Punttisalilla kävijät/bodausta harrastavat

  • 906 296
  • 4 643

RtSn

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Daespoo kirjoitti:
Ei varsinaisesti, syvät vatsalihakset (näillä on eri nimiä, mm. sisävatsalihakset) on erittäin vaikeesti treenattavissa, lähinnä jollain hengitysharjoituksilla näitä pystyy treenaamaan yhtään.
Laulajilla on yleensä erittäin hyvät syvät vatsat. Ymmärrettävistä syistä... Totta, että näitä on todella hankala treenata. Paras vaihtoehto on ehkä uinti tai vaihtoehtoisesti semmoiset lajit, joissa semmoiset lihakset kehittyvät, joista ei koskaan ole tietänyt yhtikäs mitään.
 

Johto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
hansonbrother kirjoitti:
No itse olen ainakin kuullut että ne ei ole erilaiset, vaan niillekkin tuollaista 10-20 per sarja.

Niin, tietääkö kukaan muuten ketään sellaista tosissaan treenaavaa bodaria, joka tekisi vatsoille aina välillä vaikkapa alle 6 toiston sarjoja? Itse en ainakaan ole koskaan nähnyt kenenkään tekevän vatsoille mitään oikein lyhyitä sarjoja, vaan toistot ovat aina olleet vähintään 8-10 toiston luokkaa.

Ehkäpä vatsalihakset poikkeavat vielä sillä tapaa muista lihaksista, että ne palautuvat nopeammin ja siksi niitä voi treenata useammankin kertaa viikossa. Kuten myös pohkeita.
 

hansonbrother

Jäsen
Suosikkijoukkue
Arsenal
Johtunee siitä, että alle kuuden toiston sarjat rupeaa menemään enemmän lihaksen hermotus treeniksi, eli ykkös tulos nousee, ei niinkään lihasmassa, ja vatsoilla harvemmin mitään ykkösiä testaillaan.
 

Battleaxe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Johto kirjoitti:
.

Jos haluaa pelkästään pitää yllä lihaskuntoaan, niin silloin tuollaiset pitkät sarjat ovat ihan ok, mutta jos hakee lisää lihasmassaa niin toistojen tulisi suunnilleen vaihdella 6-10 toiston välissä. Tätä lyhyemmät sarjat tuovat ennemminkin lisää voimaa ja niitäkin kannattaa aina välillä tehdä, kun taas yli 10 toiston sarjat kiinteyttävät lihaksia ja ovat hyviä lihaskunnon ylläpitämiseen.

Ei yli 10 toiston sarjat kiinteytä lihaksia yhtään kutosia enempää. Rasvaprosentti pienenee-> kiinteytyy.

Minä olen treenannut vuodesta 1988 salilla suhteellisen säännöllisesti ja jakoni on yleensä:

1.Päivä
-rinta (penkki jatketulla sarjalla + apuliike)
-hauis (scott-hauis + keskitetty hauiskääntö)
2.Päivä
-olkapäät(punnerrus edestä jatketulla sarjalla + viparit sivulle + viparit taakse)
-ojentajat(kapea penkkipunnerrus jatketulla sarjalla + punnerrus taljassa)
3.Päivä
-selkä(polista veto + yläveto vipuvarsilaitteella + vipuvarsisoutu)
-kyynärvarret(rannerullaus + hauiskääntö myötäotteella)
4.Päivä
-reidet(prässi + reiden ojennus + reiden koukistus)
-pohkeet(pohjenousu istuen)

Teen yleensä 1,2 ja 3 päivät viikossa ja seuraavalla viikolla 4,1 ja 2 jne.
Vatsoja teen yleensä selkäpäivän yhteensä semmoisella vipuvarsilaitteella ja kunnon painolla 2 x10 sarjoja.
Jatkettu sarja: ensin lämmitellään norm. sitten laitetaan painoa sen verran, että menee 4-5, sitten noin 30sek taukoa, sitten niin monta kuin menee ja taas kerran 30sek taukoa ja niin monta kuin menee. Tämän jälkeen apuliike.
Tulosta tulee.
 

Tio

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Bayern München
Proteiini valmisteet ym...

Olen käynyt salilla vähän vähemmän säännöllisesti jo usean vuoden ajan ,mutta nyt neljä kuukautta säännöllisesti. Tilasin hetken mielijohteesta paikasta X rasvanpolttajia ja proteiinivalmisteita. Onko jollakulla kokemuksia vastaavista? Hyviä vai huonoja?
 

Battleaxe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Tio kirjoitti:
Olen käynyt salilla vähän vähemmän säännöllisesti jo usean vuoden ajan ,mutta nyt neljä kuukautta säännöllisesti. Tilasin hetken mielijohteesta paikasta X rasvanpolttajia ja proteiinivalmisteita. Onko jollakulla kokemuksia vastaavista? Hyviä vai huonoja?
Kyllähän proteiinivalmisteet hyviä on kunhan katsoo, mitä ostaa. Eli tuoteselosteesta kannattaa katsoa, että proteiinia on tarpeeksi ja ettei rasvaa- ja varsinkaan hiilareita- ole paljoa.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Jos ostaa protskuja niin kannattaa huomioida laktoosin määrä jauheessa, ei ole hauskaa heittää hirveetä farttia koko salisession ajan vaan sen takia että maha ei tykkää ylimääräisestä laktoosista.
 

Tommy

Jäsen
Suosikkijoukkue
#17
Pitääkö muuten paikkaansa että ns. ylimääräinen proteiini voi jäädä massaksi(läskiksi) kroppaan?

Onko näin että jos päivän aikana on vetänyt vaikka Grilli Torossa pihvin, menee salille ja sen jälkeen vetää vielä annoksen lisäproteiinia niin se voi jäädä ylimääräiseksi pötsiin?

Kävi aika jännästi muuten kun lomailin kaksi viikkoa Portugalissa, pääosin altaalla ja rannalla makoilua, uintia ja hirvee määrä ruokaa. Mutta mitäs kummaa, paino tippui n. kolme kiloa koko reissun aikana.
 

kapa76

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Tommy kirjoitti:
...Kävi aika jännästi muuten kun lomailin kaksi viikkoa Portugalissa, pääosin altaalla ja rannalla makoilua, uintia ja hirvee määrä ruokaa. Mutta mitäs kummaa, paino tippui n. kolme kiloa koko reissun aikana.


Johtunee kait siitä mitä keskimäärin suomalainen pistää suuhunsa. Kuvitellaan intialaista Rashidia 40 asteen helteessä. Rashid syö _todella_ tulista ruoka-annosta, mitä suomalainen Teppo ei voisi syödä. Suomalainen Teppo ei voisi moista edes kuvitella. Hirveä helle Tepolle ja vielä joku chilihöystös. Ei ei ei. Teppo vetää läskikyrsää ja kiroaa kun on niin vitun hiki. Juntti Teppo on tyhmä.

Ihan oma arvio oli että söit keskimäärin rasvattomampaa ruokaa ja joit paljon. Kuumuus pisti hien liikkumaan eikä sitä kyrsäläskiä.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Tommy kirjoitti:
Pitääkö muuten paikkaansa että ns. ylimääräinen proteiini voi jäädä massaksi(läskiksi) kroppaan?

Onko näin että jos päivän aikana on vetänyt vaikka Grilli Torossa pihvin, menee salille ja sen jälkeen vetää vielä annoksen lisäproteiinia niin se voi jäädä ylimääräiseksi pötsiin?

Kävi aika jännästi muuten kun lomailin kaksi viikkoa Portugalissa, pääosin altaalla ja rannalla makoilua, uintia ja hirvee määrä ruokaa. Mutta mitäs kummaa, paino tippui n. kolme kiloa koko reissun aikana.

Kaikki ylimääräinen energia varastoituu läskiksi, tälle ei voi mitään. Erona on vai se että proteeinin pilkkominen varastoitavaan muotoon vie paljon energiaa eli läskiä muodostuu vain vähän. Ylimääräinen energia hiilareina ja varsinkin rasvoina vaatii paljon vähemmän prosessointia joten suurempi osa jämähtää kiinni kroppaa.

Eli tuossa tapauksessasi se Toron pihvi käytetään noin niinkuin teoriassa energiana salilla ja salin jälkeen ottamasi lisäprotsku menee lihasten rakennusaineeksi. Näin siis kauniissa teoriassa, käytännössähän Torossa tulee aina vedettyä järkyttävä satsi ranskalaisia jotka ovat hirveitä hiilari/rasvapommeja.

Veikkaisin että portugalissa hikoilit auringossa sen verran ja vedit vielä lisäksi niin paljon viinaa että kropastasi lähti nesteitä hyvin.
 

roni3

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Laura Ruohola
Battleaxe kirjoitti:
www.pakkotoisto.com Tuolta löytyy vastauksia, niin treeniin kuin ravintoasioihinkin. Siellä on paljon asiantuntijoita, eikä tarvitse MuTustella, tietoo löytyy, suosittelen.

Ihan hyvä on kysyä / lukea viisaampien juttuja, mutta on hyvä myös muistaa kuunnella omaa kroppaa. Jokainen kuitenkin menee omaa tahtia painojen kanssa ja kuluttaa päivänaikana erilailla. Se ohje, mikä on päivisin raksahommia tekevän ja illlat salilla hikoilevan ravinto-ohjelma ei todellakaan vastaa salilla aloittelevan koodaajan kulutuksen tasoa. Naivia, mutta totta.

Minkä takia tankata hiilareita, jos jaksaa ilmankin. Alkuun ainakin riittää ihan terveellinen perusruoka, sitten pikkuhiljaa proteiinit mukaan. Jos on salilla tunne, ettei jaksa, niin kannattaa ensin miettiä että onko huolehtinut nesteen tankkauksesta.
Ylimääräiset hiilarit kun tuppaa jäämään tuonne keskivartaloon.
Eriasia on, jos vetää massakuuria. Siis tarkoituksena turvota ja saada lihasmassa paljon. Silloin vedetään kaikkea ja kokoajan, mutta arki palaa silmille kaikille, kun pitää ottaa pois sitten kun lihasmassaa on mielestään tarpeeksi. Ei massakuurien aikana mietitä, paljonkohan tääkin lisää läskiä, vaan vedetään kaikkea alas. Laihduttaminen alkaa monilla yleensä keväällä, kun halutaan päästä rantakuntoon.
Sieltä, mistä ostat lisäravinteet, niin sieltä saat myös ohjeita niiden käyttöön. Kannattaa kertoa mm. että kauan on nostellut, mitä syö, tekee ja mikä on haluttu lopputulos.

Näistä, kuten ei vatsalihastenkaan teosta kannata alkaa sättäämään ja vetään herneitä nenuun.
 

Battleaxe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
roni3 kirjoitti:
Ihan hyvä on kysyä / lukea viisaampien juttuja, mutta on hyvä myös muistaa kuunnella omaa kroppaa. Jokainen kuitenkin menee omaa tahtia painojen kanssa ja kuluttaa päivänaikana erilailla. Se ohje, mikä on päivisin raksahommia tekevän ja illlat salilla hikoilevan ravinto-ohjelma ei todellakaan vastaa salilla aloittelevan koodaajan kulutuksen tasoa. Naivia, mutta totta.

Minkä takia tankata hiilareita, jos jaksaa ilmankin. Alkuun ainakin riittää ihan terveellinen perusruoka, sitten pikkuhiljaa proteiinit mukaan. Jos on salilla tunne, ettei jaksa, niin kannattaa ensin miettiä että onko huolehtinut nesteen tankkauksesta.
Ylimääräiset hiilarit kun tuppaa jäämään tuonne keskivartaloon.
Eriasia on, jos vetää massakuuria. Siis tarkoituksena turvota ja saada lihasmassa paljon. Silloin vedetään kaikkea ja kokoajan, mutta arki palaa silmille kaikille, kun pitää ottaa pois sitten kun lihasmassaa on mielestään tarpeeksi. Ei massakuurien aikana mietitä, paljonkohan tääkin lisää läskiä, vaan vedetään kaikkea alas. Laihduttaminen alkaa monilla yleensä keväällä, kun halutaan päästä rantakuntoon.
Sieltä, mistä ostat lisäravinteet, niin sieltä saat myös ohjeita niiden käyttöön. Kannattaa kertoa mm. että kauan on nostellut, mitä syö, tekee ja mikä on haluttu lopputulos.

Näistä, kuten ei vatsalihastenkaan teosta kannata alkaa sättäämään ja vetään herneitä nenuun.

Eipä ole paljoa lisättävää.
Ainoastaan, että pakkotoistolla saattaa olla kattavampaa tietoa asiasta, kuin täällä(itse kirjoittelen nimim."Battle" siellä). En tietenkään ole vastaan, että punttien repimisestä keskustellaan täällä, päinvastoin, on hienoa nähdä muitakin punteista kiinnostuneitä...enkä tarkoita räätäleitä.
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Ossi kirjoitti:
Taidat olla sellainen paljon puhuttu besserwisser ;)

Kyllä minun mielestäni jokaisella on oikeus harrastaa ja urheilla ihan niin kuin itse haluaa. Vaikka sitten maksaisi salimaksuja siitä. Sitten vasta, kun itketään, että tulokset ei parane, vaikka on vetänyt 20x50 sarjoja ja syönyt 200 kg kreatiinia, niin voidaan alkaa neuvoa kaveria harjoittelun suhteen. Siis jos ihan hiukan kärjistetään. Minä en ainakaan etsi salilla rajojani, vaan tasapainoa kuntoiluun/urheiluun.

Olen samaa mieltä, mutta

Jatkaisin tähän sitä, ei siitä tavoitteidenasettelusta ja nousujohteisuudestakaan varmaan haittaa ole. Jos pidät vain yllä kuntoasi, niin teet pidempiä kuntosarjoja jotka eivät kasvata lihasta vaan parantavat kestävyysominaisuuksia?

Btw, minun mielestäni harjoittelun määrätietoisuuteen pääsee vaikuttamaan myös paljonkin sillä, että sen pyhän kolmion jatkoksi myös pitää jonkinlaista kirjaa reenauksestaan. Ts. kun kirjaa kaikkien liikkeiden painot ja sarjojen pituudet ylös, pitäen sen nousujohteisena, ja vaihtelee saman lihaksen reenaamista viikottainkin, välillä vetäen "ei ihan täysillä"-viikkoja ja välillä kolmen sijasta viittä sarjaa, ei kokemukseni mukaan jämähdä niin helposti paikalleen.

Myös syömisiään voi välillä kirjata ylös. Parin viikon ajan kun laittaa kaiken syömisensä ylös näkee muuten aika hyvin miten paljon sitä loppupeleissä työntää esim. roskaruokaa, karkkia tai muuta paskaa sisäänsä, sitä ei välttämättä ajattele muuten.

Olin tänään puntilla ja päätin kokeille kolmossarjoja. Tein sarjat sitten siinä samaan aikaan yhden paikallisen poken kanssa. Vedin viimeisen kolmosen sellaisella sarjalla jonka ykköstäkään en ollut aiemmin kokeillut. Hyvä fiilis, kevät ja kesä on mennyt hyvässä reenissä, mutta poke, aika kaappi muuten, latasi oman satsinsa päätökseksi vielä 10 ja 30 kiloa lisää ennätykseni päälle tempaisten kasit molemmilla, tokaisten "enpä ookkaan vähään aikaan saanu kasia tuolla".

Kjeh, hyvä fiilis mulla, mutta on myös hyvä muistaa pitää ne realiteetit mielessä, on vielä vahvempiakin.
 

Roomie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, St. Louis Blues
Roomie kirjoitti:
Kesälomalla tein päätöksen, että nyt alkaa kova treeni, tavoitteena saada hieman lisää lihaa luiden ympärille.

Pyrin käymään kolme kertaa viikossa salilla:
1. Päivä: Koivet
2. Päivä: Selkä ja vatsa
3. Päivä: Olkapäät, rinta ja kädet

Lisäksi kiinnitän erityistä huomiota ruokavalioon ja pyrin varmistamaan riittävän proteiinin saannin. Vinkki: "Hitlerin Siwassa" on halpaa raejuustoa, maitorahkaa ja tonnikalaa.
Näillä on nyt menty hieman yli 3 viikkoa ja paino on noussut viitisen kiloa. Ihan mukavasti on siis homma lähtenyt liikkeelle. Farkut kiristää reisiltä mukavasti, kohta täytyy marssia vaatekauppaan. Toinen 5 kg vielä lisää niin alan olla tyytyväinen. Niin joo, tää 5 kg mitä on kertyny on kaikki toki lihasta ;)
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Roomie kirjoitti:
Näillä on nyt menty hieman yli 3 viikkoa ja paino on noussut viitisen kiloa. Ihan mukavasti on siis homma lähtenyt liikkeelle. Farkut kiristää reisiltä mukavasti, kohta täytyy marssia vaatekauppaan. Toinen 5 kg vielä lisää niin alan olla tyytyväinen. Niin joo, tää 5 kg mitä on kertyny on kaikki toki lihasta ;)
Mulla on taas kehitys toiseen suuntaan. Aamupaino oli tänään viisi kiloa vähemmän kuin kesäkuun alussa Ossi-possulla. Vielä toiset viisi (ne vaikeimmat) ja olen kisakunnossa. On tosin vaikea arvioida, mitä on lähtenyt ja mitä tullut tilalle, kun salilla on vierailtu säännöllisesti. Tuskin kuitenkaan kiloa enempää on tullut uutta lihasta.

Golden AWe: Olen samaa mieltä tuosta nousujohteisesta tuloskehityksestä. Kärjistin vain tahallani kaikenmaailman besserwissereille. Jotkut haluavat retostella ennätyksillään, toiset vain pysyä kunnossa. Itse kuulun tuohon välimaastoon, ehkä enemmän siellä kunnossapysymisen päässä.
 

Battleaxe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Golden AWe kirjoitti:
Olen samaa mieltä, mutta

Jatkaisin tähän sitä, ei siitä tavoitteidenasettelusta ja nousujohteisuudestakaan varmaan haittaa ole. Jos pidät vain yllä kuntoasi, niin teet pidempiä kuntosarjoja jotka eivät kasvata lihasta vaan parantavat kestävyysominaisuuksia?

Btw, minun mielestäni harjoittelun määrätietoisuuteen pääsee vaikuttamaan myös paljonkin sillä, että sen pyhän kolmion jatkoksi myös pitää jonkinlaista kirjaa reenauksestaan. Ts. kun kirjaa kaikkien liikkeiden painot ja sarjojen pituudet ylös, pitäen sen nousujohteisena, ja vaihtelee saman lihaksen reenaamista viikottainkin, välillä vetäen "ei ihan täysillä"-viikkoja ja välillä kolmen sijasta viittä sarjaa, ei kokemukseni mukaan jämähdä niin helposti paikalleen.

Myös syömisiään voi välillä kirjata ylös. Parin viikon ajan kun laittaa kaiken syömisensä ylös näkee muuten aika hyvin miten paljon sitä loppupeleissä työntää esim. roskaruokaa, karkkia tai muuta paskaa sisäänsä, sitä ei välttämättä ajattele muuten.

Olin tänään puntilla ja päätin kokeille kolmossarjoja. Tein sarjat sitten siinä samaan aikaan yhden paikallisen poken kanssa. Vedin viimeisen kolmosen sellaisella sarjalla jonka ykköstäkään en ollut aiemmin kokeillut. Hyvä fiilis, kevät ja kesä on mennyt hyvässä reenissä, mutta poke, aika kaappi muuten, latasi oman satsinsa päätökseksi vielä 10 ja 30 kiloa lisää ennätykseni päälle tempaisten kasit molemmilla, tokaisten "enpä ookkaan vähään aikaan saanu kasia tuolla".

Kjeh, hyvä fiilis mulla, mutta on myös hyvä muistaa pitää ne realiteetit mielessä, on vielä vahvempiakin.

Mun mielestäni ei kannata vaihdella viikoittain sitä treeniä, vaan lisätä pikkuhiljaa painoa. Ei se lihas siihen treeniin totu, jos vain kuormaa lisätään. Kevyet viikot ovat mielestäni myös turhia, vaan mieluummin viikko totaalitaukoa. Ei ne lihakset siinä ajassa häviä.
Kannattaa opetella itselleen hyvä treenisysteemi ja jatkaa sillä painoja pikku hiljaa lisäten. Turha kikkailu pois.
 

hansonbrother

Jäsen
Suosikkijoukkue
Arsenal
Ossi kirjoitti:
Mulla on taas kehitys toiseen suuntaan. Aamupaino oli tänään viisi kiloa vähemmän kuin kesäkuun alussa Ossi-possulla. Vielä toiset viisi (ne vaikeimmat) ja olen kisakunnossa. On tosin vaikea arvioida, mitä on lähtenyt ja mitä tullut tilalle, kun salilla on vierailtu säännöllisesti. Tuskin kuitenkaan kiloa enempää on tullut uutta lihasta.

Golden AWe: Olen samaa mieltä tuosta nousujohteisesta tuloskehityksestä. Kärjistin vain tahallani kaikenmaailman besserwissereille. Jotkut haluavat retostella ennätyksillään, toiset vain pysyä kunnossa. Itse kuulun tuohon välimaastoon, ehkä enemmän siellä kunnossapysymisen päässä.


Niin minä, besserwisser, vastasin sinulle, että toki saa treenata salilla, mutta eikö totta että lihaskuntoa voi ylläpitää halvemmalla kotona?
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
hansonbrother kirjoitti:
Niin minä, besserwisser, vastasin sinulle, että toki saa treenata salilla, mutta eikö totta että lihaskuntoa voi ylläpitää halvemmalla kotona?
No kerropas koko kansalle, miten eri lihasryhmiä harjoitetaan kotona, jossa ei ole minkään sortin kuntosalilaitteita, ei edes käsipainoja. Vai voidaanko julistaa aselepo ja antaa kaikkien kukkien kukkia?
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Battleaxe kirjoitti:
Mun mielestäni ei kannata vaihdella viikoittain sitä treeniä, vaan lisätä pikkuhiljaa painoa. Ei se lihas siihen treeniin totu, jos vain kuormaa lisätään. Kevyet viikot ovat mielestäni myös turhia, vaan mieluummin viikko totaalitaukoa. Ei ne lihakset siinä ajassa häviä.
Kannattaa opetella itselleen hyvä treenisysteemi ja jatkaa sillä painoja pikku hiljaa lisäten. Turha kikkailu pois.

En minäkään löysempää viikkoa kovin usein pidä, ehkä kerran parissa kuukaudessa, meinaten sitä että ei vedetä viimeisillä sarjoilla ihan suorituskyvyn rajoilla, esim. viisi kiloa vähemmän sarjoissa kuin yleensä. Totaalitaukoa sitten myös erikseen, jos siltä tuntuu.

Muuten vaihdellen sillä tavalla että pääliikkeissä sarjojen pituudet nousujohteisena, ylös merkaten, yleensä 5-10 sarjoja (esim. ojentajille vähemmän mutta räjähtäviä, rintalihaksille pidempää sarjaa). Sitten kerran parissa kuukaudessa voi heittää pääliikkeissä maksimipäiviä, 1-3 toiston sarjoja. Ns. apuliikkeet aina 10-14 toiston sarjoilla.

Sen mitä muuten tarkoitin vaihtelusta on se, että tietyille lihasryhmille on saleilla useita eri laitteita - riittävää on kuitenkin yhdellä kerralla pääliikkeen (penkki/maastaveto/kyykky) lisäksi kyseisen päivän lihasryhmälle 2-3 apuliikettä. Rintalihaksille vetää leveän penkin päälle esim. aina peck deckin ja sitten toisen apuliikkeen kohdalla vaihtelee välillä rintalihasliikettä seisaaltaan eteenpäin kumartuen tehtävän ylätaljaliikkeen ja selältään penkiltä tehtävän irtopainoliikkeen välillä. Ymmärsit varmaan mitä tarkoitan. Hartioille on myös niin monia laitteita ja tapoja tehdä - turhaan niitä kaikkia kuitenkaan samalla kertaa tekee, yleensä teen kaksi liikettä kahtena päivänä viikossa (ojentaja- tai rintalihasliikkeiden jälkeen).
 

Battleaxe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Mä taas teen salilla aina täysillä oli sitten liike mikä tahansa, aina viimeiseen asti. Pidän kuitenkin silloin tällöin viikon tauon kokonaan salilta ja taas jaksaa painaa täysillä.

Esimerkiksi rinnalle teen aina pääliikkeenä penkin, mutta apuliikkeet tosiaan vaihtelevat...joko vinopenkki käsipainoilla tai peckdec.

Tarkoitin aiemmin vaihtelun kannattamattomuudella sitä, ettei joka viikko kannata liikkeitä vaihdella. Ja kevyttä viikkoa en kannata siksi, koska kevyesti tekemällä ei kehity mitenkään ja palautuminen kärsii turhaan. Mieluummin viikko kokonaan palautusta lihaksille.

Mun puolestani voitte kuitenkin tehdä mitä haluatte, mutta näin minä olen kehittynyt 18 vuotta.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Battleaxe kirjoitti:
Mun puolestani voitte kuitenkin tehdä mitä haluatte, mutta näin minä olen kehittynyt 18 vuotta.

Niinhän se on, olemme yksilöitä ja se mikä sopii vaikkapa sinulle ei välttämättä sovi jolle kulle toiselle. Niinpä kannattaa aina kuunnella neuvojen oheen myös omaa kehoaan, tutustua siihen ja kuunnella sitä - uskoisin, että näin lopulta löytyy se paras systeemi treenata salilla (tai ihan missä tahansa).

vlad.
 

hansonbrother

Jäsen
Suosikkijoukkue
Arsenal
Ossi kirjoitti:
No kerropas koko kansalle, miten eri lihasryhmiä harjoitetaan kotona, jossa ei ole minkään sortin kuntosalilaitteita, ei edes käsipainoja. Vai voidaanko julistaa aselepo ja antaa kaikkien kukkien kukkia?

Perus kuntopiiri, esim. punnerruksia, vatsarutistuksia, yhdenjalankyykkyjä, leuanvetoja erilevyisillä otteilla(putken pätkä n.10 oiroa), dippejä penkkien välissä. Vaikka tollasella setillä vois koittaa, mutta piis vaan ja kukat kukkimaan.
Oho sehän rimmas mukavasti.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös