Playoffs 2024 välierät: Tappara (1.) – KalPa (7.)

  • 100 762
  • 1 165

Kumpi vie

  • Tappara

  • KalPa


Tulokset ovat nähtävissä vain äänestämisen jälkeen.
Suosikkijoukkue
Lukko, Rönnin ihan saatana paska pumppu
Nyt tuomareiden maalien hylkäämiset ovat menneet 1-1 ja sitä kautta laskennallisesti kaksi tasapeliä muuttuivat kummankin voitoksi varsinaisella peliajalla. Voitaisiinko mitenkään kirjoitella itse jääkiekosta tuomaritoiminnasta itkemisen sijaan? KalPa pelaa aivan uskomattoman hienoa kiekkoa ja Tapparakin vastaa siihen ajoittain todella nätillä hokilla. Silti täällä kirjoitellaan ainoastaan lahjoitusta tuomareista. Siis niinq aikuisten oikeasti. Voitaisiinko lopettaa? Minä ainakin tykkään tämän sarjan urheilullisesta annista todella paljon.
Tuomareiden hylkäämiset tasan mutta tilanne kuitenkin maaleissa 1-0 Tapparalle.

Eteenpäin.
 
Suosikkijoukkue
KalPa, Detroit Red Wings
Ensimmäisenä täytyy todeta, että toivottavasti seuraavissa peleissä tuomarilinja on sellainen, ettei tarvitse arvuutella seurojen eikä kannattajien toimesta, mitkä on säännöt.

Mutta oli kyllä todella tiukka ottelu ja erittäin nopeatempoista päästä päähän menoa! Pakko olla ylpeä KalPasta joka puolusti tiiviisti ja jatkoi oman pelin pelaamista. Paikkoja oli, mutta Heljanko on kyllä käsittämätön maalivahti. Tuli vaan mieleen, että miten iso isku olisi jos Heljanko loukkaantuisi kuten Jatkola viime keväänä.

Mitään ei ilmaiseksi saada, mutta taidetaan tästä vielä sarja saada. Perjantaina sitten tuskanhikeä valuttamaan Monttuun!
 

tapparammies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
KalPahan oli tänään parempi ja ansaitsikin jo yhden kiinnityksen. Mielestäni jalalla Tappara oli vähän heikko. Savinainen, Kontiola, Kemiläinen, ei ihan riitä vauhti ja nopeat suunnanmuutokset eivät ole herrojen vahvuus.

Tuntuu, että jotkut oikein toivoisivat Tappara-kannattajilta jotain suurta itkuvirttä hylätystä maalista, mutta tuskin on tulossa yksittäisiä käyttäjiä lukuunottamatta. Totuttu siihen, että näitä videokelauksia tulee playoffseissa ja ratkaisut sitten välillä toiseen, välillä taas toiseen suuntaan.
Tapparalla oli hyvä alku ja hyvä loppu, mutta siinä välissäkin olisi pitänyt jaksaa töitä tehdä Kalpan yritystä vastaan. Jalkanopeutta lisää, mutta ehkä vielä tärkeämpänä huolellisuutta syöttöihin jne. Ei pitäisi keltapaidoille syötellä tällä tasolla.
 

Gagarin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Olin katselemassa peliä ja ihmettelin kyllä, että mitä Tapparalle tapahtui toisella erätauolla? Meni aivan älyttömäksi sekoiluksi kiekon kanssa jatkuvasti. Toki KalPa painosti välillä hyvin, mutta painettomissakin tilanteissa ihan luokattomia syöttöjä kolmannessa erässä.

En tiedä, onko tässä nyt joku kompa? Kyllähän se tapahtui ekalla erätauolla jo, mitä tapahtui.
 
Suosikkijoukkue
Tappara
Pakko se on myöntää, että KalPa on kova. Eihän se tietenkään yllätyksenä tule puolivälierien ja tämän sarjan alun jälkeen. Hienosti jatkoivat omaa peliään kärsivällisesti ja hakivat tärkeän ja ansaitun voiton. Hieno "nousu" viime ottelun katkerasta tappiosta. Kertoo hyvin valmennetusta joukkueesta, joka luottaa omaan juttunsa.

Tappio toki harmittaa, mutta tylsäähän se olisi, sarja voitettaisiin liian helposti. Tiukkaa on ja niin pitää ollakin.

Uumoilinkin tappiota tähän väliin. Tämä on nähty monesti ennenkin, että itse tuudittaudutaan "turvallisen tuntuiseen sarjajohtoon" ja vastustajan ollessa paremmin ytimessä tulee sitten tukkaan. Toki KalPa pelasi todella hyvin ja ihan pelaamalla ansaitsi voittonsa. Tappara ei löysäillyt tai pelannut todella surkeasti, muttei pystynyt missään nimessä parhaaseenkaan.

Tappara tuli hyvin peliin ja mielestäni vei peliä ekan erän, vaikka siinäkin laukaukset menivät selvästi KalPalle. Hyökkäyksiin lähdöt onnistuivat ja peliä saatiin pyörimään KalPa-päätyyn. Toki Heljankokin joutui kerran venymään huipputorjuntaan.

Toisessa erässä peli kääntyikin sitten KalPalle. Sitkeästi savolaiset jauhavat omaa peliään ja puolustavat hyvin. Vähän kuin Tapolan Tappara. Tappara oli ensimmäisen erän jälkeen sormi suussa hyökkäyspelinsä kanssa. Toki ajoitukset yms. olivat muutenkin pielessä, mutta varmasti KalPa oli tätä vahvasti edesauttamassa.

Kuten moneen kertaan mainittu, Tapparan taso heilahtelee pelien sisällä turhan paljon, eikä lähellekään ehjiin 60-minuuttisiin pystytä. Silti usein tasaiset pelin on kauden aikana pystytty loistavan maalivahdin ja tehokkaiden paikkojen hyödyntämisen avulla voitoiksi. Tänään ei sentään.

Synkkyyteen ei ole syytä vaipua, mutta Tapparan pitää taas pystyä nostaa tasoaan, jotta sarjan momentum saadaan käännettyä. Saapa nähdä, pystyykö tämä Tappara siihen. TPS-sarjassa parannettiin sarjan mittaan, mutta sen alku olikin tämän sarjan alkua heikompi ja KalPa on vielä Tepsiäkin kovempi vastus.

Viime vuosina Tappara on tarpeen tullen ollut todella hyvä kiristämään ruuvia ja parantamaan heikomman pelin jälkeen. Nyt on kuitenkin taas uusi joukkue, uudet koutsit ja uudet systeemit. Ei voi liikaa luottaa "voittamisen kulttuuriin". Onneksi on kaksi voittoa alla, vaikka KalPa on pelejä enemmän hallinnut.

Erittäin mielenkiintoista nähdä, miten sarja tästä lähtee kehittymään.
 

Spine

Jäsen
Suosikkijoukkue
Uramaton Turun Palloseura
Hyvä Kalpa ! Aikamoinen pellejätkä toi Savinainen vittu että mä nautin kun hänellä ja Komarovin urat loppuvat.

Tiedän, että @pullaristo pahoitteli jo viestiä, mutta mielestäni nämä Komarovit, Tikat, Nurmet ja Savinaiset tuovat väriä ja eloa Liigaan. Liiga olisi entistä tylsempi jos siellä heiluisi joka jengissä pelkkiä hajuttomia ja mauttomia pelaajia.
 
Suosikkijoukkue
Tappara
Ihan kuin olisin itse ylläolevan kirjoittanut. Eka peli aika 50-50, toka peli kalpan vikaa vajaata kymppiä lukuunottamatta ja tämä matsi hyvin pitkälti kalpalle.

Siellä kalpan penkin takana selvösti osataan myös "pelata" ja säätää tekemistä vastustajan tekemisien mukaan. Tuttu juttu edellisestä sarjasta. Nytkö se valmentajien välinen tasoero alkaa näkyä? Ei enää Heljanko ja huippuyksilöt riitä, kun vastassa on hyvin valmennettu joukkue, joka pelaa myös joukkueena ja hyvällä motivaatiolla.

Seuraavaa peliä ja siinä tapahtuvia tapahtumia odotellessa.
En välttämättä näkisi tätä taktisena erona, ehkä enemmänkin henkimaailman asioina. Ei olla ihan valmiina joka erässä painamaan täysillä omaa peliä. Voi olla että tietyillä pakeilla varsinkin painais jaloissa tuo meininki.
Ekassa erässä kuitenkin Tappara vei välillä hyvin. Kolmannessa erässä tuli käsittämätön määrä huolimattomia syöttöjä ja ratkaisuja.
Levchi on tästä hyvä esimerkki. Välillä ottaa joukkueen reppuselkään ja on todella dominoiva pelaaja. Se vaatii sen tietyn napsun vaan, että siihen moodiin pääsee. Kuten ratkaiseva TPS pelin väärin tuomittu korka maila. Silloin pysäyttämätön.
Usein pisteitä tulee tasaisesti peruspelillä. Ja tuntuu että yli puoli kautta painaa puolivaloilla.
 

pullaristo

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS sekä muut yritteliäät ja joukkueet
Tiedän, että @pullaristo pahoitteli jo viestiä, mutta mielestäni nämä Komarovit, Tikat, Nurmet ja Savinaiset tuovat väriä ja eloa Liigaan. Liiga olisi entistä tylsempi jos siellä heiluisi joka jengissä pelkkiä hajuttomia ja mauttomia pelaajia.
Joo onhän se noinkin että tuovat väriä. Sitä mä oon välillä itse miettiny että tekee vaikka esim Nurmi mitä vaan niin TPSn kannattajana sitä melkeen aina nauttii siitä näkee asian positiivisena j.ne , mutta jos esim Savinainen tekee saman asian niin sitä ei sulata ihan helpolla, jos ollenkaan :) Nyt tässä välieräparissa oon nauttinut isosti kun seurannut Lantan pelaamista, aika varma että kyseinen herra ärsyttäisi jos olisi TPS nyt Tapparan paikalla:) Nämä on näitä:)
 

Ojane

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Paikalla olleena jotenkin alkoi tuntumaan, että parin pelatun erän jälkeen peli ei ollut kummallakaan joukkueella kummoista. Kumpikaan ei saanut oikein tehtyä maalia ja jotenkin pelaajat puutuivat tuohon. Sitten kun Kalpa teki voittomaalinsa aloitettiin vasta jonkinlainen yrittäminen. Mut nää on näitä. Jokainen peli pitää voittaa pelaamalla, jotta saa sulan hattuun. Perjantaina seuraava yritys. Kalpa on ehkä paras joukkue näissä tasaa pelatuissa peleissä ja pystyvät tekemään voittoisat ratkaisut oikealla hetkellä, kuten Ilves sarjassa nähtiin.
 

Libero

Jäsen
Suosikkijoukkue
Out of office
Tässä sarjassa voi käydä ihan miten vaan. Kärsivällisyys ja liike avainasemassa. Näissä jopa pieni edge keltaiselle. Toisessa vaakakupissa fyysisyys, kokemus ja Heljanko. Vaihto kerrallaan eteenpäin, mitäpä sitä muutakaan voi ja Jutilta lisätiedot.

Ilo huomata, että KalPan lumipallo on edelleen valkoinen ja pyörii. Kusiset hetket pitää unohtaa.
 

hyperion

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Musta tuntuu että tämän päivän peli oli ns. overshootti Tapparalta puolustamisen suuntaan. KalPa on onnistunut luomaan kahdessa ekassa pelissä sellaisen "vaaran" tai "vaarallisuuden" tunteen hyökkäyksellisesti, on ollut paljon 2-1 -hyökkäyksiä ja puolittaisia läpiajoja, ja vaarallisia syötönnkatkoja ja kääntöjä, ja luulen että Grönborg oli painottanut juttuja millä tätä vaaran tunnetta pyrittiin poistamaan jäältä. Mutta se meni vaan liian pitkälle, ja Tapparalla ei jäänyt hyökkäyspeliä jäljelle enää järkevällä tavalla. Kaksi päästettyä maalia on sellainen luku että keskimäärin sillä voittaa itseasiassa ottelun, koska Liiga-pelissä tehdään keskimäärin noin 5 maalia per peli (riippuu hieman kaudesta ja otannan pituudesta, voi olla 4,8 tai 5,29 mutta sillä ei ole väliä, ei muuta pointtia). Mutta itse ei saisi jäädä yhteen tehtyyn.

Toisaalta olen sitä mieltä että tuota vaaran tunne -ruuvia tänään onnistuttiin kyllä ruuvaamaan alas, ihan katsojana tilannetta arvioiden.

Ihan mielenkiinnolla odotan sitä miltä seuraava peli näyttää. Todella harmi että pelataan vasta perjantaina. Tästä viime kaudella mm. Lehterä valitetteli, että playoffsien lehmänhermoinen ottelutahti ei ehkä anna oikeutta kiihkeälle kiekolle jota tässä pitäisi pelata. Toki ymmärrän että taloutta tässä optimoitaneen, mutta silti. Mitä järkeä odotella perjantaihin.
 

xkouhiax

Jäsen
Suosikkijoukkue
Panthers
Olin katselemassa peliä ja ihmettelin kyllä, että mitä Tapparalle tapahtui toisella erätauolla? Meni aivan älyttömäksi sekoiluksi kiekon kanssa jatkuvasti. Toki KalPa painosti välillä hyvin, mutta painettomissakin tilanteissa ihan luokattomia syöttöjä kolmannessa erässä.
Samaa katselin hallissa. Tapparalta aivan järkyttävän iso tasonlasku kolmanteen erään kiekollisessa huolellisuudessa ja ylipäätään tuntui fokus hävinneen pelistä. Oikea joukkue voitti kolmannen erän jälkeen.
 

Western

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Oilers, Liverpool, Roki
Mukava että KalPakin sai palkinnon hyvälle tekemiselleen sarjassa. Täydellisen ansaittu voitto sille tänään. Saattaapa se tulla perjantaina sarjassa tasoihinkin. Voi sitä läpsytyksen määrää! Uskon Tapparan väijytyskiekon kuitenkin purevan ja selvittävän itsensä finaaleihin viimeistään kutospelissä Kuopiossa.
 

hyperion

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Musta tuntuu että tämän päivän peli oli ns. overshootti Tapparalta puolustamisen suuntaan. KalPa on onnistunut luomaan kahdessa ekassa pelissä sellaisen "vaaran" tai "vaarallisuuden" tunteen hyökkäyksellisesti, on ollut paljon 2-1 -hyökkäyksiä ja puolittaisia läpiajoja, ja vaarallisia syötönnkatkoja ja kääntöjä, ja luulen että Grönborg oli painottanut juttuja millä tätä vaaran tunnetta pyrittiin poistamaan jäältä. Mutta se meni vaan liian pitkälle, ja Tapparalla ei jäänyt hyökkäyspeliä jäljelle enää järkevällä tavalla. Kaksi päästettyä maalia on sellainen luku että keskimäärin sillä voittaa itseasiassa ottelun, koska Liiga-pelissä tehdään keskimäärin noin 5 maalia per peli (riippuu hieman kaudesta ja otannan pituudesta, voi olla 4,8 tai 5,29 mutta sillä ei ole väliä, ei muuta pointtia). Mutta itse ei saisi jäädä yhteen tehtyyn.

Toisaalta olen sitä mieltä että tuota vaaran tunne -ruuvia tänään onnistuttiin kyllä ruuvaamaan alas, ihan katsojana tilannetta arvioiden.
Vastaan itselleni kun muokkausaika meni ohi jo.

Mietiskelin tässä omia tekstejäni ja mulla itsellä on fiilis että saatan olla jopa jotenkin oikeassa. Kolmannen erän epävarmuus tänään taas johtui mahdollisesti siitä, että peliä koitettiin muuttaa mutta pelaajat eivät ymmärtäneet samalla tavalla sitä, miten ja mille tasolle.

Ja jos tästä on kyse niin mun mielestä Grönborg voisi todeta että hei, epäonnistunut experimentti, pelataan tämä sarja nyt sitä avointa kiekkoa mitä 2 ekaa peliäkin pelattiin. Siellä on riskiä, YV-hyökkäyksiä tulee tulemaan, mutta pitäisi kyllä myös toisessa päässä kolista. Pelataan hurlumheitä ja katsotaan lopuksi kumpi voittaa. Tappara kuitenkin lopuksi voitti ne 2 ekaa.

Voin mä ihan hakoteillä olla, mutta tämmöistä mietin. Ennustan että perjantaina Kuopiossa nähdään runsasmaalisempi ottelu kuin tänään jossa tuntuu olevan enemmän vauhtia ja ehkä jopa coast-to-coastia. Kahtellaan osuuko.
 

Paha-Koljo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Olipahan peli. Kalpa tuli kentälle todella hyvällä sykkeellä, ja näkihän sen, että nyt oli jo vähän tarvetta voittaa. Oli meilläkin hyviä hetkiä, mutta Kalpan peli tämä oli.

Tuomarit veti pääasiassa ihan hyvin. Joitain pikkukakkosia olisin ehkä mielelläni nähnyt, mutta ainakin maalin hyväksyminen (Keskinen) ja hylkääminen (Kemiläinen) menivät oikein. Jälkimmäinen vissiin vähän samalla periaatteella kuin se edellispelin 5–2-maali.

Tiukkaa sarjaa pukkaa! Hyvä niin, jännitys se suola näissä on. Perjantaina Niiralaan!
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös