Pelipaita päällä ravintolaan?

  • 5 879
  • 39

Tinke-80

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Haukat
Joskus tulee viikonloppupelien jälkeen lähettyä pelipaita päällä baariin. Yleensä vähintään pari ihmistä tulee juttelemaan pelistä ja toinen mokoma käy kysymässä miten pelissä meni. Välillä on tullut pari rasittavaa känniläistä selittämään kuinka he vuonna miekka ja kilpi pelasivat siinä ja siinä jengissä ja kuinka he tuntevat sen ja sen pelaajan lapsuudesta, mutta tuollaiset tapaukset ovat harvinaisia.

Fanimatkat ovat asia erikseen. Silloin pidetään fanipaitaa kokoajan ja tällä tavalla yleensä tutustuu uusiin henkilöihin kohtuu hyvin. Esim viime kesän marski cupissa tuli tutustuttua helvetin moneen HIFK-faniin vain sen takia että tuli pidettyä fanipaitaa päällä kokoajan ja jengi tuli sitten juttelemaan todella usein.

Mutta jos olemme lähdössä radalle matsin jälkeen jätän pelipaidan joko himaan tai kaverin kämpille. Joihinkin paikkoihin ei pääse sisällä pelipaita päällä ja muutenkaan pelipaita ei ole mikään hyvä baariasu.

- tinke-80
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Joo, tuli mentyä viime kevään Lukko-sarjan loputtua kotivoittoon Kantakrouviin... Lainasin tanssilattialla genuinea 70 €:n kärppäpaitaa muudannelle naisihmiselle ja tämähän teki siitä paidasta liivin. Itse lensin samana iltana pihalle kapakasta porttikiellolla ryyditettynä. Kun kaverini kävi kyselemässä paitaani puolestani, sanoi portsari, että siitä löytyi pelkät hihat.

Perkeleen keuna, jos luet tämän ja tunnistat itsesi, niin lähetä minulle YV:llä pyyntö kertoa tilinumeroni ja pulita kiltisti sopiva summa tilille... Pärkkele
 

Wewe

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK& Teemu Laakso
Ruutuässä kirjoitti:
Itse en ainakaan menisi pelipaita päällä baariin yhdestä hyvästä syystä: Jokerien pelipaita herättää aina tunteita, jotka eivät kaikilta osin ole positiivisia. Varsinkin jos menee yksin, saa koko illan pelätä saavansa turpaan. Jossain vaiheessa joku tuntematon jannu tulee haastamaan riitaa sillä, että HIFK on parempi kun siellä tapellaan ja sitten pitää itse todistaa kuinka kova jätkä on. Ja kaikki HIFK-kannattajat eivät ole tällaisia, todellakaan. Mutta niitä juntteja ei tarvita kuin yksi tuhanteen, niin se on jo liikaa.

Muutamia vuosia takaperin, kun olin vielä nuori, ehkä noin 14, olin katsomassa jotain Jokerit-HIFK- peliä areenalla. Päässä mulla oli sellainen jokerihattu, jonka olin ostanut ulkomailta. Hallin käytävällä tuli vastaan joku HIFK-kannattaja, arviolta 25-v, joka sanoi vain, että ruma hattu sulla, ja tempaisi hatun lattialle. Näitä idiootteja löytyy baarista vielä enemmän kuin hallilta, eikä pienenä miehenä voi välttyä tällaiselta. Ikävää, että tietyt joukkueet keräävät tällaisia idioottejakin, mutta kai se kuuluu brändiin.
Joo, se on vähän ikävä juttu jos tollaisen asian takia ei viitsi raflaan lähteä oman joukkueen paidassa. Itse en harvoilla baari käynneillä pidä fanipaitaa päällä, mutta usein kaulaliina löytyy, kesäisin kylläkin "Päällikkö" tai "Jarkko Ruutu" t-paidat päältä löytyvät. Pientä kuittailua silloin tällöin, mutta suht positiivista.

Kerran kävi Stadin city-käytävässä tän tyylinen juttu, mulla oli HIFK:n kaulaliina näkyvästi esillä kun sitten vastaan tuli tällanen vitun pelottavan näköinen anarkisti ja muutenkin nistin näköinen kaveri, kävelin nätisti ohi, kunnes takaa kuului: Hei jannu!! Käännyin ympäri ja ko. mies tuli lähemmäs ja sanoi: Sähän olet vitun oikealla asialla ja avasi oman takkinsa ja sieltä löytyi HIFK:n paita. Kaveri vinkkasi silmää ja lähti asematunnelin suuntaan. Tämmöset kyllä aina lämmittää. =)

Wewe
 

Lawless

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Uleåborgir, olihan melkoinen juttu :)

Samalla kannalla olen tässä monen muun kanssa, ettei yökerhoon tai diskoon todellakaan pelipaita päällä, eikä tietenkään kaikkiin pääsekään siten pukeutuneena, mikä on hyvä asia. Lähes pelkästään otteluissa tulee pelipaitaa käytettyä, joskus kenties jossakin baarissa ennen ottelua tai ottelun jälkeen.
 

pelikielto

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tommy kirjoitti:
Kyllä, mutta tämähän on Tampereella lähestulkoon muotia.
...ja Espoossa enemmän sääntö kuin poikkeus.

Itse olen muutaman kerran Manu:n paidassa ollut kuppiloissa ja juttuseuraa on ainakin löytynyt, varsinkin kun jossain vaiheessa mökeltää Shearerin olevan kovin kärki ikinä missään.
 

Vesku

Jäsen
Kerran olen Ilveksen pelipaidalla ollut yöelämässä. Tepsi-tyttönen ja Jokeri-jätkä kävivät juttusilla, eikä ainakaan tapparalaisilta tullut mitään vittuilua. Oli nääs tullut makea voitto Tapparasta samana iltana.

Sen sijaan pelivetona näkisin sen, että Tapparan faniristeilyllä aamuyöllä kesken liveislifen puikkelehtii Ilveksen aito pelipaita päällä tanssilattialle Tapparan fanien ja pelaajien keskelle... Mikko Pukka innostui hienommista väreistä jopa siinä määrin, että vaati saada pukea paidan päälleen, ja hän myös sai toiveensa läpi. Muutenkin jutustelijoita riitti, eikä kukaan halunnut haastaa riitaa.
 

stiflat

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, HIFK
Leba95 kirjoitti:
RMJ:ssä tuli muutama vuosi kuljettua Canucksien paidassa. Nimi ja numero selässä (#37), eli kommenttia tuli kyllä puolesta ja vastaan... Kaverilla oli Timosen Nashvillen paita. Yksi juhannus tuli heiluttua Detroitin paidassa, tuolloin nimeksi oli teipattu "Sika", mikä oli/on ainakin ulkonäollisesti osuva.
Ah, muistankin nähneeni teidät jossain siinä rannan läheisyydessä. Ihan hienot paidat oli, mietin mistä noin aidon näköiset oli hommattu.
Myös Detroitin #19 Yzerman paitoja bongasin.
Itse pidin Lakersin #9 Van Exel paitaa ja ainoa kommentti oli joltain; Onko tuo Bryant (kun ei nähnyt nimeä).
 

bunghole

Jäsen
Eipä kyllä tule usein pidettyä nykyään mitään tuollaisia päällä yleisillä paikoilla. Joskus kun kuljin Oulusta Kärppien vieraspeleissä niin siellä toki pelipaita oli kokoajan päällä mutta nykyään pidän harvoin edes hallissa pelipaitaa. Muita paitoja kuten AC Milanin Inzaghi paitaa pidän välillä kesäisin ja joskus se on ollut jopa baarissa päällä. Myös Kobe Bryantin sekä Kareem Abdul Jabbarin Lakers paita numerolla 00 ovat välillä olleet aivan siviilikäytössäkin. Kaksi paitaa jotka keräävät huomiota ovat Wayzata Highschoolin jenkkifudis pelipaita sekä saman koulun käännettävä korispaita. Näistä riittää juttua aina pidempäänkin jos joku tulee kysymään. Harvemmin nykyään kuitenkaan mitään pelipaitoja enää missään yleisillä paikoilla pidän.

Oulussa pelipaita baarissa ei ole mikään ihmeellinen näky, varsinkaan peli-iltoina. Selkääntaputtelijoita löytyy eikä aiheesta ainakaan riitaa tule. Espoolainen narrifani kaverini on sanonut ettei uskaltaisi narripaidassa mennä Oulussa baariin. Itse en ole hänen pointtiaan tajunnut vielä mutta hän kokee kuulemma olonsa siellä turvattomaksi jos näin tekee. Hän on siis aina espoolainen jos joku kysyy eikä mainitse mitään Jokereista. Itse olen kokenut asian hieman toisin ja en usko että kukaan alkaisi ainakaan uhoamaan vaikka joku narripaidassa baarissa esiintyisikin. Sen sijaan kuittia tulisi enemmän kuin paljon ja seuraa riittäisi koko illaksi.

Vierailla paikkakunnilla pelipaita sekä kaikki Kärppien kannattamiseen liittyvät tavarat, vaatteet ja asiat yhdistävät ihmisiä. Lahdessa olin kerran kaupungilla takissa jossa on pieni Kärppälogo rinnassa ja eräs vastaantuleva vanhempi mies huudahti minut nähdessään "Oikeen tiimin takki päällä! Loistavaa!". Epäselväksi jäi oliko kaveri Kärppäfani vai ei. Vaasassa olin kerran keskustassa odottelemassa kaveriani samassa takissa ja sain viereeni takiaisen, jälleen vanhempi mieshenkilö, joka jauhoi "Kärppien miljoonajoukkueesta" ja "poroporvareista" sen puoli tuntia jonka siinä odottelin. Viime keväänä olin itse pelipaita päällä ratkaisufinaalin jälkeen Helsingin keskustassa ja samanlaisia paitoja näkyi joka puolella. Sport Academyssä ei muita paitoja näkynyt ja Kärppien kannatuslaulut raikasivat. Koko baarin asiakaskunta oli pukeutunut mustakeltaiseen ja yhteenkuuluvuuden tunne oli käsin kosketeltava.

Itse olen siis kuitenkin samaa mieltä kuin moni muukin täällä eli pelipaidat kuuluvat halliin mutteivät baariin tai muille yleisille paikoille. Varsinkaan lätkäpaidat mauttomuudessaan. Futis- ja korispaitojen pitämisen ymmärrän ja käytän niitä itsekkin välillä, harvemmin kuitenkaan baarissa.
 
Yksi jääkiekkojoukkueen fanipaita lojuu kaapin pohjalla, en ole sitäkään pariin kolmeen vuoteen käyttänyt. Koulussa tuli kommenttia, kun mestaruuden jälkeen sitä tuli pidettyä vähän liiankin kauan koulussa päällä (tähän silmiään pyröittävä hymiö). Tuskin tulen tuota paitaa jatkossakaan liiemmin pitämään. Jalkapallopaidoissa on yleensä se hyvä puoli, että niitä päällä pitäessä mainostaa enintään yhtä firmaa, suomalaisten joukkueiden paidoissa lajissa kuin lajissa on mainostaulu.

Futispaitoja onkin kertynyt kaappiin jo ihan liikaa. Ei niitä kaikkia kerkeä edes päällä pitämään. Tukholmassa tuli kommenttia eräältä tyypiltä jalkapallo-ottelun jälkeen kulkiessani kadulla Hammarbyn huivi kaulassa. Pikaisesti muisteltuna muuta ei tule mieleen.
 

SGD

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ei raha kiekkoa
Lappeenrannan Pub 55, ennen SaiPa-HIFK -ottelua joskus monta vuotta sitten. Meitä kolme, kaikilla HIFK-aiheiset vermeet toki päällä. Ehdimme otta noin kolme askelta tiskin suuntaan, kun nurkkapöydästä kuului "Hifki ulos!" -huuto. Baaritiskin täti sanoi vain että tulkaa mutta olkaa kunnolla. Sanoi että onneksemme emme olleet teekkareita, olisi voinut jo käydäkin jotain...

En minä ymmärrä miksei pelipaita päällä voisi mennä baariin, jos kuitenkin esmes suoraan pelistä on tulossa. Varsinkin vierailla paikkakunnilla, mihin sen paidan sitten tunkee?
 

J.Grönvall

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Newcastle United, Philadelphia Eagles
Omalla kohdalla ei kyllä liiemmin ole kukaan (naisia vielä vähemmän) tullut jutustelemaan sen vuoksi että Grönvall #55 on ollut päällä. Mitä nyt Passion Barissa muutama omasta mielestään valtavan kokoinen demipissis tuli vaaleanpunainen pipo päässä ja keskisormen paksuinen nuuska huulessa kertomaan kuinka "vitun huono Tappara oikeastaan onkaan".

Tottahan tuo kuitenkin on että mieluummin jättää koko ryijyn himaan tai lyö sen vaikka hihaan kun menee sisälle.
 

Txjokeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Men in Blue ja muut oikeudenjakajat
SGD kirjoitti:
En minä ymmärrä miksei pelipaita päällä voisi mennä baariin, jos kuitenkin esmes suoraan pelistä on tulossa. Varsinkin vierailla paikkakunnilla, mihin sen paidan sitten tunkee?


Tuota älä mene kysymään siellä baarissa, varsinkaan jos kannattamasi joukkue voitti sen ottelun. Voivat mokomat vielä käytännössä sen näyttääkin...
 

psychodad

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Hal Gill
SGD kirjoitti:
En minä ymmärrä miksei pelipaita päällä voisi mennä baariin, jos kuitenkin esmes suoraan pelistä on tulossa. Varsinkin vierailla paikkakunnilla, mihin sen paidan sitten tunkee?


Pakkaa siististi vaikka vyölaukkuusi....
 

SGD

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ei raha kiekkoa
Txjokeri kirjoitti:
Tuota älä mene kysymään siellä baarissa, varsinkaan jos kannattamasi joukkue voitti sen ottelun. Voivat mokomat vielä käytännössä sen näyttääkin...

Toki sillä turpaansa voi saada niin kuin vaikka balettiasussa, mutta ei kai pelipaidan pitäminen nyt mitenkään moukkamaista, sivistymätöntä tms. ole... Sitä tarkoitin.

psychodad kirjoitti:
Pakkaa siististi vaikka vyölaukkuusi....

Oot kokeillut? Miten sait mahtumaan?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös