PAHAA JOULUA! –ketju

  • 82 210
  • 418

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Joulu on mitä parasta aikaa lapsille ja lasten vanhemmille. Kun ei ole lapsia tai ne ovat kasvaneet tarpeeksi isoiksi niin aika leimiä on joulu. Sama juttu sinkuilla ja lapsettomilla. Niin ja jehovilla. Nyt on aatto kohta mennyt ja thats it. Mietitään jo mitä paukkuja poksautellaan uutena vuotena.
 

Reverent

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Perheelliselle ihmiselle on käytännössä mahdotonta viettää joulua niinkuin sitä ei olisikaan. Vaikka kuinka sitä paskaa yrittää välttää, niin aina se jollain tavoin osuu kohdalle ja joutuu osalliseksi paskahössötykseen.

Paras vaihtoehto on ollut lähteä hyvissä ajoin ennen suurinta joulupaniikkia jonnekin helvetin kauas lämpimään viettämään "jouluateriaa" sortseissa ja t-paidassa. Valitettavasti toistaiseksi ainakaan tulotaso ei sitä joka joulu mahdollista, mutta ehkä sitten vähän ajan päästä..

Aina kun täällä joutuu olemaan, alkaa vuodesta toiseen vituttaa enemmän ja enemmän tää järjetön hössötys ja tohina, joka yleensä huipentuu turhiin lahjoihin. Tänä vuonna tosin omalle kohdalle osui tosi hyvät ja tarpeelliset lahjat, mutta silti vaihtaisin välittömästi neljän viikon kesälomani ja kaikki lahjat jouluksi ja uudeksi vuodeksi ajoittuviin kolmeen viikkoon johonkin paikkaan, jossa voi kulkea sandaaleissa jouluaattonakin ja olis muutenkin mukavaa.

Parasta tässäkin joulussa on, että pianhan tääkin alkaa olla jo ohi, pari pyhää vielä lusittavana. Sitten onkin enää kolmisen viikkoa odotettavaa, että pääsee oikeasti sinne lämpimään.

Ehkä tää on nyt väärä ketju, koska en halua kenellekään mitään pahaa joulua, mutta henk.koht. joulu Suomessa aiheuttaa enemmän stressiä ja ahdistusta, halusitpa sitä tai et. Se vaan tuntuu olevan välttämätön paha.
 

Eino_Mies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Joulu on mitä parasta aikaa lapsille ja lasten vanhemmille. Kun ei ole lapsia tai ne ovat kasvaneet tarpeeksi isoiksi niin aika leimiä on joulu. Sama juttu sinkuilla ja lapsettomilla.
Omia lapsia ei ole, joten aika vähän tulee jouluun siksi panostettua. Sisaruksillani on sen ikäisiä tenavia (2- 7- ja 11-vuotiaat), että niitten tekemistä oli tänään alkuillasta kiva seurata.

Mutta ymmärrän varsin hyvin niitä ihmisiä, joille tällaiset pitkät pyhät käyvät mielenterveyden päälle. Yksinäisyys ja osattomuus korostuvat monien seinien sisällä näinä päivinä.
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mä olen jo pitkään ihmetellyt sitä kun niin moni ostaa tai saa lahjaksi vaatteita. Eihän siinä mitään jos on mukana valitsemassa ja sovittamassa, tai on etukäteen sovittu jostakin tietystä, mutta kun moni ostaa ihan sokkona. Siis jos vaikka joka kolmas vaate sopii päälle tai ylipäätänsä istuu hyvin, ja jos vaikka joka viides olisi sellainen minkä itse valitsisi itselleen, niin eikö silloin vain joka viidestoista vaatekappale olisi todella mieluinen. Ehkä se jossakin sukissa ei välttämättä noin mene, mutta siis kuitenkin.

Joo ja edelleen mua ihmetyttää suuresti jouluruokien syönti. Siis kaikkien on pakko kehua niitä pula-ajan ruokia. Täytyy valehdella. Joo-o. Voi pojat, kunpa mäkkäriinkin tulisi lanttulaatikko. Mitään muuta mä en enää söisikään. Soppakauhalla vetelisin sitä armeijan kenttäpakista. Nami-nami.

Ja onko se aivan varma ettei levyhyllystä löydy yhtään parempaa levyä kuin se "enkeli taivaan lausui näin". Edes jotain ABBAa tai ihan mitä tahansa muuta. Niin että onko aivan varma häh? Joulussa kaikki on feikkiä. Omilla aivoilla ei saa ajatella vaan massan mukana on mentävä.

Ja mä en ainakaan saa yhtään mitään tyydytystä mistään hemmetin joulukoristeista. Mä en laittele tonttuja ikkunoihin enkä enkeleitä seinille. Aikaa, vaivaa ja rahaa vaan menee. Vai onko aivan varma ettei penniäkään mene tai ettei sekunttiakaan kulu? Siis katsokaa jouluna noita kauppakeskuksia. Mä opin jo pienenä sen, että jos jostakin jutusta on paljon haittaa, eikä siitä ole mitään hyötyä, niin ei sitä silloin kannata tehdä. Jotkut jouluvalot mä kyllä voisin hommata, siniset tai punaiset, joulun jälkeen kun niitä varmaan saa halvalla. Oikeastaan paritkin voisin ostaa kun ei ne halvat rimpulat vissiin kauaa kestä. Iltaisin saisi kivan tunnelmavalaistuksen tänne kämppään. Kynttilöitä mä nytkin kyllä tykkään polttaa. Ja olis mulla tuolla kaapissa sellainen discopallokin, mutta en ole jaksanut asentaa. Joo ei se jouluun liity, mutta tuli vaan mieleen.

Mutta siis ainakin meidän suvussa koko joulu on ihan feikkaamista.
 

julle-jr

Jäsen
Joo ja edelleen mua ihmetyttää suuresti jouluruokien syönti. Siis kaikkien on pakko kehua niitä pula-ajan ruokia. Täytyy valehdella. Joo-o. Voi pojat, kunpa mäkkäriinkin tulisi lanttulaatikko.

...

Joulussa kaikki on feikkiä. Omilla aivoilla ei saa ajatella vaan massan mukana on mentävä.
Sä halveksit massan mukana menemistä ja silti useassa viestissä hehkutat jotain mäkkärin ruokia. Syöt mäkkiruokaa kun telkkarissa on niitä hassuja karhumainoksiakin, vai? Ihmettelet kun ihmiset eivät ajattele omilla aivoillaan ja silti itse syöt ennemmin mäkkiruokaa kuin normaalia perinteistä kotiruokaa. Looginen ajattelu ei ilmeisesti ole sulla vahvin ominaisuus?

No okei, taisin mennä miinaan.
 
Suosikkijoukkue
Ikuiset sydämen jääriitteet. Elementti: Pimeä aine
Mä opin jo pienenä sen, että jos jostakin jutusta on paljon haittaa, eikä siitä ole mitään hyötyä, niin ei sitä silloin kannata tehdä.
Toivottavasti et kuitenkaan ole jättänyt veroja maksamatta.
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Sä halveksit massan mukana menemistä ja silti useassa viestissä hehkutat jotain mäkkärin ruokia. Syöt mäkkiruokaa kun telkkarissa on niitä hassuja karhumainoksiakin, vai? Ihmettelet kun ihmiset eivät ajattele omilla aivoillaan ja silti itse syöt ennemmin mäkkiruokaa kuin normaalia perinteistä kotiruokaa. Looginen ajattelu ei ilmeisesti ole sulla vahvin ominaisuus?

No okei, taisin mennä miinaan.
Siis mä syön sitä ruokaa mikä mun suussa maistuu hyvältä, en sitä mikä on sata vuotta sitten jonkun toisen suussa maistunut hyvältä.

Ja toi ruoka nyt on vaan pieni osa siitä kaikesta paskasta mikä jouluun liittyy. Kyllä tuolla jouluruokaan liittyvässä ketjussa moni mainitsi tosi hyviäkin ruokia, mutta meidän suvussa on edelleen vaan ne kaikkein ankeimmat, tai no niiden mielestähän ne "perinteiset" jouluruuat on maailman parasta ruokaa.
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Toivottavasti et kuitenkaan ole jättänyt veroja maksamatta.
No hitto jos esim. Laua-viina maksaa Tallinnassa Livikon myymälässä 4.60e, ja Alkossa taas halvin 0.5l 40% juoma on sen 13-14e ainakin. Siis kolminkertainen hinta! Maksakoot joku muu ne verot tänne Suomeen. Eikä niiltä ilotytöiltä edes saa kuittia. Heh heh.

Joo maksan maksan.
 

expertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Brodeur, Hughes bros., Dawson Mercer, NJD, HPK
BicMac-pettter on siis selkeästi yksilö, oman tiensä kulkija. Joka kulkee omia polkujaan ja tekee mitä huvittaa. Vittu.
 

Nebula

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Crosbyn Pingviinit ja Lindrosin Flyers
Siis mä syön sitä ruokaa mikä mun suussa maistuu hyvältä
-----------------------------------------------
tai no niiden mielestähän ne "perinteiset" jouluruuat on maailman parasta ruokaa.

No ehkäpä ne taas jouluna syö just sitä, mikä niiden suussa maistuu hyvältä ja mäkkiruokaa taasen pitävät skeidana, mitä se kyllä onkin. Ikävää, jos et itse pidä näistä "perinteisistä" jouluruuista.

Eikä niitä jouluruokia ole mikään pakko kehua. Ne vaan yksinkertaisesti on niin hyviä, että tietysti niitä kehun jos joku kysyy mielipidettä.
 

julle-jr

Jäsen
Kyllä tuolla jouluruokaan liittyvässä ketjussa moni mainitsi tosi hyviäkin ruokia, mutta meidän suvussa on edelleen vaan ne kaikkein ankeimmat, tai no niiden mielestähän ne "perinteiset" jouluruuat on maailman parasta ruokaa.
No onko teidän suvussa niin tarkka hierarkia, että esimerkiksi sinä et voi tehdä suvun jouluaterialle jotain niistä mielestäsi hyvistä ruoista?
 

expertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Brodeur, Hughes bros., Dawson Mercer, NJD, HPK
Toki on myös erittäin muodikasta vastustaa kaikkea. Rebellion
Vähän niinkuin perussuomalaiset. Silti ei haluta pettteriäkään vääntää omia safkoja jouluna, jolloin niistä saisi sellaisia kuin haluaisi. Ei taida lahjat menneet ihan tasan pienenä?
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Jouluruokaanhan kannattaa ottaa pragmaattinen lähestymistapa. Nälkä on joka päivä, myös joulunaikaan. Silloin pitää syödä. Multa jää noin 50% perinteisen joulupöydän antimista koskematta, mm. kaikki laatikot. Mutta koska tarjonta on laaja, niin pärjään loistavasti sen toisen puolikkaan kanssa, mistä tykkään: kinkku, kaikki kalat, rosolli, salaatit, peruna, joululimppu etc. Eiköhän se ole ihan normia, että kun pöytään kasataan noin 36 erilaista ruokalajia, sellaista ihmistä ei ole olemassakaan, joka huutaa kaikelle jees. Oli sitten kesä tai talvi. Suomalainen joululajitelma on mukavan monipuolinen: on kalaa, lihaa, kasviksia, leipää, perunaa...siis jokaiselle jotain -kamaa. Vähän monipuolisempi kuin juhannuksen ruokalista eli eritasoisesti kärähtänyttä makkaraa.
 
Viimeksi muokattu:

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
No toi ruoka nyt oli vaan yksi osa siitä kaikesta jouluun liittyvästä paskuudesta mistä valittelin. Ja kun noista mun sukulaisista aloin puhumaan niin tuli yksi tapaus mieleen. Siskolla ja sen nepalilaisella miehellä oli pienimuotoiset häät ja tarjolla oli mm. riisiä ja kanaa. Tai oli kait siellä paljonkin tarjolla ja kivat oli juhlat, mutta tota ne pari sukulaista söi ja vieläkin jaksavat valittaa ettei siellä saanut kunnon ruokaa. Siis kun jotain kanaa vaan niille tarjottiin, ja riisiä, "ulkolaista" ruokaa siis. Ja vielä kun kuulivat että ne oli tilattu nepalilaisesta ravintolasta. No kerran sitten kysäsin että mitä siellä sitten olisi pitänyt olla, niin vastaukseksi tuli vaan että läskistä lihaa, pottua omasta maasta ja kaikkein ankeimmat juurekset mitä löytyy, tai siis jotain vastaavaa, ja veteen ne kaikki vaan lillumaan ja eikun uuniin.

Muita mausteita ei ole olemassakaan kuin suola ja pippuri, ja ai niin tietenkin superkeksintö lihaliemikuutio. Ja yhtään mitään muuta kastiketta ei ole olemassakaan kuin ruskea kastike ja siinäkin varmaan suvun salaisen reseptin mukaan pistetään kunnolla niitä vehnäjauhoja. Ja jos telkkarimainoksessa joku sanoo möreällä äänellä että Atrian Atrilli on maailman parasta makkaraa, niin silloin se on. Vittu pula-aikoina oli kahvinkorviketta ja jotkut joivat jatkettua kahvia, mutta ei se vielä mitään kun Suomen kaikissa maalaiskunnissa vedetään vuonna 2013 lihankorviketta eli jatkettua lihaa. 15% lihaa ja 85% hötyä. Ei kun sori, ai niin, "liha lihana ja makkara makkarana". "Kyllä tää kerraksi välttää" sanovat ja joka ikinen päivä syövät sitä kaikkein ankeinta mitä kaupasta löytyy. Ja kerran mä vittuillesani sanoin niille, että entä jos itse tekis vaikka sellaista kalamakkaraa, jossa tunkis kissan päräsuoleen 15% siikaa, 35% perkuujätteitä ja lopun täyttäisi hötyllä. Vittu blaa blaa blaa Juha Mieto syö kaurapuuroa ja hakkaa halkoja, ennen leikittiin kävyillä ja hiihdettiin kouluun 40km ylämäkeen ja vastatuuleen ja evakkoonkin piti lähteä sotaa karkuun. Voi kyynel.

No joo, kyllähän ne varmasti hyvin syövät kun järvestä nousee siikaa kesät talvet ja omasta maastakin saa vaikka mitä ja metsästä marjoja, mutta voi vittu sitä touhua tuolla pohjoisessa. Tai siis sitä asennetta mä tarkoitan.

Joo vähän meni ohi aiheen.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Vähän monipuolisempi kuin juhanneksen ruokalista eli eritasoisesti kärähtänyttä makkaraa.

Nyt menee viesti pahasti ohi ketjun mutta tähän juhannuksena grillaamiseen. Oltiin nuoria...hieman yli parikymppisiä. Vuokrattiin porukalla mökki ja grillattavaa piti olla messissä paljon. Jostain syystä siihen aikaan oli broilerista noussut aivan helvetinmoinen hitti suomalaisten ruokapöydissä. Tai no...hinta oli tippunut kun tehotuotanto alkoi loistamaan.

Meilläkin oli sitten mukana jos jonkinmoista sorttia tipua. Siinä menikin sitten jussi safkojen puolesta niin, että syötiin pinnasta hiiltyneitä broilerkikkareita, jotka olivat vielä sisältä hieman...mediumeja. Sitä ei vaan silloin osanut vaikka kännissä näin luulikin. Vieläkin maistaa sen hiiltyneen maun suussa kun asiaa muistelee.
 

Sinner

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin I.F.K (Rikollislauma) , NP#10 DEFC#16
Ja jos telkkarimainoksessa joku sanoo möreällä äänellä että Atrian Atrilli on maailman parasta makkaraa, niin silloin se on.

Ei helvetti kiitos :D Mulla on myös paha ja erittäin kiusallinen joulu menossa, mutta repeilin pariin otteeseen aika tanakasti tuolle tekstillesi, enkä vähiten tuolle ylläolevalle. Vituttaa huomattavasti vähemmän.
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
No joo, vähän offtopiciksi menee tämäkin, mutta kun ruokamuistoja ruvettiin käsittelemään. Pitäisi kovasti yrittää olla olematta Helsinki/kaupunki -keskeinen, mutta minkäs teet: ruokakulttuureissa on eroja. Meillä on lande about Tampereen ja Jyväskylän puolivälissä ja vuosien varrella on tullut tutustuttua paikallisiin hyvinkin paljon. Itse sanovat, että "te hesalaiset olette kauheen sosiaalisia ja osaatte ruotsiakin" - otan sen kehuna. Ja jo vuosia sitten olen lakannut korjaamasta, että olen Espoosta.

Eniveis, tässä muutama uusivuosi sitten, about 2005/2006, kutsuttiin rouvan kanssa yksi pariskunta sieltäpäin meille uuttavuotta viettämään. Rouva on armoton ruoanlaittaja, siis ammattilainen, ja onneksi oltiin yhteydessä vielä pari päivää ennen uudenvuoden aattoa. Me oltiin suunniteltu mexicolais-karibialainen menu; tortillaa, chili- ja jalapeno -herkkuja ja niihin sopivia kala- ja kasvisvaihtoehtoja. Siihen viereen sitten susheja makuja tasottamaan. Tuttavaperheen rouva sai onneksi sanottua -ja siitä pisteet hänelle, että "Hmmm....minkäslaista se meksiko ja karibia -ruoka oikein on?" Vaimo selitti innoissaan koko menun ja tuttava sanoi: "Tota, ettehän loukkaannu jos me tuodaan omat nakit ja perunasalaatit mukana? Ei ole maistettu tuollaista ruokaa ja meille mustapippurikin on vähän voimakas mauste. Ja sushi, eikös se ole myrkyllistä raakaa kalaa?". No vittu, vaimo muutti samantien menun tälle pohjalle ja sanoi, että ei tosiaankaan tarvitse ottaa mitään omia juttuja mukaan. Tämä juttu huvitti aidosti meitä kaikkia ja taas kuultiin, että "Hesassa on vähän erilaista". Ja ei me olla kuin 300km Stadista ja Tampere & Jyväskylä vielä lähempänä. Mutta nekään eivät kuulu heidän suosikkipaikkoihinsa. Ei ollut minkäänlaista tarkoitusta elvistellä, yritettiin miettiä kuitenkin vähän arjesta poikkeava systeemi, jossa oli myös paljon miedosti maustettuja juttuja.
 

puuha-pete

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho, Minnesota, Hollanti
Itse olen saanut tästä juhlasta nyt viimeisen muutaman vuoden ihan mukavan tapahtuman. Vietän sen niiden ihmisten seurassa, joiden kanssa haluan olla, ostan korkeintaan pari hassua lahjaa, syön hyvin, vedän seitinohuet kännit ja nautin siitä, kun ei tarvitse olla töissä. Ihan kivaa tää on!

Näin me ollaan tehty aina. Ihmisen oma vika jos pitää tehdä asioista vaikeita. Ihme vässyköitä jos ei voi sanoa ei, jollekin tuskalliselle sukukokoukselle, jota jouluksi kutsuvat.

Ei siinä, huomenna pitäisi tavata sukulaisia melkoinen lauma. Toki tämä tapahtuma ei kestä kovin kauaa ja toivon mukaan paikalla on alkoholitarjoilu. Ainakin aiemmin on ollut.
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
mexicolais-karibialainen menu;
"Ei niistä ulkomaalaisista ruuista koskaan tiedä mitä niissä on. Kaiken maailman mausteita lisäilee ja hirveän tulisiakin ovat. Mä oon nähnyt kun Madventuresissa ne söi koiraa ja rottaa, ja Pelkokertoimessakin tunkivat matoja suuhun. On hei parempi ottaa omat nakit mukaan ja Atrian perunasalaattia."
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
On hei parempi ottaa omat nakit mukaan ja Atrian perunasalaattia."

No, vähän tällainen se fiilis oli, mutta ihan lämmöllä. Hyviä hahmoja ne kuitenkin ovat, ajelevat talvisin moottorikelkalla, kesällä mönkijöillä.
 

Buddha

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyhjäntoimittajan sijaisnäyttelijä Nybondas.
Otsikon mukaiset toivottelut.
 

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Pahaa joulua.

Kerrankin toteutin lupaukseni ja olen jouluna kaukana Suomesta, sukulaisista ja teennäisistä onnentoivotuksista. Onnea tulee tai ei tule. Toisille enemmän ja toisille vähemmän. Ihan riippumatta siitä mitä joku läski sukulaistäti postikorttiinsa kirjoittaa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös