Paras siideri, maku ja merkki?

  • 79 566
  • 232

Paras tsidukka on mielestäni

  • omena

    Ääniä: 109 49,1%
  • päärynä

    Ääniä: 75 33,8%
  • mikä? muu, joku

    Ääniä: 38 17,1%

  • Äänestäjiä
    222
  • Poll closed .

zaluun

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Tanska
Vastasin omena. Sillä rajauksella, että ensin satsista poistetaan kaikki pohjoismaisten panimoiden tuotokset. Teerenpelissä on joskus ollut ihan maistuvia talon omia erikoissiidereitä mutta sitä nyt ei voi pitää todellisena panimona. Vai pitäisikö sanoa puristamona?

Tätä olen itse aina ihmetellyt, että miksi pohjoismaiset "siiderit" ovat poikkeuksetta ihan täyttä kuraa. Kyllähän täälläkin omenoita riittää ja "siidereitäkin" kauppojen hyllyt notkuvat. Luulisi edes, että joukosta löytyisi edes yksi juotavaksi kelpaava, mutta ei löydy ei. Esanssia, makeutusaineita ja lisäaineita sekoitetaan kivaksi värikkäksi sekoitukseksi joka suussa maistuu ällön makealta ja etäisesti joltain hedelmää muistuttavalta. Omenaa ei ole muualla kun etiketissä jos siinäkään.

Brittiläiset omenasiiderit varsin hyviä, mutta mieluiten sitä kuitenkin olutta juo.
 

TQoFE

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK, FREE SCHOLL!
Strongbow ja Crowmoor menee paremman puutteessa ja kyllä niillä itsensä ihan helposti humalaan juo, jos on tarvis.

WTF? Strongbow ja Crowmoor tehdään omenamehutiivisteeseen, samoin kuin nämä suomalaiset ja ruotsalaiset esanssilitkut, joten niitä ei millään muotoa voi luokitella oikeiksi siidereiksi. Tämä ihan siksi, että olet muuta erehtynyt luulemaan, kuten viestisi alkuosasta voisi luulla. Ja Crowmoor tehdään muuten nykyään Keravalla.

Tätä olen itse aina ihmetellyt, että miksi pohjoismaiset "siiderit" ovat poikkeuksetta ihan täyttä kuraa. Kyllähän täälläkin omenoita riittää ja "siidereitäkin" kauppojen hyllyt notkuvat. Luulisi edes, että joukosta löytyisi edes yksi juotavaksi kelpaava, mutta ei löydy ei.

Sinebrychoffin entisen toimitusjohtajan, Mikael Aron mukaan suomalaiset siiderit ovat ällöttäviä esanssilitkuja (taisi tosin käyttää kuvausta "persoonallisia ja kiinnostavia"), koska Suomessa ei saa tarpeeksi omenaa panimoteollisuuden tarpeisiin ja omenamehutiivisteen maahantuonti on paljon halvempaa kuin aidon omenamehun saati omenoiden tuominen.
 

Deus Ex

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Maple Leafs, Packers
WTF? Strongbow ja Crowmoor tehdään omenamehutiivisteeseen, samoin kuin nämä suomalaiset ja ruotsalaiset esanssilitkut, joten niitä ei millään muotoa voi luokitella oikeiksi siidereiksi. Tämä ihan siksi, että olet muuta erehtynyt luulemaan, kuten viestisi alkuosasta voisi luulla. Ja Crowmoor tehdään muuten nykyään Keravalla.

Tiedossa on mutta lisenssillä tehtävien maku on sentään kertaluokkaa parempi kuin noissa puhtaasti kotimaisissa tai ruotsalaisissa. Jos vertaa Keravalla purkitettavaa Crowmoorea ja Golden Capiä tai Upcideria, niin ero on kuin yöllä ja päivällä. Tosin melko synkällä, kylmällä ja loskaisella marraskuisella päivällä mutta kuitenkin.
 

eh

Jäsen
Suosikkijoukkue
Frank Turner Hockey Club
Joskus muutama vuosi sitten sai Alkosta ja joistakin baareistakin hyvää ruotsalaista siideriä. Hanna's äppelcider (oli sitä päärynääkin, joka sekin oli poikkeuksellisen juotavaa) oli nimeltään, panimosta ei ole tietoa.

Mutta tosiaan, tasalaatuisen ja -hintaisen omenan saaminen taitaa olla täällä pohjoisessa se suurin ongelma tuon siiderintuotannon suhteen. Joitakin pienpanimoiden kausituotteita maistelleena en kyllä sanoisi sitä ainoaksi ongelmaksi...
 

gebardi

Jäsen
Itse pystyn juomaan pelkkiä kuivia siidereitä, mutta ne onkin sitten pirun hyviä.

Tällä hetkellä paras siideri on alkosta löytyvä Scrumpy Jack. Niitä on pullo, max. kaksi ostettava kun juomaan on menossa. Hinta tuossa vaan on aika kova. 4,04€/plo. Koko taitaa olla 500ml.

Myös Old Rosie Scrumpy on todella hyvää, sitä on tullut kerran maistettua baarissa. Harmi vaan että paikka josta sitä saa ei ole mielestäni kovinkaan viihtyisä.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Tänään on tullut hörpittyä jokunen puteli Mangersia (eli irkkujen Bulmersia) ja kyllähän Mengers kuitenkin selkeästi voittaa maussa brittien Bulmersin, jota saa myös paikallisesta cittarista.

Eihän tämä Mangers vedä kuitenkaan vertoja esim. Old Rosie Scrumpylle tai Henry Wenstons Special Vintagelle tai Scrumpy Jackille mutta onhan tämäkin kuitenkin juotavaa, paljon parempaa kuin alun alkaen muistelin. Saunan kanssa menisi ehdottomasti jokunen pullo.

vlad.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Laitoinpa tuossa myös perjantai-illan (5.12.) huumassa palautetta Alkolle. Esitin toivomuksen, josko Alko ottaisi myyntiin Old Rosie Scrumpya. Kuinka ollakaan, tänään sain palautetta - olin todella positiivisesti yllättynyt siitä, että palaute tuli näin nopeasti. Vielä positiivisemmin yllätyin lukiessani palautteen: kyseistä "nektaria" pitäisi saada Alkoistakin sitten helmikuussa 2009. Nam!

vlad.
 

Vili#16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tänään hain Alkosta ihan tämän ketjun innostamana seuraavia siidereitä:

Henry Wenstons Special Vintage
Magners
Bulmers
Scrumpy Jack


Palataan asiaan kun olen noita joskus maistellut. Olutta juon yleensä, mutta laadukkaat siiderit ovat hyvää vaihtelua silloin tällöin.
 

J.Petke

Jäsen
Tänään hain Alkosta ihan tämän ketjun innostamana seuraavia siidereitä:

Henry Wenstons Special Vintage
Magners
Bulmers
Scrumpy Jack


Palataan asiaan kun olen noita joskus maistellut. Olutta juon yleensä, mutta laadukkaat siiderit ovat hyvää vaihtelua silloin tällöin.

Voi veljet, siinä on kova nelikko. Jos kaikkia meinaat maistella tänään niin juo noiden välissä vaikka jotain muuta niin ei maut sekoitu ja tule kaikesta ns. puuroa. Parhaana noista pidän Scrumpy Jackiä. Noh, kaikkihan noi helvetin hyviä on.
 

Vili#16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Magners juotu, ja kyllä maistui. Parasta siideriä mitä olen juonut (kertonee, että en hirveästi näitä laatusiidereitä ole nautiskellut). Todella hyvän makuista.

Saunan jälkeen vuorossa Scrumpy Jack. Muut varmaan jonain muuna päivänä, ettei tosiaan mene "puuroksi".
 

Jokru

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Hawks, sympatiat Sportille, S-Kiekko
Oikeastaan ainut siideri mitä pystyy juomaan on Crowmoorin omppusiideri.
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Tänään hain Alkosta ihan tämän ketjun innostamana seuraavia siidereitä:

Henry Wenstons Special Vintage
Magners
Bulmers
Scrumpy Jack


Palataan asiaan kun olen noita joskus maistellut. Olutta juon yleensä, mutta laadukkaat siiderit ovat hyvää vaihtelua silloin tällöin.

Omasta mielestä Magners ja Henry Westons ovat tuossa sarjassa omalla tasollaan, sitten tulee Scrumpy Jack ja todella kaukana perässä Bulmers.

Pitääkin taas hakea uusi laatikollinen Magnersia, kun näytti jääkaapissa olevan enää yksi pullo.
 

J.Petke

Jäsen
Juuri tässä tulin olutravintola Birgeristä ja sinne oli tullut Dunkertons Premium Organic (luomu) siideriä ja täytyy sanoa, että siinä oli paras siideri mitä olen maistanut. Menee reilusti perus Bulmersien ja Westonsien edelle. Laatuina oli medium sweet (puolikuiva) ja medium dry (kuiva). Itse maistoin tuota "puolikuivaa" ja jos jollain on mahdollisuus tätä maistaa niin ei kannata jättää väliin. Kyseessä on pienehkö brittiläinen panimo ja saatavuus taitaa olla hieman rajoitettua. Älä missaa tätä.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Juuri tässä tulin olutravintola Birgeristä ja sinne oli tullut Dunkertons Premium Organic (luomu) siideriä ja täytyy sanoa, että siinä oli paras siideri mitä olen maistanut. Menee reilusti perus Bulmersien ja Westonsien edelle. Laatuina oli medium sweet (puolikuiva) ja medium dry (kuiva). Itse maistoin tuota "puolikuivaa" ja jos jollain on mahdollisuus tätä maistaa niin ei kannata jättää väliin. Kyseessä on pienehkö brittiläinen panimo ja saatavuus taitaa olla hieman rajoitettua. Älä missaa tätä.

On turhan kaukana minusta kyseinen paikka mutta pitänee pistää kyseinen merkki mieleen, josko joku päivä sattuisi kohdalle ja pääsisin maistelun makuun.

Sikäli harmillista ettei täällä ole ymmärtääkseni ainoatakaan parempaa juomapaikkaa, sellaista jossa olisi laaja valikoima (niin oluita kuin siidereitäkin, vaikka en oluista perustakaan). Löytyy vain näitä paikkoja jotka perustavat myyntinsä suurelta osin tavanomaisiin merkkeihin, kuten Upsider tms. "bulkkikama" - joita nyt ei siidereiksi voi edes kutsuakaan vaikka sillä nimellä niitä markkinoidaankin.

Tässä taannoin olin yhteydessä Alkoon ja tiedustelin josko myyntiin tulisi Old rosie scrupyä ja tuleehan sitä, helmikuussa pitäisi löytyä Alkonkin hyllyistä kyseistä juomaa eli siihen saakka on maltettava odottaa, kunnes tätä, minusta, erinomaista siideriä saa markkinoilta.

vlad.
 

J.Petke

Jäsen
On turhan kaukana minusta kyseinen paikka mutta pitänee pistää kyseinen merkki mieleen, josko joku päivä sattuisi kohdalle ja pääsisin maistelun makuun.

Join muuten Vlad toisenkin lasillisen tuota vanhaa rouvaa ja se oli jo kyllä parempi kuin edellinen. Hyvää mutta ei parasta. Makukysymyksiähän nämä aina on. Käsittääkseni Sinebrychoff on ottanut tuon Dunkertonsin jakeluun joten kai tuota tulee löytymään useammastakin baarista suomessa. Ei toki mistään vilkkuvalomestoista mutta noin hieman edes laadukkaammista paikoista.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Käsittääkseni Sinebrychoff on ottanut tuon Dunkertonsin jakeluun joten kai tuota tulee löytymään useammastakin baarista suomessa. Ei toki mistään vilkkuvalomestoista mutta noin hieman edes laadukkaammista paikoista.

Jos siis hyvin käy niin joku tämän kaupungin (L:ranta) keskinkertaisista baareista ja olutkuppiloista voi ottaa kyseisen juoman listoilleen. Liene ruvettava säännöllisin aikavälein käymään niissä harvoissa paikoissa jotka edes hitusen laadukkaamilta vaikuttavat - ne nyt on lueteltavissa alle yhden käden sormin.

Toisaalta jos juoma on Sinebrychoffin listoilla niin tiedä vaikka löytäisi tiensä jossain vaiheessa Alkonkin listoille, ja jollei löydä niin liene ruvettava pommittamaan Alkoa palautteilla.

Koska siiderit meikäläiselle parheiten viinien kanssa maistuvat niin jokainen vinkki hitusenkin laadukkaamasta merkistä on enemmän kuin tervetullut.

Niin ja edelleen on sellainen fiilis, että olisi mukava päästä rauhassa kiertelemään niin Brittejä kuin Irlantiakin ja tutustua sikäläisiin merkkeihin - myös pienpanimoiden tuotteisiin.

vlad.
 

eh

Jäsen
Suosikkijoukkue
Frank Turner Hockey Club
Mutta tosiaan, tasalaatuisen ja -hintaisen omenan saaminen taitaa olla täällä pohjoisessa se suurin ongelma tuon siiderintuotannon suhteen. Joitakin pienpanimoiden kausituotteita maistelleena en kyllä sanoisi sitä ainoaksi ongelmaksi...
Täytyy esittää vahva vastalause itselleen. Satuin nimittäin joskus tuossa pikkujouluaikaan ostamaan Arkadian lippulaiva-Alkosta pullon Timo-siideriä. (Mistään muualta tuota ei taida saadakaan, paitsi tietysti suoraan valmistajalta.) Oli todella hyvää. Valkean kuulaan maku sopii hyvin siideriin. Aika vahvaahan tuokin on, 7 ja ½ tilavuusprosenttia alkoholia, mutta Weston's Vintageen tottuneen mielestä ei ainakaan ollut liian alkoholipitoisen makuista. Suosittelen kokeilemaan.

Sama viinitila tuottaa näköjään paria makeampaakin siideriä samasta omenalajikkeesta. Pitänee ainakin tuota puolimakeaa joskus maistaa myös.
 

J.Petke

Jäsen
Ostin Prismasta (sd) Hereford Orchard Farmhouse Dry siideriä ja odotukset oli korkealla. Iso pettymys oli tämä. Kuivaa toki ja pieni häivähdys oikeasta omenasta mutta jotenkin todella teollinen maku.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Tulipa maisteltua Alkon uutuutta eli Thatchers Oak Matured'ia. Thatchers on itsenäinen siiderin tuottaja Sommersetin kreivikunnassa, aloittanut toimintansa 1904. Aiemmin olen maistellut Coxs Single Varietal'ia mutta se on ollut mielestäni liian "pohjoismaalainen" makuuni, ei samaa voimakkuutta kuin monissa englantilaisissa ja irlantilaisissa siidereissä. Oak Matured on hivenen voimakkaampi maultaan (ei johdu prosenteista), lisäksi siinä on mielenkiintoinen vivahde mikä voi johtua siitä, että siideri on valmistettu tammitynnyreissä, joissa en sitä ennen kypsytetty rommia. Kokonaisuudessaan paremi kuin Oak mutta ei kuitenkaan yllä parhaimpien siidereiden joukkoon - kuitenkin huomattavasti parempi kuin moni pohjoismaalainen siideri.

vlad.

edit: s->S
 
Viimeksi muokattu:

sunnuntai

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Newcastle united
Herrljungan +46 Pear Cider vei minulta kielen mennessään, kun jiäkylymä joulun seutuun maistelin. Minä tykkää.
 

Footless

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Etelä-Afrikkalainen Savannah on toiminut lähiaikoina hyvin. En tiedä saako alkosta, Urhon pubissa itse juonut. Kuivaa, mutta hedelmäisyys antaa pientä makeutta. Kaikenkaikkiaan todella miellyttävän makuinen siideri.

Nuo Thatchersin siiderit ovat aivan loistavia, Oak:n lisäksi ainakin Katy toimii hyvin. Oluthuone Kuikan kaikki viisi kyseisen tuottajan siideriä on maisteltu läpi, ja niistä mulle ehkä parhaiten toimii tuo Oak.

Dunderdonsin Organic tuli myös testattua, ei oikein miellyttänyt. Jotenkin tunkkaisen makuinen, mutta jakaa kyllä todella vahvasti mielipiteitä, joten kannattaa testata jos osuu kohdalle. Saman tuottajan Black Fox oli mun makuun paljon parempi, ei niin lannan makuinen.
 

Pure

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Philadelphia Flyers, Liverpool FC
Crownmoorin kuiva omenasiideri kylmänä. Ainoa siideri mitä pystyn juomaan, erittäin hyvää.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Fizzin kuiva omena on maailman paras maku! Olen monta kertaa sanonut, että jos olisi vaikkapa kivennäisvesi, en todennäköisesti muuta joisikaan. Voltit ovat täysin sivuseikka, itseasiassa vähän jopa harmittaakin, että kyseessä on alkoholipitoinen juoma. Myös Crowmoorin kuiva omppu maistuu erinomaisen hyvin.

Stowford Pressin lähes alkoholitonta (1%) tuli lipitettyä raskausaikana silloin tällöin saunan jälkeen. Hyvinhän tuo tuolloin upposi, mutta poikimisen jälkeen ei makunystyröitä samaan tapaan enää hivelekään. Erinomainen valinta kuitenkin, jos pitää vaikka autolla ajella ja tekee mieli illan aikana juoda muutakin kuin vettä tai limuja.
 

eh

Jäsen
Suosikkijoukkue
Frank Turner Hockey Club
Juuri tässä tulin olutravintola Birgeristä ja sinne oli tullut Dunkertons Premium Organic (luomu) siideriä ja täytyy sanoa, että siinä oli paras siideri mitä olen maistanut. Menee reilusti perus Bulmersien ja Westonsien edelle. Laatuina oli medium sweet (puolikuiva) ja medium dry (kuiva). Itse maistoin tuota "puolikuivaa" ja jos jollain on mahdollisuus tätä maistaa niin ei kannata jättää väliin.
Eilen maistoin tuota kuivempaa versiota, enkä erityisemmin siitä pitänyt. Liian hiivainen maku, kun vertaa esimerkiksi Thatchersin Oakiin, jota olin juuri hetkeä aiemmin ehtinyt kurkkuuni kaataa.
 

Bone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Buccaneers, Lightning
Kun tässä ketjussa on näemmä viimeisellä sekoitettu kauniisti Bulmers ja Magners, niin kerrottakoon, että kyseessä on täysin sama tuote.
Bulmersia myydään Irlannissa vain ja ainoastaan Bulmersina. Muualla tuote tunnetaan Magnersin nimellä, esim. Suomessa.

Eli jos väitätte juoneenne Magnersia ja Bulmersia, ja löydätte eron, niin syy on teidän suussanne. Kyseessä on todellakin sama tuote.

Itsehän juon pääasiassa olutta. Isot pojat Irlannin reissulla kuitenkin opettivat juomaan Bulmersia ja hyväähän se on. Sopii oluen juojalle välipalana kuin nyrkki liigapelaajan nenään.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös