Olen poliittisesti melko oikealla ja lähellä libertaaria ajattelua, mutta kannatan myös tiettyjä perinteisesti vasemmistoon liitettäviä arvoja, kuten perustuloa ja verorahoitteista terveydenhuoltoa. Näin ollen voisin kutsua itseäni sosiaaliliberaaliksi. Ehkä tärkeimpiä poliittisia ajatuksiani:
-Mahdollisimman vapaa ja sääntelemätön markkinatalous. Uskon vapaan vaihdannan ja kilpailun tuottavan yhteisöille enemmän hyötyä kuin haittaa.
-Yksityistäisin kaiken. Siis terveydenhuollosta ja koulutuksesta lähtien. Tämä siis tarkoittaa sitä, että vastuu näiden palveluiden tuottamisesta olisi yksityisillä toimijoilla, mutta rahoituksen hoitaisi julkinen sektori. Okei, jossain syrjäseuduilla tämä ei pakolta olisi hyvä idea kilpailun puutteen vuoksi, mutta väittäisin, että isoimmissa kaupunkikeskuksissa kilpailu oikeasti voisi painaa hintoja alas.
-AY-liikkeen aseman suitsiminen. Totta kai kannatan yhdistymisen vapautta, mikä tarkoittaa sitä, että ihmiset saavat liittyä ammattiliittoihin ja määritellä työnsä hinnan. Mutta kannatan myös tämän vapauden negatiivista puolta, eli vapautta olla liittymättä. Tai siis, eihän nykyäänkään ketään pakoteta kuulumaan liittoon, mutta on väärin, että myös liittoihin kuulumattomiin sovelletaan työehtojen yleissitovuutta. Tämä sotii mielestäni yhdistymisen vapautta vastaan. Toinen mielestäni typerä asia ammattiliitoissa on niiden jäsenmaksujen verovähennysoikeus.
-Kilpailu-, vienti-, yms. tukien poistaminen. Nämä tuet vääristävät kilpailua, koska ne tuovat aina tietyille toimijoille etulyöntiaseman. Lisäksi on periaatteesta aivan hanurista, että koska nämä maksetaan verorahoista, muut markkinoilla toimivat joutuvat tukemaan kilpailijoidensa toimintaa. Eli yritystuet, maataloustuet, kulttuurimäärärahat yms. historian roskakoriin.
-Monopolien purkaminen ja ns. suojattujen alojen, kuten taksiliikenteen täydellinen vapauttaminen. Eikös ajo- ja verokortti riittäisi siihen, että kuljettaa toista ihmistä maksua vastaan? Tuokin oli vain yksi esimerkki, oikeastaan lähes kaikille aloille tulisi olla helpompi päästä toimimaan.
-Täydellinen uskonnon-, omantunnon-, mielipiteen-, ja sananvapaus. Tästä ei tarvinne enempää sanoa.
-Huumausaineet lailliseksi. Siis kaikki. Herskaa ja piriä tulee saada kioskilta. Joo, huumeet saattavat olla haitallisia ja joo, te ette tykkää, mutta mikä antaa juuri teille oikeuden päättää, arvon vitun moralistit?
-Koulutuksesta minulla ei ole aivan selkeää kantaa. Peruskoulua tosin pidän hyvänä ideana ja se tulee säilyttää, ylemmistä asteista olen ehkä sitä mieltä, että niiden alojen, joilla on työllisyyttä, koulutuksen kustantaminen tulisi olla verorahotteista, kaiken maailman ammattitaiteilijat yms. voisivat joko maksaa koulutuksensa itse, tai alkaa tehdä elämällään jotain järkevää.
-EU:sta minulla ei ole yhtenäistä kantaa joko puolesta tai vastaan. Kannattamani aatteen, liberalismin, puolesta EU voisi toimia pontevammin, muun muassa painostamalla rangaistuksen uhalla suomea luopumaan Alkon monopoliasemasta. Sen sijaan yhteisvaluuttaa pidän huonona asiana, ainakin nykyisessä muodossaan. Yleensäkin kannatan sitä, että valuuttoja voisi olla rinnakkain useampia, tämän takia pidän Bitcoinin kaltaisista ratkaisuista.
-Koska kaikilla täytyy olla kanta sukupuolineutraaliin avioliittoon, niin olen sitä mieltä, että koko käsite avioliitto tulee poistaa lainsäädännöstä. Hyväksyn tietenkin polyamoristiset suhteet, sekä vapaaehtoiset lähisukulaisten väliset suhteet. Vittuakos ne minulle kuuluu?
EDIT: Niin, myöskään ihmisen sukupuoli ei kuulu valtiolle millään tavalla. Ihmisen tulee saada muuttaa oma sukupuolensa täysin ilmoitusluontoisesti, eikä sukupuolensa muuttaneelta voi edellyttää pakkosterilisaatiota.