Pakkasongelmia?

  • 125 433
  • 560

Larbatchov

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Ajattelin herättää pikkupakkasten myötä myös tämän ketjun ylös, eli onko kellään jatkislaisella kokemuksia tällaisista starttiapu laitteista. Googettelin hieman ja tuloksena oli kertomuksia hajonneista latureista ja muista ongelmista, mutta minusta tuollainen laite olisi kuitenkin hyvä hätävara auton perällä, jos esim. valot ovat jääneet päälle.

Kokemusta on boostereista kyllä, joskaan ei noin pienestä. Epäilyttävän halvaksikin sanoisin, kun pienikin kunnon akku maksaa jo useamman kympin. Toimiva systeemi tuollainen boosteri on eikä ole mitään ikinä hajonnut. Ne laitteet on kyllä olleet useamman satasen hintaisia, ja kuorma-autotkin käynnistäviä, möhkäleitä, joissa on pyörät alla. Ei tuota kokeilemalla paljon ainakaan häviä ja voi sen sitten palauttaa jos ekalla kerralla rikki kärähtää:)

Täyteen ladattu kuorma-auton akku ja paksut kaapelit takaluukussa on ollut tarvittaessa oma boosterini talvisin, ja käytännössähän tuo on ihan sama setti mutta vaan muovikuorissa.

En kyllä tajua mikä tuollaisen käytössä jotain hajoittaisi, kun ei pitäisi ainakaan mitään uusintakaan informaatioteknologiaa häiritseviä virtapiikkejä tulla, niin kuin toisesta autosta virtaa antaessa voi käydä.
Toisaalta olen kyllä uusistakin autoista virtaa antanut ja niihin sitä ottanut, eikä ole ikinä mitään kummallista tapahtunut kaikesta pelottelusta huolimatta. Liekö vaan hyvää tuuria ja palaa ensi kerralla molemmat biilit...
 

kyykäärme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Ajattelin herättää pikkupakkasten myötä myös tämän ketjun ylös, eli onko kellään jatkislaisella kokemuksia tällaisista starttiapu (APUKÄYNNISTIN STARTTIAPU 12V - Löytötavaratalo) laitteista. Googettelin hieman ja tuloksena oli kertomuksia hajonneista latureista ja muista ongelmista, mutta minusta tuollainen laite olisi kuitenkin hyvä hätävara auton perällä, jos esim. valot ovat jääneet päälle.

Mulla on ihan samanlainen, pari vuotta sitten Raumalta ostettu. Kyllä se toimiva on, eikä ole rikkonut autosta mitään. Tosin tämä on jo toinen, ensimmäinen oli jo pakkauksessa rikki, eikä reagoinut lataamiseen mitenkään.

Ja sellainen ikävä ominaisuus siinä on, että sen täyteen lataaminen kestää älyttömän kauan. Puoli vuorokautta ei riitä. Merkkivalot myöskin näyttävät mitä sattuu.
 

Eino_Mies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Kyllä tämän -20 celsiusta Etelä-Suomessakin jaksaa sietää, kunhan ei kestä kahta viikkoa pidempään, ainakaan yhtä menoa. Eli ei suurempia ongelmia toistaiseksi. Pitkät kalsarit kunniaan!
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Asenne ja pukeutumiskysymyshän tämä oikeastaan on. Ei parikymmentä pakkasastetta ole oikeastaan lämpötila eikä mikään, ei se elämää kauheammin hankaloita. Ainoa pieni haitta on se, että pyörä kulkee nihkeämmin ja saa polkea hiukan rajummin jotta pääsee eteenpäin pakkasen kangistamalla kulkuvälineellä.

vlad.
 

DefenceX

Jäsen
Tulevana lauantaina olisi tarkoitus lähteä täältä Järvenpäästä autolla kohti Oulua katsomaan Jokereiden matsia parin kaverin kanssa, mutta en tiedä onnistuuko reissu. Vanhempieni autoa olisi tarkoitus lainata, mutta en tiedä uskaltaako noilla pakkasilla (launtaiksi luvattu Ouluun ~-25 pakkasta) lähteä ajamaan pohjoiseen päin. Toki hotellit ja liput otteluun on jo ostettu, joten kyllä pakkaset tuottavat ongelmia!
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Ei tuollaiset pakkaset ole autoilulle mikään ongelma, jos auto on vaan kunnossa. Varmistaa vaan, että on pakkasen kestävät nesteet ja virkeä akku. Hotelleilta löytyy pistokepaikkoja, joten auto on mahdollista saada lämmitykseen yöksi. Lämpöpaikkoja on myös pysäköintitaloissa.
 

Conroy#22

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tärpätti, Southeast Division Champions
Ei tää niin vaikeeta oo, tää on jääkiekkoo.

Tulevana lauantaina olisi tarkoitus lähteä täältä Järvenpäästä autolla kohti Oulua katsomaan Jokereiden matsia parin kaverin kanssa, mutta en tiedä onnistuuko reissu. Vanhempieni autoa olisi tarkoitus lainata, mutta en tiedä uskaltaako noilla pakkasilla (launtaiksi luvattu Ouluun ~-25 pakkasta) lähteä ajamaan pohjoiseen päin. Toki hotellit ja liput otteluun on jo ostettu, joten kyllä pakkaset tuottavat ongelmia!
Auton malli,merkki,vuosimalli ja kunto? Miksi ette tule junalla, helpompaa tai vaivattomampaa. Jos junat paljon myöhästyy/hajoaa niin kyllä VR hommaa bussit tilalle. Parashan olisi tietenkin lentokoneella, mutta jos ei lippuja ole varattu ajoissa ei niitä saa enään kovin halvalla.

En näe mitään ongelmaa landelle tulossa, jos perusasiat on kunnossa. Muistakaa laittaa vaatetta päälle, ei oulu mikään siperia ole, ja oulussakin vasta talven eka kunnon pakkaset nyt. Kai teillä on jo liput valmiina kun jokerit yleensä vetää hallin aikalailla täyteen.
 
Suosikkijoukkue
Hihasta vedetyt Ässät, Dallasin Tähdet & Sport
Tulevana lauantaina olisi tarkoitus lähteä täältä Järvenpäästä autolla kohti Oulua katsomaan Jokereiden matsia parin kaverin kanssa, mutta en tiedä onnistuuko reissu. Vanhempieni autoa olisi tarkoitus lainata, mutta en tiedä uskaltaako noilla pakkasilla (launtaiksi luvattu Ouluun ~-25 pakkasta) lähteä ajamaan pohjoiseen päin. Toki hotellit ja liput otteluun on jo ostettu, joten kyllä pakkaset tuottavat ongelmia!

Miksi et uskaltaisi? Eihän tuollainen -25 astetta pakkasta vielä ole keli, eikä mikään ajella. Tarkistat vaan, että autossa on riittävät pakkasnesteet ja hyväkuntoinen akku. Lämmintä vaatetta varalle matkaan jos auto kuitenkin tekee tepposet. Hinausköysi & varavirtakaapelit ja lohkolämmittimen johto mukaan takakonttiin. Kysy, onko hotellissasi sähköllisiä pysäköintipaikkoja.

Muistan kun joskus kakarana Pohjanmaalla oli talvia, kun mittari makasi joskus pari viikkoakin putkeen -40 asteen molemmin puolin. Silloin tuotti tiettyjä ongelmia, mutta hyvin pärjättiin. Lumipenkat olivat tuohon aikaan talon korkuisia, talvet oli talvia ja kesät kesiä, eikä ilmasto ollut sekaisin niinkuin nykyään.
 

Janne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Mikkelin Jukurit
Muistan kun joskus kakarana Pohjanmaalla oli talvia, kun mittari makasi joskus pari viikkoakin putkeen -40 asteen molemmin puolin. Silloin tuotti tiettyjä ongelmia, mutta hyvin pärjättiin. Lumipenkat olivat tuohon aikaan talon korkuisia, talvet oli talvia ja kesät kesiä, eikä ilmasto ollut sekaisin niinkuin nykyään.
Kesät talvet mentiin kouluun hiihtäen?

Otsikon mukaisia probleemia oli toissapäivänä Hyuhain kanssa. Reilun puolisen tuntia oli johdon päässä, mutta ei suostunut pysymään käynnissä aamulla töihin lähdettäessä. Olihan pakkasta se parikymmentä astetta, mutta ei olisi joku 80-luvun Volvo tehnyt samaa! Pitää vissiin joku ikivanha panssarivaunu hommata vara-autoksi...
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Asenne ja pukeutumiskysymyshän tämä oikeastaan on. Ei parikymmentä pakkasastetta ole oikeastaan lämpötila eikä mikään, ei se elämää kauheammin hankaloita. Ainoa pieni haitta on se, että pyörä kulkee nihkeämmin ja saa polkea hiukan rajummin jotta pääsee eteenpäin pakkasen kangistamalla kulkuvälineellä.

Nykyiset vajaan parinkymmenen asteen pakkaset ainakin minun elämääni hankaloittavat. Keuhkoputket ärsyyntyvät pakkasilmasta ja astmaoireiden määrä lisääntyy. Kuiva sisäilma yhdistettynä kovaan pakkaseen ulkona repii myös nenän limakalvoja päreiksi, verta sieltä nytkin niistäessä tihkuu.

Kehno verenkiertoni (kiitos betasalpaajien popsimisen ynnä muun, mikä alentaa keinotekoisesti pulssia ja verenpainetta) takaa myös sen, että sormet ovat paleltumisvaarassa jos ulkona joutuu pidempään kökkimään. Siksi vältän kovemmilla pakkasilla ulkona oleilua ja ulkoilua.

Ei ole minulla kyse liian vähäisestä pukeutumisestakaan. Eilenkin paksu toppatakki, paksu pipo, kahdet hanskat (neulehansikkaiden päällä lampaanvillalla vuoratut talvinahkahansikkaat), tuhti kaulahuivi, paksu huppari paidan päällä, pitkät kalsarit, paksut farkut ja talvisaappaat. Luulisi riittävän, mutta kun ei riitä.

Nyt ei tosin onneksi ole vielä mitään lääkärin ulkonaliikkumiskieltoa kuten muutama talvi sitten, jolloin olivat hirmupakkaset ja sitä edeltäneen keuhkokuumeen toipumisjakso. Silloin en saanut viedä edes roskapussia ulos. Tosin ei minun erityisesti tarvitse pakottaa itseäni jäämään sisälle töistä tultuani, se sujuu varsin luonnostaan. Katsotaan ulkoilua ja ulkoliikuntaa uudestaan sitten joskus maaliskuussa. Pyörän satulaan uskaltaudun luultavasti pääsiäisen ja vapun väliaikana.

Pikkupakkaset ovat kyllä ihan mukava vaihtoehto talven keleille, sääli, ettei sellaisia nykyisin enää valmisteta. Ainoat vaihtoehdot ovat joko epäluonnollinen, iankaikkisesti jatkuva sadekeli +7 asteen lämpötilalla ja myrskytuulella tai sitten kuin nappia painamalla iskevä -18 asteen pakkanen. Mitä tapahtui 5-10 pakkasasteen "raikas talvisää"-keleille? Sellaiset eivät ärsytä keuhkoja, ja sormistakin on jäljellä muuta kuin valkoiset, huurteiset kalikat. Vähän alle kymmenen asteen pakkasessa jopa minun on tunnettu ja tiedetty tekevän vaikkapa puolen tunnin kävelylenkkejä ulkona.
 

calvin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maailman myrkyllisin jääkiekkojoukkue
Nykyiset vajaan parinkymmenen asteen pakkaset ainakin minun elämääni hankaloittavat. Keuhkoputket ärsyyntyvät pakkasilmasta ja astmaoireiden määrä lisääntyy.
Oletko kokeillut hengitysilmanlämmitintä, esimerkiksi Lungplus (robtech.fi)? Sporttimallia olen käyttänyt urheillessa kovemmilla pakkasilla. Parinkymmenen asteen pakkasilla ei näy muutenkaan pahemmin muita liikkujia, joten esteettinen haitta tuollaisen käyttämisestä on aika pieni.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Oletko kokeillut hengitysilmanlämmitintä, esimerkiksi Lungplus (robtech.fi)? Sporttimallia olen käyttänyt urheillessa kovemmilla pakkasilla. Parinkymmenen asteen pakkasilla ei näy muutenkaan pahemmin muita liikkujia, joten esteettinen haitta tuollaisen käyttämisestä on aika pieni.

Täytyypä pistää harkintaan, kiitos vinkistä. Voisi olla tarpeen ainakin jos maaginen 20 asteen raja lähenee tai menee rikki.
 
Suosikkijoukkue
Hihasta vedetyt Ässät, Dallasin Tähdet & Sport
Kesät talvet mentiin kouluun hiihtäen?

Otsikon mukaisia probleemia oli toissapäivänä Hyuhain kanssa. Reilun puolisen tuntia oli johdon päässä, mutta ei suostunut pysymään käynnissä aamulla töihin lähdettäessä. Olihan pakkasta se parikymmentä astetta, mutta ei olisi joku 80-luvun Volvo tehnyt samaa! Pitää vissiin joku ikivanha panssarivaunu hommata vara-autoksi...

Ei nyt sentään ihan sen ikäisiä vielä olla...:-) Faijan kouluaikoina tuo oli talvella yleistä. Miksi ei toki lähellä koulua saattaneet tulla joskus talvella ala-asteaikoina suksillakin, pitempimatkalaiset koulukyydillä, kuka milläkin. Talvella ei kyllä juuri muuta ollut liikuntatunneilla, kun hiihtoa tai jääkiekkoa kaukalossa, oikein kovassa pakkasessa toki sisäliikuntaa. Hiihtoloma-aikaan piti muistaakseni merkata ylös johonkin, paljonko oli hiihtänyt, oli suoranainen velvollisuus hiihtää, sukset oli pakko tuoda kouluun jne..

Osta vanha kantti-Lada talviautoksi.. lähtee ilman turhia narussaoloja joka säällä tai tosiaan joku vanha ja lämmin 850 Volvo tai siitä vanhempi malli. Nykyajan riisikipoissa on melko onnettomat lämmitys-systeemit verrattuna tuonaikaisiin traktoreihin..
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Nykyiset vajaan parinkymmenen asteen pakkaset ainakin minun elämääni hankaloittavat. Keuhkoputket ärsyyntyvät pakkasilmasta ja astmaoireiden määrä lisääntyy. Kuiva sisäilma yhdistettynä kovaan pakkaseen ulkona repii myös nenän limakalvoja päreiksi, verta sieltä nytkin niistäessä tihkuu.

Onneksi minulla ei ole aivan noin ikävää talvesta johtuvaa ongelmaa riesanani. Suurimman ongelman minulle aiheuttavat ne talven ensipakkaset yhdistettynä syysilman koleuteen ja tällöin seurauksena on - asiallisesta pukeutumisesta huolimatta - kylmettyminen ja viimeisimpien vuosien aikana myös keuhkoputkien jatkuva tulehtuminen. Neljänä vai viitenä syksynä tahi alkutalvena olen sairastanut keuhkoputkentulehduksen ja sen seurauksena ollut antibioottikuurilla. Mutta siinä vaiheessa kun keho tottuu koleuteen ja jopa rajuunkin pakkaseen niin ongelmia ei enää ole vaan voin huoletta pyöräillä pakkasessa kuin pakkasessa töihin tai mihin nyt olen menossakaan. Minua ei edes 30 asteen pakkanenkaan pysäytä mutta pyörällä polkeminen alkaa moisessa pakkasessa olla pyörän jäykkyyden vuoksi aika tuskaa.

vlad.
 

Janiz80

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Otsikon mukaisia probleemia oli toissapäivänä Hyuhain kanssa. Reilun puolisen tuntia oli johdon päässä, mutta ei suostunut pysymään käynnissä aamulla töihin lähdettäessä. Olihan pakkasta se parikymmentä astetta, mutta ei olisi joku 80-luvun Volvo tehnyt samaa!

Ajelin vielä viime vuonna Huihailla minäkin. Ei ollut lohkolämppäriä, eikä ollut tarvettakaan. Joka talvi lähti ykkösellä käyntiin, ei mitään ongelmia pakkasella. Naapurissa sen sijaan taisteltiin Volvon kanssa...
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Nykyiset vajaan parinkymmenen asteen pakkaset ainakin minun elämääni hankaloittavat. Keuhkoputket ärsyyntyvät pakkasilmasta ja astmaoireiden määrä lisääntyy. Kuiva sisäilma yhdistettynä kovaan pakkaseen ulkona repii myös nenän limakalvoja päreiksi, verta sieltä nytkin niistäessä tihkuu.
Kuin minun kynästäni. Joudun vielä lentämään suht paljon töissä ja vapaa-ajalla joten lentokoneiden ja hotellien saakelin kuiva ilmastoitu ilma tekee vielä pakkasen lisäksi vaikeuskerrointa astmalle.
Onneksi asun -46 rakennetussa puutalossa jossa on kaukolämpö. Sisäilma ilmankostuttimen avulla on melko hyvä. En varmaan voisi koskaan muuttaa uuteen taloon jossa kaikki ilma kierrätetään koneellisesti.
Oma ratkaisu näille pakkasille on että vältän kaikin keinoin ulkona olemista. Toimii sekin. Autolla oven eteen joka paikaan.
Pikkupakkaset tosiaan parempia koska ilman kosteuskin on silloin yleensä korkeampi. Kuiva pakkassää on myrkkyä.

Miksi muuten psoriaksesta kärsivät saavat tukea eteelään aurinkoon matkaamiselle kun se tekee gutaa oireille. Sama aurinko yhdistettynä trooppisten alueiden kosteaan ilmaan tekee ihmeitä astmalle. Yksi - kaksi päivää tropiikissa ja oireet katoavat lähes täysin.
 

Janne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Mikkelin Jukurit
Ajelin vielä viime vuonna Huihailla minäkin. Ei ollut lohkolämppäriä, eikä ollut tarvettakaan. Joka talvi lähti ykkösellä käyntiin, ei mitään ongelmia pakkasella. Naapurissa sen sijaan taisteltiin Volvon kanssa...
Jahas. Minkälainen Korean ihme teikäläisellä oli? Minulla tuollainen 1.4l diesel i30. Nyt on lähtenyt taas käyntiin ilman mitään ihmeitä. En tiedä mikä tilapäinen häiriö oli. Liekö maanantaimasennusta ollut...
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Miksi muuten psoriaksesta kärsivät saavat tukea eteelään aurinkoon matkaamiselle kun se tekee gutaa oireille. Sama aurinko yhdistettynä trooppisten alueiden kosteaan ilmaan tekee ihmeitä astmalle. Yksi - kaksi päivää tropiikissa ja oireet katoavat lähes täysin.

Saavat vai? Minä voisin kernaasti lähteä tropiikkiin, psoriasis-oireita tulee talvikaudella kun iho kuivuu, ja pakkanen vielä kuivaa ja runtelee sitä lisää. Juuri havaitsin, että leukaparran alla iho hilseilee kuin kuolleella vanhuksella. Kulmakarvojenkin kohdalla iho oireilee. Aurinko ja lämpö tekisivät iholle terää, kesäisin ei oireita ole. Rasvaan kyllä naamaa säännöllisen epäsäännöllisesti varsinkin saunareissujen jälkeen, mutta ei tuo tunnu niin paljoa auttavan. Lääkäriltäkin sain jotain erikoisrasvaa, joka oli lähinnä helvetin kallista, mutta siinä se.

En ole jaksanut joulun jälkeen ajaa leukapartaa ja leuan sivustoja, lähinnä olen tasannut ja poskia ajellut. Jonkin sortin parran alku ja siihen yhteen kasvaneet pulisongit naamaa peittävät. Voisi ajaa tietysti poiskin, mutta jos sen jälkeen iso-oireet jatkuvat, niin sitten vasta näky onkin kamala, kun sänkisessä leuassa on jotain psoriasiksen tapaista. Parempi kai peittää ihon oireilu. Poissa silmistä, poissa mielestä. Ehkä olen sitten maaliskuuhun mennessä jonkin sortin semi-Mietaa, jonka parta varisee kuollutta ihosolukkoa joka askeleella.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Tässä mielenkiintoinen uutinen YLEn sivuilta koskien pakkasen vaikutusta.

Pakkasen vaikutus näkyy tilastoissa selvänä kuolleisuuden nousuna. Jopa 6 prosenttia vuosittaisista kuolemista voidaan lukea suoraan pakkasen aiheuttamiksi. Pakkanen aiheuttaa vuosittain Suomessa enemmän kuolemia kuin liikenne.
Suomessa kuolee vuosittain noin 50 000 ihmistä. Tästä ns. kansankuolleisuudesta pakkasen osuus on tilastojen mukaan peräti 6 prosenttia.
- Meillä on selvä vuodenaikaisvaihtelu kuolleisuudessa ja korkein piikki kuolleisuudessa on juuri kylmimpänä vuodenaikana. Puhutaan jopa 2000 – 3000 ihmisestä

Susi ei tapa koskaan ketään Suomessa, ja silti on kova susiviha. Pakkasherra niittää kolmetuhatta per vuosi, ja silti vain hehkutetaan "raikkaasta talvisäästä". On se saatana.

Pakkasella, heti kun elimistö aistii kylmän, alkaa sopeutumisreaktio.
Vaikka vain pukkaisi naaman ulos, siinä ei auta edes villahousut.
- Kun me mennään ulos ja koetaan kylmää, se aiheuttaa pintaverenkierron supistumista. Eli käsistä, jaloista ja iholta verisuonet supistuu ja verenpaine nousee melkein heti.
- Pelkkä kasvojen jäähtyminen aiheuttaa tuon reaktion, Työterveyslaitoksen tutkimusprofessori Hannu Rintamäki sanoo.

Eli ei auta, vaikka miten "pukeutuisi sään mukaan", ellei kulje jossain hermeettisessä avaruusasussa.

Pakkaskaudella vaaravyöhykkeessä ovat erityisesti henkilöt, joille verenpaineen nousu tuo vaikeuksia. Esimerkiksi sydänvaivaiset.
- Pakkasen vaikutusmekanismi tulee juuri täältä verenkiertoelimistön kautta eli kun verenpainetta nostatetaan niin sydän kuormittuu enemmän ja joutuu tekemään enemmän töitä, tutkimusprofessori Hannu Rintamäki sanoo.

"Kiitos sydänlihastulehdus 2010-2011"-paitani ovat kohta jo painossa varustettuna tulehduksen seurauksena falskanneen mitraaliläpän kohokuvalla. Jonain kauniina päivänä lienee kylmä kuolemaksi, kun routainen pyöveli käy äkisti käsiksi ja pakolliset verenpainetta alentavat mömmöt ovat unohtuneet kotiin.
 

Eino_Mies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Ei vielä mitään ongelmia, mutta eikös nopea lauhtuminen tällaisista paukkupakkaisista ole se, joka aiheuttaa esim. putkistojen hajoamisia?

Suomen lounais- ja länsirannikolla ei ole viime vuosina ihan joka talvi ollut pitkiä kovia pakkasjaksoja. Mutta nyt näyttää että ainakin tämä viikko mennään täälläkin näissä -15-20 celsiuksen lukemissa yötä päivää. Tarpeeksi vaan vaatetta päälle niin kyllä se siitä. Viimeistään juhannuksena ollaan jo plussan puolella.
 

hege

Jäsen
Omalla kohdalla ei ole, mutta iäkkäämpien sukulaisten osalta vähän jännättää missä kohtaa putket jäätyvät se kun pakkasta on reilusti mutta lunta vähän ja jos näin jatkuu niin routa voi mennä syvällekin. No pidetään puhelin päällä ja lähdetään jeesimään jos tarve tulee.
 

Keskiviiva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuopion KalPa
Näillä pakkasilla miettii, että miten huonosti eläimet pärjäävät, kun suojaavaa lumikerrosta ei ole eteläosassa maata jotain poikkeusaluetta lukuunottamatta.
Pakkanen korjaa monen rusakon ja muun piennisäkkään hengen.

Tein simppelin, mutta mielenkiintoisen havainnon. Noin 25 pulun lintuparvi tehnyt jo usean päivän ajan pienellä alueella systemaattisen tarkkaa lentonäytöstä. Sahaavat erään kadun yli, talon pihalle puun juurelle, ovat maassa 10 sekunnin ajan ja nousevat ilmaan, lentävät kadun toiselle puolelle toisen talon pihaan ja pian takaisin. Tunnista ja päivästä toiseen tämä kuvio jatkuu, jatkuvassa liikkeessä ja tiiviissä rykelmässä ovat. Siiveniskuista syntyy melkoinen kohina kun matalalla lentävät. Ainoa syy tähän voi olla puluilla se, että pysyvät lämpiminä kovassa pakkasessa.
Näillä ilmoilla voi luonnossa tehdä paljon eläinhavaintoja, kun normaalisti yöllä liikkuvat pedotkin joutuvat liikkumaan myös päivällä pysyäkseen lämpiminä.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Eilen oli uutinen, että pakkanen korjaa myös vieraslajietanat ja kotilot, joita tänne on pesiytynyt Etelä-Euroopasta. Eivät kuulemma kestä yli 20 asteen pakkasta ilman lumen suojaa ja noutaja tulee ja puutarha pelastuu.

Samoin punkeille tämä voi olla sopivan paha talvi, joten helpompi punkkikesä tulossa?
 

Vuokralainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho! Arsenal
Meidän taloyhtiössä (vanha puukerrostalo) on viemäriputki jäässä ja halki. Ollut sunnuntaista asti ja putkimies tulee vasta huomenna, kun niilläkin tuntuu kiirettä olevan. Onneksi tuo on vain kahden asunnon keittiöiden viemäriputki, mutta rajottaa sekin elämää melkolailla.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös