Onhan tuossa kannabiksessa toki se, että se on monessa kohtaa sidoksissa tiettyihin alakulttuureihin ja elämäntapoihin, jotka ei peruskonservatiivista ihmistä ehkä oikein lämmitä. Luulen, että yksi syy kannabiksen vastustukseen löytyy juuri tuosta, että monet käyttäjät on vastakulttuurin edustajia ja toisinajattelijoita. Alkoholi tosiaan tunnetaan ja se ei ole niin sidoksissa mihinkään yhteiskunnanvastaisiin aatoksiin, koska sillä on niin pitkä historia ja se on koko kansan nautintoaine.
Uskoisin, että näissä esiintyy aina tiettyä pelkoa, että ihmisiä ei voidakaan kontrolloida ja ohjata, vaan ne alkaa tekemään ominpäin asioita ja sotimaan järjestäytyneisyyttä vastaan. Kannabis on yksi symboli tuolle.
Vielä parempi esimerkki on mm. LSD:n kieltäminen, mikä johtui varsinkin Yhdysvalloissa paljolti siitä, että se oli hippiliikkeen ja radikaalien toisinajattelijoiden todellinen symboli. Jonka johtohahmoja oli mm. Timothy Leary, jota vainottiin viranomaisten taholtakin, voimakkaiden mielipiteidensä takia.
Psykedeeleihin suhtautuminen varsinkin kielteistä juuri pääasiassa siksi, että ne muuttavat ihmistä ja saa nämä kyseenalaistamaan tiettyjä normeja. Tällöin heistä tulee yhteiskunnan rakenteen kannalta kiusallisia ja hyödyttömiäkin.
No, tuo olisi ehkä ihan oman keskustelunsa arvoinen aihe. Itse kannatan LSD:n vapauttamista tutkimustyöhön, koska siinä on runsaasti potentiaalia mielenterveyden hoitoon, kuten psilosybiinisienissäkin.
Mutta palatakseni kannabikseen, kaikki sitä käyttävät eivät toki ole mitään alakulttuurihemmoja, vaan osa ihan perustallaajia jotka käy töissä, mutta tykkäävät vain rentoutua tuon aineen kanssa syystä tai toisesta. Itse olen tosiaan tavannut ihan laidasta laitaan ihmisiä jotka polttelee ja osasta ei todellakaan voisi ehkä päällisin puolin edes kuvitella moista. Hyvin silti on elämä kontrollissa.
Toki osa näistä tietää kohtuuden rajat ja en tietenkään kiistä, etteikö pilvellä voisi saada itseänsä heikkoon jamaan, kuten millä tahansa päihteellä.