Punttisalilla kävijät/bodausta harrastavat

  • 907 195
  • 4 643

Kuvernööri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Oma, tämänhetkinen vatsaohjelma on seuraava: päivittäin 3x50 sivuvatsat, 3x70 Daespoo-malliset rutistusvatsat. Suoria vatsoja ei enää huvita tehdä, niitä voi pumpata vaikka pari sataa eikä tunnu missään. Itse tykkään kyllä tehdä ihan päivittäin, vaikka vatsalihakset eivät ihan täysin palaudukaan. Lihakset kyllä kehittyy jatkuvasti. Yksi vatsalihasten todellinen kiduttaja on "extreme"-vatsat, jolloin tarvitaan kaveria. Kamu "heittelee" voimalla jalkojasi kohti maata, itse pistät vastaan ja yrität nostaa jalat takaisin ylös mahd. nopeasti. Aivan perkeleen tehokasta.

Vielä näistä vatsalihas"penkeistä", niissä ei tosiaan kannata työntää jalkoja jalkatukia vasten, tällöin liike ottaa reisilihaksiin ja 80% tehosta katoaa pois. Anna jalkojen olla velttona, ja vedä niitä vaikka vähän taaksepäin pois tuesta, sitten toimii. Liikettä tehostaa myös se, että ei purista käsipidikkeitä nyrkissä, vaan pitää sormet suorana ja ainoastaan peukalolla käden kiinni kahvassa. Tekee liikkeestä yllättävän paljon tehokkaamman.

Itse palloilijana olen innostunut kybällä myös loikkatreeneistä. Yhdenkään punttisetin jälkeen ei ole koskaan ollut reidet niin maitona, kuin omatoimisista loikista. Ei mene kuin 45 min normipalautuksilla seuraavaan settiin:

1. 3x40 metriä vuorojalkaloikat (lähinnä ylöspäin)
2. 3x20 metriä luisteluloikat (syvästä kyykystä)
3. 2x20 m vuorojalkaloikat
4. 2x20 m luisteluloikat
5. 4-5x20 m syväkyykkyloikka eteenpäin suuntautuen, siten että vauhti pysähtyy täysin joka loikan jälkeen, ja lähdetään aivan kyykystä.

Ekat neljä on perusmukavia loikkia, mutta vitonen pistää reidet niin maidoksi, ettei mitään rajaa. Aivan perkeleen tehokas treeni jaloille, kehittää lisäksi kimmoisuutta, räjähtävyyttä ja nopeutta. Huomattavasti hyödyllisempää palloilijalle kuin jatkuva puntilla vääntäminen. Lisäksi vinkki punttikselle jalkoihin, tee liikkeet yksi jalka kerrallaan 3x10.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
DrAvalanche kirjoitti:
Jeh, juuri näitä tykkään itsekin tehdä. Useimmiten vielä nimenomaan 50:n sarjoina.

Eivätkös ne lihakset, joihin tämä liike vaikuttaa, ole juuri nämä ns. syvät vatsalihakset? Ainakin ne tuntuvat aivan eri paikassa kuin tavalliset istumaannousut.

Ei varsinaisesti, syvät vatsalihakset (näillä on eri nimiä, mm. sisävatsalihakset) on erittäin vaikeesti treenattavissa, lähinnä jollain hengitysharjoituksilla näitä pystyy treenaamaan yhtään.

Ongelma on siinä että jos nämä lihakset eivät ole kondiksessa niin vatsa saattaa olla "pömppö" vaikka rasvaa ei olisikaan eli nämä ko. lihakset pitävät kroppaa ns. ryhdissä.
 

Le Banner

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK täältä ikuisuuteen! 106-105
Oletteko muuten koskaan miettineet kun jotkut käyvät vuosia salilla ja kroppa on samanlainen aina?? Kuinka helvetissä se on mahdollista?
Eikö ne perkele nuku/syö koskaan?

Turhaa jauhaa jostain "kunhan kuntoilen huvikseni" teorioista,sillä tuskin kukaan kieltäytyisi jos saisi lihaksia muutaman kilon lisää luisevaan kroppaan.

Kuntoilu huvikseenkin on mukavaa,mutta kyllähän siitä joku palkinto olisi viidessä vuodessa saatava.
 

hansonbrother

Jäsen
Suosikkijoukkue
Arsenal
Sen verran palatakseni tuohon vatsa asiaan, niin miksi vatsoille hinkataan aina tollasta +30 toiston settejä? Siis ettehän te varmaan muillekkaan lihasryhmille tee noin pitkiä sarjoja, suosittelen ottamaan enemmän lisäpainoja, sen verran että saa tehtyä n.10-15 toiston sarjoja, jo rupeaa vatsapalatkin erottumaan, kun saavat vähän kokoa.
 
Suosikkijoukkue
ILVES
Daespoo kirjoitti:
Ei varsinaisesti, syvät vatsalihakset (näillä on eri nimiä, mm. sisävatsalihakset) on erittäin vaikeesti treenattavissa, lähinnä jollain hengitysharjoituksilla näitä pystyy treenaamaan yhtään.

Eikös myös mm. voimapyörä ja tätä jäljittävät liikkeet (esim. ylätaljasta suorilla käsillä "heijaamalla") ole yksi tehokas tapa treenata näitä syviä vatsalihaksia? Ainakin näin olen antanut itselleni ymmärtää. Varsinkin tuo voimapyörä (tiedättehän, tanko tai keppi, jonka keskellä on levy tai kaksi) on todella tehokas tapa vahvistaa muutenkin vatsalihaksia, tehoa on huomattavasti enemmän kuin vatsalaitteissa, sillä voimapyörän kanssa joutuu vetämään vatsalihaksillaan oman painonsa ylös.

Itse tuli hommattu tuollainen vajaa kuukausi takaperin (sen jälkeen, kun tuollaista simmppeliä laitteen tynkää olin salilla jonkin aikaa testaillut). Siksbäkstä on turha haaveilla - otan mieluummin mäyräkoiran - mutta kyllä huomaa vatsalihastenkin kehittyneen.
 

Roomie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, St. Louis Blues
Le Banner kirjoitti:
Oletteko muuten koskaan miettineet kun jotkut käyvät vuosia salilla ja kroppa on samanlainen aina?? Kuinka helvetissä se on mahdollista?
Eikö ne perkele nuku/syö koskaan?
Jos reenipuoli on kunnossa niin tosiaan ongelmat ovat ravinto- tai lepopuolella. Tai molemmissa. Omakohtaisesti olen huomannut, että kovallakaan reenillä ei saa mitään aikaan, jos lihakset eivät saa riittävästi ravintoa. Nyt myös tämä puoli tulee jatkossa olemaan kunnossa meikäläisen tapauksessa.

Nimimerkillä: Rahka on pahaa ja raejuustoa tulee korvista
 

roni3

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Laura Ruohola
Roomie kirjoitti:
Nimimerkillä: Rahka on pahaa ja raejuustoa tulee korvista

Rahkasta löytyy onneksi eri vaihtoehtoja mm rahkavaahto (saa rasvattomanakin) eri makuina. Raejuusto uppoaa ainakin minulle paremmin, kun se päälle kaataa jotain hyvää salaattikastiketta.
 

Roomie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, St. Louis Blues
roni3 kirjoitti:
Rahkasta löytyy onneksi eri vaihtoehtoja mm rahkavaahto (saa rasvattomanakin) eri makuina. Raejuusto uppoaa ainakin minulle paremmin, kun se päälle kaataa jotain hyvää salaattikastiketta.
Mahtavat olla kalliita moiset vaahdot?
Raejuusto on makunsa puolesta ihan OK, mutta kun sitä joka päivä vetää niin jossain vaiheessa se töksähtää. Ehkä tuohon rahkaankin alkaa muutaman kerran jälkeen tottua, sokeria olen kyllä joutunut lisäilemään.
 

Ruutiveijari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Roomie kirjoitti:
Mahtavat olla kalliita moiset vaahdot?
Raejuusto on makunsa puolesta ihan OK, mutta kun sitä joka päivä vetää niin jossain vaiheessa se töksähtää. Ehkä tuohon rahkaankin alkaa muutaman kerran jälkeen tottua, sokeria olen kyllä joutunut lisäilemään.
Rainbowin valmistamia mandariininlohkoja sokeriliemessä vaan tölkillinen sekaan (ja 200g raejuustoa) ja sitä syö jo ilolla. Itsekin vihasin raejuustoa ennen tämän mixtuuran löytämistä.
 

Grome

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tonnikala ei ainakaan ole liian kallista, kunhan ei maksa merkistä liikaa. Pelkkä tonnikala on pahaa, mutta jos vetää jo perunan kanssa sitä, niin maistuu jo paljon paremmalta. Raejuusto on sellaisenakin hyvää, mutta taitaa olla myös suht kallista. Suolapähkinätkin maistuu ja niistä löytyy taas sitä rasvaa.
 

RtSn

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Suosittelen nyt kun ruoka-aineksista on kyse, niin kaikenlaisia pinaattituotteita - tottakai. Siinä on korkea määrä rautaa, mikä auttanee puntin tehdessä monin tavoin. Itselle menee kanssa raejuusto, tonnikala sekä erilaiset rahkat tuosta vain, ja hyväksi olen todennut...
 

roni3

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Laura Ruohola
Roomie kirjoitti:
Mahtavat olla kalliita moiset vaahdot?
Raejuusto on makunsa puolesta ihan OK, mutta kun sitä joka päivä vetää niin jossain vaiheessa se töksähtää. Ehkä tuohon rahkaankin alkaa muutaman kerran jälkeen tottua, sokeria olen kyllä joutunut lisäilemään.

Rahkavaahto on 100g purkeissa ( kookauppa) ja maksaa alle e/ purkki. En itsekkään raaski vetää niitä kun n. 2x vko ja suunnilleen 5-6 prk/ pvä. Hyvää vaihtelua tavallisiin rahkoihin satunnaisesti.
Rahkaahan myydään hyvin sopivasti ½ kg purkeissa ja aika halpaa. About 2½ e purkki, riippuen valmistajasta.
Suolasta pidän, mutta esim suolapähkinät ja sitäkautta suola kerää pirun hyvin nestettä kehoon ja sitten onkin aika turvonnut olo.
Proteniinipatukat on muuten aika hyvä keino hommata päivän proteiinit. Ne isommat sisältää pirusti proteiineja ja kun sellaisen vetää, niin on täysi olo. Proteiini kun vie nälän tunteen. Eikä suhteessa maksakkaan paljoa, 2-3 e / kpl ja normaaliin treenaukseen saa riittävästi proteiineja.
Raejuustojakin saa "maustettuina", eli erimakuisina. En vaan pitänyt niistä lainkaan.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Proteeinipatukat on se kallein tapa vetää päivän proteeinit, paljon halvempaa ostaa jauhelihaa...

Mä ainakin syön raejuustoa joka päivä ja uppoaa vielä helvetin hyvin, sitähän voi syödä vaikka ruisleivän päällä, mikroon vaan lämpiämään että sulaa sopivasti siihen päälle ja nam nam.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
hansonbrother kirjoitti:
Noissa rahkavaahdoissa mahtaa olla sokeria aikasta paljon?, Ei muuta kun mehukeittoa tai funlightiä maitorahkan sekaan, niin hyvin uppoo.

Tai vaihtoehtoisesti marjoja ja hedelmiä, banaania kun pilkkoo rahkan joukkoon niin ainakin minuun (silloin kun treenasin aktiivisemmin) upposi oikein hyvin.

vlad.
 

Johto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
hansonbrother kirjoitti:
Sen verran palatakseni tuohon vatsa asiaan, niin miksi vatsoille hinkataan aina tollasta +30 toiston settejä? Siis ettehän te varmaan muillekkaan lihasryhmille tee noin pitkiä sarjoja, suosittelen ottamaan enemmän lisäpainoja, sen verran että saa tehtyä n.10-15 toiston sarjoja, jo rupeaa vatsapalatkin erottumaan, kun saavat vähän kokoa.

Moni salilla kävijä tuntuu tosiaankin tekevän todella pitkiä 30-100 toiston "rankaisusarjoja" vatsalihasliikkeitä tehdessään. Itse veikkaan että tämä johtuu ainakin osittain siitä että kyseiset henkilöt tekevät vatsoille kevyitä liikkeitä ilman lisäpainoa, jolloin lihakset eivät joudu tarpeeksi lujille ja toistoja jaksaa tehdä vaikka kuinka paljon. Itse teen vatsoille tuollaisia 10-25 toiston sarjoja ja pyrin niissä siihen, että sarjan jälkeen sitä tosiaankin huomaa että vatsalihakset ovat joutuneet lujille.
 

roni3

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Laura Ruohola
Johto kirjoitti:
Moni salilla kävijä tuntuu tosiaankin tekevän todella pitkiä 30-100 toiston "rankaisusarjoja" vatsalihasliikkeitä tehdessään. Itse veikkaan että tämä johtuu ainakin osittain siitä että kyseiset henkilöt tekevät vatsoille kevyitä liikkeitä ilman lisäpainoa, jolloin lihakset eivät joudu tarpeeksi lujille ja toistoja jaksaa tehdä vaikka kuinka paljon. Itse teen vatsoille tuollaisia 10-25 toiston sarjoja ja pyrin niissä siihen, että sarjan jälkeen sitä tosiaankin huomaa että vatsalihakset ovat joutuneet lujille.

Vähän sama kuin hinkkais penkkiä menemään vuodesta toiseen 70 kg:lla... eikö?
 

hansonbrother

Jäsen
Suosikkijoukkue
Arsenal
Kyllä, ja joskus näitäkin tapauksia näkee salilla, vuodesta toiseen samoilla painoilla. On hyvin tärkeää yrittää nostaa sarjapainoja lähes viikottain, jotta saadaan tarvittava ärsyke lihakselle.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
hansonbrother kirjoitti:
Kyllä, ja joskus näitäkin tapauksia näkee salilla, vuodesta toiseen samoilla painoilla. On hyvin tärkeää yrittää nostaa sarjapainoja lähes viikottain, jotta saadaan tarvittava ärsyke lihakselle.
Entäs jos haluaa vain yksinkertaisesti pitää yllä lihaskuntoa? Miksi niitä tuloksia pitää hilata koko ajan ylöspäin? Jos ei missään nimessä edes halua kasvattaa lihasmassaansa?
 

Taustailija

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Johto kirjoitti:
Moni salilla kävijä tuntuu tosiaankin tekevän todella pitkiä 30-100 toiston "rankaisusarjoja" vatsalihasliikkeitä tehdessään.

roni3 kirjoitti:
Vähän sama kuin hinkkais penkkiä menemään vuodesta toiseen 70 kg:lla... eikö?

Tai toisaalta miksi juosta kymmenen kilometrin lenkkiä, kun voi juosta 100 m täysillä?

Lihaksesta, kun kysymys on, niin eiköhän tärkeintä ole se, ettei tahkoa sarjojaan samalla kaavalla vuodesta toiseen, vaan vatsalihaksetkin tulee tehdä monipuolisesti sarjojen pituuksia muunnellen.
 

hansonbrother

Jäsen
Suosikkijoukkue
Arsenal
Ossi kirjoitti:
Entäs jos haluaa vain yksinkertaisesti pitää yllä lihaskuntoa? Miksi niitä tuloksia pitää hilata koko ajan ylöspäin? Jos ei missään nimessä edes halua kasvattaa lihasmassaansa?

No sitten varmaa tulisi halvemmaksi punnertaa ja vetää leukoja yms. ihan vaikka kotosalla. Niin pysyy lihaskunto yllä.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
hansonbrother kirjoitti:
No sitten varmaa tulisi halvemmaksi punnertaa ja vetää leukoja yms. ihan vaikka kotosalla. Niin pysyy lihaskunto yllä.
Taidat olla sellainen paljon puhuttu besserwisser ;)

Kyllä minun mielestäni jokaisella on oikeus harrastaa ja urheilla ihan niin kuin itse haluaa. Vaikka sitten maksaisi salimaksuja siitä. Sitten vasta, kun itketään, että tulokset ei parane, vaikka on vetänyt 20x50 sarjoja ja syönyt 200 kg kreatiinia, niin voidaan alkaa neuvoa kaveria harjoittelun suhteen. Siis jos ihan hiukan kärjistetään. Minä en ainakaan etsi salilla rajojani, vaan tasapainoa kuntoiluun/urheiluun.
 

Johto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Taustailija kirjoitti:
Lihaksesta, kun kysymys on, niin eiköhän tärkeintä ole se, ettei tahkoa sarjojaan samalla kaavalla vuodesta toiseen, vaan vatsalihaksetkin tulee tehdä monipuolisesti sarjojen pituuksia muunnellen.

Tärkeintähän on että lihas rasittuu riittävästi, jolloin se voi myös kasvaa. Jos esim. olet aina ennen tehnyt penkillä 100 kg:lla 8 toistoa ja sitten teetkin samalla painolla 9 toistoa, niin lihaksen tasapainotila järkkyy ja lihas pyrkii korjaamaan tämän epätasapainotilan sillä tapaa että se kasvaa. Treeniohjelmaa kannattaa aina välillä muuttaa, jotta lihakset eivät totu yhteen ja samaan ohjelmaan.

Jos haluaa pelkästään pitää yllä lihaskuntoaan, niin silloin tuollaiset pitkät sarjat ovat ihan ok, mutta jos hakee lisää lihasmassaa niin toistojen tulisi suunnilleen vaihdella 6-10 toiston välissä. Tätä lyhyemmät sarjat tuovat ennemminkin lisää voimaa ja niitäkin kannattaa aina välillä tehdä, kun taas yli 10 toiston sarjat kiinteyttävät lihaksia ja ovat hyviä lihaskunnon ylläpitämiseen.
 

Knower

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit+Petteri Nummelin
Jotain asioista itsekin tiedän, mutta tällainen kysymys vatsoista; onko sellaisessa jutussa mitään perää kun olen kuullut että vatsalihakset ovat siitä erilaiset että niitä pitää tehdä pidempiä sarjoja? että.
 

hansonbrother

Jäsen
Suosikkijoukkue
Arsenal
Knower kirjoitti:
Jotain asioista itsekin tiedän, mutta tällainen kysymys vatsoista; onko sellaisessa jutussa mitään perää kun olen kuullut että vatsalihakset ovat siitä erilaiset että niitä pitää tehdä pidempiä sarjoja? että.

No itse olen ainakin kuullut että ne ei ole erilaiset, vaan niillekkin tuollaista 10-20 per sarja.

Edit. Ossi, vai että besserwisser, taidan ollakin, sillä eikös se ihan totta ole, että tulee halvemmaksi pitää lihaskuntoa yllä kotona kuin salilla, en sanonut että lihaskunnon ylläpitäjät saleilta hevonvitunkuuseen.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös