Onko Teoston ahneudella rajaa?

  • 33 907
  • 244

SergeiK

Jäsen
Suosikkijoukkue
pelaajamarkkinoiden varteenotettava vaihtoehto
On kyllä oikeasti melkoisen käsittämätöntä, että nykyään kaiken musiikin ilmaiseksi saaminen tunnutaan kokevan ihmisen perusoikeudeksi.
Lisäksi olen ymmärtänyt että Nelonen maksaa hyvin niukasti K-Kaupalle vaikka esittää koko ajan heidän dankidankididi-lyhyt elokuvaansa.

Kyllähän median tulisi maksaa sisällöntuottajille, eikä Hesari voi ilmaiseksi laittaa Stockmannin tuottamaa grafiikkaa jossa on käytetty heidän kalliilla suunnittelemaa brändiään etusivullensa. Ainakaan ilman tuntuvaa korvausta Stockmannin suuntaan.

Ajatellaan nyt vaikka SuperBowlin mainoksia. Niiden tuottaminen maksaa aivan saatanasti ja tuo ohjelmapaikka vielä enemmän.

Eli miksi esim. Chrystler hassasi 13 miljoonaa dollaria vuoden 2011 SuperBowliin ja maksoi aivan perkeleesti kahden minuutin slotista? Ihmiset saivat katsoa tätä ihan ilmaiseksi ja Crystler maksoi tuosta platformista. Se kannatti koska seuraavana vuonna firman myynti kasvoi 50%.

Miten Cheekin leffaa mainostava Enkelit musavideo eroaa tästä? Se että Youtube platform on ilmainen Cheekille.

Oikeastiko tässä keskustellaan siitä että SuperBowlin tulisi maksaa Crystlerille oikeudesta näyttää tuo mainos koska "ei mainosten teko ole ilmaista" ja "mainosten tekijät ansaitsevat palkkansa". Sitähän tämä keskustelu Cheekin saatava mainoksestaan korvausta platformilta joka tarjoaa sille miljoonia silmäpareja on.

Kuski: "Mitä anna rahaa? Ota sponsorikassasta."
Kartturi: "Mistä sponsorikassasta?"
Kuski: "No tää autohan on täynnä... Kerropas mitä on sponsorointi?"
Kartturi: "No, sponsorointi on eräänlaista liiketoimintaa jossa yritys antaa urheilijalle tarroja tai kangasmerkkejä."
Kuski: "Älä ny vaa saatana väitä että sä oot ilmaseks antanu liimata auton tarroja täyteen."
Kartturi: "E, kyllä mä niistä maksoin."

Youtube on iso markkinointialusta.
 
Viimeksi muokattu:

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Mahdottomaksi? Kyllä minä ainakin olen aina halutessani saanut musiikkia ostettua. Joskus toki pitää odotella jopa muutama päivä, jotta on päässyt siitä nauttimaan.

En juurikaan kuuntele musiikkia. Ainoastaan livekeikkoja YouTubesta ja joskus laitan playlistin soimaan tietyistä täsmäjutuista.

Jos maksaminen menisi samalla lailla kuin Google pystyy automaattisesti tilittämään artisteille, niin tulot nousisivat. Ei kukaan jaksa kaivaa jotain kortteja ja alkaa näpytellä maksutietoja voidakseen käyttää YouTubea.

Sen sijaan, jos maksamisen voisi suorittaa vaikka yhdellä klikkauksella, niin sitä tehtäisiin. Kaveri mietti kerran eräästä työpaikkansa siiderivalaasta, mikä tunkee koko ajan kolikoita karkkiautomaattiin, jos kulkukortilla voisi maksaa, niin sen koko liksa menisi siihen automaattiin.

Maksukyky ei ole näissä ongelma, maksuhalukkuus jonkun verran, mutta suurimpana se, että se ei ole mahdollista. Kuuntelen aika usein tiettyä maailman toiseksi parhaan ulkomaalaisen artistin playlistia missä on noin 80 biisiä ja melkein kaikista videot.

Jos ruutuun tulisi viesti tästä klikkaamalla voit maksaa kuuntelustasi, niin sitä tulisi klikattua, kunhan se olisi oikeasti ainoa klikkaus. Eikä niin, että siitä siirtyisi jonnekin säätämään ja video alkaisi pyöriä minuuttien päästä.

Kaikenlaisia vilauta korttia tai luuria maksujuttuja alkaa olla, mutta kovin on hidasta kehitys.
 

Prof. Puck

Jäsen
Suosikkijoukkue
***HIFK*** & Norristolainen
Eli avainsana tässä näyttäisi olevan tuo CPM (Cost Per Mille), joka siis voi vaihdella aivan hurjasti 0.1$ ja 10$ välillä per tuhat katsojaa? Tämä selittäisi myös miksi tuttavani mainitsemat tienestit ovat merkittävästi suuremmat, mitä tuolla 1USD per 1000 katsojaa laskemassa.

Lainaus tuosta linkitetystä artikkelista: "CPM could be $0.1 or $10, it all depends on the niche you're using (video games, music videos, educational, comedy, etc...)."

Toki tässä on muistettava, että suosituilla tubettajilla on useita videoita, jotka takovat rahaa samanaikaisesti, eli pienistä puroista jne...

Yhtä totta on myöskin se, ettei artistit Youtubesta kovinkaan paljon rahallisesti hyödy. Miljoonan katsojan raja on jo (mielestäni) kelpo luku johon harva tunnettukaan artisti/bändi yltää yksittäisellä videolla. Ei tuon varaan kyllä taloudellista turvaa voi rakentaa. Tietenkin sekin on kotiinpäin, jos asenne on se, että Youtube on lähinnä markkinointikanava.

Olen samoilla linjoilla @pernaveikko kanssa. Kyllä minä Youtube videoita voisin hiukan maksaakin, jos se maksaminen menisi sisällöntuottajille/artisteille, eikä pääosin Googlen pohjattomaan kassaan ja jos se maksaminen olisi tehty todella helpoksi.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Mikä tässä Youtuben korvauksissa on totta, kun ihan päinvastaisia kommentteja kuulee? Jotkut tubettajat väittävät elävänsä ja jopa hyvin tienaavansa ihan miljoonan katselukerran videoita tuottamatta ja sitten kuulee näitä tarinoita, että katsojia on sata mlljoonaa ja korvauksia tulee satasia tai maksimissaan muutamia tuhansia?

Minä kuuntelen/katselen paljon musiikkia nimenomaan Youtuben kautta ja olen luullut homman olevan edes jollain tavalla reilua sisällöntuottajille, kuten muusikoille? Ymmärrän kyllä, että artistien/bändien kohdalla tuota pottia saattaa olla jakamassa muutkin kuin itse artisti/bändi (verrattuna yksittäiseen sisällöntuottajaan).

Olisikohan tuolla tekemistä että tubettajilla yleensä paljon enemmän seuraajia ja yleensä mainoksiakin monella enemmän videoilla? tubettajan videoiden mainoksia todennäköisesti klikkailaan useammin auki ellei jopa videolla suositella avaamista, mutta artistien kohdalla videot saattaa soida taustalla soittolistalta eikä sisältää niin paljon mainoksia.
 

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Miten Cheekin leffaa mainostava Enkelit musavideo eroaa tästä? Se että Youtube platform on ilmainen Cheekille.

Tämä malli valuu reisille siinä kohtaa, että musiikissa se "mainos" on itseasiassa se tuote. Ei siis ole enää mitään tuloa tuottavaa kohdetta (esim. CD-levy) jota Youtube-video mainostaa. K-kauppias saa asiakkaan kauppaan kuluttamaan, mutta musiikin tekijät eivät saa sen "mainoksen" lisäksi yhtään mitään. Homma ei pääsääntöisesti vaan toimi niin, että katsotaan Youtubesta mainosvideo jonka ansiosta massia alkaa tulla Spotify-soitoista vaan se Youtube on Spotifyn kanssa kilpaileva vaihtoehtoinen alusta. Kummankin tekijänoikeuskorvauksien pitäisi olla ainakin jollakin tapaa linjassa.

Nykyinen tilanne on melko erikoinen, saa nähdä kuinka kauan tämä ilmaisen musiikin aika kestää. Elokuvien jakelijat ovat saaneet piraattiskenen jos ei nyt kuriin, niin ainakin varpailleen tällä kirjekampanjalla. Saa nähdä, koska levy-yhtiöt ja jakelijat ottavat kovemman linjan tulonjaossa. Sielläkin on ahneita juutalaisia ja armeija lakimiehiä valmiina siinä vaiheessa, kun nykyinen malli ei enää tyydytä.
 

disco-stu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JK Mylly
Hetkinen, voi olla että mä olen ymmärtänyt jotain väärin, mutta eikö nuo blokatut ole artistien itse youtubeen lataamia videoita omille virallisille kanavilleen? Sehän on ilmainen mainos silloin ja artisti ihan itse saa päättää laittaako vaikka koko tuotantonsa jakoon taikka vaikka yhden teaserin tms. Eikai kenelläkään mitään sitä vastaan ole, että yksityisten piratisoimat videot tuolta blokataan niinkuin on kai blokattukkin? Siinä missä "musiikin ilmaiseksi saaminen koetaan perusoikeudeksi" ihmetyttää, samalla ihmetyttää se, että "jättimäisen yleisön tavoittavien markkinointikanavien ilmaiseksi saaminen koetaan perusoikeudeksi". Liekö tässä perinteinen monikansallinen iso paha korporaatio vastaan nälkäpalkalla toimeen tuleva nääntyvä artisti -ilmiö.

Ja tuo @SergeiK pointti mullakin ensimmäisenä tuli mieleen, eli kyseessähän on ihan ilmainen markkinointialusta, joka toki takoo isot voitot ja ilmeisesti se nyt sitten hiertää? Edelleenkään yhdenkään artistin ei youtubeen ole pakko mitään laittaa ja sinänsä vähän huono paikka suomalaisen Teoston lähteä "kiristämään" taloudellisesti jotain googlea... veikkaisin että siellä on naurettu räkäisesti vaatimuksille ja vittuillakseen blokattu koko Suomi.

Sitten veilä tohon @Peltinen edelliseen, eihän se nyt noin ole. Tietenkin se video youtubessa on ilmainen herkku, mutta kyllä sillä myös myydään levyjä, keikkoja ja muuta skeidaa. Itsekin olen kymmeniä ellen satoja kertoja tehnyt päätöksen jollekin keikalle menosta sen perusteella, mitä youtubesta ko. punpulta löytyy. Tai on se joskus ollut myspace-sivu tms. alusta.

Kaksi puolta on asiassa, eikä tämä nyt oikeasti oo niin traagista mitä mediassa ja joissain piireissä on annettu ymmärtää.
 

Prof. Puck

Jäsen
Suosikkijoukkue
***HIFK*** & Norristolainen
... Sitten veilä tohon @Peltinen edelliseen, eihän se nyt noin ole. Tietenkin se video youtubessa on ilmainen herkku, mutta kyllä sillä myös myydään levyjä, keikkoja ja muuta skeidaa. Itsekin olen kymmeniä ellen satoja kertoja tehnyt päätöksen jollekin keikalle menosta sen perusteella, mitä youtubesta ko. punpulta löytyy. Tai on se joskus ollut myspace-sivu tms. alusta...

Nämä esimerkit menevät tietysti hiukan triviaalin puolelle, mutta sama mulla. Olen hankkinut (siis ostanut) musaa/levyjä sekä käynyt ennestään tuntemattomien bändien keikoilla pitkälti sen perusteella, mitä olen bändistä kuullut Youtuben kautta. Danko Jones, Airbourne, Red Fang, Sungha Jung, ja lukuisat muut ovat saaneet myytyä musiikkiaan ja/tai keikkojaan allekirjoittaneelle lähinnä siksi, että löysin nämä alunperin Youtuben kautta. Tuskin olen yksin tässä suhteessa? Samoin olen löytänyt Youtuben ansiosta monia 70-luvun bändejä, jotka aikanaan ovat jääneet hyvin vähäiselle tai jopa olematomalle kuuntelulle ja heidänkin tuotantoaan sittemmin ostanut. Kyllä minä silti olen sitä mieltä, että hiukan enemmän tuo sisällöntuottajan osuus voisi olla. Ei ihme, että Google takoo niin kovaa tulosta.

@-pasi- Oikeassa olet varmaan tuossa, että tubettajilla on paremmat mahdollisuudet saada em. CPM.ää korkeammalle tasolle. Olin osalisena vuosituhannen vaihteessa yhdellä suomalaisella sivustolla - oma rooli lähinnä sisällöntuotantoa oman työn ohessa - ja jo tuolloin sivuston mainostulot olivat korkeammat kuin näissä moninkertaisesti katselijoita keräävillä Youtube videoilla. Toki kohdennettu markkinointi jne.. Toki ajat muuttuu...
 
Tähän vielä lisättynä se, että livekeikoista saa kaiken lisäksi varmasti keskimäärin vähemmän tuloja kuin koskaan ennen. Onhan tuo absurdia.

Ihan mielenkiinnosta, mikä tuohon on syynä? Onko välistävetäjiä aiempaa enemmän vai keikkaliksat pienempiä kuin muinoin?

Kuluttajalle näyttäytyy lähinnä se puoli, että keikkalipun hinta on nykyisin paljon kalliimpi kuin ennen muinoin.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Mikä tässä Youtuben korvauksissa on totta, kun ihan päinvastaisia kommentteja kuulee? Jotkut tubettajat väittävät elävänsä ja jopa hyvin tienaavansa ihan miljoonan katselukerran videoita tuottamatta ja sitten kuulee näitä tarinoita, että katsojia on sata mlljoonaa ja korvauksia tulee satasia tai maksimissaan muutamia tuhansia?

Minä kuuntelen/katselen paljon musiikkia nimenomaan Youtuben kautta ja olen luullut homman olevan edes jollain tavalla reilua sisällöntuottajille, kuten muusikoille? Ymmärrän kyllä, että artistien/bändien kohdalla tuota pottia saattaa olla jakamassa muutkin kuin itse artisti/bändi (verrattuna yksittäiseen sisällöntuottajaan).
Useilla Youtuben käyttäjillä on Patreon, sponsoreita ja sitten mainoksista tulee tuloja. Eli Patreonissa lupaat maksaa sisällön tuottajalle summan x kuukaudessa, sponsorit on itsestään selviä. Mainokset ovat monimutkaisempia sillä monet mainostajat vetävät mainoksiaan pois YouTubesta ja satunnaisesti YouTube saattaa päättää että sisällön tekijä ei saa videosta x fyrkkaa koska se saattaa loukata jotain.

YouTube on muuten tappiollinen ja on ollut sitä koko olemassaolonsa ajan.
 

Rixa88

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Ihan mielenkiinnosta, mikä tuohon on syynä? Onko välistävetäjiä aiempaa enemmän vai keikkaliksat pienempiä kuin muinoin?

Kuluttajalle näyttäytyy lähinnä se puoli, että keikkalipun hinta on nykyisin paljon kalliimpi kuin ennen muinoin.
Minuakin kiinnostaisi nähdä tilastoja ko. aiheen tiimoilta. Etenkin määrä, minkä verran keikkaliksat ovat tippuneet edellisajoista, kiinnostaisi. Myös kuluttajapuolen osalta kiinnostaisi, ovatko yleisömäärät tippuneet tänä "ilmaisen musiikin" aikakautena esim. 80-luvulta.
 

Useful Idiot

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Ihan mielenkiinnosta, mikä tuohon on syynä? Onko välistävetäjiä aiempaa enemmän vai keikkaliksat pienempiä kuin muinoin?

Kuluttajalle näyttäytyy lähinnä se puoli, että keikkalipun hinta on nykyisin paljon kalliimpi kuin ennen muinoin.
Asiaan on varmasti monia syitä, ihan keikkapaikkojen taloudellisesta epävarmuudesta lähtien. Kukaanhan tuota tilitystä ei valvo ja artisteille eivät palkkiot ole mitkään standardit. Juuri tuosta syystä on vaikea etsiä kunnollisia tilastoja asian tiimoilta. Monien pienempien (eikä edes niin pienien) artistien kohdalla keikkahan on lähes aina pakko ottaa, oli hinta mikä hyvänsä, varsinkin jos haluaa paikassa myöhemmin soittaa ja tätähän osataan myös omalla tavallaan käyttää hyväksi. Artistihan tuossa yrittää itseänsä markkinoida. Myöskin tietty livemusiikin/illanvieton laskeva kiinnostus tuohon voi vaikuttaa.

Eihän kukaan "vähäänkään" pienempi orkesteri tienaa yhdestä soittoillasta yhtikäs mitään.

Talon miksaajalle myöskin pitäisi jotain korvata (useammin enemmän, kun orkesterille), välillä koko talossa ei ole miksaajaa, eli jos on monen yhtyeen ilta, joku toisen yhtyeen jäsen miksaa parhaillaan soittavaa orkesteria. Tuo vaatii myös sitten erikseen arvostettavaa ammattitaitoa ja extrajärjestelyä.

Mega-artistit korvauksineen sitten erikseen, niiden palkkioista en tiedä yhtikäs mitään.

Monesti artisti on myös ns.lippuriskillä, missä esiintyjä saa tietyn prosentin lipputuloista. Tuohan on myös täysin epävarmaa, koska tulot riippuu pelkästään siitä, kuinka paljon jengiä paikalle saapuu. Tiedän Tampereeltakin monia ilmaiskeikkapaikkoja, joissa monia, paikoitellen isojakin yhtyeitä soittaa talossa täysin ilmaiseksi ja yleisö saa vapaaehtoisesti kolehtiin heittää kolikoita yhtyettä tukeakseen. Kulukorvaus välillä maksetaan. Meininki on siis todella DIY.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Varmaan samalla myös ravintola-alan yleinen ahdinko näkyy tässä. Kun ihmiset eivät keikalla juo juuri mitään tai kalliin alkoholin takia väki ei paikalle edes tule niin ei jää ravintolallekaan paljoa mitään.
 

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
YouTube ei ole muuten sitten yksin Teoston kohteena, myös muualla maailmassa suhtaudutaan nihkeästi sen maksamiin pieniin korvauksiin. Tästä Guardianin artikkelistä lisää. Teoston ei vaan kannattaisi lähteä yksin sotaan Googlen kaltaista jättiä vastaan, siinä käy juuri näin huonosti kun nyt on nähty.
 

palle

Jäsen
Suosikkijoukkue
Minnesota Wild, HIFK

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Muusikko Samu Haber on kanssasi eri mieltä:

Maksumuurin takana, mutta esimerkiksi:

"Syynä on se, että Suomessa tekijänoikeustuloja ei voi ohjata yritykselle, vaikka muusikko olisikin alan päätoiminen elinkeinonharjoittaja. Sen sijaan tulot on ohjattava yksityishenkilölle. Tämä on Teoston mukaan poikkeuksellista kansainvälisesti."

”Virta vie suomalaisia isoja musiikintekijöitä ulkomaisiin tekijänoikeusjärjestöihin. Pelko on, että menetämme isot suomalaiset tekijät”, toimitusjohtaja Katri Sipilä Teostosta sanoo."
--

Mutta, kappas. Kannattaisiko asialle esimerkiksi tehdä johtain? Ja varmasti on paras bisnesmalli tehdä juuri eri tavalla kuin kaikki maailman muut maat.

Olisi kohteliasta mainita, että kyseinen juttu on maksumuurin takana niin ei tarvitsisi turhaan klikata itseään sivustolle.

Niin olisi. Taas on muuten 2vk ilmainen kokeilujakso ja pitihän se ottaa.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Pahoittelut, en tiennyt kun olen tilaaja niin ei tuo mitään ilmoittele minulle. Olen ymmärtänyt, että osa hesarin sisällöstä on vapaasti luettavissa ja en osaa sanoa mitkä.

Maksulliset on merkitty timantin kuvilla ja sitten on aina "päivän timantti" ja sen sellaista. Paljon on vapaatakin sisältöä, mutta mitä mielenkiintoisempi juttu eli pidempi artikkeli, niin ei ne sitten ole vapailla markkinoilla.

Niin kuin vaikka tämä: "Maailmanloppu voi tulla monella tavalla, mutta tekoälyn uhka on omaa luokkaansa – ja se saattaa selittää, miksi universumi on niin hiljainen"

EDIT:

Tuosta ilman muureja:

Maija Vilkkumaa: Osa muusikoista jätti jo Suomen Teoston – ”Ei ole reilua, että se on Suomessa palkkatuloa” | Uusi Suomi
 
Viimeksi muokattu:

tant gredulin

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK

palle

Jäsen
Suosikkijoukkue
Minnesota Wild, HIFK
Niin olisi. Taas on muuten 2vk ilmainen kokeilujakso ja pitihän se ottaa.

Kiitos vinkistä, piti tarttua.

Pahoittelut, en tiennyt kun olen tilaaja niin ei tuo mitään ilmoittele minulle. Olen ymmärtänyt, että osa hesarin sisällöstä on vapaasti luettavissa ja en osaa sanoa mitkä.

Nou hätä. En minäkään äkkiseltään löytänyt, millä tuo on ilmoitettu, nyt kun tartuin taas tuohon 2 viikon kokeilujaksoon.
 

RaikkA

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässässäsäsä
Haluaisin tietää, että kuinka helvetin tyhmä taiteilija täytyy olla, että jos ei ole tyytyväinen musansa katsomisesta saatavasta korvauksesta, niin antaa kuitenkin riistäjä-googlen pitää videot tuubissa näkyvillä ja itkee vääryyttä.

Videot ja musat nevadaan, jos ei summa kelpaa tai ei saa mielestään tarpeeksi vastinetta videoiden näkyvyydestä. Helppoa.
 

depre

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs, FC Barcelona, Helsingin Joker
Ajatellaan nyt vaikka SuperBowlin mainoksia. Niiden tuottaminen maksaa aivan saatanasti ja tuo ohjelmapaikka vielä enemmän.

Eli miksi esim. Chrystler hassasi 13 miljoonaa dollaria vuoden 2011 SuperBowliin ja maksoi aivan perkeleesti kahden minuutin slotista? Ihmiset saivat katsoa tätä ihan ilmaiseksi ja Crystler maksoi tuosta platformista. Se kannatti koska seuraavana vuonna firman myynti kasvoi 50%.

Miten Cheekin leffaa mainostava Enkelit musavideo eroaa tästä? Se että Youtube platform on ilmainen Cheekille.

Oikeastiko tässä keskustellaan siitä että SuperBowlin tulisi maksaa Crystlerille oikeudesta näyttää tuo mainos koska "ei mainosten teko ole ilmaista" ja "mainosten tekijät ansaitsevat palkkansa". Sitähän tämä keskustelu Cheekin saatava mainoksestaan korvausta platformilta joka tarjoaa sille miljoonia silmäpareja on.

Mikä Youtuben tapauksessa on se ohjelmapaikka? Onko se ohjelmapaikka ne mainokset joita ihmiset menevät katsomaan ja sitä ennen pitää katsoa Cheekin video vai toisinpäin? Youtube elää mielenkiintoisesta sisällöstä ja myy sitä kautta mainoksia. Vähän samalla tavalla kuin MTV eli ennen musiikkivideoista ja myi niitten rinnalla mainoksia. Super Bowl vetää satoja miljoonia katsojia joten siihen ostetaan mainoksia. Rahat menevät tuotantoyhtiön taskuun ja sitä kautta jyvittyvät seuroille TV-sopimuksen kautta. Cheek kerää miljoonia katseluja Youtubelle ja rahat menevät Googlen taskuun, josta pennosia valuu artistille. Artistille joka on syy koko palveluun menemiselle.

Ilman internetiä artistin biisejä luukuttaisivat radiokanavat ja musiikkitelevisio. Tämän jälkeen halukkaat ostaisivat levyn, koska vain tällä tavallla he voisivat nauttia muustakin kuin maistiaisesta. Nykyään koko kiekko on tarjolla puolen yön aikoihin streamattavana ja jos et sitä itse laita verkkoon, niin joku muu laittaa jolloin et saa niitä vähäisiäkään tuloja. Youtubesta löytyy musiikkia valtavia määriä ja paljon sellaista joka on siellä luvatta.

Musiikin ansaintamalli on rikki. Elokuvat ja TV selvisivät piratismista, koska niitä on hankalampi kuluttaa laadukkaasti kuin musiikkia. Lisäksi suoratoistapalveluiden bisnesmalli on niille sopivampi. Tuotantoyhtiö maksaa palkan käsikirjoittajille, ohjaajille ja näyttelijöille etc. pitää itse oikeudet ja luukuttaa tuotosta siellä missä kokee sen eniten rahaa tuottavan. Muusikot saavat tuotantobudjetin levyn nauhoittamiseen, sitä ennen musiikki on täytynyt säveltää, sovittaa ja harjoitella studiota varten. Studiotyöstä muusikko ei saa palkkaa, mutta käytännössä myy osan osuudestaan levy-yhtiölle, joka pyrkii jakelemaan levyä.

Toki tämän voi kiertää nauhoittamalla levyn itse esim. olohuoneessa tai tekemällä sen omakustanteena. Tapa jota isommat bändit voivat harjoittaa, koska heillä on resursseja levyn tuottamiseen. Nightwish kuulostaisi melko valjulta, jos Tuomas Holopainen äänittäisi sen Kiteellä omakotitalossa. Bändi on kasvanut sen verran suureksi, että sen kohdalla tuo bisnesmalli toimii edelleen mainiosti. Uuden bändin kohdalla tämä on hankalampaa, varsinkin kun näkyvyys pitää ostaa rahalla ja isot levy-yhtiöt satsaavat tällä hetkellä pääosin helposti myytäviin "tuotteisiin".

"Tuotteilta" vaaditaan vielä sen lisäksi uskollisuutta, ettei vahingossa mennä esimerkiksi tähdittämään toisen mediatalon TV-tuotantoja. Musiikilla ei voi elää, joten taso laskee väistämättä. Ei Appetite for Destructionia olisi voinut järkevästi toteuttaa olohuoneessa. Saati Night At The Operaa tai Dark Side Of The Moonia.

Maksumuurin takana, mutta esimerkiksi:

"Syynä on se, että Suomessa tekijänoikeustuloja ei voi ohjata yritykselle, vaikka muusikko olisikin alan päätoiminen elinkeinonharjoittaja. Sen sijaan tulot on ohjattava yksityishenkilölle. Tämä on Teoston mukaan poikkeuksellista kansainvälisesti."

”Virta vie suomalaisia isoja musiikintekijöitä ulkomaisiin tekijänoikeusjärjestöihin. Pelko on, että menetämme isot suomalaiset tekijät”, toimitusjohtaja Katri Sipilä Teostosta sanoo."
--

Mutta, kappas. Kannattaisiko asialle esimerkiksi tehdä johtain? Ja varmasti on paras bisnesmalli tehdä juuri eri tavalla kuin kaikki maailman muut maat.

Teosto ei taida tehdä Suomessa niitä päätöksiä millä näitä vääryyksiä korjataan. On toki mahdollista että lobbauksessa on epäonnistuttu rumasti, mutta toisaalta menestyminen kasettimaksun kanssa kielii siitä että jotain osaamista talosta löytyy. Tämä asia on eduskunnan käsissä ja samanlainen ongelma, kuin aikoinaan urheilijarahastojen kanssa. Tämähän oli Elitserienin iso kilpailuetu 90-luvulla, kun kiekkoilijat pystyivät rahastoimaan osan tuloistaan ja nostamaan ne uran jälkeen kevyemmän veroprosentin mukaan.

Haluaisin tietää, että kuinka helvetin tyhmä taiteilija täytyy olla, että jos ei ole tyytyväinen musansa katsomisesta saatavasta korvauksesta, niin antaa kuitenkin riistäjä-googlen pitää videot tuubissa näkyvillä ja itkee vääryyttä.

Videot ja musat nevadaan, jos ei summa kelpaa tai ei saa mielestään tarpeeksi vastinetta videoiden näkyvyydestä. Helppoa.

Haluaisin tietää miten vähänkään suositumpi bändi voisi pitää musiikkinsa pois Youtubesta? Tätä on taidettu huonolla menestyksellä yrittää aiemmin, mutta kun palveluun kuka tahansa voi upata käytännössä melkein mitä tahansa, niin tuo on melkoinen taistelu tuulimyllyjä vastaan.
 

RaikkA

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässässäsäsä
Haluaisin tietää miten vähänkään suositumpi bändi voisi pitää musiikkinsa pois Youtubesta? Tätä on taidettu huonolla menestyksellä yrittää aiemmin, mutta kun palveluun kuka tahansa voi upata käytännössä melkein mitä tahansa, niin tuo on melkoinen taistelu tuulimyllyjä vastaan.
Helppoahan tuo on tänä päivänä, jos vain haluaa. Systeeminhän saa kaiken lisäksi täysin automaattiseksi..


Nintendo tekee tälläkin hetkellä noin, niin eiköhän siihen pystyy levy-yhtiötkin näin halutessaan.
 

Useful Idiot

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Muusikot saavat tuotantobudjetin levyn nauhoittamiseen, sitä ennen musiikki on täytynyt säveltää, sovittaa ja harjoitella studiota varten. Studiotyöstä muusikko ei saa palkkaa, mutta käytännössä myy osan osuudestaan levy-yhtiölle, joka pyrkii jakelemaan levyä

Erittäin hyvä kirjoitus. Nykyään on myös levy-yhtiöitä, jotka ei tule pätkääkään vastaan studioiden kuluissa, vaan keskittyvät pelkästään jakelemaan tuotosta. Sikäli tilanne on vieläkin absurdimpi.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös