Punttisalilla kävijät/bodausta harrastavat

  • 907 997
  • 4 643

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Edelleen en näe mielekkääksi tehdä 2-jakoista treeniä, jos pääsee salille vaan kahdesti viikossa. Tuolla käyntimäärällä koko kroppa on viisaampi tehdä kerralla.

Nelijakoisella suosin itse seuraavaa jakoa:

-olkapäät, ojentajat
-rinta, hauis
-selkä (ylä ja ala) + niska (esim. taljassa)
-jalat

-vatsalihakset vaikka joka kerta johonkin väliin, jos jaksaa, mutta parina kertana ainakin.
 

Käräppä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät ja Calgary Flames
Joo itsekään en rintaa ja ojentajia kauheasti tee samana päivänä. Yritän myös tehdä selkä ja vatsa liikkeet eri päivinä.
 

Grome

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
peruspata kirjoitti:
Oletteko muuten huomannut, että salilla rehkiminen nostaa ruokahalut suurin piirtein maasta taivaisiin? Siis oikeasti tarvii päästä syömään ja paljon ja todella mielellään lihapitoista evästä.

Kyl. Ja tuohan on vain hyvä juttu. Mikä onkaan ärsyttävämpää, kun syöminen ilman nälkää. Ainahan pystyy juomaan jotain proteiinidrinkkejä, mutta niissäkin kannattaa jotain rajaa pitää ja syödä mahdollisimman paljon oikeata ja proteiinipitoista ruokaa.
 

BitterX

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Wacker, Punaportin vapaakaupunki
Itse treenaan salilla n. 1-2 kertaa viikossa. Ennen pyrin 3-4 kertaan. Vähennys johtuu siitä, että olen monipuolistanut liikunnan harrastamista pelaamalla jälleen (höntsämielessä) kiekkoa 2 kertaa viikossa ja vesipalloa kerran viikossa. Lisäksi käyn keskimäärin kerran viikossa laskettelemassa - täällä kun on noi rinteet silleen ihan jees (ja jos joku sanoo, että laskettelu ei ole urheilua - hissillä ylös, vapaalla alas - voi ottaa yv:nä yhteyttä ja tulla kokeilemaan. Lupaan vetää pienen tourin).

Teen noina kahtena kertana viikossa yleistreenin, eli pyrin käymään läpi kaikki tärkeimmät lihasryhmät. Salilla olisi kiva käydä useamminkin, mutta ei vaan virta riitä enempään.

Liikunta on minulle henkilökohtaisesti todella tärkeä asia. Kroppa ja mieli pysyy virkeänä ja suorituskyky esim. opiskelujenkin osalta pysyy korkeana. Joskus on tullut oltua pitkiä aikoja liikkumatta ja olo on noina kausina täysin flegmaattinen - koko ajan väsyttää eikä mitään saa aikaiseksi.
 
Viimeksi muokattu:

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Brunberg kirjoitti:
Riippuu ihan henkilöstä. Eikä ekassa liikkeessä edes saa vielä kropasta kaikkia tehoja irti vaan ainakin minun täytyy "lämmitellä" ensin pienemmällä liikkeellä

Itse lämmittelen esim. penkkiä tekemällä 60-> 70-> 80 about 10 per setti ja vasta sitten alan vetään tosissaan.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
sampio kirjoitti:
Minä teen olkapäät, rinnat ja ojentajat samana päivänä, ja nimenomaan tuossa järjestyksessä (kaksi liiketta olkapäille ja rinnoille, yksi ojentajille). Tähän saakka olen saanut vetää kaikki täysillä, eikä sanottavaa väsyä ole ollut.

Jos pystyt vetämään eka rinnan (penkki + peckdeck esim) täysiä ilman että vaikuttaa ojentajien tehoon niin ihme sälli olet.

Kokeile huviksesi tehdä ojentajat ilman että teet rintoja ennen, veikkaan että huomaat aika hyvän eron.
 

Grome

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Daespoo kirjoitti:
(penkki + peckdeck esim)

Btw..Mikä tosta peckdeckistä yleensä tekee niin suositun? Sitä kun ei vain vanhukset,naiset ja aloittelijat käytä. Tietty liikerata tekee siitä ainakin mun silmissä aika helposti vammaisten kuntoutusvälineen.

Ite käytin ensimmäisinä kuukausina, jolloin kehittyi kaikkein nopeiten, niin äkkiä painopakka loppui kesken. Nykyään vetelen rinnalle penkkiä ja vipunostoa maaten. Vinopenkki KP:lla ja penkki on myös ollut käytössä, mutta välillä mehut loppuu kesken näitä tehdessä.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Peckdeck on hyvä liike joko lämmittelyyn tai sitten lopussa viimeisten tehojen repimiseen esim. pyramidilla.

Lisäksi peckdeck ottaa vähän eri kohtaan eli sillä saa treenattua sellasia alueita mitä varsinkaan penkki ei treenaa.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Daespoo kirjoitti:
Jos pystyt vetämään eka rinnan (penkki + peckdeck esim) täysiä ilman että vaikuttaa ojentajien tehoon niin ihme sälli olet.
Vedän penkin ja vinopenkillä vipunoston(?) käsipainoilla tappiin saakka täysillä tyyliin 12-10-8. Sen jälkeen teen ojentajat ylätaljalla myös örinämeiningillä, mutta puhtaasti. En minä ole kokenut sitä vaikeaksi. Ja painot ovat siis minulle sellaiset, että joka sarjan viimeinen menee poltolla loppuun, mutta edelleen puhtaasti. Toki voihan sitä eroa olla nykyiseen, jos joskus kokeilen ojentajia ensin.
 

Brunberg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kyynärpäätaklaus
Daespoo kirjoitti:
Itse lämmittelen esim. penkkiä tekemällä 60-> 70-> 80 about 10 per setti ja vasta sitten alan vetään tosissaan.

Joo siis noin minäkin tekisin jos olkapää antaisi myöten mutta kun ei niin ensin kunnolla taljaa tai peckdeckkiä ja sitten vinopenkki, tasasta ei voi tehdä ollenkaan. Silloin kun tasasta pysty vielä hinkkaamaan painot meni: 2x20x20, 20x40, 15x50, 10x60, 8x70, 5x80, 3x90, 1x100 ja sitten kovat sarjat esim. 2x6x110 tjsp.

Peckdeckkiä kantsii käyttää siihen rintalihaksien kunnolliseen supistukseen kun sillä saa supinoitua kunnolla lihakset, kokeilkaa vaikka laittaa kädet suoraan ja kämmenet vastakkain jännittää rintalihakset. Penkki taasen on rintalihaksille venyttävä liike ja siinä ei tule läheskään samanlaista supistusta loppuvaiheessa.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Jätkät on jotain elämäntapapunttaajia. Melkein masentuu, kun lukee noita viestejä, itse kun kuitenkin olen suht kookas, mutta voimaominaisuudet ovat kuin jollain neljätoistavuotiaalla. Noh, onneksi itsetunto näyttää riittävän omien kykyjen ja voimien mukaiseen kehitykseen. Parilla viime jaksolla näin ei ollut, vaan revittelin turhan isoilla painoilla. Nyt olen siis lähtenyt siitä, että liikkeet kohdistuvat niihin lihaksiin, joille kuuluukin, enkä repinyt esim. ylätaljaa koko kropan voimalla heijaamalla alas, kuten monien yläselkäänsä treenaavien näkee tekevän.

Aika karvasta on ollut huomata, kuinka teiniaikojen löysyys kostautuu nyt, kun kuntoilu ja liikunta ylipäätään on alkanut viehättää. Lapsena ja nuorena liikuin toki aktiivisesti, mutta liikunta keskittyi lähinnä hauskanpitoon avojäillä tai satunnaisiin säbätuokioihin, joten kuntopohja ja sellainen koko kropan jäntevyys on ollut aika heikoilla kantimilla. Nyt on kuromista kummasti, kun yrittää pitää itseään kuosissa. Parempi kaksivitosena kuin ei milloinkaan, näinhän se on, mutta kehotan kyllä joka ainoaa teiniä liikkumaan aktiivisesti ja harjoittamaan lihaksiaan muulloinkin kuin pöntöllä ponnistettaessa.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Kannattaa pitää maltti mielessä eli melkein ekan kuukauden vetäisin pitkiä 15 toiston sarjoja ja alkaa sen jälkeen tiputtelemaan toistojen määrää eli 1.kk 15, 2.kk 12. ja 3.kk 8 toistoa.

Hiljaa hyvää tulee mutta muista se että jos ruokavalio ei ole kondiksessa niin salilla käynti on kuin lumenluonti tunturin harjalla, vaikka lapioisit kuinka vitusti niin tuloksia ei näy.
 

