Onko täällä lääkäriä?

  • 780 409
  • 2 654

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Epilepsiaa sairastavana pakko todeta, että kovin tutulta kuulostaa tuollaiset sekavuudet. Onneksi ottavat tuon valvonnalla höystetyn eeg:n, koska moni epilepsia ei välttämättä normi eeg:ssa näy.

Ikä ei valitettavasti tämän sairauden kanssa paina, meitä on moneen junaan.

Tsempit @pyyksteri :lle.
 

Pottakameli

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tuli vähän hillutua sisäleikkipuistossa ja illalla vasemman jalan jalkapohja kipeytyi. Enemmän ulkosyrjästä ja tuntui vain kävellessä. Todella ikävää kipua ja särkyä, eikä kävely tai edes seisominen kiinnosta tällä hetkellä.

No nyt sitten särkee myös säärtä/nilkkaa samalta puolelta kun kävelee ja kävelyn jälkeen sellaista hermopoltetta hetken aikaa levossa. Nivelet on nilkassa ok.

Hirvittää kyllä töihin meneminen huomenna, kun 80% ollaan jaloilla.

Epäilen että sukkasilleen tuli mentyä liian rajusti kovia ja kapeita kohtia.

Olin hippa ja yritin ottaa 10 vuotiaita kiinni...ehkä alan tulla vanhaksi.
 

RaumTiger

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Kolla/Rauma Tigers, New York Rangers
Mulla on nyt jokusen viikon ajan kuulunut ihmeellistä napsuntaa pään sisältä. Aluksi se oli aika tarkalleen nenän korkeudella ja takana ja sitä tapahtui vain liikkuessa ja muutaman päivän tämä napsunta oli jo pois kunnes alkoi uudestaan ja nyt sitä tapahtuu jo niin että olen paikoillani (mutta huomattavasti vähemmän kuin liikkuessa) ja napsunnan sijainti olisi myöskin siirtynyt syvemmälle päähän.

En tiedä että onkohan tuolla aivojen viipaloinnilla mitään tekemistä asian kanssa kun kävin tammikuun 17 päivä leikkauksessa jossa päästä poistettiin epilepsiapesäke mutta kaikki tämmöset kummallisuudet olen pistänyt merkille ja tämä on nyt oikeastaan varmaan ainoa joka on leikkauksen jälkeen ilmestynyt.

Netin ihmeellisestä maailmasta yritin hieman jotain mahdollisia syitä tähän napsuntaan etsiä (joka muuten kuulostaa aivan siltä kuin pään sisällä olisi rice crispies muroja :D) mutta eipä sieltä muuta selvinnyt kuin sellaista että on sitä napsuntaa muillakin mutta yhtään selitystä ei tietenkään osunut silmiin että miksi.

Ensi torstaina menossa tapaamaan neurologia niin varmaan häneltä voisin asiaa kysäistä mutta kysynpähän nyt täältäkin että jos vaikka jollain olisi tietoa että mistä tämä riks raks ja poks saattaisi johtua.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tuli avovaimon kanssa sairastettua vähän mysteeriksi jäänyt tauti. Oireina lähinnä nuhaa ja yskää, mutta esimerkiksi kurkkukipu ja lihassäryt loistivat täysin poissaolollaan. Se, mikä teki tuosta todella mystisen, oli kuume, joka oli muihin oireisiin nähden todella korkea. Omat lukemani olivat niinkin rajut kuin 39.2 astetta, mikä on omien muistikuvieni mukaan itselläni kaikkien aikojen toisiksi korkein lukema. Ainoastaan vuoden 1986 keuhkokuume yli 40 asteen lukemilla menee edelle.

Kova kuume kesti molemmilla noin kaksi vuorokautta. Avovaimolla on enää jäännösyskää. Itselläni on vasta vuorokausi kuumeetonta aikaa, joten voi vielä olla, että lämpö palaa jonkinlaisena. Olo on edelleen vähän voipunut, mikä tuollaisten lukemien jälkeen on normaalia.

Vähän ihmetyttää, että mikä tauti tuo lopulta oli. Influenssaa tuo eniten muistutti, mutta sitä vastaan meidät on rokotettu, ja mitä olen tutuilta terveydenhuollon ammattilaisilta kysellyt, niin ilmeisesti tänä vuonna rokotteet ovat varsin hyvin suojanneet. Toki läpäisyinfektio on aina mahdollinen, ja kuumeilun suhteellisen lyhyt kesto saattaisi siinä tapauksessa olla rokotteen ansiota.

Korona on tullut sairastettua kertaalleen. Siihen verrattuna tämä oli selkeästi erilainen, keskeisenä erona koronaan kuulunut syvä ja vaihteleva väsymys.

Avovaimo testasi koronaa kotitestillä, itse tein vähän myöhemmin yhdistelmätestin, jossa myös A- ja B-influenssat ja RS-virus. Kaikki negatiivista. Kotitestien luotettavuus on toki aina oma lukunsa.

Testit teimme lähipiirissä olevien riskiryhmään kuuluvien henkilöiden vuoksi, emme niinkään itsemme. Meille taudinaiheuttajasta riippumatta lopputulos on oireiden mukainen hoito. Mutta esimerkiksi se, että influenssasta liikkuisi mahdollisesti myös rokotetta selkeästi kiertänyt kanta olisi voinut olla tarpeellista tietoa näille henkilöille.

Onko kanssapalstalaisilla tietoa, että onko tällaista "impulssikuumetta" esiintynyt kuinka laajalti? Jos on, niin onko taudinaiheuttajasta annettu arvailua?
 

Aces High

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Red Wings, HIFK Gimmat, THFC
@Sistis aika samoilla spekseillä sairastettiin vaimon kanssa syksyllä. Silloin paras veikkaus oli Korona, oltiin Lontoossa vajaa viikko ja kuljettiin Gatwick:n kautta mennen tullen. Samalla viikolla kun palattiin suljettiin osa ko. lentokenttää Korona epidemian takia.

Aiemmin sairastettuun Koronaan erona meillä oli juuri tuo väsymys, 5 minuuttia jalkeilla olo vei tunniksi-pariksi sohvalle unten maille.

Ei testattu kun kuume laski parin päivän jälkeen, eikä ruokaostoksia tarvinnut Voltata enää.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Joo koronaa veikkaan myös @Sistis ... Ei itsellä ole noilla oireilla ollut mutta töissä muutamalla oli varsin samoilla spekseillä ja heillä testeillä todettu korona... Ja taisi olla toinen kierros siinä bingossa eli senkin puolesta täsmäisi...
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Joo koronaa veikkaan myös @Sistis ... Ei itsellä ole noilla oireilla ollut mutta töissä muutamalla oli varsin samoilla spekseillä ja heillä testeillä todettu korona... Ja taisi olla toinen kierros siinä bingossa eli senkin puolesta täsmäisi...

Korona olisi se mieluisin vaihtoehto. Tämä ihan siksi, että nyt olisi ollut täydellinen hetki sairastaa tuo. Aiempina vuosina huhtikuun seuduille on osunut yksi epidemiahuippu tai sellaisen häntä, ja sen verran paljon on tuossa ollut korrelaatiota aiempina vuosina, että hyvin mahdollisena voi tuon toistumista pitää nytkin.

Ja tuolle kuulle osuu itselläni reissu Lontooseen ja myöhemmin viikon talviloma. Jos tällä olisi saanut nyt väliaikaisen suojan tuolle, niin sehän passaisi.

Edellisellä kerralla kotitestit toimivat kummallakin. Ja silloin toipuminen oli hidasta, tuon heittelehtivän väsymyksen vuoksi. Nyt sitä ei ole ollut. Omassa kuplassani melkeinpä kaikki muutaman kuukauden sisään toisen kierroksensa sairastaneet mainitsivat tuon väsymyksen edelleen rankaksi tyyppioreeksi.

Mutta mistäpä näitä tietää. Viralliseen testiin en viitsi sentään lähteä.
 

Pottakameli

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tuli tuossa oksenneltua muutamaan otteeseen ja nyt päivää myöhemmin yskiminen ja nauraminen sattuu rintaan tai vähän alle sen. Tulkitsen että jossain tuolla on lihakset kipeänä ja syynä eilinen huuto-oksentaminen.

Ikävän tuntuista.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Tuli tuossa oksenneltua muutamaan otteeseen ja nyt päivää myöhemmin yskiminen ja nauraminen sattuu rintaan tai vähän alle sen. Tulkitsen että jossain tuolla on lihakset kipeänä ja syynä eilinen huuto-oksentaminen.

Ikävän tuntuista.
Juu, kyllä siinä on sellaiset lihakset saaneet vähän pahaa mieltä, joita ei niin normaalisti käytä. Mä oksensin myös muutama viikko sitten kun sain vahvoja opioideja kovaan selkäkipuun. Oli aloitusannos sen verran kova, että muutaman tunnin pahoinvoinnin jälkeen se laatta vaan tuli väkisin. Hyvä, että vessaan ehdin. Seuraavana päivänä myös yskiminen sattui rinnan alaosaan.
 

Fiftie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku
Onkohan se ihan normaalia, että paksun limaklöntin mukana tulee monesti pieni määrä verta mukana? Muuten syljen tai pienen määrän limaa mukana ei tule. Eikä myöskään hampaita harjatessa tai hammavälejä putsatessa. Yskää ei myöskään käytännössä esiinny.

Siis se lima tulee ns väkisin nieltyä pois suusta ja siinä esiintyy pieni määrä verta mukana.
 
Viimeksi muokattu:

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Alan itse kallistua siihen, että kyllä tämä korona oli. Kaksikin syytä, miksi näin veikkailen. Ensimmäinen on se, että sain täysin samanlaisen jälkioireen kuin ensimmäisellä kierroksella. Eli sellainen, että kun puhuu vähänkin enemmän, tulee kurkussa tunne, ettei saisi happea. Ääni pettää ja alan hetken aikaa haukkoa henkeä, mikä sitten johtaa kuivaan yskäkohtaukseen. Samanlaista esiintyy toki rajun kurkkukivun ja yskän jälkiseurauksena, mutta nyt (ja edellisellä kerralla) reaktio on ihan ylimitoitettu kurkun alueen oireisiin nähden. Kiusallista, mutta harmitonta.

Toinen seikka oli se, että tauti tarttui lopulta erittäin helposti. Avovaimo tartutti lyhyellä altistumisajalla tuon pariin kollegaansakin.
 

Vuokralainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho! Arsenal
Mua on tutkittu tässä nyt jonkin aikaa verivirtsaisuuden ja vähän muidenkin oireiden vuoksi. On tähystetty virtsatiet ja virtsarakko, ultrattu munuaiset yhden kerran, viipalekuvattu munuaiset ja viipalekuvattu koko mies ja viime viikolla taas ultrattiin munuaiset. Lääkärin kanssa olen viimeksi jutellut, kun kävin virtsateiden tähystyksessä joskus marraskuussa. Tai oli toi viime vikon ultraajakin lääkäri, mutta ei se juuri muuta sanonut kuin huomenta ja ettei näytepalaa pystytä ottamaan ja, että kannattaa viikon parin päästä soitella hoitavaan osastoon. Munuaisista siis löytyi viipalekuvauksissa kasvainepäily. Sellainen reilut kaksi senttiä suuntaansa oleva pahkura.

Iso kiitos, että tutkimuksiin pääsee nopeasti, mutta ihmiskontakti on lähes olematon. Tieto mitä olen tutkimuksistani saanut on sitä mitä olen saanut Omakannasta lukea ja lisäksi olen saanut kirjeitä ja tekstiviestejä tulevista tutkimusajankohdista. Kerran soitin tuonne minua hoitavaan paikkaan ja siellä hoitaja sanoi, että ei ole soitettu tai oltu yhteydessä, kun ei ole ollut mitään kerrottavaa. Sit kuitenkin, kun halusin lisätietoa missä mennään ja miksi mitäkin tutkimuksia oli tehty ja mitä tietyt termit tarkoittavat, niin hoitajalla olikin puhelimessa paljon asiaa. Annoin palautteen ihmiskontaktin lähes totaalisesta puuttumisesta ja kerroin, että juuri se mitä hän minulle puhelimessa kertoi olisi ollut tärkeää saada tietää ensitilassa, eikä itse joutua suomentamaan noita Omakannan diagnooseja.

Tänä iltana menin taas Omakantaan ja kappas siellä oli tulos viime viikkoisesta ultrasta:
solidi tehostuva tuumori.
On tota sitten taas kiva miettiä mielessään, että mitähän toi sitten lopulta tarkoittaa ja tullaanko se leikkaamaan pois, koska näytepalaa ei pystytä ottamaan.
Jatkotoimenpiteistä ei ollut kirjoitettu mitään.

Soitin jo poliklinikan takaisinsoittopalveluun ja odottelen aamulla saapuvaa puhelua.
 

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
@Vuokralainen tsemppiä sinulle!

Ja mitä tuohon ihmiskontaktin puuttumiseen tulee, niin tiedän tunteen. Minulla oli noin kymmenen vuotta sitten tilanne, jossa minua piti operoida useamman kerran. Monesti huomasin olevani tilanteessa, jossa lääkärit ja hoitajat keskustelivat tilanteestani ammattitermein, mutta minä potilaana jäin pimentoon että mistä puhutaan. Kerran sitten vittuunnuin totaalisesti, ja keskeytin henkilökunnan keskustelun kysymällä että olisiko täällä ketään, joka osaisi minulle kertoa että missä mennään.

Itse hoito oli aivan huippuluokkaa, mutta kyllä ihmisen kohtaamisen pitäisi olla myös siellä listan kärkipäässä.
 

Jerppe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Minulla alkoi norovirus torstaina, ja olen kumminkin pystynyt syömään normaalisti. Mutta nyt on sunnuntai, ja joudun vieläkin käydä istumassa tarpeet pönttöön, varsinkin silloin kun olen syönyt.

Ajattelin kysellä, kun en vielä kehtaa lääkäriin soittaa että onkohan tämä ”normaalia”? Kun netissä kuitenkin lukee että oireet paranee itsekseen 1-3 päivän aikana.

Onko teillä kokemuksia?
 

Tekila

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Minulla alkoi norovirus torstaina, ja olen kumminkin pystynyt syömään normaalisti. Mutta nyt on sunnuntai, ja joudun vieläkin käydä istumassa tarpeet pönttöön, varsinkin silloin kun olen syönyt.

Ajattelin kysellä, kun en vielä kehtaa lääkäriin soittaa että onkohan tämä ”normaalia”? Kun netissä kuitenkin lukee että oireet paranee itsekseen 1-3 päivän aikana.

Onko teillä kokemuksia?
Omakohtaista kokemusta ei ole, mutta useammalla tuttavalla nyt ollut noroa perheessä ja useammalla mennyt 3-5 päivään et on oikeasti alkanut pysymään ruokailun jälkeen sisällä asiat. Jotenkin fiilis, että ollut vähän rajumpaa pöpöä tällä kertaa liikenteessä.
 
Suosikkijoukkue
Manchester United, Bruceola
En olisi huolissani. Muutamia kertoja saanut tuon herkkutaudin lasten mukana päiväkodista ja on mulla mennyt joskus useampi päivä, että alkaa vatsa tuntua taas normaalilta.

Itsellä ainakin auttaa, että ei juo kahvia (ärsyttää vatsaa) ollenkaan kunnes vatsa palaa normaaliksi.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Nyt en oikeastaan kaipaa lääkäriä, vaan pieniä vinkkejä jäykän olkapään notkistamiseksi.
Palataanpas vanhaan asiaan, kun on ajankohtainen. Kiitos kattavan työterveyden, sain ilman byrokratioaa ajan fyssarille. Mun vaiva on mitä ilmeisimmin takakapselin kireys. Jumppaa muutama viikko parilla yksinkertaisella liikkeellä (juutuubista löytyy myös samat liikkeet) ja kontrollikäynti. Fyssarit on ihan parhaita.
 

Jerppe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Minulla alkoi norovirus torstaina, ja olen kumminkin pystynyt syömään normaalisti. Mutta nyt on sunnuntai, ja joudun vieläkin käydä istumassa tarpeet pönttöön, varsinkin silloin kun olen syönyt.

Ajattelin kysellä, kun en vielä kehtaa lääkäriin soittaa että onkohan tämä ”normaalia”? Kun netissä kuitenkin lukee että oireet paranee itsekseen 1-3 päivän aikana.

Onko teillä kokemuksia?

Päivitystä: Kävin äsken lääkärissä, ja norovirusta mulla ei oo koskaan ollutkaan vaan suolistossani jyllää joku bakteeri. CPR-arvo reilusti koholla 70, vaikka sen pitäisi olla normaalisti 10. Ollu niin rankkoja nää päivät..
 

Kepponen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, FC Jazz & Eintracht Frankfurt
Apulanta tarjoaa tähän hyvän lääkkeen: Kipu kuolee huutamalla alastomana lattialla. Joo, tuo soi päässäni 24/7 nelisen vuotta sitten.
Siis mikä helvetin sattuma tää nyt on että kuuntelin tän biisin just jotain 5 minuuttia sitten? Mutta anyways taidan tästä mennä huutamaan lattialle alasti.
 

Kepponen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, FC Jazz & Eintracht Frankfurt
Jos vielä oot hengissä ja kipu on edelleen samanlaista suosittelen päivystykseen menoa. Voi olla, että on virtsakivi lähtenyt liikkeelle munuaisesta. Se kipu on juurikin sellaista, että toivoo kuolemaa. Siihen ei auta kotikonstit.
Joo hengissä ollaan ja kipu hävinnyt melkein kokonaan. Tykkään panikoida kun vähän sattuu johonkin "ilman syytä" ja niin taisin tänäänkin tehdä :D
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös