Radek Smoleňák Ässiin

  • 122 537
  • 399

Zeta03

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, sympatiat KooKoo
No nyt on tullut 15 matsia nähtyä tältä tsekki-taiturilta ja ei sitten yhtään kunnollista taklauksen taklausta. Onko kaverilla joku veto käynnissä, että kuinka monta peliä pystyy menemään ilman, että tarvitsee käydä taklaus tekemässä? Olen tällä kaudella nähnyt jopa Santavuoren taklaavan muutaman kerran, joten Smole on vähän yksinäinen tuossa "no checking" clubissaan. Varmasti Kivi & Toivolakaan eivät ole tähän puoleen täysin tyytyväisiä.

Erittäin tyytyväinen olen kaverin tehopisteisiin ja alivoimapelaamiseen, kun siihen perkele saataisiin vähän ryminää mukaan niin paketti olisi todellakin kunnossa!! Ja olen kaiken lisäksi aivan varma, että kaveri osaa taklata painavasti mutta jostain kumman syystä ei tätä taitoaan käytä missään tilanteessa hyödykseen.

Että semmottii tällä kertaa. 15p 8+7=15 puhukoot puolestaan.
 

Ressa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Miksi Smolenakin pitäisi taklata kun homma toimii muutenkin?

Taklaamisella voi myös saavuttaa jotain, kuten voittaa kaksinkamppailuja kiekossa. Mutta taas eilen ajattelin vähän ennen maalia: "Mitä helvettiä tuo taas kaatuilee ja surffaa tuolla, tekis jotain" ja hetken päästä maali. Loistava pelinluku kaverilla, harvemmin väärässä paikassa.
 

Raid76

Jäsen
Suosikkijoukkue
GKS Tychy #92, Savinainen ja Ässien sylkykupit
En kaveria entuudestaan tuntenut juuri ollenkaan, joten mielipide perustuu tilastoihin ja tämän kauden suorituksiin. Kaudella 08-09 Smolenak keräsi jäähyjä 175 minuuttia (NHL/AHL.) Fyysisyyttä pelissä on varmasti ollut enemmän tuolloin se on kai selvää, mutta mitä varten Smole sitten on Poriin hankittu? Mielestäni vastaus näkyy tehoissa. Fyysisyys tulee esiin eri tavalla, se näkyy maalipaikkoihin ajautumisessa ja maalineduspelaamisessa, jossa jannu on ihan huippuluokkaa. Sopeutuminen otti aikansa ja uskon että kaveri parantaa vielä tuosta. Eikä ole mielestäni liiaalista hehkuttaa että kaveri osaa tehdä sen maalin, eikä tarvitse siihen kymmentä laukausta. Kiekot eivät hautaudu veskarin logoon. Juniorivuosien maalimääriä kun katselee, ei se ole yllätys.

Tuolta toisesta ketjusta lukaisin ettei otteisiin olla täysin tyytyväisiä ja analyysia siitä ettei ehkä tarjottaisi jatkopahvia. Minä kyllä puolestani rustaisin jo tässä vaiheessa huoletta jatkoa.
 

Vellihousu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Taklaamisella voi myös saavuttaa jotain, kuten voittaa kaksinkamppailuja kiekossa.

No shit, Sherlock. Mutta häviääkö Smolenak kamppailuja jotenkin silmiinpistävän paljon? Niissä peleissä mitä itse olen nähnyt, hän useimmiten poistui tilanteista voittajana.

Smolenak on kertonut tulleensa Poriin kehittymään pelaajana ja sitä hän on nähdäkseni nimenomaan tehnyt. Ilmeisesti hän sai taklauksista P-Amerikassa tarpeekseen.
 

Ressa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
No shit, Sherlock. Mutta häviääkö Smolenak kamppailuja jotenkin silmiinpistävän paljon? Niissä peleissä mitä itse olen nähnyt, hän useimmiten poistui tilanteista voittajana.

Ei häviä, mutta voisi olla vielä vähän parempi järkevällä taklaamisella. Ei tarvi mikään pommikone olla, mutta jos Ritva taklaa enemmän, tuntuu se vähän oudolta. Mutta hyvinhän se näinkin menee ja miksi muutta toimivaa.
 

Vellihousu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Ei häviä, mutta voisi olla vielä vähän parempi järkevällä taklaamisella. Ei tarvi mikään pommikone olla, mutta jos Ritva taklaa enemmän, tuntuu se vähän oudolta.

Ehkä Radekilla on vain vähemmän tarvetta yleisön mielistelemiseen ja suomea taitamattomana hän tuskin edes noteeraa "Aja"-huutoja.
 

PataJaska

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, sympatiat HPK ja Kiekko-Espoo
Fyysisyyttä pelissä on varmasti ollut enemmän tuolloin se on kai selvää, mutta mitä varten Smole sitten on Poriin hankittu? Mielestäni vastaus näkyy tehoissa. Fyysisyys tulee esiin eri tavalla, se näkyy maalipaikkoihin ajautumisessa ja maalineduspelaamisessa, jossa jannu on ihan huippuluokkaa. Sopeutuminen otti aikansa ja uskon että kaveri parantaa vielä tuosta.

Hyvää tekstiä. En minä uskonut missään vaiheessa että mies on mikään pommikone, vaan itse asiassa hänen fyysisyytensä näkyy juuri noin mitä toveri Raid tässä turisee. Mies pelaa nyt juuri omilla vahvuuksillaan, ja hänen onnistumistaan on toki edesauttanut vielä lisää se, että Z-D-S on likimain täydellinen ketju. Harvoin on taidettu edes Porissa 15 pelissä tehot 8+7 takonutta peluria näin rankalla kädellä arvostella :D ja sehän tässä parasta onkin, että miehellä on tosiaan edelleen vielä varaa parantaakin..

Radek Smolenak on jo nykyiselläänkin todellinen vahvistus Ässille, ja olisi sitä myös mille tahansa muullekin liigajoukkueelle. Ja se joka väittää mitään muuta on vuorenvarmasti väärässä! Piste.
 

Zeta03

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, sympatiat KooKoo
Miksi Smolenakin pitäisi taklata kun homma toimii muutenkin?

Niin tällähän tätä hommaa on puolusteltu, että "katsokaa pistepörssiä" ja onhan se toki näinkin. Mutta musta on sääli, että Smolenakin fyysisiä ominaisuuksia ei käytetä täydellisesti hyväkseen, koska potentiaalia isokokoisena pelaajana olisi varmasti hyvään taklauspeliin. Voiko taustalla olla sitten jotain loukkaantumista (vanhaa olkapäävammaa tms), sitä en tiedä?

Hyvin oudolta tuntuu, että Smolenakin kokoinen roikale pelaa kuin ringetteä vaikka aikaisemmilta p-amerikan vuosilta on kuitenkin näyttöä hyvinkin toisenlaisesta pelityylistä. Ja kaikille tiedoksi, en minä mitään itke tai vaadi Smolelta mitään myllyjä, kunhan vain ääneen ihmettelin miehen pelityyliä.

Onneksi meillä on Mutanen pommittamassa kaikenmaailman Ruutuja! :)
 

Vellihousu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Niin tällähän tätä hommaa on puolusteltu, että "katsokaa pistepörssiä" ja onhan se toki näinkin. Mutta musta on sääli, että Smolenakin fyysisiä ominaisuuksia ei käytetä täydellisesti hyväkseen, koska potentiaalia isokokoisena pelaajana olisi varmasti hyvään taklauspeliin.

Jos hänen ei kerran tarvitse taklata, niin hän ei silloin taklaa eikä siinä ole mitään säälimistä. Parempi vaan kun jättää turhan rynnimisen väliin vaikka sitten yleisön suosion kustannuksella.
 

ileis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Kyllähän Smolenak varsinkin laitojen läheisyydessä häviää melkoisesti kaksinkamppailuja ja kukaan pelejä enemmän nähnyt ei voi muuta väittää. Maalin läheisyydessä hän toisaalta on huomattavasti parempi kaksinkamppailuissa. Tiedä sitten mistä tuo johtuu, mutta kyllä herralla parantamisen varaa on, vaikka pisteitä hyvällä tahdilla on kertynytkin. Takakarvaus on toinen asia, jota Smolenakin tulisi tehdä hieman tunnollisemmin.

Pelaajien ja joukkueen tulisi tässä kohtaa kautta järjestelmällisesti pyrkiä kehittämään peliään ja siitä syystä pisteitäkin tekeviä pelaajia on ihan luvallista arvostella. Ei tämänkaltaisen kirjoittelun tarkoitus, ainakaan minun kohdallani, ole arvostella pelaajaa vain arvostelun ilosta. Kyllä asioita, joita toivoisi tehtävän paremmin, pitää voida tuoda julki, vaikka pisteiden valossa yksilö tai joukkue suorittaisikin hyvin.
 

Vellihousu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Pelaajien ja joukkueen tulisi tässä kohtaa kautta järjestelmällisesti pyrkiä kehittämään peliään ja siitä syystä pisteitäkin tekeviä pelaajia on ihan luvallista arvostella.

Olen tästä täysin samaa mieltä. Taidan vain itse olla jotenkin yliherkkä siinä kun "Ässäfanit" arvostelevat pelaajaa taklausten puutteesta.
 

Badgers

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Ne pelit jotka olen nähnyt, niissä jokaisessa Smolanekilla on ollut monta maalipaikkaa ja mielestäni Radek hakeutuu hienosti ns. taistelutantereelle maalin eteen. Onnistunut hankinta ja tulee olemaan erittäin tärkeä kaveri kevään pleijareissa. Uskon, että niitä taklauksiakin vielä nähdään.
 

Zeta03

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, sympatiat KooKoo
Ei tämänkaltaisen kirjoittelun tarkoitus, ainakaan minun kohdallani, ole arvostella pelaajaa vain arvostelun ilosta.

Ei minunkaan tarkoitus ollut mitenkään lytätä Smolenakia, kunhan vain toin asian esiin, jota olen 15 pelin ajan ihmetellyt ja seurannut. Jos Smole olisi vaikka 178cm/75kg kokoinen kaveri niin tätä keskustelua ei edes käytäisi. Keskustelupalstan parhaita puolia on, että ihmisillä on erilaisia mielipiteitä ja kaikkien kanssa ei edes tarvitse olla samalla aaltopituudella ;)

Toinen asia, mikä viime peleissä on Smolenakin kohdalla sattunut silmiini on, että vaihdot ovat lyhentyneet. Silloin kuin Smolenakilla oli kultakypärä niin tuntui viihtyvän hieman liian pitkään kentällä ja nyt silmämääräisesti tämä asia on korjaantunut. Onko kukaan muu huomannut tälläistä muutosta?
 

madeOFspade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
En muista nyt mikä peli se oli, mutta AUK antoi aika tuimaa palautetta Smolenakille yhden pitkän vaihdon jälkeen kun Mäkiläkin oli turhautuneena huutanut Smolelle kun Radek oli vetänyt tuplavaihdon. Johonkin ketjuun taisin kirjoittaakkin tästä...

Ehkei Smolenak taklaa koska ei yksinkertaisesti ehdi? Jos taklaus epäonnistuu hiemankin niin pelaa itsensä täysin ulos eikä liikkeellään enää ehdi paikkaamaan tuota ohiajoa.
 

PataJaska

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, sympatiat HPK ja Kiekko-Espoo
Niin paljon arvostelua kuin Smolenak onkin osakseen saanut, niin hän on nyt jo tehnyt sen (vähimmäis)maalimäärän johon itse odotin hänen koko runkosarjassa pystyvän, ja jota olisin pitänyt ihan ok -tason suorituksena. Päälle päätteksi kaveri on yli 40 pisteen vauhdissa kun odotin hänestä sellaista 25-30 pisteen tekijää, joten tässä ei valossa ei kehtaa valittaa..

Jos hän vielä fleguilisi vähän vähemmän, niin mikä olisikaan tulos?
 

koohela

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
otteluseurannasta päätellen, en ollut ainoa joka huusi "VITTU SYÖTÄ NY JO" tilanteessa jossa oli 2-1-hyökkäys, jonka jälkeen Smolenakki yritti ensin ihmeellistä vetoa huonosta paikasta, ja sen jälkeen teki maalin. Kaveri näyttää nykyään ihan helvetin flegulta ja homma menee usein yksinyrittämiseksi, vaikka ehkä paikkoja olisi hyvälle syötölle, mutta silti nyt tehnyt pari tärkeää maalia.

Mitäs tälle tehään ensikautta ajatellen?
 

Ressa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Mitäs tälle tehään ensikautta ajatellen?

Tuntuu, että ei jatkoon. Eikös Toivola jossakin vaiheessa sanonut, ettei nyt heti olla herralle tarjoamassa jatkoa tai sitten muistan jotain omiani. Sanotaanko, ettei ole Kiven näköinen pelaaja vaikka pisteitä tulee ja onkin AV:lla käyttökelpoinen.

Harvinaisen itsekäs kaveri, toki täytyy muistaa, että on pelannut p-amerikkassa paljon ja ei siellä ole mitenkään outoa jos vedät itse 2-1 etkä syötä. Suomessa on enemmän tapana syöttää.

Mutta erittäin hyvä maalinedustalla ja kädet käy tarvittaessa todella hienosti. Voi tietty olla, että syttyy sitten kovissa paikoissa ja peleissä. Jää nähtäväksi.
 

Puksprööti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Eiköhän Halava ajaisi ensikaudella saman asian kuin Radek nyt. Samalla parantuisi ketjukavereidenkin peli-ilo kun ei ole yksi mörökölli mukana ketä ei syötä, ei taklaa eikä luistele vaihtoon. Toki hyvin tehnyt maaleja, mutta ei se koko totuus ole.
 

Levokari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Smolenak on ihan hyvä pelaaja 5 metrin säteellä maalista (on tosin epäonnistunutkin usein vapaissa paikoissa), mutta koko totuutta se ei kyllä hänestä kerro. Jäykähkö luistelu vaikeuttaa kiekollisena keskialueen ylittämistä, ja samalla kuitenkin suht kehno motoriikka käsien ja jalkojen yhteistoiminnan suhteen, saa hänet näyttämään välillä melko orvolta, kun helpotkin syötöt napsahtelevat vastustajan lapoihin miehen yrittäessä keskialueen puolenvaihtoa.
Ehkä kuitenkin eniten itseäni harmittaa palaajan ääretön pehmeys kamppailutilanteissa, enkä tarkoita nyt taklaamista, vaan ihan puhdasta kaksinkamppailupelaamista. Halutonta säästämistä, mutta mihin? Zabolta ymmärrän, koska hänellä tulee olla energiaa mikäli haluaa olla energinen silloin, kun pitää karistaa pakki selästä, mutta mihin Radek säästelee?
Ei hän kuitenkaan mielestäni ole pelaaja joka kiihdyttää keskialueelta vauhtiin ja haastaa vahvasti pakkia 1vs.1 tilanteessa, tai minä en ainakaan ole tällaista havainnut.
Tehnyt kuitenkin muutaman tärkeän osuman ja siitä hatunnosto hänelle.

Ps. Eikä muuten seiso vastustajan sinisellä hakkaamassa mailaansa jäähän, jotta saisi kiekkoa enemmän...
 
Suosikkijoukkue
Broadstreet Bullies, Scott Stevens, Wendel Clark
Eiköhän Halava ajaisi ensikaudella saman asian kuin Radek nyt. Samalla parantuisi ketjukavereidenkin peli-ilo kun ei ole yksi mörökölli mukana ketä ei syötä, ei taklaa eikä luistele vaihtoon. Toki hyvin tehnyt maaleja, mutta ei se koko totuus ole.

Halavan "ongelma" vain on siinä, että hänen täytyisi pystyä todistamaan olevansa parempi kuin Mäkilä, Laaksonen, Virkkunen, Ruisma ja Rendulic. Kaikille näille ei tilaa/mielekästä roolia rosterista vaan millään löydy. Nyt jo on kiinnitetty vähän turhankin moni nykyisen rosterin kotimaisista pelaajista. Ulkomaalaisten paikoille ei kovasti ole alhaaltapäin tunkua.
 

aceman81

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät. Pesäkarhut.
Eiköhän Halava ajaisi ensikaudella saman asian kuin Radek nyt. Samalla parantuisi ketjukavereidenkin peli-ilo kun ei ole yksi mörökölli mukana ketä ei syötä, ei taklaa eikä luistele vaihtoon. Toki hyvin tehnyt maaleja, mutta ei se koko totuus ole.

Hyvä katsoa tilastojen taakse, siinä olet oikeassa, mutta et sitten yhtään yhteensopimattomampaa vertailuparia keksinyt? Par maalia auttaa aina, koko totuus paljastuu keväällä jos on paljastuakseen. Ottaen huomioon kuinka säästeliäästi Porissa on playoffseja pelailtu lähihistoriassa, uskaltaudun sanomaan, että tällä materiaalilla on tarkotus mennä pitkälle keväällä. Se ratkaisee kaiken, ainakin melkein. Siinä palapelissä Smolenakilla on iso ruutu.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
...Tehnyt kuitenkin muutaman tärkeän osuman ja siitä hatunnosto hänelle...

Niin, nähdään ne tärkeät maalit marraskuussa??

Smolenak on ollut yllättävä usein oikeassa paikassa oikeaan aikaan. Itseäni mielyttää hänen alivoimapelaamisensa Ässien ykkös av-parissa. On usein ensimmäisenä päädyssä ja pystyy purkamaan ylivoiman.
 

Naurava Sika

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Pistetään nyt tännekin samaa juttua kuin otteluketjuun. Eli Smolenak tosiaan on varsin flegmaattinen ilmestys käytännössä aina kun on jäällä. Siitäkin huolimatta hän tekee sen verran mukavasti maaleja, että minun mielestäni saa fleguilla jatkossakin kunhan niitä maaleja vaan tulee edelleen. Toivottavasti keväällä mies nousee arvoon arvaamattomaan ja on todellinen play-off-kiekkoilija. Siellä todennäköisesti tuollaisia maalin edestä punnerrettuja osumia tekevää kaveria tarvitaan.

Toinen asia taas on se, että pitäisikö hälle tarjota jatkopaperia. Minun mielestäni se ei ainakaan tällä hetkellä ole milnkään sortin prioriteetti. Katsotaan nyt vielä että jatkuuko se maalien tekeminen ja kyllä tuohon olemukseen aavistuksen verran tiettyä ryhtiä toivoisi. Vaikka hän onkin tänne tullut parantamaan pelillisiä taitojaan, niin voisi sitä fysiikkaa silti joskus käyttää jos sitä kerran löytyy.
 

Zeta03

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, sympatiat KooKoo
Itseäni mielyttää hänen alivoimapelaamisensa Ässien ykkös av-parissa. On usein ensimmäisenä päädyssä ja pystyy purkamaan ylivoiman.

Tämä on täyttä totta, Smolenak on aika ulottuva kaveri mailansa kanssa.

Potentiaalia kaverissa kyllä on todella kovaksi pelaajaksi, muutamia puutteita toki on kuten kaikilla Ässäpelaajilla, mutta jos nämä olisivat jo nyt kunnossa niin kuten tutuksi on jo tullut "kaveri ei pelaisi SM-liigaa".
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös