Petruzalekin perstaklaus Seikolaan 15.10.2009

  • 17 995
  • 77
Tila
Viestiketju on suljettu.
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Ai piti tästäkin avata ihan oma ketjunsa. Onko se valittaminen yms. väitetty ajojahti kettuja kohtaan niin iskostunu tossa viime vuosina kun ootte ollu lapasia että ei vieläkään voi vaan nauttia voitoista ja ennätyksistä... Eri asia luonnolsesti jos ks. tapaus olisi peliin jotenkin vaikuttanut, eli olisitte sen takia hävinneet.

Se taisi olla vaan palvelus yhtä kaukosäädintä silmällä pitäen, keneltä taisi mennä samantien kapulasta nappulat sekaisin kun tämä taklaus tapahtui. Muutenhan täällä ollaan oltu tilanteesta hyvinkin yksimielisiä?
 
Menee ehkä jo väärän ketjun puolelle mutta alkaa jo hieman ottaa päähän tämä suomalainen tuomaritoiminta. Isoja rangaistuksia jaetaan arpomalla aina, kun jotain sattuu vaikka aluksi ei katsota tilannetta edes jäähyn arvoiseksi. Selviä törkeyksiä taas jätetään viheltämättä, jos vastustaja ei loukkaannu.

Alla kolme tilannetta eiliseltä. Kahdesta ensimmäisestä tuomittiin pelirangaistus. Viimeinen on vieressä seisovan tuomarin mielestä puhdas taklaus.

Petruzalek > Seikola (pelirangaistus)

Koho > Syväsalmi (pelirangasitus)
Nieminen > Löfman (ei jäähyä)
 

Major Julli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Puttosen, Järvelän ja Ranniston potkut
Alla kolme tilannetta eiliseltä. Kahdesta ensimmäisestä tuomittiin pelirangaistus. Viimeinen on vieressä seisovan tuomarin mielestä puhdas taklaus.

Näyttäähän siinä kyynärpää olevan korkealla, mutta muuten ei mitenkään ihmeellinen taklaus. Ja kun tuomari samaan aikaan keskittyy hiplailemaan muniaan ja miettimään ottaako pelin jälkeen lihiksen yhdella vaiko kahdella nakilla, niin ihmekös jos jää tuo kädenkäyttö näkemättä.
 

Wrighter

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Buffalo Sabres
Kaikista naurettavin videossa oli kun huomasin sen ulkin pelinumeron. Ei siinä mitään jos ukko on syntynyt -88, muussa tapauksessa se vaan pistää aina hymyilyttään. 88 on sama kuin 99.


Petrun tyttöystävä on syntynyt -88. Mikä on Raskin selitys pelinumerolle? Ei taidot, ei kovuus? Onko se sitten oma syntymävuosi vai halu olla Eric?
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Ai piti tästäkin avata ihan oma ketjunsa. Onko se valittaminen yms. väitetty ajojahti kettuja kohtaan niin iskostunu tossa viime vuosina kun ootte ollu lapasia että ei vieläkään voi vaan nauttia voitoista ja ennätyksistä... Eri asia luonnolsesti jos ks. tapaus olisi peliin jotenkin vaikuttanut, eli olisitte sen takia hävinneet.

Tästä olen kyllä sikäli samaa mieltä että nämä puheet jostain ajojahdista on ihan turhaa, vaikka Lukolle näitä tuomarivirheitä on edellisissä peleissä nyt sattunutkin useampi putkeen jo. Näitä kun näyttää sattuvan ihan yhtä lailla muillekin joukkueille, varsinkin silloin kun TomTom on tuomaroimassa, mutta myös muiden tuomareiden ollessa kyseessä. Kyllähän esim. tuo eilinen Ville Kohon ulosajo menee sinne osastolle "oikeusmurha" ihan siinä missä Petrunkin ulosajo.

Uramahan tästä Tappara-pelin jälkeen puhui ja esitti yhdeksi syyksi sen että peli on yksinkertaisesti tänä päivänä niin nopeaa ja pelin intensiteetti niin kova että tuomaritkaan ei ihan kaikessa voi pysyä mukana. Mutta kyllä toki myös tuomareilla olisi paljon skarppaamista, varsinkin eräillä tietyillä ***kröhöm... Laaksonen*** tuomareilla.
 

EddieE

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko

Eino_Mies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Minulle kerrottiin, että tuomarit toimivat tilanteessa oikein. Ilveksen lääkäri diagnosoi Seikolan vamman ja tiedotti asiasta Tom Laaksoselle. Eli Seikolan jalka meni "paskaksi" ja siitä tuli tuomio. Älkää siis haukkuko Tomppaa, joka teki vain mitä siinä tilanteessa oli pakko tehdä.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Joopa joo. Aluksi kun tilanne alkoi menemään eteenpäin tuosta taklauksesta, niin olin hyvilläni, että nyt tuomaristo toimii oikein, kun ei tule mitään hätiköityä johtopäätöstä, vaan keskustellaan rauhassa, mitä siinä tapahtui.

Mutta perseelleen se sitten meni ja huolella.

1) Ensin tuomaristo päättää, että kyseessä on leikkaaminen.

2) Sitten mennään kysymään lääkäriltä, mikä on jalan kunto.

Kaksi virhettä peräkkäin, ja homma on siinä. Syytön mies joutuu poistumaan kentältä.

***

Ei tästä touhusta tule hevon vittuakaan, kun näitä rangaistuksia vedetään ihan hatusta. Mihin ne tuomarit oikein katselevat pelin aikana, kun kaikki oleellinen jää näkemättä, kysyn vaan.
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
Kaikista naurettavin videossa oli kun huomasin sen ulkin pelinumeron. Ei siinä mitään jos ukko on syntynyt -88, muussa tapauksessa se vaan pistää aina hymyilyttään. 88 on sama kuin 99.

Kerro ihmeessä lisää? Miten nuo kaksi lukua liittyvät toisiinsa? Jos tarkoitetaan kyseisillä numeroilla pelanneita kiekkoilijoita, on suoranainen pyhäinhäväistys mainita numero 88 samassa virkkeessä numeron 99 kanssa. Vai onko numerolla 88 kenties pelannut joku ihan aikuisten oikeasti maaginen kiekkoilija? Sivistyksessäni on selkeä aukko, jonka saa asiasta enemmän tietävä kaikin mokomin paikata.

Tarkistin asian ja näemmä Joe Sakic on pelannut numerolla 88 vuonna 89. Useamman kauden tuolla numerolla on luonnollisesti pelannut Eric Lindros, minkä toki tiesinkin.
 

narri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bruins ja Jokerit
Hieno niitti ja juuri oikeaan osoitteeseen osui. Toivottavasti osui kunnolla. Harmi, että linjaton SM-liiga antaa noista pelikieltoa.
 

Kai-Sakari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Panelian Raikas
Kuka on pissinyt Jackie Semi-Pron mysliin? Petru vastasi häveliäästi asiasta kysyttäessä, että kyseessä on hänelle "tärkeä numero". Liekö tuolla mitään väliä martinbironnollanolla&theofleuryradiomansetjsp.

Itse katsoin videosta aluksi, että syystä lähti zalekki ulos, mutta parilla kelauksella totuus valkeni. Video oli tosin hieman kauempaa kuin Laaksosen simmut.

Ja JZZ:lle virtuaalituoppi lekenda vireon linkittämisestä. Pumppujalat huudettu! Noista lähtisi nykykiekossa jokaisesta boksiin. Nyt lähti Petru, mitäs yrittää pelata näyttävää kiekkoa. Aivopieru-murhanhimoistsekki. Noh, kolme pongoa ja homma paketissa.
 

Kaukosäädin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves 365
Kyllähän minä taas oikeassa olin. Kun tuota sääntökirjaa katsoo niin eihän se jätä mitään arvailujen varaan. Tuo petrun (phtyi) taklaus osuu selkeästi reiteen/polvenseudulle eli aivan oikein meni tuomio kun pelaaja vielä "loukkaantui".

Tästä fair playstä voidaan sitten keskustella erikseen toimiko Ilveksen lääkäri ja Seikola sen mukaisesti. Sillä sekunnilla kun Laaksonen vointia kysyy on kipu ollut varmasti sellainen ettei pelin jatkaminen käynyt edes mielessä.

100% Faktaa
 

Olkku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen mestarit 20-21
Kaukosäädin kirjoitti:
Kyllähän minä taas oikeassa olin. Kun tuota sääntökirjaa katsoo niin eihän se jätä mitään arvailujen varaan. Tuo petrun (phtyi) taklaus osuu selkeästi reiteen/polvenseudulle eli aivan oikein meni tuomio kun pelaaja vielä "loukkaantui".

Kertoisitko meille yksinkertaisille, faktoista mitään ymmärtämättömille, mihin sinä oletat perstaklauksen osuvan? Päähän? Rintakehään? Vatsaan? ...seuraavana tulisi reiteen.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Minulle kerrottiin, että tuomarit toimivat tilanteessa oikein. Ilveksen lääkäri diagnosoi Seikolan vamman ja tiedotti asiasta Tom Laaksoselle. Eli Seikolan jalka meni "paskaksi" ja siitä tuli tuomio. Älkää siis haukkuko Tomppaa, joka teki vain mitä siinä tilanteessa oli pakko tehdä.

Vaan ei tehnyt. Jos olisi pitänyt silmä auki ja katsonut tilanteen oikein niin mitään vihellystä ei olisi tarvittu (paitsi siinä vaihessa kun Seikola jää jäähän ilmeisen tuskissaan).

Jos ei tule jäähyä niin ei tarvitse kysellä lääkäreiltä mitään.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Niin, olisi kyllä kieltämättä mielenkiintoista kuulla Kaukosäätimen määritelmä puhtaasta perstaklauksesta.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Kyllähän minä taas oikeassa olin. Kun tuota sääntökirjaa katsoo niin eihän se jätä mitään arvailujen varaan. Tuo petrun (phtyi) taklaus osuu selkeästi reiteen/polvenseudulle eli aivan oikein meni tuomio kun pelaaja vielä "loukkaantui"

Olit jälleen kerran väärässä. Taklaus osuu Seikolaa selkeästi reiden alueelle, ei siis polviin. Tämä johtui siitä että Seikola yritti väistää taklausta ja onnistui vain puolittain. Puhdas lonkkataklaus oli siinä haussa.
 
Suosikkijoukkue
Lukko,Hokki, Leijonat, LA Kings.
Haa

Loukkaantuikos tämän ketjun aiheena olevan taklauksen takia joku? Onkos se Seikola pitkäänkin poissa kaukalosta?

Kuten edellä olevat lainaukset sääntöihin kertovat, niin PRK:n perusteena on loukkaantuminen.

Tom Laaksonen on näköjään ennenkin innoittanut yllekirjoittanutta näppäimistöä näpyttelemään.
 

Jackie Moon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vihreet ja punaset.
No mulle se on ihan sama kenellä ja missä joukkueessa pelaavalla se 88 on numerona. Minulle se viestittää vain yhden asian, eli Eepin. Jos sille joku ymmärrettävä syy on niin ei siinä sitten mitään. Kuten mainittu syntymävuosi tai vaikka se muijansa syntymävuosi. Mistähän olisin senkin tiennyt että sen muija on just ja just laillisessa iässä ajaa autolla yms, eli -88. Ei niin paljon muiden joukkueiden vähintäänkin nippelitiedot kiinnosta. Ai niin 88 ja 99 vertailu. Ei tietenkään ole samalla viivalla menestyksellisesti yms. Mut joo, noi on vaan mun mielipiteitä, jos ei maistu niin hajotkaa siihen.

Baariiin!!
 

cleanhit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Flyers, Ducks
Menee ehkä jo väärän ketjun puolelle mutta alkaa jo hieman ottaa päähän tämä suomalainen tuomaritoiminta. Isoja rangaistuksia jaetaan arpomalla aina, kun jotain sattuu vaikka aluksi ei katsota tilannetta edes jäähyn arvoiseksi. Selviä törkeyksiä taas jätetään viheltämättä, jos vastustaja ei loukkaannu.

Alla kolme tilannetta eiliseltä. Kahdesta ensimmäisestä tuomittiin pelirangaistus. Viimeinen on vieressä seisovan tuomarin mielestä puhdas taklaus.

Petruzalek > Seikola (pelirangaistus)

Koho > Syväsalmi (pelirangasitus)
Nieminen > Löfman (ei jäähyä)

Olen itsekin jotain pelejä vihellelyt ja ei voi kuin ihmetellä mitä dumarit oikein katselee? Toi Niemen taklaus oli täysin päähän kohdistunut taklaus! Jos seepra vieressä ei huomannut niin miten ne kolme muuta seepraa? Toisen päätuomarin pitäisi juuri tarkkailla tilanteita, joissa lähellä oleva tuomari ei ehdi havainnoimaan.
Säälittävää...

Ja toi perstaklaus - voi hyvä isä!
Ja hyvä Suomi! Onneksi SMikkihiiri -liigasta ei kukaan mahdu Vancouveriin!
 

cleanhit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Flyers, Ducks
Minulle kerrottiin, että tuomarit toimivat tilanteessa oikein. Ilveksen lääkäri diagnosoi Seikolan vamman ja tiedotti asiasta Tom Laaksoselle. Eli Seikolan jalka meni "paskaksi" ja siitä tuli tuomio. Älkää siis haukkuko Tomppaa, joka teki vain mitä siinä tilanteessa oli pakko tehdä.

No mutta kun taklauksessa ei ollut mitään väärää!!!
 

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
Vanha tapaus kyllä, mutta Jouni kirjoittaa blogissaan juuri vastaavanlaisista tapauksista ja niiden tulkinnasta NHL:ssä. Summattuna vastapalloon annettu alas tullut taklaus on paljon vaarallisempi kuin sellainen lonkkataklaus, jossa puolustaja myötäilee hyökkääjän liikettä ja taklaa. Enkä siis sano, että NHL on suuri totuus, mutta siellä näistä tilanteista on keskusteltu aiemminkin.


http://blogit.hs.fi/nieminen/?p=218

Blogissa linkitettiin myös tähän Tuckerin taklaukseen.

http://www.youtube.com/watch?v=Qv3W09KDnAM

edit: ja Ottin taklaukseen.

http://www.youtube.com/watch?v=VEn9W6V3Ts8
 

L4E

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauma Luk
Ainakin meikäläisen mielestä nuo pari ylläolevaa "änäripätkää" olivat hienoja taklauksia. Vauhtia ei ollut liikaa ja eikä myöskään taklattu polviin, joita välillä sattuu kun perstaklaus ei mene ihan putkeen. Tuli pätkistä ihan mieleen tapaus kun Kuusiston Maukka laittoi Jooriksen maatakiertävälle radalle.

Pelurihan lentää noissa suht hyvin jo pelkästä osumasta, mutta osaava taklaaja käyttää vielä "pumppujalkoja" kun taklattava on sopivasti "päällä" ja näin ilmalentoon saadaan vielä lisää kaarta.

Näitä lisää liigaan. Sääli vaan ettei hommaa enää oikein monikaan kunnolla osaa.
 

paze

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Ulvilan Pesä-Veikot, Pesäkarhut, BVB 09
Ainakin meikäläisen mielestä nuo pari ylläolevaa "änäripätkää" olivat hienoja taklauksia. Vauhtia ei ollut liikaa ja eikä myöskään taklattu polviin, joita välillä sattuu kun perstaklaus ei mene ihan putkeen. Tuli pätkistä ihan mieleen tapaus kun Kuusiston Maukka laittoi Jooriksen maatakiertävälle radalle.

Darcy Tucker takes out Michael Peca's knee
Peca missed several months with a torn knee ligament

Näitä lisää liigaan vai ?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Tila
Viestiketju on suljettu.
Ylös