Portsari – aikamme kerjäläinen

  • 84 408
  • 364
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko. /HC Tallinna !
vstk kirjoitti:
Ilmeisesti
Nyt näin ravintolatyöntekijän näkökulmasta, suurin syy miksi jokin asia kusee ravintolassa on asiakkaan oma käytös. Tarjoilijan pojittelu, viheltäminen, setelin heiluttaminen, naputtaminen, huuteli tahi jokin muu ala-arvoinen käytös saa kieltämättä minutkin käyttäytymään asiakasta kohden täysin samalla lailla.

J

Ammattilaiset eivät hermostu, he ovat erittäin erittäin ystävällisiä. Elikkä yliystävällisiä se on pahinta mitä meillä on tarjota. Valitettavasti täytyy kuitenkin sanoa että meidän ovelta saamamme palvelu on vielä valovuosien päässä kansainvälisestä tasosta, jopa Tukholma on noin satavuotta edellä asiakaspalvelussa, mikäli vertaamme Lontoon ja Helsingin portsareita keskenään niin ei voi sanoa kuin hu hu. Tiesittekö muuten että vuosisadan alkupuolella heiltä vaadittiin suomessa 5-6 kieltä, ala oli erittäin arvostettu ja ammattitaitoa vaativa, kuinkahan monesta Tampereen tai Helsingin kuppilan ovelta vielä löytyy sellainen mies ?

Edit. Tiesittekö että suomen ensimmäinen ravintola Cabaree oli nykyisen Fennian tiloissa (onko enää Fenniakaan?) Tanskalaiset ilotytöt tanssivat ja lauloivat, Helsingin sanomat kommentoi tilaisuutta seuraavanlaisesti (perustuu muistiin) " tanssijat olivat hirveän näköisiä ja eltaantuneita, mutta niin oli yleisökin", niin että ei se sen kummempaa ollut silloinkaan. Meinaan asiakkaat.
Paikan nimi oli muuten Punainen Mylly .
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
HIFK
Noin 15 vuotta sitten, kun aloitin baareissa käymisen, olivat lähes kaikki poket omasta mielestään jumalia. Koska olen liikuntavammainen ja kävelen selvin päinkin horjuvasti, oli minulle aina epävarmaa, pääsenkö sisään.

Kerran olin kavereille kuskina, ja kun heti en löytänyt parkkipaikkaa, pudotin kaverit kapakan eteen ja lähdin parkkeeraamaan bilikkaa. Kun lopulta sain bilikan parkkiin, lähdin kohti ko. kapakkaa. Poke oli sitä mieltä, että olen ottanut liikaa. Koska olin vesiselvä, kyseenalaistin tämän mielipiteen. Keskusteltuamme n. 10 minuuttia sanoin pokelle: "Jos olet sitä mieltä, että minä olen humalassa, soita poliisit paikalle - minä tulin tänne autolla ja olen satavarma, ettei veressäni ole mitään ylimääräistä." Poken ilme oli sanoinkuvaamaton, mutta päätös pysyi, en päässyt sisään.

Seuraavana viikonloppuna toiseen kapakkaan mennessämme kävi niin, että poke uskoi minua, kun näytin hänelle HIY:n jäsenkirjaa. Silloin olin ottanut kaksi kaljaa. Sitä seuraavana viikonloppuna menimme samaan paikkaan, ja minä olin siinä kunnossa, etten olisi itsekään päästänyt itseäni sisään, mutta pidin turpani kiinni, joten tuo edellisviikolta tuttu poke ei sanonut sanaakaan.

Nykyisin aika useat poket myöntävät erheensä, kun heidän kanssaan keskustelee pari minuuttia.
 

Jurvanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Äsät!
scholl kirjoitti:
Jos käy usein samassa paikassa ja antaa vaikka perustipin 10-20e ja muistaa isomman tipin viikolla kun ei ole jonoa niin pääsee varmasti vippijononkin ohi.

Huh huh. Skollilla ei näköjään ole tosiaan viikkorahasta puutetta. Ei siinä mitään.

Tulihan tässä eräällä kerralla paikallinen Nite Trainin poke juttelemaan työpaikalle. Kyllähän se ihan partyboyn ammatilta kuulostaa. Kunhan vähän venuttaa muskelia niin naisiakin saa iskettyä. Ja pysyy suurin osa porukasta ihan kivasti kurissa.

Harvemmin on tosin (porissa, hei...) tullut käytyä poken omaavissa mestoissa, joten muuta en asiaan osaa kommentoida. Ammattihan se vaan tuokin on. Ja fiksusti käyttäytyvä tyyppi tienaa aina apinaa enemmän. Faktahan se on.

Mutta että perustippi.. huhhuh...
 

kaizu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Canucks
Kiinnostavaa, että Kalle on keskusteluissa lähes aina se kapakka, joka herättää tunteita puolesta ja vastaan. Vähän hämmästyttää näiden nimimerkkien scholl:in ja Niken katkeruus...

Voisi esim. kuvitella, että jos Kallessa tipataan korkeintaan 1,85 € viiden sentin hiluilla niin nimimerkki scholl:ille parinkympin seteleineen olisi punainen matto levitettynä. Pakosti tulee mieleen, kun ko. nimimerkki nimittää Kallen pokeja nimityksellä "vanhat P******reiät", että niinköhän se kakskymppinenkin jätti schollin seisomaan pakkaseen ?

Muutenkin on jännää, että molemmat kaverit tietävät niin paskan mestan meiningistä yllättävän paljon, että tippikulttuurikin on tullu jo selväks. Meinaan vaan, että mua ei nappaa esim. Teatteri tai Studio 51 tippaakaan, joten siks mä en käy niissä. Eikä oo mitään hajua, millasta seteliä tai suihinottoa niissä tarjotaan pokeille.
 
Viimeksi muokattu:

TBK

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sydän on KIRVEEN muotoinen!
Olen aikoinani seisoskellut usemmankin vuoden baarin ovella, joten lisätään nyt jotain tähän ketjuun.

Portsari on ravintolalle parhaimmillaan asiakkaista tuova kultakimpale, mutta pahimmillaan asiakkaita karkoittava riippakivi. Palveluammatissa on aina asiallinen käytös perusedellytys, mutta lähes yhtä vaikuttava tekijä portsarin ammatissa on tasapuolisuus. On tärkeää asiakkaan kannalta, ettei hän tunne joutuneensa minkäänlaisen syrjinnän kohteeksi tai tunne itseään eriarvoiseksi. Eli siis "vaatetuspykälää" ei sovelleta mielivaltaisesti ja ketään ei päästetä jonon ohi, ei edes maksusta. Poikkeuksen jonon ohittamisessa tekee kuitenkin VIP-asiakkaat, jos ravintola haluaa sellaisen käytännön pitää.

Tuon jonon ohittaminen rahalla voi kääntyä vielä todella pahasti portsaria vastaan. Mitä jos juuri jonon 50€:lla ohittanut kaveri käyttäytyy huonosti baarissa ja hänet pitää melkein heti sisälle päästyään poistaa ravintolasta? Vaikea sellaista asiakasta on lähteä ulos saattamaan, joka on ison määrän rahaa sinulle sisälle pääsemisestä juuri antanut. Siinä voi portsari olla vaikeassa tilanteessa. Jos joku haluaa tippiä antaa, niin antakoon sen lähtiessä tai eteispalvelumaksua suorittaessa, mutta ei mielellään sisään tulessa. Persettään ei kannata myydä.

Ja mitä tulee tuohon tipin suuruuteen, niin minulla menee se 20€-30€ tippeihin illan aikana. Tuo summa käsittää portsarille ja tarjoilijalle annettu tipin. Tarjoilijalle aina tilatessa muutama euro ja portsarille seteli lähtiessä. Lisään vielä, että minä käyn harvoin baareissa eikä minulla olisi varaa tuollaisia summia antaa, mikäli sielä useammin kävisin. Mutta silloin kun käyn, niin haluan antaa. Suomessa tämä "tippikulttuuri" on todellakin lapsen kengissä.
 

vstk

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers
TBK kirjoitti:
Ja mitä tulee tuohon tipin suuruuteen, niin minulla menee se 20€-30€ tippeihin illan aikana. Tuo summa käsittää portsarille ja tarjoilijalle annettu tipin. Tarjoilijalle aina tilatessa muutama euro ja portsarille seteli lähtiessä. Lisään vielä, että minä käyn harvoin baareissa eikä minulla olisi varaa tuollaisia summia antaa, mikäli sielä useammin kävisin. Mutta silloin kun käyn, niin haluan antaa. Suomessa tämä "tippikulttuuri" on todellakin lapsen kengissä.
Amen. Oma tapani on antaa tippiä siten, että tarjoilija pitäköön kolikot, setelit otan vastaan. Se ei minulle ole niin suuri raha jos se 20e menee illan aikana ylimääräistä. Ehkäpä juuri se tippi onkin syynä siihen etten pääse itseäni ikinä rapakuntoon juomaan? noh, kukin tavallaan.
veinikretski kirjoitti:
Tiesittekö muuten että vuosisadan alkupuolella heiltä vaadittiin suomessa 5-6 kieltä, ala oli erittäin arvostettu ja ammattitaitoa vaativa, kuinkahan monesta Tampereen tai Helsingin kuppilan ovelta vielä löytyy sellainen mies ?
Tampereelta löytyy ainakin Ravintola Hämeensilta, jolla on vielä vanhanajan ovimies ovella. Varmasti yksi vanhoillisimmista tanssiravintoloista Tampereella. En ole käynyt kuitenkaan testaamassa, vielä ei ole toinen jalka haudassa.

Edit. Sanotaan vielä tosiaan sen verran. Johtuisikohan se säännöllisestä tipistä poislähtiessä ettei minun tai seurueeni koskaan tarvitse montaakaan sekuntia jonossa olla ennenkuin ovimies vinkkaa sisälle?
 

Jeffrey

Jäsen
sopuli kirjoitti:
Yhdelle tutulle tuli tyly kommentti jonkin aikaa sitten helsinkiläisessä ravintolassa portsarilta. Käännytyslause meni tyyliin olet käynyt täällä monta kertaa, etkä ole ikinä jättänyt tippiä, et pääse sisään. Mielestäni tuo on melkoisen outoa toimintaa portsarilta, kun mies on kuitenkin ravintolassa töissä, eikä ravintoloitsijan pussista ole pois jos pokelle ei rahaa jätä.

En tiedä onko tullut jo esiin, mutta.

Portsarit ei itseasiassa ole ravintolassa töissä. Ovet on ulkoistettu ja niillä on omat firmansa. Portsarit saa rahansa narikka maksuista ja tipeistä. Jotkut ravintolat pitävät ns. takuu summaa tämän lisäksi. Että näin...
 

mendieta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Carlo Grünnin ja Juhani Tammisen FB-päivitykset
Minä en pidä koko tippaamisesta, missään tilanteessa. Minun mielestäni työnantajan tulee maksaa työntekijän palkka. Ei niin että se jää työntekijän itsensä kerjättäväksi asiakkaalta jo palveluista maksamisen lisäksi.

Olen Suomessa ravintolassa antanut tippiä ehkä kaksi kertaa. Vaasassa ei ole ongelmia tullut, vaikka en ole kukkaron nyörejä sen kummemmin avannut. Tämä on pieni kaupunki ja täällä on ainakin yökerhojen välillä todella kova kilpailu ja tuntuukin että poketkin ovat saaneet siitä johtuen selkeät ohjeet.

Ulkomailla missä tippauskulttuuri on hengissä tipit tulee maksettua maan tapojen mukaan. Silti en pidä siitä. Siinä ei mielestäni ole juurikaan järkeä.
 

scholl

Jäsen
kaizu kirjoitti:
Kiinnostavaa, että Kalle on keskusteluissa lähes aina se kapakka, joka herättää tunteita puolesta ja vastaan. Vähän hämmästyttää näiden nimimerkkien scholl:in ja Niken katkeruus...

Voisi esim. kuvitella, että jos Kallessa tipataan korkeintaan 1,85 € viiden sentin hiluilla niin nimimerkki scholl:ille parinkympin seteleineen olisi punainen matto levitettynä. Pakosti tulee mieleen, kun ko. nimimerkki nimittää Kallen pokeja nimityksellä "vanhat P******reiät", että niinköhän se kakskymppinenkin jätti schollin seisomaan pakkaseen ?

Scholl ei anna kallessa tippiä lainkaan periaatteen vuoksi ja scholl pyrkii boikotoimaan ko. paikkaa, koska se on aivan järkyttävä mesta, mutta 1-3 krt vuodessa scholl tulee jonkun kaverin ylipuhutuksi menemään ko. paikkaan, koska schollin muisti on niin lyhyt, että järkyttävä kokemus muuttuu ajan saatossa lievästi negatiiviseksi kokemukseksi ja niin maanittelun jälkeen scholl menee ja lopputulos on huono.

Ei scholl Kallelle ole katkera. Oma vikahan se on, jos scholl vierailee kaatopaikalla.
 

Viljuri

Jäsen
Oudohkon vastaanoton tuo Kalle saa myös omassa kaveripiirissäni. Itse en suosi sitä paikan nimeen liittyvistä historiallista syistä (täysin p*sk* kuningas oli tämä Kaarle XII meidän näkövinkkelistä katsottuna).

Silti kuitenkin ihmettelen paikkaan laajalti kohdistettua negatiivista suhtautumista, ehkäpä se nyt johtuu vain siitä, että paikkaa suosivat oikeus- ja kauppatieteiden opiskelijat, ainakin torstaisin, ja tylsempää seuraa on vaikea kuvitella.
 

scholl

Jäsen
Kaiser Soze kirjoitti:
Paljonkos sä yleensä saat isiltä viikkorahaa, kun lähdet ulos?

0e.

Scholl on sinkku ja uskoo laulunsanoihin, että vielä on pesää jäljellä... Siitä ehkä enemmän sinkkuketjussa, mutta tottuneena keittomiehenä ja noin 2-4 kertaa viikossa viihteellä käyvänä scholl voi sanoa sen, että nykysysteemi, missä on muita tapoja kuin poketipit on hyvä järjestelmä. Pokeille tippailu on loppupeleissä erittäin kallista ja joku joka sanoi vetävänsä baarissa 100-200 e/krt on ottanut huonot pohjat. Kyllä itsekin saa tietysti menemään sellaiset 100+ kevyestikin jos menee heikoilla pohjilla, mutta yleensä pitää muistaa myös ei paitsi se rahanmeno, vaan myöskin se, että olisi pelikunnossa baarissa. Ei toki aina heti sinne mennessä, mutta jossain vaiheessa. Jos menet selvinpäin esim. klo 24 niin pitää vetää järkyttävän nopeasti kasipromillet ja se ei tiedä hyvää. Parempi nostattaa parin promillen känni rauhallisesti. Joko ottamalla pohjia etkoilla tai nauttimalla diileistä. Diilit ovat hyvä alkuillan juttu. Halpaa kuin saippua ja ihan letkeä meininki.
Joskus menee enemmän fyrkkaa kuin joskus. En erityisemmin pidä asiasta kirjaa, mutta kyllä on tietyllä tavalla olemassa joku raja, että onko juttu sen arvoista. Viinahan ei lopu juomalla, joten joku 200e per ilta on mielestäni jo jossain määrin sairasta. Niin ja lopuksi voi sanoa sen, että todella halpojakin keikkoja on joskus tehty. Ei se fiilis tulee siitä, paljonko rahaa menee, eikä kukaan kai tarkoituksella pyri mielinmäärin tuhlaamaan.
 

Rosoh

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Leijonat, Mikko Rantanen
kaizu kirjoitti:
Kiinnostavaa, että Kalle on keskusteluissa lähes aina se kapakka, joka herättää tunteita puolesta ja vastaan. Vähän hämmästyttää näiden nimimerkkien scholl:in ja Niken katkeruus...


Kalle on Kalle. Se ei ole vuosien saatossa kokenut nousuja+tuhoja vaan porskuttaa omalla tahdillaan ja pärjää vuodesta toiseen mm. Cityn listoilla jatkuvasti mitalisijoilla tai niiden tuntumassa.

Tällä hetkellä Kalle elää jälleen laskukautta. Studio-51 vei aika paljon asiakkaita ja nyt tietty kesällä varsinkin Suomi-baari +40 asteisena ei ole mikään houkutin.

Toinen negatiivinen seikka on heidän parhaan tarjoilijan A.N:n siirtyminen muille teille. Parempaa baarityöntekijää en ole missään kohdannut ja hän oli yksi syy miksi aloin viihtymään Kallessa.

Kolmas nega on Suomi-baarin soittolistan ulkomaalaistuminen tai sitten ítse olen vanhentunut.
 

kaizu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Canucks
scholl kirjoitti:
Ei scholl Kallelle ole katkera. Oma vikahan se on, jos scholl vierailee kaatopaikalla.

Kiinnostaisi tietää, mikä schollia niissä Kallen pokeissa nyppii ??

Suomirokkibaarin junttimusasta voi hyvinkin olla montaa mieltä, mutta ne poket on kyllä mielestäni stadin parhaat...vanhempia äijiä, jotka ei pullistele missään ylikireessä lyhythihasessa, ovat kohteliaita ja palveluhenkisiä.

No tänään on torstai ja kesäloma eli Kalle kutsuu...niin ja ihan yllätäen mä en oo koskaan äänestänyt demaria ja jätän pokelle setelin lähtiessä :)
 

wilco

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK,LiPu
mendieta kirjoitti:
Ulkomailla missä tippauskulttuuri on hengissä tipit tulee maksettua maan tapojen mukaan. Silti en pidä siitä. Siinä ei mielestäni ole juurikaan järkeä.

Tuossa kerran käydessäni Kanarialla eräässä baarissa ottamassa muutaman, ja ollessani hyvin tyytyväinen palveluun, olin jättämässä tippiä. Tällöin baaritipu totesi, että anna olla, tämä on työni ja saan siitä palkan. Hieman yllätyin, kun muuten oltiin joka paikassa vonkaamassa tippiä.

Että silleen...
 

TBK

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sydän on KIRVEEN muotoinen!
mendieta kirjoitti:
Minä en pidä koko tippaamisesta, missään tilanteessa. Minun mielestäni työnantajan tulee maksaa työntekijän palkka. Ei niin että se jää työntekijän itsensä kerjättäväksi asiakkaalta jo palveluista maksamisen lisäksi.
Kyllähän se niin onkin, että työnataja sen palkan maksaa, mutta ei ole myöskään väärin noudattaa hyvää tapaa ja antaa hieman ylimääräistä, varsinkin jos on saanut hyvää palvelua. Ja Suomessa en ole missään, koskaan törmännyt ravintolatyöntekijään, joka kerjää tippiä. Sensijaan olen törmännyt tarjoilijoihin, jotka ovat hieman ihmeissään tipin saamisesta.
 

Sisäliitin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Mitenkäs sinne baariin yleensäkin saa menemään +100€? Jos edes jonkinnäköiset pohjat on ottanut niin tuo on ihan täysi mahdottomuus. Kyllä se neljäkymppiä alkaa olla aika maksimi ja siitä ei tosiaankaan millekkään portsareille senttiäkään anneta. Samoin kaikenmaailman euron "palvelumaksut" häiritsevät, aina vaan pummilla kun pääsee!
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
TBK kirjoitti:
Kyllähän se niin onkin, että työnataja sen palkan maksaa, mutta ei ole myöskään väärin noudattaa hyvää tapaa ja antaa hieman ylimääräistä, varsinkin jos on saanut hyvää palvelua.

Ihan vaan mielenkiinnosta kyselisin, mikä on portsarilta hyvää palvelua ja mikä palvelua, joka kuuluu pakolliseen narikkamaksuun?

Jos nyt omia baarireissuja muistelee, niin portsarille tulee mennessä maksettua narikkamaksu, josta vastineeksi portsari antaa muovisen läpyskän, jolla takin saa poislähtiessä takaisin. Ja, kun on lähdössä pois, läpyskä annetaan portsarille, joka laittaa takin päälle tai ojentaa sen tiskin ylitse ja kipittää aukaisemaan ovea käsi ojossa. Narikoissa yleensä myös lukee kissan kokoisin kirjaimin "emme vastaa narikasta hukkuneista vaatteista/tavaroista".

Eli mikä on se hyvä palvelu, josta portsaria pitäisi palkita 10 tai jopa 20 euron setelillä? Onko se tuo oven avaus mikä on niin kuin sitä ylimääräistä hyvää palvelua, vai mikä?
 

kaizu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Canucks
Ohmi kirjoitti:
Eli mikä on se hyvä palvelu, josta portsaria pitäisi palkita 10 tai jopa 20 euron setelillä? Onko se tuo oven avaus mikä on niin kuin sitä ylimääräistä hyvää palvelua, vai mikä?

Täytyy muistaa, ettei portsarin ainoa tehtävä ole oven avaaminen tai takin antaminen, vaan myös järjestyksen ylläpito. Poket katsovat, ettei ravintolaan tulla liian jurrissa (tämä lisää kapakan viihtyvyyttä) ja pitävät huolta turvallisuudesta.

Kyllä minusta pokelle voi hyvin sen setelin sujauttaa kapakkaillan jälkeen...varsinkin, jos meinaat tulla samaan paikkaan uudestaan.
 

Jurvanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Äsät!
wilco kirjoitti:
Tuossa kerran käydessäni Kanarialla eräässä baarissa ottamassa muutaman, ja ollessani hyvin tyytyväinen palveluun, olin jättämässä tippiä. Tällöin baaritipu totesi, että anna olla, tämä on työni ja saan siitä palkan. Hieman yllätyin, kun muuten oltiin joka paikassa vonkaamassa tippiä.

Riippunee vähän. Itse olen baarialalla kanssa työskennellyt nyt kesän ja kyllä ihmetyttää kun joku joskus ilmoittaa että "nääh. Se on tasan tuo" tai jotakin siihen suuntaan.

Itselleni ei tämä tippikulttuuri kyllä iske yhtään. Helvetin hyvästä palvelusta pitää kiittää ja ehkä antaa vähän ylimääräistä, mutta ei se saa automaattiseksi mennä.
Ei sitä nyt helvetti voi katsoa asiakasta kieroon jos ei ravintolasta poistuessaan jätä paria kolikkoa / seteliä.

Josta päästääkin kysymykseen: "mikä on tarpeeksi hyvää palvelua?". Onkos se sitten sitä, että poke sattuu joskus moikkaamaan? Toivo siitä että poke saattaisi joskus moikata? Hymyillä? Olla lyömättä? Se, että tekee työnsä ei ole tippaamisen arvoista. Luultavasti palvelu kuuluu.. no.. tuota.. Palveluammattiin? Anyone? Jos se taas menee tähän "jotta se joskus päästää jonon ohi", niin.. toverit, eikös se ole lahjontaa?

Skollille vielä: minun mielestä se on ihan pro "rehtiä" toimintaa, että lähtiessä antaa "tutulle" ovimikolle edes jotain. Vaikka molemmille. Olkoot kolikoita. Eri asia on tietysti se, jos siitä tekee vitun ison numeron. Silloin se on vain uskomattoman typerää. Mutta se, että pistää _illan lopuksi_ jotain jäljelläolevista... noh. En minä valittaisi (kautta nauraisi räkäisesti kadun toisessa päässä?)

Vitun typerää koko kulttuuri. "Why? They make the mimimum wage, don't they?"
Katsokaas Reservoir Dogsin se alkukohtaus. Siinä perustellaan aika hiton hyvin kuinka idioottimaista automaattinen tippaus on.

Eikä se sitäpaitsi jumalauta kuulu edes suomalaiseen luonteeseen. PErisuomalaisella perkeleellä
 
Viimeksi muokattu:

RASSA #13

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool sekä Roosters.
kettu666 kirjoitti:
Mitenkäs sinne baariin yleensäkin saa menemään +100€? Jos edes jonkinnäköiset pohjat on ottanut niin tuo on ihan täysi mahdottomuus. Kyllä se neljäkymppiä alkaa olla aika maksimi ja siitä ei tosiaankaan millekkään portsareille senttiäkään anneta. Samoin kaikenmaailman euron "palvelumaksut" häiritsevät, aina vaan pummilla kun pääsee!

Riippuu pitkälti siitä missä juo, mitä juo ja kuinka paljon juo?!? Itse en viitsi edes vaivautua liikenteeseen alle 150 euron matkakassaa! ISOT miehet kun ottavat, niin se ei ole mitään lasten leikkiä!

Helsingin keskustan ravintolat ovat kieltämättä hinnoitelleet itsensä sillä kuuluisalla ISOLLA kädellä mutta onneksi on olemassa vaihtoehtoja! 40 eurolla et stadissa dokaa paitsi paikallisissa, niitä 3 egen stobeja pubiruusujen parissa (ehkä joku saa viboja, joku ei)! Pohjat kuuluvat ilman muuta asiaan (enemmän tai vähemmän) mutta ei sinne kuppilaan kannata naamoissa pyrkiä, siinä ei auta edes satasen setelit.

Käsitykseni portsareista on pitkälti sama, kuin poliisistakin eli ole asiallinen niin sinullekin ollaan asiallisia (jopa ystävällisiä!), ei siihen rahaa tarvita. Poikkeuksiakin tietysti löytyy mutta onneksi stadissa on monta paikkaa mihin mennä...

Rahaa eli tippiä voi antaa, jos siltä tuntuu tai kokee tulleensa palvelluksi tavallista paremmin. Narikastahan myös maksetaan, joten en minä siitä takin siirtelystä enään mitään ylimääräistä anna, ellen vastineeksi jotain myös saa (palvelua)! Ikävä kyllä portsareiden tienestit koostuvat pääasiassa juuri näistä tipeistä ja narikkamaksuista, joten tavallaan ymmärrän myös heitä...
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
kaizu kirjoitti:
Täytyy muistaa, ettei portsarin ainoa tehtävä ole oven avaaminen tai takin antaminen, vaan myös järjestyksen ylläpito. Poket katsovat, ettei ravintolaan tulla liian jurrissa (tämä lisää kapakan viihtyvyyttä) ja pitävät huolta turvallisuudesta.

Kyllä minusta pokelle voi hyvin sen setelin sujauttaa kapakkaillan jälkeen...varsinkin, jos meinaat tulla samaan paikkaan uudestaan.

Tajusinko nyt oikein, että pokelle pitäisi antaa seteli, jos ravintolaan ei ole päästetty yhtään jurrissa olevaa asiakasta, eikä ravintolassa ole tapeltu? Vai onko setelin anto vain varmistus samaan paikkaan uudelleen päääsemisestä? Omalla kohdallani voin ainakin hyvällä omalla tunnolla jättää sellaiseen paikkaan menemättä johon ei pääse sen takia, jos on edellisellä kerralla jättänyt tipin antamatta.
 

kaizu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Canucks
Ohmi kirjoitti:
Tajusinko nyt oikein, että pokelle pitäisi antaa seteli, jos ravintolaan ei ole päästetty yhtään jurrissa olevaa asiakasta, eikä ravintolassa ole tapeltu? Vai onko setelin anto vain varmistus samaan paikkaan uudelleen päääsemisestä? .

No joo, enemmän halusin tuolla postauksellani muistuttaa, että pokeilla, ts. järjestysmiehillä on muitakin tehtäviä kuin oven avaaminen.

Myönnän myös, että pääasiallinen syy tippaamiseen on omalla kohdallani ainakin jonon ohi pääsy. Lahjontaa kyllä, mutta maksaa vaivan silloin kun sillä voittaa esim. puolen tunnin pakkasessa seisomisen.
 

TBK

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sydän on KIRVEEN muotoinen!
Ohmi kirjoitti:
Ihan vaan mielenkiinnosta kyselisin, mikä on portsarilta hyvää palvelua ja mikä palvelua, joka kuuluu pakolliseen narikkamaksuun?

Se on ihan mitä odottaa palvelulta. Minulle ainakin riittä jos portsari selvästi pyrkii tekemään työnsä kunnolla ja selvästi palvelee asiakastastaan. Minulle riittä kun olen juhlimassa ja hyvällä tuulelle, niin myös kohtaan henkilökunnassa hymyileviä ja hyväntuulisia ihmisiä. He ovat osa sitä kokonaisuutta, mikä tekee illasta onnistuneen tai epäonnistuneen.

Ja narikassa käsittääkseni ei voi lukea, että emme vastaa narikkaan jätetyistä vaatteista. Jos ravintola ei päästä asiakkaita takin kanssa sisään ja tarjoaa heille maksua vastaan narikkaa, niin ei he voi silloin luistaa vastuusta takin säilymisen suhteen. Sensijaan he voivat sanoa, etteivät he vastaa narikkaan jätetyistä arvoesineistä. Niin monta kertaa sieltä takin sisältä on hävinnyt kommunikaattori 1000€ rahaa ja tätä kaikkea yritetään saada ravintolan piikkiin. Jos asiakkaalla on narikkalappu ja hän ei sitä vastaan saa takkia, niin kyllä se ainakin minun muistikuvani mukaan menee lähes poikkeuksetta ravintolan piikistä.
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
TBK kirjoitti:
Se on ihan mitä odottaa palvelulta. Minulle ainakin riittä jos portsari selvästi pyrkii tekemään työnsä kunnolla ja selvästi palvelee asiakastastaan. Minulle riittä kun olen juhlimassa ja hyvällä tuulelle, niin myös kohtaan henkilökunnassa hymyileviä ja hyväntuulisia ihmisiä. He ovat osa sitä kokonaisuutta, mikä tekee illasta onnistuneen tai epäonnistuneen.

Saanko kysyä miksi et tippaa hymyilevää kassaneitiä kaupan kassalla. Voihan kassaneitikin tehdä päivästäsi onnistuneen verrattuna siihen, että sinua palvelisi joku vanha luuska, jolla on naama norsun vitulla 24 h/vrk.

Mielestäni asiakasystävällinen ja asiansa osaava portsari pitäisi olla itsestään selvyys, jos portsarille maksetaan palkkaa ja asiakkaalta veloitetaan vielä erikseen erinäisiä narikkamaksuja.

Asia on sitten toinen, jos portsari joutuisi elämään pelkillä tipeillä.
 

TBK

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sydän on KIRVEEN muotoinen!
Ohmi kirjoitti:
Saanko kysyä miksi et tippaa hymyilevää kassaneitiä kaupan kassalla. Voihan kassaneitikin tehdä päivästäsi onnistuneen verrattuna siihen, että sinua palvelisi joku vanha luuska, jolla on naama norsun vitulla 24 h/vrk.
Ihan hyvin voisinkin. Jos olisi paljon rahaa jne. Harvemmin vain itse lähden kauppaan juhlimaan ja odottamaan kauppa käynnistä ratkiriemukasta reissua. Kaupassa käymistä ei voi mielestäni verrata ulkona käymiseen. Kauppa on osa arkista rutiinia, mutta ulkona käyminen vaihtelua ja irtiottoa. Jos joku tuota pientä istautumistani hyvällä käytöksellä avittaa, niin en näe vääräksi häntä siiittä palkita

Ohmi kirjoitti:
Mielestäni asiakasystävällinen ja asiansa osaava portsari pitäisi olla itsestään selvyys, jos portsarille maksetaan palkkaa ja asiakkaalta veloitetaan vielä erikseen erinäisiä narikkamaksuja.

Asia on sitten toinen, jos portsari joutuisi elämään pelkillä tipeillä.
Onko se sitä? Onko se asiansa osaava ja hyvä käytöksinen portsari itsestään selvyys? Minusta tuolta löytyy suuriakin eroja. Ja ei sinun tarvitse näiden asioiden kanssa painiskella. Jos et halua antaa tippiä, niin elä anna. Ei sen luulisi olevan sinulta pois jos joku haluaa tippiä antaa. Itse kun olen ollut ravintolassa useamman vuoden töissä, niin tietynlaisesta lukkarin rakkaudesta annan tippiä.

Harvemmin portsarit pelkällä tipillä elää, mutta monessa ravintolassa portsareiden palkka tulee narikkamaksusta. Eli jos ravintolassa on kolme portsaria, he illan päätteeksi jakavat narikkan kanssan keskenään. Näihin voi liittyä jotain sellaisia sopimuksia, että esim. ravintola ottaa narikan tuotosta joka ilta 10% ja loput jää pokeille. Käytäntöjä on monia.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös