Pyyntö jypfanilta jypfaneille!!??

  • 11 857
  • 46

Museoesine

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja muut keskisuomalaiset
Ja silloin kun maaleja syntyy liukuhihnalta, kuullaan myös "kas näin heiluu reppu" -biisi, mutta en muista, tuleeko se nauhalta vai ihan yleisön omasta aloitteesta.
Samban aloitteesta tuo lähtee ja muu päätykatsomo osallistuu lauluun parhaansa mukaan. Istumakatsomot harvemmin lähtevät mukaan lauluun tai taputukseen, mutta SaiPaa(?) vastaan oli mukava yllätys, kun nämäkin katsomot lähtivät mukaan taputukseen jonkun maalin jälkeisellä katkolla.
 

Käpälä

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Filip Riska
Et vissiin ole käynyt esim. tällä kaudella pahemmin vieraspelejä katsomassa? Ainakin fanclubin matkoilla tuota huutoa on huudettu mm. Hämeenlinnassa hiljattain ja myöskin Raumalla.

Enpä kyllä tosiaan ole, mun kokemuspohja pohjautuu ihan kotipeleihin viime vuosilta.

Olisi kyllä todella hienoa jos kotipeleissäkin olisi samanlainen meno ja meininki edes siellä fanikatsomossa kuin mitä vieraspeleissä ilmeisesti aina on. On ihan totta että sambaryhmä tappaa osan "huutoluovuudesta", mutta jos sambaryhmä lopettaisi olisi hallissa todella hiljaista, koska sen pitämään meteliin ja kannustuksen johtamiseen on ehditty tottua täysin. Muutenkin on hienoa että meillä on jotain niin omaa kuin sambaryhmä on, vaikka se vituttaa vastustajien faneja (tai juuri siksi) ja vaikka se vähän laimentaa muuta kannustusta, niin en haluaisi siitä luopua. Uskoisinkin että uusien huutojen/laulujen/kannustustapojen kehittäminen pitäisi lähteä sambaryhmästä tai ainakin se pitäisi toteuttaa yhteistyössä samban kanssa.

Näin heiluu reppu- biisi on oikeasti mun mielestä todella hyvä alku, ja nykyään otteluiden alussa kuuluva "kuka voittaa? -jyppi voittaa!!" toimii kanssa. Ali- ja ylivoimiin kuuluvat rumpu-huutosysteemit on ihan hyviä sinänsä että kaikki osaa sanat mutta jotain muutakin voisi kuitenkin kehittää. Miksei niitä vieraspelien huutoja voisi käyttää myös kotona? Pudotuspeleissä ainakin viime vuonna kannustus oli eri tasolla kuin runkosarjassa, toivottavasti myös tänä vuonna meininki muuttuu tärkeisiin peleihin.
 

FiveHole

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Kraken, Giants
Samban aloitteesta tuo lähtee ja muu päätykatsomo osallistuu lauluun parhaansa mukaan. Istumakatsomot harvemmin lähtevät mukaan lauluun tai taputukseen, mutta SaiPaa(?) vastaan oli mukava yllätys, kun nämäkin katsomot lähtivät mukaan taputukseen jonkun maalin jälkeisellä katkolla.

Itse istun ensimmäistä kautta kausikorttipaikalla, ja olen parhaani mukaan koittanut sytyttää välitöntä ympäristöäni taputuksiin mukaan. Melkoisen huonolla menestyksellä yleensä. Itse asiassa takaa aitioista ihmiset syttyy melkeinpä helpoiten mukaan, alkoholilla lienee osuutta asiaan. Sen verran huono "track-recordi" mulla on, että en muista JYPin tehneen tällä kaudella kuin yhden maalin silloin kun itse olen osallistunut JYPin "painostustaputukseen". Taikauskoisena olen tiukissa peleissä jättänyt välillä taputtamattakin :)

Suurin osa peleistä tulee katsottua selvinpäin tai yhden erätaukokaljan voimin, joten kynnys alkaa hoilottamaan yksin istumakatsomossa on jäyhälle suomalaismiehelle kyllä melkoisen korkea, kun ei tuo lauluäänikään mikään jumalaisen kaunis ole...
 

trivekku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, IFK
Huudoista

muistaakseni 90-luvun alussa oli Rautpohjan päädyssä porukka, joka huusi Seppo Mäkelälle, Terve Seppo! Kun Seppo oli tuomaroimassa. Seppo morjesti aina porukkaa. Jotain äijiä ne muistakseni oli.

Ja sitten oli äijä, jolla oli kantava ääni, vaikka hallissa oli taustakohinaa, kuului Kohta Ropisee! vastustajan maalivahdille selvästi toiseenkin päätyy. 90-luvun loppupuolella vielä huuteli. Istumapaikalla istuskeli, sellanen silmälasipäinen korsto :)

Kalpa-fanit huuteli liiganousun aikaan, Jyppi hyi hyi-huutoa muutama litra taulussa pahimmilla agitaattoreilla.
 

Baldrick

Jäsen
Itse olen aina käsittänyt sen ihan Heja JYPPI! -huutona.

Omasta mielestäni se Muali huuto on varsin mukava, kun on tavallaan räätälöity paikallisvastustajalle ja muutenkin huvittaa varsinkin savonmurre meikäpoekaa :)

Kieltämättä viimeisessä KalPa-pelissä oli jopa kiusallisen hiljaista, mutta tiistaipeli ja itseäni ainakin väsytti. Ja siinä pelissä katsoin jäälle sen verran tarkkaavaisena, että unohtui taputtelutkin puolet kerroista, vaikka normaalisti taputan joka kerralla kuitenkin. Ja kuten tuolla jotkut ovat maininneetkin, ei se meikäläisenkään huutelu-/lauleluääni mitään satakielen laulua muistuta. Vaikka eipä se sieltä kovin kummoisesti erotu jos isompi porukka mekkaloi.

Edit. Heija JYPPI, katolta hyppi, hyppäsi alas, naisia halas. Noin muistan sen itse jostain 6-7 ikävuoden tuntumilta. Kyllähän tuo kusessakin on hyppinyt. Joku nimimerkki(jota en jaksa nyt katsoa) esitti mielleyhtymän asuntoon hyppimisen paikaksi, mutta lieneekö kyseessä ollut sitten tuo katto?
 
Viimeksi muokattu:

Linjatuomari

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Sen kyllä muistan minäkin, että ainakin meillä laulettiin joskus "heijja jyppi, *** hyppi" enkä kyllä millään saa mieleen mitä tuohon tähtien paikalle tulee.

Ainakin omasta lapsuudestani/varhaisnuoruudestani 90-luvun loppupuolella muistan että laulettiin seuraavasti: "heija jyppi, katolla hyppi, putos sieltä alas, jyppi on paras!" Sitä, jatkuiko tuo tuosta vielä jotenkin, ei muistista löydy.

Ja kyllähän sen yksinkertaisesti täytyy olla lähtenyt liikkeelle tuosta ruotsinkielisestä heja-huudosta, sillä mitä helvetin järkeä olisi huutaa hei ja jyppi? Eihän tuo nyt tarkoita mitään eikä kuulostakaan miltään.
 

Musta87

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Maalin jälkeen soi "Makelta maistui niin..."
Kiitos tästä!! Huikea nostalgiapläjäys, niskakarvat nousi pystyyn. "Makealta, makealta maistui niin, maalin teki JYP Hoki tiim"... eikös se näin mennyt? Viime kaudelle saatiin pleijareihin takaisin "JYP on rautaa", saataisiinko nyt edellä mainittu...
 

CamNeely#8

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Boston Bruins
Maalin jälkeen soi "Makelta maistui niin..."

Veikkaan että tämäkin on peräisin Ruotsista. :)



"Makealta makealta tuntuu niin, maalin teki JYP hokitiim" meni tää...

Kyllähän tuossa olisi muulla yleisöllä nykyään hieman parantamista. Joskus 80-luvulla oli kyllä huikea tunnelma ympäri hallia ja jopa spontaaneja aaltoja kiersi hallia. Muistaako joku käpy näitä vielä? Taidetaan puhua vielä divariajoista..
 

david

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ja sitten oli äijä, jolla oli kantava ääni, vaikka hallissa oli taustakohinaa, kuului Kohta Ropisee! vastustajan maalivahdille selvästi toiseenkin päätyy. 90-luvun loppupuolella vielä huuteli. Istumapaikalla istuskeli, sellanen silmälasipäinen korsto :)

Tämä muistuu kyllä heti mieleen. Varsinkin IFK-peleistä jäänyt mieleen Lindforssille huudetut "kohta ropisee Sakke". Pystyn vieläkin palauttamaan moisen semipaskaisen ännen, jolla kaveri tuota kajautteli.

Faijalla oli aikoinaan aina kausari ja istumapaikka B2:ssa tai B3:ssa, en muista varmaksi. Sen, minkä muistan, oli pari riviä alempana istunut keski-ikäinen naishenkilö, joka kiljaisi säännöllisin väliajoin saatanallisen kovaa "kiinni!". Mitään muuta en ko. naisen kuullut koskaan huutavan, mutta tuo "kiinni!"-kiljahdus söi miestä, kun sen parin metrin etäisyydeltä joutui toistuvasti todistamaan :)
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Itse istun ensimmäistä kautta kausikorttipaikalla, ja olen parhaani mukaan koittanut sytyttää välitöntä ympäristöäni taputuksiin mukaan. Melkoisen huonolla menestyksellä yleensä. Itse asiassa takaa aitioista ihmiset syttyy melkeinpä helpoiten mukaan, alkoholilla lienee osuutta asiaan. Sen verran huono "track-recordi" mulla on, että en muista JYPin tehneen tällä kaudella kuin yhden maalin silloin kun itse olen osallistunut JYPin "painostustaputukseen". Taikauskoisena olen tiukissa peleissä jättänyt välillä taputtamattakin :)

Suurin osa peleistä tulee katsottua selvinpäin tai yhden erätaukokaljan voimin, joten kynnys alkaa hoilottamaan yksin istumakatsomossa on jäyhälle suomalaismiehelle kyllä melkoisen korkea, kun ei tuo lauluäänikään mikään jumalaisen kaunis ole...

Pitäisikö tässä päätellä jotta saisimme katsomokultuuria lisää istumapaikkalaisille että lisäää vinaa tarvitaan? voisi seurata tarjota aina parit pienet oluet istumapaikkalaisille ennen matsia niin saataisiin lisää huutoa sieltäkin päin. Myös hintaa laskettaisiin ja näin saadaan enemmän juopuneita ihmisiä huutamaan. Mahdollisesti jopa tarjoilua suoraan omalle paikalle olisi jees :)
 

snake70

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boston Bruins
Taidan itse kuulua tähän dinosaurusaikaan, JYPn pelejä käynyt katsomasssa vuodesta 1985 ja jotain vahvoja muistikuvia on siltä ajalta. En ole koskaan ajatellut mistä tämä heeja jyppi on lähtöisin. pohdittuani asiaa se ei käsittääkseni tarkoita sen kummempaa vaan ns täyte sana mikä trimmaa.

Silloinen SE OIKEA sambaryhämä, nykyinenhän on pelkkä raiskaus siitä. Sillon kannustus oli rytmikästä ja jopa kuulosti hyvältä verrattuna tämän päivän yksitoikkoiseen paukutukseen, hyvään aikaan rumpujen lisänä oli lehmänkellot ja jonkin sortin helistimet. tähän rytmikkääseen Rion karnevaalimaiseen soittoon lisättiin let's go, heeja, taistele jne... huutoihin tuli muilta rytmikästä taputusta välillä nopeat taputukset ja hidas taputus. Se oli pirun hieno kokonaisuus. Ja eiköhän JYP ja liiganousu vuonna puhuttiin Urheiluruuduissa ja vastaavista JYPPi ilmiöstä. Jääkiekkokatsomoihin tuli aivan uusi kannatuskulttuuri ja rummut levisivät ympäri suomea ja yli lajirajoen.
Joku joka tietää paremmin voi korjata asian, käsittääksen väinön soitin sponsoroi jollain tavalla soittimia ja huolsi niitä aika ajoin joten saundit pysyivät kohillaan.

Muistan tilanteita kun vieraspaikkakuntalaiset kävivät nauhoittamassa kasettisoittimillaan huutoja ja kopioivat niitä itselleen. ja jonkinlaisia versioita kuuli sitten myös muualla.

Joten tietyllä tavalla rummut kuuluu jyväskylän jäähalliin niin hyvässä kuin pahassakin. Silloin myös muu yleisö lähti paljon helpommin mukaan ja peliä jälkeisenä päivän kouluissa sun muualla tuli käheä äänisiä vastaan niin pystyi aloittaan keskustelin olit ilmeisesti eilen pelissä.

Nykyinen rumpuryhämä on irvikuva vanhasta, ilmeisesti homma on periytynyt isältä pojalle ja naapurin muksuille, harmillisesti rytmitaju ei ole periytynyt läheskään samalla tavalle, ei pääse sanomaan pojasta polvi paranevi.

tässä muutama vuosi sitten kun joukkueet pelasi erän vanhoilla pelipaidolla taisi olla NHL työsukukausi niin sillin jopa ensimmäisessä erässä kannustettiin lähitulkoin vanhoin kannustus huudoinkin

NO se oli aikaa JyP hokey team NO smokin team. Niin tämä nimikin myös oli tietyllä tavalla koominen olin Ulkomaan reissussa 90 luvun puolivälissä ja minulla oli JyP HTn fanipaita jossa metso pelasi kiekkoa niin usein tultiin kysymään mikä joukkue ja yleisesti luultiin maahokey joukkueeksi. Ja tuli opastusta että silloinhan joukkueen nimi pitäisi olla JyP IHT (ice hokey team)

Nyt eletään 2000 lukua joukkuekin on uusi nimineen, No tulihan tämä hurrikaani lempinimikin kaiketi tuosta modernista J kirjaimesta tai mitä se lieneen esittääkään, Ei se varmaan alkuperäinen tarkoituskaan ollut kuten ei ollut mustat kotipaidatkaan vaan kotipaidat piti olla alkuperäisesti valkoiset mutta sillin yksi pääyteityökumppaneista Panda halusi paidat toisten päin koska mustat näytti paremmalta ja väritys sopi pandan isopepe lakuun sopivammaksi. kuin vakoinen pääväriltään ollut.
 

JypFabu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
Silloinen SE OIKEA sambaryhämä, nykyinenhän on pelkkä raiskaus siitä. Sillon kannustus oli rytmikästä ja jopa kuulosti hyvältä verrattuna tämän päivän yksitoikkoiseen paukutukseen, hyvään aikaan rumpujen lisänä oli lehmänkellot ja jonkin sortin helistimet.

Itsekin kun näitä ikäloppuja olen, kiinnittäisin huomiota tuohon alkuperäiseen rumpuryhmään ja ennenkaikkea sen taitoon. Tuo ryhmähän muotoutui siis ihan "oikeista" muusikoista, siinä taisi olla muutama ammattirumpali ja siihen aikaan, eräänlaisena lattarimusiikin edelläkävijänä toimineen salsamania yhtyeen perkussiosektio. Eipä siis liene ollut ihme, että joissain matseissa kakkoserän tapahtumattomina hetkinä sitä suorastaan nautiskeli musiikista ja siihen aikaan saivat hallin katsojat mukaan mainiosti eri pelin tilanteisiin osaavalla ja oivaltavalla rytmityöskentelyllään, matseissa siis tavallaan jammailtiin koko katsomo lätkää. Siksi lienee vähän epäreilua, jos vertaa nykyisiä, ymmärtääkseni enemmän lätkä-, kuin muusikko-orientoituneita rummuttajia.

Joinain kertoina, kun osasivat ohjata koko hallintäyden taputtamaan rytmeihin, vaikutus, kun sitä kuunteli, pörhisti niskavillat maagisuudellaan. Ehkä nuo ajat väistämättä on jääneet historiaan, eivätkä palaa, silti toivoisin, että perinteitä kunnioittaen JYP matseissa soittaisi aina ammattitaitoinen ja tiukka rytmiryhmä johtaen kannustusta joukkueelle.

Aikoinaan kun muutin aivoviennin uhrina helsinkiin, oli valtava kulttuurishokki käydä nordiksella pelejä katsomassa, hiljasta kun ruumishuoneella ja tauoilla raikas maailman paskinta ja aivottominta bulkkirokkia. Kannustamisen sijaan ne heilutteli niitä ääliömäisiä lippujaan niin, ettei peliä kyennyt seuraamaan. Ihan rehellisesti: jo nisulan montussa suomisarja aikaan oli tunnelma tuhat kertaa kuumempi kun stadissa koskaan, vaikka ulkona reilut parikymmentä astetta paukkui pakkasta.
 

Anselm Raato

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ajetaan Valtralla, Seattle Kraken
Tottahan se on että tässä vuoden 2003 vuodelta olevassa videossa samba kuulostaa NIIN paljon paremmalta kuin nykyään... Sääli sinänsä ettei samba enää kuulosta tuolta.

Edit: Nyt on linkki kunnossa...
 
Viimeksi muokattu:

Welmu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kiitos tästä!! Huikea nostalgiapläjäys, niskakarvat nousi pystyyn. "Makealta, makealta maistui niin, maalin teki JYP Hoki tiim"... eikös se näin mennyt? Viime kaudelle saatiin pleijareihin takaisin "JYP on rautaa", saataisiinko nyt edellä mainittu...

"Makiata makiata kun tuli niin, vastustajat kieputettiin(??) pyörryksiin.
"Makiata makiata kun tuli niin, maalin teki Jyp hoki tiim. Maalin teki Jyp hoki tiim."

Kuuluttaja: "Makiata saat myös Elosen konditoriasta Väinönkadulta"

Sen verran monta maalia tuli nähtyä joskus Hippoksella, että tuo viisu on kyllä tarttunut tiukasti takaraivoon. Tosin yleensähän tuosta laulusta kuului metelin taannuttua vain ehkä tuo "Jyp hoki tiim"
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
"Makiata makiata kun tuli niin, vastustajat kieputettiin(??) pyörryksiin.
"Makiata makiata kun tuli niin, maalin teki Jyp hoki tiim. Maalin teki Jyp hoki tiim."

Kuuluttaja: "Makiata saat myös Elosen konditoriasta Väinönkadulta"

Sen verran monta maalia tuli nähtyä joskus Hippoksella, että tuo viisu on kyllä tarttunut tiukasti takaraivoon. Tosin yleensähän tuosta laulusta kuului metelin taannuttua vain ehkä tuo "Jyp hoki tiim"

Kyllä se oli "makealta, makealta tuntui niin". Muutoinhan tuo meni ihan oikein.

Enkä kyllä yhtään ymmärrä tätä "Hei ja Jyppi"-keskustelua. Tuo huuto on toki "heja"-sanasta, ja tätä fraasia "Heja XXX - tsaiaiaia - let's go" on käyttänyt suomenniemellä vaikka miten monen seuran yleisö. Joensuustakin tulee mieleen jo useampi urheiluseura, jolle tuota on huudettu. Ei se mikään "hei ja" ole.
 

Pottakameli

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
No oho, olipas tullu "lievä" munaus... Korjasin tuonne aiempaan viestiini oikean linkin.

Linkittämästäsi pätkästä mainittava sen verran että kyllähän tuo kuulosti jotenkin vakuuttavammalta. Tempokin oli hieman matalampi, tosin harvemmin se otteluissa ihan noin hidas on. Välillä tuntuu että siellä hakataan vähän miten sattuu ja jopa rytmi tuntuu karkaavaan.
 

sean

Jäsen
Eikö voitaisiin hiljentyä silloin, kun oman joukkueen pelaaja on asettumassa rankkaria ampumaan. Tänäänkin Louhivaaran rankkaria juhlittiin, kuin maalia ja halli hiljeni vasta epäonnistumisen jälkeen..

Toivoisin ,että halli olisi hiiren hiljaa ja antaisi pelaajalle mahdollisuuden unohtaa tilanne ja keskittyä rankkarin laukomiseen.
 

Kulttimörkö

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja maajoukkueet
Jaa, meillä on tälläinenkin ketju... En muistanutkaan.

Toive tältä JYPin fanilta muille hallissa kävijöille: Lopettaisitteko sen homottelun, jookosta? Hävettää olla samassa katsomossa kun pelaajia ja tuomareita homotellaan kentällä, joskus jopa aikamiesten toimesta. Muukin säälittävä solvailu saisi mun puolesta luvan loppua. Siellä on lapsiakin katsomossa jotka ottaa vaikuteita tuollaisesta kielenkäytöstä.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Eikö voitaisiin hiljentyä silloin, kun oman joukkueen pelaaja on asettumassa rankkaria ampumaan. Tänäänkin Louhivaaran rankkaria juhlittiin, kuin maalia ja halli hiljeni vasta epäonnistumisen jälkeen..

Toivoisin ,että halli olisi hiiren hiljaa ja antaisi pelaajalle mahdollisuuden unohtaa tilanne ja keskittyä rankkarin laukomiseen.

Eli sinussa oli väärin kun kerrankin yleisö kannusti oman joukkueen pelaajaa? Olkoonkin että se tuo ehkä omat paineet pelaajalle, mutta voi myös antaa lisää uskoa tekemiseensä. Tuolla istutaan kuin kirkon rotat joten hyvä vain että edes kerran pelin aikana yleisö taputti.

Voisi ollakin oma pyyntö että varsinkin istumapaikkalaiset voisivat taputtaa ensinäkin kun pelaajat tulee jääle ja toiseksi myös pelin aikana voi huutaa ja taputtaa.
 

Hurraa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Avtomobilist, FCV, Flames, Happee, JyP, Lohi
Voisi ollakin oma pyyntö että varsinkin istumapaikkalaiset voisivat taputtaa ensinäkin kun pelaajat tulee jääle ja toiseksi myös pelin aikana voi huutaa ja taputtaa.
Lainaisin tätä vetoomusta hieman muokattuna tulevaan otteluun, sitten kun sellainen pelataan. Todennäköisesti seuraavan kerran kun tuonne mennään, ovat seisomakatsomot käytössä ja joukkuekin jo sitä tutumpaa kokoonpanoa. Tuossa vaiheessa voidaan todeta näiden sekavien aikojen olevan jollain mittarilla mitattuna ohi, jopa melko isossakin kuvassa.

Siispä ajattelisin, että sopiva ele yleisöltä joukkueen luistellessa seuraavan kerran kotikaukaloon, olisi läpi hallin standing ovation. Sarjasijoitus on tässä nyt sivuseikka. Joukkueen palatessa 'lähes normaaliin' ei olisi lainkaan ylimitoitettua, että hallin istumakatsojatkin ottaisi kaiken tämän jälkeen joukkueen seisten vastaan. JYP sekä me katsojat olemme painineet poikkeuksellisten haasteiden kanssa kaksi vuotta, mitkä ovat kulminoituneet aivan viime viikkoihin.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös