Paras kertosäkeetön kappale?

  • 11 099
  • 70

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Kertseille oli avattu ketju, joten avataan nyt kertsittömillekin biiseille omansa.
Tässä kaksi oivallista biisiä:

Iron Maiden - Rime Of The Ancient Mariner
The Doors - The Soft Parade
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
No ensimmäisenä tuli mieleen laulu- ja soitinyhtye Black Sabbathin musiikkiesitys "Black Sabbath" äänilevyalbumilta nimeltään Black Sabbath.
 

Mustaine

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
- Kari Peitsamo: Amatöörirakastaja
- Van Der Graaf Generator: Man-erg
- Juice Leskinen Slam: Outoon Valoon
- King Crimson: Starless

Varsinkin Outoon Valoon on hieno, kun siinä ei ole kertsiä, mutta säkeistöt päättyy loistavaan nostatukseen, joista tulee kertosäemäinen "kädet pystyyn" fiilis.
 

mice

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Flames, Juventus, Parma
Sir Elwoodin Hiljaisten Värien loisteliaan kaunis kappale Tolstoi. Vai onko siinä kertosäe? Ei ole, sovitaan niin.
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Queenilta tuli pari mieleen:

Bohemian Rhapsody,
Innuendo
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Ensimmäiseksi tuli nyt mieleen Yön Joutsenlaulu.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Kertosäkeetön? Jos ja kun musiikista jotain ymmärrän, niin Joutsenlaulussa on kyllä selkeä kertsi, joten se biisi ei käy vastaukseksi tähän ketjuun.

No jaa, ei siinä kyllä minun mielestäni selkeätä kertosäettä ole. Siinä ei mm. ole tekstissä yhtään sellaista riviä joka laulettaisiin useammin kuin kerran.
 

Eino_Mies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
No jaa, ei siinä kyllä minun mielestäni selkeätä kertosäettä ole. Siinä ei mm. ole tekstissä yhtään sellaista riviä joka laulettaisiin useammin kuin kerran.
Olen ymmärtänyt, että ei se tekstin sisältö ratkaise tätä asiaa, vaan se sävelkulun toisinto. Jos jollain on parempaa tietoa, niin kertokoon.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Olen ymmärtänyt, että ei se tekstin sisältö ratkaise tätä asiaa, vaan se sävelkulun toisinto. Jos jollain on parempaa tietoa, niin kertokoon.

No enpä käy asiasta inttämään kun en musiikin ammattilainen ole. Mutta sikäli miten minä kertosäkeen käsitän niin Joutsenlaulu menee enemmän kategoriaan "Kertosäkeettömät" kuin "kertosäkeelliset".
 

Ghost

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Pittsburgh Penguins
Juicen 3.30 lienee kelvollinen vastaus. Olkoonkin, että yksi virke lauletaan lopussa kahteen kertaan ("Tänään liikenteessä kuolee jonkun teräsvartalo, vieläkö meillä on kaljaa?").

Ja Leevi and the Leavingsin Teuvo maanteiden kuningas -biisistä en ainakaan minä pysty kertosäkeen sanoja tai säveltä nimeämään. B-osaa kyllä löytyy ja "Teuvo, ota meidät kyytiin, Teuvo sun Angliasi myytiin" taidetaan ajoittain kertosäkeeksi mieltää, vaikka se vain kertaalleen lauletaankin. Vähän samaan kastiin menee YUP:n loistava kappale Kaikki on hyvin.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Olen ymmärtänyt, että ei se tekstin sisältö ratkaise tätä asiaa, vaan se sävelkulun toisinto. Jos jollain on parempaa tietoa, niin kertokoon.
Onko pahemmin kappaleita, missä sävelkulku ei toistu? Se tarkoittaisi kait sitä, että samaa melodiakulkua ei saa toistaa edes kahta kertaa peräkkäin, silloin se on jo kertosäe. Voi toki olla, että tälle on tarkemmatkin määritelmät olemassa. Itse vaan miellän kertosäkeettömän kappaleen sellaiseksi, jossa ei ole ns. "poppikaavan" mukaisesti tarttuvaa, helposti muistettavaa kohtaa joka toistuu aina muutamien säkeistöjen välissä. Jos asialle tosiaan on olemassa tarkempi määritelmä, niin sitten pitää miettiä asia uudelleen.

Eipä nyt putkahda mieleen mitään ihan kertosäkeetöntä. Progen parissa sitä varmasti on vaikka kuinka paljon sellaisia kappaleita. Katsotaan jos törmää tai välähtää mielessä.
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Bohemian Rhapsody, ei epäilystäkään. Muutenkin yksi kaikkien aikojen komeimpia kappaleita, oli genre mikä hyvänsä.

Hair-musikaalissa on myös monta tosi hienoa kertosäkeetöntä biisiä.
 

Moto

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Muistin oikein, tällainen ketju on olemassa.

Torstaina Yarin 60-vuotisjuhlakonsertissa Savoyssa kuultiin järjettömän hieno versio tästä biisistä PK Keräsen, Yarin ja Risto Ylihärsilän tulkitsemana. Keräsen kitara ja laulu, Riston yksinkertainen syntikkatausta ja maestro itse flyygelin ääressä. Voisivat laittaa sen vaikka nauhalle. Ei sen puoleen, että originaalissakaan mitään vikaa olisi, miten voikin alle kahteen minuuttiin mahtua noin paljon?

Yari - Voin odottaa - YouTube
 
Suosikkijoukkue
Ikuiset sydämen jääriitteet. Elementti: Pimeä aine

arvee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi Fineland, North Atlantic Hawks, EU, Jokerit
Tämä minua jokseenkin kiihottava idea näköjään pomppasi ylös. Eikös Pink Floydin Wish You Were Here sovi raamiin.

Joskus oli unelmani säveltää teos, laulu ja tai edes laulelma, jossa ei olisi tylsää kertosäettä vaan sujuvasti , myös melodisin ja vahvojen orkestraatiotehokeinojen siivittämä, loihtisin katkeraan loppuun vääjäämättä etenevän, maailman pyörteissä toivotonna sätkivän duunarin elonkaaren kuvauksen. Massiivisen spektaakkelin, jossa en alleviivaavaan kertosäkeen hokemiseen alentuisi.
Yllättävän vaikeaa on tuo, myönnän sen; töiden alle on tuo työnalainen projekti hautautunut.
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Absoluuttinen Nollapiste: Pisara ja lammas 1& 2

Soundgarden: Boot camp
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kotiteollisuuden uudemmasta tuotannosta löytyy yksi aika helmi tähän ketjuun:

Ei Kukaan
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös