Petteri Orpon hallitus

  • 1 159 369
  • 14 885

mike owen

Jäsen
Suosikkijoukkue
tepsi, hjk ja kiisto
Julkisella puolella (varsinkiin Sote ja varhaiskasvatus) on kroonista työvoimapulaa ja -vajetta. Sinne puolelle olisi järkevä lisätä työpaikkoja vaikka sitten velaksi. Tosin siihen voisi käyttää ensin vaikka sen 500 000 000€, joka menee nyt yksityisen sektorin kelakorvausten lisäämiseen. Sillä rahalla työllistäisi ihan hyvällä palkalla tuon 60 000 ihmistä.

EDIT: laskuvirhe tuplana. 500miljoonaa / hallituskausi eli pyöreästi 2000 ihmistä pystyy teoriassa palkkaamaan.
Osittain samaa mieltä. Kyse on siitä, ettei Suomessa ole tarpeeksi resursseja ja rahaa hoitaa sote- ja terveysalan palvelutuotantoa tarpeeksi hyvin. Meiltä puuttuu osaajia eli henkilökuntaa terveysalalla. Eli se on ihan itse aiheutettu päänsärky kun ei ole huolehdittu siitä, että henkilökuntaa on hyvinvointialuiden tarpeisiin tarpeeksi.

Ikärakenne on ollut jo pitkään huono Suomessa. Tilanne ei parane pian. Tarvitaan lisää työperäistä maahanmuuttoa jotta tilanne ei riistäydy käsistä.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Kyse on siitä, ettei Suomessa ole tarpeeksi resursseja ja rahaa hoitaa sote- ja terveysalan palvelutuotantoa tarpeeksi hyvin. Meiltä puuttuu osaajia eli henkilökuntaa terveysalalla. Eli se on ihan itse aiheutettu päänsärky kun ei ole huolehdittu siitä, että henkilökuntaa on hyvinvointialuiden tarpeisiin tarpeeksi.

Jonkin verran aikanaan julkiseen terveydenhoidon toimivuuteen perehtyneenä sanoisin, että kyse on myös johtamisen ja organisoinnin ongelmista. Ongelma koskee koko julkista sektoria. Terveyden hoidon osalta esimerkki alla.

Katriinan sairaalassa hoitojonot eivät vetäneet. Tämä näkyi myös siirtoviivepäivissä: niitä kertyi elokuussa 825. Nykyään enää muutama per kuukausi. Aiemmin vaikka Peijaksen päivystykseen lonkka murtuneena päätynyt iäkäs potilas joutui odottamaan leikkauksen jälkeen jatkohoitopaikkaa pitkään. Nyt osastolle vaikka Katriinaan pääsee miltei saman tien. Lääkärit ovat hyvinvointialueen palkkalistoilla, eivät enää yksityiseltä kalliilla ostettuja.


Toinen esimerkki on ikävä, mutta kertoo surkeasta johtamisesta. Raportti paljastaa Helsingin pysäköinninvalvonnasta laajoja laiminlyöntejä. Lintsaaminen eli työtehtävien välttely näyttää levinneen osaksi työpaikan kulttuuria. Noin 80 pysäköinninvalvojasta moni kulutti aikaa johonkin aivan muuhun kuin työtehtäviinsä.


Julkisella(kin) puolella on tuoreen eurooppalaisen tutkimuksen mukaan Suomessa heikko työmoraali eikä työtä arvosteta. Sanoisin, että taustalla on hyvin pitkälle huonoa johtamista, heikkoa työn organisointia ja puutteellisena koettua omaa vaikutusmahdollisuutta. Palkkakaan ei ole monissa tehtävissä ja viroissa kovin kannustava. Työelämä | Kysely: suomalaisten työmotivaatio on läntisen Euroopan heikoimpia
 

mike owen

Jäsen
Suosikkijoukkue
tepsi, hjk ja kiisto
Työhyvinvointi on yksi tärkeimmistä asioista työpaikoilla. Jos henkilökunta ei viihdy työpaikalla niin siitä kärsii niin yritys kuin henkilöstö.

Valitettavasti kaikki ihmiset eivät ole hyviä johtajia työpaikalla vaikka he olisivat muutoin ammattitaitoisia osaajia työtehtävissään.

Omasta kokemuksesta voin todeta, että osa porukasta on työpaikalla tekemättä töitä. Toiset tekevät duunia niska limassa ja toiset seuraavat aktiivisesti vierestä...
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)

Boogey

Jäsen
Suosikkijoukkue
Voittamisen kulttuuri
Suhdannenäkymät eivät ole kauhean positiiviset, täytyy toivoa että vientimailla menisi vahvasti:


Näissäkin ennusteissa näkyy hyvin miten riippuvainen suomi on kasvusta ja viennin toipumisesta. Sopeutustoimet auttavat bkt suhteeseen mutta jarruttavat luonnollisesti kasvua.

Toivotaan nyt kuitenkin että noiden ennusteiden kasvu tosiaan tapahtuu, mikäli vetoapua ei tule missataan aikalailla kaikki asetetut tavoitteet.

Laitetaan vielä ylen juttu (sama kuva hämää kivasti) samasta aiheesta + muutama lisägrafiikka:

 
Viimeksi muokattu:

Andromeda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tps

Joko hallitus panikoi, tarkkailuluokka odottaa. Tämä siis todettu jo ihan turhaksi höpinäksi, eikä tarkkikselle joutumisessa ole mitään pelättävää. Sillä on vaan yritetty myydä leikkaukset heikompiosaisten toimeentulosta.

Mutta joko on aika ottaa yritystuista Riikka, jos se tarkkis on niin kamala paikka? Elinkeinoelämäkin varmasti ymmärtää ja on tukena.
 

IceWalker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HJK, K-Kissat, PiTa

Joko hallitus panikoi, tarkkailuluokka odottaa. Tämä siis todettu jo ihan turhaksi höpinäksi, eikä tarkkikselle joutumisessa ole mitään pelättävää. Sillä on vaan yritetty myydä leikkaukset heikompiosaisten toimeentulosta.

Mutta joko on aika ottaa yritystuista Riikka, jos se tarkkis on niin kamala paikka? Elinkeinoelämäkin varmasti ymmärtää ja on tukena.
Ei todellakaan ole mitään pelättävää. Rahaahan on. Rikkailla erityisesti. Ja kotitalouksilla. Eiköhän säädetä heti uusia veroja, joilla voidaan kattaa runsaudensarvea pitkälle tulevaisuuteen. Se että Suomen kokonaisveroaste on jo toiseksi suurin koko maailmassa ei vaikuta yhtään mihinkään.

Ja annetaan palaa muutenkin. Seuraava vihervassarihallitus unohtaa säästöt ja lisää alijäämää entisestään. Tulevia sukupolvia ei kannata ajatella ollenkaan. Lisää velkaa vaan, niin asiat hoituu. Kyllä inflaatio velan maksaa.

Ja mitä niistä sijoittajistakaan kannattaa välittää. Rahaahan syntyy painamalla lisää. Jos ei Suomi houkuttele sijoittajia, niin perustetaan sosiaalisia yrityksiä. Ei tulosvastuuta. Valtio maksaa ja ottaa tietenkin lisää velkaa tällaiseen toimintaan.

Paroni Munchausen on varmaan vasemmistolaisen talousajattelun suurimpia guruja, vaikka aatelinen olikin. Itseään tukasta nostaminen on suoraan verrannollinen keinoon, jolla verotusta & velkaa lisäämällä tuotetaan hyvinvointia.

Odotan innolla seuraava demarien johtamaa hallitusta. Ja uusia veroinnovaatioita.
 

Andromeda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tps
Ei todellakaan ole mitään pelättävää. Rahaahan on.
Kyllä on hallituksen pelottelu uponnut tääläkin moniin. Kreikan tie ja vaikka mitä kamalaa on tulossa, huh huh.
Moni euroopan maa on ollut alijäämämenettelyssä, eikä se mikään kauhun paikka ole niinkuin on jo useammat lähteet kertoneet. Suomi on tehnyt jo niitä toimia mitä siinä menettelyssä vaadittas, jos sinne jouduttas.

Säästää pitää, eikä rahaa ylimääräistä ole. Mutta hyvä, että tämä hallituksen pelottelukeino on ammuttu alas.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kouvolaan vain terveisiä: Du får vad du beställer:
Jotkut vielä väittivät, että RKP ei mene persujen kanssa samaan hallitukseen. Tässä syy miksi meni…
 

Andromeda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tps
Jotkut vielä väittivät, että RKP ei mene persujen kanssa samaan hallitukseen. Tässä syy miksi meni…
jos en väärin muista, niin persut vaativat jokunen vuosi sitten pakkoruotsia pois koulujen opetussuunnitelmista.
Näin ne on jälleen takit kääntyneet ruotsalaisten vastustajista niiden ylimmiksi ystäviksi.

Populistinen hörhöpuolue joka joutuu valtaan päästyään kääntämään takkinsa asiassa kun asiassa.
 

tommy36

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Osittain samaa mieltä. Kyse on siitä, ettei Suomessa ole tarpeeksi resursseja ja rahaa hoitaa sote- ja terveysalan palvelutuotantoa tarpeeksi hyvin. Meiltä puuttuu osaajia eli henkilökuntaa terveysalalla. Eli se on ihan itse aiheutettu päänsärky kun ei ole huolehdittu siitä, että henkilökuntaa on hyvinvointialuiden tarpeisiin tarpeeksi.

Ikärakenne on ollut jo pitkään huono Suomessa. Tilanne ei parane pian. Tarvitaan lisää työperäistä maahanmuuttoa jotta tilanne ei riistäydy käsistä.
Mutta eihän se tolla logiikalla parane myöskään sinne yksityispuolelle niitä rahoja työntämällä.
 

Noppa10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Mutta eihän se tolla logiikalla parane myöskään sinne yksityispuolelle niitä rahoja työntämällä.

Ei varsinaisesti, mutta yksityisellä puolella kilpailutilanne ajaisi tehostamaan toimintaa enemmän. Toisin kuin julkisella puolella, jossa kilpailutilannetta ei ole.

edit. Kärjistetysti siis niin, että julkisella riittää, että tulet töihin, niin saat pitää duunipaikkasi. Yksityisellä tarvitsee jotain tehdäkin sen palkan eteen. Hyvin kärjistetysti siis.
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Jotkut vielä väittivät, että RKP ei mene persujen kanssa samaan hallitukseen. Tässä syy miksi meni…
Taitaa RKP:lle olla lopulta sama mikä se kokoonpano on. Hetken saattavat leikkiä pohtivaa ennen hallitusjakoja, mutta tietävät että heidän kannattaa olla siellä nyt ja aina.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

tommy36

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ei varsinaisesti, mutta yksityisellä puolella kilpailutilanne ajaisi tehostamaan toimintaa enemmän. Toisin kuin julkisella puolella, jossa kilpailutilannetta ei ole.

edit. Kärjistetysti siis niin, että julkisella riittää, että tulet töihin, niin saat pitää duunipaikkasi. Yksityisellä tarvitsee jotain tehdäkin sen palkan eteen. Hyvin kärjistetysti siis.
No nimenomaan hyvin kärjistetysti. Hoitaminen ei todellakaan ole homma, jonka antaisin missään olosuhteissa markkinoiden haltuun, ja koen kyllä, että meidän julkinenkaan ei kärsi muusta kuin rahoituksen tunkemisesta yksityiselle puolelle.
Sen verran jo kokemuksesta luotan hoitajiin, että en usko tehostamisen iloihin heidän työssään.
 
Viimeksi muokattu:

Hermes#41

Jäsen
Suosikkijoukkue
Arkijärki
Ei varsinaisesti, mutta yksityisellä puolella kilpailutilanne ajaisi tehostamaan toimintaa enemmän. Toisin kuin julkisella puolella, jossa kilpailutilannetta ei ole.

edit. Kärjistetysti siis niin, että julkisella riittää, että tulet töihin, niin saat pitää duunipaikkasi. Yksityisellä tarvitsee jotain tehdäkin sen palkan eteen. Hyvin kärjistetysti siis.

Tuo on kyllä aika paksu väite. Samat ihmiset painaa hommia molemmilla puolilla. Kannattaa käydä vaikka julkisen päivystyksessä tai päiväkodissa katsomassa kuinka siellä vaan ”tullaan töihin”. Toisen työtä on aina helppo aliarvioida.

Kyllä yksityisen puolelta on enemmän esimerkkejä paskasti hoidetusta työstä. Varmaan tehostettua, mutta myös lakeja rikottu. Päivähoidossa, vanhustehoidossa ja muualla.

Ongelmat julkisella puolella on kyllä täysin muualla kuin tekijöiden asenteessa.
 

Noppa10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Tuo on kyllä aika paksu väite. Samat ihmiset painaa hommia molemmilla puolilla. Kannattaa käydä vaikka julkisen päivystyksessä tai päiväkodissa katsomassa kuinka siellä vaan ”tullaan töihin”. Toisen työtä on aina helppo aliarvioida.

Kyllä yksityisen puolelta on enemmän esimerkkejä paskasti hoidetusta työstä. Varmaan tehostettua, mutta myös lakeja rikottu. Päivähoidossa, vanhustehoidossa ja muualla.

Ongelmat julkisella puolella on kyllä täysin muualla kuin tekijöiden asenteessa.

Ei ollutkaan tarkoitus aliarvioida. Oma puoliso on hoitaja, joten on kyllä kosketuspintaa tuohon alaan.

Se sama puoliso vaihtoi 1,5 vuotta sitten Helsingin kaupungilta yksityiselle, ja ero entiseen on huikea. Tuolla ei kukaan mouhoa työoloista, vaan siellä painetaan yhteen hiileen siihen asti, että lafkan omistaja on saanut palkattua uuden vakkarin. Käyttävät toki välillä keikkalaisia, mutta yrittäjä haluaa mieluummin palkata omia.

Työntekijöissä on se isoin ero. Kaupungilla sinun oli pakko tehdä ylimääräistä, kun oli paljon joko kielitaidottomia tai muuten vaan laiskoja työkavereita. Vaihtoehtona olisi ollut jättää ne vanhukset hoitamatta. Ei tuollaista kukaan jaksa, että aina samat tyypit tekee ja samat ei. Yksityiselle se yrittäjä palkkasi aluksi omia hyviksi tietämiään työntekijöitä, jonka jälkeen verkostoituminen on tuonut koko ajan lisää (kyllä, ne hyväpalkkaiset yksityisellä työskentelevät hoitajat hakkaavat myös mielettömiä tunteja keikkalaisena, jolloin se kaveripiiri laajenee entisestään). Tämä kyseinen yrittäjä maksaa jokaiselle työntekijälleen reilusti yli TES:n menevää palkkaa, ja kasvattaa firmaansa koko ajan. Ei tuolla kukaan valita työoloista, vaikka välillä vähän joutuvatkin juoksemaan.

Yksityisellä on myös mahdollisuus luopua asiakkuuksista, jos resurssit ei riitä. Kaupungilla (tai hyvinvointialueella) ei tätä mahdollisuutta ole, vaan ne lakisääteiset hoidot on järjestettävä, oli niitä hoitajia tai ei. Tässäkin on syy, minkä takia se Tampereen systeemin (Sydänsairaala) alaspakottaminen oli ihan järjetön veto, kun siinä hyödynnettiin molemmista ne parhaimmat puolet. Mutta ei, missään nimessä ei voitu antaa yksityisen toimijan noin vain viedä vastuuta valtiolta.
 

Hermes#41

Jäsen
Suosikkijoukkue
Arkijärki
Ei ollutkaan tarkoitus aliarvioida. Oma puoliso on hoitaja, joten on kyllä kosketuspintaa tuohon alaan.

Se sama puoliso vaihtoi 1,5 vuotta sitten Helsingin kaupungilta yksityiselle, ja ero entiseen on huikea. Tuolla ei kukaan mouhoa työoloista, vaan siellä painetaan yhteen hiileen siihen asti, että lafkan omistaja on saanut palkattua uuden vakkarin. Käyttävät toki välillä keikkalaisia, mutta yrittäjä haluaa mieluummin palkata omia.

Työntekijöissä on se isoin ero. Kaupungilla sinun oli pakko tehdä ylimääräistä, kun oli paljon joko kielitaidottomia tai muuten vaan laiskoja työkavereita. Vaihtoehtona olisi ollut jättää ne vanhukset hoitamatta. Ei tuollaista kukaan jaksa, että aina samat tyypit tekee ja samat ei. Yksityiselle se yrittäjä palkkasi aluksi omia hyviksi tietämiään työntekijöitä, jonka jälkeen verkostoituminen on tuonut koko ajan lisää (kyllä, ne hyväpalkkaiset yksityisellä työskentelevät hoitajat hakkaavat myös mielettömiä tunteja keikkalaisena, jolloin se kaveripiiri laajenee entisestään). Tämä kyseinen yrittäjä maksaa jokaiselle työntekijälleen reilusti yli TES:n menevää palkkaa, ja kasvattaa firmaansa koko ajan. Ei tuolla kukaan valita työoloista, vaikka välillä vähän joutuvatkin juoksemaan.

Yksityisellä on myös mahdollisuus luopua asiakkuuksista, jos resurssit ei riitä. Kaupungilla (tai hyvinvointialueella) ei tätä mahdollisuutta ole, vaan ne lakisääteiset hoidot on järjestettävä, oli niitä hoitajia tai ei. Tässäkin on syy, minkä takia se Tampereen systeemin (Sydänsairaala) alaspakottaminen oli ihan järjetön veto, kun siinä hyödynnettiin molemmista ne parhaimmat puolet. Mutta ei, missään nimessä ei voitu antaa yksityisen toimijan noin vain viedä vastuuta valtiolta.

Tässä hyvin kiteytettynä se ongelma. Yksityisellä ei ole samoja vastuitaja voidaan valikoida hommat. Lisäksi vielä kun tulee ongelma, esim. joku leikkauksen komplikaatio, ohjataan potilas kauniisti julkiselle.

Julkisen puolen tekeminen ja työolot pitää saada kuntoon. Vastuu siellä on ja pysyy. Järjetöntä subventoida julkisella rahalla yksityistä niin kauan kun vastuut ovat erit.
 

Normandia

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, TuTo
Surullista missä tilassa johtaminen ja työilmapiiri, oltiin sitten yksityisen - tai julkisessa soteyksikössä. Enpä tuoreempaa juttua löytänyt, mutta ei tämä uusi ongelma ole.

Monet hoiva-alalla työskentelevien esiin nostamat ongelmat liittyvät työn suunnitteluun.

Johtamisen ongelmia näkyy vastauksissa enemmänkin: esihenkilö ei puutu epäkohtiin, ei anna palautetta, tue tai arvosta, Lahti kertoo.

– Äärimmillään se voi olla jopa kiusaamista, huutamista, syyllistämistä ja painostamista.

Ylen haastattelemat hoiva-alan työnantajat tunnistavat Työterveyslaitoksen tutkimuksessa kuvatut ongelmat.

– Valitettavasti tämäntyyppiset haasteet ovat meillekin tuttuja, meillä käydään jatkuvasti keskustelua henkilökunnan kanssa, sanoo Helsingin kaupungin hoivapalveluista vastaava arviointijohtaja Soili Partanen.

Myös siellä Attendon hoivakodeissa työoloja on parannettu, mutta kurja menneisyys karkottaa yhä työnhakijoita, sanoo henkilöstöstä vastaava johtaja Terhi Lindgren.

Attendolla on panostettu hoivakriisin jälkeen sekä johtajien että henkilökunnan koulutukseen ja työilmapiirin ja yhteistyön parantamiseen, Lindgren kertoo.

Työolojen ongelmat hoivakodeissa johtuvat hänen mukaansa osin hierarkkisesta kulttuurista.

 

tommy36

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tuo on kyllä aika paksu väite. Samat ihmiset painaa hommia molemmilla puolilla. Kannattaa käydä vaikka julkisen päivystyksessä tai päiväkodissa katsomassa kuinka siellä vaan ”tullaan töihin”. Toisen työtä on aina helppo aliarvioida.

Kyllä yksityisen puolelta on enemmän esimerkkejä paskasti hoidetusta työstä. Varmaan tehostettua, mutta myös lakeja rikottu. Päivähoidossa, vanhustehoidossa ja muualla.

Ongelmat julkisella puolella on kyllä täysin muualla kuin tekijöiden asenteessa.
Ja tämä on fakta. Kyllä siellä yksityiselläkin puolella on sellaista farssia välillä, että en nyt sitäkään ihan synnittä päästäisi. Ja mitä tehostamista sekään oikeastaan on kun homma maksaa enemmän, mutta tehdään vähän asiakasta halventaen mittaamalla siihen käytettyä aikaa, eikä edes hoitotulos ole sen parempi. Ainoastaan eriarvoistava vieläpä nykyään.
 

Noppa10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Tässä hyvin kiteytettynä se ongelma. Yksityisellä ei ole samoja vastuitaja voidaan valikoida hommat. Lisäksi vielä kun tulee ongelma, esim. joku leikkauksen komplikaatio, ohjataan potilas kauniisti julkiselle.

Julkisen puolen tekeminen ja työolot pitää saada kuntoon. Vastuu siellä on ja pysyy. Järjetöntä subventoida julkisella rahalla yksityistä niin kauan kun vastuut ovat erit.

Niin, siis Tampereellahan tuo toimi moitteettomasti. Yksityinen oli tyytyväinen, ja asiakkaat olivat tyytyväisiä. Oliko jopa niin, että tuli pitkässä juoksussa halvemmaksikin..?

Ei tietenkään voida luopua tuosta noin vaan vastuista ja sysätä kaikkea yksityisten harteille, liekö mahdollista juridisestikaan. Siitä olisi vaikka hyvä aloittaa, että hyvinvointialueet voisivat halutessaan ostaa yöpäivystyksen joltain yksityiseltä toimijalta. Ei tarvitsisi ajella sitä 100km lähimpään päivystykseen. Eli toki lakia muutettaisiin jollakin lailla.

Kyllähän tiehallinto ja kunnat ostavat alihankintana aurauskaluston ja kuskitkin joiltain osin yksityisiltä kiinteistöhuoltofirmoilta, miksei tätä samaa voitaisi soveltaa myös terveydenhuollossa..? Tiukemmin reunaehdoin toki, koska kyseessä kuitenkin kriittisempi osa-alue. Eikä Keravan kaupungillakaan näköjään ollut omia jumppakeppien valmistajia riveissään, niin ostettiin ulkopuolelta. Tämä vasemmiston (siis sen aatteen edustajien) hinku saada kaikki valtion holhouksen alle näkyy tässä terveydenhuoltoasiassa erinomaisesti; ei voida edes ajatella sitä vaihtoehtoa, että sen julkisen terveydenhuollon piiriin kuuluvan hoidon tarjoaisikin joku muu taho.

Esimerkiksi vanhustenhoidon kuulumista hyvinvointialueelle perustellaan alan sisällä sillä, että lääkäritkin ovat julkisella puolella. Miten sen lääkärin toimintapiiri vaikuttaa siihen päivittäin vanhukselle suoritettavaan hoitoon? Eikö niitä kotihoitokäyntejä voitaisi suosiolla ulkoistaa kokonaan yksityisille (palveluseteleillähän näin jo osin tehdään) ja tarvittaessa sitten sitä kautta ohjattaisiin sinne julkiselle lääkärille? Näin ne hoitajat saataisiin sinne "kilpailutilanteen" piiriin, ja kaikkihan tietävät mitä markkinataloudessa tapahtuu, kun kilpailu kasvaa. Niin, hinnat pienenevät ja palkat kasvavat.

...

Loppuun vielä pieni ote tosielämästä. Muutama vuosi sitten (ennen koronaa) Kirkkonummen terveyskeskuksessa työskenteli eräs tuttavani, jonka puoliso toimi vastaavasti lääkärinä Terveystalolla, siinä 100 metrin päässä tien toisella puolella. Tuttavani sai lääkäripuolisoltaan tiedustelun kauppaostoksista, kun "ei ole enempää varattuja käyntejä tälle päivälle, niin pääsee lähtemään pari tuntia aiemmin". Samaan aikaan siinä 100 metrin päässä terveyskeskuksessa istui parisenkymmentä henkilöä (minä mukaanlukien) odottamassa lääkärille pääsyä. Siinäpä vasta hyvin käytetyt resurssit lääkäripalveluiden osalta, kun osa näistä istujista ohjattiin lopulta Espooseen, kun Kirkkonummen oma lääkäri ei ehtisi kaikkia ottaa vastaan.

Siinä olisi helposti parissa tunnissa ehtinyt ostopalveluna toteutettu lääkärikäynti vähentämään ainakin sen 5-6 noista odottelijoista. Mutta ei, ei missään nimessä pidä saada noita ihmisiä minnekään yksityiselle, vaan pitää hoitaa julkisella puolella, vaikka se nyt kohtuullisen kalliiksi tuleekin ajattaa mummoja ja pappoja takseilla kaupungista toiseen, kun se kylän oman lääkäri ei nyt vaan kerkiä.
 

Sonny Burnett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Niin, siis Tampereellahan tuo toimi moitteettomasti. Yksityinen oli tyytyväinen, ja asiakkaat olivat tyytyväisiä. Oliko jopa niin, että tuli pitkässä juoksussa halvemmaksikin..?

Ei tietenkään voida luopua tuosta noin vaan vastuista ja sysätä kaikkea yksityisten harteille, liekö mahdollista juridisestikaan. Siitä olisi vaikka hyvä aloittaa, että hyvinvointialueet voisivat halutessaan ostaa yöpäivystyksen joltain yksityiseltä toimijalta. Ei tarvitsisi ajella sitä 100km lähimpään päivystykseen. Eli toki lakia muutettaisiin jollakin lailla.

Kyllähän tiehallinto ja kunnat ostavat alihankintana aurauskaluston ja kuskitkin joiltain osin yksityisiltä kiinteistöhuoltofirmoilta, miksei tätä samaa voitaisi soveltaa myös terveydenhuollossa..? Tiukemmin reunaehdoin toki, koska kyseessä kuitenkin kriittisempi osa-alue. Eikä Keravan kaupungillakaan näköjään ollut omia jumppakeppien valmistajia riveissään, niin ostettiin ulkopuolelta. Tämä vasemmiston (siis sen aatteen edustajien) hinku saada kaikki valtion holhouksen alle näkyy tässä terveydenhuoltoasiassa erinomaisesti; ei voida edes ajatella sitä vaihtoehtoa, että sen julkisen terveydenhuollon piiriin kuuluvan hoidon tarjoaisikin joku muu taho.

Esimerkiksi vanhustenhoidon kuulumista hyvinvointialueelle perustellaan alan sisällä sillä, että lääkäritkin ovat julkisella puolella. Miten sen lääkärin toimintapiiri vaikuttaa siihen päivittäin vanhukselle suoritettavaan hoitoon? Eikö niitä kotihoitokäyntejä voitaisi suosiolla ulkoistaa kokonaan yksityisille (palveluseteleillähän näin jo osin tehdään) ja tarvittaessa sitten sitä kautta ohjattaisiin sinne julkiselle lääkärille? Näin ne hoitajat saataisiin sinne "kilpailutilanteen" piiriin, ja kaikkihan tietävät mitä markkinataloudessa tapahtuu, kun kilpailu kasvaa. Niin, hinnat pienenevät ja palkat kasvavat.

...

Loppuun vielä pieni ote tosielämästä. Muutama vuosi sitten (ennen koronaa) Kirkkonummen terveyskeskuksessa työskenteli eräs tuttavani, jonka puoliso toimi vastaavasti lääkärinä Terveystalolla, siinä 100 metrin päässä tien toisella puolella. Tuttavani sai lääkäripuolisoltaan tiedustelun kauppaostoksista, kun "ei ole enempää varattuja käyntejä tälle päivälle, niin pääsee lähtemään pari tuntia aiemmin". Samaan aikaan siinä 100 metrin päässä terveyskeskuksessa istui parisenkymmentä henkilöä (minä mukaanlukien) odottamassa lääkärille pääsyä. Siinäpä vasta hyvin käytetyt resurssit lääkäripalveluiden osalta, kun osa näistä istujista ohjattiin lopulta Espooseen, kun Kirkkonummen oma lääkäri ei ehtisi kaikkia ottaa vastaan.

Siinä olisi helposti parissa tunnissa ehtinyt ostopalveluna toteutettu lääkärikäynti vähentämään ainakin sen 5-6 noista odottelijoista. Mutta ei, ei missään nimessä pidä saada noita ihmisiä minnekään yksityiselle, vaan pitää hoitaa julkisella puolella, vaikka se nyt kohtuullisen kalliiksi tuleekin ajattaa mummoja ja pappoja takseilla kaupungista toiseen, kun se kylän oman lääkäri ei nyt vaan kerkiä.
Tästä tuli mieleen "hauska" tositarina erän kaupungin uimahallista vuosien takaa.

Uimahallin aulassa oli vierekkäin lipunmyynti ja yksityisen pyörittämä kahvila. Kahvilassa oli yksi työntekijä joka oli helisemässä suuren asiakasmäärän kanssa ja palvelu kärsi jo pahasti.

Siinä viiden metrin päässä istui kolme lipunmyyjää (joista kaksi kaupungin tukityöllistettyjä tms.). Heillä ei ollut ollenkaan kiire. Tilanne oli jotenkin absurdi ja siinä konkretisoitui silmien edessä julkisen ja yksityisen välinen ero. Julkisen kassan takana oli siis kolme työntekijää käytönnössä tekemättä mitään ja vieressä yksi koitti raataa yksin kolmen edestä hiki hatussa siinä onnistumatta. Nämä lipunmyyjät eivät tietystikään voineet mennä auttamaan kahvilaan koska olivat toisen työnantajan palveluksessa.
 

Hermes#41

Jäsen
Suosikkijoukkue
Arkijärki
@Noppa10 Tampereella Sydänsairaala ja Coxa on toiminut hienosti.

Ei itseisarvo ole aina julkisella hoito tai ongelma se, että alihankintana ostetaan palveluita.

Kokonaisuus pitää järjestää kuitenkin julkisen vallan toimesta. Siellä on rahoitus- ja koordinointivastuu. Krooninen resurssipula sekä tekijäpula. Lisäksi suurimmat resurssit vaativampaan hoitoon.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös