Puolueiden eduskuntavaaligallupit 2015–2019

  • 251 016
  • 2 184

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
No en ole. Ja en mä todellakaan ole sitä mieltä että kokoomus olisi täydellinen. Vaihtoehdot vain ovat huonommat.

Täällä ollaan samoilla linjoilla. Edellisissä eduskuntavaaleissa pohdin pitkään muita vaihtoehtoja. En kuitenkaan sellaista löytänyt, joten kokoomusta äänestin. Monessakin mielessä olen ollut touhuun pettynyt, mutta muista puolueista en tälläkään kertaa löytänyt parempaa vaihtoehtoa.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
No en ole. Ja en mä todellakaan ole sitä mieltä että kokoomus olisi täydellinen. Vaihtoehdot vain ovat huonommat.

Näinpä. Tiedä sitten onko @mjr niin pahasti aatteen sokaisema, että äänestää demareita vaikka niitä johtaa täysin kyvytön henkilö toimimaan edes puoluejohtajana, pääministerin tehtävästä puhumattakaan. Muutenkin demarit ovat aika pahasti jumittuneet jonnekin 80-luvulle. Lipponen takaisin!

Mitä muita siellä olisi? Vihreistä löytyy niin paljon vasemmistohihhuleita ettei voi äänestää ja etenkin edellinen puheenjohtaja oli lähes soinin tasolle yltävä populisti. Kepua ei kukaan kaupungissa asuva voi äänestää, RKP on pelkkä ruotsinkielen puolue, kristilliset hihhulit hyi saatana, vasemmisto = kommunistit yhdistetty anarkiaan. Persuista en edes viitsi kommentoida.
 

-Mercury-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Sininen Tulevaisuus ehtinee saamaan itsensä puolueeksi seuraaviin eduskuntavaaleihin mennessä (mutta tuskin presidentinvaaleihin mennessä, jotta voisi asettaa oman ehdokkaan), jolloin sitten nähdään paljonko on vuotoa suuntaan ja toiseen..
Eivät pääse missään tapauksessa asettamaan ehdokastaan pressanvaaleihin koska:
"Presidenttiehdokkaita voivat asettaa
1) ne puoluerekisterissä olevat puolueet, joiden ehdokaslistoilta on valittu presidentinvaalia edeltävissä eduskuntavaaleissa vähintään yksi kansanedustaja sekä
2) vähintään 20 000 äänioikeutetun perustamat valitsijayhdistykset."
Vaalit.fi
 

molari

Jäsen
Kokoomuksen kannatus pysyy vakaana, koska sille ei ole vaihtoehtoa. Ketä muka kaupunkilaiset oikeistolaiset ja "rikkaat" äänestäisivät? RKP:tä joka on yhden asian puolue? "Parempiosaiset" eivät myöskään niin helposti jätä äänestämättä kuin "huonompiosaiset".

Itse asiassa RKP:n porukka on aika jakautunut, osa (isokin) porukasta on todella oikealla, monesta eri syystä ja käyttävät taustalla paljonkin valtaa, toinen osa sitten enemmän äänessä olevaa kukkatätiosasto, pahimpana esim. E Biaudet.

Ruotsinkieli sitten kuitenkin "liimaa" heidät yhteen, harmi sinänsä, puolue voisi olla oikeasti vaihtoehto oikeistolaista vaihtoehtoa kaipaavalle, Kokoomusta en oikein oikeistolaiseksi vaihtoehdoksi voi mieltää, valunut sellaiseksi julkisen sektorin elättien sekatavarakaupaksi.
 

penaz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toverit, Inter, Pohjoiskaarre
YLE juhannuskalluppi

Kok 21,3
SDP 17,1
Kesk 17,0
Vihr 15,1
PS 9,7
Vas 8,0
RKP 4,0
KD 3,7
ST/UV 2,3
Muut
YLE gallup 20.7.
Kok 20,4
SDP 18,5
Kesk 16,7
Vihr 16,0
Vas 9,2
PS 8,1
RKP 4,7
KD 3,9
ST/UV 0,7
Muut 1,8

Hallituksen kannatus on nyt 37,8%, kun kannatustaan nostaneitten punavihreitten kannatus on 43,7%. Mielenkiintoista nähdä missä vaiheessa Vihreät ohittavat Keskustan. Vasemmistoliitto on jättänyt halla-aholaiset taakseen eikä soinilaisille ole luvassa kovin valoisaa poliittista tulevaisuutta.
 
Suosikkijoukkue
Seksi-Lasse
0,7 prosentin gallupkannatus viiden ministerin porukalla. Lieneekö Suomen ennätys? Jos virkamieshallituksia ei lasketa.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
En muuten ihmettele Vihreiden kannatuksen kasvua, sillä Ville Niinistö on ollut asiallisin oppositiojohtaja viime aikoina.

Ai asiallisin? Oletko tosissasi?
Ehdottomasti asiallisemmin on toiminut käytännössä koko opposition maltillinen siipi. Rinne nyt on vaan huono, mutta asiallinen huono sentään.

Nythän Halla-ahokin kuuluu oppositiojohtajiin, ja hänen alkunsa siinä roolissa on ollut hyvä. Vittuilu on pysynyt rivien väleissä ja kritiikki on ollut virheetöntä. Halliksella on vain yksi hirvittävän vaikea haaste: mistä löytää edes pikkiriikkisen asiallisempaa porukkaa ehdokkaiksi tuleviin vaaleihin....

En tiedä miten gallupit tehdään, mutta jos kysyttäisiin "minkä puolueen ehdokasta äänestäisit nyt omassa vaalipiirissäsi" niin tilanne saattaisi muuttua ihan olennaisesti.
Kepun kannatus vaaleissa ei jäisi noin alas ja tuskinpa Bluesinkaan. Vastaavasti Vassarit ja Persut tuskin pääsisivät noihin lukemiin. Lähimpänä totuutta lienee Kokoomuksen ja Demareiden lukemat.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Oikeastaan aika kestämätön tilanne - vaan kun tarvitaan se maakuntahallinto ja valinnanvapaus...

Toki siellä taustalla on eduskuntavaalien, ei Persujen puoluekokouksen tulokset. #älyllinenrehellisyys
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Hauska huomata, miten samanlaisia ajatuksia @vetti ja @Sistis esittää mitä itse olen päässäni pyöritellyt. Tällä hetkellä kokoomus on ykkösvaihtoehto siksi, että se on vähiten huono. Suurin osa puolueista menee suoraan ei ikinä -laariin. Sen verran erikoinen tapaus olen, että toisena vaihtoehtona on vihreät. Kokoomus ja vihreät kuitenkin ovat aika kaukana toisistaan. Vihreitä olisi helpompaa äänestää, jos se porukka ei vaikuttaisi niin sekalaiselta. Kun itse koen itseni sinivihreäksi, niin ääni vihreille saattaa mennä turhan vasemmalle.
 

Tuamas

Jäsen
Oikeastaan aika kestämätön tilanne - vaan kun tarvitaan se maakuntahallinto ja valinnanvapaus...

Vaikka nyt tervehdin ilolla uuvattien ja sisusiiven rappiota, on tämä näkemys kestämätön, että galluptulosten perusteella lähdettäisiin vaikkapa hajottamaan hallitusta.

Uuvattisiivellä kun kuitenkin on vaaleissa saatu vahva mandaatti, jota ei muutamalla gallupilla voi lakaista maton alle.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Itse asiassa RKP:n porukka on aika jakautunut, osa (isokin) porukasta on todella oikealla, monesta eri syystä ja käyttävät taustalla paljonkin valtaa, toinen osa sitten enemmän äänessä olevaa kukkatätiosasto, pahimpana esim. E Biaudet.
Ja sitten RKP:ssä on vielä kolmaskin porukka; eli Närpes-siipi. Tämä siipi sopisi vallan mainiosti Keskustaankin, mutta RKP on valikoitunut poliittiseksi kodiksi juuri sen kielen takia.
 
Suosikkijoukkue
Seksi-Lasse
Hauska huomata, miten samanlaisia ajatuksia @vetti ja @Sistis esittää mitä itse olen päässäni pyöritellyt. Tällä hetkellä kokoomus on ykkösvaihtoehto siksi, että se on vähiten huono. Suurin osa puolueista menee suoraan ei ikinä -laariin. Sen verran erikoinen tapaus olen, että toisena vaihtoehtona on vihreät. Kokoomus ja vihreät kuitenkin ovat aika kaukana toisistaan. Vihreitä olisi helpompaa äänestää, jos se porukka ei vaikuttaisi niin sekalaiselta. Kun itse koen itseni sinivihreäksi, niin ääni vihreille saattaa mennä turhan vasemmalle.

Minulla samanlainen tilanne. Poliittisesti pidän itseäni talous- ja sosiaaliliberaalina. Äänestän Kokoomusta mutta en tunne oikeastaan minkäänlaista yhtäläisyyttä vaikkapa Susanna Kosken tai Ville Rydmanin kanssa. Mutta kylläkin paljon esimerkiksi Juhana Vartiaisen, Kai Mykkäsen ja Henna Virkkusen kanssa. Itse koen että Kokoomuksessa oma suuntaukseni edustaa kuitenkin aika lailla valtavirtaa, varsinkin nuoremassa polvessa. Vihreitä pidän hegemonialtaan vasemmistolaisena puolueena. Se että heiltä löytyy Antero Vartia ja heidän uusi puheenjohtajakin on melko liberaali ymmärtäen myös markkinataloutta ei vielä muuta puolueen perusolemusta.

Joku tosiaan kyseli miksi kannattaa Kokoomusta? Minäkin olen pettynyt esim. siihen että Kokoomus nöyrtyi Keskustan älyttömään maakuntauudistukseen mutta nykyisessä puoluekartassa en oikein näe vaihtoehtoja. RKP voisi tulla kysymykseen mutta siinä tulee eteen kielimuuri. Mutta monissa muissa Euroopan maissa (esim. Espanjassa, Britanniassa ja Ranskassa) äänestäisin liberaaleja porvaripuolueita enkä Kokoomuksen kanssa samassa ryhmässä olevia konservatiiveja.
 
Viimeksi muokattu:

penaz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toverit, Inter, Pohjoiskaarre
Uuvattisiivellä kun kuitenkin on vaaleissa saatu vahva mandaatti
19 kansanedustajan ryhmällä on viisi ministerin paikkaa hallituksessa. Sama määrä kuin Kokoomuksella. Vahva on mandaatti hallituksessa noin pienellä ryhmällä, kun Orpolle tuo sopii kunhan vain valinnanvapaus saadaan. Ja uuvateille sopii kaikki, minkä Kokoomus ja Kepu päättävät kunhan he vain saavat pitää ministerin salkkunsa.
 

Tuamas

Jäsen
19 kansanedustajan ryhmällä on viisi ministerin paikkaa hallituksessa. Sama määrä kuin Kokoomuksella. Vahva on mandaatti hallituksessa noin pienellä ryhmällä, kun Orpolle tuo sopii kunhan vain valinnanvapaus saadaan. Ja uuvateille sopii kaikki, minkä Kokoomus ja Kepu päättävät kunhan he vain saavat pitää ministerin salkkunsa.

Niin, toki kyseessä on takiaispuolue puhtaimmillaan, joka voi saada jotain nyansseja hallituspolitiikkaan ja muuten menee isäntien lieassa. Tämän vuoksi saivat ylipainon ministerinpaikkoihin.
 

kini

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Wild
Näin. Ei mulle ole vaihtoehtoa. RKP, kerran äänestänyt. Tarpeeksi vassari en ole Vihreitä äänestäväksi. Demarit, Kepu, ei ikinä. Persut ja eronneet, ei. Vassarit, tarvinneeko edes sanoa. Kristilliset, uskonnottomana homona ei ole edes harkittavana.

Jos tulisi uskottava vaihtoehto laittaisin äänen laariin, Nuorsuomalaiset sellainen joskus jossain määrin oli.

Terv. Espoolainen porvari, äänestää joka vaaleissa


Nuorsuomalaisia lähimpänä on Liberaalipuolue. Taisivat saada kunnallisvaaleissa Espoossa ehdokkaan läpi.
 

Hangon keksi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Länsi-Saksan ja Neuvostoliiton joukkueet
Mielenkiintoista nähdä missä vaiheessa Vihreät ohittavat Keskustan.
Veikkaan että on jo nyt ohi todellisessa kannatuksessa. Näissä mittauksissa käytetään korjauskertoimia jotka loiventavat muutosta viime vaaleista eli Keskustan kannatus on ilmoitettua lukemaa pienempi ja Vihreiden suurempi.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Kyllä hallitusvastuu näkyy Kokoomuksen suosiossa. Jos puolue olisi opposiotiossa kun Keskusta ja SDP olisivat hallituksessa sössimässä Rinteen ja Sipilän johdolla, niin sen kannatus olisi 24-26% välissä.
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
Minulla samanlainen tilanne. Poliittisesti pidän itseäni talous- ja sosiaaliliberaalina. Äänestän Kokoomusta mutta en tunne oikeastaan minkäänlaista yhtäläisyyttä vaikkapa Susanna Kosken tai Ville Rydmanin kanssa. Mutta kylläkin paljon esimerkiksi Juhana Vartiaisen, Kai Mykkäsen ja Henna Virkkusen kanssa. Itse koen että Kokoomuksessa oma suuntaukseni edustaa kuitenkin aika lailla valtavirtaa, varsinkin nuoremassa polvessa. Vihreitä pidän hegemonialtaan vasemmistolaisena puolueena. Se että heiltä löytyy Antero Vartia ja heidän uusi puheenjohtajakin on melko liberaali ymmärtäen myös markkinataloutta ei vielä muuta puolueen perusolemusta.

Joku tosiaan kyseli miksi kannattaa Kokoomusta? Minäkin olen pettynyt esim. siihen että Kokoomus nöyrtyi Keskustan älyttömään maakuntauudistukseen mutta nykyisessä puoluekartassa en oikein näe vaihtoehtoja. RKP voisi tulla kysymykseen mutta siinä tulee eteen kielimuuri. Mutta monissa muissa Euroopan maissa (esim. Espanjassa, Britanniassa ja Ranskassa) äänestäisin liberaaleja porvaripuolueita enkä Kokoomuksen kanssa samassa ryhmässä olevia konservatiiveja.

Voin allekirjoittaa lähes täysin, sillä poikkeuksella että Rydman on nykyisin ihan fiksu mies. Mykkästä viime vaaleissa äänestinkin.
 

Anssi #5

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Lyhyesti puoluekyselyiden laskentatavasta. Tyypillisesti kysytään mitä puoluetta äänestäisit nyt ja mitä puoluetta äänestit edellisissä puoluevaaleissa. Kysymys edellisistä vaaleista on välttämätön, jotta saadaan viilattua otos kuntoon. Jos siis tähän kyselyyn valikoituu joukko, josta 30% äänesti kokoomusta, niin noiden osuutta pienennetään vastaamaan sitä, mitä edellisissä vaaleissa oikeasti äänestettiin. Toisin sanoen kaikille puolueille lasketaan korjauskerroin, jolla korjataan vääristynyt otos.

Tämän lisäksi tarvitaan muitakin korjauksia. Kuten yleisesti tiedetään, kokoomuslaiset äänestää innokkaammin kuin vihreät ja ehkä vähän vähemmän tunnetusti persuäänestäjien muisti, tai sitten halukkuus kertoa äänestäneensä persuja on heikompi kuin muilla puolueilla. Nämä ja lukuisia muita asioita laitokset kompensoivat omilla korjauskertoimillaan, jotka on niiden omia salaisuuksia. Homma toimii oikein hyvin silloin, kun politiikassa ei ole ihmeempiä mullistuksia menossa. Nyt sitten taas persujen kohdalla on menossa melkoinen mullistus, joten persujen ja UV/ST/mikälienee kohdalla kyselytulokset on luonnollisesti tavallista epävarmempia.

Epävarmuutta lisää tietysti moni asia. Moni varmaan vielä ihmettelee, että Jussi Niinistöä olen äänestänyt ja siinä on mies paikallaan, mutta persut on lähempänä omaa aatemaailmaa ja petturiloikkareita en äänestä. Vasta vaalien alla moni tekee sen lopullisen päätöksensä. Toisaalta, jos loikkarien galluptulokset pysyy noissa lukemissa pidempään, niin vaikkapa Niinistö ja Terho saattaakin löytää uuden henkisen kotinsa kokoomuksesta. Tämä sitten sotkee taas kaiken uudestaan. Ei tämä ainakaan tylsää ole.
 

penaz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toverit, Inter, Pohjoiskaarre
Epävarmuutta lisää tietysti moni asia. Moni varmaan vielä ihmettelee, että Jussi Niinistöä olen äänestänyt ja siinä on mies paikallaan, mutta persut on lähempänä omaa aatemaailmaa ja petturiloikkareita en äänestä. Vasta vaalien alla moni tekee sen lopullisen päätöksensä. Toisaalta, jos loikkarien galluptulokset pysyy noissa lukemissa pidempään, niin vaikkapa Niinistö ja Terho saattaakin löytää uuden henkisen kotinsa kokoomuksesta. Tämä sitten sotkee taas kaiken uudestaan. Ei tämä ainakaan tylsää ole.
Kun mielipidekyselyn virhemarginaali on plus/miinus 2-3 niin onko mahdollista, että uuvattien todellinen kannatusprosentti voisi olla miinusmerkkinen?
 

molari

Jäsen
Ja sitten RKP:ssä on vielä kolmaskin porukka; eli Närpes-siipi. Tämä siipi sopisi vallan mainiosti Keskustaankin, mutta RKP on valikoitunut poliittiseksi kodiksi juuri sen kielen takia.

Jep - tämä porukka unohtui, toki ovat osin persumpia kuin Persut eli henkinen koti voisi olla sielläkin ilman kieliriitaa ja tätä porukkaa löytyy läheltä Stadia, Sipoosta, Kirkkonummelta, jne. Mökki on Inkoon ja Raaseporin rajalla, täällä on melkoista "syvä joki" -menoa :D
 

Anssi #5

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kun mielipidekyselyn virhemarginaali on plus/miinus 2-3 niin onko mahdollista, että uuvattien todellinen kannatusprosentti voisi olla miinusmerkkinen?
Suattaahan tuo olla noinkin :), mutta vakavasti ottaen Soininvaaran mukaan mielipidetiedustelujen virhemarginaalit on yleensä väärin ilmoitettu, eli eipä noilla kannata päätään vaivata. Eiköhän tässä vielä jos jonkinlaista liikettä nähdä persujen ja ex-persujen luvuissa ja myös ehdokkaissa.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Kun noita koulutusleikkauksia nostetaan yhdeksi vihreitä nostavaksi syyksi, ihmettelen kyllä miksei sitten tuoda esille sitä että julkishallinnon KIKY ei tosiasiassa päde yliopistoihin ts. vuosiloma on yhä maksimissaan 38 oikeaa arkipäivää (ei siis lauantaina), työaika on lyhyempi kuin yksityisellä ja lomarahakin täysimääräinen (38 päivästäkin). Mutta joo, kyllähän yliopistoilta vain leikataan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös