Punttisalilla kävijät/bodausta harrastavat

  • 907 789
  • 4 643
Elikkä tämmönen kysymys, että miten saisin lisää massaa laihaan runkooni. Mitat on 195/87 ja tavoitteena olisi saada kilot semmoseen 90-95. Ensi viikolla ajattelin aloittaa salihommat taas vuoden tauon jälkeen. Olisiko pidempään harrastaneilta mitään hyviä vinkkejä tähän painon lisäämiseen, ja miten kannattaisi salilla reenailla, pitäiskö vetää jotain lisä-ravinteita ja mitä?

Lihaksia olisi myös tarkoitus lisätä, elikkä miten kannattaisi harjoitella/syödä että saisi tehokkaasti lisää lihasta ja painoa?
 

Sebastian

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rangers, Wild, Arsenal, Bayern München
Elikkä tämmönen kysymys, että miten saisin lisää massaa laihaan runkooni. Mitat on 195/87 ja tavoitteena olisi saada kilot semmoseen 90-95. Ensi viikolla ajattelin aloittaa salihommat taas vuoden tauon jälkeen. Olisiko pidempään harrastaneilta mitään hyviä vinkkejä tähän painon lisäämiseen, ja miten kannattaisi salilla reenailla, pitäiskö vetää jotain lisä-ravinteita ja mitä?

Lihaksia olisi myös tarkoitus lisätä, elikkä miten kannattaisi harjoitella/syödä että saisi tehokkaasti lisää lihasta ja painoa?

Reenistä:

Lähtisin aloittelijana tekemään oitis yksijakoisella, ja tekisin sillä niin pitkään kun tuloksia tulee. Yksijakoinen tarkoittaa siis sitä, että joka kerta kun salille mennään niin reenataan koko roppa kerralla läpi. Eli joka lihakselle yksi liike alkuun, jossa sarjoja on 2-3 per reenikerta, ja toistoja 6-10. Suosi raskaita perusliikkeitä, kuten penkkiä, leuanvetoa, kyykkyä, maastavetoa, pystypunnerrusta, kulmasoutua. Liikkeiden ei tarvitse joka kerta olla samoja, vaan niitä voi vaihdella. Älä vedä mitään sarjoja aivan failureen asti, eli pyri tekemään vain puhtaita toistoja.

Ruokavaliosta:

Syöminen on aivan yhtä tärkeää kun reenaaminen, ja mitä kauemmin harrastat, sitä tärkeämmäksi se tulee. Pari perusohjetta:

-Älä pelkää syömistä, pyri olemaan ainakin 500kcal plussalla kulutukseen nähden. Lihasta kerryttäessä täytyy syödä enemmän kuin kuluttaa.
-proteiinia reilusti, 2-3g per painokilo.
-Rasvaa reilusti proden kera, tekee gutaa.
-Salin jälkeen palautusjuoma, jonka voi tehdä itse tai ostaa valmiina. Hyvässä palautusjuomassa on ainakin proteiinia, hiilareita ja kreatiinia.
-Noin tunti-pari reenin jälkeen runsas ateria runsaalla proteiinimäärällä.
-Illalla ei tarvitse syödä hiilihydraatteja kovin paljoa, niitä ei yöllä tarvitse.
-Itse syön nopeita hiilareita, kuten vaikka banaanin ennen saliharjoittelua.


Sitten vielä semmoinen valitettava tosiseikka:

Lihasmassaa ei voi saada ilman, että mukana tulee läskiä. Kyllä. Tuon kuuluisan ihran määrä vaihtelee yksilön mukaan, mutta jokaiselle sitä tulee.
Saliharjoittelussa edetään tämän takia sykleittäin, eli välillä ollaan "bulkilla" jolloin lihasta kerätään ja välillä "dieetillä" jolloin pyritään polttamaan rasva pois, mutta säilyttämään mahdollisimman paljon lihasta. Syklittelyn tiheys on makuasia, monet lähtee kesän loputtua keräämään lihasta, ja rupeaa kevään korvilla dieetille. Toiset taas vetää 7 viikon sykleillä.

Dieetistä on monia variaatioita, mutta perus-dieetti on helpoin. Lasket vaan päivittäiset kalorisi noin 500kcal miinukselle, jolloin paino putoaa pakosti. Tärkeimmät asiat dieetissä on: Käydä salilla, syödä yhtäpaljon proteiinia kuin bulkilla, ja dietata tarpeeksi rauhalliseen tahtiin.
 

Jimisola

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers
Muutenkaan palautus- tai proteiinijuomat eivät ole mitään välttämättömyyksiä, kunhan syöt proteiinipitoisesti joka aterialla.

Fakta on kuitenkin se, että harva pystyy oikeasti syömään niin paljon kuin lihasmassaa hankittaessa olisi tarve. Itse olen hommaa helpottaakseni käyttänyt Sci-Mx Mass Systemiä, josta saa hyvin hiilareita (positiivinen energiatasapaino on tärkeää massaa hankittaessa) ja proteiinia (rakennusaineeksi lihaksille). Hyvin tuntuu litku potkivan ja mitat olivat "parhaimmillaan" 184/85, nyt hiukan kiristeltynä 184/80.
 

KiVi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nanna Karalahti
Muutenkaan palautus- tai proteiinijuomat eivät ole mitään välttämättömyyksiä, kunhan syöt proteiinipitoisesti joka aterialla.
Fakta on kuitenkin se, että harva pystyy oikeasti syömään niin paljon kuin lihasmassaa hankittaessa olisi tarve.
Kyllä tuo varmaan on fakta. Kuitenkin neuvoa kysyivät tyypit, jotka vasta aloittelevat harrastusta, joten minusta ei kannata ensimmäiseksi patistaa ostamaan monella kympillä jauhoja. Jos treeni alkaa maistua, ja tuntuu silti, ettei lihaa tartu tai palautuminen on hidasta, kannattaa harkita lisäravinteita.

Eihän niitä tuossa laajuudessa myytäisi, jos niistä ei olisi hyötyä.
 
Ja muutenkin aloittelijan ei kannata heti liikaa stressata ruoasta, lisäravinteista, kreatiinista jne. Rohkeasti vaan salille tekemään jotakin perusohjelmaa, kunnon ateriat sitten treenin jälkeen ja muutenkin normaali ruokavalio. Tosiasiahan on se, että yleensä ihan alussa lihakset kasvaa ja paino lisääntyy ilman kunnollista ruokaakin, tosin sen varaan ei kannata laskea. Kannattaa kuitenkin alusta alkaen alkaa pikkuhiljaa tutkiskelee ruokapurkkeja, pakkauksia jne. ja katsoa kaikki protskumäärät, kalorit ym. ja painaa mieleen

Mutta kuten edelliset neuvoivat, niin jos treeni alkaa maistumaan voipi alkaa pikkuhiljaa tarkkailee ruokavaliotaan tosissaan ja laskea, kuinka paljon on vetänyt mitäkin. Väittäisin kuitenkin, että jos henkilö on normaalipainoinen (ei siis ylipainoinen), niin alussa tärkeimmät seurattavat ovat ainoastaan proteiinit. Itse kun aloittelin, niin ainut mistä tosissaan huolehdin oli tuo 2-3g/painokilo proteiinia päivässä ja muita aineita tuli sitten miten tuli, mutta se ei ollut siis aluksi kovin oleellista, sillä protskuista kun huolehtii, niin niitä muitakin kyllä kertyy tarpeeksi. Itse olin ehkäpä lievästi alipainoinenkin ennen harrastuksen aloittamista, joten pyrin keräämään massaa ihan tosissaan ja siksi ei ollut oikeastaan väliä, kuinka paljon tulee esim. rasvaa ym. "haitallista" kaiken muun lisäksi, mitkä sitten myöhemmällä vaiheella pyritään jättämään vähemmälle. Eli tämäkin riippuu hyvin paljon ihmisen lähtökohdasta, koska esim ylipainoisille ei edes suositella vetämään ruokia tuon 500kcal plussan puolelle, koska siinä tapauksessa rasvaa luultavasti tulee vaan lisää ja lisää, jolloin salista ei ole laihtumismielessä mitään hyötyä ja muutenkin alkaa menemään epäterveelliseksi.

Summa summarum, aloittelijat: keskittykää ennemmin liikkeiden oikeaoppiseen suorittamiseen, ettei mene mikään paikka paskaksi ekan viikon jälkeen. Lämmittelysarjat ym. ovat todella tärkeitä, niistä ei kannata tinkiä ja vetäkää vaikka pienemmillä painoilla, mutta oikein, kuin isommilla "egopainoilla" ja väärin, jolloin loukkaantumisriski on todella iso. Ja vaikka kuinka jonoa on penkille, niin tehkää silti kunnolla kaikki sarjat, koska siinäkin lajissa voi käydä vaikka miten hassusti ja sitten joutuukin olemaan sairaslomalla, ehkä jopa vuosia.
 

haepis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tuomarit, KooKoo, Red Wings
Tosiaan mulla oli tauko enkä ole mikään täysi aloittelija, vaikkakin aika keltanokka pumppailuhommissa. Nyt neljä kertaa käyty salilla tuon edellisen viestini jälkeen ja alkaa maistua jo ihan nastalta! Painokin noussut 73 kilosta (ei näköjään ollutkaan 75, huijasin itseäni) 78 kiloon viikossa ihan vain reenin, ruuan, levon, palkkarin ja kreatiinin avulla. Entinen einesrasiakarkkisipsipussipäivässä -taktiikka on vaihtunut säännölliseen ruokaan ja se näkyy ruokahalussa (ja kohta kropassa).

Starting strength -ohjelma mulla tosiaan työn alla.
 
Vai että 5 kiloa viikossa :D. Tuosta määrästä 95% on ihan jotain muuta kuin lihasta, mutta eipä sillä kai niin väliä. Eteenki kreatiini kerää vettä, joten massaa tulee sen takia todella paljon.

Ja tuo ohjelma on muutes erittäin hyvä. Itsekin aloittelin tolla ja tulokset nousivat tosiaankin melko nopeasti. Jossain kohtaa tuo alkaa kuitenkin olemaan riittämätön, ite vedin tolla ~6kk. Kuitenkin ihan hyviin tuloksiin pääsin mielestäni, mainitsemisen arvoiset mave 40kg -> 130kg, kyykky 50kg -> 110kg, penkki 55kg -> 95kg. Kyykyn kanssa tosin tuli ongelmia loppujenlopuksi, kun polvessa ilmeni jotain häikkää (näin käy, kun jättää innokkaana amatöörinä vähän lämmittelysarjoja väliin ja vedetään niin nopsaa kuin vain mahdollista....).
 

haepis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tuomarit, KooKoo, Red Wings
Ja tuo ohjelma on muutes erittäin hyvä. Itsekin aloittelin tolla ja tulokset nousivat tosiaankin melko nopeasti.

Itse aloitin seuraavanlaisilla painoilla (se viimeinen sarja siis kyseessä):
Kyykky 75kg (ennen 6kk taukoa 120kg:llä 5:n sarjoja)
Penkki 55kg (maksimi juuri ennen 97,5kg, vitutti pirusti kuukausi lopetuksen jälkeen)
Mave 80kg (muutama toisto x 110kg, aloitin maven juuri ennen taukoa)
Pystypunnerrus 35kg (en ole koskaan tehnyt kyseistä liikettä säännöllisesti)
Rv 50kg (ennen taukoa 60kg:llä 5:n sarjoja, yllättävän vähän tämä tippunut)

Tästä nyt siis neljä kertaa vääntäneenä (2x reeni A, 2x reeni B) olen jaksanut tehdä kaikki sarjat loppuun asti. Kyykky ja pystypunnerrus ovat tuntuneet yllättävän raskailta ja mave sekä rv helpoilta. Painojen lisäyksessä menen kuitenkin ohjelman mukaan, mainitsemasi paikkojen hajoamiset ei kuulu suunnitelmiini.. ;D

E: varmasti onkin suurin osa painosta muuta kuin lihasta. Tarkoitus on kuitenkin aluksi saada paino nostettua yli 80 kilon (oli sekin 79kg ennen taukoa, prkl!) ja sitten miettiä enemmän voima- ja lihaspuolta.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Kyllä tuo varmaan on fakta. Kuitenkin neuvoa kysyivät tyypit, jotka vasta aloittelevat harrastusta, joten minusta ei kannata ensimmäiseksi patistaa ostamaan monella kympillä jauhoja. Jos treeni alkaa maistua, ja tuntuu silti, ettei lihaa tartu tai palautuminen on hidasta, kannattaa harkita lisäravinteita.

Itsellä 20v kokemus säännööllisen epäsäännöllisestä punttisalilla käynnistä sekä sellaiset geenit että kaikki rasvat jäävät lantiolle. Karkeasti oma kokemus on että noin 25 -vuotiaaseen asti voi syödä ihan mitä vaan kohtuu terveellistä "koti-/kouluruokaa" siihen riittävään proteiinin saantiin mutta 30v asiat muuttui, kaikki ylimääräinen jää lantiolle vaikka yrittää urheilla 3-5 krt viikossa.

Olen saanut painon asioihin ihan maalaisjärjellä, aterioilta pois YLIMÄÄRÄISET hiilarit ja illalla vain pieni annos proteiinipitoista ruokaa.

En ole ravintotieteilijä enkä karppaaja, mutta sen huomasin että isot kauhalliset perunaa/riisiä/pastaa on turhaa.

Yli 30v otin kuvioihin proteiinijuoman salitreenin jälkeen iltapäivällä, jotta en söisi hervotonta annosta enään illalla ruokaa/saa proteiinit heti treenin jälkeen.

Tämä noin lyhykäisyydessään miten homma toimii mulla ja on edelleenkin se noin 5kg ylimääräistä. Jos lopetan urheilun ja syön kohtuudella, ylipainoa tulee hetkessä sellainen 15-20kg.



_
 
Viimeksi muokattu:

Myyrä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Spurs
Yli 30-kymppisenä otin kuvioihin proteiinijuoman salitreenin jälkeen iltapäivällä, jotta en söisi hervotonta annosta enään illalla ruokaa/saa proteiinit heti treenin jälkeen.
Itselläni on siis vielä sellaiset 270 vuotta aikaa ennen kuin pitää ruveta näihin radikaaleihin toimenpiteisiin.
 

Finnicus

Jäsen
Tosiaan mulla oli tauko enkä ole mikään täysi aloittelija, vaikkakin aika keltanokka pumppailuhommissa. Nyt neljä kertaa käyty salilla tuon edellisen viestini jälkeen ja alkaa maistua jo ihan nastalta! Painokin noussut 73 kilosta (ei näköjään ollutkaan 75, huijasin itseäni) 78 kiloon viikossa ihan vain reenin, ruuan, levon, palkkarin ja kreatiinin avulla. Entinen einesrasiakarkkisipsipussipäivässä -taktiikka on vaihtunut säännölliseen ruokaan ja se näkyy ruokahalussa (ja kohta kropassa).

Starting strength -ohjelma mulla tosiaan työn alla.

Kreatiinia ei tarvita kuin kovalla harjoituskaudella. Turha käyttö kerää nestettä ja rasittaa munuaisia.

Kotimaisia, puhtaita (ei säilöntä- ja lisäaineita, kotimainen heraproteiinia, ei lääkeaineiden jäämiä) turvallisia ja toimivia palautumistuotteita saa kiekkoilijoiden ja huippu-urheilijoiden suuressa suosiossa olevalta valmistajalta.

Linkki vie Northforcen sivuille
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Bongasin Facebook-linkkinä parin jannun puuhaaman Gymlogin, kyseessä eräänlainen treeniopas-päiväkirja-blogi. Mun mielestäni ihan selkeää matskua ja välillä jopa hauskalla otteella tehtyä. Kannattaa tutustua:

Gymlog 1: hauikset ja ojentajat
Gymlog 2: selkä

Lisää pitäisi olla tulossa.
 

Jeffrey

Jäsen
Kreatiinia ei tarvita kuin kovalla harjoituskaudella. Turha käyttö kerää nestettä ja rasittaa munuaisia.

Nykyaikaista kreatiinimonohydraattia ei tarvitse tankata, ja sen munuaisiin kohdistuvat haittavaikutukset ovat minimaalisia ja juontavat juurensa vuosikymmenten takaisista uskomuksista. Ja ajoista jolloin määräsuositukset ylitettiiin moninkymmenkertaisesti.

Kreatiinin suurin hyöty on treeninaikainen. Eli sen piristävät ja oikeasti lihasta voimistavat vaikutukset. Kreatiini annos ennen treeniä nostaa tutkitusti sarjakestävyyttä noin yhden sekunnin. Liikkeestä sitten riippuen, mutta hyvin voidaan ajatella, että se tarkoittaa yhtä kuin yksi toisto sarjaan lisää. Kuvitelkaa kreatiinin hyöty vuositasolla, mikäli saat jokaiseen sarjaan yhden toiston lisää.

Kreatiinimonohydriitti on maailman tutkituin lisäravinne. Ja maailman ainoa lisäravinne joka on tutkitusti suoritusta parantava. Tieteellisissä tutkimuksissa edes testosteroidi valmisteet eivät ole päässeet samalle tasolle. Okei se nyt johtuu suurilta osilta siitä, että tieteellisesti pätevän. Eli tarpeeksi laajan tutkimuksen tuottaminen hormooneilla olisi vähintäänkin epäilyttävää.

Kreatiinia voit huoletta nauttia. Itse en ns. pumppaa kreatiinia eli käytä sitä päivittäin. Nautin annoksen n. 45 min ennen treeniä ja vielä treenin jälkeen palarin kylkiäisinä hieman.

Kreatiinin kehitys on tehnyt siitä täydellisen lisäravinteen. Käytä sitä ravintosuosituksen mukaisesti niin se on täysin turvallista. Suositus annos viikossa on 35g. Jos haluat terveydellisiä haittoja niin sinun tulisi nauttia vähintään tuo määrä päivän aikana ja pitkä aika yhtäsoittoa.

Hyvää lisäravinnekauppaa etsiville: Mass.fi . Tuolta saa kaikki tarvittavat tuotteet. Tuotteet on laadukkaita ja hinta on huomattavan matala. Toimitus aika on keskiarvoisesti ollut 2 päivää.
 

Willimies

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Nykyaikaista kreatiinimonohydraattia ei tarvitse tankata, ja sen munuaisiin kohdistuvat haittavaikutukset ovat minimaalisia ja juontavat juurensa vuosikymmenten takaisista uskomuksista.
Johtuneeko tuo siitä, että munuaisten toimintaa tutkitaan mittamalla veren kreatiniinipitoisuutta. Jos munuaiset eivät toimi kunnolla niin veren kreatiniinipitoisuus nousee.

Jos taas nautitaan kreatiinia, niin veren kreatiniinipitoisuus nousee (kreatiniini on kreatiinin hajoamistuote), vaikka munuaiset ovat täysin kunnossa.
 
Tämä noin lyhykäisyydessään miten homma toimii mulla ja on edelleenkin se noin 5kg ylimääräistä. Jos lopetan urheilun ja syön kohtuudella, ylipainoa tulee hetkessä sellainen 15-20kg.

Luojan kiitos etten ole ainoa. Itselläni on liki kolmekymppisestä asti (vähän aiemmin alkoi) ollut karmea dilemma, liekkö jopa lääketieteellinen ihme, että olen urheillut 4-6 kertaa viikossa eikä paino ole tippunut yhtään. Ylipainoa siis on. Jos lopetan urheilun niin kohta on vielä enemmän.

Pitääpä ottaa asiakseen tuo sama maalaisjärki kuin sinulla eli hiilarit hieman vähemmäksi ja etenkin iltaruoka järkeväksi. Ongelmana on tähän mennessä ollut, että tuntuu nälkäkuoleman tulevan, mikäli annoskokoja pudottaa pikkuisenkaan.

Asiassa on toisaalta hyväkin puoli. Liha on aina tuntunut tarttuvan salitreenissä ilman monimutkaisia treeniohjelmia ja kikkoja. Riittää, että tekee.
 

Crapbag

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, NY Rangers, Southampton, Fc Jazz, A's..
Kukaan ei vastannut mitään, kun kyselin parisen viikkoa sitten mielipiteitä noihin pitkiin sarjoihin treeniohjelmassa. Eli sama ohjelma mutta painot sen mukaan että pystyy tekemään neljä sarjaa ja n. 20 toistoa. Tuota ajattelin jatkossakin vetää vaikkapa joka viides-kuudes viikko. Kolmijakoisella siis mennään.

Noh, uusi kysymys koskee selkäpäivää ja maastavetoa. En millään saa otetta tuohon ja olen jotenkin arka edes harjoittelemaan ko. liikettä, liekö rikkinäinen polvi vai mikä miksi aristelen. Taitaa olla kumminkin vaan se kun ei osaa ja sitä kautta helpompi unohtaa..
Noh, millä sitten korvata mave jos sen nyt jättää pois?

selkäpäivä muodostuu seuraavasti, 4 sarjaa 8-12 toistoa:

alatalja vaihtelevasti leveä/kapea ote
ylätalja taakse
kulmasoutu
mave -> tilalla leuanveto myötäotteella
hauis myötäotteella (scott -penkki)
kyljet kahvakuulalla

Eli noilla mennään selkä.. pienen tauon jälkeen muuten tuntui selässä riittävän ruutia, muutenkin selkäpäivä taitaa olla oma suosikkini.
 

J.Grönvall

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Newcastle United, Philadelphia Eagles
Noh, uusi kysymys koskee selkäpäivää ja maastavetoa. En millään saa otetta tuohon ja olen jotenkin arka edes harjoittelemaan ko. liikettä, liekö rikkinäinen polvi vai mikä miksi aristelen. Taitaa olla kumminkin vaan se kun ei osaa ja sitä kautta helpompi unohtaa..
Noh, millä sitten korvata mave jos sen nyt jättää pois?

No lyhyesti: ei millään. Mutta kaikkihan riippuu siitä mitä sillä mavella haet. Lisäksi minä en henkilökohtaisesti tajua minkä ihmeen takia sitä mavea pidetään selkäliikkeenä vaikka se on jalkaliike. Toki se on tehokas myös selälle mutta itse en ainakaan laske sitä selkäliikkeeksi, hyvää huomenta-liike on selkäliike.

Mave on yksi parhaita voimaliikkeitä maailmassa ja suosittelen vain opettelemaan sen kunnolla niin poistuupahan sekin huoli treenistä. Sen kanssa kannattaa olla vain tarkkana sillä sitten kun aletaan liikkua lähellä suorituskyvyn rajoja, alkaa mave myös jäykistämään paikkoja herkästi. Silloin tarvitaan malttia ja venyttelyä, sekä unohdetaan ne 10 toiston mavesarjat.
 

Insider

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Boston Bruins, KeuPa HT
Maastaveto

Niin, kyllähän Mave on niin perusliike ja niin paljon yksi treenamisen kulmakiviä kuin olla ja voi. Mikäli kaveriporukoista löytyy joku joka punttia harrastanut, pyydä häntä mukaan muutamalle ensimmäiselle kerralle seuraamaan miten puhtaasti suorituksen teet. Saliltakin varmasti löytyy tsemppaajat ja neuvojat. Aloittele varovaisesti ja tee todella kevyt sarja pienillä painolla. Netistä löytyy todella paljon hyviä videoita siitä miten mave tehdään oikein, suosittelen tutustumaan myös näihin ja sitten ennen varsinaista suoritusta mietit koko liikeradan valmiiksi päässäsi ja go for it! kyllä se siitä lähtee.

Tästä onko Mave sitten selkä vai jalkaliike. Se on oikeastaan molempia ja riippuu täysin miten sen teet. Suorin jaloin mave rasittaa enemmän takareisiä ja normaali mave taas enemmän alaselkää.
 

Laakamato

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia Flyers (Jokerit)
Kysymystä punttiniiloille.

Mulla on aikaa käydä 2 kertaa viikossa salilla. Tavoite ei ole massa eikä maksimi-voima vaan hyvä allround kestävyys/voimatason nosto. Muuten käyn kerran viikossa sekä lätkässä että kamppailu-urheilua harrastamassa. Sählyä tai jotain mitä mieleen juolahtaa siihen päälle silloin tällöin. Millaisella ohjelmalla kannattaisi lähteä liikkeeseen? Nyt olen tehnyt salilla vähän mitä sattuu ja pikkuinen suunnitelmallisuus varmaan tekisi hyvää. Ilmeisesti noilla tavoitteilla ja harjoitusmäärillä pitää tehdä koko kroppa joka kerta? Olen suosinut melko pitkiä sarjoja, noin 4x10+ ja maltillisilla painoilla. Neuvoja otetaan vastaan, tuntuu ettei kehity yhtään mikään...
 

Visnovsky

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång, alltid. Vaahteralehdet. HCK.
Paljon kysymyksiä

Oletko kokeillut Iso-Arskan kehittämää "Golden Six" -harjoitteluohjelmaa? Erittäin passeli, tulee hyvin treenattua koko keho kerralla.

Tämä harjoittelumenetelmä on tosin kehitetty sellaisille, jotka havittelevat "vaikuttavaa lihasmassaa", joka ei ilmeisesti ole päällimmäinen tarkoitus?
 

Laakamato

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia Flyers (Jokerit)
Oletko kokeillut Iso-Arskan kehittämää "Golden Six" -harjoitteluohjelmaa? Erittäin passeli, tulee hyvin treenattua koko keho kerralla.

Tämä harjoittelumenetelmä on tosin kehitetty sellaisille, jotka havittelevat "vaikuttavaa lihasmassaa", joka ei ilmeisesti ole päällimmäinen tarkoitus?

Tuntuu että kaikki ohjelmat mitä mulle on neuvottu tai ne mitkä löydän netistä on massaa hankkiville tai muuten soveltumattomia. Ilmeisesti pitää ottaa vaan joku ohjelma (esim. tuo golden six) ja muokata. Siinä voi vaan käydä huonosti kun en ole asiaan erityisemmin perehtynyt. Siksi kyselinkin, että olisiko jollain joku hyvä ja valmis ohjelma. Ja tosiaan, tavoite ei ole kasvaa kokoa. Painan noin 90kg ja se on minulle hyvä paino.
 

J.Grönvall

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Newcastle United, Philadelphia Eagles
Kysymystä punttiniiloille.

Mulla on aikaa käydä 2 kertaa viikossa salilla. Tavoite ei ole massa eikä maksimi-voima vaan hyvä allround kestävyys/voimatason nosto. Muuten käyn kerran viikossa sekä lätkässä että kamppailu-urheilua harrastamassa. Sählyä tai jotain mitä mieleen juolahtaa siihen päälle silloin tällöin. Millaisella ohjelmalla kannattaisi lähteä liikkeeseen? Nyt olen tehnyt salilla vähän mitä sattuu ja pikkuinen suunnitelmallisuus varmaan tekisi hyvää. Ilmeisesti noilla tavoitteilla ja harjoitusmäärillä pitää tehdä koko kroppa joka kerta? Olen suosinut melko pitkiä sarjoja, noin 4x10+ ja maltillisilla painoilla. Neuvoja otetaan vastaan, tuntuu ettei kehity yhtään mikään...

Minä suosittelen kahvakuulaa, joka sopisi noihin tavoitteisiin ihan täydellisesti ja lisäksi on käsittääkseni mainio apuväline sekä lätkään, että kamppailulajeihin. Aikasarjoja kelloa vastaan ja väliin vaikka intensiivisempiä HIIT-tyyppisiä vetoja. Itse olen kuulia käyttänyt muutaman vuoden ja on toiminut kuin tauti. Urheilullisuus, kestävyys ja juurikin yleisvoima on parantunut pirusti ja sen huomaa vaikkapa lätkää pelatessa siinä, että on paljon räjähtävämpi ja liikkuvampi luistinten kanssa.

Mutta jos ei halua hommata kuulia tai salilta ei niitä löydy, niin miten olisi Crossfit-tyylinen harjoittelu? Se on toki varsin kuormittavaa mutta myös tehokasta, vaikka itse en sitä ole niin paljoa harrastanut, lähinnä jotain ns. tabata-treenejä tehnyt. Periaatteessa kuitenkin voisi tiivistää siihen, että treenit tehdään myöskin kelloa vastaan ja näin ollen lihaskestävyys, voimakestävyys ja aerobinen kestävyys kehittyvät. Crossfitissä termi intensiteetti on nimenomaan tärkeä sisäistää.

Crossfitiä on vähän arvosteltu siitä, että siinä sotketaan "kaikkea" sekaisin eikä treeniä sen kummemmin jaksoteta mutta, jos et kerran halua maksimivoimaa tai muuta sen kummemmin kehittää niin voisi sopia hyvinkin.

Kahvakuulat ovat kasvattaneet suosiotaan jatkuvasti mutta ei pidä hairahtua niihin supermarkettien vinyyliromuihin eikä myöskään säikähtää, että kyseessä on naisten uusi "kuntoilumuoto" jossa käydään vemputtamassa porukalla. Kunnon lujateräskuula on minun mielestäni tämän planeetan paras treeniväline ja ihan oikeasti vain taivas on rajana sen kanssa. Se on myös äärimmäisen kovaa ja kuormittavaa treeniä jos niin haluaa ja vaatii kehonhallintaa sekä voimaa. Kaikki on kiinni siitä mitä hakee. Sitä on ainakin myllytyspiireissä käytetty jo vissiin pidempään ja taitaa se olla tuttu monille muillekin (ammattilais)urheilijoille.

Itse en ole perinteisellä punttisalilla käynyt kohta vuoteen ja treenannut lihaskuntoa vain kahvakuulilla sekä oman kehon painolla, tehden erilaisia kiertotreenejä 1-3 kertaa viikossa. Kunto on parantunut ja jos hieman paneutuu niin pystyy tehokkaasti myös kohdistamaan treenejä tietylle osa-alueelle, esim. keskivartalo. Liikkeet ovat kuitenkin monipuolisempia kuin "tavalliset" punttisalilla suoritettavat ja siten tuovat minun mielestäni isomman hyödyn lajivoimaa ajatellen.

No, siinä jotain :D

EDIT. Niin ja toki salillakin pystyy vaikkapa jo pelkän levyn kanssa tekemään monipuolisia ja hyviä liikkeitä.

EDIT2. Eikä tämän tarkoitus ole millään tavalla vähätellä perinteistä punttitreeniä, kyllä silläkin ehdottomasti paikkansa on.
 
Viimeksi muokattu:

Willimies

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Kysymystä punttiniiloille.

Mulla on aikaa käydä 2 kertaa viikossa salilla. Tavoite ei ole massa eikä maksimi-voima vaan hyvä allround kestävyys/voimatason nosto. Muuten käyn kerran viikossa sekä lätkässä että kamppailu-urheilua harrastamassa. Sählyä tai jotain mitä mieleen juolahtaa siihen päälle silloin tällöin. Millaisella ohjelmalla kannattaisi lähteä liikkeeseen? Nyt olen tehnyt salilla vähän mitä sattuu ja pikkuinen suunnitelmallisuus varmaan tekisi hyvää. Ilmeisesti noilla tavoitteilla ja harjoitusmäärillä pitää tehdä koko kroppa joka kerta? Olen suosinut melko pitkiä sarjoja, noin 4x10+ ja maltillisilla painoilla. Neuvoja otetaan vastaan, tuntuu ettei kehity yhtään mikään...
En ole punttiniilo, mutta lähtisin kahdella koko kropan treenillä, joissa eri liikkeet.

Esim, treeni 1

penkki, kyykky, soutu, pystypunnerrus, ...

treeni 2
vinopenkki, prässi, leuka, maastaveto, ...

siis tuossa ei ole vielä kaikkia liikkeitä mukana, vain esimerkki.

Sarjapituuksia voi jaksottaa, esim. aloittaa 10 toiston sarjoilla (esim 3x10 työsarjaa) ja sitten nostaa sarjapainoja ja lyhentää sarjoja. Noin voi tehdä esim 6. viikon verran, jonka jälkeen kevyt viikko ja taas alusta pikkaisen isommilla painoilla.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös