Petteri Orpon hallitus

  • 1 157 116
  • 14 874
Suosikkijoukkue
4.11., 7.4. ja pyhä henki
Kyllä sitä itse keskimäärin 0-3 kertaa vuodessa sairastuu. Yleensä kuumetta sun muuta kestää useampi päivä. Maataan sitten jatkossa helvetin terveenä läppäri sylissä sängyn pohjalla. Yrittäjälle Suomi on aika kusinen maa ja tuntuu olevan sitä enenevissä määrin työntekijällekin, kun sairastumisen riskiä siirretään tälle puolelle.

Äkkiseltään se olisi itsellä jotain kymppejä päälle satanen nettoa pois per sairastuminen ja verotuloista viiskymppiä. Ei nyt ihan järkevää mielestäni.

Ps. Toki yritykselle jotain 300 € hyvää, mutta kun nyt pelaan täällä kommarien puolella niin vituttaa.
 

Ressa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Ihan naurettavaa tämä uhoaminen "minä tulen sitten paskataudissa töihin"

Tällä hetkellä kolmesta kollegasta yksi yskii tuossa keuhkojaan pihalle ja toinen ollut koko viikon ihan helvetin tukkoisen kuuloinen. Eikä ole mitään karenssipäiviä saikuissa, ja meillä voi olla ihan omalla ilmoituksella kolme päivää pois.
 

Zolomy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerrotaan lähiviikkoina
Kuinka sitten vaikuttaa normaalin ihmisen normaaliin arkeen? Eipä juuri millään tavalla, töihin on herättävä ja tiistai tulee maanantain jälkeen.

Tää on aina hyvä kun vedotaan johonkin Normaaleihin Ihmisiin johon mitkään työturvallisuuden ja oikeuksien heikennykset eivät vaikuta, joten paskat heistä jotka niistä joutuvat kärsimään. Eiväthän leopardit tule syömään juuri MINUN naamaani.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: V-G-
Suosikkijoukkue
Two Degrees of Mike Sillinger
Se olisi kova valinta. Opetusministeriksi valittanee Henriksson, joka ei ole valmis jatkamaan oikeusministerinä. Vuodet tuli mielestään täyteen. Eri asia, mitä RKP päättää ja voivat haluta hänen jatkavan. Huhtasaarella sopisi mainiosti Kiurun jalanjäljet.
Voisin ajatella tuota merkkinä siitä, että vaikka Henriksson valittiinkin äskettäin jatkokaudelle puheenjohtajana, hän on valmis luovuttamaan paikan eteenpäin seuraavalla kerralla. Ja esimerkiksi opetusministerin paikka on sellainen, mihin kelvollisia valintoja on paljon enemmän.
 
Suosikkijoukkue
Ässät
Olen ollut yrittäjä yli 35 vuotta ja koko ajan on ollut palkattuja työntekijöitä. Tässä porukassa on kautta aikain ollut yksi, joka piti yhden päivän saikkuja ja aina ma tai pe. Sitä yritettiin juuria pois keskustelemalla, vaatimalla lääkärintodistus joka kerralta ja pitämällä työterveyden kanssa työkykykykeskusteluja. Turhaan, lopulta tulin siihen tulokseen, että hän kahden paperityöntekijän jälkeläisenä hän oli imenyt ominaisuuden äidinmaidosta ja loput kotikasvatuksesta.

Jos tuollainen päivän karenssi tulee, niin sillä ei minun kannalta ole merkitystä. Kun osaavasta työvoimasta on pulaa, niin on turha lähteä henkilöstöä tuolla ärsyttämään, varsinkaan kun saikkupäiviä ei juuri edes ole.

Tämä on juuri se asia joka itseä ihmetyttää. Hyvälle työnantajalle se työntekijä on resurssi, ei kusettava kuluerä. Elämäntapasaikuttajia toki löytyy mutta omankin kokemuksen pohjalta heitä on täysin marginaalinen määrä kokonaisuudesta.

Mainittakoon vielä, että persuja äänestävät "mamut vittuun suomesta"- ihmiset on oman kokemuksen pohjalta se laiskin ja hyödyttömin osa työyhteisöä. Merkittävin osa työajasta kuluu ihan kaikesta ruikuttamiseen ja mielipahaa aiheuttaa etenkin se, kuinka maahanmuuttajilla on niin helppoa ja minä täällä vaan niska limassa raadan. Sen puolesta hyvä, jos heidänkin irtisanomisensa kynnystä madalletaan ja vielä persujen itsensä toimesta.
 

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Suomi, KTP
Ihan naurettavaa tämä uhoaminen "minä tulen sitten paskataudissa töihin"

Tällä hetkellä kolmesta kollegasta yksi yskii tuossa keuhkojaan pihalle ja toinen ollut koko viikon ihan helvetin tukkoisen kuuloinen. Eikä ole mitään karenssipäiviä saikuissa, ja meillä voi olla ihan omalla ilmoituksella kolme päivää pois.
Niin, kyllä ne tulee muutenkin töihin, oli omavastuuta tai ei, eli siinä mielessä kiinnostaisi tietää, että mihin suureen ongelmaan tämä omavastuu ekasta sairauslomapäivästä oikein vastaa.
 

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Ihan naurettavaa tämä uhoaminen "minä tulen sitten paskataudissa töihin"

Tällä hetkellä kolmesta kollegasta yksi yskii tuossa keuhkojaan pihalle ja toinen ollut koko viikon ihan helvetin tukkoisen kuuloinen. Eikä ole mitään karenssipäiviä saikuissa, ja meillä voi olla ihan omalla ilmoituksella kolme päivää pois.
Yskivätkö tupakkayskää vai ovatko allergisia?

Eihän kukaan koskaan ole flunssaisena töihin tullut ei ainakaan ennen ja jälkeen korona-ajan.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Entisenä työnantajana katson työntekijän sairasloman oma vastuuta eri tavalla kuin moni täällä. Työnantaja maksaa palkan muistaakseni 8-10 päivältä sairasloman aikana ilman että saa korvauksia mistään. Kela maksaa vasta sen jälkeen.

Tässä mielessä työnantajan 8-10 kustannuspäivän velvoitteesta nyt ollaan siirtämässä 1 päivä työntekijälle. En näe vääränä, jos toteutuu. Suhdehan muuttuisi 8/10 vs 0 sen jälkeen 7/9 vs 1. Työnantajan kustannussäästöstä kyse on pienen palan vastuuta siirtämisestä työntekijälle.
 

Jeffrey

Jäsen
Aikamoisena yllätyksenä tuli tämä mahdollinen sairaslomien omakustanteisuus. Alkuun ehkä jopa hieman kylmäsi, mutta tässä kun on asiaa sulatellut niin alkaa kuulostamaan mahdollisesti jopa järkevältä muutokselta.

Isossa kuvassa työnantajan vastuu työntekijän sairastumisesta on Suomessa liian suuri. Tämä sisältää nyt mukana pikku flunssista aina sinne sairauseläkkeelle vievät sairastumiset. Varsinkin sairauseläkkeet ovat työnantajalle aivan kohtuuton riski, varsinkin ottaen huomioon sen ettei näihin yrityksellä itsellään ole välttämättä osaa tai arpaa.

Itse seuraan läheltä yhden kohtuullisen ison ja työvoimavaltaisen yrityksen taloutta. Tässä yrityksessä saikkujen kustannukset ovat nousseet noin 10% pandemiaa edeltävästä ajasta - kynnys jäädä sairaslomalle on syystä tai toisesta madaltunut. Lisääntyneet sairaslomat ovat olleet osasyy myös sille, että oman henkilökunnan sijaan on alettu suosimaan ulkoistettuja työntekijöitä koska heidän kohdallaan sairaslomasta ei työntekijöille makseta. Nykyisellään noin joka 20's maksettu työtunti on sairaslomaa.

Kustannuspuolella tämä säästö on todennäköisemmin kuitenkin kohtuullisen pieni. Lopulta ajattelisin suurimman muutoksen tulevan tähän oma työntekijä vs. ulkoistettu asetelmaan. Lakimuutoksen jälkeen he ovat keskenään edes hitusen enemmän tasa-arvoisessa asemassa. Yleisesti ottaen ajatellaan, että oman työntekijän kohdalla oikeusturva ja muut kriittiset asiat ovat paremmin kuin ulkoistetun työntekijän kohdalla.

Mielenkiintoinen muutos kuitenkin ja mitä enemmän zoomaan ulos tästä aktuellista ratkaisusta, sitä enemmän tämä vaikuttaa siltä - että saikkumuutos ja irtisanomismuutos itseasiassa parantavat omien työntekijöiden asemaa. Ihan sen takia, että näitä asioita ei kierretä siirtämällä suurempi osa henkilökunnasta ulkoistetuksi. Irtisanomisten suhteen tilanne on vielä selkeämpi, kun ulkoistetun palvelun kohdalla yritys on voinut lakata ostamasta palvelua yhdellä puhelinsoitolla ilman minkäänlaista syytä.

Kaikkineen pitäisin näitä muutoksia ihan hyvinä vastaiskuina yritysten tarpeille siirtää henkilökunta ulkoistetuksi. Uskon, että loppuviimein tämä on omalle henkilökunnalle hyödyksi, kunhan nyt siirretään katse ylös siitä omakustanteisesta ensimmäisestä saikkupäivästä tai mahdollisesta irtisanomisesta.
 
Viimeksi muokattu:

sunnuntai

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Newcastle united
Tää on aina hyvä kun vedotaan johonkin Normaaleihin Ihmisiin johon mitkään työturvallisuuden ja oikeuksien heikennykset eivät vaikuta, joten paskat heistä jotka niistä joutuvat kärsimään. Eiväthän leopardit tule syömään juuri MINUN naamaani.

Mitenkä työturvallisuus nyt heikkenee?Ja mitkä oikeudet heikkene? Ja kuinka näistä kärsitään.

Vaikka siellä olisi hallitusvastuussa ketä, niin työläinen herää töihin niinkuin ennenkin ja maksaa veronsa. Ja tiistai tulee maanantain jälkeen, kuten ennenkin.
 
Entisenä työnantajana katson työntekijän sairasloman oma vastuuta eri tavalla kuin moni täällä. Työnantaja maksaa palkan muistaakseni 8-10 päivältä sairasloman aikana ilman että saa korvauksia mistään. Kela maksaa vasta sen jälkeen.

Tässä mielessä työnantajan 8-10 kustannuspäivän velvoitteesta nyt ollaan siirtämässä 1 päivä työntekijälle. En näe vääränä, jos toteutuu.
Yksi aiheensa on se, mikä on moraalisesti oikein ja mikä ei. Toinen kulma taas se, missä määrin tämä hyödyttää työntekijää tai edes työnantajaa, ja mielestäni täällä on pohdittu tätä jälkimmäistä. Aika sen varmasti näyttää, mutta näin arvuutellen voisin kuvitella, että tunnollisimmat tulevat sairaana töihin, kun taas ne, jotka katsovat pitävänsä kiinni omista oikeuksistaan, tulevat olemaan samaan laskuun useamman päivän poissa. Vaikea nähdä, että työnantaja tuossa voittaisi.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Yksi aiheensa on se, mikä on moraalisesti oikein ja mikä ei. Toinen kulma taas se, missä määrin tämä hyödyttää työntekijää tai edes työnantajaa, ja mielestäni täällä on pohdittu tätä jälkimmäistä. Aika sen varmasti näyttää, mutta näin arvuutellen voisin kuvitella, että tunnollisimmat tulevat sairaana töihin, kun taas ne, jotka katsovat pitävänsä kiinni omista oikeuksistaan, tulevat olemaan samaan laskuun useamman päivän poissa. Vaikea nähdä, että työnantaja tuossa voittaisi.

Meillä ei ollut mitään ongelmia koskaan sairausjaksojen kanssa. Niitä tuli kuten kaikkialla. En usko, että tämä mitään muuttaa kuin sen, että kustannuspuoli hitusen tasoittuu.
 

Ressa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Yskivätkö tupakkayskää vai ovatko allergisia?

Eihän kukaan koskaan ole flunssaisena töihin tullut ei ainakaan ennen ja jälkeen korona-ajan.

Ei, ei kukaan ikinä ole tullut sairaana töihin. Eikä karhu pasko metsään ja mitäs muita näitä on.

Eikä kumpikaan polta. Allergioista en tiedä mutta alkavatko ne yhtäkkiä keskellä kesäkuuta samaan aikaan kahdella...
 

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Entisenä työnantajana katson työntekijän sairasloman oma vastuuta eri tavalla kuin moni täällä. Työnantaja maksaa palkan muistaakseni 8-10 päivältä sairasloman aikana ilman että saa korvauksia mistään. Kela maksaa vasta sen jälkeen.

Tässä mielessä työnantajan 8-10 kustannuspäivän velvoitteesta nyt ollaan siirtämässä 1 päivä työntekijälle. En näe vääränä, jos toteutuu. Suhdehan muuttuisi 8/10 vs 0 sen jälkeen 7/9 vs 1.
Joo. Kun olen kipeä niin olen kipeä ja jos on omavastuu niin siinäpä on ja jään pois töistä. Ei hetkauta omaa elämääni, mutta tiedän, että joillakin on toisin ja jokaikinen euro on etukäteen laskettu käyttöön. Eivät kaikki heistä ole jotakin pinnareita, kuten jotkut mielellään näyttävät ajattelevan.
 

sunnuntai

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Newcastle united
No mitenhän siitä kärsitään että on helpompi tulla irtisanotuksi ja menettää yhden päivän palkka? Mietipä ihan itse.

Jos olet hyvä työntekijä, ei työnantaja sinulle anna kenkää muuten vain koska hänellä on siihen oikeus. Edelleen se työntajana tarvitsee se tietyn määrän työntekijöitä.

Jos et ole alati sairas, ei 1 päivän palkan puuttuminen pitäisi elämää vituksi viedä. Tiukkaa on monella, mutta en edelleen usko että silloin tällöin sairastava ajautuu elämässä ulkosyrjälle tuon muutoksen takia.

Mitenkäs se työturvallisuus vaarantui?
 

Duke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chicago Blackhawks, Oulun Kärpät, ManU, AC Oulu
Tarkoittaako tuo ensimmäisen päivän palkaton sairauspoissaolo sitä että voi periaatteessa koska vaan ottaa ilman varoitusaikaa rokulipäivän?
Ehkä periaatteessa joo, jos haluaa kärjistää. Monilla työpaikoilla on vain käytössä näitä kaiken maailman varhaisen puuttumisen prosesseja. Liian usein, jos otat rokuleita viikonlopun molemmin puolin, niin joudut selittelemään HR:n ja/tai työterveyden eteen, että onko kaikki ok.
 

Vinyl

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aravirran kovuus
Joo. Kun olen kipeä niin olen kipeä ja jos on omavastuu niin siinäpä on ja jään pois töistä. Ei hetkauta omaa elämääni, mutta tiedän, että joillakin on toisin ja jokaikinen euro on etukäteen laskettu käyttöön. Eivät kaikki heistä ole jotakin pinnareita, kuten jotkut mielellään näyttävät ajattelevan.
Jep. Monessa perheessä tämä varmaan myös tarkoittaa sitä, että kun se pieni lapsi on kipeänä niin kotiin jää se kumpi tienaa vähemmän.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Joo. Kun olen kipeä niin olen kipeä ja jos on omavastuu niin siinäpä on ja jään pois töistä. Ei hetkauta omaa elämääni, mutta tiedän, että joillakin on toisin ja jokaikinen euro on etukäteen laskettu käyttöön. Eivät kaikki heistä ole jotakin pinnareita, kuten jotkut mielellään näyttävät ajattelevan.

Työntekijät eivät todellakaan ole pinnareita ja ymmärrän hyvin sen, että jokainen euro palkasta on monille aivan kirjaimellisesti tarpeen. Tähän voisi luoda vakuutusjärjestelmän, josta maksettaisiin työntekijälle palkka koko sairausajalta Kelan korvaukseen asti. Rahoittajina työnantajat ja työntekijät. Samalla madallettaisiin pienen työnantajan riskiä ottaa uusi työntekijä. Alle 10 henkilön työnantaja - joita Suomessa on enemmistö - pelkää riskejä työllistämisen osalta. Kahden viikon sairasloman maksaminen on tällaiselle yritykselle joskus iso paikka.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös