Peliesitykset kaudella 2014–2015

  • 671 865
  • 3 844

Uncle Becker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Україна
Kahdelle ylläkirjoittaneelle (joku tuohon jo kirjoitti väliin, tarkoitan herroja JHag ja Justice): HIFK tarvitsee sekä kiekollisen, oikealta ampuvan, yyveellä suoraan syötöstä kiekon maalia kohti ampuvan pakin että Ikosen korvaajan. Kuparisen korvaava sentteri ei myöskään olisi pahitteeksi. Sehän menee rikki kuitenkin ennen pudotuspelejä. Näitä ei todennäköisesti ole luvassa, joten näillä mennään.

Hyvä, että saatiin edes vähän lihaa luiden ympärille maalin eteen. On vituttanut katsoa sitä maalien määrää, mitä meidän veskareiden edestä on saanut kauhoa vapaasti sisään. Veskarin päälle ajelut ovat myös oma lukunsa.

Mutta. Sanokaan nyt, olenko jurrissa(olen)/väärässä/sekaisin, mutta SaiPa peli oli olosuhteisiin nähden hyvää meininkiä. Taklattiin, otettiin taklauksia. Salmi kävi maalin edessä vähän niistämässä. Hyviä maalipaikkoja riitti (eikö se Ramu tajua vetää, jos veskarilla ei ole mailaa...). Lopun tasoituksesta jäi hyvä fiilis. Jatkoajalla oli myös saumat ratkaista, mutta sama tehottomuus jatkui. Rankkarit ovat rankkareita. Husso ei ollut hyvä, mutta Goldien toinen yritys ei päättynyt edes laukaukseen. Yhtä kaikki, minusta oli hyvä kiekkopeli, joka nyt vain hävittiin. Harmitti, mutta ei vituttanut.

Tästä eteenpäin:
1) Ketjut. Pitää saada lyötyä kiinni. Loukkaantumiset ovat tätä vähän häirinneet, mutta helmikuu kävelee jo ensi askeliaan eikä meillä ole kentälliset selvillä.
2A) Maalille. Kuten täällä kaikki muutkin toitottavat. Rask tai Zabo vetämään treenit, miten kiekko viedään sinne vastustajan syvimpään. Jos ei muuten mene perille.
2B) Maaliteko. Ammutaan perkele. Hierontaan sittten kauden jälkeen. Ja maskia. Ja tappamisen meininkiä.
3) Maalivahdit. Miten voi olla mahdollista, että valtakunnan suurin veskarilupaus menettää ykköstorjujan statuksen. Lankinen on ottanut Lunkan opeista kaiken irti ja haastaa nyt Hussoa. Pitääkö pudotuspeleissä olla selkeä ykkönen? Kumpi se on? Vai mennäänkö jyvien suosimalla vuorottelutaktiikalla.
4) Maalivahdin suojelu, kovuus. MG tuo joka jäbälle pari senttiä lisää. Nyt on jo pelattu vähän fyysisemmin (onko JHag) . Kun saadaan kova vahvistus, ylilyöntejä voi tulla muiltakin. Se on hyvä, kunhan pidetään niissä Bob Halkidis-mainen playoff - viileys.
5) Henki. Joukkue on taitava. Valmentaja on ansioitunut. Nyt on pienistä napsuista kiinni, että ollaan finaalissa. Kun ne vain osuvat kohdalleen. Vaikka sitten takavuosin jokerikiekolla. Sehän olisi jotain.

Otan vielä yhden.

Edit: Typo tai pari.
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
No, jos väärässä olemisesta puhutaan, niin minä haluaisin vahvistusta maalivahtiosastolle. Ja kyllä , voin olla väärässä, varmaan olenkin. Toivottavasti olenkin! Mutta tällä hetkellä näyttää siltä, että Lankinen taitaa olla ykkösemme keväällä. HIFK:n yv kaipaa mielestäni todella kipeästi hyvin laukovaa rightin pakkia. Nykyiset pakit eivät pahemmin verkkoja paukuttele ja osittain tämä on myös pelisysteemistä riippuvaista. Mielestäni HIFK hautoo kiekkoa liikaa ylipäätään, enkä tiedä auttaako se, jos joukkueeseen otetaan lujaa laukova pakki, joka ohjeistetaan puhtaaseen kiekonhallintaan. Mun puolestani tämä yv-apu voisi yhtä hyvin olla (mielellään) rightin hyökkääjä, joka pystyy pelamaan viivassa ylivoimalla. Siihen ei riitä se, että pelaaja osaa seisoa pakin paikalla yyveessä, pitää olla kykyä myös puolustaa vastustajan iskiessä takaisin . Pakarinen oli hyvä tässä.

Mun mielestäni Ikosen puuttuminen on myöskin iso puute, nelonen hajosi. Nykopp on kuitenkin ihan kelpo yleismies, josta saisi stuntin, mutta onko Nypsinkin loukkaantuminen siis paha? Ja eihän sellaista jengiä olekaan, mihin fanit eivät haluaisi täydennyksiä.

edit: En tajua miksen äsken nähnyt kaikkia ylläolevia viestejä. Uncle Beckerille: Olen samaa mieltä siitä, että fyysisyys on lisääntynyt. Kyllä nyt ajellaan mukavasti iholle ja Honkaheimo on koventanut silminnähden otteitaan. Samoin Salmi päästyään pelaamaan. Saipa-peli ei mielestäni silti ollut kovin kummoinen. Plussaa siinä oli tahtotila ja fyysisyyden koventuminen, mutta huonoa/outoa on kovan tahtotilan ja kohtuullisen fyysisyyden yhdistyminen kiekonhallintaan ja kulmissa pyörimiseen. Vikaa ei ole näköjään ollenkaan pelaajien asenteissa ja kyvyissä olla mukana kontaktipelissä. Vika on mielestäni Stögön hyökkäyspään pelikirjassa. Nyt kun fyysisyys vielä kovenee Generousin myötä, olisi hyvä samantien suoraviivaistaa peliä. Enemmän vetoja, enemmän ribareita ja saatana Stop-merkit kulmien eteen, sinne ei saa mennä.

edit 2: Stögö oli haastattelussa silminnähden tyytyväinen Generousin hankinnasta. Selvästi näki, että valmennusta on konsultoitu. Stögö käytti hauskaa ilmaisua: "Generous tuo alakertaan ilmettä".
 
Viimeksi muokattu:

Justice

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Cowboys, Man Utd, Devils, Jazz
Mun mielestäni Ikosen puuttuminen on myöskin iso puute, nelonen hajosi. Nykopp on kuitenkin ihan kelpo yleismies, josta saisi stuntin, mutta onko Nypsinkin loukkaantuminen siis paha? Ja eihän sellaista jengiä olekaan, mihin fanit eivät haluaisi täydennyksiä.

Nypsillä meni Tampereella(?) pottuvarmas muussiksi. Ei vakavampaa ja on omien sanojensa mukaan messissä tauon jälkeen. Siitä samaa mieltä, että Nypsi voisi korvata Ikosen yksi yhteen. Mutta kentällisen tasolla tämä ei sitten enää onnistukaan. Alkukaudesta HIFK:lla oli ihan maaginen nelonen ja se rakentui nimenomaan Nykopp-Ikonen-kaksikon ympärille. Ikosen loukkaannuttua ei Nypsiltäkään ole enää nähty samoja otteita kuin ennen loukkaantumista. Valitettavasti Ikosen loukkaantuminen taisi tehdä Nykoppista vähän kodittoman tässä jengissä. Koska keväällä pitää ehdottomasti olla toimiva nelonen, ottaisin seuraavaksi sisään Ikosen korvaajan.

Vaikka olenkin samaa mieltä siitä, että ylivoimaa pitää saada yksinkertaistettua ja vetoja pitää saada aikaiseksi enemmän, niin uskon, että se on mahdollista myös meidän nykyisillä pelaajilla. Eikös HIFK skulannut sarjan parasta YV:tä ennen tammikuuta? Itse haluan nyt nähdä alkuun, että kuinka paljon Generouksen hankinta kasvattaa muita pakkeja. Parhaassa tapauksessahan tämä mahdollinen henkinen kasvu näkyy niin puolustus- kuin hyökkäyspäässä. Siellä kuitenkin on Taipaluksen kaltainen ukko, joka on ollut mukana duunaamassa 27 maalia. Lisäksi mua itseäni kiinnostaisi hirveästi nähdä mihin Pikkaraisen taidot riittää. Miehellä kuitenkin on potentiaalia tehdä ihan kovatkin tehot YV:ssä.
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Nypsillä meni Tampereella(?) pottuvarmas muussiksi. Ei vakavampaa ja on omien sanojensa mukaan messissä tauon jälkeen.

Hieno homma! Olin jotenkin siinä käsityksessä, että jopa loppukausi oli vaarassa. Kuparinen-Nykopp voisi toimia ihan kylmästi jarruketjuksi ohjeistettuna? Kuparinen olisi "Töykkälä", Nykopp taas yleisraatajana toimisi hienosti laidassa. Leikin pitkästä aikaa ketjun kokoajaa, tällä kolmosella/nelosella lähtisin playoffeihin: Luttinen-Kuparinen-Nykopp. Kokemusta, käsiäkin ja hyvää kaksinkamppailuvoimaa.

Joo, nykyisilläkin miehillä ylivoimaa saisi suoraviivaisemmaksi. Olen todennutkin, että esimerkiksi Taipaluksella on hyvä ja painava laukaus. Siitä on edellinen havainto joskus marras/joulukuulta.
 

C.Orr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menneisyyden kahleista vapaa Jokerit
@JHag: Tuosta teidän yv:stä. Jokereilla on ollut aivan samoja elementtejä, että kiekkoa siirrellään liikaa, vaikka yv:lle onkin heittää jos jonkinlaista Houdinia. Koutsit painottavat aivan poikkeuksetta sitä, että vedon pitää tulla aina poikittaissyötöstä tai viivalta, jos on tilaa ampua ja tuskin Stögö poikkeaa tästä. Jos kiekkoa siirrellään riittävän aktiivisesti ja nopeasti vetopaikkoja aukeaa ja samalla pakottaa vastustajan av-nelikon olemaan passiivinen. Viimeisimmät HIFK:n matsit, jotka itse olen nähnyt olivat tuplapelit Bluesia vastaan ja ainakin tuolloin HIFK:n yv oli niin passiivista, että Blues pystyi purkamaan paineen aktiivisen alivoimansa ansiosta. Mä en näe yv:n passiivisuutta valmennuksen ongelmana vaan pelaajien itseluottamuksen puutteena. Aika usein laadukkaan ja hyvin organisoidun yv:n tunnistaa siitä, että veto lähtee kohti maalia max. 10 sekunnin pakkopelipyörityksen jälkeen. Jos vetoa ei tuossa ajassa kuulu, on yv liian passiivista eli kiekko ja pelaajat eivät liiku riittävästi.
 

Saskatoon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bruins, Wild, HIFK, Hyvinkään Tahko
edit 2: Stögö oli haastattelussa silminnähden tyytyväinen Generousin hankinnasta. Selvästi näki, että valmennusta on konsultoitu. Stögö käytti hauskaa ilmaisua: "Generous tuo alakertaan ilmettä".

Missä haastattelussa tämä oli? En ole ainakaan itse nähnyt tällaista.
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Jep, Saipa-matsin yhteydessä Stögö noin lausui.

C.Orr: Bluesin kaltainen suoraviivainen joukkue on myrkkyä tämän hetken kiekkoa ja vastuuta siirtelevälle HIFK:lle. Se nähtiin keskinäisissä otteluissa erinomaisesti mm. HIFK:n ylivoimissa. Tällä hetkellä HIFK pelaa parhaiten nimenomaan Saipan tyyppisiä joukkueita vastaan. Blues ja Tappara edustavat suoraviivaista voimakiekkoa ja jotain Stögön on kehitettävä tällaisia vastustajia silmälläpitäen. Paras keinohan on -yllätys yllätys- liike. Ja aika monen muun kanssa olen sitä mieltä, että liike on tämän kauden HIFK:lle kaikki kaikessa.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Sanoisin, että HIFK:n joukkue kaipaa lomaa toisistaan. Toivottavasti siihen nyt annetaan aidosti mahdollisuus ja jätkät saavat ladata akkuja kunnolla. Sanoisin, että yksi syy HIFK:n "huolimattomuusongelmiin" on se, että ketjut elävät jollakin tavalla koko ajan. Jokaisessa kentässä on jatkuvasti enemmän tai vähemmän joku "ulkopuolinen" eikä peli tule selkärangasta, koska mm. ajoitukset ovat ihan hanurista. Ja tämä varmaan jollakin tavalla heijastuu myös siihen, että kiekkoa siirrellään lähes poikkeuksetta liikaa eikä kukaan uskalla lähteä laukomaan riittävän ajoissa. Ilman vetoja ei tule maaleja eikä kiekko kuskaamalla mene maaliin kuin aniharvoin. Siellä on ihan riittävän kovia ribarimiehiä heittää maalin eteen, jos pelissä olisi jonkinlaista suunnitelmallisuutta. Saa siellä varmaan keskenään jotain etukäteen sopiakin.

Kuulin frendiltä, joka katsoi pelin tv:stä, että vaikuttaa siltä, että joukkueessa on jonkinlainen ilmapiiriongelma, ainakin SaiPa-pelin perusteella. Luttinen ja Zabo olivat kuulemma käyneet ihan kuumina ja mm. Kuparisen lentäessä ulos, Luttinen oli huutanut mussuttavalle Kupariselle ihan kunnolla. Kun Kuparinen oli yrittänyt jäädä vielä penkille, Luttinen oli kuulemma osoittanut Kuprulle koppia. Myös Ramu sai oman osansa, mm. syötettyään tyhjänä olevan maalin edessä Zabolle, Zabo oli kuulemma ihan kunnolla ripittänyt Ramua. Samaten Hank sai mokistaan välittömästi vihaista palautetta. Frendini mukaan näytti siltä kuin joukkue olisi jakautunut jollakin tavalla kahtia: on ne jotka pelaavat täysillä joka ilta ja sitten olisi ne, joilla on soppari jo jonnekin muualle ja jotain puuttuu. Joukkueen selkeät liiderit ovat Luttinen ja Zabo. Onko joku muu ottelun tv:stä nähnyt katsonut matsia samoilla laseilla ja voi yhtyä frendini väitteisiin. Itse olin luonnollisesti hallilla enkä ole peliä tv:stä nähnyt. En siis omaa mielipidettä asiassa, kun en ole tilanteita nähnyt. Mikäli väitteet pitäisivät paikkaansa, voisi huonoihin esityksiin olla syynä myös jonkinlainen "yliannostus" yhdessäoloa, joka korostuu entisestään, kun pelit eivät kulje. Tavallaan se on ihan normaalia eikä ainakaan kovin harvinaista, mutta JOS joukkueessa jotain skismaa olisi, pitäisi pöytä puhdistaa ennen pleijareita, koska joukkueella on kuitenkin saumat ihan kaikkeen, jopa finaaleihin, jos kaikki natsaa. Todennäköisempää lienee kuitenkin perus-IFKlainen perseennäyttö keväällä, siinähän tässä seurassa ollaan ihan maailmanluokan eliittiä...
 

Bad Bob #42

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Chicago Blackhawks
Sanoisin että nuo konfliktit ovat ihan normaalia joukkueurheilussa ja osa kasvuprosessia. Se kauanko ne kestää määrittelee sitten sen miten joukkue hitsautuu yhteen. Se on ihan oikein että ns. vapaamatkustajia ripitetään. Mutta ihmiset ovat erilaisia, jotkut syttyvät siitä että heitä vähän potkitaan jotkut heittävät läskiksi sen jälkeen. Vaikka koko jengillä olisi sopimukset muualle on silti täysin mahdollista että yhteinen tavoite yhdistää porukan tiiviiksi nipuksi ja joukkue pääsee hurmostilaan (vrt. kevät 2011). Se vaatii jonkin verran yhteisiä koettelemuksia, jollaisia myös nämä konfliktit ovat.
 

tiimari

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Se vaatii jonkin verran yhteisiä koettelemuksia, jollaisia myös nämä konfliktit ovat.

Samaa mieltä. Sellaiset snadit ristiriidat jengin sisällä ovat vähän niin kuin potentiaalista henkistä voimavaraa, joita on kiva sitten muistella nakin keittelyn yhteydessä. Jopa pienet nyrkkihippaset esim. treeneissä voisivat vähän puhdistaa ilmaan.

Ainakin itselläni kaikkein parhaimpien kavereiden kanssa on ollut myös ne suurimmat riidat.
 

Bafforosso

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK parhaimmillaan
Sorry, neuvonantaja Tom Hagen, eiku JHag, etten ole ehtinyt vastata aiemmin töiden takia. Ensiksi kunnianosoittava kommentti: Arvostan mielipiteitäsi ja tietämystäsi erittäin paljon ja olen aivan samaa mieltä kanssasi, että ihmiset voivat olla eri mieltä asioista ja näin pitääkin. Sinulla on paljon hienoja näkemyksiä. Asiaan, eli vastaukseen:
Kyllä, mielestäni joukkueemme suurin heikkous koko kauden ajan on ollut toisen kädellisen, peliätekevän sentterin puute (sisäpiirin tietona ymmärsin, että näin myös johdossa ajateltiin). Samaten fakta, että joukkueesta lähti Pakarinen (allround-pelaaja, jolla uskomaton R-tykki) ja Keränen, jota ei nähty peleissä, joita ei korvattu. Uusia tuli, mutta kuka kenen tilalle? Rask - Pakarinen? Goldobin - Keränen? Vai Zaborsky? No, ainakin vielä alkusyksystä UTJ sanoi, että Keränen saattaa tulla takaisin, mutta sitä ei sen jälkeen ole kommentoitu, ts. jotain jäi vajaaksi johdonkin mielestä!
Ehkä vajaa viinipullo saa kirjoittamaan noin sekavia, joten back-on-track: siis kädellinen sentteri ja kädellinen laituri puuttuu. Kun vielä hyvin aloittanut Ikonen on poissa on hyökkäyksessä aikamoinen vaje. Lisäksi lähes koko kauden on puuttunut hyökkäävä kädellinen maestro-pakki a la Murphy, Zidlicky, Rafalski (myönnän, elämme 2010-lukua ja nuo ovat dreams in today's world). Puolustuksesta on myös koko ajan puuttunut kovaa laukova, taklaava ja siivoava luuta (Brewer, Halkidis, Melart, Kankaanperä, Karalahti...), Matt G ei mielestäni aivan yllä sille tasolle. Olen siis eri mieltä ja samaa mieltä, mutta suurin puute on maalinteossa, jota auttaisi nopeat, matalat lämärit ja rannelaukaukset, jatkuvasti vuorottelevat 1-2 maskimiestä ja kovuus maalin edessä (molemmissa päissä), fyysisempi peli, enemmän taklauksia j.n.e. Vähemmän kiekon pitämistä ja yksin yrittämistä. Trappi tosin toimii ja molarit pelaavat riittävän hyvin, kuten myös joukkuepuolustus. Jos vastustaja tekee 2-3 maalia meidän pitäisi pystyä enempään. Mutta, jos usein teemme 0 maalia emme kylläkään voi voittaa. Mielestäni jääkiekossa on aika yksinkertainen periaate: jos teet yhden enemmän kuin vastustaja olet voittanut. Samoin, jos päästät yhden vähemmän. Jos et päästä yhtään olet nykyään myös voittaja.
Ts. emme ole kaukana toisistamme mielipiteissämme. Olen ollut jääkiekkofani 60-luvun puolivälin jälkeen ja IFK-fani perintönä lapsuudesta, joten uskon, että minulla on jonkinmoinen kokemus ja näkemys, kuten sinullakin. Ts. olkaamme pääasiassa samaa mieltä - IFK, go for the kettle!
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tottakai välillä kuohuu jengillä yli eikä siinä ole mitään epänormaalia tai dramaattista. Toisaalta joskus kuva kertoo enmmän kuin tuhat sanaa ja itse en välttämättä pidä kovin hyvänä merkkinä sitä, että joukkuekaverin "huolellinen" ripittäminen tapahtuu keskellä peliä kaiken kansan edessä. Palautteen antamisella ja ripittämisellä on kuitenkin vissi ero ja suuri turhautuminen kertoo usein siitä, että pinnan alla kytee. Toki siihen vaikuttaa myös se, kuka palautetta antaa. Kun palautteen antaa Arttu Luttinen, joka kuitenkin on varsin hillitty tapaus, kertoo sekin jotain.

Mutta turha asiaa on suurennella tai etsiä jotain, jota ei välttämättä edes ole. Pointtini oli lähinnä siinä, että huomasivatko muut samat asiat, joista minulle mainittiin. Ilmeisesti ei huomannut ja ehkä mitään mainitsemiani asioita ei ole edes tapahtunut ja mua vain pantiin halvalla :).
 

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
BOL kirjoittaa taas asiaa. Minustakin jotkut pelaajat aina reagoivat siihen, että eivät jatka entisessä seurassa seuraavalla kaudella. Joku kokee asian kuin "tommi kovanen" ja saatuaan sopimuksen muualle seuraaviksi kausiksi, pelaa parasta kiekkoaan HIFK:lle loppukauden ajan. Joku toinen pelaaja, jota en nimeä, käsittelee asian siten, että hanskat putoavat henkisesti ja jopa fyysisesti siten, että pelaaminen ei palvele joukkueen etua 100%. Ylilyönneissäkin on tärkeää, että ajoitus osuu kohdalleen, eikä huidota PR-rangaistusta silloin, kun muu joukkue haluaisi taistella vielä pelin voitosta. Erikseen on tilanteet, joissa kaikkien tulee suojella omiaan. Jos ajetaan päin HIFK:n maalivahtia, niin voittaminen on hetken ajan sivuseikka.
 

Stigu

Jäsen
Meikäläinen kokee pelkästään hyvänä, että joku herättelee jengin turakaisia. IFK:n jengistä puuttuu se villepeltonen, ja kyllä jonkun on edes yritettävä täyttää noita Nuudrikselta Kisahalliin ulottuvia saappaita. Jos se ovat esim. Arttu ja Zabo, niin hyvä. Itse odottaisin paljon myös Elkinsiltä, hän sopisi erittäin hyvin tuon nuoren jengin isähahmoksi: On vakaa, rauhallinen, kokenut ja helvetin hyvä kentällä. Ehkä ei sitten luonteeltaan ole johtajatyyppi.

Omasta mielestäni jengissä on noita turakaisia (lue: väärän asenteen omaavia pelaajia) oikestaan tosi vähän:

- Pink voidaan laskea jengin ainoaksi kestoturakaiseksi. Hän tekee Kurremaisesti kaiken "lite sämre", eli jättää aina sen viimeisen rutistuksen esim. kamppailutilanteista ottamatta. Muutenkin hän muistuttaa erehdyttävästi Ganalinrannan lobotomiapotilas Tuomaista. Tällaisten pelaajien kohdalla miettii, minkälainen kestolääkitys heillä Diapamin lisäksi on.
- Ramu on oikeastaan kevät-turakainen. Hänen nykyisistä otteistaan näkee, että hän pelaa tällä hetkellä itselleen tyylillä " perkele kun ei pisteitä ole tullut mut hei ziigatkaa kun mä kikkailen täällä kulmassa kolme vastapuolen pelaajaa kuutamolle oonko hieman hyvä oonko miks te siellä maalilla seisotte?"
- Kuparisen turakaisuus johtunee paljon noista loukkaantumisista, mutta luulen, että takataskussa polttelee hieman liikaa tuo ensi kauden soppari. Veikkaan, että Kuparisella on ollut aikamoiset paineet löytää noilla näytöillä ensi kaudeksi hyvä sopimus.

Muutenhan jengissä on mielestäni erittäin hyvä ilmapiiri: Kaikki tsemppaavat ja yrittävät kentällä.

Ja BOLille: Itse en ainakaan nähnyt noita ripityskohtauksia Ruudusta, tosin opettelin yrttikastikkeella maustettujen graavisilakoiden tekoa samaan aikaan.
 

Meedio

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Atletico Madrid
Hyvähän että siellä alkaa jotkut heräämään, joukkuetta on ravistettava kunnolla. Zapo yrittää joka tilanteessa loppuun asti ja vaatii sitä myös muulta joukkueelta. Taikurin ja Zapon tuleminen esille on hyvä apu koutseille.
 

JoharinCrosby

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, HIFK Fotboll
Laskeskelin HIFKn pakkien laukaisuprosentit aikani kuluksi. Tulokset olivat erittäin heikkoja. Meidän puolustajat ovat laukoneet yhteensä 786 kertaa, joista maaliin on mennyt vain 15 maalia. Näin ollen laukaisuprosentti on luokkaa 1.9%! Vastaavat luvut hyökkääjillä ovat 1550 laukausta, 127 maalia ja prosenttilukema 8.1.
 

henkke

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Penguins
Laskeskelin HIFKn pakkien laukaisuprosentit aikani kuluksi. Tulokset olivat erittäin heikkoja. Meidän puolustajat ovat laukoneet yhteensä 786 kertaa, joista maaliin on mennyt vain 15 maalia. Näin ollen laukaisuprosentti on luokkaa 1.9%! Vastaavat luvut hyökkääjillä ovat 1550 laukausta, 127 maalia ja prosenttilukema 8.1.

Crosbyltä unohtui tuosta laskutoimituksesta 3 maalia. HIFK:n puolustus on tehnyt tällä kaudella 18 maalia jolla l-% tulee 2,29. Tällä lukemalla ollaan lygassa sijalla 10. Kärjessä vähemmän yllättäen Lukko, jota seuraavat HPK (??) ja Kärpät.
 

Apassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
En ole paljon noita Urheilulehden videolinkkejä paljon katsonut, mutta jotenkin nyt sattui silmään 8.2 julkaistu video HIFK:n pelillisistä ongelmista, joita käsittelee Ismo Lehkonen: HIFK joutumassa yllättävien kysymysten äärelle – ”Huolestuttavia piirteitä” | Liiga | Urheilulehti

Lyhyesti sanottuna Lehkonen toteaa, että kauden edetessä vastustajat yhä vähemmän lähtevät HIFK:ta vastaan nopeaan päästä päähän pelaamiseen ja silti HIFK pyrkii edelleen hyökkäämään niin, että yksi pelaaja kyttää syvällä ja nopealla siirrolla pyritään tälle yksinäiselle pelaajalle kiekko pelaamaan. Tuloksena liian usein HIFK:n viisikon hajoaminen ja päätykiekon heittäminen.

Pudotuspeleissä aivan varmasti tämä korostuu vielä entisestään ja HIFK/Törmänen saavat tottua siihen, että 4-5 pelaajaa on jatkuvasti pelin alla. Silloin työkalupakista pitää löytyä muitakin aseita, kun nopeasti pystyyn pelaaminen tai kausi päättyy jo puolivälierissä. Törmänen on pudotuspeleissä menestynyt A-junioreissa, Mestiksessä ja Sveitsissä. Väkisin on mielessä käynyt, että onko Törmänen vielä joutunut pudotuspeleissä pelaamaan sellaista trapia vastaan, jonka esimerkiksi Jokerit HIFK:lle viritti kauden 2011-12 pudotuspeleissä? Kysymys kuuluukin, että löytyykö Törmäsen HIFK:ta aseita tämän tyyppistä pelaamista vastaan? Mielestäni tämä on HIFK:n suurin kompastuskivi keväällä. Suurempi kuin mikään materiaalillinen ongelma. En väitä, etteikö Törmäsellä olisi suunnitelmaa tämän varalle, mutta ainakaan vielä en ole sellaisesta merkkejä nähnyt.

Pelitavan lisäksi suurin ongelma HIFK:n pelaamisessa tällä hetkellä on se, että viisikoita HIFK ei ole onnistuneesti lyömään lukkoon. Menestyvillä joukkueilla on aina loistavasti roolitetut ketjut: Selkeä ykkösketju, riittävää tukea tuova kakkosketju ja pudotuspeleissä tasoaan nostava fyysinen nelosketju. HIFK ei ole pystynyt rakentamaan Zaborskyn ympärille toimivaa ykköskenttää tai ylivoimakoostumusta. Yksikään HIFK:n senttereistä ei ole pystynyt nostamaan ketjunsa tasoa pääsemällä samalle aaltopituudelle Zabon kanssa. Kakkosketju on riittävällä tasolla muodossa: Goldobin-Elkins-Puustinen. Nelosketju hajosi Ikosen loukkaannuttua. Lamberg on palailemassa ja Nykoppin kanssa toivottavasti tästä löytyy ratkaisu nelosketjun ongelmaan, ellei Lamberg sitten lunasta paikkaansa ylempänä ketjuissa.

HIFK:lla on tosiaan siinä mielessä mielenkiintoinen ongelma, että hyökkäyksestä löytyy leveyttä ja maalintekovoimaa aivan karmea määrä ja edelleen liigassa HIFK ilmeisesti tehnyt eniten maaleja, mutta kun nämä pelilliset ongelmat lyö käsille, niin silti sieltä ei vaikean tammikuun aikana noussut oikein kukaan esiin.
 

Stigu

Jäsen
Meikäläinen ei tuota Lehkosen videota pysty omalla ATK:lla katsomaan, mutta olen samoilla linjoilla ainakin Apassin kanssa. HIFK:n kaksi isointa ongelmaa, jotka menevät jopa alakerran pakkivajeen ohi ovat 1) pelitavassa ja 2) roolituksissa.

Pelitavan suhteen olen ollut näkevinäni syksyn Total Airhockeyssä evoluution monipuolisempaan peliin, mutta kyllähän IFK:n peli edelleen perustuu pitkälti tuohon kärkikarvaajaan ja kiekonriistoihin. Tämän vuoden puolella IFK:n peleissä on mielestäni tapahtunut kaksi asiaa, jotka ovat olleet syynä huonoon menestykseen: 1) vastustaja on alkanut pelata träppiä ja 2) IFK:n luistelunopeus on hiipunut. Mielestäni Stögön pitää löytää molempiin ratkaisu tauon jälkeen, alkaen huomenna: luistelu- ja pelinopeus on saatava takaisin, minkä jälkeen vastustajan träppiinkin on helpompi reagoida. Kyllähän IFK:n tämän kauden jengi on kuin jalaton kolibri: Pörräystä on pakko jatkaa, paikoilleen ei voi pysähtyä, muuten tulee Viikatemies.

Roolituksista on kaikki tarpeellinen sanottu. Eniten kaipaan energistä nelosketjua, jonka itseoikeutettu sentteri on luonnollisesti Nykopp. Potentiaalista materiaalia nelosen laidoille löytyy Tammisesta, Saarelaisesta, Partasesta ja Lambergista. Itse kokeilisin heti huomenna ketjua Tamminen-Nykopp- Saarelainen, jos siis ovat ehjinä.

Ja vielä sivuhuomio IFK:n kesken-kauden hankinnoista tällä kaudella: siellä on 1 floppi (Pink), 1 epävarma (Generous) ja 1 josta ei tiedä onko se lintu vai kala (Goldobin). Melkeinpä toivon, että jengiin ei enää yritetä hankkia pelaajia, sen verran huono on tuo track record.
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Bafforosso: Kiitän vastauksestasi, eritoten mainioista perusteluistasi! Toteaisin, että olemme selkeästi samoilla linjoilla, mitä nyt pientä hienosäätöeroa. Musta on tullut (tää liiga on tehnyt musta sellaisen tarkemmin sanoen) jo aikaa sitten kaveri, joka katsoo koko kautta maalieneston kautta. Toisin sanoen oma ihannejoukkueeni rakennetaan mv:n ja puolustuksen kautta tavoitteena päästää liigan vähiten maaleja. En oikein osaakaan (enää) kytätä maaliahneita hyökkääjiä, sillä mielestäni heidän kulta-aikansa ovat ohitse. Pelityyli on muuttunut sellaiseksi, että nykyään kisaillaan enemmän maalinestämisestä kuin maalintekemisestä. Siksi pelaajakaipuuni kohdistuu lähes täysin puhtaasti alakertaan. Jos nyt jotain kaipaan yläkertaan, niin ennemmin osaavaa nelosen jätkää (Ikosen stunttia) kuin peliätekevää sentteriä tai laituria. Mun filosofiani mukaan maalienestäminen on avain onneen ja esimerkiksi ilman top5 -maalivahtia on ihan turha haaveilla kannusta, vaikka kentällä olisi ketä tahansa.

Mielestäni HIFK:n on puolustetteva paremmin ja ahneemmin ja kehitettävä hyökkäyspeliään siitä, mitä se syksyllä oli. Allekirjoitan Lehkosen näkemyksen. Siinähän ei sinänsä ole mitään ylimaallisen ihmeellistä. Käytännössä Ika toteaa, että kun joukkue vetää hyvän syksyn, vastustajat oppivat yleensä scouttaamaan sen kevääseen mennessä. Toisin sanoen löytämään lääkkeet jengin pysäyttämiseksi. Muistan kauden, jolloin Pelicans pelasi hienon syksyn ja jossain vaiheessa kaikki käsittivät, että se lento on lopussa. Pelkään pahoin, että HIFK:lle on mahdollisesti käymässä samoin. Mielestäni hyökkäyskalustomme on ihan riittävä tekemään tarvittavat maalit, mikäli Stögö löytää uusia kuvioita. Se ei ole pelaajista (hyökkääjistä) kiinni, että HIFK pystytään nykyään pysäyttämään. Vaikka sinne tuotaisiin uutta nälkäistä sälliä, pitäisi heilläkin peluuttaa muuta kuin syksyistä airhockeyta. Tosi mielenkiintoinen kevät tulossa. Lamberg ilmeisesti palaa kehiin pikkuhiljaa. Jos Stögö ei edelleenkään roolita kentällisiä, on hänen ensinnäkin kaivettava joukkueelle jostain jalat ja toisekseen pureuduttava trapin murtamiseen.

Pientä huhua olen kuullut, että Ramun kanssa on ongelmia. Hänhän ei ole juuri koskaan ollut kevään pelaaja ja ilmeisesti ottaa aika raskaasti sen, että peli ei kulje. Syötöt tyhjän maalin edessä kertovat epävarmuudesta ja epäonnistumisen pelosta. Oon aina sanonut, että siinä ei ole sinänsä mitään pahaa, että jotkut pelaajat ovat parhaimmillaan runkosarjassa hiipuen pleijareissa. On ensinnäkin pitkälti heidän ansiotaan, että joukkue sijoittuu hyvin runkosarjassa. Toisekseen kausi on pitkä ja jakautuu selkeästi kahteen osaan; runkkariin ja pleijareihin. Musta se on hyvin luonnollista, että joku pelaajatyyppi hallitsee paremmin runkosarjan, joku taas pleijarit. Niinhän jotkut mäkihyppääjätkin osaavat paremmin pienet mäet, toiset taas suurmäet. Lajityypillistä hommaa. On joukkueenkokoajan asia saada jalkeille lauma, jossa on syvyyttä. Jos jengiin on koottu liikaa runkosarjan kingejä, se on huonosti kasattu nippu. Pitää osata katsoa myös playoffpelaajia. Vika ei ole pelaajien, vaan joukkueen kokoajan. Joten olisiko Ramullakin helpompaa suhtautua elämään ja lätkään, jos hän ottaisi vastaan sen, että runkosarja ja syyskausi on juuri hänelle helpompi osa pitkää sarjaa, jossa joukkue tarvitsee joka ainoan pisteen? Myös ne syksyllä tulevat. Jos pelaaja antaisi itselleen armoa tämänverran, kenties se kevätkin kulkisi rennommin?
 

Bafforosso

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK parhaimmillaan
Tervehdys!
Aika naulan kantaan kirjoittelet. Jääkiekko on yksinkertainen peli - tee yksi enemmän kuin vastustaja ja olet voittaja. Play-offseja ajatellen pätee myös se, että voittamalla kauden kaksi viimeistä peliä olet mestari. Päästämällä nolla maalia olet myös aika hyvissä asemissa. Joukkueen rakennetta ajatellen olen myös aika lailla kallistumassa kahden puolustavan ja kahden hyökkäävän kentällisen puoleen (ei siis 1-3). Tuossa pitää toki muistaa, että hyökkäävienkin pitää osata puolustaa. Rakentaisin aina alkaen maalivahdeista ylöspäin. Nämä ovat kyllä itsestään selvyyksiä. Samaten mieluusti isohkoja, mutta liikkuvia pelaajia. Ikävä kyllä Suomen dumarit eivät suosi taklauksia, mutta kylläkin kahvaamista, estämistä ja kiinnipitämistä varsinkin pleikkareissa, joten taitokiekko on katoava luonnonvara. Tämän päivän IFK on valitettavasti tuon osalta pelannut muuta kuin pleikkarikiekkoa. Voi tulla vaikeuksia ainakin Kärppiä, Bluesia, JyP:iä ja Kahvaraa vastaan, jotka ovat fyysisiä. Samaten myös nopeita (KalPa, Ässät, Ilves) vastaan. Eikä Lukko ja HPK ole helppoja.
En usko Generousin vauhdin riittävän puolustuksessa (en ymmärrä hankintaa, mutta olen mielelläni väärässä). Sen sijaan Nyqvist ja Teppo tarvitsevat lisää fyysisyyttä - kelpaavat muuten. Pakeista Grillfors, Auvitu ja Taipalus pärjäävät. Tuleeko Söderholm kuntoon?
Molareista en ole huolissani, mutta hyökkäyksessä on vaikea saada Ramun vierelle oikeita pelaajia, ilman että tasapaino järkkyy. Monen on nostettava tasoaan. Syksyn pelityyli on scoutattu, väsymys vaikuttaa (?) ja muut ovat siirtymässä pleikkarityyliin. Saa nähdä, seuraavat kaksi viikkoa kertovat paljon!
 

Samart

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Pientä huhua olen kuullut, että Ramun kanssa on ongelmia. Hänhän ei ole juuri koskaan ollut kevään pelaaja ja ilmeisesti ottaa aika raskaasti sen, että peli ei kulje. Syötöt tyhjän maalin edessä kertovat epävarmuudesta ja epäonnistumisen pelosta. Oon aina sanonut, että siinä ei ole sinänsä mitään pahaa, että jotkut pelaajat ovat parhaimmillaan runkosarjassa hiipuen pleijareissa. On ensinnäkin pitkälti heidän ansiotaan, että joukkue sijoittuu hyvin runkosarjassa. Toisekseen kausi on pitkä ja jakautuu selkeästi kahteen osaan; runkkariin ja pleijareihin. Musta se on hyvin luonnollista, että joku pelaajatyyppi hallitsee paremmin runkosarjan, joku taas pleijarit. Niinhän jotkut mäkihyppääjätkin osaavat paremmin pienet mäet, toiset taas suurmäet. Lajityypillistä hommaa. On joukkueenkokoajan asia saada jalkeille lauma, jossa on syvyyttä. Jos jengiin on koottu liikaa runkosarjan kingejä, se on huonosti kasattu nippu. Pitää osata katsoa myös playoffpelaajia. Vika ei ole pelaajien, vaan joukkueen kokoajan. Joten olisiko Ramullakin helpompaa suhtautua elämään ja lätkään, jos hän ottaisi vastaan sen, että runkosarja ja syyskausi on juuri hänelle helpompi osa pitkää sarjaa, jossa joukkue tarvitsee joka ainoan pisteen? Myös ne syksyllä tulevat. Jos pelaaja antaisi itselleen armoa tämänverran, kenties se kevätkin kulkisi rennommin?

Jos lähdetään siitä, että jengissä pitäisi olla selkeä 1-veska, 2 johtavaa sentteriä ja vähintään 2 kpl 1-korin pakkeja, hyökkäävä (a`la Söde kondiksessa vm. 2011) ja makuupaikkoja jakava (a`la Kanki) niin ensimmäinen ongelma kauteen lähdettäessä on just sentteri-osasto.
Tätä taustaa vasten, ottaen huomioon sun yo. kirjoituksen Ramusta a) Nybari on ottanut riskin Ramun kohdalla ja epäonnistunut. b) Nybari on hölmöillyt lähtökohtaisesti, koska meillähän ei ole 1-sentteriä, tällä hetkellä karrikoiden 4 kpl 3-4-ketjun sentteriä. Ikävä kyllä Hirvonen ei ole peliätekevä senä, niin hyvää duunia kuin puolustussuuntaan tekeekin, puhumattakaan Kuprusta.
Myös veskarikortti voi olla ns. "Musta-Pekka" jos Husso ei kokoa itseään. Niin hyvä prospekti kuin Keke on, ennustan että kondis ei kestä pleijarisarjaa. On jo pelatuissakin matseissa näkynyt että Keke ei pysty/jaksa pitämään asentoa kasassa, miten silloin kun pelataan lähestulkoon joka toinen päivä. Enkä missään nimessä arvostele kaveria, mun kirjoissa vetänyt reilusti yläkanttiin.
Puolustuksesta on kaikki tarvittava palstasisarien ja - veljien toimesta sanottukin.
Aika paljon kysymysmerkkejä ilmassa, toteutuuko riskit, lisättynä Stögön pelisapluunalla. Nyt pitäis pikku hiljaa vetää kani hatusta.
 

Apassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
koska meillähän ei ole 1-sentteriä, tällä hetkellä karrikoiden 4 kpl 3-4-ketjun sentteriä. Ikävä kyllä Hirvonen ei ole peliätekevä senä, niin hyvää duunia kuin puolustussuuntaan tekeekin, puhumattakaan Kuprusta.

Aika raju karrikointi. Maagisella mestaruuskaudella HIFK:n kakkossentterinä hääri Petteri Wirtanen ja kolmossentterinä Töykkälä. (Ramu oli viltissä) Tähän nähden HIFK:n sentteriosaston laajuus Kuparisen ja Elkinsin muodossa on jopa loistavaa tasoa. 2011 vaan ykkössentterinä sattui hääräämään MG, joten vertailu menee tässä perseelleen.

Ramstedt on profiililtaan juuri sen profiilin pelaaja, joka ykkössentterin mitat täyttää, jos siis pystyisi pitämään tasonsa vakaana syksystä kevääseen. Se on ennenkin nähty, että "runkosarjapelaajasta" voi kasvaa myös kevään ratkaisija ja toivottavasti Ramu pystyy nousemaan tasolleen myös keväällä. Omasta mielestäni Törmänen vain on Ramun kohdalla tehnyt sen virheen, että ei ole luottanut häneen kuitenkaan viimeiseen asti. Esimerkkinä tästä on juuri se, että lähes kaikki muut sentterit Leino, Kuparinen, Elkins ja jopa Nykopp ovat saaneet saumansa ykköskentässä, mutta Ramstedt on tainnut saada vain yhden pelin Zabon ja Raskin kanssa. Toisaalta Ramstedt oli syksyn EHT:llä todella vahva ja nyt nähdyissä Ruotsi peleissä todella vaisu ja KJ siirsikin hänet aiheellisesti pois kakkosen keskeltä. Jotain tuossa Rmastedtin pelaamisessa tai persoonassa pitää olla sellaista, josta valmentajat eivät pidä. Tästä huolimatta Ramstedt ei mielestäni ole saanut Törmäseltä sellaista signaalia, että tämä on sinun paikkasi ja me sinuun luotetaan, vaikka joku peli menisikin huonommin. Mitä Leino esim on tehnyt sellaista, että saa illasta toiseen vetää ykkösen keskellä?
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Samart: Sen verran puolustan Ramua/Nybaa, että ei Ramua ole kyllä tosissaan ajateltukaan 1-senaksi. Hän on mielestäni luontainen 2-sena. Kyllä tässä suurimpia mokia on Kuparisen 2 kauden diili, hänet hankittiin selkeästi 1-sentteriksi. Elkins on ihan ookoo 2-3 -sena. Leino on mulle kysymysmerkki, en oikein tiedä mihin rooliin hänet hankittiin, myös 2-senaksiko? Hirvosella tarkoitat varmaan Ikosta? Jep, hänkin on puolustava sentteri. HIFK:lla ei ole mielestäni selkeää ykkössentteriä, mutta kaikkiaan tähän liigaan suhteellisen laadukas keskushyökkääjäkalusto. Kuparisen 2 kauden diili meni ohi ihan kunnolla. Jos ja kun KJ:ta pidetään asiansaosaavana kaverina, niin sanoisin, että hänen maajoukkueeseensa Ramulla on matkaa. Sen verran meni herroilla sukset ristiin. edit: Tarkoitan maajoukkueeseen isoissa kisoissa, ei EHT-tasolla.

Bafforosso, my brother: Rohkenisin melkein sanoa nykylätkästä, että se voittaa , joka päästää yhden maalin vähemmän.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös