Punttisalilla kävijät/bodausta harrastavat

  • 907 446
  • 4 643

karhu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät,Man Utd
Mutta jos ei halua hommata kuulia tai salilta ei niitä löydy, niin miten olisi Crossfit-tyylinen harjoittelu? Se on toki varsin kuormittavaa mutta myös tehokasta, vaikka itse en sitä ole niin paljoa harrastanut, lähinnä jotain ns. tabata-treenejä tehnyt. Periaatteessa kuitenkin voisi tiivistää siihen, että treenit tehdään myöskin kelloa vastaan ja näin ollen lihaskestävyys, voimakestävyys ja aerobinen kestävyys kehittyvät. Crossfitissä termi intensiteetti on nimenomaan tärkeä sisäistää.

Crossfitiä on vähän arvosteltu siitä, että siinä sotketaan "kaikkea" sekaisin eikä treeniä sen kummemmin jaksoteta mutta, jos et kerran halua maksimivoimaa tai muuta sen kummemmin kehittää niin voisi sopia hyvinkin.

Kahvakuulat ovat kasvattaneet suosiotaan jatkuvasti mutta ei pidä hairahtua niihin supermarkettien vinyyliromuihin eikä myöskään säikähtää, että kyseessä on naisten uusi "kuntoilumuoto" jossa käydään vemputtamassa porukalla. Kunnon lujateräskuula on minun mielestäni tämän planeetan paras treeniväline ja ihan oikeasti vain taivas on rajana sen kanssa. Se on myös äärimmäisen kovaa ja kuormittavaa treeniä jos niin haluaa ja vaatii kehonhallintaa sekä voimaa. Kaikki on kiinni siitä mitä hakee. Sitä on ainakin myllytyspiireissä käytetty jo vissiin pidempään ja taitaa se olla tuttu monille muillekin (ammattilais)urheilijoille.

Itse en ole perinteisellä punttisalilla käynyt kohta vuoteen ja treenannut lihaskuntoa vain kahvakuulilla sekä oman kehon painolla, tehden erilaisia kiertotreenejä 1-3 kertaa viikossa. Kunto on parantunut ja jos hieman paneutuu niin pystyy tehokkaasti myös kohdistamaan treenejä tietylle osa-alueelle, esim. keskivartalo. Liikkeet ovat kuitenkin monipuolisempia kuin "tavalliset" punttisalilla suoritettavat ja siten tuovat minun mielestäni isomman hyödyn lajivoimaa ajatellen.

on.



Itseänikin tekisi mieli koittaa kahvakuulalla harjoittelua. Ihmettelen vaan miksi ei kannattaisi vaikka aluksi mennä ammattitaitoisen ohjaajan tunnille missä oppisi tekemään liikkeet puhtaasti?
 

J.Grönvall

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Newcastle United, Philadelphia Eagles
Itseänikin tekisi mieli koittaa kahvakuulalla harjoittelua. Ihmettelen vaan miksi ei kannattaisi vaikka aluksi mennä ammattitaitoisen ohjaajan tunnille missä oppisi tekemään liikkeet puhtaasti?

No mikä ettei kannattaisi? Ei muuta kuin sinne vaan jos kiinnostusta on! Minä olen itseoppinut mutta ehdottomasti on suositeltavaa, että suoritustekniikat hoitaa kerralla kuntoon ja tajuaa mikä tarkoitus milläkin liikkeellä on.

Meillä kun on tämä Internet niin se on myös pullollaan tekniikkaohjeita, treenivinkkejä, ohjelmia ja kaikenlaista tietoa, joten sekin on suuri apu aloitellessa. On myös olemassa hyviä kirjoja aiheesta (Matti Nappari ja Tuomo Kilpeläinen nyt ainakin). Esimerkiksi itse en ole koskaan käynyt ohjaajan pakeilla ja homma toimii loistavasti, eikä mitään vammoja ole ollut oikeastaan koskaan. Puntilla kun aina tasaisin väliajoin oli jotain vaivaa jossain kohtaa. Voisin kyllä ajatella konsultaatiota siinä vaiheessa, kun siirryn vielä isompaan kuulaan mutta toistaiseksi menee hyvin omilla opeilla.

Nythän niitä ohjaajia on varmasti paljon enemmän kuin vähän aiemmin, niin helpommin löytääkin sopivan matkan päästä.
 

Dennis

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Crossfitiä on vähän arvosteltu siitä, että siinä sotketaan "kaikkea" sekaisin eikä treeniä sen kummemmin jaksoteta mutta, jos et kerran halua maksimivoimaa tai muuta sen kummemmin kehittää niin voisi sopia hyvinkin.
Kyllä crossfitissäkin treenejä jaksotetaan, mutta se vaatii toki treenaajan omaa perehtymistä asiaan. Joku crossfit.com :in WOD (workout of day) -kalenterin orjallinen noudattaminen ei kovin pitkälle kanna, jos ei osaa sekä skaalata treenejä sopiviksi että yhdistää niihin voima- ja/tai taitoharjoittelua.

Itseänikin tekisi mieli koittaa kahvakuulalla harjoittelua. Ihmettelen vaan miksi ei kannattaisi vaikka aluksi mennä ammattitaitoisen ohjaajan tunnille missä oppisi tekemään liikkeet puhtaasti?
Ammattitaitoisen ohjaajan opetus on toki aina suotavaa, mutta painoittaisin nimenomaan sanaa ammattitaitoinen. Valitettavan monet kuntosaliketjujen ryhmätuntien vetäjistä ovat toki pirteitä elohiiriä, mutta liikkeiden suoritustekniikoiden ymmärrys saattaa olla luokkaa "älä tee kyykkyä syvälle, kun se on huonoksi polville."
 

Laakamato

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia Flyers (Jokerit)
Kiitos vinkeistä vastanneille.

Kahvakuula on hyvä ehdotus mutta minä en oikein siitä tykkää. Järkiperusteita tälle ei ole. Olisi kyllä hyvä treenimuoto mutta mutta...

Willimiehen ehdotus kuulostaa hyvältä ja vähän tähän tapaan olen yrittänytkin treenit hoitaa. Isot pojat ovat vaan olleet sitä mieltä että tuossa ei ole järkeä. Tosin isot pojat useinkaan eivät halua ymmärtää muutakuin kasvun ja voiman ehdoilla reenaamista...
 

Troy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Steelers
Kiitos vinkeistä vastanneille.

Kahvakuula on hyvä ehdotus mutta minä en oikein siitä tykkää. Järkiperusteita tälle ei ole. Olisi kyllä hyvä treenimuoto mutta mutta...

Willimiehen ehdotus kuulostaa hyvältä ja vähän tähän tapaan olen yrittänytkin treenit hoitaa. Isot pojat ovat vaan olleet sitä mieltä että tuossa ei ole järkeä. Tosin isot pojat useinkaan eivät halua ymmärtää muutakuin kasvun ja voiman ehdoilla reenaamista...

Minä tekisin hieman eri tavalla kuin Willimies. Jos kävisin kaksi kertaa viikkoon salilla niin jakaisin lihasryhmät yksinkertaisesti kahteen osaan. Eli esimerkiksi ihan vaan yläkroppa - alakroppa tai rinta/hauis/jalat - olkapää/ojentaja/selkä. Siitä miten nuo jakaa löytyy varmasti paljonkin mielipiteitä ja oikeita tapoja on varmasti monta. Molemmille päiville sitten keskivartaloliikkeitä päälle sekä tietysti hyvät verryttelyt ja venyttelyt. Perustelen kantaani sillä, että perustreenaajalle viikko/lihasryhmä on ihan hyvä kiertotahti ja näin pystyy paremmin keskittymään tiettyihin osa-alueisiin aina yhden salikerran sisällä.

Sarjat/toistot tekisin niinkuin Willimies ehdotti eli vaikkapa kuuden viikon syklillä lyhentäisi kahden viikon välein sarjaa ja nostaisi painoja. Esim. 3x10, 4x6, 4-5x2-3 ja jokaista noista tekisi siis kahden viikon ajan. Sitten vaan sisua salille ja huolellista suorittamista.
 

Buddha

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyhjäntoimittajan sijaisnäyttelijä Nybondas.
Ilmeisesti pitää ottaa vaan joku ohjelma (esim. tuo golden six) ja muokata.

Olen käyttänyt aikoinaan tuota golden six-kaavaa ja muokannut sitä senverran, että mulla oli 2 ( ja jossain vaiheessa 3 ) erilaista variaatiota siitä ja kierrätin näitä. Esimerkiksi tänään kyykky ja seuraavalla kerralla jalkaprässi... Noita liikkeitä riittää niinpaljon, että jokainen saa siitä mielekkään ja itselleen sopivan. Kierrättämällä saa hyvin pidettyä ärsykkeen sopivana.
 

Fedo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Arizona Coyotes
Nyt tarvitaan vinkkejä lisäravinteiden käytöstä.

Tätä ollaan varmasti puitu tässä ketjussa ennenkin, mutta kysytäämpäs taas kerran.

Olen tässä aloitellut kuntosalilla käyntiä ja olisi mukava saada hieman lisäbuustia hommaan lisäravinteiden myötä. Tavoitteena ei ole tulla miksikään lihaskimpuksi, vaan saada mukava harrastus ja urheilullinen kroppa. 177/72 ja voimaa ei paljoa löydy. Mahassakin on pientä makkaraa.

Olen aatellut tilaavani jonkunnäköistä proteiinijauhetta, mutta pääseekö sillä alkuun? Lenkkeilyketjussa ja muuallakin on suositeltu välttämään turhia hiilihydraatte, jos haluaa pysyä laihana miehenä, mutta nuissa nettikaupoissahan myydään vaikka minkänäköistä hiilihydraattijauhoa ja juomaa palautukseen, urheilujuomana ja tehonlisääjänä. Tarviiko tälläinen aloittelija mitään muuta kuin proteiineja? Kreatiini näyttää olevan hyvä aine lihaskasvuun ja auttaa vielä palautukseen, mutta tuo kofeiinipitoisien juomien välttäminen kreatiinimonohydraatin käytön aikana kummastuttaa.
 
Olen tässä aloitellut kuntosalilla käyntiä ja olisi mukava saada hieman lisäbuustia hommaan lisäravinteiden myötä. Tavoitteena ei ole tulla miksikään lihaskimpuksi, vaan saada mukava harrastus ja urheilullinen kroppa. 177/72 ja voimaa ei paljoa löydy. Mahassakin on pientä makkaraa.

Haluan nyt heti mainita, että mikäli urheilullisesta kropasta haaveilet, unohda lisäproteiinit ja hiilihydraatit. Miksi?
Niin kauan kun harjoittelet alle 6x viikossa, et tarvitse lisäravinteita. Normaalilla kotiruualla saat itsellesi KAIKKI kehittymiseesi vaativat hiilihydraatit ja proteiinit. Lisäproteiiinit ja -hiilarit kasautuvat vaan repuksi siihen mahan ympärille, kun kulutus ei ole riittävää, ja täten kotiruuan ulkopuolista apua ei tarvita.

Kreatiini taas on valmiste, jota ihmisen kroppa tuottaa itse. Kreatiinia voit ottaa huolella, sillä se ei keräänny ylimääräiseksi kroppaan. Kreatiini vain kerää nestettä muodostuneen lihaskudoksen lihassoluihin. Täysin turvallinen luonnontuote. Toki vatsaa voi turvottaa alussa jatkuvan janontyydyttämisen takia. Ja kahviakin voi huoletta lipittää, mielestäni hifistelyä tämä kofeiinista jättäytyminen.
 

Oiva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Haluan nyt heti mainita, että mikäli urheilullisesta kropasta haaveilet, unohda lisäproteiinit ja hiilihydraatit. Miksi?
Niin kauan kun harjoittelet alle 6x viikossa, et tarvitse lisäravinteita. Normaalilla kotiruualla saat itsellesi KAIKKI kehittymiseesi vaativat hiilihydraatit ja proteiinit. Lisäproteiiinit ja -hiilarit kasautuvat vaan repuksi siihen mahan ympärille, kun kulutus ei ole riittävää, ja täten kotiruuan ulkopuolista apua ei tarvita.

Kreatiini taas on valmiste, jota ihmisen kroppa tuottaa itse. Kreatiinia voit ottaa huolella, sillä se ei keräänny ylimääräiseksi kroppaan. Kreatiini vain kerää nestettä muodostuneen lihaskudoksen lihassoluihin. Täysin turvallinen luonnontuote. Toki vatsaa voi turvottaa alussa jatkuvan janontyydyttämisen takia. Ja kahviakin voi huoletta lipittää, mielestäni hifistelyä tämä kofeiinista jättäytyminen.

Ensimmäisestä kappaleesta täysin samaa mieltä. Minua kertakaikkiaan ihmetyttää, miten hyvin tuo lisäravinnemarkkinointi uppoaa kansaan. Niistä saatavat marginaalit kuntourheilijalle ovat häviävän pienet. Paljon isommat marginaalit kehitykseen löytyvät aivan muualta. Ne kuntoon.

Toisesta kappaleesta en ole välttämättä eri mieltä, mutta mikä on hyöty kreatiinista. Joidenkin mielestä hyötyä on. Itse en havainnut minkäänlaista apua, kun sitä kokeilin. Aivan kiistattomia kai eivät ole kreatiinin hyödyt tutkimustenkaan mukaan. Jälleen tullaan siihen, että kannattaako kuntoilijan vetää näitä. Minusta ei kannata. Turvallisuus on kunnossa, kunhan valmisteet ovat puhtaita eikä niitä nautita liikaa. Tästäkin kantaisin aavistuksen huolta. Sisäelimille nämä voivat käydä koville, jos otetaan liikaa tai epäpuhtauksia sisältäviä tuotteita.

Itse en ole käyttänyt useisiin vuosiin mitään lisäravinteita ja voimaa on tullut koko ajan, kun on harjoitellut kunnolla ja levännyt tarpeeksi. Sanoisin, että nyt voimaa alkaa olla omiin tarpeisiin tarpeeksi. Tavoitteena kuitenkin tänä talvena puhkaista vielä 170 kg penkissä.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Ensimmäisestä kappaleesta täysin samaa mieltä. Minua kertakaikkiaan ihmetyttää, miten hyvin tuo lisäravinnemarkkinointi uppoaa kansaan. Niistä saatavat marginaalit kuntourheilijalle ovat häviävän pienet. Paljon isommat marginaalit kehitykseen löytyvät aivan muualta. Ne kuntoon.

Tästä omat kokemukset ovat toisenlaiset.

En ole mikään lisäprotskujen supertankkaaja mutta punttitreenin jälkeen proteiinijuoma palauttaa hyvin ja se on helppo kantaa mukana.

Onko porukat jotka uskovat kotiruokaan ilman mitään palauttavia sen pari tuntia ennen kuin proteiinipitoinen ruoka on nenän edessä himassa?
(Ajatellen tiukahkoa punttitreeniä duunin jälkeen)

Itse olen ymmärtänyt ja myös käytännössä todennut että olo on huomattavasti parempi kun saa palauttavan jo treenin jälkeen pukuhuoneessa ja sitten voi lähteä rauhassa vaikka kauppaan, hakea lapsia tarhasta, koira ulos jne ennen kuin on himassa ruokaa tekemässä.

Olisi mukava kuulla kokemuksia kotiruokaan vannovilta, eikö koskaan heikota lähteä salilta? Onko teillä makaronilaatikot bussissa/autossa mukana? :) Juotteko pelkästään vettä treenin ajan ja olo niin hyvä että voi odotella pari tuntia safkaa treenin jälkeen?


_
 

Troy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Steelers
Olisi mukava kuulla kokemuksia kotiruokaan vannovilta, eikö koskaan heikota lähteä salilta? Onko teillä makaronilaatikot bussissa/autossa mukana? :) Juotteko pelkästään vettä treenin ajan ja olo niin hyvä että voi odotella pari tuntia safkaa treenin jälkeen?

No jos joutuu pari tuntia olemaan ruuatta niin sitten otan yleensä palautusjuomaa. Sellainen vajaa tunti menee ihan ok ja vedellä pärjää salilla. Tuohon toki vaikuttaa vähän sekin miten on syönyt ennen sitä salia.
 

Iggy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Omistan nyrkkeilysäkin joka tällä hetkellä vain lojuu nurkassa. Olen monesti miettinyt sen käyttöönottoa, mutta en oikein tiedä miten sitä voisi käyttää tehokkaasti hyväksi. Onko täällä ketään joilla on kokemusta nyrkkeilysäkeistä? Lähinnä kiinnostaisi mihin tarkoitukseen sitä voi käyttää, onko se tarkoitettu ns. alkulämmittelyyn vai voiko sillä suorittaa ihan pidempikestoisen treenin? Oma näkemys tällä hetkellä säkin käyttötarkoituksesta on, että sitä hakataan yhtäjaksoisesti niin kauan kuin jaksaa. Omalla kohdallani tämä tarkoittaisi noin puolenminuutin stinttiä jonka jälkeen happea on syytä vetää pidempi tovi.
 
No jos joutuu pari tuntia olemaan ruuatta niin sitten otan yleensä palautusjuomaa. Sellainen vajaa tunti menee ihan ok ja vedellä pärjää salilla. Tuohon toki vaikuttaa vähän sekin miten on syönyt ennen sitä salia.

Taitaa olla suurimmalla osalla juurikin tästä kiinni tuo palkkarin juominen. Minäkään en pääse syömään mitään salin jälkeen tuntiin tai kahteen, enkä aina ylipäätään kerkeä kotia asti siinä ajassa. Sen takia pitää napata palkkaria naamariin, ettei sentään pyörry mihinkään :D. Mutta se on kyllä totta ja hyvä kaikkien muistaa, että palautusjuoma on ravintoLISÄ, ei korvaaja. Muutenkin kannattaa alkaa miettimään litkujen juomista vasta sitten kun on muu ruokailu kunnossa ja "balanssissa".
 

ufon_kaakao

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Sebastian Aho
Minä lopetin palkkarien juomisen koska makea palautusjuoma täytti mahan ja vei ruokahalun moneksi tunniksi, mutta olo oli kuitenkin aika höttönen. Tuntuu paljon paremmalta syödä kunnon ruoka reenin päälle. Nykyään vedän palkkarin vaan jos ruokaa ei ole samantien tarjolla.

Jos lisäravinteista jotain niin harkinnassa on ruveta ottamaan päivässä yhtenä välipalana lisäproteiinia kun yksinkertaisesti ei vaan jaksa aina suunnitella ja miettiä mitä ruokaa missäkin välissä laittaisi. Se on jo tarpeeksi jos miettii ne kaksi lämmintä ateriaa päivässä, sitten pitäisi vielä kehitellä jotain välipaloja sinne väliin niin kyllä siinä ideat loppuu kesken, se on samojen kierrättämistä viikosta toiseen. Kaupassakin saa ravata jatkuvasti ja sieltä rahdata monta kassia ruokaa kerralla. Sitten kun vielä mielellään jättäisi einekset mahdollisimman vähälle niin mitä vittua sitä syö?
 

Oiva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Olisi mukava kuulla kokemuksia kotiruokaan vannovilta, eikö koskaan heikota lähteä salilta? Onko teillä makaronilaatikot bussissa/autossa mukana? :) Juotteko pelkästään vettä treenin ajan ja olo niin hyvä että voi odotella pari tuntia safkaa treenin jälkeen?

Ei ole makaronilaatikot mukana. Kotona sen sijaan on aina leipää, banaaneja, omenoita, kananmunia, kinkkuleikettä ja tonnikalaa. Riittää palautumiseen aivan mainiosti.

Juon pelkästään vettä. Jos ei tuntia-puoltatoista pärjää pelkällä vedellä, silloin on syytä huolestua. Hiilarivarastojen kyllä pitäisi riittää punttisalisykkeet helposti, jos ei ole syömätönnä ollut koko päivää ennen salille menoa. Leipä tai bansku vähän ennen salille lähtöä riittää tankkaukseksi aivan hyvin.

Ei varsinaisesti heikota, koska salilla keskityn yleensä voiman hankintaan. Hankala saada itseään niin kuitiksi voimaharjoitteilla. Joskus on aivan kuitti, jos vetää enemmän aerobisen treenin, esimerkiksi intervallityyppisen lenkin juoksumatolla tai spinningpyörällä. Silloinkin kananmuna, leipä ja hedelmät riittävät riskaamaan olon.
 

J.Grönvall

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Newcastle United, Philadelphia Eagles
Eikös palkkari nyt oteta pääasiassa sen vuoksi ettei kahteen tuntiin treenin jälkeen "kannata" syödä kiinteää ruokaa? Sieltä ei siis imeydy lihasten tarvitsemia ravinteita riittävästi, johtuen siitä, että mahalaukku on täynnä verta (tai sitten se oli toisinpäin, en muista enää). Joka tapauksessa nestemäisenä nautittu annos aloittaa palautumisprosessin heti ja lihakset saavat välittömästi sekä energiaa, että rakennusaineita. Ateria nautitaan sitten kahden-kolmen tunnin kuluttua treenin jälkeen ja sillä haetaan varastoja sitten pidemmälle aikavälille. Palautusjuoman tarkoitus on siis todellakin vain aloittaa palautuminen nopeasti.

Olen sitten markkinoinnin uhri tai en, niin itselläni palkkari on toiminut mainiosti, varsinkin kun sitä oppi käyttämään oikein. Treenin aikana vesi on parasta kamaa, urheilujuomia ei tarvitse alle kahden tunnin suorituksissa ja palkkarin juominen treenin aikana on turhaa, koska proteiini ei ilmeisesti ehdi imeytyä tarpeeksi nopeasti. Sen sijaan hyvä tankkaus ennen treeniä ja treenin jälkeen välittömästi palkkari huiviin toimi itselläni kuin tauti ja mahdollisti kovan harjoittelun kolmesti viikossa punttisalilla. Toki myös lepo ja lihashuolto ovat isossa osassa ja sen päälle pitää katsoa muutenkin sitä mitä syö.

Vielä enemmän apua on jos puntin välipäivinäkin ohjelmassa on liikuntaa. Aina puntin jälkeen palkkari, välipäivinä pallopelejä tai juoksulenkkiä jotka samalla myös auttavat palautumaan puntista, kunhan pitää intesiteetin tarpeeksi maltillisena. Todelliset urheilijat ovat varmasti vielä oma lukunsa mutta heidän rutiineistaan en pysty kertomaan.

Tärkein asia on kuitenkin se millaista harjoittelu on ja kuinka usein sitä tapahtuu, sekä se mikä on treenin tavoite. Perinteinen kuntoilijan salitreeni (oletuksena on nyt kuntosaliohjaajan tekemän ohjelman mukaan harjoitteleva) ei nähdäkseni nouse missään vaiheessa intensiteetiltään sellaiseksi, että palautusjuoman juominen olisi mitenkään välttämätöntä. Intensiteetin lisäksi on mietittävä mitä lihaksia kuormitetaan ja kuinka paljon. Kovat jalkapäivät vaativat aivan saletisti nopeaa energiaa isoihin lihaksiin, jos on tarkoituksena päästä liikkeelle myös seuraavassa treenissä. Samoin väittäisin, että lähellä maksimitasoja liikuttaessa nopea energian saanti on hyvin tärkeää treenin jälkeen. Edelleen, raskaat perusliikkeet kuormittavat lihaksistoa ja mikäli treeni on haastava niin on suositeltavaa ottaa palkkaria.

Jos treeniä on kolme kertaa viikossa ja se on luonteltaan raskasta, joko intensiteetiltään tai volyymiltään niin palkkari on aivan ehdoton. Mutta silloin on treenattava kovaa (suhteuttaen siis omaan tasoon), pyrkimyksenä kehittyminen ja voiman/lihasmassan lisääminen. Tavallinen kuntoaan ylläpitävä kuntoilija ei tarvitse palkkaria oikeastaan mihinkään sillä ne treeniohjelmat harvoin pistävät kroppaa ikinä niin tiukoille.

Esimerkkinä voin antaa oman edellisen treenirutiinin joka käsitti käytännössä koko kropan treenaamisen kolmesti viikossa, käyttäen raskaita perusliikkeitä ja liikuttiin arviolta n. 80-85% RPM:stä, eli n. viiden toiston lukemissa per sarja. En olisi ikimaailmassa vetänyt noita treenejä läpi ilman palkkaria ja myös aamupuuron sekaan tuli laitettua proteiinia. Parhaimmillaan sain painoani jopa tippumaan, johtuen nesteiden poistumisesta (johon tosin vaikutti myös tiukempi ruokavalio).

Miettikää siis ensin se treeninne tavoite. Jos on aito halu kehittyä ja saada lisää lihasta niin silloin keho tarvitsee energiaa paljon ja palkkari on mainio apukeino treeniin. Se ei ole oikotie mihinkään, vaan ainoastaan mahdollistaa treenaamisen kehittymiseen vaadittavalla tasolla. Palautusjuoma jossa on hiilareita ja proteiinia n. suhteessa 50-50 on mielestäni mainio ja aina parempi jos se sisältää myös hieman kreatiinia, joka oikeasti auttaa myös. Kreatiinin kanssa kannattaa kuitenkin olla myös viisas, sillä tyhmästi käytettynä voi seurauksena olla ikäviä raskausarpia tai runsas nesteen lisääntyminen kropassa.
 

Oiva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Jos treeniä on kolme kertaa viikossa ja se on luonteltaan raskasta, joko intensiteetiltään tai volyymiltään niin palkkari on aivan ehdoton. Mutta silloin on treenattava kovaa (suhteuttaen siis omaan tasoon), pyrkimyksenä kehittyminen ja voiman/lihasmassan lisääminen.

Tuosta peruskuntoilijoita käsittelevästä osuudesta olen täsmälleen samaa mieltä, tästä lainaamastani kohdasta eri mieltä. Kilpaurheilijat ovat sitten erikseen, mutta heistähän me emme puhu, vaan tällaisista harrastajavoimailijoista.

En väitä, että palautusjuoma olisi väärin ottaa, mutta sitäkään ei tarvitse, vaikka treenaisi kovaa. Ihan varmasti esimerkiksi maitotuotteet, kananmunat ja hedelmät toimivat aivan yhtä hyvin. Tuloksiin huomattavasti vaikuttavat marginaalit ovat aivan muualla kuin lisäravinteissa. Lisäravinteita on vain ruvettu pitämään jollain tavalla välttämättöminä, koska niitä niin monet isot pojat käyttävät, niitä markkinoidaan agressiivisesti ja alan lehdet houkuttavat käyttämään niitä. Kriittinen tutkimustieto ja oman kehittymisensä kriittinen tarkkailu voisi antaa aivan toisenlaisen kuvan lisäravinteiden tarpeesta.

Ynnäsin tuossa, että en ole käyttänyt yli viiteen vuoteen lisäravinteita. Tuon viiden vuoden aikana voimatasoni ovat kuitenkin kehittyneet merkittävästi vuosittain syksystä kevääseen jatkuvan voimakauden aikana ja vieläpä niin, että aina seuraavana keväänä olen voimakkaampi kuin edellisenä.

Puhut tuossa kovasta treenistä. Onko sinusta se riittävän kovaa punttitreeniä, jos neljä kertaa viikossa vetää reilun tunnin maksimivoiman tuottoon tähtäävää harjoittelua? Joo, totta kai osa treeneistä on kevyempiä ja osa perusvoima-alueella, mutta tiedät pointin.

Tällä tavallisella ruoalla ja nykyään jo ihan laadukkaalla harjoittelulla tästä aivan äärettömän heikosta ja langanlaihasta kropasta (n. 65 kilonen jätkä, jolla penkissä 50 kg jäi rinnalle) on tullut yli satakiloinen. Penkkitulos huitelee 160 kg:n paremmalla puolella ja kyykky ja mave kolmannella sadalla. Tulokset olisivat varmasti vielä kovemmat, jos en olisi yhdistänyt välillä aika tavoitteellista kestävyysharjoittelua punttitreeniin (juoksin mm. kolme vuotta sitten maratonin ja kesäisin olen pyöräillyt yli 3000 km).

Enkä missään vaiheessa 14 vuoden salihistoriani aikana ole havainnut, että joku olisi kehittynyt lisäravinteiden avulla merkittävästi paremmin kuin minä. Ja kun itse olen niitä kokeillut, en ole koskaan löytänyt niistä sellaista hyötyä, että olisin voinut itselleni perustella niiden käytön.

Kukin tankatkoon kehoansa parhaaksi katsomallaan tavalla, mutta suosittelen äärettömän lämpimästi tarkastelemaan sitä tapaa kriittisesti.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
En väitä, että palautusjuoma olisi väärin ottaa, mutta sitäkään ei tarvitse, vaikka treenaisi kovaa. Ihan varmasti esimerkiksi maitotuotteet, kananmunat ja hedelmät toimivat aivan yhtä hyvin.

Oiva ja J.Grönvall ovat itseeni verrattuna varmasti liki ammattiurheilijoita ja erittäin asiallisesti kertoivat kokemuksista ja tietämyksistä. Mutta silti takerrun vielä lainaamaani kohtaan, tarkoitat tuossa että maitotuotteet, kananmunat ja hedelmät ajavat saman asian kuin palkkari. Kysymyshän olikin enemmän juuri siitä onko sitä palauttavaa evästä treenin jälkeen heti saatavilla vai ei.
Toinen asia on sitten se mitä kukin kokee helpoimmaksi kantaa treenikassissa läpi päivän ja nauttia nopeasti treenin jälkeen kun pitäisi olla jo menossa hoitamaan arkea.

Onko kokemuksia siitä että heraproteiinijuoma voisi olla haitaksi verrattuna esimerkiksi yllä mainittuun vaihtoehtoon? Onko täällä porukkaa joka on ehdoton soijan juoja? Yksi frendi joka toimii ravintoalalla sanoi hiukan provosoivasti, oletko maitovasikka kun maitotuotteita käytät. Voittekin arvata että hän käyttää soija-pohjaisia.
Hinta ja helppoushan ajaa palkkaria käyttämään. Taitaa 20g proteiinijuoma itse sekoitettuna maksaa jotain 10-20 senttiä?!


_
 

Oiva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Mutta silti takerrun vielä lainaamaani kohtaan, tarkoitat tuossa että maitotuotteet, kananmunat ja hedelmät ajavat saman asian kuin palkkari. Kysymyshän olikin enemmän juuri siitä onko sitä palauttavaa evästä treenin jälkeen heti saatavilla vai ei.
Toinen asia on sitten se mitä kukin kokee helpoimmaksi kantaa treenikassissa läpi päivän ja nauttia nopeasti treenin jälkeen kun pitäisi olla jo menossa hoitamaan arkea.

Minulle tämä ei ainakaan ole mikään ongelma, mutta jos se on ongelma, palautusjuoma on aivan perusteltu juttu. En tosin ymmärrä, miten palautusjuoman sekoittaminen ja raahaminen mukana olisi sen helpompaa.

Mutta jos joku lisäravinne on perusteltavissa, se on juuri palautusjuoma. En minä palautusjuomaa yritä tyrmätä, vaikka itse pärjään helposti ilman. Ihan turha kuitenkaan luulla, että siitä joku iso ratkaisu kehitykseen löytyisi.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Ihan turha kuitenkaan luulla, että siitä joku iso ratkaisu kehitykseen löytyisi.

Tämän ymmärrän täysin. Niin kuin aiemmin kerroin en ehdi ruokapöytään pariin tuntiin treenin jälkeen ja ainoastaan siihen liittyy meikäläisen palautusjuoman juominen. Otan palautusdrinkin vain ja ainoastaan punttisalitreenin jälkeen.


_
 

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Eikös palkkari nyt oteta pääasiassa sen vuoksi ettei kahteen tuntiin treenin jälkeen "kannata" syödä kiinteää ruokaa? Sieltä ei siis imeydy lihasten tarvitsemia ravinteita riittävästi, johtuen siitä, että mahalaukku on täynnä verta (tai sitten se oli toisinpäin, en muista enää).

Juuri luin artikkelin, jonka sisällön olen toki omaksunut jo monesti aiemminkin. Siinä painotettiin taas kerran palkkaria, mutta varsinkin kiinteää ravintoa viimeistään 1,5 - 2h treenin jälkeen. Treeni --> palkkari (heti) --> kiinteä ravinto (viimeistään 1,5-2h treenin jälkeen).

Mahalaukku täynnä verta? Kuulostaa hurjalta. En tiedä mitä tarkoitat, mutta tuskin ainakaan sananmukaisesti tuota?
 

CaptainSlow

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins, LeKi, Tappara
Niin, kyllähän treenaaminen ilman minkään näköistä palautusjuomaa on aivan hölmöläisten hommaa. Tietysti, jos salilla käynti on pelkästään sellaista hauskanpitoa ja stressin poistoa yms. niin eri juttu, mutta tavoitteellisella treenaajalla treeni menee oikeastaan hukkaan. Palautusjuomia voi juoda laihduttaessa ja myös lihasta keräillessä.

Kaupan valmiit palautusjuomapussit ovat myös mielestäni aika huonoja sisällöltään. Parempi tapa on ostaa hera ja malto erikseen ja siitä sekoitella mieleisensä mömmöt. Valmiit palautusjuomat sisältävät ainakin minun mielestäni liikaa hiilihydraatteja. Muistaakseni esim. Gainomaxissa taitaa olla hh/pr suhde suunnilleen 50/50 luokkaa.

Muutenkin ruokavalio on avainasemassa treenatessa. Joskus olen kuullut, että treenaamisen vaikutus tulee 80% ruuasta. Ja jos tukkii itsensä täyteen kaikkea paskaa, niin eihän siellä salillakaan jaksa tehdä mitään.
 
Omistan nyrkkeilysäkin joka tällä hetkellä vain lojuu nurkassa. Olen monesti miettinyt sen käyttöönottoa, mutta en oikein tiedä miten sitä voisi käyttää tehokkaasti hyväksi. Onko täällä ketään joilla on kokemusta nyrkkeilysäkeistä? Lähinnä kiinnostaisi mihin tarkoitukseen sitä voi käyttää, onko se tarkoitettu ns. alkulämmittelyyn vai voiko sillä suorittaa ihan pidempikestoisen treenin? Oma näkemys tällä hetkellä säkin käyttötarkoituksesta on, että sitä hakataan yhtäjaksoisesti niin kauan kuin jaksaa. Omalla kohdallani tämä tarkoittaisi noin puolenminuutin stinttiä jonka jälkeen happea on syytä vetää pidempi tovi.

Omasta mielestäni tämä riippuu jo ihan säkistä. Jos sinulla on kovasäkki, niin en kyllä lähtisi takomaan sitä alkulämpäksi, koska se on lähinnä tarkoitettu voiman hakemiseen lyönteihin ja käsien lihasten voimistamiseksi, toisaalta se on siis yksi hyvä treenimuoto. Pehmeä säkki taas varmasti yläkropan ainakin mukavasti lämittää ennen treeniä.

Kovaa säkkiä varten on kuitenkin olla syytä tekniikoiden olla kunnossa. Väärillä tekniikoilla takominen tekee aika höpöä kyynerpäälle ja ranteille.

Itse tällä hetkellä treenaan aikalailla aerobisesti johtuen lajistani. 2x viikossa sähly/sulis, 2x puntti (ylä/alavartalo), joka sisältää paljon rinnallevetoa ja tempausta, kerran viikossa juoksutreeni sisältäen vetoja/kuntopiirin riippuen ohjelmasta, kerran viikossa spinning tai muu vastaava rasvanpolttotreeni ja kerran viikossa kahvakuulatreeni ohjatusti, joka on kyllä varmasti yksi rankimmista lihaskuntotreeneistä mitä tiedän (bodypumpin ohella).
 

Oiva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Niin, kyllähän treenaaminen ilman minkään näköistä palautusjuomaa on aivan hölmöläisten hommaa. Tietysti, jos salilla käynti on pelkästään sellaista hauskanpitoa ja stressin poistoa yms. niin eri juttu, mutta tavoitteellisella treenaajalla treeni menee oikeastaan hukkaan.

Sitten ei kun argumentit pöytään!

Minusta tuo on aivan hölmöläisten puhetta. Miten niin hukkaan? Millä perusteella? Miten minun treenini ovat menneet hukkaan, jos olen pystynyt jatkuvasti saavuttamaan tavoitetasoni ja kehittymään?
 

Oiva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tämän ymmärrän täysin. Niin kuin aiemmin kerroin en ehdi ruokapöytään pariin tuntiin treenin jälkeen ja ainoastaan siihen liittyy meikäläisen palautusjuoman juominen. Otan palautusdrinkin vain ja ainoastaan punttisalitreenin jälkeen.


_

Ja minä ymmärrän tämän aivan täysin. Sinun kohdallasi perusteltu juttu, koska haluat palautumiseen tarvittavan energian mahdollisimman helposti, etkä ennätä kotiin syömään. Olen tässä ketjussa jo aiemminkin - kuten nytkin - sanonut, että palautumisjuoma on kaikkein helpoiten perusteltavissa oleva lisäravinne. Minun ja monen muun kohdalla sekään ei ole perusteltua.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös