Opeth

  • 42 572
  • 253

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
mäkine kirjoitti:
Tulee mieleen ne ajat 10 vuotta sitten kun sekosin muutamaan tietokonepeliin todella kovaa - Phantasmogoria & Grim Fandango. Näissä peleissä on hyvin pitkälti samanlainen fiilis kun em. levyllä.
Åkerfeldt on kyllä tietääkseni melko suuri tietokone- ja videopelien ystävä, joten eihän se täysin poissuljettua ja tavatonta ole, jos vaikutteita olisi tullut tuoltakin suunnalta.

***

Itse harkitsen Ilosaarta kyllä vakavasti tulevana kesänä, kun suht iso porukka kavereitakin sinne on menossa. Ainakin Porcupine Tree houkuttelee kovasti ja toki muutama muukin. Vielä kun vaikkapa CMX esiintyisi, niin alkaisi olla kakku valmis.
 

M10

Jäsen
Cube kirjoitti:
Opeth oli kyllä iso (melkeinpä valtaisa) pettymys Ruisrockissa viime vuonna

Olit vain juonut liikaa kiljua.

Itsehän olin kesällä katsomassa Opethin Tuskan keikkaa ja melko varauksellisesti lähdin kuuntelemaan juuri tuon ulkoilmassa soittamisen vuoksi. Loistavasti homma toimi kuitenkin eikä musiikista tullut lainkaan puuroa. Myös volyymitaso oli kohdallaan.

Porcupine Treen myötä Ilosaareen lähteminen kiinnostaa nyt entistäkin enemmän. Jatkis-tapaaminen, anyone?
 

Cube

Jäsen
HN kirjoitti:
Omasta mielestäni bändi ei kyllä välttämättä sovikaan kovin hyvin isoille festarilavoille.
Luulen, että homma oli nimenomaan tuosta kiinni. Lisäksi biisivalinnat eivät muistaakseni pahemmin sytyttäneet, vaikken enää muistakaan mitä siellä soitettiin. Ja jos oikein pikkumaiseksi ryhdyn, niin Åkerfeldtin välispiikit käyvät välillä vähän ärsyttäviksi ja mukahauskoiksi.

Toki olin jokseenkin pleksit, mutta yleensä se vaan parantaa keikkaa, ei päinvastoin. Eikä tuo nyt mikään paska veto sinällään ollut, Nosturissa oli vaan parempi. Opeth vähän hukkui Ruisrockin viime kesän kovaan tasoon.
 

Slite

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves
Ruisrockissa antia haittasi hiukan epäonnistunut bassojen miksaus, jonka ansiosta biisit näyttäytyivät materiaalia hiukan heikommin tunteville jonkin verran puuroutuneina. Itseäni tämä ei niin paljon haitannut, koska materiaali on itselleni kauttaaltaan niin tuttua että jokaisen nuotin kyllä sen puuroutumisenkin läpi kuuli, kun tiesi mitä odottaa.

Toinen asia on sitten tuo soittoaika, eli festareilla irtoaa tehokasta peliaikaa tosiaankin sellaiset 50-60 minuuttia, jonka aikana ei kovin suurta "draaman kaarta" ehdi kehittää, ainakaan Opethin tapauksessa. Kahden ja puolen minuutin biisejä vetävälle kolmisointuorkesterille tämä toki riittäisi mainiosti, mutta Opethille ei.

Mitä välispiikkeihin tulee, niin puhuuhan se Åkerfeldt kuitenkin enemmän kuin Raimo. Ehkä.
 

Cube

Jäsen
HN kirjoitti:
Itse olin onneksi todistamassa Opethin livehuikeutta Tullikamarin Pakkahuoneella loppusyksystä 2003. Tuo keikka on jäänyt mieleeni yhtenä parhaista live-elämyksistä, joita olen kokenut. Biisilistakin oli silloin aivan timanttinen.
Juu, nimenomaan nuo aiemmat Suomen keikat asettivat tason. Silloin tuli materiaalia laidasta laitaan, eikä vain keskitytty tuoreempaan materiaaliin. Ja olihan tuo keikan kestokin sellainen 2,5 tuntia muistaakseni, vähän eri kuin joku hikinen tunti.

Mutta oli noilla muillakin asioilla vaikutusta.. Åkerfeldt ei selvästikään ole mikään koomikko, joten keskittyisi oikeasti vain soittamiseen. Toki mieltymyksiä on monia, ehkä jo(i)tain Mikken väsyneet läpät naurattikin.
 

M10

Jäsen
Viime kesällä Tuskassa Opethin settilista oli seuraava

The Grand Conjuration (Ghost Reveries)
Amen Corner (My arms your hearse)
White Cluster (Still Life)
Closure (Damnation)
Leper Affinity (Blackwater Park)
Deliverance (Deliverance)
Ghost of Perdition (Ghost Reveries)

..eli mielestäni aika hyvä sekoitus eri levyjen materiaalia. Varsinkin tuo Amen Corner toimi saatanallisen hyvin. Ilosaaressa samantyylinen setti, niin olen tyytyväinen.

Cuben kanssa samaa mieltä noista välispiikeistä.
 

mazapp

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues
Harmittavia uutisia kuului Opethin suunnalta. Elikkä bändin kitaristi Peter Lindgren lähtee bändistä.

Vahvistuksen voi käydä lukaisemassa linkin takaa:
http://www.opeth.com/news.html

Harmittava uutinen. Ilosaaressa siis mahdollisuus nähdä Åkesson ensimmäistä kertaa Opethin mukana.
 

M10

Jäsen
Todella harmittava uutinen, Lindgren oli kuitenkin perustajajäsen ja iso osa Opethia. Varmaan outoa Åkerfeldtillekin, kun enää ei oikealla puolella seiso tuttu rauhallinen ja luotettava kitaristi soittamassa.

Ensin siis Lopez ja nyt Lindgren. Toivottavasti näitä ei tule enää.
 

M10

Jäsen
Opethin settilista Ilosaaressa;

The Grand Conjuration
Deliverance
To rid the disease
Blackwater Park
Demon of the Fall


Jos nyt vaikka verrataan vuoden takaiseen Tuska-settiin;

The Grand Conjuration
Amen Corner
White Cluster
Closure
Leper Affinity
Deliverance
Ghost of Perdition


..niin aika heikoksi jäi ohjelmisto. Toki Blackwater Parkin soittaminen korjasi paljon, mutta kyllä esim. tuon To rid the Diseasen voisi jättää keikoilta (ainakin ulko-sellaisilta) pois! Closure sopii Damnationilta live-setteihin paremmin.

Åkerfeldt sanoi, että uutta materiaalia on jo paljon ja uuden levyn äänitykset alkavat marraskuussa.
 

M10

Jäsen
Peaceville julkaisee Opethin ensimmäisen livelevyn The Roundhouse Tapesin lokakuun 22. päivä. Tupla CD:llä näyttäisi olevan loistava biisilista ja todellisia yllätyksiä (boldattuna). Positiivisia sellaisia:

CD1
When
Ghost of Perdition
Under The Weeping Moon
Bleak
Face of Melinda
The Night And The silent waters

CD2
Windowpane
Blackwater Park
Demon of the fall

**

Alkuvuodesta 2008 Opethilta ilmestyy myös HD-DVD, missä on kaikkea sälää.
 

M10

Jäsen
Peaceville julkaisee Opethin ensimmäisen livelevyn The Roundhouse Tapesin lokakuun 22. päivä. Tupla CD:llä näyttäisi olevan loistava biisilista ja todellisia yllätyksiä (boldattuna).

Hain Roundhouse Tapesin Keltaisesta Jäänsärkijästä pois kuleksimasta ja muutama kuuntelukerta nyt takana. Mietteitä;

Isoin plussa odotetusti nuo vanhat ja harvinaisemmat biisivalinnat live-albumille; When, Under the Weeping Moon, Face of Melinda ja The Night and the Silent Water. Demon of the Fallia en tuohon harvinaisuuksien kerhoon laske, sillä soittavat sen lähes aina encorena.

Täydellisessä maailmassa olisivat voineet soittaa Morningriselta TNAtSW:n sijasta vaikka Adventin tai Nectarin. Toisaalta TNAtSW:n lopun örinäksi muutettu kuiskaus-osuus on loistavan kuuloinen.

Ensimmäinen levy RT:lta on silkkaa timanttia. Ehkä kovin veto on yksi henk. koht. suosikeistani; Face of Melinda. Hieno ja ennen kaikkea tarkkaan soitettu veto. Under the Weeping Moon on saatanallisen tiukka nykyajan paksummilla soundeilla. Loistava valinta sekin, vaikka ei Orchidin parhaita biisejä olekaan. UtWM:ssa kuuden minuutin kohdalla lähtevä hyvin epä-opethmainen osuus toimii kuin junan vessa. Nopean rumpubiitin tahtiin juokseva ironmaiden-henkinen kitarointi luo mielikuvan 15 vuotta nuoremmasta Åkerfeldtista ja Lindgrenistä jossain Göteborgin kerhotalolla.

Ghost of Perdition ja Bleak eivät livevetoina ole ihan noiden vanhojen tasoisia, mutta kun molemmat ovat itsessään niin huikeita biisejä, ei ensimmäisen levyn taso juuri kärsi.

Sitten on tämä toinen levy, mikä ei pääse ensimmäisen tasolle. Ensinnäkin biisejä on vain kolme ja mukaan on mahdutettu kymmenen minuutin mittainen "pornomusiikki/huumori-osio" mikä ei kyllä kolahda pätkääkään. Siihen tilalle olisi voinut vaikka Masters Apprenticesin änkeä, siinä täydellisessä maailmassa. Windowpane erinomaisena biisinä pitää kutinsa kuten myös Blackwater Park. Sitten tosiaan tulee tuo turha välisoitanta kunnes perinteiseen tyyliin keikka päättyy Demon of the Falliin.

Mendezin, Lindgrenin ja tietenkin Åkerfeldtin soitto on ihailtavan tarkkaa läpi levyn. Eipä sieltä paljon virheitä löydy. Samoin Wibergin taustalaulut ja urut toimivat helkutin hyvin. Per auttaa Bleakin korkealtalaulamis-kohdissa hienosti Åkerfeldtia. Niin siis niissä kohdissa, jotka itse levyllä lauloi Steven Wilson.

Axenrotista en ole vielä oppinut pitämään ja tuskin koskaan opinkaan, eikä se toki hänen vika ole vaan Martin Lopezin. Kun kuitenkin tuli "elettyä" tuo Lopezin aikakausi, niin ei tuohon Axenrotin nyanssittomaan ja yksinkertaistettuun takomiseen totu. Nyt sitä vasta tajuaa täysin, mikä nero Lopez oli. Onneksi on Lamentations miehestä muistona. Axen soitosta huomaa miehen bändihistorian (mm. Bloodbath) eikä kykyä herkkään kikkailuun juuri ole. Soitto on takomista, kun Lopezilla variaatioita löytyi joka lähtöön. Ja ennen kaikkea tyylitajua. Harmi, että päässä viirasi pahemman kerran.

Joka tapauksessa, erinomainen tuplalive ja suosittelen kaikille bändin faneille. Roundhouse Tapesilta välittyy hienosti livekeikan tunnelmat ja muistot omista livekokemuksista kumpuavat väistämättä pintaan. Itselleni mieleen tulee tätä levyä kuunnellessa toissakesäinen Tuska-keikka ja Face of Melindasta se ensimmäinen Tavastian keikka vuodelta 2005.
 

mazapp

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues
Kutakuinkin aika samat mietteet kuin ylempänä tuosta Roundhousesta.

Itse ehkä jäin tuon tarkan soiton sijaan kaipaamaan pientä improvisointia, mutta kelpaahan se näinkin. Monta kertaa kuunneltu läpi ja kyllähän tämä kolahtaa. Suurinta herkkua Face of Melindan lisäksi on Under The Weeping Moon ja siinä erityisesti se tuplabasareilla ajaminen.

Bleak ja Windowpane jää hieman vaisun kuuloisiksi, joka johtuu luultavasti osittain siitä miten helvetin hienolta molemmat kuulostavat jo valmiiksi levyllä.

Lopezin tasolle Axenrot ei kyllä lähellekään yllä. Lamentations DVD:tä katsoessa kyllä hieman kaipaakin Lopezin kikkailua. Uskomaton rumpali.

Varsin mainio ostos lyhyesti sanottuna. Enempää ei tarvitse vaivautua sanomaan kun kaikki tulikin jo ylempänä.

Still Life- albumistahan pitäisi olla tulossa joku uudelleen miksattu versio lähiaikoina. Miksaus käsittääkseni jo valmis, mitä jostain foorumeilta olen lukenut itse Åken kertomana. Jotain 5.1. tjsp tyylistä pitäisi olla luvassa.

Ja uusi albumi tietysti tulossa ensi vuoden puolella nähtävästi.
 

Cramer

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chicago Blackhawks
Opeth on muuten erinomainen bändi, mutta livenä ehkä liian puuduttava. Biisit on kyllä loistavia, mutta ehkä liian pitkiä livenä. Olen nähny bändin vain kerran (lutakossa) joten tämä kommettin sen perusteella. Harvoin kiinnitän sanoituksiin huomiota, mutta Opethin kohdalla täytyy sanoa, että lyriikat on perseestä. Varmasti nämä sanoitukset on pitkälle mietittyä ja harkittua alalyysiä jostain mahtavuudesta, mutta minä en ymmärrä niistä yhtään mitään. Jos bändi laulaisi suomeksi niin voisin kuvitella, että sitä haukuttaisiin tekotaiteelliseksi paskaksi. Välillä on mukava lueskella sanoitusvihkoa ja kun tietyn biisin kuulee niin muistaa että tässä lauletaan päiden irtoamisesta ja sukupuolielimien silpomisesta, mutta Opethin kohdalla en saa mitään tarttumapintaa aiheeseen. Sanoitukset tuntuvat olevan vain hienoja sanoja ja sanontoja toisensa perään. Ettei kommentista tulisi liian kärjistetty (kiitos humalan) sanottakoon, että Lopez on tyylitajuisin metallirumpali. Kateeksi käy!
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Välillä on mukava lueskella sanoitusvihkoa ja kun tietyn biisin kuulee niin muistaa että tässä lauletaan päiden irtoamisesta ja sukupuolielimien silpomisesta, mutta Opethin kohdalla en saa mitään tarttumapintaa aiheeseen. Sanoitukset tuntuvat olevan vain hienoja sanoja ja sanontoja toisensa perään.
No se varmaan johtuu aika paljolti siitä, ettei Opeth ole mitenkään tyypillinen death metal -bändi, jos sellainen nyt on ollenkaan. Nuo sanoitusten mystisyys/runollisuus/tajunnanvirtamaisuus lienee enemmän progen puolelta peräisin, kuin deathin maailmasta. Sen tarkemmin tietämättä, mutta minkä verran nyt olen bändin sanoituksia tutkiskellut.

Henk.koht. mieluummin kuuntelen ja fiilistelen jotain henkevää lyriikkaa, kuin jotain naiivia neitsyeiden raiskaamista ja silpomista ja muuta tohinaa. Toki, makunsa kullakin.
 

Cramer

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chicago Blackhawks
Henk.koht. mieluummin kuuntelen ja fiilistelen jotain henkevää lyriikkaa, kuin jotain naiivia neitsyeiden raiskaamista ja silpomista ja muuta tohinaa. Toki, makunsa kullakin.
Toi minun silpomis esimerkki oli turhan kärjistetty. Vaikka death metallissa on aika paljon tuota tappamista yms touhua niin kyllä muutakin kerrontaa löytyy kuin pelkkää veren roiskintaa. Hyvänä esimerkkinä Death.
 
Viimeksi muokattu:

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Vaikka death metallissa on aika paljon tuota tappamista yms touhua niin kyllä muutakin kerrontaa löytyy kuin pelkkää veren roiskintaa. Hyvänä esimerkkinä Death.
Juu, no oma tuntemukseni death metalista ei ole niin suurta, myönnettäkööt. Joka tapauksessa sellaiseen hurmeiseen paatokseen yltyvä lyriikka ei yleensä tee mitään vaikutusta, ainakaan positiivista. Ehkä sitten jollain tapaa olen vähän jäykkä aikuinen jo, mutta sellainen pohdiskelevampi lyriikka yleensä nostattaa fiiliksiä enemmän. =)
 

Cube

Jäsen
Soitto on takomista, kun Lopezilla variaatioita löytyi joka lähtöön. Ja ennen kaikkea tyylitajua. Harmi, että päässä viirasi pahemman kerran.
Mikäs tuo Lopezin homma pohjimmiltaan muuten oli? Aika epäselvissä olosuhteissa lähti bändistä, mutta onko myöhemmin kerrottu tarkemmin mikä oli syynä? En nyt ihan heti lähtisi sanomaan, että päässä viirasi, jos oli jotain paniikkihäiriöitä sun muita. Aika yleinen sairaushan tuo on ja taitaa usein olla perinnöllinenkin. Opeth on ollut kovassa nosteessa viime vuosina (ei nyt mikään stadionjätti tietenkään, mutta lähtökohtiin suhteutettuna), joten ehkä paineet olivat Lopezille lopulta liikaa. En nyt tarkkaan tunne paniikkihäiriöiden yleisimpiä syitä, mutta onhan se varmaan joillekin/monille haastava tilanne, kun vauhti kiihtyy koko ajan, joutuu olemaan paljon tien päällä ja ulkopuolelta tulee isoja odotuksia vähän joka suunnalta.

Toisaalta jostain luin, että Lopezin ongelmien taustalla olisi huumeidenkäyttöongelma, mikä sekin olisi kyllä täysin linjassa näiden julkisuudessa esitettyjen juttujen ja hyssyttelyn kanssa.

Mene ja tiedä. Syy miksi tähän ketjuun kuitenkin alun perin nyt eksyin oli se, että olen "löytänyt" Blackwater Parkin ja Still Lifen uudelleen viime päivinä. Iso syy tuohon on ollut nimenomaan Lopezin soitto, joka on tosiaan kertakaikkiaan huikeaa kaikkine vivahteineen. Ihan parhaaksi tai tyylitajuisimmaksikaan en menisi sanomaan, mutta hyvin lyhyelle listalle hän joka tapauksessa kuuluu, kun näitä aletaan miettimään.

Still Lifelta en muuten osaa vieläkään oikein kuunnella Benightedia tai Face of Melindaa kuin ajoittain. Suurimman osan ajasta tuntuvat aivan kamalan korneilta ja ylihempeiltä. En yleensä musiikinkuuntelussa koe tarvetta mihinkään poseeraavaan "äijäilyyn", mutta näiden teosten kohdalla taidan vain olla edelleen liian nuori tai jotain, koska ei vain uppoa. Ehkä jonain päivänä kasvan vielä kunnialliseksi aikuiseksi ja annan näille rakkauslauluillekin tilaa :)
 

M10

Jäsen
"Päässä viiraaminen" ei ollut minulta ehkä paras mahdollinen sanavalinta. Tarkoitin tuolla juuri lähinnä Lopezin paniikkihäiriöitä ja paljon eri palstoilla mainostettua huumeongelmaa. Tietääkseni melkoisen herkkä ja jossain määrin vaikea tyyppi oli kyseessä. Se, mikä vaikutti lopullisesti bändistä lähtemiseen, oli ongelmien vaikutus soittamiseen keikoilla. Rumpujen takana Lopezin taso laski ja sitä ei Åkerfeldt perfektionistina sulattanut. Näin M-Lo laitettiin saikulle ja Hoglan tuli tilalle. Genehän on The Grand Conjurationin videollakin. Lopezin Saikku sitten kesti, kesti ja kesti eikä Ruotsista kuulunut hänen mielentilasta muuta kuin huonoja uutisia, joten näin Axen värväämisestä tuli tosiasia. Valitettavasti.

Benighted on ehkä ainoa Still Lifen biisi, mikä ei kauheasti ole koskaan sytyttänyt. Face of Melinda sitten sitäkin enemmän. Oli ehkä Tavastian keikan paras veto tuo Blackwater Parkin kanssa.
 

Miguel

Jäsen
Benighted on ehkä ainoa Still Lifen biisi, mikä ei kauheasti ole koskaan sytyttänyt.

Sama. Myös Moonlapse Vertigo tuntuu usein levyä pyörittäessä harmittavan keskinkertaiselta kappaleelta, mutta ei kyseistä raitaa voi täytebiisiksikään sanoa.

Benightedin poisjättäminen olisi luultavasti tehnyt Still Lifesta entistäkin kovemman paketin. Ei silti Blackwater Parkin veroista.
 
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Varjotuuli
Mielenkiinnolla odotan Would?-coverin kuulemista. Aika veto varmaan.

Itse en vaan ymmärrä miksi Opethin ylipäänsä pitää kikkailla turhien covereiden kanssa? Varsinkaan mikäli kyseessä on niinkin mainstream-biisi kuin Would? Mielummin sitten vaikka niiden uuden aallon ruotsalaisten folk-jazz-proge-hemmojen tuotosten kimppuun.

Uutta levyä odotan jälleen mielenkiinnolla, vaikkakin bändin terävin nerous alkoi kulua loppuun viimeistään Blackwater Parkin aikoihin. Tästä huolimatta uusikin tuotos lienee tuttuun tapaan kuluvan vuoden parhaimmistoa.
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Opeth tulee Ruisrockin lisäksi myös Ankkarokkiin. Merimaan yllätysveto!

http://www.ankkarock.fi/

Ehdotankin täten että roudaamme mahdollista faniporukkaamme tuonne, mutta vain alueen ulkopuolelle kuuntelulle, ja kenties halukkaat voivat napsia gepanderiakin/ceikyä/brenkkua. Lipun hinnat eivät innosta kun muu tarjonta on ok-bändejä mutta samoja kuin muuallakin/joka paikassa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös