Paljonko pankkitililläsi on rahaa?

  • 18 287
  • 101
Suosikkijoukkue
Seksi-Lasse
Nyt kun jengi täällä puhuu myös säästöistään niin olisi ihan mielenkiintoista kuulla, että miten rahat on saatu kasaan, missä ne lepäävät ja mihin ne olisi tarkoitus käyttää.

Minulla on ollut oikeastaan kaksi tapaa laittaa rahaa säästöön. On tullut tavaksi pidätyttää palkastani noin puolta prosenttia isommalla veroprossalla kuin kuuluisi ja ottaa siitä veronpalautusta jonka ohjaan "kakkostilille". Tuollainen summa ei kuitenkaan per kuukausi tunnu juuri missään mutta vuositasolla siitä kertyy jo ihan mukavasti. Toinen tapa on ollut ohjata kaikki "ylimääräiset tulot" eli esim. matkakorvaukset ja päivärahat säästötilille.

Säästöjä tulee käytettyä lähinnä matkustamiseen ja kodin hankintoihin.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Rahaa käytän asuntolainan maksamiseen (tavallaan säästöä jos ajattelee asunnon arvonnousua), siirrän joka kk säästötilille noin 300-600€ ja lisäksi käytössä on Nordean pankkikortti jonka olen verkkopankissa laittanut siirtämään 1€ säästötilille joka kerta kun maksan kortilla.
Matkalaskuista siirrän päivärahat säästötilille, muut käyttötilille, bonarit ym menee isoksi osaksi säästötilille.
Sieltä sitten kyllä otetaankin isompiin hankintoihin, matkoihin ym.
 

Beagle Boy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Luomuteurastajat (RIP)
Säästötilillä on muistaakseni 0,29 euroa. Käyttötilillä sen verran, että seuraavan palkkaan pärjätään.

Sijoitusobligaatioissa on tällä hetkellä suurin osa säästöistä töissä. Kaltaiselleni kakkapöksylle hyvä vaihtoehto. Pääoma on turvattu ja ainoina riskeinä on se, että Nordea menee nurin tai sijoitus ei tuota, jolloin merkintämaksu tulee tappioksi, tällä hetkellä arvo on noussut jo sen verran, että merkintämaksu on lähes katettu. 2017 nähdään kuinka kävi.

15 prosenttia säästöistä on kiinni osta ja unohda tyylisesti osakkeissa.
 

sambersson

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Säästöpossu taisi olla...
Näppärä, säästää huomaamattaan. Eikun E-Possu se oli.

Ok. Kiitos! Täytyykin mennä heti koittamaan.

Ketjun aiheeseen liittyen, tilillä näyttäis olevan reilu tonttu. Tosin ei kauaa kun auto menee huoltoon. Kaippa se on taas muutaman sadan pieti. Prkl.
 

SimBLi

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers
Käyttötilillä noin puolet bruttopalkasta, tavoitetilillä hieman alle bruttopalkan, toisella käyttötilillä, johon ei korttia ole, on muutaman nettopalkan verran. Rahasto-osuutta tavoitetilin verran. Jotta nettipankissa voi riittävän suurella todennäköisyydellä maksaa väärältä tililtä, näkyy molempien lasten tilit vielä. Ja jotta ei vaikuta liian äveriäältä, niin kirjanpitäjän palkastani lyhenee sekä asunto- että autolaina.
 
Tilin saldo -327 e. Tyypillinen vaihteluväli -500 ... +1200e

Nyt kun jengi täällä puhuu myös säästöistään niin olisi ihan mielenkiintoista kuulla, että miten rahat on saatu kasaan, missä ne lepäävät ja mihin ne olisi tarkoitus käyttää. Itsellä 4-5vuotta takana kk-rahastosäästämistä ja kohta on oma puolisko asuntosäästöistä kasassa
Keittiön laatikkoon hellan viereen laitan 5 snt - 2e kolikot sitä mukaa kun harvoin seteleitä käyttäessäni sellaisia saan vaihdossa. No, yleensä 50 snt - 2e suuruiset rahat palaavat sieltä jossain vaiheessa aina kiertoon, joten säästöiksi laskettava kokonaissumma 5, 10 ja 20-senttisistä taitaa tällä hetkellä olla jotain vajaa 15 e luokkaa. Sitten kun taas jaksan, aion uhrautua haisevien pappojen ja kärttyisten mummojen eedeniin eli pankkikonttoriin, laitan kolikot pussiin, ja todennäköisesti käytän "tulot" vuokran maksuun ja esim. papujen, riisin ja ruisleivän ostoon.

Säästöjen ja käyttötilin saldon lisäksi nettovarallisuuteen vaikuttaa tietysti lainasaldo, joka taitaa olla noin 15k pakkasella.
 

sekolust

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Lostedt, Ben-Amor
Nyt kun jengi täällä puhuu myös säästöistään niin olisi ihan mielenkiintoista kuulla, että miten rahat on saatu kasaan, missä ne lepäävät ja mihin ne olisi tarkoitus käyttää.

Mulla menee kolmeen rahastoon kuukausittain rahaa. Näillä haen maantieteellistä ja ajallista hajautusta, kyseessä on ulkomaille sijoittavia rahastoja. Kun ylimääräistä kertyy, pistän nämä suoriin kotimaisiin osakkeisiin. Ylimääräistä sitten kertyy esimerkiksi joulukuussa kun veronpalautuksia maksellaan; mulle sopii paremmin "ilmainen laina valtiolle" ja mukava kertapotti takaisin kuin pieniä määriä ekstraa kuukausittain. Onpahan sitten kerralla sellainen potti, että parista firmasta saa oman osansa ilman kulujen liiallista viakutusta. Osakkeissa puolestaan pyrin etsimään ns. pidempiaikaisia kohteita, jotka ovat hetkellisesti alhaalla. Lämmittää esimerkiksi Nokia ja alle 3e keskihinta useita hankintoja tehneenä.

Säästökohdetta mulla ei varsinaisesti ole, mutta jossain vaiheessa olisi tarkoitus kämppä hommata. Noita on tullut jo pari vuotta katseltua, mutta realiteetit on kohdattava; Helsingin hinnat + sinkkuus ovat ikävä yhdistelmä. Ja ei sitä kaikkia ensiasunnonostajan etuja haluaisi menettää ja nopeasti luopua omistusasunnosta jos sattuisi puoliso löytymään. Käytännössä tässä säästetään "tulevaisuutta varten", muun muassa kämppä mielessä. Ei ehkä se kaikista "fiksuin" vaihtoehto, mutta asuntolaina itsessään on sen verran suuri sijoitus, että nykytilanteessa en sitä yksinkertaisesti uskalla ottaa.
 
Suosikkijoukkue
Tappara, Setämiehet
Siis eihän tähän ketjuun voi olla linkittämättä tätä legendaarista Hanoi-haastattelua. Klassikkokamaa koko haastis.

 

Redrose

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK Helsinki
Kyllä sieltä viisinumeroinen summa löytyy, mutta en viitsi nyt turhaan kirjautua verkkopankkiin tarkistamaan, mikä se oikeasti on, kun ei ole maksamattomia laskuja.
 

Rairama

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL & Vaasan Sport
644,88€, opintolainaa 8k jäljellä. Kolikoita löytynee ~20€ edestä ja pulloista tulee suurinpiirtein saman verran kunhan jaksan viedä ne. Vuokra ja laskut maksettu, niin ei tässä hätää ole :)
 

vilperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kauhajoen Karhubasket
Käyttötili on yllättäen miinuksella parin euron verran. Olen ollut siinä käsityksessä että minä en enää pystyisi saamaan tiliäni miinukselle? (koska minulla ei ole luottokorttia vaan Visa Electron) No onneksi välitystilillä on kyllä rahaa joten täytyy korjata tilanne heti huomenna niin ei tule mitään tilin ylitys maksuja.

Välitystilillä minun suurin osa rahoistani ovat. Siellä on varmaan jotain 800-900 euroa tällä hetkellä? Siinä onkin se kurja homma kun en enää niin vain tiedä paljonko rahojani on välitystilillä vaan se pitää aina erikseen kysyä välitystilin hoitajalta.

Ennen näin tuon luvun omissa pankkitiedoissani ja se oli kätevää ja helppoa. Viime vuonna tuohon tilin omistukseen tuli muutoksia ja enää en näe tilitietoja niin helposti. Mutta rahat ovat silti yhä minun.
 

Maastomasto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Yllättävän persaukista porukkaa täällä, ottaen kuitenkin huomioon se, että ksukustelijat noin keskimäärin tuntuvat olevan aika oikeistolaisia näkemyksiltään. No kenties eivät varakkaammat tähän vastaa? V

Ittellä on normaalisti käyttötilileillä jotain 5000 - 10000 €, nyt enempi kun kevensin tossa osakesalkkua. Mitä muuten väliä, että onko käyttötilillä rahat vai jollain toisella 0-koron tilillä. Eri sitten jos on osakesäästötilillä tms. Siellä mulla onkin, mutta en näe kauheesti eroa että millä tilillä rahat on.
 
Suosikkijoukkue
Ässät
Yllättävän persaukista porukkaa täällä, ottaen kuitenkin huomioon se, että ksukustelijat noin keskimäärin tuntuvat olevan aika oikeistolaisia näkemyksiltään. No kenties eivät varakkaammat tähän vastaa? V

Ittellä on normaalisti käyttötilileillä jotain 5000 - 10000 €, nyt enempi kun kevensin tossa osakesalkkua. Mitä muuten väliä, että onko käyttötilillä rahat vai jollain toisella 0-koron tilillä. Eri sitten jos on osakesäästötilillä tms. Siellä mulla onkin, mutta en näe kauheesti eroa että millä tilillä rahat on.
Mää taas mietin, että eikö porukka osaa enää tuhlata kun kaikilla on rahaa tilillä?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös