Osoitan mieltäni

  • 5 413
  • 79

Twite

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hämeenlinnan Pallokerho
Mielen osoitus (sormella kohti kahvinkeitintä)

Viestin lähetti varjo
Minä olen vahvasti sitä mieltä, että suurin osa mielenosoituksista on varsin hyödyttömiä ja vaikutukset ovat tuntuvia vasta jos taustalla on muutakin kuin vain muutaman aktivistin into.
Olen pitkälti samaa mieltä. DDR kaatui hyvin pitkälti mielenosoituksilla, se on ainoa konkreettinen esimerkki joka mieleeni tuli lähihistoriasta. Toki taustalla oli "muutakin kuin vain muutaman aktivistin into."

Mietiskelin tässä hetken että mistä ne suuret liikkeet sitten alkavat jollei ensin ole taustalla "muutaman aktivistin into"? En keksinyt, eli oletan että eivät mistään. Hienoa kun joku osoittaa mieltään asioiden puolesta joihin uskoo. Ei tulosten tarvitse ihan konkreettisia olla. Pikkuhiljaa voi saada tällaisten konservatiivien mieltä käännettyä. Pitää kuitenkin olla tarkkana ja käyttää psykolgiaa. "Vittu turkis on murhaa koska mä sanon niin"-tyyli kääntyy asiaansa vastaan.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
"Mietiskelin tässä hetken että mistä ne suuret liikkeet sitten alkavat jollei ensin ole taustalla "muutaman aktivistin into"? En keksinyt, eli oletan että eivät mistään"

No mistäpä vaikkapa DDR:n tai Tsekkoslovakian kansannousu juonsi juurensa?

Se ei lähtenyt siitä, että jossain maaseudulla pari tyyppiä viljelee kettuja ja sitten muutama kaupunkilaistyttö juoksee sinne vapauttamaan niitä.

Kun "uhka" on konkreettinen ja koskee suurta osaa väestöstä (olkoon vaikkapa Stasin mielivalta, tai yleisesti kommunismin ongelmat...verrattuna viereiseen "hyvinvoivaan" läntiseen veljeen) niin se vaikuttaa.
Kyse on siitä, että jotkut uhat voivat olla yhteisiä ja tämä aiheuttaa suuria liikkeitä.

Ajatelkaamme vaikkapa mustien kansalaisoikeustaistelua Jenkeissä. Kyllä, pääjehuina toimi muutama Luther Kingi yms. mutta kyllä rasismi oli tiedostettu epäkohta ihan yleisestikin ja vaikkei ehkä enemmistö niin silti iso osa kansasta, myös valkoisista, oli tasa-arvon kannalla. Tämä sitten aiheutti toimenpiteitä valtaapitävissä tahoissa, kun he tiesivät ettei asian kannatus ole pelkästään muutaman aktivistin elämäntehtävä vaan myös ison joukon tavallisia ihmisiä.
 

Twite

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hämeenlinnan Pallokerho
Mieli osoittuu

Viestin lähetti varjo
Kyse on siitä, että jotkut uhat voivat olla yhteisiä ja tämä aiheuttaa suuria liikkeitä.
Olen täysin samaa mieltä. Edelleen kuitenkin olen sitä mieltä että ei se suuri liike aiheudu itsestään ilman "muutaman aktivistin intoa".

Siis, olen sitä mieltä että muutosta ei tule (eikä pidäkään tulla!) jos "muutamat aktivistit" osoittavat mieltään ilman että taustalla on suuren, erittäin suuren joukon näkemys asian oikeellisuudesta.

Siis2, olen sitä mieltä että mielenosoitusta ei tule jos ei ole niitä "muutamia aktivisteja". Ja sitä kautta ei tule myöskään muutosta vaikka taustalla on valtavan joukon näkemys. Dresdenin Freiheit-huudon huusi ensin yksi ihminen, ei mikään kriittinen massa.

Ja se dilemma tässä on että varmasti hyvin useat "muutamat aktivistit" kuvittelevat kuuluvansa joukkoon "Siis2". Kokevat siis että heillä on elämässään missio. Valitettavasti absoluuttista oikeaa vastausta juuri mihinkään asiaan ei ole, siispä enemmistön oikeustaju hallitsee. Minä en koe olevani oikeutettu sanomaan kenen mielipiteen takana on oikeus. Oman mielipiteeni kyllä voin asioista sanoa, kuten vaikkapa esimerkiksi että kettutyttö-toiminta on naurettavaa eikä tule johtamaan turkistarhauksen loppumiseen.

Toisaalta enemmistön oikeustajukaan ei riitä mikäli asia tuntuu kaukaiselta. Uskon että Suomessa enemmistön oikeustajun mukaista ei ole palestiinalaisten teloittaminen ilman oikeudenkäyntejä. Enemmistöllä suomalaisita vain taitaa olla joko se käsitys että emme me asialle mitään mahda, tai se käsitys että ei kannata sekaantua niin saamme itse olla rauhassa.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
"Edelleen kuitenkin olen sitä mieltä että ei se suuri liike aiheudu itsestään ilman "muutaman aktivistin intoa"."

Kyllä se aiheutuu ihan itsestäänkin, ellei sitten "aktivisteiksi" lue vaikkapa Stasin kuulustelijakiduttajaa, joka tulee hakemaan miehesi/vaimosi pois ystävällismielisiin haastatteluihin.

Eli siis, jos uhka on todellakin konkreettinen niin ei välttämättä tarvita mitään yksittäistä aktivistityhmää(heh ei ollut edes typo) saamaan kansaa kapinoimaan. Toki vastarinnan sytyttäminen vaatii johtajahahmoja, mutta tällaisiin en ole kovinkaan montaa kertaa nykyaktivistien kohdalla törmännyt...Lech Walesa verrattuna "kuokkavierasjukkaan"...hmmm

Täytyy myös muistaa, että _massojen johtajat_ eivät ole välttämättä samoja kuin aktivistit (nykyaktivisteja kun katselee niin tästä voi olla miltei varma).
En ole yhtään sellaista aktivistia nähnyt/kuullut haastattelua/katsonut keskusteluohjelmaa tms. joka saisi minut seuraamaan häntä missään tapauksessa (noh se osittain johtuu siitä, että itselläni on luontainen tarve johtaa).

"Toisaalta enemmistön oikeustajukaan ei riitä mikäli asia tuntuu kaukaiselta. Uskon että Suomessa enemmistön oikeustajun mukaista ei ole palestiinalaisten teloittaminen ilman oikeudenkäyntejä. Enemmistöllä suomalaisita vain taitaa olla joko se käsitys että emme me asialle mitään mahda, tai se käsitys että ei kannata sekaantua niin saamme itse olla rauhassa."

Tai sitten enemmistö ei oikeasti välitä siitä, niin kauan kuin se ei konkreettisesti tunnu meidän elämässämme.
Eikä tuota asiaa välttämättä mikään aktivistijoukko saa muuttumaan.
Ihmiset asettavat ihmisiä arvojärjestyksiin ja yksittäinen palestiinalaislapsi surettaa hetken, mutta unohtuu nopeasti kun pitäisi valita vaate illan baarireissulle.

Eipä Usakaan ollut lopettamassa Talebanin terrorihallintoa, ennenkuin sen vaikutukset heijastuivat USA:an konkreettisesti.
 

Twite

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hämeenlinnan Pallokerho
Viestin lähetti varjo
Kyllä se aiheutuu ihan itsestäänkin
Lienee tullut selväksi että tästä olemme eri mieltä. Mutta mikäs keskustelupalsta se on jossa ollaan samaa mieltä kaikesta? Eri mieltäkin näköjään voi joskus olla kajoamatta keskustelukumppanin persoonaan tai pyrkiämättä voittamaan tahi käännyttämään tätä.

Siinä olen samaa mieltä että yleensä suuret muutokset vaativat johtohahmon johon asiat henkilöityvät. Eivät kuitenkaan aina. Ja vaikka olisikin johtohahmo ei hän vain putkahda taivaasta, vaan jälleen tarvitaan se muutaman aktivistin joukko. Tämä taitaa tosin kääntyä saivarteluksi siitä mitä sanalla aktivisti tarkoitetaan.

Viestin lähetti varjo
Tai sitten enemmistö ei oikeasti välitä siitä, niin kauan kuin se ei konkreettisesti tunnu meidän elämässämme.
Eikä tuota asiaa välttämättä mikään aktivistijoukko saa muuttumaan.
Ihmiset asettavat ihmisiä arvojärjestyksiin ja yksittäinen palestiinalaislapsi surettaa hetken, mutta unohtuu nopeasti kun pitäisi valita vaate illan baarireissulle.
Hmmm.. Raadollisesti esitetty. Olisin todella tekopyhä mikäli väittäisin että tuo ei minun kohdalla pidä paikkaansa. Kyllä palestiinalainen siinä unohtuu kun kuskaa lapsia kerhoon.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös