Pakkasongelmia?

  • 125 572
  • 560

teemu73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Tilastoja

..on sivulla www.ilmatieteenlaitos.fi

Lämpötiloja, lumimääriä, juhlapyhien säätiloja menneiltä vuosilta jne.. Ei tunnu sivusto vaan tänään kunnolla toimivan. Ilmeisesti ennätysten murskajaiset kiinnostavat monia. Kuusamossa on ollut viime yönä 41,9 ja lisäksi sanotaan mm. että "Viimeksi tammikuussa viiden päivän ajan, 8. - 12.1.1987, oli 34 - 39 asteen pakkasia maan etelä- ja keskiosassa."
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Viestin lähetti Senior


Joku mainitsi täällä jakson kestäneen n 5 viikkoa, mä muistelen pitempää. Yritin kuuklella hakea asiasta statseja, mutten löytänyt. Josko joku löytäisi... eli talvi 1987 tammi-helmikuun lämpötilat Suomessa.

On sentään jotakin hyötyä säilyttää vanhoja Memo-viikkomuistioita. Minulla on ollut useita vuosia sellainen tapa, että jos säässä on tapahtunut jotakin aivan erityistä, niin olen sen raapustanut kynällä muistiin tuollaiseen Memoon. Minulla on moiset viikkomuistiot tallessa vuosilta 1979-2002.

Vodelta 1987 tammikuun viikko 2, merkintöjäni.

Voi saatana. Koska tämä pakkanen loppuu. Tänä aamuna Kruununhaassa - 32 C. Tulin ratikalla duunista, seisoin takasillalla enkä nähnyt kuin noin kaksi metriä eteenpäin ratikan sisällä, koska ruuhka-aikaan spora oli tietenkin täynnä ja jengin hengityshuurut aiheuttivat ratikan sisällä läpinäkemättömän "sumun". Kuski muuten sanoi että lämmityslaitteet ovat täysillä.
 

Senior

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti Predator
On sentään jotakin hyötyä säilyttää vanhoja Memo-viikkomuistioita. Minulla on ollut useita vuosia sellainen tapa, että jos säässä on tapahtunut jotakin aivan erityistä, niin olen sen raapustanut kynällä muistiin tuollaiseen Memoon. Minulla on moiset viikkomuistiot tallessa vuosilta 1979-2002.

Vodelta 1987 tammikuun viikko 2, merkintöjäni.


Eiköhän Sulla sitten lie enemmänkin merkintöjä kyseisestä talvesta. Mä meen ihan muistikuvilla, että meinasin jäätyä kiinni rakennustyömaan terästelineisiin monta viikkoa. Ajattelin silloin satavarppina mielipiteenä, että jos tän saan valmiiksi, ikinä en tee toista. Noh, päätös piti sen verovapaan myynnin edellytttämän kaksi vuotta.
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Viestin lähetti Senior
Eiköhän Sulla sitten lie enemmänkin merkintöjä kyseisestä talvesta. Mä meen ihan muistikuvilla, että meinasin jäätyä kiinni rakennustyömaan terästelineisiin monta viikkoa.

1987 viikko 3 merkinnät:
- Maanantaina hae kissanhiekat (öhöm!)
- Tiistaina aamulla - 22 C ja kamala pohjoistuuli, munat jäätyy punttiin
- Lauantaina aamulla - 24 C, muista teatteri ja kukat (?)

1987 viikko 4 merkinnät:
- Tiistaiaamuna - 24 C, makkarin ikkunat jäässä sisäpuolelta, kaukolämpö tökki yöllä... kävin kusella n. klo 03.45 ja silloin vielä oli kylppäri lämmin. Aamulla tuli kaupunkilaiselle takkaa ikävä

... sitten mun merkinnät jatkuu vasta helmikuun lopulla hiihtolomaviikolla näin:
- Sillon lähti, sano Annikki tähti... Kuusamoon lasten ja vaimon kanssa. Huomaa järjestys.

... se siitä talvesta, en nyt rupea jäljentämään tänne muita elämääni liittyviä merkintöjä. Onkohan muilla palstalaisilla ollut tapana pitää ns. pienimuotoista päiväkirjaa tuollaisen Memo-viikkopäivyrin avulla?
 

Tinde

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Bajen, NY Rangers, Arsenal
Re: Aamujumppa

Viestin lähetti Punainen Vaara
Jäi sitten illalla laittamatta auto tolppaan.
Aamulla klo 6.30 autoon ja starttaamaan, kuului vain vouvou.

Minä taas tooooodella ylpeänä itsestäni eilen illalla pöyhistelin rintaani kun MUISTIN piuhan.

Aamulla sitten ei kun palmun alta käynnistämään kolme päivää käyttämättömänä seissyttä autoa. Kakkupala siis.

Juh. Kuului vain vouvou. Sulake nollalla. Voi prkl että pisti vihaks!

Onneksi on mukavia naapureita, ja ensimmäistä kertaa jouduin käyttäämään kaapaleitani oman auton käynnistykseen. Muille on virtaa annettu useamman kerran jo monet talvet.

Nyt helpottaa. 7-1.
 

Tinde

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Bajen, NY Rangers, Arsenal
Re: Aamujumppa

Viestin lähetti Punainen Vaara
Jäi sitten illalla laittamatta auto tolppaan.
Aamulla klo 6.30 autoon ja starttaamaan, kuului vain vouvou.

Minä taas tooooodella ylpeänä itsestäni eilen illalla pöyhistelin rintaani kun MUISTIN piuhan.

Aamulla sitten ei kun palmun alta käynnistämään kolme päivää käyttämättömänä seissyttä autoa. Kakkupala siis.

Juh. Kuului vain vouvou. Sulake nollalla. Voi prkl että pisti vihaks!

Onneksi on mukavia naapureita, ja ensimmäistä kertaa jouduin käyttäämään kaapaleitani oman auton käynnistykseen. Muille on virtaa annettu useamman kerran jo monet talvet.

Nyt helpottaa. 7-1.
 

Stonecold

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Taitaa kaikesta huolimatta meillä olla asiat vielä suhteellisen hyvin, kun verrataan tuohon itänaapurin Karjalan tilanteeseen. Pakkasta on sielä about 50 astetta ja kerrostaloissa ei toimi lämmitykset. Uutisissa oli kuvapätkää, jossa joku maatuska näytti karvalakki korvilla ikkunan karmeja, jotka olivat muutaman sentin jääkerroksen peitossa. Hätätila on julistettu useaan paikkaan, onneksi sentään useimmissa ns. "omakotitaloissa" on jonkinlainen tulisija, josta saavat hiukan lämmitystä aikaiseksi. Sviddu sentään...
 

L. Paraske

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Suomi, Arttu Hyry, Hagaby Golf 2
Pakkaseenkin näköjään tottuu. Aamulla oli pakkasta vain 20 astetta ja pyöräilymatka kouluun tuntui suviajelulta. Se parantaa, mikä ei tapa.

p.s SC, käväseippä kärppäsivuillakin mutka, kun kaveris siellä kovasti kyselee.
 

forrest

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Blue Jackets, Panthers
Allekirjoittanut on selvinnyt - ainakin toistaiseksi - pakkasista varsin helpolla. Ehdimme muuttaa tähän kämppään juuri ennen kovimpien kylmyyksien alkamista ja täällä on lämpöä riittänyt.

Yllättävin asia on kuitenkin todellisen talviautoni, italialaisen Fiat Unon (vm. 1994) toimivuus. Vain yhtenä aamuna kulkupeli tökki enemmän eikä ajamisesta tullut aluksi mitään, mutta muuten se on toiminut varsin moitteettomasti, lukuunottamatta satunnaisia yskähtelyjä ja sammumisia käynnistyksen jälkeisinä minuutteina.

Lohkolämmitin löytyy, mutta virransaannissa oli ongelmia tai on vieläkin, sillä selvisi tässä vasta äskettäin, että sähkötolpan sulake on ollut jo pidempään rikki. Eli ihan turhaan on tullut pidettyä johtoa kiinni.

Asiaan liittyen, on tullut saatua taas yksi sulka hattuun, kun piti eräänä aamuna antaa virtaa eräälle keskivanhalle Opelille joka ei suostunut käynnistymään. Jonossa oli vielä eräs Saabikin, mutta siihen järjestyi virtaa lopulta muualta. Eli kun muilla käynnistykset tökkivät, niin tämä Fiiatti senkun hurisee.
 

TBK

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sydän on KIRVEEN muotoinen!
On se erikoista, että -30 ei tunnu missään, mutta kun ruvetaan puhuun -15... -20, niin johan TBK:n hampaat kalisee yhteen.
 

Eino_Mies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Tällaisen ketjun voisi nostaa ylös, kun ulkolämpötila on laskenut huomattavan alas. Kyllähän sitä kunnon pakkaset kerran talvessa pitää kokea ja nyt on tuo sesonki käsillä. Siperiasta hönkää oikein kunnon puhuria ja se tuntuu täällä asti. Moskovassa taitaa olla liki 40 astetta miinuksella ja osa siitä hyisestä ilmamassasta vaikuttaa siis myös Suomessa lähipäivät.

Siispä nyt ne pitkät kalsarit jalkaan ja ulos lenkille!
 

Gunners

Jäsen
Suosikkijoukkue
Arsenal, Washington
Täällä on tällä hetkelle -30C ja tulin juuri koulusta kävelen ja täytyy sanoa että kyllä ihan kipakalta se tuntui. Toisaalta aamuisin on inhottavampaa, kun aurinko ei paista, niin ilma tuntuu paljon kylmemmältä.
 

RtSn

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Parinkymmentä pakkasta ja tuulee jonkun verran. Tekee sen edelleen kirpeämmäksi. Ei näin, tännehän jäätyy stana, vaikka tähän on totuttu - ainakin täällä pohjoisessa.
 

Skeletor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, urheilullisesti avoin sarja
Tästähän nauttii, kun muistelee niitä painajaismaisia hellekesiä, jolloin hiki virtaa ja kaikki vituttaa.

Lisää tätä....
 

kissankarva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Ei saatana.
Mä vihaan talvea, kylmää viimaa, pimeyttä ja pakkasta. Etenkin pakkasta. Heti kun on kylmempää kuin -5C, se on mulle ihan liikaa. Sen jälkeen kun palellutin korvani, mulla on ollut suorastaan pakkasallergia.
Mielummin 5 viikkoa +30C helteet, kuin 5 päivää kovia pakkasia.
Painukaa etelänavalle, saatanan pingviinit ja elvistelkää siellä niiden lohkolämmittimienne kanssa.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquarta
Ai, että on kivaa.

Ainoastaan 25 astetta pakkasta, linnut laulaa ja aurinko paistaa. Tämä on elämää. Aamulla ei ollut niin kivaa, kun tuuli, eikä aurinko paistanut.

Kuten kaverini totesi: Kylmää kuin pingviinin pe*seessä.

Josko sitä lähtisi luistelemaan, tuskinpa kaukalolla pahempaa ruuhkaa tänään.
 

DanC

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, Bleg, ACM
Vähän turhan kylmä (=kova tuuli) mennä ulos pelaamaan fudista.
 

Swift

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Philadelphia Eagles, Flyers
Grainger kirjoitti:
Josko sitä lähtisi luistelemaan, tuskinpa kaukalolla pahempaa ruuhkaa tänään.

Samat aatokset täälläkin, tuli uusi Vectorin keppi käytyä ostamassa tuossa tunti sitten ja hinku jäälle on kova, vaikka satunkin vihaamaan noita pakkasia. Noh, nopeasti sitä luistellessä ja lämiessä lämpiää, mutta toista se on kun sitä ehti jäätyä 10 metrin matkalla urheilukaupan ovelta autolle vaikka pakkasta on "vain" 19 astetta. Rattia oli aamulla turha yrittää kääntää, sormet kohmeessa vieläkin. Ja ei, en omista kunnon ajohanskoja. Eipä tullut niitä ostettua äsken, vaikka varta vasten lähdin katsastelemaan.

Hrrr, -5 C kelejä odotellessa..
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Eino_Mies kirjoitti:
Siispä nyt ne pitkät kalsarit jalkaan ja ulos lenkille!

Ei tuo pakkanen täällä Helsingissä(-11) pahasti haitannut juoksemista, mutta tuuli oli jo ikävämpi rasti..."pojat" jäätyivät pahasti kun tuima puhuri tuli kaikkien vaatekerrosten läpi.
Note to myself: Osta nyt vihdoin ne windstopper-shortsit.

Illalla lätkää pelaamaan, taidan tylysti pistää toppahousut jalkaan ja yrittää liikkua juuri sopivasti siinä hikoilun ja hypotermian välillä.

Päivän opetus siis, kylmyys on vain asennekysymys ja lisääntymiskyky yliarvostettu juttu.
 

RedRave

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Detroit Lions, Die Mannschaft
Keskuslukon mielivaltaisuutta.

Sinä aikana kun olen omistanut Ranskalaisvalmisteisen auton, niin olen saanut kuulla sen eri "ominaisuuksista". No nämä puheet on jätetty omaan arvoonsa, ja pää pystyssä ajeltu pitkin teitä. Pikkuhiljaa alkaa ainakin nykyinen auto kyrsimään, tarkemmin sanottuna sen keskuslukko. Ennen kylmiä ilmoja alkoi ilmenemään sitä, että kaikki ovet eivät aina välttämättä aukeakkaan/ eivät mene lukkoon. Tänä aamuna kun oli kouluun lähtö edessä, niin napsautin mukamas ovet auki, ja nykäisin kuskin kahvasta. WTF? Ovi oli lakossa eikä auennut, kurkkaus sisälle: Kaikki muut ovet auki paitsi tietysti kuskin ovi. No sitten vaan hanttarin puolelta sisälle, ja repimään nuppia ylös. Sisälle päästyä, avain lukkoon, ja laakista käyntiin. Koulusta päästyäni sama rulianssi, ja auto arpoo taas mitkä ovet aukeavat. Tätä keskuslukon kikkailua on esiintynyt jo jonkin aikaa, ja muuta selitystä ei ole keksitty, muuta kuin että kosteutta virtapiirissä. Tämä kuitenkin kypsyttää sen verran, että nyt lähtee auto vaihtoon ja pihaan rullataan uudempi Ranskatar ja tietenkin isommalla koneella. Nykyisen auton vm. 91, ja muuten olen kyllä ollut tyytyväinen (mitä nyt tehot loppuu välillä kesken.).
 

Anton

Jäsen
Pakkanen itsessään on ihan mukavaa, tervetullutta vaihtelua. Ongelmana on, että täälläpäin sisäpihoilla liikkuu illanpimeydessä pikkuidiootteja hupailemassa. Pojut vetävät autoista lohkolämppärin piuhoja irti. Mitähän hemmetin järkeä nyt tuossa on? Pitäisiköhän itse kokeilla ennen kuin asia valkenee? Pääsee hulvattomat kikatukset, kun naapurin sedän auto ei aamulla starttaakaan.

Mitähän tuollaiselle pitäisi tehdä; riittääkö kastraatio vai pistäisikö tolppaan nippusiteillä kiinni yön ajaksi?
 

peruspata

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Pesäkarhut, UP-V, FT Ulvila, Karhut
RedRave kirjoitti:
Tämä kuitenkin kypsyttää sen verran, että nyt lähtee auto vaihtoon ja pihaan rullataan uudempi Ranskatar ja tietenkin isommalla koneella. Nykyisen auton vm. 91, ja muuten olen kyllä ollut tyytyväinen (mitä nyt tehot loppuu välillä kesken.).

Miten voit olla varma, että ongelma poistuu ratkaisumallillasi? Lämpimästi suosittelen valmistajamaan vaihtamista.

Tuossa ennen joulua tuli lukko-ongelmia, tosin keskuslukkoa en omista, ja pääsin hämmästelemään, miten pitkään olen selvinnyt kertalorautuksella lukkosulaa peliin. Ja sää on vaihdellut juuri optimipaljon ajatellen lukon jäätymistä.
 

Andi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, Tappara
Eipä oikeastaan pakkasongelmia ole muualla ollut kuin autossa tai myöskin sen keskuslukituksessa. Auto on -91 vm. Kuuskakskutonen. Tosin ei vielä tänä talvena pahoja sellaisia ole ollut, kun vahingoista viisastuu..

Kahtena edellistalvena on kerran molempina käynyt viba, kun olen kovalla (yli-20C) pakkasella tyhjäkäyttänyt autoa sitä hieman lämmittääkseni. Samalla on juolahtanut mieleeni syystä tai toisesta käväistä takakontilla, ja kun olen takakontin pamauttanut takaisin kiinni, on Mazdan keskuslukitus lyönyt itsensä kiinni asentoon. Siinähän sitten katselet ulkopuolella itsekin hyvillä mielin kun auto on käynnissä lämpiämässä ja keskuslukitus pitää huolen, ettei ulkopuolisia autoon pääse.

Jokainen voi itse päätellä millä keinoin tilanne on milloinkin ratkennut.
 

MikGo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Leijonat
Itse ainakin vielä nautin näistä pakkasista. Tosin en ole joutunut kärsimään vielä mistään vesiputkien jäätymisestä enkä auto-ongelmista. Pösö 406 on hyvä talviauto. Raikas pakkasilma herättää mukavasti aamullakin, eikä tarvi mennä kouluun puolinukuksissa.
 

Tykki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Jaa-a. Tämä kirpeä pakkaspäivä meni mukavasti etätöissä kotosalla, takkatulen äärellä. Lapsi tuli juuri kotiin koulusta kaverinsa kanssa. Lämmitin heille oikein vanhanajan kuumat kaakaot kattilassa. Kelpasi.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös