Presidentinvaalit 2006

  • 303 350
  • 4 281
Tila
Viestiketju on suljettu.

vilperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kauhajoen Karhubasket
Sivupointtina:

Olin lukiossa penkkareissa pukeutuneena karhunpukuun. Etupuolella luki kuin kloonattu Niinistö, ja takapuolella Vain Tanja puuttuu. Kädessäni minulla oli purkki, missä luki veronpalautukset ja tuolla minulla oli nuo karkit ja niitä sitten heittelin. Tällaisena sivupointtina tämä...
 

TBK

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sydän on KIRVEEN muotoinen!
The Original Jags kirjoitti:
Poliittinen painostus ei vielä merkitse sotaa. Suomi teki jatkosodassa ensimmäiset sotatoimet, joka on ratkaisevaa. Suomi aloitti sodan, ei siitä mihinkään pääse.
Tarkaan ottaen Neuvostoliitto teki Jatkosodan ensimmäiset sotatoimet Suomea vastaan. Suomesta oli lähtenyt saksalainen lentolaivue Neuvostoliiton puolelle ja sen perässä tuli NL:n pommikoneet, jotka tekivät ensimmäiset pommitukset Suomen puolellea. Yhtäkaikki: oleellista ei ole se kuka aloitti Jatkosodan, oleellista on se miksi se alkoi. Ilman Talvisotaa ei olisi Jatkosotaa.
 

ranger

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves, Die Mannschaft
Kun näin herättyäni Aamulehden ohjelmatiedoissa MTV3 klo 20.00: "Presidenttiehdokkaat TH ja SN toisen kierroksen ensimmäisessä yhteisessä TV-tentissä", pidin sitä inhimillisenä erehdyksenä, mutta täsmälleen samoja sanoja rummuttaen tuntuu MTV3 katkojensa aikana tulevaa TV-tenttiä mainostavan.

No, sivuseikka tietty, SaiPahan kuitenkin suupielet kääntymään ylöspäin.


Ranger
 

Vekurinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaikki altavastaajat
lihaani kirjoitti:
Niinistö heittelee näitä sloganeita. Presidenttinä hän voi ainoastaan puolustaa (niinkuin Halonenkin) suomalaista työtä vain rahtaamalla valtiovierailulle mukaansa yritysjohtajia. Varsinkin Aasiassa valtionpäämiehen mukana olo avaa yrittäjille ovia, jotka muuten pysyisivät kiinni.

Tällä ollaan haukuttu huolella SAK:ta. Miksi? Bruttottotyövoimakustannukset (työn hinta yksikköä kohti) ovat eurooppalaisittain kohtuulliset, työrauha pitää täällä poikkeuksellisen hyvin. Paperin työsulku oli harvinainen poikkeus. Sairauspoissaolot ovat Pohjoismaiden ylivoimaisesti pienimmät. Työntekijät ovat enimmäkseen solidaarisia työnantajalleen ("meidän firmassa"). Lähteitä löytyy mm. Tilastokeskuksen sivuilta ja työmarkkinajärjestöjen sivuilta.

Suomessa on työehtosopimusten yleissitovuus, joka murentaminen oli ns. "työreformin" tärkein tavoite. Tämä on myös EK:n tahto. Hieno lausuma:"Jos on ODOTETTAVISSA kannattavuuden merkittävää heikentymistä, niin yrittäjä ja työntekijät voivat neuvotella sopimuksen alarajaa pienemmistä palkoista." Mitä arjessa tapahtuisi, jos edelläkuvattu toteutuisi? Todennäköisesti seuraavaa:


Kuinka osuvasti tässä tuleekin esille ay-liikkeen retoriikka. "Työrauha pitää poikkeuksellisen hyvin"? Vissiin unohtunut paperilakko, ahtaajat ja dösäkuskit. Muutoinkin, työttömyystilastot puhuvat puolestaan, korulauseita voidaan päästellä vaikka aamuun asti.

Kyllähän tosiasia on se, että juuri ne mainitsemasi bruttotyövoimakustannukset ovat syynä siihen, että saamme lukea harva se päivä näitä tehtaansulkemisuutisia. Onko sinun mielestäsi hillitön työttömyys parempi kuin arkaaisista työehdoista kiinni pitäminen? Minun mielipiteeni on se, että SAK ajaa pienen eliittiduunarijoukon asiaa, eikä sen toiminnassa ole kyse mistään sen suuremmasta oikeudenmukaisuudesta. Onko nyt todella niin, että paperi- ja metallimiehet ovat työttömiin ja työhön kykenemättömiin verrattuna niitä, joille on ns. jäänyt luu käteen? Mainittakoon vielä, että Suomessa oli marraskuussa 2005 työttömiä saman verran kuin vuotta aiemmin.Vakuuttava noususuhdanteen tulos:) Tämähän ei ole tietenkään SAK:n ja demarien aikaansaannosta. Pääasia, että karavaanit haukkuu, yrittäjän tasku tyjenee, työolot pysyvät ennallaan ja tulonsiirrot rullaavat.

Ja mitä yleissitovuuteen tulee, uskon että yritysmaailmassa se on saanut kritiikkiä jo senkin vuoksi, että koko järjestelmä on vahvasti poliittissävytteinen (tarkemmin asiasta TehtoL, oikeudet/velvollisuudet työnantajilla ja työntekijöillä). Myöskin työntekijäjärjestöille asetetut hyvityssakot ovat naurettavuudessaan kovertaneet lain preventiotarkoituksen tyhjäksi.

Asian ydin on se, että suomalaisille työntekijöille suomalaiset yritykset ovat elinehto. Suomalaisten ja ulkomaalaisten pääoma taasen löytää tiensä helposti muuallekin.

No, turha tässä on sen kummemmin sapelia kalistella, tuotanto häipyy Suomesta tätä menoa hyvin nopeasti. Se on aivan varma. Investointeja tarvittaisiin. Emme todellakaan voi vain pestä toistemme paitoja. Ja tähän on nyt turha esittää ratkaisuksi mitään valtakunnan kattavia tuotekehittelyhärpäkkeitä, kaikki eivät voi Suomessakaan tehdä "henkistä" työtä, jo siitäkin syystä, että osa ihmisistä on ihan saatanan tyhmiä.
 
Viimeksi muokattu:

lihaani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Viljuri kirjoitti:
lihaani kirjoitti:

Entäpäs sitten Pirkkalan moniste ja sitä koskeva koulukokeilu, tuo Suomen kouluhallituksen lahja kansakuntamme nuorisolle? Mikäli se olisi mennyt läpi, täällä ei paljon hoosiannaa lauleltaisi (vaikka omaankin tieteellisen maailmankuvan).

Ihan kuriositeettina, monet vasemmistolaiset lobbasivat 1970-luvulla sananvapautta vastaan. Tekivätpä vielä siitä ihan lakiesityksen (Mirjam Vire-Tuomisen rauhanlakialoite).

NL:ssa tai itä-blokin maissa ei ollut itsenäisiä ammattiliittoja. Ihan vain toisena kuriositeettina.

Nämä ylilyönnit olivat naurettavan ja hyytävän rajoilla jo silloin. Muistan ne itse nämä ajat eläneenä. Kummatkin olivat silloin esim. SKDL:n ja SAK:n (olin silloin ennen opiskeluja Rakennusliiton jäsen) enemmistössä lähinnä huono vitsi. Ainakin meidän osastossa näille päästettiin röhönauru.

Juuri viestissäni yritin sanoa, että tätä lobbaamista tekevät kaikki kynnelle kykenevät. Nykyään niin EK/EVA ja SAK yrittävät vaikutaa valtakunnan politiikkaan. Ja hyvä näin.

Vai pitääkö SAK:n vaikuttamisyrityksiä paheksua ja EK:n vastaavia hyväksyä?
 

AnaMasa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahko
vilperi kirjoitti:
- Niinistön mukaan EU-maista tulevien työntekijöiden rajoitus pitäisi purkaa mahdollisimman pian, itse laitoin että jatkaa rajoitusta vapun 2006 jälkeen.
Rajat avautuvat ennemmin tai myöhemmin. Mikäli et usko olevasi työnantajallesi arvokkaampi kuin joku rajan takaa tuleva, eli itsetuntosi on nollissa, niin ymmärrän kantasi. Itse pidän huolen siitä, ettei kukaan päihitä osaamistani ja tuottavuuttani. Jos päihittää, niin vika on minussa, eikä rajojen avaamisessa. Tuolla asenteella sulta lähtee puolisokin nokikikkelin matkaan. Usko itseesi!

Niinistö muuten sanoi eilen telkussa, että hänen mielestään pitää tehdä selväksi että tänne tullaan töihin, eikä "töihin".

-Niinistö sallisi hedelmöityshoidot kaikille naisille,myös yksinäisille ja naisen kanssa eläville. Minun mielestäni lapsella täytyy olla isä, jonka nimi myös tiedetään, ei vain spermapurkin numeroa.
Molemmat vastasivat tähän kysymykseen samoin, mutta väitän Niinistön olevan lähempänä sinun kantaasi. Muista taustat. Halonen on ottanut eron miehestään, vei lapsen mukanaan, jonka lisäksi on elänyt lesbosuhteessa 80-luvulla. Niinistöllä oli ydinperhe, kunnes vaimo kuoli liikenneonnettomuudessa 1995 ja hän joutui kahden lapsen yksinhuoltajaisäksi. Halonen hehkutti vaalivalvojaisissa "yksinhuoltajanaisia". Olisi voinut hehkuttaa pelkästään yksinhuoltajia, tai minun mielestä jättää kokonaan hehkuttamatta.
Niinistö pienentäisi presidenttikauden neljään vuoteen.
Entäpä silloin, jos hänestä itsestään tulee presidentti ja alkaa nostamaan huippupalkkaa?
Presidentin palkka lienee paskempi, kuin mitä Niinistö nyt tienaa. Tuskin palkkatulo on muutenkaan miehen tärkein tulonlähde. Mikähän on Halosen kanta tähän?

Sitten on nämä Nato-jutut, eli Niinistö on ajamassa Suomea Natoon. Minä kunnioitan maamme sotaveteraaneja niin paljon, että yrittäisin pitää Suomen niin kauan edes jonkin verran itsenäisenä..
Sotaveteraanit ovat NATO-myönteisempää porukkaa kuin muu kansa.

Niinistö pyrkisi korkeintaan hitaaseen EU-maiden lisäykseen. Minä olen jyrkästi tätä vastaan, ei mitään etua, pelkkiä lisäkuluja.
Mitä tarkoitat tällä? Niinistö teki telkussa täysin selväksi, että mopo karkasi viimeisessä laajentumisessa, koska kaikki puheenjohtajamaat olivat vuorollaan mielinkielin. Seuraavaksi mukaan tulee Turkki, kunhan saa itsensä EU-kelpoiseksi, koska jäsenyys on sille luvattu. Molemmat ehdokkaat ovat sitä mieltä, että Turkin ehdoista ei tingitä.
 

E

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
AnaMasa kirjoitti:
Muista taustat. Halonen on ottanut eron miehestään, vei lapsen mukanaan, jonka lisäksi on elänyt lesbosuhteessa 80-luvulla. Niinistöllä oli ydinperhe, kunnes vaimo kuoli liikenneonnettomuudessa 1995 ja hän joutui kahden lapsen yksinhuoltajaisäksi. Halonen hehkutti vaalivalvojaisissa "yksinhuoltajanaisia". Olisi voinut hehkuttaa pelkästään yksinhuoltajia, tai minun mielestä jättää kokonaan hehkuttamatta.

Käsittääkseni Halonen ei ole koskaan ollut naimisissa Annan isän kanssa, lisäksi tuosta lesbosuhteesta on enemmän tai vähemmän pelkästään huhua - aivan kuten oli vappupuheestakin. En siis lähtisi väittämään asiaa faktana.

Niinistön traaginen historia vaimon kuolemisesta tsunamiin on taas kaikkien tiedossa.

Halosessa kuitenkin itseäni ärsyttää juuri tuo naisten nostaminen miesten yläpuolelle. Sauli on yksinhuoltaja ihan siinä missä kuka tahansa muukin yksinhuoltajanainen. Lisäksi Tarja sanoi viime kesänä julkisesti, että lapselle äiti on tärkeämpi kuin isä. Todella kovaa tekstia mukamukasuvaitsevalta ihmiseltä.
 

vilperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kauhajoen Karhubasket
AnaMasa kirjoitti:
Rajat avautuvat ennemmin tai myöhemmin. Mikäli et usko olevasi työnantajallesi arvokkaampi kuin joku rajan takaa tuleva, eli itsetuntosi on nollissa, niin ymmärrän kantasi. Itse pidän huolen siitä, ettei kukaan päihitä osaamistani ja tuottavuuttani. Jos päihittää, niin vika on minussa, eikä rajojen avaamisessa. Tuolla asenteella sulta lähtee puolisokin nokikikkelin matkaan. Usko itseesi!

En minä nyt tässä vain itseäni ajatellutkaan, totta kai minä itseeni uskon, olen saanut sen verran hyviä todistuksiakin työpaikoilta että pakko uskoa.

Mutta ajattelin lähinnä kokonaisuutta. Nämä ulkomaalaisethan vievät suomalaisilta työpaikkoja, koska näille ei tarvi, tai tarvisi, mutta ei makseta niin paljon kuin suomalaisille.
 

E

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
vilperi kirjoitti:
Mutta ajattelin lähinnä kokonaisuutta. Nämä ulkomaalaisethan vievät suomalaisilta työpaikkoja, koska näille ei tarvi, tai tarvisi, mutta ei makseta niin paljon kuin suomalaisille.

Se ei käsittääkseni ole kiinni presidentistä, jos joku rikkoo tietoisesti lakia. Eikös Tarjan aikana vankien määrä ole muutenkin noussut?
 

lihaani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Vekurinen kirjoitti:
Kuinka osuvasti tässä tuleekin esille ay-liikkeen retoriikka. "Työrauha pitää poikkeuksellisen hyvin"? Vissiin unohtunut paperilakko, ahtaajat ja dösäkuskit. Muutoinkin, työttömyystilastot puhuvat puolestaan, korulauseita voidaan päästellä vaikka aamuun asti.

Mainittakoon vielä, että Suomessa oli marraskuussa 2005 työttömiä saman verran kuin vuotta aiemmin.Vakuuttava noususuhdanteen tulos:) Tämähän ei ole tietenkään SAK:n ja demarien aikaansaannosta. Pääasia, että karavaanit haukkuu, yrittäjän tasku tyjenee, työolot pysyvät ennallaan ja tulonsiirrot rullaavat.

No, turha tässä on sen kummemmin sapelia kalistella, tuotanto häipyy Suomesta tätä menoa hyvin nopeasti. Se on aivan varma. Investointeja tarvittaisiin. Emme todellakaan voi vain pestä toistemme paitoja. Ja tähän on nyt turha esittää ratkaisuksi mitään valtakunnan kattavia tuotekehittelyhärpäkkeitä, kaikki eivät voi Suomessakaan tehdä "henkistä" työtä, jo siitäkin syystä, että osa ihmisistä on ihan saatanan tyhmiä.

Mainitsin viestissäni paperin TYÖSULUN.

Varmaankin sinulla on esittää joitain numerotietoja? Annoin lähteet, nistä voit tarkistaa väitteeni. Sinä heittelet tyhjiä oikeistolaisia sloganeita!

Työttömät työnhakijat marraskuu 2004 : 275508
Työttömät työnhakijat marraskuu 2005: 259715

Muutos -5,7% (lähde www.mol.fi )

Kiertämätön faktahan on, että työttömyys on vähentynyt, investoinnit kotimaahan ovat lisääntyneet ja miltei satatuhatta suurten ikäluokkien ihmistä eläköityy vuosittain lähivuosina. Tämä ei ole sossujen ja SAK:n retoriikkaa vaan totista totta. Tarkista mistä vaan!

"Ulkomaista työvoimaa pitää lähitulevaisuudessa tuoda paljon Suomeen." Tämä on sanasta sanaan EK:n kanta.
 
Viimeksi muokattu:

E

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
HemmoP kirjoitti:
E kirjoitti:
Niinistön traaginen historia vaimon kuolemisesta tsunamiin on taas kaikkien tiedossa.

QUOTE]


Vai onko sittenkään, hänen vaimonsa kuoli liikenneonnettomuudessa.

Alkaen vaimon kuolemisesta siihen, kun Sauli itse oli tsunamissa. Tarkoitin aasta ööhön jne, en voimon kuolemista tsunamissa - koska vaimo kuoli muistaakseni -95 auto-onnettomuudessa.
 

mission16W

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, MUFC (sympatiat TPS)
flintstone kirjoitti:
Ja edelleen kyse on vain ehdokkaiden arvovalinnoista. Se kumman arvot tuntuu enemmän omilta on kaiketi se jota kannattaa äänestää. Vai miten teillä? Se mitä löytyy jalkojenvälistä tai se kumpi osaa sanoa paremmin r-kirjaimen ei vaikuta omaan äänestyskäyttäytymiseeni. Tämä ei ole minulle myöskään mikään missi- tai misterkilpailu.

Ei minullekaan. Äänestän poliittisten näkemysteni mukaan, mutta ongelma tässä on se, että me tunnumme olevan vähemmistössä. Olen kuullut turhan monelta ihmiseltä, että he äänestävät Halosta, koska tämä on nainen tai Niinistöä, koska tämä ei ole. Mielestäni tuollaisilta ihmisiltä pitäisi ottaa äänioikeus pois, ei tässä olla mitään perkeleen lehtitilauksia tekemässä.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
vilperi kirjoitti:
Mutta ajattelin lähinnä kokonaisuutta. Nämä ulkomaalaisethan vievät suomalaisilta työpaikkoja, koska näille ei tarvi, tai tarvisi, mutta ei makseta niin paljon kuin suomalaisille.

Onko siis niin, että palkkaamalla ulkomaalaisen pääsee eroon mininipalkoista ja yleissitovuudesta? Onko niin, että virolainen linja-autokuljettaja saa vähemmän palkkaa kuin suomalainen?
 

er_bai_wu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, LOFC, JJK, NYR, S.S. Lazio, v. Sacher-Masoch
Näyttäisi Halosen eväät kyllä olevan aika vähissä MTV3:n vaaliväittelyssä tähän asti; hassunhauskaa retoriikkaa salarakkaineen, kun taas Niinistö paukuttelee asiaa. Loistavaa oli myös SAK:n voimakas mukaantulo, joka pelottaa monen keskustalaisen vetämään jotain ihan muuta kuin punaista viivaa. Hei, hei, Tarja!
 

Humpauttaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
er_bai_wu kirjoitti:
Näyttäisi Halosen eväät kyllä olevan aika vähissä MTV3:n vaaliväittelyssä tähän asti; hassunhauskaa retoriikkaa salarakkaineen, kun taas Niinistö paukuttelee asiaa. Loistavaa oli myös SAK:n voimakas mukaantulo, joka pelottaa monen keskustalaisen vetämään jotain ihan muuta kuin punaista viivaa. Hei, hei, Tarja!

Jotenki kyllästyneen oloiselta tuntuu Tarja tänään. Missähän nyt mättää?
 

Viljuri

Jäsen
On kyllä tyyppiesimerkki Heinäluomalaisesta ja SAK:n vaikutustavoista tämä uusi antikampanja, jota jäsenmaksuillakin rahoitetaan (tuskin sentään SAK:n pomojen edustustileiltä).

Kansalaisten tulisi kyllä nähdä kyllä tämän tyylisen valtapolitiikan läpi, kyseessä on henkilövaali. Tyylikin näköjään ratkaisee.
 

ranger

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves, Die Mannschaft
Mainoskatkon ratoksi:

Vedetäänkö itsellenikin tässä ketjussa vähemmän mairittelevaksi julistettu Sauli-viitta harteille, jos haluan muistuttaa alkeellisimmista käytöstavoista, joista yhden mukaan toisen ihmisen (jatkuva!) keskeyttäminen on erittäin epäkohteliasta ja -kunnioittavaa?


Tavallaan sääli, että mokoma seikka alkaa pitkän päälle ja tentistä toiseen toistuvana vaikuttaa vähäisen yksittäisääneni kannalta jo enemmän kuin useat asiakysymykset.



Ranger
 

problem

Jäsen
presidentti

Minusta tänään MTV:llä,kuin myös eilen YLE:lla Sauli Niinistöllä on paljon enemmän konkreettisia asioita esillä ja myös faktoja,kuin Tarja Halosella.Tarja jaarittelee niitänäitä,mutta Sauli tuo esiin faktat,luvut ja muut mitä asiantuntija yleensäkin.Ja lisäksi maaseudulla asuu muitakin pienyrittäjiä kuin maanviljeliöitä,niinkuin Niinistö totesi.Ja Tarja senkun nyökkää perään!
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Humpauttaja kirjoitti:
Jotenki kyllästyneen oloiselta tuntuu Tarja tänään. Missähän nyt mättää?


Vaikuttaa sellaiselta vittuuntuneelta teiniltä, jota viedään väkisin viikonlopuksi mummolaan, kun kotona olisi ollut kauheat bileet kavereiden kanssa.
 

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Älä puhu kun mä keskeytän.

Nimimerkki rangerin tavoin laittaa häiritsemään tuo Halosen aika runsaasti harrastama keskeyttäminen ja päällepuhuminen.

Ymmärrettävästi tuollaisessa tilanteessa on hinku ja paine saada omat sanottavansa ilmoille, mutta rasittavaa ja epäkohteliasta tuollainen on joka tapauksessa.

Niinistö on kyllä jatkuvasti vakuuttavampi näissä erinäisissä käsiteltävissä kysymyksissä. Vaikka mistä minä tiedän, vaikka Sauli puhuisi välillä paskaa, tosin uskon että siinä vaiheessa Tarja asioista varmaan itsekin jonkin verran tietävänä oikaisisi asian.
 

mission16W

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, MUFC (sympatiat TPS)
Ohmi kirjoitti:
Vaikuttaa sellaiselta vittuuntuneelta teiniltä, jota viedään väkisin viikonlopuksi mummolaan, kun kotona olisi ollut kauheat bileet kavereiden kanssa.

Kyllä tulee Haloselta tänään sellaista shittiä, että hirvittää. Tällä hetkellä presidenttimme tilittää ääni väristen, kuin joku pahanteosta tavattu teini. Ei tämä ole mikään oikeudenkäynti, miksi Halonen reagoi jatkuvasti kuin jostain rikoksista syytetty?

Ja tuo jatkuva keskeyttäminen alkaa suoraan sanoen vituttaa. Alan olla hiljalleen aika tyytyväinen siitä, ettei Halosta ole presidentinkautensa aikana paljon TV:ssä näkynyt...
 

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
Tarja suorastaan nalkuttaa naama punaisena, enpä haluaisi olla Arajärvi, kun TH palaa himaan. Alkaa olla melkein ahdistavaa kuunnella Halosta. Puhe kiihtyy niin, että sitä on jo vaikea kuunnella, järkyttävän surkeaa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Tila
Viestiketju on suljettu.
Ylös