Raimo Summanen HIFK:n päävalmentajana

  • 1 377 290
  • 3 266

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | isn't
Dale Cooper: Jos sallit naapurileiristä analyysiä, niin oma käsitykseni Summasen luontoäiti-visiosta on, että jotta voidaan luoda kokonaan uudenlaista, on hajoitettava vanha ja juurtunut kokonaan. Summasella tuntuisi siis olevan ajatus, jostain täysin ennalta arvaamattomasta ja vaikeasti puolustettavasta pelitavasta, jota ei ole ennen toteutettu. Keskeiset osaamisalueet ovat tällaisessa pelitavassa nopeus niin reaktioissa kuin luistelussa sekä kaavan jatkuva rikkominen, i.e. toimiminen oletettua vastoin.

HIFK:n pelejä nähneenä voisin sanoa, että halusi Summanen sitä tai ei, halutun laiseen pelitapaan siirtyminen tapahtuu vääjäämättä kaksivaiheisesti. Tällä hetkellä vaikuttaisi, että Summanen ei ole ajanut vielä varsinaista pelitapaa sisään, vaan pelkästään tietynlaisia suuntaviivoja siitä, minkälaista peliä tullaan myöhemmin pelaamaan. Toisin sanoen ollaan vielä vaiheessa, jossa hajotetaan vanhaa. Tämä vaihe näyttäisi sisältävän Summasen puheenpartta vapaasti tulkiten pelaajien vapaan totuttelun toistensa tyyliin pelata. Myöhemmin olettaisin Summasen alkavan auttaa pelaajia nimenomaan reagoinnissa. Lopullinen pelitapa muistuttaisi pitkälle jalostettua älykästä ja nopeaa ajattelua tai ajatusta. Jokaisella pelaajalla olisi filosofisesti ilmaistuna rajaton määrä vaihtoehtoja omaan toimimiseen, ja jokainen pelaaja tulisi olemaan kykeneväinen toteuttamaan reaktion tasolla aina oikean ratkaisun nopeasti.

Tällaisenaanhan edellä kuvaamani ajatus on silkkaa dadaa, tai korkeintaan ideaali, todellisuuden abstraktio. Todellisuudessa, mikäli arvioni Summasen aivoituksista osui edes sinne päin, Summanen toimisi pelitavallisesti huomattavasti aktiivisemmin. Joka tapauksessa jotain erikoista täytyy olla meneillään sillä Summanen ei ole niin huono valmentaja kuin tämänhetkisestä HIFK:n pelivireestä voisi äkkiseltään päätellä. Hän on sekä huippuammattilainen että älykäs teoreettinen ajattelija. Jään seuraamaan äärimmäisellä mielenkiinnolla, miten peli tästä kehittyy.

Näin kirjoitin kolme viikkoa sitten. Itse pääsen paikalle todistamaan valitettavaa oikeassa olemistani vasta perjantaina. Nojoo, ihan vilpittömästi haluaisin kuulla pelaako HIFK nyt nopeaa viisikkopeliä reagoimalla. Om ni vill :)
 

Renegade

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Diego Padres
Jokin aika sitten kritisoin vahvasti Summasta ja mielestäni siihen oli täysi syy.

Nyt on tahti hieman muuttunut ja kritiikin aiheet ovat aika lailla tampattu alas, eli:

IFK:n ykköspakkipari oli eilen Söderholm-Wargh/Foppa. Riittää tässä liigassa.

HCK:sta tuli täysin nimetön pakki paikkaamaan Eklundin loukkaantumista, Rami laittoi tämän pelaamaan isoja minuutteja. Tämä oli loistelias veto Ramilta.

IFK:n ykkösketjussa ei enää pelaa 3kpl rightin umpilaituria. Hyvä niin.

Thiessen pelasi huikean ottelun Raumalla, sen jälkeen palkintona 0 peliä. Nyt 2huikeaa ottelua putkeen. Harjoittelu teki hyvää Thiessenille.

Block kutsuttiin HCK:sta takaisin hyvällä itseluottamuksella ja luvattiin pelejä ylhäällä. Nyt pelaa hyvällä intensiteetillä ja löytänee maaliverkon pian. Eilen raikas peli.

IFK hankki Warghin, pelasi yhden heikomman pelin. Nyt taas parantanut otteitaan ja pelaa tasaisemmin. Tuuraa loukkaantumisia.

IFK:ssa on tänä vuonna pelannut 30 pelaajaa. Kausi alkoi 2 viikkoa sitten. Kenties tämä rotaatio on toiminut ja osittain tähän on pakotettu, kun pahimmillaan ollut samanaikaisesti 10 pelaajaa poissa.

IFK:n ainoa maajoukkuetason pelaaja, laituri Pakarinen, pelasi pakkia ja keskustaa. Nyt pelaa laidassa.

IFK:lla karmaiseva sentteripula, Kuparinen ja Block viltissä. Kuparinen ja Block palasivat rosteriin ja Elkins tuonut huikeasti lisää tehoa hyökkäyksiin.

IFK:lla löytyisi oma pelaaja, jolla sydän ja asenne kohdallaan vaikka alku on ollut vaikea. Silti Mika Partanen ei mahtunut pelaamaan. Nyt Parru on taas vakiokamaa ja pelaa koko ajan paremmin, kunhan keho ja liike hieman vielä aukeaa. Iso mies, isot lihakset, iso jumi.
 

Walkin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Mun mielestä on hemmetin hienoa, ettei Rami nosta näköjään koskaan voiton jälkeen ketään yksittäistä pelaajaa esille vaan antaa kunnian koko joukkueelle. Tällä hetkellä vaikuttaa todellakin siltä, että joukkueessa on hemmetin hyvä henki päällä ja yhdessä puskevat eteenpäin.

Puolustuspelaaminen ja ylivoima sekä alivoima toimivat tällä hetkellä erinomaisesti! Tasakentällisin pelatessa vielä noi hyökkäyksiin lähdöt ja yleisestikin hyökkäyspelaaminen vaatii vielä hiomista, mutta aikaa kyllä on.

Ollaan oikeella tiellä nyt!
 

frozen

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mun mielestä on hemmetin hienoa, ettei Rami nosta näköjään koskaan voiton jälkeen ketään yksittäistä pelaajaa esille vaan antaa kunnian koko joukkueelle.

Ja hienoa on mun mielestä myös sekin, ettei tappioidenkaan jälkeen lähtenyt syyttämään yksittäisiä pelaajia ja haukkumaan ketään nimeltä. Tietysti (aiheellisestikin) epäili ettei tämä taso ole vielä oikea kaikille, mutta ei kuitenkaan lähtenyt jortsumaisesti vittuilemaan pelaajille lehdistön kautta, vaan mun käsittääkseni nämä palautteet on pidetty joukkueen sisällä. En ainakaan ole huomannut lehdissä, että Rami olisi sanonut että "tissi on paska ja voi painua perseeseen" tms, vaikka alkuun koppi ei tarttunutkaan. Varmasti vaikutuksia joukkuehenkeen tuollakin, vaikka palaute muuten voikin olla tiukkaa kopin puolella.
 

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
En jaksa uskoa, että maalivahdeille jaksetaan paljon kettuilla valmennuksen puolelta, kun se on niin näkyvä ja tärkeä pelipaikka. Maalivahti tietää kyllä itsekin mitkä vedot olisi pitänyt saada kiinni, jos sattuu heikko päivä ja oma joukkue on hävinnyt pelin, sinut vaihdettu jäältä 1. erässä, ajassa 4:06.
 

frozen

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
En jaksa uskoa, että maalivahdeille jaksetaan paljon kettuilla valmennuksen puolelta, kun se on niin näkyvä ja tärkeä pelipaikka. Maalivahti tietää kyllä itsekin mitkä vedot olisi pitänyt saada kiinni, jos sattuu heikko päivä ja oma joukkue on hävinnyt pelin, sinut vaihdettu jäältä 1. erässä, ajassa 4:06.

Jos nyt minun viestiini viittasit, niin ehkä tuo maalivahdin mainitseminen oli huono esimerkki, ehkä olis ollut parempi ottaa siihen vaikka Jortikka ja Tukion luistimet, vaikka sinänsä sekin ihan osuva kommentti oli, mutta siitä huolimatta pidän hyvänä, että negatiivinen palaute hoidetaan jengin sisällä, ei median kautta.
 

TumE#16

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, suomalaiset NHL:ssä.
Yksi mikä on mielestäni myös hieno ollut huomata on reagointi pelin sisällä. Jos tulee virheitä ja peli ei kulje = istut penkillä. Ne pelaa kenellä peli sujuu. Monelle tämä voi vaikuttaa jollain tapaa ''raa'alta'' tavalta, mutta minä tykkään. Myös kun on paljon täällä psykologit kertoneet kuinka Raimo on sekopää niin kun yhdessä pelissä (en muista mikä) näytettiin IFK:n vaihtoaitiota ja kuuli Ramin antamia neuvoja, ei ollut sekopäisyydestä tietoakaan. Haastatteluissa taas, kuten tässä viimeisessä pelin jälkeisessä, äijä vaikuttaa lähinnä erittäin vaivaantuneelta. Jos ei viihdy noissa tilanteissa, niin sitten ei perkele viihdy.

Peli senkuin paranee ja luotto Raimoon erittäin kova. Hyvä tästä tulee.

Pahoittelut viestin sekavuudesta, luurilla kirjoittelen.
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Raimo toteuttaa sitä, mitä toivon. Ja olen aina toivonut. Annetaan valmennus ainoastaan ammattimiehelle, jolla on jo ennestään meriittejä. Ja annetaan hänen vetää omaa linjaansa. HIFK ei voi olla mikään valmentajien kokeilupaikka. Ika Lehkonen 99/00, Isä Baxter ja Soppa ovat aivan käsittämättömän hävettäviä huteja. Hyvä meno Rami. Äijä on tyylikkäästi hiljaa ja antaa pelin puhua puolestaan.
 

Harkins#33

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Ville Peltonen, Rem Murray, DEFC #18
Muuan Mikko Leppilampi totesi Twitterissä eilisen pelin jälkeen näin:

"Mikko Leppilampi @mikkoleppilampi

@HIFKHockey #Summanen sano 2 vkoa sitte Nordiksen kahvilas:"Anna 4 viikkoa ja näätte mitä tässä rakennetaan." Tänään hyvää esimakua! #GOIFK! "

Kyllä tästä vielä tulee nautittava kausi sen alun tahmean startin jälkeen, kyllä Rami tietää miten näitä hommia tehdään.
 

Sakkoliha

Jäsen
Luottoa on aina Summaseen, vaikka kausi lähtikin yskähdellen käyntiin ja parin hassun haastattelun jälkeen täällä kävi nimimerkki toisensa jälkeen kertomassa totuuksia, kuinka sekaisin Summanen on. Jo silloin kerroin, että peli ei voi toimia heti ja tarvitaan aikaa. Summanen tietää jokaisen liikkeen, mitä tekee ja määrätietoisesti kehittää yksilöitä ja joukkuetta. Eiköhän peli ala jo nyt kertoa, että Summanen on edelleen rautaa, ammattimies on aina ammattimies. Kuka olisi 15.9. pelatun paikallispelin jälkeen uskonut, että ollaan sarjataulukossa Jokereita edellä vielä 2 ottelua vähemmän pelanneina. Itse pidän Summasen tyylistä, jossa media saa sekavahkon vaikutuksen Summasesta ja IFK:sta, mutta peli näyttää. Onkohan tämä sitten ihan tietoinen linja Raimolta?

IFK:n peli on vielä ihan alkutekijöissä, mutta puoustuspelaaminen alkaa näyttää jo ihan hyvältä. Kun se on kunnossa, on helpompi laittaa hyökkäyspelaaminen kuntoon, joka on vielä todella vaiheessa. Kauden aikana tulee varmasti muutama notkahdus, jolloin hävitään se 3-5 ottelua kovan treenimäärän takia, mutta Summanen tulee valmentamaan IFK:n kevääksi siihen kuntoon, että se on todella vaikeasti pysäytettävissä oleva Joukkue kenelle tahansa.
 
Viimeksi muokattu:

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Jos IFK menestyy keväällä, niin voin vaan kuvitella kuinka hyvä fiilis Ramilla(kin) on. Kaikenmaailman vesarantaset yms. urpot ovat haukkuneet ja nauraneet Ramille jatkuvasti jo keväästä lähtien. Toivottavasti Rami näyttää kaikille spedeille ja kunnolla!!!
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jos IFK menestyy keväällä, niin voin vaan kuvitella kuinka hyvä fiilis Ramilla(kin) on. Kaikenmaailman vesarantaset yms. urpot ovat haukkuneet ja nauraneet Ramille jatkuvasti jo keväästä lähtien.

Tässä yhteydessä ei voi jättää mainitsematta Pekka Jalosta, jolla taitaa olla niin paljon henkilökohtaista Summasta vastaan hampaankolossa, että tämä näkyy läpi todella räikeästi. Ei kannata pidätellä hengitystään odotellessa, koska Jalonen kirjoittaa jotain positiivista Summasen IFK:sta.
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Tässä yhteydessä ei voi jättää mainitsematta Pekka Jalosta, jolla taitaa olla niin paljon henkilökohtaista Summasta vastaan hampaankolossa, että tämä näkyy läpi todella räikeästi.

PJ on yksi ala-arvoisimmista "kiekkokirjoittajista". Summanen on varmaan joskus käskenyt sen painua vittuun jaloista pyörimässä ja Pekalle on tullut mielipahaa sekä ahdistusta.
 

lintu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
PJ on yksi ala-arvoisimmista "kiekkokirjoittajista". Summanen on varmaan joskus käskenyt sen painua vittuun jaloista pyörimässä ja Pekalle on tullut mielipahaa sekä ahdistusta.

Ei ainoastaan käskenyt painua vittuun, vaan vetänyt Pekkaa turpaan jos palstahuhuun on uskominen. Jalosella tosiaan on vahvat antipatiat Summasta kohtaan ja tämä ei ole näkymättä herran "kolumneissa".
 

Kimmo_Ahteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tuli katseltua tilastoja ja IFK:lla paras yv ja kolmanneksi paras av. Niiden paskasti menneiden harjoituspelien jälkeen Rami sanoi että erkoistilannepelaaminen laitetaan seuraavaksi kuntoon. Aika sanasa mittainen äijä kun harjoituspeleissä av oli aivan sekaisin.
 

Anzi

Jäsen
Jos IFK menestyy keväällä, niin voin vaan kuvitella kuinka hyvä fiilis Ramilla(kin) on. Kaikenmaailman vesarantaset yms. urpot ovat haukkuneet ja nauraneet Ramille jatkuvasti jo keväästä lähtien. Toivottavasti Rami näyttää kaikille spedeille ja kunnolla!!!

Jep, ja moni, lukuisat... mm. tälle palstalle kirjoittavat HIFK-fanit ovat toki seisseet Ramin takana jykevämmin kuin peruskallio tai maailmankaikkeus...?

Itse en HIFK:ta fanita tahi edes symppaa mutta jääkiekkoa rakastan. Tästä syystä olen HIFK:ta nyt tarkemmin seurannut viime keväästä alkaen, koska jotain mielenkiintoista jääkiekollista voi seurata Ramin uusista visioista. Toki mulla on paljon enemmän kulissien takaista tietoa kuin perusfanilla. Mutta silti kyllä täytyy sanoa ETTÄ; HIFK:lla on The Brändi, mutta suurin osa HIFK-faneista ei kyllä itse edusta atomin hitustakaan tästä The Brändistä. Päinvastoin vaalenpunainen kukkakuvioitu hamekangaskin on näille/teille takinkääntäjille liian maskuliinista tavaraa.

Myös tämä takinkääntämisen nopeus on HÄKELLYTTÄVÄÄ. Pari voittoa tusinajengeistä niin Rami muuttuu hylkiösylkykupista palvomisen kohteeksi. Väistämättä tulee taas jossain vaiheessa se tappioputki HIFK:lle, niin sitten alkaa jälleen "Pelitapa on perseestä, Vtun MNH, Mähän sanoin..., Mä näin jo..."

En tiedä taas miksi tänne Jatkoaikaan kirjoitan, tai miksi tätä Jatkoaikaa yleensä edes luen. Ehkä suuren yleisön tietämättämyys on vain niin häkellyttävää ja toisaalta mulle myötähäpeäviihdettä.

Loppukaneetiksi että; kevääseen on pitkä matka ja itse toivon toki oman joukkueeni (ei ole HIFK eikä Narrit) voittavan mestaruuden. Mutta joitakin todella mielenkiintoisia jääkiekkoilullisia orastavia kehityssuuntia Rami on luonut, käy HIFK:lle lopulta miten tahansa. Huom! Ne on luonut Rami, ei HIFK eikä sen fanit!!! Ja täytyy myös todeta, etten suinkaan kaikkia näistä uusista suunnista allekirjoita, esim. jotkut kauteenvalmistamismetodit ovat aiheuttaneet...(en kerro mitä). Mutta aina uutta luodessa täytyy ottaa riskejä ja testata asioita, jotkut toimii jotkut ei.
 

TumE#16

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, suomalaiset NHL:ssä.
Jep, ja moni, lukuisat... mm. tälle palstalle kirjoittavat HIFK-fanit ovat toki seisseet Ramin takana jykevämmin kuin peruskallio tai maailmankaikkeus...?

Itse en HIFK:ta fanita tahi edes symppaa mutta jääkiekkoa rakastan. Tästä syystä olen HIFK:ta nyt tarkemmin seurannut viime keväästä alkaen, koska jotain mielenkiintoista jääkiekollista voi seurata Ramin uusista visioista. Toki mulla on paljon enemmän kulissien takaista tietoa kuin perusfanilla. Mutta silti kyllä täytyy sanoa ETTÄ; HIFK:lla on The Brändi, mutta suurin osa HIFK-faneista ei kyllä itse edusta atomin hitustakaan tästä The Brändistä. Päinvastoin vaalenpunainen kukkakuvioitu hamekangaskin on näille/teille takinkääntäjille liian maskuliinista tavaraa.

Myös tämä takinkääntämisen nopeus on HÄKELLYTTÄVÄÄ. Pari voittoa tusinajengeistä niin Rami muuttuu hylkiösylkykupista palvomisen kohteeksi. Väistämättä tulee taas jossain vaiheessa se tappioputki HIFK:lle, niin sitten alkaa jälleen "Pelitapa on perseestä, Vtun MNH, Mähän sanoin..., Mä näin jo..."

En tiedä taas miksi tänne Jatkoaikaan kirjoitan, tai miksi tätä Jatkoaikaa yleensä edes luen. Ehkä suuren yleisön tietämättämyys on vain niin häkellyttävää ja toisaalta mulle myötähäpeäviihdettä.

Loppukaneetiksi että; kevääseen on pitkä matka ja itse toivon toki oman joukkueeni (ei ole HIFK eikä Narrit) voittavan mestaruuden. Mutta joitakin todella mielenkiintoisia jääkiekkoilullisia orastavia kehityssuuntia Rami on luonut, käy HIFK:lle lopulta miten tahansa. Huom! Ne on luonut Rami, ei HIFK eikä sen fanit!!! Ja täytyy myös todeta, etten suinkaan kaikkia näistä uusista suunnista allekirjoita, esim. jotkut kauteenvalmistamismetodit ovat aiheuttaneet...(en kerro mitä). Mutta aina uutta luodessa täytyy ottaa riskejä ja testata asioita, jotkut toimii jotkut ei.

Ai että, kaikkea sitä saakin lukea. Tulit sitten ylistämään samalla itseäsi ja kuinka tietosi ovat ylivertaisia tavalliseen kannattajaan. Samalla haukkuen IFK:n fanit takinkääntäjiksi jne. jne.

Aloitetaan nyt tästä takinkäännöstä. Tätähän ei ilmeisesti sinun kannattaman fanien keskuudessa koskaan tapahdu? Kuten näin jääkiekkoa rakastavana henkilönä ymmärrät, että kyseinen laji aiheuttaa kannattajissaan paljon tunteita, oli ne sitten hyviä tai huonoja. Poikkeuksetta kun menee huonosti niin silloin haukutaan ja kun menee hyvin, ollaan onnellisia ja huolet unohtuu. Väitätkö siis nyt, kun Jokerien kannattajista osa vaatii suureen ääneen Lämsälle kenkää, että he ovat takinkääntäjiä mikäli Jokerit yltyy 5 ottelun voittoputkeen ja nämä ovatkin sitä mieltä, että ehkä tästä hyvä sittenkin tulee? Mielestäni tämä on täysin normaalia urheilussa. Oli laji mikä tahansa, aina riittää jälkiviisaita. En siis ymmärrä miksi kohdistat tämän juurikin IFK faneihin.

Ehkä tämä Jatkoaika tosiaan on sinunlaisellesi ylivertaiselle jääkiekon seuraajalle väärä paikka. Täällä on ihan tavallisia kuolevaisia, jotka haluavat tuoda mukaan mielipiteitään. Joskus läikkyy, mutta entä sitten? Ei tässä lätkästä ihmeemmästä puhuta.

E: Pahoittelen mikäli tekstini on sekavaa, puhelimella tämän raapustin.
 

Anzi

Jäsen
Ai että, kaikkea sitä saakin lukea. Tulit sitten ylistämään samalla itseäsi ja kuinka tietosi ovat ylivertaisia tavalliseen kannattajaan. Samalla haukkuen IFK:n fanit takinkääntäjiksi jne. jne.

Aloitetaan nyt tästä takinkäännöstä. Tätähän ei ilmeisesti sinun kannattaman fanien keskuudessa koskaan tapahdu? Kuten näin jääkiekkoa rakastavana henkilönä ymmärrät...

En nyt aloita tästä kilometrien pituista juupas-eipäs-väittelyä, varsinkaan kun topikissa käsitellään Raimo Summasta HIFK:n päävalmentajana. Mutta muutama pointti:

- En koe tarpeekseni ylistää itseäni, koska ihan faktuaalisesti viestiketjuista löytyy kuukausien takaa ihmettelyäni mm. HIFK-fanien lyhytnäköisyydelle. Monet katsovat lajia vuosikymmeniä, mutta en tajua mitä ne siinä katsovat. Lisäksi esim. yhden "ylivertaisena" itseään pitävän Jatkoaika-kirjoittajan aivopesemä pelikirja-ajattelu aiheuttaa karmeita ja lyhytnäköisiä tulkintoja joissa ja joilla ei alati muuttuvassa lajissa ole mitään pysyvää kiinnekohtaa. Esim. MNH:ta on arvosteltu juurikin tämän aktiivifanien päihin fakkiutuneen pelikirja-ajattelun kautta. Pelikirja-ajattelu on tärkeää, mutta ei koko peli.

- Kyllä myös mun joukkueen kannattajista löytyy yhtä paljon takinkääntöä, pelin ymmärtämyyttä ja aina joskus keväisin ilmaantuvia gloryhunttereita, mutta toisaalta löytyy kyllä mm. Jatkoajasta selkeästi enemmän pelistä tietäviä kirjoittajia, kuin esim. tästä HIFK- tahi Narri-topikista.

- Huippu-urheilu on viihdettä ja viihteen pitää viihdyttää eli luoda tunteita ja tuoda ihmisten arkeen vastapainoa. Mutta HIFK:n jääkiekon The Brändi on vasta alle 50- vuotias, vaikka HIFK itse onkin 116- vuotias. Ja The Brändi...niin ei se kyllä musta ole tuuliviiri...vaan Ylpeä Kanukki ehkä paremminkin...tai sit The Brändi muuttuu ja muuttuu kuten pelikin...

Mutta ehkä mun täytyy nyt vain pidättäytyä pois täältä Jatkoajasta, vaikka kuinka mieli tekis tulla puolustamaan Jääkiekkoa aina silloin tällöin. Jatkoaika on enemmän suurien tunteiden ja viihteen kuin arkisen puurtamisen paikka, koska sitä se tavoitteellinen jääkiekko 2,5h ottelutapahtumaa lukuunottamatta yleensä on (siis arkista puurtamista). Mutta suurelle yleisölle, eli Jatkoaikalaisille viihdettä.

Ai niin ja vielä ennenkuin lopetan Jatkoaikaan kirjoittamisen ja myös sen lukemisen niin... Ramille kiitos...ei pelikirjan vaan menetelmien ja ajattelun uudistamisesta (ja tätä kautta kehittyy myös "pelikirjat").
 
Suosikkijoukkue
IFK
En nyt aloita tästä kilometrien pituista juupas-eipäs-väittelyä, varsinkaan kun topikissa käsitellään Raimo Summasta HIFK:n päävalmentajana. Mutta muutama pointti:

- En koe tarpeekseni ylistää itseäni, koska ihan faktuaalisesti viestiketjuista löytyy kuukausien takaa ihmettelyäni mm. HIFK-fanien lyhytnäköisyydelle. Monet katsovat lajia vuosikymmeniä, mutta en tajua mitä ne siinä katsovat. Lisäksi esim. yhden "ylivertaisena" itseään pitävän Jatkoaika-kirjoittajan aivopesemä pelikirja-ajattelu aiheuttaa karmeita ja lyhytnäköisiä tulkintoja joissa ja joilla ei alati muuttuvassa lajissa ole mitään pysyvää kiinnekohtaa. Esim. MNH:ta on arvosteltu juurikin tämän aktiivifanien päihin fakkiutuneen pelikirja-ajattelun kautta. Pelikirja-ajattelu on tärkeää, mutta ei koko peli.

- Kyllä myös mun joukkueen kannattajista löytyy yhtä paljon takinkääntöä, pelin ymmärtämyyttä ja aina joskus keväisin ilmaantuvia gloryhunttereita, mutta toisaalta löytyy kyllä mm. Jatkoajasta selkeästi enemmän pelistä tietäviä kirjoittajia, kuin esim. tästä HIFK- tahi Narri-topikista.

- Huippu-urheilu on viihdettä ja viihteen pitää viihdyttää eli luoda tunteita ja tuoda ihmisten arkeen vastapainoa. Mutta HIFK:n jääkiekon The Brändi on vasta alle 50- vuotias, vaikka HIFK itse onkin 116- vuotias. Ja The Brändi...niin ei se kyllä musta ole tuuliviiri...vaan Ylpeä Kanukki ehkä paremminkin...tai sit The Brändi muuttuu ja muuttuu kuten pelikin...

Mutta ehkä mun täytyy nyt vain pidättäytyä pois täältä Jatkoajasta, vaikka kuinka mieli tekis tulla puolustamaan Jääkiekkoa aina silloin tällöin. Jatkoaika on enemmän suurien tunteiden ja viihteen kuin arkisen puurtamisen paikka, koska sitä se tavoitteellinen jääkiekko 2,5h ottelutapahtumaa lukuunottamatta yleensä on (siis arkista puurtamista). Mutta suurelle yleisölle, eli Jatkoaikalaisille viihdettä.

Ai niin ja vielä ennenkuin lopetan Jatkoaikaan kirjoittamisen ja myös sen lukemisen niin... Ramille kiitos...ei pelikirjan vaan menetelmien ja ajattelun uudistamisesta (ja tätä kautta kehittyy myös "pelikirjat").

Anzi=Sheldon Cooper?
 

wloff

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Pari voittoa tusinajengeistä niin Rami muuttuu hylkiösylkykupista palvomisen kohteeksi.

Mun mielestäni Ramin kanssa fanit ovat olleet todella kärsivällisiä. EHT oli ihan hirveää paskaa, runkosarjan ensimmäiset pelit ihan samaa sarjaa, mutta vaikka pelitavasta ei ollut tietoakaan ja peluutus oli Jotain Ihan Muuta, niin vallitseva mielipide oli "odotetaan nyt se kymmenen matsia ja arvioidaan sitten". Vasta tossa viime viikolla alkoi monella jo usko rakoilla, ja sitten peli alkoikin sujua paremmin.

Kyllä Ramia arvostetaan. Vaikea uskoa, että kovin moni toinen valmentaja olisi saanut faneilta rauhassa sekoilla niin pitkään kuin Rami sekoili. Mutta se kymmenen matsia odoteltiin ihan suht rauhassa, ja kun nyt näyttääkin paljon paremmalta, ainakin minulla on lähinnä helpottunut fiilis - kaipa sillä Raimolla oli koko ajan suunnitelma selvä.
 

Lalli68

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Eiköhän se suuren massan joukossa mennyt juuri niinkuin wloff tuossa sanoo. Pikemminkin tässä on mielenkiinnolla odotettu mitä tuleman pitää ja nyt huojentunut innostus on mitä luontevin olotila. Ja jos joku alkukauden sekasotkusta on paineen alla puristuvan timantin muodot osannut tarkkaan nähdä niin sitten on aika velho, joskin hyviä analyyseja ja kirjoituksia on täälläkin aiheesta ollut.

Olipa muuten poikkeuksellisen ylimielinen ja pätemishaluinen viesti nimerkiltä "anzi". Toivottavasi pidät lupauksesi ja pysyt vastedes poissa täältä.
 

Orava

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jep, ja moni, lukuisat... mm. tälle palstalle kirjoittavat HIFK-fanit ovat toki seisseet Ramin takana jykevämmin kuin peruskallio tai maailmankaikkeus...?
Veikkaanpa, että moni faneista, kuten minä, ei koskaan olisi halunnut Summasta valittavaksi IFK:n päävalmentajaksi vähintäänkin eriskummallisen historiansa takia. Missään vaiheessa en ole kokenut, että minun tulisi seistä Summasen takana, kuin peruskallio. Summanen on peluuttanut todella heikkoa kiekkoa ja näyttänyt ainakin ulospäin valmentavan IFK:ta huonosti aivan järjestäen näihin viikkoihin saakka. Huom siis mitään positiivista ei ole ollut nähtävissä. Mun mielestä Ramin takana on perusteettomasti seisty yllättävänkin yhteisenä rintamana. Mies on saanut potkut lähes jokaisesta edellisestä duunistaan, keväällä valmensi paskempaa lätkää kuin Sormunen, vittuili omille pelaajilleen, on esiintynyt kuin vajaaälyinen haastatteluissa ja peli on näyttänyt siltä, kuin pelaajille ei olisi kukaan viitsinyt mitään ohjeita antaa. Silti iso osa porukasta on seissyt Ramin takana. Meillä, toisin kuin sinulla oi jääkiekon suuri sisäpiiriläinen, ei katsos ole juurikaan muita lähteitä nähdyt matsit ja annetut haastattelut tehdä omia analyysejämme.


Myös tämä takinkääntämisen nopeus on HÄKELLYTTÄVÄÄ. Pari voittoa tusinajengeistä niin Rami muuttuu hylkiösylkykupista palvomisen kohteeksi. Väistämättä tulee taas jossain vaiheessa se tappioputki HIFK:lle, niin sitten alkaa jälleen "Pelitapa on perseestä, Vtun MNH, Mähän sanoin..., Mä näin jo..."
Nyt sä olet itse täysin hakoteillä. IFK otti toki muutaman voiton, mutta mikä tärkeintä, peli on alkanut näyttää hyvältä. Enää ei laiturit leikkaile aivan järjettömästi keskialueella, tai hyökkääjät karkaile käsittämättömästi vastustajan siniviivalle, kun pakeilla on kiekko omassa päässä. Kaikille pelaajille näyttää pikkuhiljaa selvenevän se, että missä ne ketjukaverit viilettävät milläkin hetkellä. Tämä on täysin selvä muutos IFK:n pelaamisessa. Pelitapa oli perseestä ensimmäisissä matseissa, mutta siitä ei ole enää jäljellä kuin paha muisto vain.


Tiivistäen ajatuksesi siis Summasen takan olisi pitänyt seistä, kuin opetuslapsi vaikka mies on tähän saakka näyttänyt jo puolen vuoden ajan todella heikolta valmentajalta, josta aika on ajanut jo ohi, mutta jos taas on kritisoinut Summasta ei mielipidettään saisi muuttaa, mikäli Summanen saisikin joukkueen pelaamaan tavalla, jolla itse toivoi. MIELIPITEITÄÄN EI SAA MUUTTAA, EDES RASKAUTTAVIEN TODISTEIDEN EDESSÄ!
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Sinänsä ymmärrän Anzin kirjoituksesta sen ytimen: jos faninäkökulma ottaa yliotteen, itse pelin seuraaminen vaikeutuu. Siksi olen tietoisesti vähentänyt Jatkoajassa olemista. Tämä oli viime kaudella pahimmillaan 5-vuotiaiden eipäsjuupas -itkemistä HIFK/Jok -fanien välillä. Ja nämä 5-vuotiaat ovat siis pääasiassa aikamiehiä ja -naisia. Huonoimmillani olin hetken aikaa yksi heistä. Ihan tunteiden vietävänä. En kuitenkaan oikeasti kokenut enkä koe oloani kotoisaksi sellaisessa ympäristössä. Siksi olen feidannut ja pyrin kommentoimaan nykyään vain itse peliä. Toisin kuin luullaan, Jatkiksessa on näköjään täysin mahdollista olla keskustelemassa vain jääkiekosta. Mutta mitä enemmän täällä on, sitä enemmän joutuu eipäsjuupas -aaltoihin. Naurettavimmillaan faninäkökulma on ns. rumien taklausten analysoinnissa. Joukkueen A pelaaja kolaa joukkueen B pelaajan keskijäällä. Joukkueen A fanit puolustavat persesuoli pitkällä omaansa ja puhuvat taklaajan vastuusta. B:n fanit vaativat 25 ottelun pelikieltoa. Vastaava tilanne toisinpäin ja mielipiteet kääntyvät TÄYSIN. Siis aivan täysin. En ymmärrä tällaista puusilmäisyyttä jos ja kun lajin ehdoilla ollaan liikenteessä! Mutta kun liikenteessä ollaan pelkästään faniuden ehdoilla, asia on mitä luonnollisin. Näistä jutuista haluan olla helvetin kaukana.

En kuitenkaan koe minkäänlaista ylemmyydentunnetta kiihkeätä fanitusta kohtaan. Mullakin duunien puolesta on mahdollisuus katsella peliä, HIFK:ta ja muitakin seuroja myös jonkunverran sisältä päin. Se vaikuttaa hieman. Ainakin näkee kuinka kaukana faninäkökulma on perusduunista, mitä joka joukkueessa tehdään. Pointtini ei siis missään vaiheessa ole se, että feidasin, koska tunnen olevani jotenkin parempi ihminen kuin kiihkeimmät fanit. En vain tuntenut oloani kotoisaksi enemmistön joukossa. Ja koska Jatkoaika on fanisaitti, fanit jäävät ja pysyvät. Turha täällä on potkia tutkainta vastaan. Olo viime kaudella oli suunnilleen sellainen, että olin ostanut laivaristeilyn ja sattuman oikusta 90% muista matkustajista oli täysin erilaisia kuin minä. Ei huonompia ihmisiä, ainoastaan täysin erilaisia. Niinpä olo laivalla kävi pikkuhiljaa tylsäksi ja tukalaksi. Mitään syytä ylemmyydentuntoon ei kuitenkaan ole, itsepä ostin tiketin. Mutta kun täällä käy harvemmin ja pyrkii itse keskustelemaan vain pelistä, niin on ilo huomata, että tällainenkin tapa käyttää Jatkoaikaa on täysin mahdollinen. En ole koskaan jäänyt ilman keskusteluseuraa esim. HIFK:n peliesitykset-ketjussa tällä kaudella. Mistä kiitos veljille ja sisarille!

Niin, yksi osa älyttömyyttä on fudujen vaatiminen kolmen-neljän peräkkäisen tappion jälkeen. Kauden ottaminen kokonaisuutena on vaikeaa, jos antaa itsensä olla umpikiihkeä fani joka ainoa päivä. Mitä Summaseen tulee, en ole missään vaiheessa muuttanut mielipidettäni. Ammattimies, joka tähtää kevääseen. Tämä ei merkitse sitä, että pitäisin Summasta palvonnan kohteena. Lupaan, että en sorru edes jälkipalvontaan, mikäli HIFK menestyy loistavasti. K.Jalonenhan on eräs suurimpia jälkikäteen löydettyjä jeesuksia. Kandee seurata reaaliajassa ja tsekkailla omia kirjoituksiaankin sen pohjalta. Jokaisen valmentajan kanssa tuntuu joskus todella raskaalta ja siltä, että kaikki on päin helvettiä. Ei niitä hetkiä kannata jälkikäteen suggeroida hyväksi ajaksi. Ja sama päinvastoin. Sormunen oli aivan karmea yritys HIFK:n ykkösvalmentajana. Ei enää amatöörejä kiitos.

Ai niin, rotsin kääntäminen on käsite, jota käytetään pöyristyttävän väärin. Sen verran pitää olla terminologia hallussa, että tämän osaa: rotsin kääntäminen /gloryhunttaaminen tarkoittaa oman suosikkijoukkueen hylkäämistä ja äärimmillään jopa vaihtamista. Ei mitään muuta. Piste. Se, että vaihtaa mielipidetään oman joukkueensa sisäisistä asioista, kuten esimerkiksi yksittäisestä pelaajasta tai valmentajasta on ainoastaan viisautta, jos tämän tekee reaaliaikaisen seurannan perusteella. Sellainen ihminenhän on täysi idiootti, joka yksiselitteisesti päättää yhdestä oman jengin ihmisestä, pelaajasta tai valmentajasta, että tämä on perseestä tai helvetin hyvä. Ja pysyy tässä päätelmässään tapahtui mitä tapahtui. Mitä kunniakasta on toimia näin alhaisella ÄO:lla? Itse en koskaan pitänyt kovinkaan paljon K.Jalosesta. Pidin hänen kahta ensimmäistä kevättään täysinä floppeina. En myöskään tule missään olosuhteissa muuttamaan tätä mielipidettäni. Mutta se, että tykästyin häneen kolmannella kaudella oli mielestäni täysin normaalia. Sillä peli parani. Olenko rotsinkääntäjä, kun K.Jalosen kolmas kausi kelpasi? En voi edes teoriassa olla, sillä jenginäni on koko ajan ollut HIFK. Joka on isompi asia kuin yksikään yksittäinen summanen, jalonen tai granlund.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös