Pitäisikö rakettimyynti kieltää kokonaan?

  • 31 006
  • 267

Pitäisikö rakettimyynti kieltää kokonaan?

  • Kyllä pitäisi, ammattilaiset hoitakoot ilotulitukset

    Ääniä: 181 46,1%
  • Ei pitäisi, sallitaan rakettimyynti yksityisille uv:n aattona

    Ääniä: 212 53,9%

  • Äänestäjiä
    393
Suosikkijoukkue
Suomen suurin ja kaunein
Kerran haluat keskutella aiheesta, niin mikä sinun kantasi on tähän aiheeseen? Millä tavalla pystyttäisiin paremmin välttymään näiltä ilotulitteiden aiheuttamilta omaisuusvahingoilta joista osa tehdään tahallaan? Ei tuoda tähän enää jossitteluita eikä eläimiä.

Mitä tulee kynttilöiden polttamiseen ja niistä aiheutuviin tulipaloihin, niin siinä saa ihminen useasti syyttää ihan vain itseään, kun taas ilotulitteista aiheutuneita vahinkoja tehdään usein tarkoituksella. Enkä tarkoita tällä nyt sitä, että kukaan tahallaan ampuisi rakettia päiväkotiin tai toisen taloon. On pienempiäkin omaisuusvahinkoja, kuten postilaatikot, roskakatokset jne.

Kyllä noita paukapäitä riittää jotka eivät piittaa omasta tai muiden turvallisuudesta. Minä en itse ymmärrä miksi vanhemmat luovuttavat lapsille ilotulitteita. Pitäisi olla aivan selvää, että sen kilteimmät vesselinkään harkintakyky ei välttämättä riitä kun tyhmyys tapaa tiivistyä porukassa. Eli mielestäni pitäisi jollakin tavalla vaikuttaa näiden ihmisten asenteisiin. Minä olin poikien iloksi hankkinut muutaman raketin ja siinä oli muidenkin kersoja katselamassa. Kerroin, että vain minä täysi-ikäisenä olen oikeutettu näitä ampumaan ja määräsin lapset riviin turvallisen matkan päähän. Suojalasit päässä ja vesiselvänä. Raketit suunnattu pois asutuksesta ja ihmisistä. Jotkut lapset yritti jopa pummia minulta jotain raketteja, mutta kerroin ikärajoista ja vastuusta joka siirtyisi minulle jos pommit luovuttaisin alaikäisen käsiin.

Mielestäni jos kaikki toimisi kuten minä toimin niin näitä vahinkoja ei sattuisi kuin erittäin huonolla tuurilla. Nyt varmasti suurimmin osin välinpitämättömyyden vuoksi. Toisen omaisuuden tärveleminen taas ei ole välinpitämättömyyttä vain silkkaa kusipäisyyttä.

EDIT: Lisättäköön muuten vielä, että kannoimme yhtä monta roskaa pois alueelta kuin toimme. Oikeastaan enemmän, koska myös muiden lapset osallistuivat esimerkistä siivoustalkoisiin.
 

Oijennus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Kyllä noita paukapäitä riittää jotka eivät piittaa omasta tai muiden turvallisuudesta. Minä en itse ymmärrä miksi vanhemmat luovuttavat lapsille ilotulitteita. Pitäisi olla aivan selvää, että sen kilteimmät vesselinkään harkintakyky ei välttämättä riitä kun tyhmyys tapaa tiivistyä porukassa. Eli mielestäni pitäisi jollakin tavalla vaikuttaa näiden ihmisten asenteisiin. Minä olin poikien iloksi hankkinut muutaman raketin ja siinä oli muidenkin kersoja katselamassa. Kerroin, että vain minä täysi-ikäisenä olen oikeutettu näitä ampumaan ja määräsin lapset riviin turvallisen matkan päähän. Suojalasit päässä ja vesiselvänä. Raketit suunnattu pois asutuksesta ja ihmisistä. Jotkut lapset yritti jopa pummia minulta jotain raketteja, mutta kerroin ikärajoista ja vastuusta joka siirtyisi minulle jos pommit luovuttaisin alaikäisen käsiin.

Mielestäni jos kaikki toimisi kuten minä toimin niin näitä vahinkoja ei sattuisi kuin erittäin huonolla tuurilla. Nyt varmasti suurimmin osin välinpitämättömyyden vuoksi. Toisen omaisuuden tärveleminen taas ei ole välinpitämättömyyttä vain silkkaa kusipäisyyttä.

No nyt tuli hyvä teksti. Näistä ollaan täysin samaa mieltä kaikessa. Ongelma vain on se, että kun läheskään kaikki ei näin toimi. Edelleen näkisin yhdeksi ratkaisuksi sen, että kunta määrittelisi tietyt pisteet missä raketteja saa lähetellä. Jokaisesta kunnasta ja kaupungista löytyy puistoja, uimarantoja tai esim. pelikenttiä missä näitä raketteja voitaisiin räjäytellä. Poissa pieniltä kujilta / katujen varsilta missä raketti saattaa yllättävän helpostikin suuntautua naapurin seinään, vaikka olisi kuinka huolellinen ja vesiselvä.
Myös tulitteista tulevat jätteet olisi näin helpompi siivota pois.

Lisään vielä, että tässä minun ehdotuksessani toki henkilövahinkojen riskit kasvavat, mutta ne on henkilökohtaisia valintoja.
 

Jääkaappi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liiga
Jos nyt unohdetaan kaikki ukkosten ja viinan kieltämiset, ynnä muut hölmöt argumentit.

- Nykyinen ampumisaika on mielestäni hyvä. Ehkä sitä voisi loppupäästä vielä tunnilla supistaa, mutta tällä tuskin on mitään käytännös merkitystä. Tuossa vaiheessa kellokin alkaa olemaan jo sen verran, että poliiseilla on kaupungilla muutakin tekemistä kuin jahdata thunder kingejä ampuvia pikkupoikia. "Aloitusajan" pitäisin ehdottomasti kello kuudessa, ihan jo lapsiperheiden vuoksi.

- Ampumiselle ennen sallittua aikaa ei kai hirveästi ole tehtävissä? Ainoa keino tähän lienee myyntiajankohdan supistaminen. Ilotulitteet myyntiin vaikkapa 30.-31, niin aivan varmasti jokainen ehtisi ostamaan haluamansa. Tähän liittyen vielä sellainen sivuhuomio, kun kaikki aina syyttävät vanhempia siitä, että antavat ilotulitteita lastensa käyttöön, niin eiköhän tässäkin päde sama homma kuin tupakassa ja alkoholissa, eli se juuri ajokortin saanut 18-vuotias Viljami hakee alaikäisille kavereilleen pommeja.. Tämä lienee se suurin ongelmaryhmä, veikkaisin.

- Määritetyt ampua-alueet ovat sikäli hyvä idea, mutta a) valvominen hyvin vaikeaa b) alueita pitäisi olla joko tarpeeksi paljon, tai niiden pitäisi olla tarpeeksi suuria, jotta kaikki mahtuisivat alueelle ilman, että väen paljouden vuoksi syntyisi vaaraa.

- "Ilotuliteajokortti" tms. muu luvanvarainen toiminta on sikäli hyvä idea sekin, mutta taitaa tässäkin olla valvominen mahdotonta. Varsinkin jos ilotulitteita myytäisiin edelleen käytännössä jokaisessa kaupassa.

- Ehkä pitäisi vain määrittää hieman tiukemmat säännöt ja ennen kaikkea painottaa sitä, että poliisi valvoo niitä tarkemmin ja puuttuu vaarallisessa paikassa ammuttaviin ilotulitteisiin herkemmin.
 

Rööri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Miksei nämä totalitaristit muuta esim. Pohjois-Koreaan? Mikä siinä on, että toisilta pitäisi aina kieltää jotain jos ei itselle maistu. Koiraihmiset (hyi vittu mitä jengiä) varmasti seuraavaksi vaativat kuohuvatkin myytäväksi hanapakkauksista, koska on olemassa riski siitä, että pullo rikkoutuu. Usko koiraihmisiin palautuisi vain jok'ikinen valittaja myöntäisi vain trollanneensa.

PS: Viekää Päivi Räsänen mennessänne. En tiedä onko koiraihminen, mutta sopii kyllä laumaan.

Noooh, äläs ny. Vaikka nämä ilotulitteet tullaankin koirani vuoksi kieltämään yksityisiltä, niin jäähän sulle vielä sädetikut. Vuoden päästä jos pukkaa nuoskakeliä, niin voit tökätä sädehtivän tikun lumppariin ja lingota sen taivaalle. Vesipäät kiljuvat rivissä riemusta, niin hoituu tuo äänimaisemakin. Nakkelun lomassa voit napata sitä kuohuvaakin, niin et ole noin ärrin murrin heti alkuvuodesta.

PS: Ilman uskoasi olen eksynyt ja neuvoton.
 

Theofilus

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Tarkoitatko, että ilman ilotulitteita ihmiset sytyttelis taloja, roskakatoksia, maastopaloja sun muita ihan huvikseen? Omat tuntemukset ja myöskään tilastot eivät tue tuota väitettä lainkaan. Viinaa juodaan muinakin juhlapyhinä, mutta uuden vuoden kaltaista yleensä toisten omaisuuteen kohdistuvaa hävitystä ei ole havaittavissa.

Tarkoitin nimenomaan niitä vahinkoja, en näitä esim. postilaatikoihin kohdistuvia vahingontekoja.

Kännipäissään ihmiset saavat helposti taloja palamaan huolimattoman saunan sytyttämisen seurauksena, kynttilöillä jne. Ilotulitteiden kieltäminen tuskin aiheuttaisi merkittävää muutosta nimenomaan näiihn humalapäissään tapahtuviin vahinkoihin.
 
Suosikkijoukkue
JYP, Vatanen, Blackhawks
Aiemmassa kirjoituksessani jätin tarkoituksella huomiotta rakennuspalot, koska ne pääosin eivät johdu sinällään ilotulitteista, vaan niiden väärinkäytöstä. Monesti alkoholilla on osuutta asiaan. Ilotulitteet ovat erittäin turvallisia oikein käytettynä. Kuten auto, ompelukone tai lääkkeetkin. Väärinkäytettynä jokaisesta koituu haittaa, muttei se tarkoita sitä että ne pitäisi kaikki kieltää.

Itseasiassa olisi hyvä, jos riittävän tiuhaan nimettäisiin sallittuja ampumispaikkoja. Esimerkiksi kaikki puistot jne. Jokainen alue muodostaisi tavallaan erillisen ampumisnäytöksen. Lisäksi se parhaimmillaan pitäisi alueet puhtaampina roskista, yleisen paineen keräämiseen ollessa suurempi. Lisäksi kaikki isoja ilmapommeja (esim. Kunkkutykkiä, Jättitykkiä jne) pienemmät räjähtävät tuotteet voitaisiin kieltää.
 

TQoFE

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK, FREE SCHOLL!
Eri asia on se, että paukkuaralle koiralle (muista elikoista en tiedä) ei tosiaankaan kannata lässyttää eikä sitä kannata hukuttaa silittelyihin, vaan käyttäytyä mahdollisimman tavallisesti. Tällä tavalla koira ei opi ennakoimaan tilanteen olevan poikkeuksellinen ja pelottava. Pelkäävän koiran oloa voi helpottaa rauhoittavilla lääkkeillä tai feromonihaihduttimella eikä sitä saa jättää yksin pelkäämään.

Näinhän minä nimenomaan kirjoitinkin. Ja ei entuudestaan traumoja saaneen eläimen saa kyllä opetettua pelkäämään, jos aloittaa hössöttämisen ja hätäilyn heti kun ensimmäiset raketit ammutaan.

En muuten ole koskaan ostanut raketteja, ampunutkin viimeksi yli 10 vuotta sitten. En silti ole valmis kieltämään riemua muilta. Sivullisille aiheutuvat vahingot ovat toki ikäviä, mutta mikäli joku varomattomuudellaan aiheuttaa itselleen vammoja, syyllinen löytyy vain peilistä. Alle 15-vuotias ei ole rikosoikeudellisessa vastuussa teoistaan, mutta ikärajan voisi kyllä pudottaa vaikka 12 vuoteen ja siitä nuorempien osalta vanhemmat vastuuseen.
 

lapa78

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lexaa
Alle 15-vuotias ei ole rikosoikeudellisessa vastuussa teoistaan, mutta ikärajan voisi kyllä pudottaa vaikka 12 vuoteen ja siitä nuorempien osalta vanhemmat vastuuseen.

Rankka offtopic.

Joo, ei ole rikosoikeudellisessa vastuussa, mutta korvausvelvollinen on. Eli kyllä se töhöily voi käydä myös nuorena kalliiksi.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Mikäli olen TQoFE:n viestejä ymmärtänyt edes jotakuinkin oikein niin olen valmis allekirjoittamaan ne varsin pitkälti - toki yksittäistapauksissa on myös otettava huomioon koiran (tai minkä tahansa lemmikin) persoona mutta yleisesti olen hyvin pitkälti samoilla linjoilla hänen kanssa.

Meille hankittiin ensimmäinen koira joskus 1981, eikä tuolloin juurikaan räjäytelty uudenvuoden pommeja mutta muuten kyllä erilaisia pommeja sai ostettua useammastakin liikkeestä aina ja niitä räjäyteltiin ympäri vuoden - eli reilut kymmenen ikäisenä ostin niin kiinalaisia kuin myös tykinlaukauksia. Mutta en muista että yksikään perheemme koira olisi tuolloin säikähdellyt ainoatakaan pommia tai rakettia.

Myöhemmin niin äidilläni kuin myös minulla on ollut useita koiria enkä ole havainnut niissä ainoassakaan minkään sortin paukkuarkuutta ja sanoisin, että eräs syy tähän on se, että koirat on jo pennuista pitäen totutettu erilaisiin ääniin ja jopa hyvin voimakkaisiin ääniin - kuten haulikon laukauksiin tms. Ja vaikka koiraa ei olisi mahdollista totuttaa haulikon laukauksiin niin olen sitä mieltä, että joko omistaja tai kasvattaja voi totuttaa koiransa muihin voimakkaisiin ääniin ja se tulee myös helpottamaan koiran elämää jatkossa esim. vuodenvaihteen tietämissä, eikä koira tällöin pelkää niin paljon voimakkaita ääniä ja ole niin arka erilaisille paukuille.

On tietenkin huomioitava se, että koirat - kuin myös muut eläimet ovat yksilöitä - ja jos huomaa, että oma lemmikki on paukkuarka se reagoi voimakkaasti koviin ääniin, on fiksua, että omistaja koettaa ottaa tämän huomioon tavalla tai toisella - mutta tällöinkään hössöttäminen ei ole se paras reagointikeino. Sanoisin kuitenkin, että jos koiran saa kasvattaa pennusta alkaen niin omistajan toimilla on suuren suuri vaikutus sille millä tavalla koira käyttäytyy pommien räjähdellessä ympärillä. Muihin lemmikkeihin en nyt ota kantaa kun minulla ei ole kokemusta kissoista tahi hevosista.

vlad.
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Tein olkinuken tähän vain sen vuoksi, että huomaisit kuinka sinunkin argumenttisi perustuu pelkkään jossittelun. Totta kai se ottaisi aivoon jos kämppä palaisi, mutta pelkästään tuon mahdollisuuden vuoksi en ole lisäämässä kieltoja. Jouluisin kämppiä palaa kynttilöiden vuoksi ja 99 polttaa kynttilöitä vain siksi, että se näyttää kauniilta. Vituttaisiko jos paritalon puolikas palaisi, koska naapurin mummo piti tuikkuja verhojen vieressä. En tajua miksi tämä keskustelu pitää viedä tällaiselle tasolle.
Paljonko koko jounpyhinä sattui kynttilöistä sun muusta aiheutuneita paloja verrattuna muutaman tunnin jaksoon uutenavuotena. Kaikki tapahtumat löytyy vaivattomasti netistä.

Lisäksi kannattaa muistaa, että kynttilän polttajat, kinkunpaistajat ja saunanlämmittäjät aiheuttavat vahinkoa yleensä itselleen ja omalle omaisuudelleen. Raketeilla ja pommeilla aiheutetaan vahinkoa pääasiassa toisten omaisuudelle.



Sent from my ME173X using Tapatalk
 

Buccaneer

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Tuomo Ruutu, Sean Bergenheim
Itse kannatan ilotulitekaupan vapauttamista => kaikki paukkuja, pommeja ja raketteja, joita saa myydä uuden vuoden edellä, saisi myydä ja paukutella ympäri vuoden. Alaikäisille myytäisiin vain papatteja ja muita pikkusähikäisiä. Postilaatikoiden rikkkominen ja muu ilkivalta paukuilla rikolliseksi toiminnaksi kuten muukin ilkivalta. Paukuttelijoille korvausvastuu paukuillaan mahdollisesti aiheuttamista tulipaloista yms. vastaavista vahingoista.

Eli äänestää ei tässä voinut, niin oli järjettömän paskoja vaihtoehtoja.

Kyllä esim. koiranomistajien pitää koiran hankkiessaan tiedostaa, että koiran omistamiseen liittyy sekä hyviä että huonoja puolia. Yksi huonoista on se, että jos sattuu paukkuarka koira, niin se saattaa joskus pelästyä. Ei omakaan koirani uuden vuoden pommeista riemuissaan ole, mutta ei silti tulisi mieleenikään vaatia ilotulitemyynnin rajoittamista muilta sen takia että itse olen vaikeuttanut elämääni hankkimalla ilotulitteille herkän elikon.
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Näinhän minä nimenomaan kirjoitinkin. Ja ei entuudestaan traumoja saaneen eläimen saa kyllä opetettua pelkäämään, jos aloittaa hössöttämisen ja hätäilyn heti kun ensimmäiset raketit ammutaan.
En ole koskaan kuullut kenenkään koirasta tulleen paukkuaran sen takia, että sille lässytetään ja hössöillään rakettien ampumisen alettua ja tunnen aika ison määrän koiranomistajia. Ehkäpä sinulla on tästä jotain empiiristä kokemusta vai perustuuko mielipiteesi vaan mutuun?
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
En ole koskaan kuullut kenenkään koirasta tulleen paukkuaran sen takia, että sille lässytetään ja hössöillään rakettien ampumisen alettua ja tunnen aika ison määrän koiranomistajia. Ehkäpä sinulla on tästä jotain empiiristä kokemusta vai perustuuko mielipiteesi vaan mutuun?

Kysymystä ei esitetty minulle mutta saanen todeta kuitenkin sen, että koiran (pennun) omistajan käyttäytymisellä voi olla suuren suuri vaikutus sille millainen koirasta kasvaa aikuistuttuaan. Seuraava ei suoranaisesti liity paukkuarkuuteen, mutta havainnollistavana esimerkkinä siitä kuinka omistaja voi kasvattaa pennusta aran koiran. Eli tavattoman usein kadulla näkee koiranpentuja omistajineen ja toisen koiran - usein isomman, mutta ei aina - tullessa lähemmäs pentu nostetaan syliin ja sille ryhdytään lepertelemään omistajan toimesta tai jopa käännetään pentu sellaiseen asentoon ettei se voi nähdä tulevaa koiraa, ja mitä tästä kaikesta pahimmillaan seuraa? Seuraus on se, että pentu ehdollistetaan omistajan toimesta pelkäämään ja varomaan toisia koiria ja jos samainen omistaja toimii kaikessa pennun kanssa samalla tavalla eli vieras on pelottava, kovat äänet ovat pelottavia etc. tällöin seurauksena on suurella todennäköisyydellä arka ja pelokas koira. Ja voisin kuvitella, että hössöttävä ja lepertelevä ja jopa panikoiva omistaja voi tehdä muuten tervehenkisestä pennusta paukkuaran omalla käytöksellään.

Edellinen ei tietty päde kaikkiin koiriin vaan on jokainen koira on yksilö ja jotkut ovat arempia kuin toiset ja omistajan (sekä kasvattajan) on huomioitava tämä omassa toiminnassaan. Tukemalla ja kannustamalla koiraa kohtaamaan pelottavia tilanteita arkuudesta voidaan päästä eroon. Ja mikäli siitä ei päästä eroon (esim. paukkuarkuus) on tällöin omistajan omalla toiminnallaan tehtävä koiran elämästä näinä hetkinä jollon paukkuu kovasti inhimillisesti katsoen niin turvallinen ja rauhallinen kuin mahdollista.

vlad.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Varsin hauska vääntöketju. Tuskin maltan odottaa, että kelloja siirretään ja saadaan taas vastaavat hulinat aikaiseksi, kun osan porukan elämä tuhoutuu.

Tästä asiasta olen vähän kahden vaiheilla, koska pienintäkään järkeä tässä paukuttelussa ei ole. Ei sitä silti kai voi kokonaan kieltääkään.

Hyvin tulee mieleen lapsuus, kun oli todella jännää paukutella kaikkea, kun pommit oli jonkun kaverin mutsin kautta haalittu tai mistä ikinä. Se oli onnellista aikaa se, mutta nyt hieman vanhempana vähän vähemmän saisi pommitella.

Ei kielletä, mutta joku roti pitäisi olla. Yksi vaihtoehto tosiaan voisi olla se ison sakon mahdollisuus pelotteena. Maailmassa on maita missä esimerkiksi julkijuopottelu on niin kovalla kädellä sanktioitu, että sitä ei edes juuri tapahdu.
 

topdog

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Ei kyllä löydy sympatiaa näille koiranomistajille jotka kitisee klo 18-02 tapahtuvaan paukutteluun! Ja tämähän siis vain 1 päivän ajan! Kadut ja kujat täynnä koiran paskaa 365 päivää vuodessa! Jopa lasten leikkipuistossa lapseni housut ja kengät tässä koiranpaskassa. Se on kiva kun taas tässä yhtenä päivänä astuin paskaan ja lähdin autolla töihin. Vasta töissä huomasin ulosteen kengässä ja sitä oli kiva putsailla vessassa. Töiden jälkeen autoon ja kas kummaa jarrupoljin paskassa! Tää sopisi myös vitutusketjuun mut menköön tänne!

Lähetetty minun SM-N9005 laitteesta Tapatalkilla
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Ei tähän "rakettiongelmaan" ole ratkaisu minkäänlaiset sakot, "ampumiskortit" tai itse toiminnan lyhentäminen. Kuka edes viitsii/jaksaa/ehtii näitä asioita valvoa? Poliisiko? Huutonaurua. Eiköhän kytillä ole muutakin tekemistä kuin valvoa kyseisiä heidänkin mielestään aivan vitun turhia asioita. Suomi elää kansallaan niin ylivoimaisesti paukuttelun mukaan uutena vuotena ettei mikään voima asiaa pysty kumoamaan. Hyvänä esimerkkinä nykyinen laki, joka määrää ajan ja paikan paukutteluille. Ei vittu voisi ihmisiä vähempää kiinnostaa ja mitä tekee poliisi? Ei mitään. Nyt keskustelufoorumilla mietitään ihan tosissaan asiaan ratkaisua. Katotaan sit vaikka ensi vuosituhannella.

Nyt on hippasen tärkeämpiäkin päätöksiä tehtävänä eikä nekään toteudu kovinkaan nopeasti.
 

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ei kyllä löydy sympatiaa näille koiranomistajille jotka kitisee klo 18-02 tapahtuvaan paukutteluun! Ja tämähän siis vain 1 päivän ajan! Kadut ja kujat täynnä koiran paskaa 365 päivää vuodessa! Jopa lasten leikkipuistossa lapseni housut ja kengät tässä koiranpaskassa. Se on kiva kun taas tässä yhtenä päivänä astuin paskaan ja lähdin autolla töihin. Vasta töissä huomasin ulosteen kengässä ja sitä oli kiva putsailla vessassa. Töiden jälkeen autoon ja kas kummaa jarrupoljin paskassa! Tää sopisi myös vitutusketjuun mut menköön tänne!

viestisi sopii hyvin yhteen nimimerkkisi kanssa

Mutta itse viestistä olen samaa mieltä. Se, että jollekin karvaiselle lapsenkorvikkeelle (tai naapurin änkyrämummolle) saattaa tulla kerran vuodessa univaikeuksia ei ole peruste kieltää traditiota, josta on kuitenkin useimmille ihmisille iloa. Vaikka en itse ole raketteja koskaan ostanutkaan enkä niistä muutenkaan perusta, mutta silti ymmärrän rakettien tarkoituksen.

Myöskään rakettien aiheuttamat vahingot eivät ole järkevä syy kielloille. Ihmiset satuttavat itseään ja toisiaan ties millä välineillä, eikä kieltoihin tule turvautua kuin syystä. Kiellot ymmärrän sellaisille välineille joiden tarkoituksena on toisen vahingoittaminen. Esimerkiksi aseiden kanssa kaupungilla ei heiluta.
 

TQoFE

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK, FREE SCHOLL!
En ole koskaan kuullut kenenkään koirasta tulleen paukkuaran sen takia, että sille lässytetään ja hössöillään rakettien ampumisen alettua ja tunnen aika ison määrän koiranomistajia. Ehkäpä sinulla on tästä jotain empiiristä kokemusta vai perustuuko mielipiteesi vaan mutuun?

Kuten aiemminkin kirjoittelin, jostain kumman syystä tietyille ihmisille tuntuu osuvan varsin suurella prosentilla nämä "paukkuarat koirat", joilla ei kuitenkaan ole sellaista traumaattista kokemusta, mikä selittäisi paukkuarkuuden. Nämä tietyt ihmiset ovat poikkeuksetta niitä, jotka painavat paniikkinappulaa ja aloittavat hösäämisen jo hyvissä ajoin.

Vlad tuossa ansiokkaasti jo asiaan vastasikin. Paukkuarkuus ja kyvyttömyys sosiaalisiin tilanteisiin ovat toki eri asioita, mutta molemmissa varsinkin ensimmäisillä kerroilla omistajan eli laumanjohtajan käytös vaikuttaa paljon siihen, millaisena koira tilanteen kokee, kuten sinäkin taisit tuosta hössöttämisestä ja liiallisesta huomioimisesta kirjoittaa.
 
Ihan sama eli mun puolesta voidaan hyvin kieltää.

Kännissä en ole koskaan paukutellut, tosin silloin kun pommit olivat omalla kohdalla ajankohtaisia niin viina ei ollut. Silloin 20 vuotta sitten ei varmasti yhtäkään pommia räjäytetty ohjeiden mukaan, tykärit ja vanhat kunnon Thunder Kingit laitettiin puhelinkoppeihin, vittumaisten naapureiden postilaatikoihin ja mihin tahansa mikä jännittävältä vaikutti.

En tiedä mikä pleikkarisukupolven suhde ilotulitteisiin on mutten jaksa uskoa heidän pystyvän samanlaisiin suorituksiin omien pommien rakentamisen saralla kuin mihin meidän pihan poikaporukka pystyi, tosin olihan meillä paljon laajempi kattaus materiaalia käytettävissä ja aikaakin oli niin paljon kuin vaan kyseinen harrastus jaksoi kiinnostaa.
 
Suosikkijoukkue
Jokerit
Mä oon kanssa päässäni miettinyt tulisiko ilotulitteet kieltää osittain tai kokonaan, ainakin niin että ilotulituksen järjestäjällä tulisi olla jonkinlainen lupa vastaava kuin tulityökortti on, ilotulitteita myytäisiin vain luvan omaaville yksityisille tai yrittäjille.

Ilotulitteiden ikärajan voisi nostaa 21 ikävuoteen, vasta silloin ihminen on mielestäni kypsä päättämään siitä että kannattaako kaveria ampua roomalaisella näköä päin.

Onhan ne ilotulitteet nykyään paljon turvallisempia kuin silloin - 90 luvun lopussa, että ehkä siinä valossa se täyskielto ei toimisi, toisaalta kielto johtaisi myös oma tekosiin viritelmiin ja tämä lisäisi merkittävästi tapaturmien ja vammojen syntyä.

Sent from my GT-I9001 using Tapatalk 2
 

Eino_Mies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Antaa paukkua vaan. Ei tähän maahan enempää holhousta tarvitaan. Lisäksi silmävammat ja ilkivalta eivät taida olla enää niin yleisiä lieveilmiöitä kuin takavuosina. On sitä tässä maassa paljon pahempiakin ongelmia. Taantuman myötä taisi rakettikaupan myynti tällä kertaa kokonaisuudessankin olla alamäessä.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Antaa paukkua vaan. Ei tähän maahan enempää holhousta tarvitaan. Lisäksi silmävammat ja ilkivalta eivät taida olla enää niin yleisiä lieveilmiöitä kuin takavuosina. On sitä tässä maassa paljon pahempiakin ongelmia. Taantuman myötä taisi rakettikaupan myynti tällä kertaa kokonaisuudessankin olla alamäessä.

Jos ihmiset olisivat älykkäitä, myyntiä voisi jatkaan, mutta kun ei, niin ei.

Neljä hevosta, kaksi koiraa ja kissaa kärsivät ihmisten hölmöydestä vuodesta toiseen. Hölmöille ei pidä antaa raketteja.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Saamieni tietojen mukaan sosiaalinen media hävisi rakettikauppiaiden kassakoneille tänäkin uutenavuotena lopullisen ääntenlaskennan jälkeen selvin luvuin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös