Presidentinvaalit 2006

  • 302 635
  • 4 281
Tila
Viestiketju on suljettu.

Seti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Lähes kaikilla ehdokkailla on oma ketju, mutta selvyyden vuoksi lienee parasta avata yleiskeskustelulle oma.

Vaalipiirilautakunta tarkastaa ehdokashakemukset ja arpoo ehdokasnumerot 12. joulukuuta.
Ensimmäinen vaali toimitetaan sunnuntaina 15. tammikuuta ja mahdollinen toinen vaali sunnuntaina 29. tammikuuta 2006.

Äänioikeutettuja on yhteensä 4 276 967, joista miehiä 2 048 664 ja naisia 2 228 303.
Äänioikeutetuista on ulkosuomalaisia 209 213.

HS Vaalisivut

YLE Vaalisivut

MTV3 Vaalikone

Maikkarin koneessa aivan turha osio, jossa veikataan mm. voittaako Suomi MM-jääkiekon.
Halosen vastaus aiheutti lievää hilpeyttä. Hautalan vastaus samaan oli oivaltava, hänelle muutenkin suuri plus siitä että perustelee joka vastuksen.
 

Maple Leaf

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, Pat Quinn -lahko
Ketäs tässä nyt sitten äänestää, kun vaalikoneet antoivat täysin rehellisillä vastauksilla eri tuloksia? HS:n koneesta sain kolmen kärjeksi 1) Niinistö 2) Halonen 3) Hautala, YLE:n koneesta 1) Halonen 2) Soini 3) Vanhanen ja MTV3:n masiinasta 1) Niinistö 2) Hautala 3) Lax...?

Harmi, kun tämäkin asia pitää ihan itse ajatella ja päättää.
 

Pressiboxi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Palloseura
Vaalikoneiden analyysi sopivasta ehdokkaasta...

77.47 % Sauli Niinistö
74.04 % Henrik Lax
70.31 % Heidi Hautala
69.45 % Matti Vanhanen
68.20 % Bjarne Kallis
67.51 % Tarja Halonen
66.06 % Timo Soini

... Soini ja Halonen MTV3:n analyysissa oikeilla paikoilla, kuten myös Niinistö. Lohta (Lax) en toivo kuin joulupöytään tai TPS:lle, missään olosuhteissa reaalimaailmassa en häntä äänestäisi. Vanhasta tai Kallista ei edes lasketa.


Niinistö, Sauli Väinämö KOK 67%
Vanhanen, Matti KEPU 61%
Lax, Henrik RKP 60%
Hautala, Heidi VIHR 58%
Soini, Timo PESU 58%
Kallis, Bjarne KD 57%
Halonen, Tarja SDP 55%

... ei yllätyksiä YLE:n vaalikoneen tuloksissakaan. Paitsi että Vanhasta tai Lohta en edelleenkään äänestä.


Niinistö Sauli Kokoomus 385
Halonen Tarja SDP 342
Soini Timo Perussuomalaiset 329
Vanhanen Matti Keskusta 282
Lax Henrik RKP 281
Hautala Heidi Vihreät 187
Kallis Bjarne Kristillisdemokraatit 153

... "Taaza" on ottanut Hesarin masiinassa kirin mutta ääntä ei silti lohkea vaaleissa, sovi vaan. Salelle erät 3-0, eiköhän tämä riitä. Joko saa ennakkoäänestää, häh?
 
Viimeksi muokattu:

tt

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Hyvä ketjunavaus, mietiskelin itse samanlaista. Kunhan ketju ei vain menisi vaalikonetulosten luettelemiseksi...

Kopioin tähän asiaan liittyvän viestini tuolta Niinistön ketjusta. Vaalikeskusteluihin liittyvä keskustelu sopinee tänne paremmin:

Viljuri kirjoitti:
2) Yleissivistykseenkin kuuluvista sotilasarvojen tuntemisesta on täällä jo keskusteltukin (lue: ainakin yhteiskunnassa johtavassa asemassa olevan yleissivistykseen).

Tähän tarttuisin sen verran, että en pysty pitämään millään lailla yleissivistyksenä sotilasarvojen tuntemista (ts. arvomerkkien tunnistamista). Toki ylipäälliköllä on oltava jonkinlainen käsitys armeijan kokoonpanosta, mutta oman näkemykseni mukaan on täysin yhdentekevää tunteeko presidentti arvomerkit. Halonen itse asiassa totesi melko fiksusti, että "Ei presidentti päätä montako mitäkin lajia lähetetään.", eri henkilöthän hoitavat operatiiviset kysymykset.

Vaikka en Halosen kannattajiin lukeudukaan, pidän tätä arvomerkkien tunnistamisleikkiä muutenkin vähän erikoisena vetona. Toimittajan johdantopuheenvuorosta sai kuitenkin sen käsityksen, että (pää)ehdokkailta testataan, tietävätkö he mitä heidän vaalikirjoissaan kerrotaan vai ovatko kirjat ns. täysin haamukirjoitettu. Niinistön kukat esim. liittyivät lapsena kesäpaikassa tehtyihin istutuksiin.

Väittelystä yleisesti sanoisin, että Niinistö alkoi vihdoin hieman agressiivisemmin haastaa Halosta. Tämä lienee myös Niinistön ainoa tapa koittaa varmistaa vähintään toinen kierros. Valitettavasti haasto jäi vähän väkinäisen (ennalta harjoitellun) oloiseksi ja Niinistö ei vakuuttanut kuten olisin toivonut.

Sen sijaan Halonen oli pienestä hermostuneisuudestaan huolimatta melko hyvä, kokeneen väittelijän ytimekkäät kommentit toimivat melko hyvin. Haloinen saa myös asemastaan istuvana presidenttinä hieman etua.

Vanhanen oli alussa melko seesteisen oloinen, mutta joutui kyllä "häviämään" tämän väittelyn. Kriisinhallintalakiasiassa Vanhanen jäi täysin yksin, eikä Haloselta juuri tukea tullut edes kysyttäessä sopimuksesta pääministerin ja presidentin sopimuksesta. Tässä kiistassa Halonen pääsi tavallaan piiloutumaan ulkoparlamentaristisen asemansa taakse.

Kallis, Soini ja Hautala olivat kaikki hyviä. Pienemmän kannatuksen ehdokkaat voivat esittää myös rohkeammin suoria mielipiteitä, mikä näkyi eilen positiivisesti.

Lax oli mitäänsanomaton ja Lahti sopii paremmin yliopiston tutkijankammioon.

-tt
 

Viljuri

Jäsen
No, jos kerran yksittäinen kommenttini on tuossa ylempänä otettu esille, niin laitampa tähän koko aikaisemman viestini.

Muutamia täysin subjektiivisia hajahuomioita YLEn ensimmäisestä vaalikeskustelusta:

Keskustelu oli yllättävän viihdyttävää, vaikka toisella kanavalla menikin Champions liigan matsi, joka normaalioloissa olisi vienyt kaiken huomion.

1) Akselilla Niinistö-Vanhanen ainoastaan Niinistö osoitti tuntevansa vaalikirjassaan harrastuksekseen ilmoitetun aihepiirin (jotain kukkia ne oli, en ole lukenut ao. vaalikirjaa). Vanhanen ei tunnistanut Orionin tähtikuviota, vaikka väittää harrastaneensa nuorena tähtitiedettä. Itse tähtitiedettä nuorena harrastaneena (mm. URSA:n jäsenyys) pitäisin aidosti epäuskottavana väitettä siitä, ettei Orion "Väinämöisen vöineen" olisi jäänyt pääministerimme mieleen, onhan kysymyksessä sentään toiseksi tunnetuin tähtikuvio heti Ison Karhun (Otavan) jälkeen.

2) Yleissivistykseenkin kuuluvista sotilasarvojen tuntemisesta on täällä jo keskusteltukin (lue: ainakin yhteiskunnassa johtavassa asemassa olevan yleissivistykseen).

On toki ymmärrettävää, että jotkut alikersantit tms. "ei-adjutanttina toimivat sotilaspojat" ovat varsin merkityksettömiä Halosen toiminnan kannalta eikä puolustusvoimien ylipäällikön tosiaankaan tarvitse tietää myöskään yliluutnantteja. Kadettejahan voi ylentämistilanteessa kutsua vaikka korpraaleiksi ja kaikilla on kivaa.

3) Kriisinhallintalain yhteydessä syntyneestä tilanteesta perustuslain muutosesityksineen (lue: menettelytavoista) Vanhasta ja Halosta kritisoitiin paljon, parhaiten mielestäni mm. Heidi Hautalan toimesta (jolle Halonen näytti tuskastuvan melkein heti).

4) "Yrittäjien ja tutkijoiden presidenttiehdokas" Arto Lahti näyttää olevan varsin tietoinen omasta asemastaan yliopistomiehenä ja tutkijana. Tämä tulikin mainittua lähes jokaisen puheenvuoron yhteydessä, joten ei päässyt unohtumaan ainakaan minulta.

5) Vanhasen "henkiseen johtamiseen" kuuluvat visiot vaikuttivat varsin vakuuttavilta (lue: monien mielestä kiistanalaisilta), mutta keskustelua ei niistä näyttänyt syntyvän. Keskustelun painopiste oli kuitenkin Niinistön ja Halosen välisessä jännitteessä.

6) Halonen meinasi tuskastua YLEn toimittajien keksimiin moraalipainotuksia koskeviin ja tutkaileviin kysymyksiin, ennen kuin ne oli edes esitetty.

7) Niinistö epäonnistui väittelyn loppuvaiheessa, kun keskustelu Niinistön ja Halosen välillä meni lähinnä jankkaamiseksi (toki Vanhanen onnistui huutamaan muutaman välihuudon Niinistön ja Halosen keskustelujen väliin, mikä myös on rooli, joka dramaturgisesti Vanhaselle näissä kekkereissä näyttää luontaisesti kuuluvan).
 

tt

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Viljuri kirjoitti:
Niinistö epäonnistui väittelyn loppuvaiheessa, kun keskustelu Niinistön ja Halosen välillä meni lähinnä jankkaamiseksi (toki Vanhanen onnistui huutamaan muutaman välihuudon Niinistön ja Halosen keskustelujen väliin, mikä myös on rooli, joka dramaturgisesti Vanhaselle näissä kekkereissä näyttää luontaisesti kuuluvan).
Niniistö ei erityisesti tästä "Työväen presidentti"-kampanjastaan keskusteltaessa pärjännyt parhaalla mahdollisella tavalla. Hauska oli kuitenkin huomata kuinka paljon tuo slogan Halosta nyppi. Ihmettelen, miksei Niinistö vastannut samalla mitalla Halosen vähintäänkin yhtä hyvin/huonosti paikkaansapitävästä "Koko kansan presidentti"-tunnuksesta.

-tt
 

Pressiboxi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Palloseura
tt kirjoitti:
Hyvä ketjunavaus, mietiskelin itse samanlaista. Kunhan ketju ei vain menisi vaalikonetulosten luettelemiseksi...

Noille vertailuille voisi joku oikeudet omaava tehdä oman ketjun?
 

Viljuri

Jäsen
HS:n vaalikone: 1. Niinistö Sauli 311, 2. Vanhanen Matti 287, 2. Lax Henrik 225, 4. Hautala Heidi 218, 5. Kallis Bjarne 189, 6. Halonen Tarja 184, 7. Soini Timo 90

Täytyypä kehaista itseäni, että onnistuin olemaan noinkin eri mieltä Soinin kanssa. Luen sen itselleni ansioksi.

YLE:n vaalikone: 1. Lax, Henrik 73%, 2. Kallis, Bjarne 68%, 3. Vanhanen, Matti 65%, 4. Niinistö, Sauli 64%, 5.Soini, Timo 58%, 6. Halonen, Tarja 56%, 7. Hautala, Heidi 40%

Oudohkot tulokset. Ydinvoimakysymys pisti silmään, joka on tärkeä, mutta ei nyt kuuluu presidentin toimivaltuuksiin millään tavalla

MTV3:n vaalikone: 79.30 % Bjarne Kallis, 78.60 % Sauli Niinistö, 75.60 % Matti Vanhanen , 75.31 % Henrik Lax, 71.73 % Timo Soini, 71.45 % Tarja Halonen, 68.43 % Heidi Hautala

Jaahans. Kaikkien ehdokkaiden samaa mieltä.
 

peruspata

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Pesäkarhut, UP-V, FT Ulvila, Karhut
Viljurin esimerkin rohkaisemana laitan minäkin mielipide-eroni ehdokkaiden kanssa tänne näkyviin.

En jaksanut tehdä kuin YLE:n tarjoaman vaalikoneen kyselyn.

Timo Soini 75 %, Tarja Halonen 72 %, Matti Vanhanen 65 %, Bjarne Kallis 63 %, Henrik Lax 56 %, Sauli Niinistö 50 % sekä Heidi Hautala 47 %.

Yllättävin oli ehkä Niinistön 50 % ja Tarja Halosen 72 %, en olisi ihan heti uskonut. Odotetuin tulos oli Hautalan viimeinen sija. Ei mitään henkilökohtaista, mutta ei vaan toimi minun kohdalla tuo Vihreä puolue.

Tosin nythän on niin, että n. 100 % varmuudella presidentti ei tule kolmikon Halonen-Niinistö-Vanhanen ulkopuolelta. Ja nyt on pyydettävä anteeksi, tämä näköjään meni minunkin osalta tulosten luettelemiseksi, mutta korjaan tilanteen pienellä pohdiskelulla tässä.

Ei ainakaan minulle ole vielä muodostunut yhtä ja ainoaa ehdokasta, jota äänestää. Uskoisin, että käyn oikeuttani käyttämässä, on nimittäin paljon parempi ottaa kantaa asioihin, kun on itsekin yrittänyt jollain tavalla vaikuttaa. Saapi nähdä nyt, kenen puoleen vaaka kallistuu.

Isona linjana minua vain hämää sellainen epäilys, että onko sen loppujen lopuksi niin älyttömän paljon väliä, ketä siellä on presidenttinä. Tarkoitan siis sitä, että presidentin virka on jo nyt ehkä menettänyt aika laillakin merkitystään politiikassakin. Puhumattakaan, jos valtaoikeuksia edelleen supistetaan. Voi olla, että olen väärässä, mutta tämä on tuntuma.
 
Viimeksi muokattu:

Kraztog

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa,Ac Milan,ManU,KuPS, Penguins
Pitkään olen pohdiskellut että äänestänkö vai en,ja miksi äänestäisin edes.Vaalikoneiden lukemia en luettele,mutta yllättäen niinistö oli toisessa ykkönen ja soini tukevasti kakkonen.Hautala oli varma floppi molemmissa.
Poliittisesti ajateltuna minun pitäisi äänestää joko vanhasta tai halosta,äänestääkö niinistöä oikeasti joku?Lopulta olen päätynyt mahdollisuuteen äänestää soinia,vaihtelu virkistää.
Sää ratkaisee paljon vaalipäivänä(ennakkoon en äänestä),jos sataa tai on kova pakkanen,jään kotiin katsomaan elokuvaa tai pelaamaan,uhrauksilla on rajansa:)
 

scholl

Jäsen
Mikseivät naiset äänestä Hautalaa?

Eilisessä vaalitentissä tuli Hautalasta melkoisen pätevä kuva, vaikka ko. henkilö onkin useimmista asioista eri mieltä kuin mitä itse olen. Jos Halonen aivan varmasti kuitenkin vähintäänkin toiselle kierrokselle pääsee niin ihmettelen todella, että Hautalan kannatus ensimmäisellä kierroksella on gallupeissa niin alhainen. Luulisi, että naisista enemmänkin häntä äänestäisi sekä vihreät.

Vanhanen tuntui jäävän samalla tavalla varjoon kuin viimekin vaaleissa. Hän ei ole kampanjoita voittava henkilö, vaan pääsi pääministeriksikin vahingossa jäätteenmäen voittoisan kampanjan jälkipyykissä. Kunnallisvaalit menivät ihan reisille ja nyt jatkuu sama meininki. Trump sanoisi Vanhaselle You're fired, kun kerran muut ryöpyttävät kuin märkää rättiä joka kerta väittelyissä.

Henrik Lax. Herregud. Se puheenvuoro pitää ottaa. Ei saa olla kiva-meininki päällä koko ajan, vaan kun on ajatuksia niin ne pitää tuoda esiin. Ota oppia Bjarnesta. Hänkin on ruotsinkielinen. Suhteellisen fiksu mies jäi ulkonäkönsä tapaan täysin värittömäksi.

Soini oli taas pahanilman lintu. Pelotteli jos jonkinlaisilla asioilla. Ainoa mistä ei tainnut puhua, taisi olla maailmanloppu. Teki itsestään pellen.

Arto Lahti. Siis tuleeko muillekin aina Lahden nähdessään sellainen mieleen, että rusettia arkipuvun kanssa pitävät olisivat jotenkin pellejä tai hölmöjä. Lahti ei edes pyrkinyt irti statistin roolistaan, vaan valitteli puheenvuorojen vähyyttä. Ja se ulosanti. Arto Lahdella on järkyttävän huono ulosanti, ei osaa esiintyä, on väärä henkilö sitoutumattomaksi ehdokkaaksi!!!

Bjarne Kallis. Iso pitkä miinus siitä, että vertaa Fortumin optioita (palkkio siitä, että firma mennyt hyvin) Ruotsin kultaisiin kädenpuristuksiin (erorahoja tyypeille, jotka saaneet firmat kuralle ja pitänyt potkia ulos). Muuten innokas terrieri, joka varmasti omien äänestäjien mielestä pärjäsi hyvin.

Halonen haloo!!! Flegmaattinen ja ylimielinen. Vaikka olisi jo Mäntyniemessä niin voisi nähdä vähän vaivaa ja osallistua täysillä vaaleihin. Mitä enemmän Halosta näkee, sitä enemmän häntä vihaa. On väärässä lähes joka asiassa ja joutaa kaatopaikalle välittömästi.

Sauli Niinistö on voittaja! Politikko, jonka kanssa voi olla aika monessa asiassa samaa mieltä. On edustava esikuva kansalle. Fiksu, kokenut ja menestynyt. Siinä olisi sopiva presidentti, mutta taitaa olla liian hyvä Suomen kälyselle kansalle. Tai voihan kansa vielä petrata uurnilla.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Niinistö päräytti keulille kahden vaalikoneen tuloksissa. Ylen versio jätti hänet viimeiseksi, melko hauska juttu sinänsä. Kylläpä tuo ääni taitaa Saulille mennä, vaikka aivan optimaalinen vaihtoehto hänkään ei ole, itse kun en ehdolle asettunut. Kallis lienee arvojensa puolesta sopivin, mutta kokonaisuus kallistaa vaa'an selkeästi Niinistön puolelle.

Harmi, kun jäi tuo eilinen keskustelu näkemättä. Seuraava taitaa olla vasta 21. päivä.
 

scholl

Jäsen
sampio kirjoitti:
Niinistö päräytti keulille kahden vaalikoneen tuloksissa. Ylen versio jätti hänet viimeiseksi, melko hauska juttu sinänsä. Kylläpä tuo ääni taitaa Saulille mennä, vaikka aivan optimaalinen vaihtoehto hänkään ei ole, itse kun en ehdolle asettunut. Kallis lienee arvojensa puolesta sopivin, mutta kokonaisuus kallistaa vaa'an selkeästi Niinistön puolelle.

Harmi, kun jäi tuo eilinen keskustelu näkemättä. Seuraava taitaa olla vasta 21. päivä.

Tulee tällä hetkellä tv1:ssä uusintana (13.05-15.00)
 

JimmyMac

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Pittsburgh Penguins
sampio kirjoitti:
Harmi, kun jäi tuo eilinen keskustelu näkemättä. Seuraava taitaa olla vasta 21. päivä.

14.12. käydään MTV3:n vaalikeskustelu. MTV3:n nettisivuilla voi lähettää etukäteen ehdokkaille kysymyksiä.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
scholl kirjoitti:
Tulee tällä hetkellä tv1:ssä uusintana (13.05-15.00)
Niinpä tietenkin. Olisi tullut edes alkuillasta.

JimmyMac kirjoitti:
14.12. käydään MTV3:n vaalikeskustelu. MTV3:n nettisivuilla voi lähettää etukäteen ehdokkaille kysymyksiä.
Jeps, selailin vain Ylen lähetyksiä. Hyvä tietää tuo kolmosen vaihtoehto.
 

Solomon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Ylen vaalikone arpoi seuraavat lukemat:

1 Lax, Henrik RKP 72%
2. Halonen, Tarja SDP 71%
3. Niinistö, Sauli Väinämö KOK 65%
4. Kallis, Bjarne KD 62%
5. Vanhanen, Matti KEPU 61%
6. Soini, Timo PESU 61%
7. Hautala, Heidi VIHR 61%


Olen aina luullut, että mun pitäisi äänestää Hautalaa.
 

Kaivanto

Jäsen
Viljuri kirjoitti:
Vanhanen ei tunnistanut Orionin tähtikuviota, vaikka väittää harrastaneensa nuorena tähtitiedettä. Itse tähtitiedettä nuorena harrastaneena (mm. URSA:n jäsenyys) pitäisin aidosti epäuskottavana väitettä siitä, ettei Orion "Väinämöisen vöineen" olisi jäänyt pääministerimme mieleen, onhan kysymyksessä sentään toiseksi tunnetuin tähtikuvio heti Ison Karhun (Otavan) jälkeen.

Jopa minä tunnistan tuon Orionin tiimalasin vaikka kiinnostus aihetta kohtaan on korkeintaan yleisluontoista, joten väite tähtitiedeharrastuksesta kuulosti kieltämättä huvittavalta. Eritoten selitys "öö öö olen perehtynyt enemmän öö tähtisumuihin öö kuten Andromedaan" oli suunnilleen yhtä koominen kuin filosofi sanoisi kysymykseen "kuka oli Sokrates?" vastaukseksi "olen perehtynyt nykyajan filosofiaan".

P.S.
URSAn jäsenyytesi uskottavuus on sikäli kiikun kaakun, että Iso karhu ei ole sama asia kuin Otava...
 

Solomon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
scholl kirjoitti:
Arto Lahti. Siis tuleeko muillekin aina Lahden nähdessään sellainen mieleen, että rusettia arkipuvun kanssa pitävät olisivat jotenkin pellejä tai hölmöjä. Lahti ei edes pyrkinyt irti statistin roolistaan, vaan valitteli puheenvuorojen vähyyttä. Ja se ulosanti. Arto Lahdella on järkyttävän huono ulosanti, ei osaa esiintyä, on väärä henkilö sitoutumattomaksi ehdokkaaksi!!!

Tulee. (Voi äiti mikä jätkä..) Artosta tämä vahva, ujostelematon ja sanavalmis kansa saisi arvoisensa presidentin... (lue: jotakin kieroa Lahden taakse varmasti on pesiytynyt, veikataan vaikka masokismia).

Todella harvoin muuten joutuu olemaan schollin kanssa näin vahvasti samaa mieltä mistään asiasta. =)
 
Viimeksi muokattu:

JimmyMac

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Pittsburgh Penguins
Kaivanto kirjoitti:
Eritoten selitys "öö öö olen perehtynyt enemmän öö tähtisumuihin öö kuten Andromedaan" oli suunnilleen yhtä koominen kuin filosofi sanoisi kysymykseen "kuka oli Sokrates?" vastaukseksi "olen perehtynyt nykyajan filosofiaan".

Niin ja silti Vanhanen vastasi ensiksi, että "olisikohan Andromeda", tai jotain sinnepäin.
 
scholl kirjoitti:
Eilisessä vaalitentissä tuli Hautalasta melkoisen pätevä kuva

Omassa rankingissani HH nousi kyllä pari pykälää. Heidi saattaa olla oikeasti tämän porukan fiksuin. Edustaa vain monien mielestä väärää puoluetta. Itse saatan jopa äänestää.

scholl kirjoitti:
Vanhanen tuntui jäävän samalla tavalla varjoon kuin viimekin vaaleissa

Harmaa jahkailija. On kylläkin ulkoisesti porukan edustavin (tillsammans med Lax), mutta se ei pitkälle riitä. Nukuttava persoona, en jaksa kuunnella.

scholl kirjoitti:
Henrik Lax. Herregud. Se puheenvuoro pitää ottaa.

Oliko siellä tämän niminenkin henkilö?

scholl kirjoitti:
Soini oli taas pahanilman lintu. Teki itsestään pellen.

Tässä kohtaa vahvasti eri mieltä. Artikuloi selvästi, todella selkeäsanainen puhuja, jota jaksaa kuunnella. Perussuomalaisten linjaukset ovat äärimmäisen kaukana omistani, mutta Soini on kiistämättä kova äijä. Eikä se EU ikuisuuksia tule kestämään...

scholl kirjoitti:
Arto Lahdella on järkyttävän huono ulosanti, ei osaa esiintyä, on väärä henkilö sitoutumattomaksi ehdokkaaksi!

Vaikutti ihan hylätyltä Kummeli-hahmolta.

scholl kirjoitti:
Bjarne Kallis. Muuten innokas terrieri, joka varmasti omien äänestäjien mielestä pärjäsi hyvin.

Niin varmaan juu. Heitteli väleihin jotakin väsyneitä tilastoja. "Ei se lasten tukistaminen vielä silloin laitonta ollut". Porukan poliitikkomaisin.

scholl kirjoitti:
Halonen haloo!!! Flegmaattinen ja ylimielinen.

Hyvin kiteytetty. Oli selvästi ärsyyntynyt Niinistön hyökkäyksistä ja niistä eettisistä kysymyksistä. Ei onnistunut.

scholl kirjoitti:
Sauli Niinistö on voittaja!

No ei nyt ihan vielä tämän perusteella (vaikka väittelyn ykkönen olikin). Krapulaiselta ainakin näytti - linnassa mennyt myöhään? Laittoi hyvin Vanhasta ja Halosta ahtaalle, mistä ehdottomasti plussaa. Kunnossa oleva talous on tietenkin tärkeä homma, mutta jotenkin tuntuu siltä, että Sauli on liikaa kiinni tämän asian korostamisessa. Itse kaipaisin myös pehmeämpien puolien & juttujen esille tuomista.

Tänään äänestäisin Hautalaa tai Niinistöä. Ylen vaalikone tarjosi Tarjaa, mutta tuskin tulen hänelle ääntäni antamaan, vaikka mahdotonta ei sekään toki vielä ole.
 

MS

Jäsen
Suosikkijoukkue
Et-Po 72, EuPa, Veitsiluodon Vastus,Hoopi Hänninen
tt kirjoitti:
Tähän tarttuisin sen verran, että en pysty pitämään millään lailla yleissivistyksenä sotilasarvojen tuntemista (ts. arvomerkkien tunnistamista). Toki ylipäälliköllä on oltava jonkinlainen käsitys armeijan kokoonpanosta, mutta oman näkemykseni mukaan on täysin yhdentekevää tunteeko presidentti arvomerkit. Halonen itse asiassa totesi melko fiksusti, että "Ei presidentti päätä montako mitäkin lajia lähetetään.", eri henkilöthän hoitavat operatiiviset kysymykset.

Vaikka en Halosen kannattajiin lukeudukaan, pidän tätä arvomerkkien tunnistamisleikkiä muutenkin vähän erikoisena vetona. Toimittajan johdantopuheenvuorosta sai kuitenkin sen käsityksen, että (pää)ehdokkailta testataan, tietävätkö he mitä heidän vaalikirjoissaan kerrotaan vai ovatko kirjat ns. täysin haamukirjoitettu. Niinistön kukat esim. liittyivät lapsena kesäpaikassa tehtyihin istutuksiin.
On ihan kohtuullista kysyä puolustuvoimien ylipäälliköltä Suomen armeijan arvomerkeistä. Kyllä varmasti puolustusvoimien komentajaa hävettää, että meillä on Suomessa puolustuvoimien ylipäällikkö (presidentti), joka ei tiedä alkeellisimpiakaan armeijan arvomerkkejä.
 

Viljuri

Jäsen
Kaivanto kirjoitti:
P.S.
URSAn jäsenyytesi uskottavuus on sikäli kiikun kaakun, että Iso karhu ei ole sama asia kuin Otava..

Ei ole ei. Mutta tämä suomalainen nimi on ainakin siinä mielessä oikea, että "Otavaksi" nimetyt seitsemän kirkkainta tähteä sijaitsevat Ursa Majorissa.

Eli mahdollisessa kaavakuvassa olisi näkynyt nämä seitsämän tähteä ja kysytty, että mikä tähtikuvio mahtaisi olla kysymyksessä.

Sinänsä muistan MSX (ks. seuraava kappale) ajoiltani - osin Vanhasta tukien - että mielenkiintoa suuntautui myös Messierin luettelon kohteita kohtaan. Joista Vanhasenkin mainitsema M31 on helpohkosti löydettävissä. Toki M45 on kaikkein silmäänpistävin, erityisesti pienelläkin kiikarilla.

Suurin ohjelmointityö, mihin olen koskaan ryhtynyt, näet käsitti Messierin luettelon sisältämien kohteiden tietojen kirjaamiseen taulukoihin (mukaanlukien koordinaatit, eli rektaskensiot, deklinaatiot yms.). Basicillä tehtynä tuohon meni kyllä aikaa. Ei se siis mikään dynaaminen ohjelma ollut, mutta saattoi toimia havainnoinnin apuvälineenä. Toki samat tiedot olisi saanut luettua kirjasta, joten olikin syytä jättää tuo ohjelmoiminen minua parempien osaajien huomaan... ;)
 

tt

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
MS kirjoitti:
On ihan kohtuullista kysyä puolustuvoimien ylipäälliköltä Suomen armeijan arvomerkeistä. Kyllä varmasti puolustusvoimien komentajaa hävettää, että meillä on Suomessa puolustuvoimien ylipäällikkö (presidentti), joka ei tiedä alkeellisimpiakaan armeijan arvomerkkejä.

On toki kohtuullista kysyä.

Kuten aiemmin jo kirjoitin, oudoksuin sitä, että muilta ehdokkailta kysyttiin heidän kirjoistaan poimittuja asioita toimittajan johdannon mukaisesti ja Haloselta arvomerkkejä. (Tämä ei tietenkään ole outoa, jos Halosen vaalikirjassa esimerkiksi kerrotaan Halosen harrastavan vaikkapa arvomerkkejä tai sotahistoriaa...)


Schollin kanssa olen ollut ennenkin monista asioista samaa mieltä ja niin näemmä nytkin, Niinistö tosin ei mielestäni eilen vielä ollut parhaimmillaan. Haän kuitenkin välttyi aiheilta, jotka olisivat saaneet hänet hermostumaan ja selvisi onneksi osin sitäkin kautta voittajana vaikka Halosen haastaminen olikin vähän ennalta harjoitellun ja väkinäisen oloista.

Sen sijaan Halonen ja Vanhanen joutuivat käsittelemään silminnähden kiusallisia kysymyksiä, mikä johti siihen, että esiintyminen oli myös hermostunutta.

-tt
 

PTS

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Vaalikoneita...heh

Niin, ainut edes jotenkin ehdokkaiden mielipiteistä paremmin kertova vaalikone on Ylen. MTV3:n kone on täyttä pelleilyä, Helsingin Sanomien kysymykset taas ovat täysin linjattomia. "Onko Venäjä Suomelle turvallisuusuhka?" Voit ajatella myönteisesti ajatellessasi ydinvoimalaonnettomuutta tai sotilaallista hyökkäystä. Näin kysymykseen voi vastata samalla vaihtoehdolla täysin erilaisen ulko- ja turvallisuuspoliittisen ajattelun perusteella. Kaikki riippuu siitä, miten kysymyksen ymmärrät. Eipä sillä, niinhän se on näissä höpöhöpö rasti ruutuun -kyselyissä aina, mutta nuo Hesarin kysymykset ovat jo aika räikeitä. Ylellä kysymykset ovat laajoja ja juuri niitä, joihin ihmiset haluavat vastauksia. OK, eihän presidentillä ole muodollista toimivaltaa esimerkiksi terveydenhuollon toimintaan, mutta minusta on tärkeää, että ehdokas ajattelee niin tärkeästä kysymyksestä samalla lailla. Arvopohja on kaiken toiminnan lähtökohta. Ylen vaalikoneesta tuli:

1. Halonen, Tarja SDP 76%
2. Kallis, Bjarne KD 72%
3. Vanhanen, Matti Kesk. 68%
4. Hautala, Heidi Vihr. 67%
5. Lahti, Arto ALP 67%
6. Lax, Henrik RKP 67%
7. Niinistö, Sauli Väinämö Kok. 65%
8. Soini, Timo PS 61%

Järjestys vastaa lähes täydellisesti sitä järjestystä, mihin ehdokkaat asettaisin. Vaalikoneen tärkein tehtävähän on vahvistaa sitä mielikuvaa, että oma ehdokas on myös lähimpänä rastitus-leikissä.

Eilinen vaalikeskustelu oli mielenkiintoinen sen jälkeen, kun puuduttavasta perustuslaki-jankkauksesta oli päästy eroon. Medioissa se vielä nostettiin keskustelun kiihkeimmäksi aiheeksi...heh. Merkityksellisempiä asioita olisi ollut vaikka kuinka. Onko itseasiassa kyse muusta kuin muodollisuudesta? Kuka tosissaan uskoo, että presidentin ja hallituksen viime kätisellä päätösoikeudella on suurta merkitystä? Kekkosen jälkeen Suomessa ei ole ollut, eikä tule presidenttiä, joka tekisi päätökset ilman yhteistyötä hallituksen kanssa. Eiköhän nykyisestä kriisinhallintapolitiikasta vallitse niin suuri konsensus pääpuolueiden välillä, että hallituksen ja presidentin iso linjaero on mahdottomuus, jos Soini ei sitten voita vaaleja. Ja mitä, perustuslakia muutetaan silloin, kun se on epäselvä, eikä ilmaise sen hetkistä poliittista tahtoa. Jo kahden eri eduskunnan hyväksyminen takaa huolellisuuden. Se, että hallituksen sisällä olisi tehty joidenkin henkilöiden toimesta hätiköityjä ratkaisuja, on hallituksen asia ja hallituspuolueiden eduskuntaryhmien asia.

Utilitarismia? Sitähän siellä eilen. Niinistö ainakin totesi, että tekojen oikeutus riippuu niiden seurauksista. Hyih. Lakipykäliä kielloista huolimatta esille ottaneille myös miinukset. Toisessa kysymyksessä Kalliksen ja Soinin vanhoilliskristillisyys aiheutti poikkeaman linjasta. Haudat eläviä ihmisiä tärkeämpiä?

Niinistö oli muutenkin kamalan surkea. Oikein tuskastutti kuunnella sitä jatkuvaa saarnaamista suomalaisen osaamisen markkinoinnista. Halonen otti aivan oikein esille globalisaation laajemmassa mittakaavassa. Vanhasen heitto Niinistön kahden vuoden tauosta suomalaisen politiikan seuraamisessa herätti myös hilpeyttä. Jos ehdokkaiden supliikkitaitoja ruvettaisiin mittaamaan tosissaan, Kallis olisi ylivoimainen.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Tila
Viestiketju on suljettu.
Ylös