Mustis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuopion Palloseura, Kalevan Pallo
BitterX kirjoitti:
Liikunta on minulle henkilökohtaisesti todella tärkeä asia. Kroppa ja mieli pysyy virkeänä ja suorituskyky esim. opiskelujenkin osalta pysyy korkeana. Joskus on tullut oltua pitkiä aikoja liikkumatta ja olo on noina kausina täysin flegmaattinen - koko ajan väsyttää eikä mitään saa aikaiseksi.

sama täällä...itse olin eturistisiteen korjausleikkauksen jälkeen parisen viikkoa ilman minkäänlaista liikuntaa ja johan veti miehen löysäksi. Kyllä ei voi muuta kuin suositella säännollistä väh. 3xviikossa liikuntaa kaikille. Itse tulee käytyä salilla 3xviikkoon ja nyt. polven kuntoutusvaiheessa. kuntopyörää tulee poljettua 4 iltana siten että kunnon hiki irtoaa.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Daespoo kirjoitti:
Kannattaa pitää maltti mielessä eli melkein ekan kuukauden vetäisin pitkiä 15 toiston sarjoja ja alkaa sen jälkeen tiputtelemaan toistojen määrää eli 1.kk 15, 2.kk 12. ja 3.kk 8 toistoa.

Hiljaa hyvää tulee mutta muista se että jos ruokavalio ei ole kondiksessa niin salilla käynti on kuin lumenluonti tunturin harjalla, vaikka lapioisit kuinka vitusti niin tuloksia ei näy.
Jeps. Kuten tuossa edellisellä sivulla kirjoittelin, alustin tämän uuden innostukseni kolmen viikon kevyellä punttailulla. Siitä siirryin ohjelman mukaiseen, mutta edelleen kevyeen punttaamiseen, ja nyt olen vääntänyt hampaat hiukan jo irvessä viimeiset viikot. Ravintoasiat uskon hanskaavani kohtuu hyvin, mitä nyt joulun alla yritän rikkoa joulutorttuennätystäni.
 

Boddington

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Vastaanpa minäkin Prof. Puckille, vaikka mielipiteeni vähemmistöön taitaa jäädäkin; itse olen havainnut yläkropan reenaamisessa toimivaksi jaottelun ns. vetäviin ja työntäviin lihaksiin.

Toisin sanoen kerran viikossa kunnon rääkkiä ojentajille/hauiksille allaolevan ohjelman mukaan -muutkin lihakset tulevat toki käytyä läpi. Näin tulee turvattua riittävä palautuminenkin, kun samat lihakset eivät juuri joudu toisena päivänä hommiin. Itse pyrin käymään salilla 3 x viikossa ja lisäksi koitan tehdä kerran viikossa aerobista (nyt kun lääkäri antoi polvelle vapauttavan tuomion, ISO TUULETUS!) jos vain ehdin. Niin ja minulla tuo kolmas päivä ovat jalat.

Oma versioni menee siis seuraavasti:

Päivä 1: Penkki, vinopenkki käsipainoilla, rintalihasliike ristikkäistaljassa, dippi, ranskalainen penkkipunnerrus.

Päivä 2: Leuanveto, ylätalja, kulmasoutu käsipainoilla, hauiskääntö käsipainoilla "kiertäen" sekä tangolla ja ranneliikkeet molempiin suuntiin. Mikä muuten on se liike, jossa tehdään ikään kuin butterfly mutta jossa vastus tulee toiseen suuntaan? Rasitus suuntautuu siis yläselkään about lapojen väliin. Sekin vielä tähän mukaan.

Päivä 3: Etu- ja takareidet istuen, pohjeliike, lonkan koukistajat eteen sekä pakaraliike (naisten malliin siinä koneessa seisten ;)). Lisäksi niskantakaapunnerrus sekä vipunosto sivulle käsipainoilla.

Lisäksi periaate on, että jokaisena päivänä teen näiden lisäksi sekä vinot että suorat vatsalihakset ja alaselän. Jalkaliikkeistä täytyy sanoa sen verran, että vaikka polvi jossain määrin kunnossa onkin, niin kyykky ja prässi taitavat olla vielä aika pitkän aikaa pannassa. Muutoin olisivat listalla ilman muuta.

Sinulle proffa suosittelisin päiviäni 1 ja 2 lisättynä siten että päivänä 1 tekisit lisäksi niskantakaapunnerruksen ja vipunoston sivulle, ja ottaisit jalat ohjelmaasi vaikkapa niin että päivänä 2 vaikkapa kyykkäisit ja tekisit pohkeet. Viestistäsi päätellen jalkasi saavat aika lailla rasitusta muissakin urheilulajeissa, joten en tässä tapauksessa näkisi niiden rasittamista niin tärkeänä -vaikka 60 % salilla kävijöistä laiminlyökin jalkatreenin!

Toistomääristä olen Daespoon kanssa samoilla linjoilla. Yli 15 toiston sarjat taitanevat melkein mennä jo aerobisen puolelle.

Onkos kukaan palstan saliäijistä kokeillut vastaavaa? Sanoisin että ohjelmani hyvä puoli on siinä, että näin lihakset saa todella vedettyä piippuun -vaikka se loppupään liikkeissä saattaa haitatakin, niin seuraavalla viikolla liikkeiden suoritusjärjestystä voi muuttaa, ja näin jokainen liike tulee vuorollaan tehtyä viimeisillä voimilla.
 

Battleaxe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Daniela kirjoitti:
24h on kyllä melko lyhyt aika, se on totta, mutta mikäli kyse ei ole kahdesta tappotreenistä eikä kovin suurista lihasryhmistä, niin sekin käy. Ei tietenkään kaikille, monestihan tässä on jo todettu, että yksilöllisiä eroja on.
48-72h on sellainen melko optimaalinen palautumisaika, ja palautuminenhan on monen asian, mm. ravinnon ja yöunien, summa.

Eli periaatteessa esim.penkin voisi tehdä joka päivä????
72h=3vrk, ei millään palaudu kunnolla tuossa ajassa tai jos palautuu, ei ole treenannut tosiaankaan kunnolla, vaan lukenut Seuraa reidenlähentäjälaitteessa. Onko järkeä käydä joka päivä salilla nysväämässä, kun kerran paremman hyödyn saa treenamalla täysiä ja pitämällä kunnon tauon lihasryhmille?
 

Battleaxe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Daespoo kirjoitti:
Jos pystyt vetämään eka rinnan (penkki + peckdeck esim) täysiä ilman että vaikuttaa ojentajien tehoon niin ihme sälli olet.

Kokeile huviksesi tehdä ojentajat ilman että teet rintoja ennen, veikkaan että huomaat aika hyvän eron.

Sallinette, että myös minä vastaan...?

Minä teen ensin rinnan ja sitten vasta olkapäät...eli ojentajat ensin lämpiävät penkissä ja sitten huilaavat olkapäitten aikana. Näin pystyn tekemään kapean penkin lähes lämmittelemättä ja täysillä.


En jaksa lukea ketjua läpi, enkä muista olenko jo laittanut oman ohjelmani tänne...oikeastaan toisen niistä.

1.Päivä
Rinta & Olkapäät & Ojentajat:
-vipunostot kulmassa tai takaolkapääkone 2 x 8(samalla olkapäät lämpiää penkkiä varten)
-penkki (jatkettu sarja)
-vinopenkki käsipainoilla 2 x 8
-punnerrus edestä (jatkettu sarja)
-vipunostot sivulle tai pystysoutu 2 x 8

2.Päivä
Selkä & Hauis & Kyynärvarret
-veto polvien yläpuolelta(jatkettu sarja)
-vipuvarsiveto ylhäältä 2 x 6
-vipuvarsisoutu 2 x 8
-ylätalja eteen 2 x 8
-scott-hauiskääntö käsip. 1 x 6 ja 1 x 8-10
-"pullisteluliike" ristivetotaljassa 2 x 10
-rannerullaus 1 x max

3.Päivä
Reidet & Pohkeet
-prässi 2 x 6
-reiden koukistus 2 x 10
-reiden ojennus 2 x 8
-pohkeet seisten/istuen 2 x 12

Vatsoja teen yleensä selkäpäivänä.
 

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Boddington kirjoitti:
Vastaanpa minäkin Prof. Puckille, vaikka mielipiteeni vähemmistöön taitaa jäädäkin; itse olen havainnut yläkropan reenaamisessa toimivaksi jaottelun ns. vetäviin ja työntäviin lihaksiin.

Tuskin jää vähemmistöön, koska on tuollainen jaottelu taitaa olla saliharrastajien keskuudessa ylivoimaisesti suosituin ja mielestäni myös erittäin järkevä.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Näkkäri kirjoitti:
Tuskin jää vähemmistöön, koska on tuollainen jaottelu taitaa olla saliharrastajien keskuudessa ylivoimaisesti suosituin ja mielestäni myös erittäin järkevä.

Uskaltaisin väittää että suurin osa tekee ojentajat & penkin eri päivinä juuri sen takia että penkissä myös ojentajat ovat kovilla.

Mutta enpä lyö tästä vetoa ja kaikkihan tekevät niinkuin itselle parhaiten sopii.

Itsellä on selkeästi päivät jaettu rintaan, käsiin ja selkä/olkapäihin, vatsoja sillon kun muistaa & jaksaa.
 

kaizu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Canucks
Laitetaanpa omaa treenisykliä kanssa, jos vaikka kiinnostais...eli nelijakosella treenaan, aina ei ihan viikkoon ehdi, mutta vähintään yhdeksässä päivässä kierto alkaa alusta:

1. Päivä hauis ja olkapäät

2. Päivä selkä

3. Päivä rinta

4. Päivä jalat ja ojentajat.

Ihmetyttää se, että jotkut noudattavat ohjelmia tyyliin: maanantaina "alatalja 3 x 10, kulmasoutu 3 x 8 jne"...itse ainakin tiedän salille mennessäni ainoastaan, mitä aijon treenata, tyyliin selkää. Sitten treenauksen aikana päätän, mitä liikkeitä tänään teen ja haen aina vähintään pientä vaihtelua, niin ettei treeni ole koskaan identtinen edelliseen treeniin verrattuna.

Ihan hauskoja juttuja noi "palaudu parissa vuorokaudessa" - jutut. Niinkuin joku ylempänä sanoikin, niin jos palautuimen on tota luokkaa niin kannattaa ehkä miettiä sitä omaa treenaamista...
 

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Daespoo kirjoitti:
Uskaltaisin väittää että suurin osa tekee ojentajat & penkin eri päivinä juuri sen takia että penkissä myös ojentajat ovat kovilla.

Olen samoilla linjoilla. Tarkoitin työntävien liikkeiden ja vetävien liikkeiden sijoittamista eri päiville. Kaksijakoisella taitaa tosin olla vaikea toteuttaa.

Itse en tekisi ojentajia ja penkkiä saman päivänä.
 

Battleaxe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
kaizu kirjoitti:
Laitetaanpa omaa treenisykliä kanssa, jos vaikka kiinnostais...eli nelijakosella treenaan, aina ei ihan viikkoon ehdi, mutta vähintään yhdeksässä päivässä kierto alkaa alusta:

1. Päivä hauis ja olkapäät

2. Päivä selkä

3. Päivä rinta

4. Päivä jalat ja ojentajat.

Ihmetyttää se, että jotkut noudattavat ohjelmia tyyliin: maanantaina "alatalja 3 x 10, kulmasoutu 3 x 8 jne"...itse ainakin tiedän salille mennessäni ainoastaan, mitä aijon treenata, tyyliin selkää. Sitten treenauksen aikana päätän, mitä liikkeitä tänään teen ja haen aina vähintään pientä vaihtelua, niin ettei treeni ole koskaan identtinen edelliseen treeniin verrattuna.

Ihan hauskoja juttuja noi "palaudu parissa vuorokaudessa" - jutut. Niinkuin joku ylempänä sanoikin, niin jos palautuimen on tota luokkaa niin kannattaa ehkä miettiä sitä omaa treenaamista...

Minä teen joskus myös nelijakoisella ohjelmalla siten, että ensiksi on rinta & hauis, sitten olkapäät & ojentajat ja seuraavaksi selkä & kyynärvarret. Seuraavalla viikolla teen reidet & pohkeet, rinta & hauis jne. Näin tulee reilu viikko taukoa lihasryhmille.
Mulla on ainakin selvät suunnitelmat siitä, mitä aion salilla tehdä. Pystyn näin keskittymään treeniin jo ennen salille menoa.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Itse teen samalla ohjelmalla ~3vkoa, sen jälkeen yksi viikko vähän eri liikkeitä kevyemmin ja sitten taas 3vkoa samaa settiä.

Jos treenaa kovaa niin vähintään joka 6. viikko kannattaa pitää joko kokonaan lepoviikko puntista tai sitten vain kevyttä settiä, tämän viikon jälkeen treeni sujuu taas huomattavasti paremmin.
 

peruspata

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Pesäkarhut, UP-V, FT Ulvila, Karhut
Ehkä on vähän tottumiskysymys, mutta minulle ainakin on käynyt hyvin tämä 2-3 kertaa viikossa, eli joka toinen päivä. Ja siis kaksi lihasryhmää per päivä. Tulostaso lähti nousuun riittävästi, ihan aluksi meni muutaman viikon niin, että junnattiin paikallaan, mutta kun sen sieti, oli ihan hyvä fiilis, kun omia ennätyksiäkin tuli. Ei mitään huikean nousevaa käyrää, vaan sellaista tasaista menoa.

Mutta voi olla, että vaihtaisin mielipidettä, mikäli vain kokeilisin toisella tyylillä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös