Pelaajasopimukset ja niihin liittyvät asiat

  • 22 688
  • 92

Zeta03

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, sympatiat KooKoo
Ei tuota sääntöä voi millään valvoa. Sopimukset voidaan tehdä kuukausia aiemmin ja sovitulla päivämäärällä laittaa ne paperille.
 

444

Jäsen
Enpä ole tuosta säännöstä tiennytkään mitään, johtuu varmaan siitä, että kyseistä sääntöä ei sitten noudateta. Tuskin seuratkaan tuosta nykymeiningistä tykkäävät, olisi mielestäni ihan reilua, että vaikka vuodenvaihteeseen asti olisi pelaajan nykyisellä seuralla ns. yksinoikeus keskustella sopimuksesta pelaajan kanssa.
Siis nekö seurat, jotka jättävät tuon säännön noudattamatta vai nekö seurat, joiden pelaajilla tuolla noudattamatta jättämisellä käydään kauppaa? Samoista seuroistahan siinä kuitenkin on kyse.
Ainahan se on perseestä, kun itse on kärsijänä, kun vähän venytetään sääntöjen harmaata aluetta, mutta helvetin ovelia ollaan, kun onnistutaan siinä itse.
 

Walkin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Siis nekö seurat, jotka jättävät tuon säännön noudattamatta vai nekö seurat, joiden pelaajilla tuolla noudattamatta jättämisellä käydään kauppaa? Samoista seuroistahan siinä kuitenkin on kyse.
Ainahan se on perseestä, kun itse on kärsijänä, kun vähän venytetään sääntöjen harmaata aluetta, mutta helvetin ovelia ollaan, kun onnistutaan siinä itse.

Tuskin mikään seura tuosta tykkää, mutta kun meininki on tuo niin kaikkihan ovat pakotettuja tuohon vilppiin joten tottakai kyse on samoista seuroista, kaikki tuota harrastavat, pakotettuja kun ovat siihen.

En minä itse ainakaan tästä nykymeiningistä tykkää yhtään, eihän tämä Kärki uutinen minulle merkitse juuri mitään, mutta sanoinpa nyt vaan, että mielestäni tuo on perseestä, että nyt jo sovitaan ensi kauden sopimukset toisten seurojen kanssa.
 

SouthernSun76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Liverpool, Juventus, Azzuri, Leijonat
Neuvotellaanhan formuloissakin sopparit jo kesken edellisen sopimuskauden. Miksei lätkässä?
 

1000

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara 2.0, Sasha & Patu
Neuvotellaanhan formuloissakin sopparit jo kesken edellisen sopimuskauden. Miksei lätkässä?
Näimpä. Ei kai se neuvottelu ole mikään ongelma, vaan vuoto. Todennäköisesti pelaaja itse kertoo jollekin siirrosta ja keltanen media kuuluttaa.
 

SouthernSun76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Liverpool, Juventus, Azzuri, Leijonat
Näimpä. Ei kai se neuvottelu ole mikään ongelma, vaan vuoto. Todennäköisesti pelaaja itse kertoo jollekin siirrosta ja keltanen media kuuluttaa.
Niimpä. Formuloissa neuvotellaan tällä hetkellä tiukasti Nicolle seuraajaa Mersulle. Mersu itse ei ole tiedottanut millään tavalla asioista, mutta silti tietoa vuotaa jatkuvasti. 10M alennus moottoreihin yms, yms. Ihan samalla tavalla se noissa isomman rahan piireissäkin menee, että neuvotteluja käydään ja jostain tieto vuotaa. Mikäli vuotaja ei ole kumpikaan neuvotteluosapuolista, niin silloin ei kukaan voi valittaa sopimusrikkomuksista.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Perseestä kyllä tämä meininki, että ensi kauden sopimuksia tehdään jo nyt, joku sääntö tuohon tulisi saada mikä koskisi kaikkia eurooppalaisia sarjoja, että milloin saa alkaa kalastelemaan muiden seurojen pelaajia.

Joo, onhan se perseestä, että ihmisiä ei estetä tekemään tulevaisuuttaan koskevia suunnitelmia.

Tämä ketju on osoitus siitä, että siirtouutiset kiinnostavat, ja niin kauan kuin ne kiinnostavat, media niistä kirjoittaa. En näe tässä merkittävää ongelmaa.
 

444

Jäsen
Mä vähän luulen, että tässä yritetään luoda ongelmaa siitä, missä sen uskotaan olevan. Eli jos minä saan tietää, että pelaaja X on tehnyt sopimuksen seuraan Y, niin pelaajan motivaatio vanhaa (tai siis nykyistä) seuraansa kohtaan putoaa radikaalisti. Eli nyt kun on parempi (oletettavasti) sopimus taskussa, niin pelaillaan kausi vain alta pois. Mutta jos en tiedä tästä uudesta sopimuksesta, niin mitään ongelmaakaan ei ole.
Itse en ainakaan ole koskaan nähnyt sellaista dataa, joka osoittaisi hyvissä ajoin tehdyn sopimuksen (toiseen seuraan) vaikuttaneen aukottomasti peliotteisiin.

Jos pelaajakaupat kesken kauden haluttaisiin kieltää tai estää, niin sen tulisi luonnollisesti koskea myös jatkosopimuksia. Muussa tapauksessa se vääristäisi markkina- ja kilpailutilannetta olennaisesti.

Itse kannattaisin avoimempaa pelaajakauppaa. Eli pelaajalla olisi oikeus sopia asioista, mutta myös seura voisi kaupata pelaajan muualle. Tässä maassa etäisyydet on aidosti sitä luokkaa, että perhesyillä on kovin vaikea perustella siirtoestoja.
 

Ralph

Jäsen
tse kannattaisin avoimempaa pelaajakauppaa. Eli pelaajalla olisi oikeus sopia asioista, mutta myös seura voisi kaupata pelaajan muualle.
Ei taida olla Liigan päätettävissä vaan Suomessa ei vain saa työntekijää siirtää ilman hänen suostumustaan toiselle alueelle. En nyt muista mikä se sana on, mutta joku alue se oli. Eli siis Tappara saa ilman pelaajan luopumusta siirtää pelaajan Ilvekseen jne, mutta esimerkiksi KalPa ei saa Lukkoon. Liiga tuskin saisi poiketa Suomen laista ja määrä itse asian.
 

SouthernSun76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Liverpool, Juventus, Azzuri, Leijonat
Ei taida olla Liigan päätettävissä vaan Suomessa ei vain saa työntekijää siirtää ilman hänen suostumustaan toiselle alueelle. En nyt muista mikä se sana on, mutta joku alue se oli. Eli siis Tappara saa ilman pelaajan luopumusta siirtää pelaajan Ilvekseen jne, mutta esimerkiksi KalPa ei saa Lukkoon. Liiga tuskin saisi poiketa Suomen laista ja määrä itse asian.
Varmaan hait tässä työssäkäyntialuetta? Eikös tuohon ole tulossa vuoden alusta muutos, jossa alueen määritys ei ole enää kilometrijohdannainen, vaan aikaan sidonnainen. Siten että jatkossa työmatkoihin saa kulua enimmillään yhteensä kolme tuntia per päivä. Tämähän tarkottaisi sitä, että esimerkiksi Tikkurilasta Vantaalta voisi siirtää työntekijän Oulunsaloon Ouluun, koska lentokoneella tuo matka taittuu hyvinkin alle 1,5 tunnissa. Samaten Pendolinolla pääsee melkeinpä 1,5 tunnissa Turusta Pasilaan.
 

PataJaska

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, sympatiat HPK ja Kiekko-Espoo
Varmaan hait tässä työssäkäyntialuetta? Eikös tuohon ole tulossa vuoden alusta muutos, jossa alueen määritys ei ole enää kilometrijohdannainen, vaan aikaan sidonnainen. Siten että jatkossa työmatkoihin saa kulua enimmillään yhteensä kolme tuntia per päivä.

Piti sanoa samaa, tätä varmaankin @Ralph haki. Ja kyllä, tuollainen muutos on tulossa..

Mutta nyt tässä sotketaan sikäli asioita, että työssäkäyntialue liittyy työn vastaanottovelvollisuuteen, eli tilanteeseen jossa henkilö on työkkärin listoilla työttömänä työnhakijana. Työkkäri voi osoittaa sinulle paikan oman työssäkäyntialueesi sisältä, että haepas tuota tuolla. Ja sitten jos sen saa, niin sinne pitäisi myös mennä, ettei napsahda karenssi päällensä.. työssäkäyntialue on siis tällä hetkellä kaikki kunnat, jotka ovat 80km säteellä omasta kotikunnasta (tästä on oma lakinsa, jossa kaikkien kuntien työssäkäyntialueet on listattu)

Eli siis sinällään tämä asia ei ole sidoksissa tai sovellettavissa kiekkoilijoiden sopimuskuvioihin, koska kyse on työnhakuun ja työn vastaanottoon liittyvästä velvoitteesta
 

Jan Koller

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät ♠, Carolina Hurricanes
Ei taida olla Liigan päätettävissä vaan Suomessa ei vain saa työntekijää siirtää ilman hänen suostumustaan toiselle alueelle.

Saivarrellaan nyt sen verran, että upseerin saa heittää ilman suostumusta, vaikka Helsingistä Ivaloon, joten on kai tuo kauppaaminen seurojen ja pelaajayhdistyksen sovittavissa?
 

Walkin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Joo, onhan se perseestä, että ihmisiä ei estetä tekemään tulevaisuuttaan koskevia suunnitelmia.

Tuotahan minä hainkin? Ei tsiisus mikä valopää taas. Mielestäni (tämä on mielipide) on perseestä, että muut seurat voivat alkaa tekemään toisen seuran pelaajien kanssa jo nyt sopimuksia. Miksi tätä ei voisi hoitaa niin, että pelaajan nykyisellä seuralla olisi ns. yksinoikeus tehdä sopimus pelaajan kanssa vaikka vuodenvaihteeseen saakka jolloin voisi markkinat aukea silleen, että pelaajat ovat vapaita tekemään sopimuksia muihin seuroihin koskien tulevia kausia jos nykyisen kanssa ei sopimusta ole syntynyt. Mielestäni tämä olisi reilua seuroille (varsinkin hieman pienemmille), että voisivat hieman pidempään miettiä minkä arvoisena pelaajansa näkevät. Nyt pelaajat tekevät toisiin seuroihin jo sopimuksia kauden alkupuoliskolla. Joku saattaa tykkää nykymeiningistä se on minulle ihan ok, mutta minä en tykkää.
 

Mas@

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Lassi Etelätalo
^Tuossa on kyllä vahvasti pointtia mitä Walkin kirjoittaa. Tällä hetkellä vauraat seurat temmeltävät sopimuksettomien pelaajien kentällä mielin määrin ja pienet jää nuolemaan näppejään koska ei ole uskallusta tarjota "liian" hyvää lappua omille haluamilleen pelaajille. Eli raha ratkaisee tässäkin ja kuten sanottu, se on suurimmalle osalle ok mutta itse karsastan sitä vaikka eläähän tuon asian kanssa.
 

Beagle Boy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Luomuteurastajat (RIP)
Saivarrellaan nyt sen verran, että upseerin saa heittää ilman suostumusta, vaikka Helsingistä Ivaloon, joten on kai tuo kauppaaminen seurojen ja pelaajayhdistyksen sovittavissa?

Ei ole sovittavissa.

Puolustusvoimien virkamiehille on erikseen laissa säädetty velvollisuus siirtyä myös laajemmalle kuin minne työntekijän voi työnantaja määrätä duuniaan tekemään.
 

Kulttimörkö

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja maajoukkueet
Itse en ainakaan ole koskaan nähnyt sellaista dataa, joka osoittaisi hyvissä ajoin tehdyn sopimuksen (toiseen seuraan) vaikuttaneen aukottomasti peliotteisiin.
Minä muistan hyvin kuinka Jaroslav Bednar pisti loppukauden ihan läskiksi JYPissä kun oli sopinut seuraavan kauden siirrosta HIFK:n leiriin.
 
Miksi tätä ei voisi hoitaa niin, että pelaajan nykyisellä seuralla olisi ns. yksinoikeus tehdä sopimus pelaajan kanssa vaikka vuodenvaihteeseen saakka jolloin voisi markkinat aukea silleen, että pelaajat ovat vapaita tekemään sopimuksia muihin seuroihin koskien tulevia kausia jos nykyisen kanssa ei sopimusta ole syntynyt. Mielestäni tämä olisi reilua seuroille (varsinkin hieman pienemmille), että voisivat hieman pidempään miettiä minkä arvoisena pelaajansa näkevät. Nyt pelaajat tekevät toisiin seuroihin jo sopimuksia kauden alkupuoliskolla. Joku saattaa tykkää nykymeiningistä se on minulle ihan ok, mutta minä en tykkää.

Tuossa on se ongelma, että jos Liiga oikeasti valvoisi, ja tarvittaessa rankaisi, oikein rankalla kädellä, että esim. vuodenvaihdetta ei voi neuvotella ensi kaudesta, niin Liiga menettäisi entisestään asemiaan Euroopan jääkiekkokartalla. Ja koska koko Euroopan kattavaa sopimusta tuosta "siirtokiellosta" ei ole, niin Liigan pitää pyristellä muiden mukana.

Pahimmillaanhan tuollainen johtaisi siihen, että ne vähätkin Liigan sisällä nyt siirtyvät pelaajat tekisivät ennen vuodenvaihdetta sopimuksen ulkomaille, koska sieltä tulisi kuitenkin tarjouksia ja näin ollen Liiga menettäisi pelaajia muihin sarjoihin vielä nykyistä enemmän.

Voi olla, että tuolla ehdotuksellasi tarkoititkin koko Euroopan laajuista yhtenäistä sääntöä, mutta todennäköisyydet sen toteutumiselle ovat luokkaa nolla, ainakin niin kauan kun KHL:n kanssa pitää neuvotella.
 

Vintsukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Suomi, Panthers
Minä muistan hyvin kuinka Jaroslav Bednar pisti loppukauden ihan läskiksi JYPissä kun oli sopinut seuraavan kauden siirrosta HIFK:n leiriin.
Löytyyhän näitä, on täälläkin muistiin jäänyt Stefan Öhmanin esitykset keväällä 2007. Runkosarjassa 45 pistettä 54 peliin ja +13, puolivälierissä Bluesia vastaan 5. 0+0=0 ja -6, kun perstaskussa oli seuraavaksi kaudeksi sopimus Bluesiin.
 

Walkin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Tuossa on se ongelma, että jos Liiga oikeasti valvoisi, ja tarvittaessa rankaisi, oikein rankalla kädellä, että esim. vuodenvaihdetta ei voi neuvotella ensi kaudesta, niin Liiga menettäisi entisestään asemiaan Euroopan jääkiekkokartalla. Ja koska koko Euroopan kattavaa sopimusta tuosta "siirtokiellosta" ei ole, niin Liigan pitää pyristellä muiden mukana.

Tiedän tämän ja unohdin sen nyt vain mainita, että tämän tulisi olla koko IIHF:n alueella, Liiga tietysti ampuisi itseään vain jalkaan jos tekisi Liigan sisälle tämmöisen säännön.
 

444

Jäsen
Tuotahan minä hainkin? Ei tsiisus mikä valopää taas. Mielestäni (tämä on mielipide) on perseestä, että muut seurat voivat alkaa tekemään toisen seuran pelaajien kanssa jo nyt sopimuksia. Miksi tätä ei voisi hoitaa niin, että pelaajan nykyisellä seuralla olisi ns. yksinoikeus tehdä sopimus pelaajan kanssa vaikka vuodenvaihteeseen saakka jolloin voisi markkinat aukea silleen, että pelaajat ovat vapaita tekemään sopimuksia muihin seuroihin koskien tulevia kausia jos nykyisen kanssa ei sopimusta ole syntynyt. Mielestäni tämä olisi reilua seuroille (varsinkin hieman pienemmille), että voisivat hieman pidempään miettiä minkä arvoisena pelaajansa näkevät. Nyt pelaajat tekevät toisiin seuroihin jo sopimuksia kauden alkupuoliskolla. Joku saattaa tykkää nykymeiningistä se on minulle ihan ok, mutta minä en tykkää.
Miksi jääkiekon pitäisi olla niin erilainen toimintaympäristö työsopimuksellisesti kuin muut alat? Ihan sama villi länsi on kaikkialla: hyvät tekijät ostetaan muihin firmoihin, jos työntekijä vain on halukas lähtemään. Kyllä mun mielestä olisi vähän hassua, jos en saisi esim. määräaikaisen työsopimuksen voimassaoloaikana sopia muiden firmojen kanssa jatkosta, vaan joutuisin odottamaan, mitä nykyinen työnantaja ehkä haluaa tarjota.
 

444

Jäsen
Löytyyhän näitä, on täälläkin muistiin jäänyt Stefan Öhmanin esitykset keväällä 2007. Runkosarjassa 45 pistettä 54 peliin ja +13, puolivälierissä Bluesia vastaan 5. 0+0=0 ja -6, kun perstaskussa oli seuraavaksi kaudeksi sopimus Bluesiin.
@Kulttimörkö mukaan lainaukseen.
Onko niin, että näissä kahdessa tapauksessa on kiistattoman selvää, että pelaajat vetivät loppukauden aivan läskiksi vain ja ainoastaan siksi, että heillä oli sopimus toiseen seuraan jo kesken edellisen kauden? Vai onko mahdollista, että mielessänne yhdistätte nämä asiat toisiinsa, vaikka niillä ei välttämättä ole mitään tekemistä keskenään?
Uskallan väittää, että aika helvetin monella pelaajalla on tänä päivänä sopimus muualle jo kesken edellisen kauden, mutta ne eivät vain tule tietoisuuteen. Eikö silloin myös heidän otteiden pitäisi muuttua radikaalisti?
Väitän myös, että useimmiten huonojen peliesitysten taustalla on muut syyt kuin mahdollinen sopimus jonnekin muualle.
 

Walkin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Miksi jääkiekon pitäisi olla niin erilainen toimintaympäristö työsopimuksellisesti kuin muut alat?

Miksi sen pitäisi olla samanlainen? Tarkoitus on tietääkseni tuottaa lätkäfaneille viihdettä (mitä normaalin työpaikan työntekijät eivät yleensä tuota) ja mielelläni itse näkisin, että pienemmillä seuroilla olisi edes hieman enemmän aikaa katsoa pelaajiensa esityksiä ja miettiä miten näiden kanssa toimia kuin, että tämä nykymalli jossa jengin kärkihyökkääjällä on jo sopimus sovittuna toiseen seuraan, Ässät-faneillekin varmasti tosi mukava fiilis tämä, että jo nyt on sopimus muualle, vaikka todennäköisyydet taisikin puoltaa lähtöä isompaan seuraan. Ja voisin kuvitella, että vuodenvaihde olisi melko mielenkiintoista aikaa lätkäfaneille, kun aukeaisi vähän kuin vapaat markkinat. No eiköhän tämä riitä pikku hiljaa jo.

En minä tuossa "minun" ehdotuksessani (on tuosta tainnut puhetta ja ehdotuksia olla joskus aikaisemminkin) mitään huonoa näkisi, näetkö sinä selvästi jotain huonoa jos tuo koskisi IIHF:n alaisia sarjoja?
 
Suosikkijoukkue
Two Degrees of Mike Sillinger
Pelaajien suhtautuminen tuleviin siirtoihin voi aina olla erilaista. Tommi Huhtala vaikutti 2011 puolivälieräsarjassa Ässien parhaalta pelaajalta. Siirto Bluesiin seuraavaksi kaudeksi oli samanlaisella "varmalla" pohjalla kuin Öhmanin siirto neljä vuotta aiemmin.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Tuotahan minä hainkin? Ei tsiisus mikä valopää taas. Mielestäni (tämä on mielipide) on perseestä, että muut seurat voivat alkaa tekemään toisen seuran pelaajien kanssa jo nyt sopimuksia. Miksi tätä ei voisi hoitaa niin, että pelaajan nykyisellä seuralla olisi ns. yksinoikeus tehdä sopimus pelaajan kanssa vaikka vuodenvaihteeseen saakka jolloin voisi markkinat aukea silleen, että pelaajat ovat vapaita tekemään sopimuksia muihin seuroihin koskien tulevia kausia jos nykyisen kanssa ei sopimusta ole syntynyt. Mielestäni tämä olisi reilua seuroille (varsinkin hieman pienemmille), että voisivat hieman pidempään miettiä minkä arvoisena pelaajansa näkevät. Nyt pelaajat tekevät toisiin seuroihin jo sopimuksia kauden alkupuoliskolla. Joku saattaa tykkää nykymeiningistä se on minulle ihan ok, mutta minä en tykkää.

Jaaaa, tällainen kuvio. Minä en näe kovin realistisena sitä, että pelaajayhdistys hyväksyisi kuvion, josta saattaa olla haittaa pelaajien uusille työsopimuksille. Eiköhän jokainen halua olla mahdollisimman pian tietoinen seuraavasta työnantajasta, eikä elää puoli kautta epävarmuudessa. Ja luulisi olevan vain hyvä asia, että sopimusasiat on tehty hyvissä ajoin ennen kevään tärkeimpiä pelejä.

Miksi sen pitäisi olla samanlainen? Tarkoitus on tietääkseni tuottaa lätkäfaneille viihdettä (mitä normaalin työpaikan työntekijät eivät yleensä tuota)...

Työntekijöitä ja palkansaajia he kuitenkin ovat siinä missä muutkin. Minä puolestani ehdotan, että jääkiekonpelaajista tulisi freelancereita, joilla voisi olla samanaikaisesti sopimus useamman seuran kanssa. Näin ollen he voisivat pelata useammin ja viihdyttää katsojia nykyistä enemmän.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös