Onko Teoston ahneudella rajaa?

  • 34 045
  • 244

JanJ

Jäsen
Päivän Iltalehti kertoo:
Päiväkotien musiikkihetkistäkin pulitettava tekijänoikeuskorvauksia

Teosto haluaa rahaa lasten laulattamisesta

Ei saakeli! Aivan uskomatonta. Eli päiväkodissa ei saa laulaa, ellei maksa Teostolle korvausta.

Käytännössä lasten laulattaminen leikkikoulussa tai lastentarhassa voi olla kiellettyä, ellei toiminnasta ole maksettu tekijänoikeusmaksuja esimerkiksi Teostolle ja Gramexille.

Eikös lapsen laulaminen voisi olla ihan perusoikeudeksi luokiteltavaa?

Teoston mukaan musiikin esittämiseksi päiväkodeissa katsotaan myös kappaleiden soittaminen ja laulaminen lasten kanssa.

– Se on musiikin esittämistä samalla tavoin kuin musiikin soittaminen levyltä tai radiosta, Teoston viestintäjohtaja Kalle Jämsen vertaa.

Tämä on Venäjä.

Toivottavasti Jämsen liukastut Lauttasaaren sillalla, kopautat pääsi ja tulet järkiisi.
 

Murmeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Vancouver Canucks
Nyt tämä menee jo liian pitkälle.

Jumalauta, kohta pitää varmaan maksaa siitäkin teostolle, jos laulaa lurauttaa suihkussa. Herraisä, joku naapurihan voi sen kuulla!
 

Fläppis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Teosto on saatanasta

Kyllähän tämä jo kauan sitten kävi ihmetyttämään tämä teoston linja. Kyllä nämä rupeaa olemaan niitä asioita missä kannattaisi hiukan miettiä myös yhtiön imagoa. Nyt jää Teostosta semmoinen maku, että rahaa yritetään kahmia kaikilla mahdollisilla tavoilla, ei hyvä.

Teostosta on tullut ainakin minulle viimeisen vuoden tai kahden aikana semmoinen kirosana, että pahemmat versiot rupeavat loppumaan. Tästä muodostuu ajan kanssa semmoinen henkinen vastustus koko paskalaitosta kohtaan eli suomeksi: kaikki mitä pystyn teostolta kusettamaan, sen myös teen.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Guzenina tuossa YLEQ:ssa varoitteli myös siitä, jos lapsi kaupan kassajonossa tai vastaavassa paikassa rupeaa hoilottamaan teostomaksun alaisia lastenlauluja, pitää maksaa teostomaksu.

Siis pitää olla tarkkana lasten kanssa, kun se laulu siellä Iso Omenan luikuportaissa alkaa. Tulee vielä kalliiksi, jos ei saa lasta ajoissa lopettamaan.
Kysymys vain on, että joutuuko 3v kersa itse täyttämään teostoilmoituksen ja tilittämään rahat?
 

PeteX

Jäsen
Suosikkijoukkue
Töölön Vesa/Jokerit, Leeds Utd, Only Oranje
Is this humor? Teoston kaverit pamahtivat ennen muita viranomaisia avaamaamme lounaskahvilaan. Siellä on takahuoneessa radio, jotta sitä voi kuunnella tauoilla. Käsky kävi, että radion volyymi on laitettava pienemmälle ettei musiikki vahingossa kuulu salin puolelle.
Nyt pitää ilmeisesti pyytää tytärtäni laulamaan vain kotona, sillä isoveli valvoo muualla.
 

Bast

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Trojans, TuTo, Miami Dolphins, FC Inter Turku
Radioasemalla, jolle tein 90-luvun alussa hommia, soitettiin yöllä lähetyksen loputtua luonnonääniä. Siis linnunlaulua, meren kohinaa, tuulen huminaa jne. Olin itse koostanut tuon nauhan ja vaikka itse sanonkin niin lopputulos oli aika tyylikäs. Homma oli kuitenkin pakko lopettaa, kun Teosto alkoi vaatia omaa osuuttaan.

Todellakin. Linnunlaulu on tekijänoikeuslain alaista musiikkia. Itse luulin, että tekijänoikeudet ovat linnulla itsellään tai sitten tällä ns. yläkerran ukolla, mutta näköjään niitäkin valvoo Teosto.
 

Eino_Mies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Onko jo aprillipäivä..?

Huhtikuun ekana tuollainen uutinen menisi kyllä mutta että jos tosissaan tuollaista puhutaan niin huh-huh! Se taksien Teosto-maksu alkoi jo ihmetyttää, mutta jos tähän sotketaan viattomat lapsukaiset, niin kehottaisin Teoston hörhöjä vilkaisemaan peiliin ja miettimään asiaa uudemman kerran.
 
Viimeksi muokattu:

redcougar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liigan Svedut
Jahas, nyt sitten voin tehdä uudenvuoden lupaukseni. En osta tänä vuonna yhtään ainoata CD:tä.

Teosto, RIAA, MPAA, kaikki samaa paskaa. Ykskään ei aja itse artistin etua, vain niiden pomojen jotka pyörittää noita lafkoja.
 

Senior

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti Bast
Radioasemalla, jolle tein 90-luvun alussa hommia, soitettiin yöllä lähetyksen loputtua luonnonääniä. Siis linnunlaulua, meren kohinaa, tuulen huminaa jne. Olin itse koostanut tuon nauhan ja vaikka itse sanonkin niin lopputulos oli aika tyylikäs. Homma oli kuitenkin pakko lopettaa, kun Teosto alkoi vaatia omaa osuuttaan.

Niin, minä vaan kysyn, että miten siitä varpusen 'nokka' kostuu, kun Teosto kerää hillot? Ehkä köytän itseni Teoston toimitalon pääoveen ja vaadin välittömästi linnunpönttöjä ruokineen Teoston edessä olevaan rantapuistikkoon. Eikä sitten mitään Pirkka-jyviä sinne, vaan parhaita mahdollisia auringonkukansiemeniä varpusperheen nokittavaksi. Pönttö pitää olla sisustettu tyylikalustein. Artistille se, mikä artistille kuuluu.
 

teemu73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Viestin lähetti Bast
Radioasemalla, jolle tein 90-luvun alussa hommia, soitettiin yöllä lähetyksen loputtua luonnonääniä.

Radio Porissako olet ollut töissä? Siellä ainakin linnut liversivät joskus yöseen aikaan. Nykyäänhän koko kanava on pelkkä vitsi; ei silti että tuo liverrys niin kauheasti olisi kiinnostanut.

Entä kun teini-corolla menee ikkunat auki ohi ja soittaa vaikkapa scooteria niin että koko kortteli kuulee? Kyllä siitäkin pitää maksaa.. Teosto on perseestä!
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Teostossa ollaan ilmeisen mielikuvituksettomia, sillä ainakin nämä julkisen esittämisen kanavat lienevät vielä rahastamatta.

-Kotikuuntelu. Stereoiden ääni saattaa kulkeutua ulos asunnosta seinien läpi, avonaisesta ikkunasta tai tuuletuskanavasta. Myös postiluukku rappukäytävään voidaan katsoa julkiseksi lähetyskanavaksi. Asunnoissa voi myös olla muita ihmisiä kuin ne, jotka siellä asuvat.

-Työpaikkakuuntelu. Minulla on radio auki työpisteessäni. Enkö silloin joudu maksamaan Teostolle maksuja? Tuotahan voi kuka tahansa työkaverini tai asiakas kuulla, jos tulee tarpeeksi lähelle. Julkista esittämistä, siis.

-Yksityisautossa kuuntelu. Etenkin teini-ikäisten autoista musiikki usein raikaa auton ulkopuolelle, jolloin se on selvästikin julkista esittämistä. Samalla perusteella myös korvalappustereoilla kuuntelusta tulee maksaa, sillä joku ulkopuolinen saattaa kuulla kuulokkeista tulevan musiikin.

-Julkisella paikalla viheltely. Tuohan voidaan tulkita julkiseksi esitykseksi. Sillä ei niinkään ole väliä, mitä viheltelee vai vihelteleekö mitään sävellettyä sävelmää. Myös julkisilla paikoilla tapahtuva piereskely tulisi sisällyttää maksujen piiriin, tai ainakin sisällyttämistä tulee vakavasti harkita. Saattaahan niistä tussautuksista erottaa jonkin sävelmän.

-Laulun sanojen lausuminen tai kirjoittaminen siten, että joku ulkopuolinen saattaa sen huomata. Etenkin lehdissä ja internetissä tapahtuva sanoitusten levittäminen on ensi sijassa asetettava maksulliseksi. Tätä tulee tarkentaa siten, että edes osaa laulun sanoista ei saa julkisesti esittää. Rajaksi asetettakoon kolme sanaa. Neljännestä lähtee jo maksu.

-Auton moottorin ääni. Useissa eri musiikkiesityksissä on auton moottorin ääntä. Kuten myös lentokoneen, moottoripyörän tai moottorisahan. Kyseiset äänet ovat siis teostomaksun alaisia.

Tuossa vähän alkua. Eivätköhän he keksi itse lisää.
 

ruoto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Real Madrid,Skellefteå AIK
On se perhanan hyvä ettei täällä ole vielä esim. jalkapallossa ns. laulukulttuuria.. Ottelun keskellä fanit vetäisevät jonkun viisun niin Teoston tyypit ovat koputtelemassa olkapäähän ja ruinaamassa korvauksia..

Jos omistaisin yrityksen, niin pistäisin musiikit paukkumaan netin kautta jonkun ulkomaalaisen aseman taajuuksilta.. Vai pystyisikö ne tuostakin rokottamaan?
 

mikkoz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho
Viestin lähetti Bast
Radioasemalla, jolle tein 90-luvun alussa hommia, soitettiin yöllä lähetyksen loputtua luonnonääniä. Siis linnunlaulua, meren kohinaa, tuulen huminaa jne. Olin itse koostanut tuon nauhan ja vaikka itse sanonkin niin lopputulos oli aika tyylikäs. Homma oli kuitenkin pakko lopettaa, kun Teosto alkoi vaatia omaa osuuttaan.

Todellakin. Linnunlaulu on tekijänoikeuslain alaista musiikkia. Itse luulin, että tekijänoikeudet ovat linnulla itsellään tai sitten tällä ns. yläkerran ukolla, mutta näköjään niitäkin valvoo Teosto.

Toisin sanoen jos vaikka haluaisin tehdä ohjelmaa omista "luonto" äänistä, tietenkin petomaaniseen tyyliin, ilmeisesti teosto eväisi oikeuteni tähänkin? no tämä on tietenkin kärjistetty esimerkki mutta kuitenkin....
 

SergeiK

Jäsen
Suosikkijoukkue
pelaajamarkkinoiden varteenotettava vaihtoehto
Tuo taksi-episodi on surullisin esimerkki siitä, että mitä tapahtuu kun antaa pahalle pikkusormen. Saatuaan yhden hölmön vaateensa läpi, Teostossa mietitään hekotellen kenelle kehtaisi laskun lähettää. Tämä lasten rahastaminen on kuulkaas vasta alkua.

Muuten pitääkö minun maksaa arkkitehdeille kun katselen rakennuksia? Koska en tiedä mihin tilittää rahat, laitan tasaiseen tahtiin 4,90-11,90 euron rahakuoria (riippuen talon koosta) kulkureittieni talojen postiluukuista sisään. Patsaat ovat kinkkisempi tapaus; liimaan rahakuoren jeesusteipillä patsaiden jalustaan.


KAZAA...anteeksi taisin aivastaa...
 

theref

Jäsen
Kaikki te ihanat ihmiset (?) siellä teostossa, haistakaa paska!

Eihän tässä ole enää mitään järkeä, ei todellakaan!

Lasten laulaminen kuuluu lasten perusoikeuksiin eikä siitä todellakaan ole mitään syytä maksaa!

Ei perkele!
 

Buccaneer

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Tuomo Ruutu, Sean Bergenheim
Teostosta on tullut ainakin minulle viimeisen vuoden tai kahden aikana semmoinen kirosana, että pahemmat versiot rupeavat loppumaan. Tästä muodostuu ajan kanssa semmoinen henkinen vastustus koko paskalaitosta kohtaan eli suomeksi: kaikki mitä pystyn teostolta kusettamaan, sen myös teen.

Nimenomaan. Olen täysin samalla linjalla. Nykyään vaikka tekisi mielikin ostaa joku cd, niin ennemmin kopioi jostain etteivät teoston tekopyhät mulkut pääsisi jaolle. Meininki on kyseisessä lafkassa riistäytynyt täysin käsistä ja järki kadonnut vastaavien päästä ilmeisesti.
 

Gellner

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti Designer

-Työpaikkakuuntelu. Minulla on radio auki työpisteessäni. Enkö silloin joudu maksamaan Teostolle maksuja? Tuotahan voi kuka tahansa työkaverini tai asiakas kuulla, jos tulee tarpeeksi lähelle. Julkista esittämistä, siis.
/B]


Tuosta tapauksesta en osaa niin tarkkaan sanoa, mutta esimerkiksi kampaamot ja liikkeet joissa käy asiakkaita joutuvat maksamaan Teosto-maksuja. Teosto rules!
 

wilco

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK,LiPu
Viestin lähetti Bast
Todellakin. Linnunlaulu on tekijänoikeuslain alaista musiikkia. Itse luulin, että tekijänoikeudet ovat linnulla itsellään tai sitten tällä ns. yläkerran ukolla, mutta näköjään niitäkin valvoo Teosto.

Teostollehan voisi ilmoittaa, että on laittanut lintulaudan pihallensa, josta linnut itse käyvät nokkimassa osuutensa...

Että silleen...
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Ja sitten sitä ihmetellään miksi ihmiset ostavat piraattituotteita ja imuttavat linjat kuumina p2p-softilla tavaraa....Teostolla on näköjään otettu se linja että kun piratismia ei voi estää niin rahaa yritetään hankkia muuta kautta, olennaisestihan tämä uusin idea ei ketään hyödytä..muuta kuin Teostoa koska moni näitten lastenlaulujen tekijöistä on kuolleita ja rahat eivät varsinaisesti mene taiteilijalle itselleen ja toki, ottaahan Teostokin provikkansa välistä.

Tällaisten juttujen jälkeen moralistien(JanJ, joko käänsit kelkkasi?) on entistä vaikeampi perustella piratismin "pahuutta"..
 

Taito-Ojanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim Ducks, Kärpät
Viestin lähetti Buccaneer
Nimenomaan. Olen täysin samalla linjalla. Nykyään vaikka tekisi mielikin ostaa joku cd, niin ennemmin kopioi jostain etteivät teoston tekopyhät mulkut pääsisi jaolle. Meininki on kyseisessä lafkassa riistäytynyt täysin käsistä ja järki kadonnut vastaavien päästä ilmeisesti.

Ja sitä kopiontiakaan ei voi suorittaa CD:lle ilman, että teosto pääsisi väliin. Tyhjissä CD-levyissä on teostomaksu mukana.

Alkaa muuten kännisillä jollottajillakin olla kohta kuumat paikat, kun metrossa ja julkisissa tiloissa ei voi enää hoilata. Sieltähän hyppää korvausvaatimusten kanssa teoston lakimies niskaan.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Teosto rules... taidanpa hakeutua sinne töihin kehittelemään mielipuolisia rahastusideoita.

Tulipa mieleeni, meneekö koulujen musiikkituntien esityksistä maksut teostolle? entäpä tyttöjen liikuntatuntien musiikkiliikuntaesityksistä - vai joko nämä musiikkiliikuntatunnit haudattu auttamatta vanhanaikaisina?

Entäpä koulujen joulu- ja kevätjuhlat, niissä jos missä lauletaan ja soitetaan.

En tiedä onko seuraavakaan yhtään vakavampaa mutta udellaan nyt.

Jos sävellän ja sanoitan itse musiikkia ja esitän sitä julkisessa tilassa, niin voiko Teosto tulla kynimään minulta penniäkään? Tämä nyt on aivan hypoteettinen kuvitelma koska minun taidoilla ei sävelletä eikä sanoiteta kappalettakaan kuuntelemiskelpoista musiikkia.

Mutta, entäpä jos tilaisin joltain muusikolta oman kappaleen ja hänen kanssa tekisin sopimuksen, onko tuolloin Teostolla mahdollisuuttakaan työntää näppejään väliin jos soitan kappaletta julkisessatilassa?

Hullujahan nuo kysymykset ovat mutta niin on esittäjäkin.

vlad#16.
 

MadMan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues, LFC
Viestin lähetti vlad
Jos sävellän ja sanoitan itse musiikkia ja esitän sitä julkisessa tilassa, niin voiko Teosto tulla kynimään minulta penniäkään? Tämä nyt on aivan hypoteettinen kuvitelma koska minun taidoilla ei sävelletä eikä sanoiteta kappalettakaan kuuntelemiskelpoista musiikkia.
Ainakin tietokoneohjelmissa GNU- ja GPL-lisenssin alle tehdyt ohjelmat ovat ilmaisia. Jos laittaisit levyn käyttäjäehtoihin sellaiset ehdot, että sitä saa levittää vapaasti niin ei teoston siihen väliin pitäisi päästä. Paitsi eiköhän ne jonkun keinon keksi.
 

Harri2001

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Viestin lähetti Designer

.
.
-Auton moottorin ääni. Useissa eri musiikkiesityksissä on auton moottorin ääntä. Kuten myös lentokoneen, moottoripyörän tai moottorisahan. Kyseiset äänet ovat siis teostomaksun alaisia.
.
.

Tai aina kuin käynnistät kesämökillä moottorisahan, niin menee euro tai pari Maukka Perusjätkälle. Haluat säästää nuo rahat ja sahaat tavallisella sahalla? Ei onnistu! Leevi and the Leavingsejen biisissä kuuluu sahausta. Nyt tosin ei muistu biisin nimi. Taas tilipussi laihtuu.
 

Oloneuvos

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, ÄTPPOMK,Ottawat Senaattorit
Viestin lähetti Harri2001
Tai aina kuin käynnistät kesämökillä moottorisahan, niin menee euro tai pari Maukka Perusjätkälle.

Heh! Teosto on tehnyt ahneuksissaan itsensä naurun alaiseksi. Puolestani taksisuhari saa sulkea radionsa kyyditessään minua. En ole valmis maksamaan killinkiäkään mokomasta huuhaasta, jonka todennäköisesti pyytäisin vielä kuulumaan hiljempaa, oli se vaikka ilmaista.
 

Aksu

Jäsen
Kannatan ehdottamasti Teoston saamia maksuja musiikin julkisesta esittämisestä, mutta selkeät rajaukset ovat jotain muuta kuin teoston viime vuosina esittämät. Esimerkiksi kun radio maksaa teostolle maksun, joutuu kanavan kuuntelusta maksamaan taksikuskit ja supermarket myös mikäli kanavaa soitetaan heidän tiloissaan. Tämä on niin sanottua tuplamaksua eikä mitään muuta.

Eli hyväksyn kyllä radion, TV:n ja muut vastaavat julkiset mediat sekä mm. yökerhot, mutta tällainen päiväkotien ja taksien sun muiden jahtaaminen on yhtä pelleilyä. Muusikot ansaitsevat korvauksen tekemästään työstä myös tätä kautta, mutta nykyisin pyritään näköjään saamaan tilivelvolliseksi aina joku mikäli suinkin musiikkia jostain päin maailmaa kuuluu. Perseestä sanon mä ja häivyn kaljalle muusikkoystävieni kanssa. Jotka ovat asiasta sama mieltä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös