelta ainakin yhden Loebin ja Ogier erikoiskokeen.

Kannattaa myöskin esimerkiksi johonkin heidän videoon kommentoida ja toivoa jonkun tietyn kuljettajan onboard -videota joltakin pätkältä, sillä kerran ovat minunkin toiveesta yhden kokonaisen erikoiskokeen onboardina laittaneet.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Huippu-uutisia tiistaille. Pikku-Kalle Rovanperä saanut AKK:lta erivapauden ajaa alaikäisenä SM-ralleissa R5-luokan autolla. Huikea juttu ja SM-sarjalle ihan pikku näkyvyysbuusti...
 

SouthernSun76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Liverpool, Juventus, Azzuri, Leijonat
Huippu-uutisia tiistaille. Pikku-Kalle Rovanperä saanut AKK:lta erivapauden ajaa alaikäisenä SM-ralleissa R5-luokan autolla. Huikea juttu ja SM-sarjalle ihan pikku näkyvyysbuusti...
Juhuu... Nousee ko. sarjan kiinnostavuus melkoisesti. Saattaapi valtakunnan mediakin uutisoida kilpailuista hiukan eri tahtiin. Jos/Kun Kalle paiskaa autonsa kärkivauhteihin, niin johan ollaan ihmeissään. :)
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Tavallaan ihan loogista, että Kalle saa ajaa vain erikoiskokeet ja kartanlukijan pitää ajaa siirtymätaipaleet. Siten ei tarvitse kikkailla ajokorttisääntöjen kanssa.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tavallaan ihan loogista, että Kalle saa ajaa vain erikoiskokeet ja kartanlukijan pitää ajaa siirtymätaipaleet. Siten ei tarvitse kikkailla ajokorttisääntöjen kanssa.
Tällä tavallahan on ollut jo muutaman vuoden mahdollista ajaa rallia alaikäisenä suomessa. Onnistuu keneltä tahansa sinä vuonna kun täyttää 16v. Mutta vain pimeissä ralleissa ja V1600 luokan autolla. Kalle sai luvan ajaa SM-ralleissa ja R5 luokan autolla. Nuotitus on tässä se kaikkein hankalin juttu. Se tehdään normi liikenteen seassa joten siellä Kalle ei voi ajaa. Eli vissiin Harri ajaa, Kalle istuu vieressä tai takana ja kertoo nuotit Pietiläiselle. Ei optimi mutta näin he ovat kai Latviassakin toimineet...
 

Skeleton Crew

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK, PHI, BMG
Anteeksi jo etukäteen negailuni, mutta tässä sitä nyt on. Mielestäni on aika mielenkiintoista, että AKK antoi suoraan täysi-ikäisyyteen asti ulottuvan poikkeusluvan (toki voivat halutessaan tuon peruuttaa). Latviassakin on kuitenkin ainakin viime kaudella menty lupien osalta kisa kerrallaan ja onhan tuo päätös kova kun mietitään muita alaikäisiä kuskeja. Tähän asti (ja todennäköisesti muiden kohdalla jatkossakin) AKK:n linja on ollut todella tiukka, vaikka kuljettajien (taustajoukkojen) suunnasta on tullut melko kovaakin kritiikkiä liian tuhnuista autoista. Kuitenkaan nuorilla ei ole ollut mahdollisuutta ajaa kuin noilla lukottomilla vakioautoilla. On myös muistettava, että Rovis jr. ei ole kuitenkaan vielä näyttänyt vauhtiaan vertailukelpoisia kilpakumppaneita vastaan kun ei tuolla Latviassa ole näyttänyt juuri Suomessa ajavia käydä. Toki jos vetää heti ensimmäisellä Suomessa ajamallaan pätkällä juhasaloja ja teemuasunmaita päihin, niin lupaan nostaa käteni ylös ja myöntää olleeni väärässä epäillessäni tätä päätöstä. Jos kuitenkin ajaa sijoista ynnämuut, niin näen tämän vain sentterinnäyttönä muille alaikäisille, jotka eivät budjettiensa vuoksi ole pystyneet ajamaan tehokkaammilla autoilla ulkomailla ja näyttämään omaa vauhtaan Rovis jr:a vastaan.

Toki näkyvyyttä tämä tuo SM-sarjalle. Kunhan vain ei ole se ainoa huomiota keräävä asia...
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
@Skeleton Crew

Ymmärrän sun pointin ja periaatteessa olen samaa mieltä siitä että sääntöjen pitää olla kaikille samat. Suomessa on ihan kaikille suotu tuo mahdollisuus ajaa alaikäisenä, toki V1600 autolla, ja ensikesänä kokeillaan parissa rallissa myös nuotista ajamista nuorten luokassa. Ja se että nuorten kohdalla ollaan tiukkoja on vain hyvä asia. Muuten seurauksena on se, että laitteet ja kustannukset karkaa käsistä ja sitämyöden harrastajat katoavat koska se ei ole enää mielekästä. Nyt ollaan mielestäni hyvällä tiellä koska voit alkaa ajamaan alaikäisenä kohtuullisin kustannuksin ja jatkaa sillä samalla autolla ainakin aluksi yleisessä luokassa täysi-ikäisenä...

Tapaus Kalle onkin mielestäni sitten poikkeus joka vahvistaa säännön. Olen erimieltä siitä että hän olisi päässyt jotenkin helpolla Latviassa. Kisakohtainen lupa oli viimekauden alussa parissa kisassa ihan aiheestakin, mutta aika pian tuli selväksi että harkinta ei ole tarpeen. Vauhti on kovaa ja varmaa. Paikalliset kuskit ajavat kyllä kotiteillään todella lujaa eikä sieltä mitään ilmaiseksi saa. Ja vierailevina tähtinä on käynyt ajamassa mm. Pontus Tidemand jolle Kalle tarjosi kovan vastuksen häviten vasta rengasrikon seurauksena. Ja pätkäajat Latvian ERC-kisassa oli erittäin vertailukelpoiset ERC:n kärjen kanssa. Eli kun katsoo vähän tulosten taakse niin selviää kyllä vauhti ja sen taso. SM kärki menee todella lujaa ja en usko että ihan voittoon asti ekassa kisassaan yltää mutta ihan tuntumassa tulee olemaan. Kalle on yllättänyt kaikki vauhdillaan missä ikinä on ajanutkin joten en usko että Suomen SM-sarja tulee olemaan siinä asiassa poikkeus.

Kalle on jo nyt osoittanut olevansa seurattu ja lahjakas tulevaisuuden talentti ralliteillä. Jos tätä mahdollisuutta ei olisi Kallelle suotu, ei hänen ajamistaan olisi nähty Suomen kamaralla kuin Neste-rallissa ja sekalaisissa kisoissa joskus. Täysi-ikäisyyden saavutettuaan matka on jo kohti muita maita ja mantuja. Voi olla, että jo ensivuonna koska Englannissa saa ajaa jo 17-vuotiaana ajokortin joten mielestäni loistava veto AKK:lta että saadaan nauttia hänen ajamisestaan edes hetki ennen laajempaa kv-uraa.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Jos tätä pikkukallea nyt vertaisi vaikka lukioikäisiin liigan ammattipelaajiin. Onhan se hyvä, ettei estetä ammattiaan harjoittamasta kun kuitenkin oppivelvollisuuden piiriin kuuluu vielä.
 

Skeleton Crew

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK, PHI, BMG
@Skeleton Crew
Tapaus Kalle onkin mielestäni sitten poikkeus joka vahvistaa säännön. Olen erimieltä siitä että hän olisi päässyt jotenkin helpolla Latviassa. Kisakohtainen lupa oli viimekauden alussa parissa kisassa ihan aiheestakin, mutta aika pian tuli selväksi että harkinta ei ole tarpeen. Vauhti on kovaa ja varmaa. Paikalliset kuskit ajavat kyllä kotiteillään todella lujaa eikä sieltä mitään ilmaiseksi saa. Ja vierailevina tähtinä on käynyt ajamassa mm. Pontus Tidemand jolle Kalle tarjosi kovan vastuksen häviten vasta rengasrikon seurauksena. Ja pätkäajat Latvian ERC-kisassa oli erittäin vertailukelpoiset ERC:n kärjen kanssa. Eli kun katsoo vähän tulosten taakse niin selviää kyllä vauhti ja sen taso. SM kärki menee todella lujaa ja en usko että ihan voittoon asti ekassa kisassaan yltää mutta ihan tuntumassa tulee olemaan. Kalle on yllättänyt kaikki vauhdillaan missä ikinä on ajanutkin joten en usko että Suomen SM-sarja tulee olemaan siinä asiassa poikkeus.
En mielestäni väittänyt että olisi välttämättä päässyt helpolla. Vauhtia on vain melko mahdoton vertailla kun Suomessa ja Latviassa viime vuonna ajaneita kuljettajia on aika vähän. Jos Rovis jr. olisi ajanut R2-luokan autolla, olisi vertailua voinut suorittaa Alex Forsströmiin joka on ajellut kovaa sekä SM-sarjassa, että Latviassa. Tuloslistoja silmäillessä oikeastaan vain testikisan ajanut Tidemand ja auton puolesta tasoitusta antanut Alexey Lukyanuk nousevat esiin semmoisina niminä, joilla on merkittäviä tuloksia Baltian ulkopuolelta. Olisin toivonut, että olisi tullut vetämään yhden kisan tasaväkisellä kalustolla ja todistanut vauhtinsa nimenomaan muita samanikäisiä vastaan, mutta ymmärrän toki täysin ettei tuo olisi ollut Rovis jr:n kannalta järkevää. Olisi pitänyt ajaa täysin oudolla autolla ja olosuhteissa, ja hyöty olisi ollut melko olematon suhteessa mahdollisiin haittoihin.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Ruotsin MM-ralli olisi nyt tulevana viikonloppuna ja ongelmat ovat jo perinteiset. Kisapaikalla on sadellut vettä, loppuviikolle on luvattu pikkupakkasia joiden toivotaan pelastavan tilanteen.

Luonnollisestikin meikäläisiä kiinnostavan Toyotan vauhdin lisäksi ainakin itseäni kiinnostaa mikä todella on Citroenin tilanne, Montessa C3:t olivat aivan hukassa ja vanhalla DS3:llä vedellyt Breen kepitti tallitovereitaan. Osittain tuon kerrotaan johtuvan siitä ettei Citroen testannut käytännössä lainkaan lumisella/jäisellä alustalla Monteen, vaan kaikki testit ajettiin kuivalla asfaltilla ja sitten olosuhteet yllättivät.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Välillä vähän toivoisi että joku tunturiralli tai joku muu myös tulisi ohjelmistoon niin saadaan vähintään se pari kisaa lumellakin. Citroenin pussiin saattaa mennä jos vesikelillä mennään, kaventaa eroa varmasti esim. Toyotaan jolle olisi varmaan vahvuus ollut kunnon lumia ja jää keli.
 

valkeaori

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins
Välillä vähän toivoisi että joku tunturiralli tai joku muu myös tulisi ohjelmistoon niin saadaan vähintään se pari kisaa lumellakin. Citroenin pussiin saattaa mennä jos vesikelillä mennään, kaventaa eroa varmasti esim. Toyotaan jolle olisi varmaan vahvuus ollut kunnon lumia ja jää keli.

Sentään ennusteet näyttävät viikonlopuksi Torsbyn seudulle 3 - 5 astetta pakkasta, joten vesikeliä ei pitäisi olla. Luntahan tuolla kuitenkaan ei taida juuri ollenkaan olla, joten piikkirenkailla soralla ajettaessa varmasti renkaat ovat kovilla. Hyvin mielenkiintoinen viikonloppu kuitenkin tulossa, sillä olosuhteet ovat varmasti tasaisemmat kuin Montessa.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Tuo rengassääntö Shakedownia koskien on kyllä naurettava. Vielä viime kaudella shakedownilla sai käyttää renkaita jotka eivät olleet pois kilpailussa käytettävien määrästä, mutta tänä vuonna shakedownin renkaat lasketaan kisarenkaiden määrään mukaan, mikä näyttäisi johtaneen siihen että koko shakedown on mennyt pelleilyksi kuskien säästäessä renkaita itse pätkille.
 

Captain Slow

Jäsen
Suosikkijoukkue
KR69, K11ng Perrin, Bratislavan mm-miehistö 2019
Eka pätkä Karlstadissa joku perhanan yleisölenkki mallia raviradan ympäri ja takaisin.

Monte-Carlon aloituksesta pitääs enemmänkin ottaa mallia. 2 iltapätkää torstaina ois sopiva aloitus. Eikä näitä teennäisiä kaupunkipätkiä (pl. Harju yms tämmöiset joilla on jonkinsortin "legenda"-statukset)

e: Jottei ihan mene negaation puolelle niin Latvalalle yleisöpätkältä pohja-aika. Ihan jees saavutus kun ottaa huomioon kuinka suomalaislta ei oo yleensä nää kaksintaistelut sujuneet.
 
Viimeksi muokattu:

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Latvala taisi saada paljon itseluottamusta tuosta viimekisasta, olikohan eka mikkipätkä jonka latvala urallaan edes voitti? aika vähissä tainut olla nää yleisöerikoiskokeet viimevuosina vaikka sarjan parhaalla autolla ajanut. Toisaalta aina sitä toivoisi ettei liikaa saanut luottamusta että maaliin pääsee kuitenkin.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Suosikkijoukkue
KeuPa HT
Mistä tuo Jari-Matin vauhti oikein johtuu? Onko lähtöpaikka paras mahdollinen aura-auton takana vai onko mies vaan hyvällä itseluottamuksella varustettuna hirveässä iskussa? Ei kai Toyotankaan pitäisi mikään nopein auto olla ja esim. Hännistä J-M on pessyt melko reilusti aamun pätkillä.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Mistä tuo Jari-Matin vauhti oikein johtuu? Onko lähtöpaikka paras mahdollinen aura-auton takana vai onko mies vaan hyvällä itseluottamuksella varustettuna hirveässä iskussa? Ei kai Toyotankaan pitäisi mikään nopein auto olla ja esim. Hännistä J-M on pessyt melko reilusti aamun pätkillä.

En tiedä mutta tässä kun katsoo neloserikoiskokeen vauhtia niin latvala nousee johtoon jos ei ihmeitä tapahdu viimeisellä splitillä, jopa selkeästi kärkeen. Noin muuten näyttäisi voimasuhteet olevan eri tallien kanssa jopa aika tasaista vielä tässäkohti.

EDIT: tällähetkellä 8,5 sekunnin pohjat nelosella ja johto rallissa 3,9 sekunttia :)
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös