Pyyntö jypfanilta jypfaneille!!??

  • 11 855
  • 46
Suosikkijoukkue
JYP
Jypin kannatushuudot!!??

Noin 18v vuotta Jypin pelaamista sm-liigassa aktiivisesti seuranneena, ihmetyttää yksi asia joissain jypin kannattajaryhmissä, nimittäin
HEJA Jyppi! Anteeksi vaan, mutta mikä ihmeen HEJA??
Hyviä muistoja itsellänikin muutamista Jypissä pelanneista ruotsalaisvahvistuksista(Larsson, Nylander, Sjögren jne.), mutta ei kai nyt enää tarvitse hallissa HEJAA huutaa?
Muistan että tuolta ajoiltahan tuo huuto on lähtenyt!?

Minun mielestä toi on vain vähintäänkin huvittavaa ja naurattaahan se vähän vastustajan kannattajiakin!
Pidetään halleissa ääntä, mutta kannustetaan "oikeilla" huudoilla ja etenkin suomalaisilla sanoilla!
 
Viimeksi muokattu:

Tj

Jäsen
Suosikkijoukkue
Melchester Rovers
Mää oon aina ajatellut että se on Hei ja Jyppi.
 
Suosikkijoukkue
JYP
hmm...

...mie vähän epäilen että se olis "Hei ja Jyppi", mut jos näin on niin aika tyhjän olon jättävä huuto olis:D... Toi muistaakseni vaan alkoi silloin kukoistaa kun jypil oli se vahva ruotsalaistrio ykkösketjuna(Larsson-Berndtsson-Sjögren).
 

Tj

Jäsen
Suosikkijoukkue
Melchester Rovers
Kyllä tuota on hallissa huudettu jo 80-luvun puolella. Joku todellinen dinosaurus voi tulla korjaamaan, mutta ainakin kun itse ekoja kertoja matseissa kävin isäukon kanssa 80-90- lukujen taitteessa, siellä huudettiin tuota huutoa. Nykyään harvemmin.
 

LaTe_Show

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Rockies: 1980-1981.
Kyllä tuota on hallissa huudettu jo 80-luvun puolella. Joku todellinen dinosaurus voi tulla korjaamaan, mutta ainakin kun itse ekoja kertoja matseissa kävin isäukon kanssa 80-90- lukujen taitteessa, siellä huudettiin tuota huutoa. Nykyään harvemmin.

En ole dinosaurus mutta vahvistan väittämän.
 

Wallesmanni

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Mua häiritsee (lue: vituttaa suunnattomasti) se, että ainakin Kalpa peleissä huudetaan MUALI, MUALI. Siis minkä ihmeen takia? Miks ei voi huutaa vaan sitä keskisuomaista MAALIA?
 

Kulttimörkö

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja maajoukkueet
Mua häiritsee (lue: vituttaa suunnattomasti) se, että ainakin Kalpa peleissä huudetaan MUALI, MUALI. Siis minkä ihmeen takia? Miks ei voi huutaa vaan sitä keskisuomaista MAALIA?
Se on sitä pilke silmäkulmassa kuittailua KalPan kannattajia kohtaan. Ei mitään vakavaa kuitenkaan...
 

JypFabu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
Kyllä tuota on hallissa huudettu jo 80-luvun puolella. Joku todellinen dinosaurus voi tulla korjaamaan, mutta ainakin kun itse ekoja kertoja matseissa kävin isäukon kanssa 80-90- lukujen taitteessa, siellä huudettiin tuota huutoa. Nykyään harvemmin.

Joo, mikäli dino dementialtaan muistaa niin huutihan siellä jotkut jo 70-luvulla tekojään aikoihin, että "heeijja jyppi" tonaalisesti kirjattuna kai kutakuinkin noin. Harmainta aavistustakaan mulla ei ole miksi niin huudettiin, mistä se tuli, tai mitä se tarkotti. Koomista että vieläkin tuo kannuste elää. Olisko siinä palanen perinnettä?

Tää kuuluis jo varmaan tonne asia, joka avautui... topikkiin, mutta enpä oo ennen koskaan tullu tuon kohdalla miettineeksi toista kotimaista, mutta onhan tuo tarkemmin ajateltuna loogisesti noinkin. Mistäpä lienee tullutkaan kannustushuudoksi? Itte aiemmin olen ajatellu, että sisältää järjellistä informaatioo suurinpiirtein yhtä paljon, kun jos jengi huutais, että aba viba mix max tai jotain, kunhan kannustaa.
 

Brad P

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Joo, mikäli dino dementialtaan muistaa niin huutihan siellä jotkut jo 70-luvulla tekojään aikoihin, että "heeijja jyppi" tonaalisesti kirjattuna kai kutakuinkin noin. Harmainta aavistustakaan mulla ei ole miksi niin huudettiin, mistä se tuli, tai mitä se tarkotti. Koomista että vieläkin tuo kannuste elää. Olisko siinä palanen perinnettä?

Tää kuuluis jo varmaan tonne asia, joka avautui... topikkiin, mutta enpä oo ennen koskaan tullu tuon kohdalla miettineeksi toista kotimaista, mutta onhan tuo tarkemmin ajateltuna loogisesti noinkin. Mistäpä lienee tullutkaan kannustushuudoksi? Itte aiemmin olen ajatellu, että sisältää järjellistä informaatioo suurinpiirtein yhtä paljon, kun jos jengi huutais, että aba viba mix max tai jotain, kunhan kannustaa.

Ilmeisestikkin tuo huuto on ollut juurikin ketjun avaajan ruotsinkielen Heja sana, mikä ilmeisesti ainakin huudettuna lausutaan tyyliin heeija. Sanakirja.org kertoo näin:

http://www.sanakirja.org/search.php?q=heja&l=15&l2=17

Muistaakseni, kun pikkupoikana hallilla kävin, niin tuota huutoa käytettiin lähinnä JYPin johtoasemassa, tai maalin jälkeen, eli sinällään osuva huuto, jos en nyt ihan hakoteillä ole. Ja todellakin tuota käytettiin ennen ruotsalaispelaajia.

Ketjun otsikon voisi vaihtaa esim. nimelle JYPin kannustushuudot tjsp..

Itse toivoisin että kannustusta Let's go JYPPI käytettäisiin paljon. Jotenkin aina tykännyt siitä.
 

Kobe

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kyllähän se oli nimenomaan muodossa "hei ja Jyppi". Itse olen käynyt peleissä jostain 80-90-luvun taitteesta asti ja muistan aina sen huudon menneen hei ja jyppi.

Jotkut nerokkaat pikkupojat vielä lisäsivät joskus yleisön huudettua "hei ja jyppi" perään kivasti rimmaavan "kusessa hyppi".
 

Deanwick

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyväskylä, Seattle ja kansainvälinen kiekko
Jotkut nerokkaat pikkupojat vielä lisäsivät joskus yleisön huudettua "hei ja jyppi" perään kivasti rimmaavan "kusessa hyppi".

Itse olin pikkupoika siinä 80-90 -lukujen taitteessa ja muistan ala-asteen välitunneilta tuon jälkimmäisen liitoksen vielä varsin hyvin. Silloin se oli olevinaan hauskaa.

Eipä sillä, viimeksi olen tainnut kyseistä kannatushuutoa kuulla Hippoksella joskus -93. Vuodet 94-01 asustelin ihan muualla, joten niiltä ajoilta en osaa sanoa. Viime vuosina tuota en muista kuitenkaan enää kuulleeni.
 

Brad P

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kyllähän se oli nimenomaan muodossa "hei ja Jyppi". Itse olen käynyt peleissä jostain 80-90-luvun taitteesta asti ja muistan aina sen huudon menneen hei ja jyppi.

Jotkut nerokkaat pikkupojat vielä lisäsivät joskus yleisön huudettua "hei ja jyppi" perään kivasti rimmaavan "kusessa hyppi".

Muistan myös tämän kusessa hyppi jutun, mutta mielestäni huudossa "hei ja jyppi" ei ole paljon järkeä. Eikös "hei" kuitenkin ole lähinnä tervehdys. Tuo ruotsin sana heja sopii kannustukseen huomattavasti paremmin, kuin esim. "moi ja jyppi" tai "terve ja jyppi". Eikä myöskään hyvä jyppi kannustus kuulostaisi kovinkaan nerokkaalta. Jos tuo ruotsin sana heja nyt siis tarkoittaa tuota hyvää kannustuksessa, kuten tuosta nettisanakirjasta päättelin.
 

Käpälä

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Filip Riska
Ihanko oikeasti "hei ja jyppi"? Mitä se tarkoittaa? Mikä "hei ja"? "Huudetaan ekaks hei, ja sit jyppi. Niinku 'Hei ja jyppi' " ei kuulosta kovin loppuunasti mietityltä. Minä olen pienessä päässäni ajatellut "heijja jyppi" täysin merkityksettömäksi kannustushuudoksi, kuten esimerkiksi "jee, jihuu", se nyt vaan on kannustushuuto. Heja-sanastahan tuo heijjakin varmaan on väännetty, mutta miksi keskellä Suomea kannustettaisiin paikallista joukkuetta ruotsiksi? Minusta kyseessä on nimenomaan omaan suuhun sopivaksi muokattu huuto, ei suora lainaus ruotsista.

Sen kyllä muistan minäkin, että ainakin meillä laulettiin joskus "heijja jyppi, *** hyppi" enkä kyllä millään saa mieleen mitä tuohon tähtien paikalle tulee. Tuskin oli kusessa hyppimisestä kyse, koska laulajat olivat kuitenkin JYPin kannattajia. Ainoa mikä mieleen tulee on "heijja jyppi, asunto hyppi" mutta siinä ei todellakaan ole mitään järkeä... Tiedä hänestä. Ehkä meidän taloudessa se kusessa loikkiminen sitten vaan muunnettiin positiivisempaan muotoon? Onko heijja/heja/ hei ja-kannustus ihan oikeasti vain Jyväskyläläisten tapa vai kannustetaanko näin muuallakin? Enpä ole koskaan kuvitellut tuota kovin persoonalliseksi ja Jyväskyläläiseksi huudoksi, mutta toki jos koko elämänsä elää JYP-fanien keskellä tuntuvat paikalliset huudotkin maailman luonnollisimmilta ja yleisimmiltä.

Toisaalta, kyllähän silloin aikanaan Den glider in oli aika suosittu biisi jotta ei sitä koskaan tiedä...


EDIT: ja ketjun perustaja saa olla aika rauhassa, ei kai näin enää kukaan kannusta? Ei tosiaan ole kuulunut ainakaan lähivuosina kertaakaan minun korviini.
 

Brad P

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
EDIT: ja ketjun perustaja saa olla aika rauhassa, ei kai näin enää kukaan kannusta? Ei tosiaan ole kuulunut ainakaan lähivuosina kertaakaan minun korviini.

Juurikin meinasin sanoa samaa. En muista milloin tuota olisi viimeeksi käytetty. Ja hallilla on tullut käytyä kyllä säännöllisesti 80-luvun lopusta asti.
 

Tj

Jäsen
Suosikkijoukkue
Melchester Rovers
"Hei ja Jyppi" - termin etymologiasta voisi kysyä vaikka sen ajan kiekkovaikuttajilta, jos vaikka alkuperä selviäisi. Helkovaaran Upille vaan puhelu.

Miten mulla on sellainen muistikuva, että kokonaisuudessaan toi kannatus meni: "Hei ja jyppi, aijaijaijai, let's go" - jotenkin vaan soittaa kelloja.

Ja fanikatsomon pääty voisi ottaa opikseen ja ottaa käyttöön näitä wanhoja kunnon kannustuksia, kuten tämä ja myös ketjussa mainittu Let's go jyppi! Kyllä näitä aina mielummin kuuntelee kuin silkkaa rummuttamista, pam pam pam pam pam pam pam pam pam pam pam pam pam pam pam pam pam



pam

Tulipa muuten helvetin nostalginen olo kun mietti mielessään noita huutoja. Pitäis vielä saada joku cd, jossa on kaikki Diskoksen klassiset mainospätkät (Ja puhtia maalintekoon antaa Päijät-Pakarin leipomat Vaasan ruispalat!) höystettyinä V-P Turpeisen spiikeillä.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tähän samaan voisi kai sitten tuoda esille senkin, että mielestäni JYP-kannattajien pitämä meteli on nykyään aivan liian laimeaa. Puhumattakaan kannatuslaulujen ja -huutojen vähäisyydestä ja mielikuvituksettomuudesta. Ollaan juututtu liikaa paikalleen ja jätetty pois osa noista vanhoista hyvistä huudoista.

Edellisessä kotiottelussa KalPaa vastaan suorastaan hävetti, kun halli oli täynnä ja tunnelma oli järkyttävän huono. KalPan faniporukkakin nauroi meille ja pari KalPalaisen kanssa juteltuani totesivat, etteivät muista milloin JYPin kotiyleisö olisi ollut näin hiljainen ja laimea.

Olen JYP-fani henkeen ja vereen, eli rakastan myös muita kaltaisiani itse joukkueen lisäksi, joten tätä viestiä ei pidä ottaa vihamielisenä vastaan. Tarkoitukseni on vain tuoda asia esille, jotta saisimme rakastamamme joukkueen kannatuksen jälleen sille tasolle, jonka se ansaitsee!

Todettakoon vielä loppuun se, että vieraspeleissä homma toimii kotiluolaa paremmin, koska niissä on yleisesti ottaen mukana lähinnä kovimmat fanit, joilla on halua pitää meteliä ja piestä eri joukkueiden kotiyleisöt kannatuksellaan. Tämä sama henki vain pitäisi saada tuotua kotihalliin ja levittää laajasti koko kotiyleisöön. Se, miten tämä käytännössä voitaisiin toteuttaa, onkin aivan toinen juttu. Kaikki lähtee kuitenkin vuorovaikutuksesta.
 
Suosikkijoukkue
JYP
Juuuuuri tämän takia halusin liittyä täs pari päivää sit jatkoajan keskustelufoorumille!
Paljon erilaisia kantoja ja hyvään sävyyn!
Olen tosiaan luullut että tossa ei ole kun hokema, joka on jääny ajoilta kun ruotsalaisia kurvaili Jypissä mielin määrin.
Vaimokkeen veli on vielä kauempi aikainen jypfani jo -80 luvun puolelta, kun minä ja hänkin joskus epäili samaa että HEJA olis taustalla tässä.
En sano että joka pelissä tän huudon kuulis, mutta mistä viimeksi muistan sen niin tämän kauden edellisestä pelistä Pelsuja vastaan, kun muistan kun molemmat sadateltiin et ei helvete "voisko ton kannatushuudon jo vaihtaa!"
Voisin kuvitella et vastustajankin kannattajat pitäis sitä ruotsinkielisenä kannatushuutona, kun on se naurattanutkin joitain heitä.

Paskan väliä loppujen lopuksi kun maalia vaan tulee ja saadaa huutaa, ku kotona ei kuulemma saa kun lapset pelkää!!!
 

Anselm Raato

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ajetaan Valtralla, Seattle Kraken
ja ketjun perustaja saa olla aika rauhassa, ei kai näin enää kukaan kannusta? Ei tosiaan ole kuulunut ainakaan lähivuosina kertaakaan minun korviini.
Et vissiin ole käynyt esim. tällä kaudella pahemmin vieraspelejä katsomassa? Ainakin fanclubin matkoilla tuota huutoa on huudettu mm. Hämeenlinnassa hiljattain ja myöskin Raumalla.
 

asap

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JoKP, sympatiat Jokereille
Olen JYP-fani henkeen ja vereen, eli rakastan myös muita kaltaisiani itse joukkueen lisäksi, joten tätä viestiä ei pidä ottaa vihamielisenä vastaan. Tarkoitukseni on vain tuoda asia esille, jotta saisimme rakastamamme joukkueen kannatuksen jälleen sille tasolle, jonka se ansaitsee!

Kannatettava ajatus. Itse olen vuosia haaveillut siitä, että JYPille muodostuisi rumpuryhmän lisäksi huuto/laulu-sakki. Lie sellaisen porukan kanssa yhteistyöllä rummuttajatkin saisivat lisää virtaa? Jotensakin luulen, että tuollaisen sakin toiminta starttaisi vasta kun löytyisi kiinteä ydinporukka ja sille capo. Ja tietenkin katu-uskottavat nettisivut, banneri ja mustat hupparit:)
 
Suosikkijoukkue
JYP
käyn enempi vieraspelejä asuinpaikkakuntani vuoksi katsomassa kun kotipelejä... matkustan peleissä aina omakustanteisesti kun en Jyväskylässä asu ja suunnittelen suht tarkkaan mihin sitä näillä varoilla paukkii paikalle.
onneksi nykyään tv-tarjonta on noussut mahtavasti, niin tälläkin kaudella tulee nähtyä ennätysmäärä pelejä!

etäkannattajat on pudotuspelien aikaan todella heikossa asemassa kun kotipeleihin yrittäis lippuja saada, kun on täysin netin varassa silloin ja mitenkään ei pääse ees läpi!
sit lähettii viime kaudel turkuun asti kattomaan neljännesvälieriä...
eniten käyn lahdessa, tampereella ja pk:lla kattoo pelejä...
 

Hele

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Onko tämä ketju täynnä sarkasmia, jota en ymmärrä?

Ruotsalaisethan ovat huutaneet iät ja ajat jo omilleen, että "heja Sverige", joka tarkoittaa suoraan suomennettuna "hyvä Ruotsi". Joten eiköhän tuo kannustushuuto ole sieltä apinoitu. Espoolaisethan väänsivät tuon kannustushuudon aikoinaan muotoon "Kiekko-Espoo".
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Todettakoon vielä loppuun se, että vieraspeleissä homma toimii kotiluolaa paremmin, koska niissä on yleisesti ottaen mukana lähinnä kovimmat fanit, joilla on halua pitää meteliä ja piestä eri joukkueiden kotiyleisöt kannatuksellaan.
Tuo sama juttu tuntuu olevan SaiPallakin vuodesta toiseen. Kotihallissa on pääsääntöisesti hiljaista kuin hautakammiossa ja vieraspelireissuilla meininki ihan toinen. Tosin ilmeisesti jotain parannusta on kotipeleissäkin ollut havaittavissa, ehkä ne joukkueen parantuneet otteet noin keskimäärin on asiaa auttanut.

Kai se yhteinen reissu toiselle paikkakunnalle sitten nostattaa yhteishenkeä (ja tietysti nautittu iloliemi) ja sitä tavallaan haluaa paikalliselle yleisölle näyttää, mitä osataan.
 

LaTe_Show

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Rockies: 1980-1981.
Ennen oli tosiaan nämä Hei ja/Heja JYPPI ja Let's go JYPPI-huudot. Lisäksi oli alivoimalla huudettiin "Taistele JYPPI" ja ylivoimalla "Maalia JYPPI". Maalin jälkeen soi "Makelta maistui niin..."

Tunnelma oli erittäin hyvä ja koko yleisö oli mukana ja tuntui osaavan "vuorosanansa".
 

Humpauttaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ennen oli tosiaan nämä Hei ja/Heja JYPPI ja Let's go JYPPI-huudot. Lisäksi oli alivoimalla huudettiin "Taistele JYPPI" ja ylivoimalla "Maalia JYPPI". Maalin jälkeen soi "Makelta maistui niin..."

Tunnelma oli erittäin hyvä ja koko yleisö oli mukana ja tuntui osaavan "vuorosanansa".

Eikös näitä samoja huutoja vedetä edelleen ihan samaan tapaan? No, itse olen etäkannattaja ja yleensä pääsen enemmän vieraspeleihin, ja niissä ainakin fanibussilaiset vetävät juurikin näitä yllämainittuja huutoja. Synergia-areenalla käynnistä on jo muutama kuukausi, joten siinä en ole niin hyvin kartalla.
 

Bbird80

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tässä oma käsitykseni fanien kannustusrepertuaarista JYPin kotiotteluissa:

Samba lähtee soimaan silloin, kun JYP on käynnistämässä ns. hidasta hyökkäystä omasta päästä. Se ikään kuin rytmittää hyökkäyksiinlähtöä. Näin on varmasti sovittu, muutkin allekirjoittanevat tämän? Joskus tätä täydennetään "hei-hei-hei" -huudoin.

"Heja Jyppi!" ja "let's go Jyppi" tuovat mukavia muistoja mieleen, ja kai niitä nykyäänkin kuulee. Asuinpaikan vuoksi lähinnä pk-seudun pelejä paikan päällä seuraavana ei nykyhuudot ole aivan hanskassa. Itse olen kuitenkin aivan varma siitä, että sanamuoto on "heja" eikä "hei ja".

Itse pidän JYPin hyökkäyspään pyörityksen yksinkertaisesta ja painostavasta "MAA-LII... MAA-LII... MAA-LII" -huudosta, johon on kaikkien helppo yhtyä. Tälle on vaihtoehtona rummuilla tuettu napakampi "MAALI! - TUM, MAALI! - TUM". "Taistele Jyppi!" on taas alivoiman tai vastustajan vaarallisen pyörityksen vakiokamaa.

Ja silloin kun maaleja syntyy liukuhihnalta, kuullaan myös "kas näin heiluu reppu" -biisi, mutta en muista, tuleeko se nauhalta vai ihan yleisön omasta aloitteesta.

Ja pelin lopussa on aina niin mukava hoilata "kiitos Jyppi, kiitos Jyppi!" varsinkin, jos peli on ratkennut jo ennen loppusummeria. Tämähän kääntyi muotoon "Kiitos Sakke" silloin JyP HT-HIFK -po-sarjan viimeisen pelin loppuhetkillä, ellen aivan väärin muista. Lindfors muistanee tämän...

Tässä muistellessa tulikin heti sellainen fiilis, että kotipeliin on pakko päästä vielä tällä kaudella!
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös