Onko maailmassa tällä hetkellä mielestäsi enemmän kuin yksi ihmisrotu?

  • 15 468
  • 185

Onko maailmassa tällä hetkellä mielestäsi enemmän kuin yksi ihmisrotu?

  • Kyllä on.

  • Ei ole.


Tulokset ovat nähtävissä vain äänestämisen jälkeen.
Trollailut mä jätän ihan suosiolla sulle. Ihan tosissani minä olen. Ja uskon evoluutioon, miksi en uskoisi? Hassua sinänsä, että kysyt uskonko evoluutioon. Eikös se ole selvä juttu noin pääpiirteittäin... Detaljeista voidaan toki olla eri mieltä.

Ihan ei avautunut tuosta viestistäsi, että onko sinun mielestäsi ihminen eläin vai ei? Aika pitkälti sen kyllä pystyy siitä päättelemään, mutta ajattelin olla satavarma tällä kertaa, sinusta kun ei koskaan tiedä.
Eläin on yksiselitteisesti määritelty luonnontieteellinen käsite ja ihminen on eläin. Ihmisen ja koiran genomit vastaavat toisiaan 95-prosenttisesti. Rotu taas on jalostuksellinen käsite, vrt. lajike.

"Uskotko evoluutioon" on asettelultaan ihan yhtä järkevä kysymys kuin "onko ihminen eläin" tai "onko enemmän kuin yksi ihmisrotu". Eli hyvin epäjärkevä! Ihmetyttää että pidät ensin mainittua hassuna, mutta viimeksi mainittuja äänestyksen arvoisina kysymyksinä.
 

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Olisi mielenkiintoista kuulla enemmän @Kisapuisto näistä hyvinkin rankoista erimielisyyksistä "tieteen mukaan".

Korjaan itseäni sen verran, että poistetaan sana "rankoista", se oli täysin turha sana tuossa lauseessa. Toisekseen lisätään rotujen erottelemiseen muiden maiden päätelmät asiasta. Niistä lisää esim. Wikipediasta.

Onhan Homo-sukuun (eli ihmisiin) kuulunut aikojen saatossa tulkintojen mukaan reilut toistakymmentä lajia, hieman tulkintojen mukaan. Nykyihminen on vain yksi laji näistä ja tällä hetkellä sukunsa ainoa, mutta vielä hieman vajaat 30 000 vuotta sitten Euroopassakin aivan toinen ihmislaji nykyihmisen kanssa samassa elinympäristössä eli neandertalinihminen, jonka geenejä meiltä lähes jokaiselta löytyy muutamia prosentteja edelleen.

Hetkinen. Vastauksestasi päätellen olet siis sitä mieltä että rotuja on vain yksi. Eikö niin? Sitten sanot, että meiltä lähes jokaiselta löytyy muutama prosentti neandertalinihmistä. Siis lähes jokaiselta. MItes ne, keneltä ei löydy?
 

godspeed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Heikki Silvennoinen, Ali Leiniö
Ihminen kuten kaikki muutkin olennot maapallolla ovat eläimiä, ihminen itsessään on vain yksi lukemattomista pääroduista, johon kuuluu lukemattomia alalajeja riippuen kuinka geenit sekoittuvat. Vain äärimmäiset humanistit, joihin muun muassa kaikki uskovaiset kuuluvat, ovat alkaneet luomaan kuvitelmia, että ihminen olisi jotenkin muista poikkeava muutoinkin kuin ajatuskyvyltään. Millä perusteella? Varsinaiseen kysymykseen vastaukseni on täten: kyllä, eri rotuja löytyy mantereesta riippuen.

Musta ihminen on musta ihminen, aasialainen ihminen jne. Miksi ihminen kuvittelee olevansa niin ainutlaatuinen, että se voi luokitella muita eläimiä rotujen mukaan, mutta ei laske itseäänkin koskevaa luokittelua yleisesti toimivaksi, vaikka tieteellisesti katsottuna mitään muuta mahdollisuutta ei ole olemassa. Miksi ihminen pelkää sitä, että se on eläin? Veikkaan sitä, että eläin on pohjimmiltaan moraaliton ja selviytyäkseen luonnossa kilpakumppaneita siekailemattomasti ahmiva hirviö, vaikka myös ihminen kykenee samaan. Ihminen pyrkii pahimmillaan sulkemaan silmänsä omalta lajiltaan ja kiistämään luonnollisuuden kuvitelmillaan. Ja kaikki tämä vain siksi, että se ajattelee monimutkaisemmin kuin mikään muu eläin. Sen päivän kun näkisi, että delfiini kieltäisi olevansa delfiini. Ehkä vielä joskus.
 

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Eläin on yksiselitteisesti määritelty luonnontieteellinen käsite ja ihminen on eläin. Ihmisen ja koiran genomit vastaavat toisiaan 95-prosenttisesti. Rotu taas on jalostuksellinen käsite, vrt. lajike.

"Uskotko evoluutioon" on asettelultaan ihan yhtä järkevä kysymys kuin "onko ihminen eläin" tai "onko enemmän kuin yksi ihmisrotu". Eli hyvin epäjärkevä! Ihmetyttää että pidät ensin mainittua hassuina, mutta viimeksi mainittuja äänestyksen arvoisina kysymyksinä.

Siis mun mielestä ihminen on biologisesti tarkasteltuna eläin siinä missä vaikka oranki tai orava tai alligaattori. Siis biologisesti, se on selvä asia eikä edes mikään väittelyn aihe.

Sinulta kysyisin sen sijaan, että miksi koirilla tai kissoilla tai lehmillä jne. olemassa rotuja vaikka ne kaikki ovat samaan aikaan koiria, kissoja tai lehmiä ihan kaikki? Mutta sitten ihmisellä ei kuitenkaan ole rotuja, vaikka meitä on niin monia erilaisia olemassa?

Noin muuten, meinaatko sinä tosiaan että täällä Kierrätyskeskuksessa olevat äänestykset ovat kovinkaan järkeviä noin ylipäätään? Jos tämä galluppi on sinun mielestäsi jotenkin arvottomampi kuin nuo ns. hassutteluketjut kaiken maailman alapääkarvoituksineen tai hanuriin tunkemisineen, niin toki saat olla vapaasti sitä mieltä, eikä siinä mitään.
 

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo & Philadelphia Flyers
Korjaan itseäni sen verran, että poistetaan sana "rankoista", se oli täysin turha sana tuossa lauseessa. Toisekseen lisätään rotujen erottelemiseen muiden maiden päätelmät asiasta. Niistä lisää esim. Wikipediasta.

Voinet sitten kertoa näistä, ihan vain, erimielisyyksistä muutamia yleisesti tunnustettuja esimerkkejä? Muutoinkin jatketaan aiheesta vaikka huomenna, kun olette päässeet näistä huuhaa-apartheid-määritelmistä eteenpäin.

Hetkinen. Vastauksestasi päätellen olet siis sitä mieltä että rotuja on vain yksi. Eikö niin? Sitten sanot, että meiltä lähes jokaiselta löytyy muutama prosentti neandertalinihmistä. Siis lähes jokaiselta. MItes ne, keneltä ei löydy?

En ihan nyt ymmärrä pointtiasi, mutta esim. täältä (NG) löytyy lisää tietoa aiheesta. Huomaa myös, että (lajin) toimivat/luetut geenit ja genomi ylipäätään eivät ole sama asia.
 

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
Vittu, mitä paskaa taas....

Joo - tiedän, ei ollut pakko avata tätäkään ketjua!
 

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Ihminen kuten kaikki muutkin olennot maapallolla ovat eläimiä, ihminen itsessään on vain yksi lukemattomista pääroduista, johon kuuluu lukemattomia alalajeja riippuen kuinka geenit sekoittuvat. Vain äärimmäiset humanistit, joihin muun muassa kaikki uskovaiset kuuluvat, ovat alkaneet luomaan kuvitelmia, että ihminen olisi jotenkin muista poikkeava muutoinkin kuin ajatuskyvyltään. Millä perusteella? Varsinaiseen kysymykseen vastaukseni on täten: kyllä, eri rotuja löytyy mantereesta riippuen.

Mä olen uskovainen ihminen (varmaan tullut jo selväksi tällä palstalla...) ja olen silti sitä mieltä että ihminen on noin pääpiirteissään ihan sama eläin kuin mikä muukin tahansa eläin.

Musta ihminen on musta ihminen, aasialainen ihminen jne. Miksi ihminen kuvittelee olevansa niin ainutlaatuinen, että se voi luokitella muita eläimiä rotujen mukaan, mutta ei laske itseäänkin koskevaa luokittelua yleisesti toimivaksi, vaikka tieteellisesti katsottuna mitään muuta mahdollisuutta ei ole olemassa. Miksi ihminen pelkää sitä, että se on eläin? Veikkaan sitä, että eläin on pohjimmiltaan moraaliton ja selviytyäkseen luonnossa kilpakumppaneita siekailemattomasti ahmiva hirviö, vaikka myös ihminen kykenee samaan. Ihminen pyrkii pahimmillaan sulkemaan silmänsä omalta lajiltaan ja kiistämään luonnollisuuden kuvitelmillaan. Ja kaikki tämä vain siksi, että se ajattelee monimutkaisemmin kuin mikään muu eläin. Sen päivän kun näkisi, että delfiini kieltäisi olevansa delfiini. Ehkä vielä joskus.

Tätä minäkin ihmettelen, että mitä ihmiset pelkäävät rotujen olemassaolon myöntämisellä? Uskovaisten reaktiot minä omasta uskostani huolimatta vielä ymmärrän, sillä tässä asiassa ne eivät käytännössä koskaan sovi siihen pyhään sanaan.

Toisekseen ihminen on hirviö siinä missä muutkin eläimet. Ihminen tappaa toisia ihmisiä siinä missä muutkin eläimet, monesti jopa samoista syistä. Jotkut ihmiset myös syövät toisia ihmisiä.

Ja sitten vielä kolmanteen asiaan, kuten jo aiemmin kirjoitin, niin jos ihmisiä ei ole kuin yksi rotu, niin sitten niitä ei ole kuin yksi rotu. Silloin mm. ruotsalaiset, eskimot, aboriginaalit, intiaanit, kiinalaiset ja mongolit ovat yksi ja sama rotu.

edit. Kysymysten välttämiseksi minä en nyt tosiaan väitä, että joku noista olisi toista alempi tai ylempi.
 
Siis mun mielestä ihminen on biologisesti tarkasteltuna eläin siinä missä vaikka oranki tai orava tai alligaattori. Siis biologisesti, se on selvä asia eikä edes mikään väittelyn aihe.

Sinulta kysyisin sen sijaan, että miksi koirilla tai kissoilla tai lehmillä jne. olemassa rotuja vaikka ne kaikki ovat samaan aikaan koiria, kissoja tai lehmiä ihan kaikki? Mutta sitten ihmisellä ei kuitenkaan ole rotuja, vaikka meitä on niin monia erilaisia olemassa?
Jalostamiamme koirarotuja ja mansikkalajikkeita nimeämme käytännön syistä terriereiksi ja elviiroiksi niiden perimään vakiintuneiden ominaisuuksien mukaan. Ihmisen tai taimenen kohdalla vastaava lokerointi yksilön perimän vakiintuneiden ominaisuuksien perusteella on turhaa. Taimenta ei ole mitään tarvetta kutsua tammukaksi tai ihmistä jonkun rotuiseksi. Tietämättömyyttämme tällainen lokerointi on historian saatossa syntynyt, mutta olisi jo aika päästä siitä eroon. Minun puolestani myös koirien kohdalla. Kuten ihmiset ja taimenet, myös koirat kärsivät turhaan itsetarkoituksellisen lokerointimme ja siihen liittyvän arvottamisen vuoksi, kuten hyvin tiedetään.

Noin muuten, meinaatko sinä tosiaan että täällä Kierrätyskeskuksessa olevat äänestykset ovat kovinkaan järkeviä noin ylipäätään? Jos tämä galluppi on sinun mielestäsi jotenkin arvottomampi kuin nuo ns. hassutteluketjut kaiken maailman alapääkarvoituksineen tai hanuriin tunkemisineen, niin toki saat olla vapaasti sitä mieltä, eikä siinä mitään.
Gallupillasi oli loppujen lopuksi sosiologista arvoa, kun äänestystulos paljastui tasaiseksi noin neljänkymmenen äänen jälkeen.
 

S.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Ei voi välttämättä eri rodusta puhua, vaikka eroavaisuuksia liittyen maanosaan ja ihon väriin varmasti löytyy. Esim.musta juoksee 100 metriä alle 10s. Kiinalaisella pienet kännykkäkasauskädet, lähi-itä-aasialaisella kasvaa parta 6-vuotiaana, etelä-amerikkalainen tekee maalin ja valkoinen oppii lukemaan. Ja jos nämä muutettaisi koiraroduiksi, niin valkoiset olisi lammaslauma!!!
 

godspeed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Heikki Silvennoinen, Ali Leiniö
Ja sitten vielä kolmanteen asiaan, kuten jo aiemmin kirjoitin, niin jos ihmisiä ei ole kuin yksi rotu, niin sitten niitä ei ole kuin yksi rotu. Silloin mm. ruotsalaiset, eskimot, aboriginaalit, intiaanit, kiinalaiset ja mongolit ovat yksi ja sama rotu.

Tämä on siitä syystä vähän hankala kysymys, koska rotu-sanaa käyttäessään ihmiset vain pyrkivät määrittelemään ja erottelemaan asioita, syystä tai toisesta riippuen mikä tarkoitus taustalla on. Periaatteellisella tasolla rotuja ei ole olemassakaan, mutta jotta me voimme keskustella eri ihmisistä siten että kommunikaatio on jokaiselle osapuolelle ymmärrettävää, niin me käytämme muista ihmisistä erilaista sanoja ja nimenomaan rotujen kautta luokittelemme ja tulkitsemme havaitsemaamme. Teemme käytännössä aivan samoin silloin kuin me käytämme monista muista eläimistä ja niiden alalajeista erilaisia sanoja, joiden avulla yhdistelemme geeniperimän tuottamia lopputuloksia. Se on vain ihmiselle tyypillistä luokittelua ja ennen kaikkea silkkaa ymmärtämisen halua, jonka avulla erotellaan erilaisia sekä ulkoisia että sisäisiä (mahdollisia henkisiä) piirteitä. Ei sillä, että moni tällaisia juttuja miettiessään ketään haluaisi lokeroida lokeroimisen vuoksi.
 

Oijennus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Ja jos nämä muutettaisi koiraroduiksi, niin valkoiset olisi lammaslauma!!!
Ei. Väittäisin, että valkoiset olisivat Suomen Pystykorvia. Haukkuvat niin saatanasti ja kukaan ei oikeasti ymmärrä mille ne haukkuu.

Lampaat ovat hiljaa ja syövät ruohoa. Se on kiellettyä suurimmassa osassa "valkoista maailmaa". Siis ruoho.
 

godspeed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Heikki Silvennoinen, Ali Leiniö
Niin siis jos ei tullut selväksi, että kun sanoo vinosilmä, niin kaikki tietää millaisesta rodusta puhutaan. Vaiko eikö.
 

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Jalostamiamme koirarotuja ja mansikkalajikkeita nimeämme käytännön syistä terriereiksi ja elviiroiksi niiden perimään vakiintuneiden ominaisuuksien mukaan. Ihmisen tai taimenen kohdalla vastaava lokerointi yksilön perimän vakiintuneiden ominaisuuksien perusteella on turhaa. Taimenta ei ole mitään tarvetta kutsua tammukaksi tai ihmistä jonkun rotuiseksi. Tietämättömyyttämme tällainen lokerointi on historian saatossa syntynyt, mutta olisi jo aika päästä siitä eroon. Minun puolestani myös koirien kohdalla. Kuten ihmiset ja taimenet, myös koirat kärsivät turhaan itsetarkoituksellisen lokerointimme ja siihen liittyvän arvottamisen vuoksi, kuten hyvin tiedetään.

Se, että onko tarvetta kutsua jotain jonkun rotuiseksi, ei ollut kysymyksen aihe. Se lukee otsikossa se kysymys, ja kyse on puhtaasti siis mielipiteestä ja mielipiteen saa minun mielestäni muodostaa vaikka tähtien asennosta.

Miksi ihmisen kohdalla se lokerointi on turhaa? Ihan oikeasti, valaise minua, miksi?

Ihan simppeli varmistus vielä, että sinun mielestäsi siis Grönlannin eskimo ja Australian aboriginaali ovat täysin samaa rotua? Siis täysin, ilman mitään poikkeusta tai muttaa?

Gallupillasi oli loppujen lopuksi sosiologista arvoa, kun äänestystulos paljastui tasaiseksi noin neljänkymmenen äänen jälkeen.

Osasit taas jälleen kerran kiertää itse kysymyksen. Moista venkoilun taitoa on pakko pikku hiljaa alkaa arvostaa. Kunhan joskus tulet täysi-ikäiseksi ja menet sitten armeijaan, niin siitä on hyötyä. Sivarista en tiedä, että onko taidosta hyötyä.

Noin muuten, niin en minä olettanutkaan mitään muuta kuin että äänestys on tasainen. En todellakaan uskonut, että jompikumpi vaihtoehto olisi ylivoimainen.
 
Ihan simppeli varmistus vielä, että sinun mielestäsi siis Grönlannin eskimo ja Australian aboriginaali ovat täysin samaa rotua? Siis täysin, ilman mitään poikkeusta tai muttaa?
Jos haluat "ihmisen" synonyyminä käyttää jostain syystä "ihmisrotua", kuten otsakkeen kysymyksesi asettelussa eksplisiittisesti teet, niin voidaan sanoa että ne ovat "samaa rotua", mutta turhaahan sekin on. Eskimo ja aboriginaali ovat ensisijaisesti kulttuurisia käsitteitä, ja vähemmässä määrin etnisiä käsitteitä joilla viitataan yksilöiden ulkonäköön. Eskimoiden ja aboriginaalien pitäminen rotuina on ollut ymmärrettävää ehkä sata vuotta sitten vähän niin kuin helvetinpiirien pitäminen maankuoren alapuolisina maapallon rakenneosina oli ymmärrettävää tuhat vuotta sitten. Jokuhan joskus keskusteluamme seuratessaan vertasi meitä katoliseen kirkkoon ja kopernikukseen, nyt olisi mielestäni oivallinen hetki kaivaa taas kyseinen vertaus naftaliinista.

Noin muuten, niin en minä olettanutkaan mitään muuta kuin että äänestys on tasainen. En todellakaan uskonut, että jompikumpi vaihtoehto olisi ylivoimainen.
Sinulla siis oli realistisempi aavistus kansan syvien rivien mielipiteistä. Onnittelen, häpeän, ja yritän ottaa opikseni.
 

Obloquy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bluesit, ManUtd, Jets
Eläin on yksiselitteisesti määritelty luonnontieteellinen käsite ja ihminen on eläin. Ihmisen ja koiran genomit vastaavat toisiaan 95-prosenttisesti. Rotu taas on jalostuksellinen käsite, vrt. lajike.
Tässä (itse boldaamassani) virkkeessähän tämän ketjun teema on hyvin pitkälti käsitelty. Kukin vastatkoon omatuntonsa mukaan.

Hieno avaus kuitenkin, sillä termille "rotu" ei käsittääkseni vieläkään ole onnistuttu kehittämään yksiselitteistä määritelmää. Täten kaikki keskustelu on vähintäänkin tieteellisestä näkökulmasta tervetullutta.
 

Snaibeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ei kai nyt kukaan sentään tosissaan tai muuten kuin trollausmielessä voi tämmöistä äänestystä linjoille laittaa. Hattu päästä huumorinkukan äärellä!
 

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Jos haluat "ihmisen" synonyyminä käyttää jostain syystä "ihmisrotua", kuten otsakkeen kysymyksesi asettelussa eksplisiittisesti teet, niin voidaan sanoa että ne ovat "samaa rotua", mutta turhaahan sekin on. Eskimo ja aboriginaali ovat ensisijaisesti kulttuurisia käsitteitä, ja vähemmässä määrin etnisiä käsitteitä joilla viitataan yksilöiden ulkonäköön.

Miksi et voi vastata suoraan sinulle asetettuun kysymykseen? Ok, teit niin kyllä jo siinä kun vastasit gallupiin mutta sitten tuli taas tämä kissa ja kuuma puuro -efekti. Joko ne ovat samaa rotua tai eivät ole. Kysymys on hyvin selvä. Lisäksi väitteesi tuosta "vähemmässä määrin etnisiä käsitteitä" on suoraan sanottuna ihan perseestä. Toinen rotu on tumma, toinen vaalea. Ulkonäkö on muutenkin ihan erilainen. Toinen on tottonut kuumaan, toinen kylmään. Heitäppä aboriginaali Grönlantiin tai eskimo Australian aavikolle ja katso miten ne pärjää.

On muuten pakko tunnustaa oma ei-akateemisuuteni, ja todeta että oli pakko katsoa sanakirjasta että mitä tarkoittaa eksplisiittinen. Et sitten voinut kirjoittaa sen tilalle sanaa "suoraan" tai "selvästi"?

Sinulla siis oli realistisempi aavistus kansan syvien rivien mielipiteistä. Onnittelen, häpeän, ja yritän ottaa opikseni.

Anteeksi mitä? Nytkö Jatkoajan keskustelupalsta on sama asia kuin kansan syvät rivit? Minulla on kyllä erittäin hyvä käsitys siitä, mitä tämän palstan jäsenet vastaavat mihinkin kysymykseen, mutta kansan syvistä riveistä en uskalla sanoa kuin niistä asioista, joista olen ihan varma. Ja niitä on aika vähän eikä tämä kuulu siihen. Tämän kysymyksen kohdalla uskon lopullisen haarukan olevan 42,5 - 57-5 % jompaan kumpaan suuntaan sillä välillä.
 

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Ei kai nyt kukaan sentään tosissaan tai muuten kuin trollausmielessä voi tämmöistä äänestystä linjoille laittaa. Hattu päästä huumorinkukan äärellä!

Mä en avaa ketjuja tai tee gallupeja mistään muusta asiasta kuin niistä, mitkä mua ihan oikeasti ja tosissaan kiinnostaa ja tietenkin että mistä ei ole jo ketjua olemassa. Tämä taitaa olla mun neljäs ketju, jonka olen 7,5 vuoden aikana avannut ja tänään olen avannut myös yhden toisen ketjun. Kyllä, olen ihan tosissani ja minua kinnostaa ihmisten mielipiteet tästä asiasta. Minua ylipäätään kiinnostaa se, että miten ihmiset näkevät maailman ja miten he sen näkemyksen perustelevat. Siitä voi itsekin oppia jotain, jos haluaa.
 

Kanerva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vegas Golden Knights
Miten "rotu" märitellään? Onko sanalla "rotu" useampi kuin yksi merkitys suomen kielessä? Mikäli olen ymmärtänyt, niin biologia tieteenä ei tunne eroa esimerkiksi eri koirarotujen välillä, vaan ne ovat kaikki samaa suden alalajia.

Koira esimerkkiin viitaten: englannin kieli ja käsitteet "race" ja "breed".
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Vaikea sanoa. Maailmankaikkeus on niin laaja, että on sikäli mahdollista, että ihmisiä on kehittynyt evoluution myötä muuallekin universumissa ja erot on siinä määrin kuitenkin erilaiset, että voidaan puhua eri roduista.
 

tomageeni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Canadiens, Suomi, finska nhl spelarna
No ei tietenkään ole. Luulin jo, että eugeniikat sun muut hömppätieteet jätettiin sinne jonnekin 1900-luvun alkupuoliskolle. Silloin muuten suomalaiset luokiteltiin aika usein ei-eurooppalaiseksi pohjasakaksi.
Tartun viimeiseen lauseeseen. Miksi tätä aina halutaan muistuttaa ns. "rotuajattelijoille", että aikanaan rotuajattelun mukaan suomalainen "rotu" oli pohjasakkaa? Tästä tulee sellainen käsitys, että rotujaottelu tarkoittaisi automaattisesti sitä, että "rodut" tulee laittaa paremmuusjärjestykseen. Eikös koko herrarotu-ajattelu ole jäänyt jonnekin 40-luvulle, ja nykyään ymmärrämme että kaikki ihmiset ovat tasa-arvoisia, vaikka geeniperimässä - ja siten esim. fyysisessä lahjakkuudessa - on eroja. Käsittääkseni tässäkään ketjussa tätä ei ole kukaan kyseenalaistanut.

Tämä "rotu"-sana on nyt huono tässä kontekstissa, koska se liittyy jalostukseen ja "puhdasrotuisuus" nähdään jotenkin hyvänä asiana (tulee kai koiramaailmasta). Oikeasti asia on kuitenkin päinvastoin, eli "puhdasrotuisuus" - tai liian suppea geenipooli - aiheuttaa paljon ikäviä sivuvaikutuksia eliöissä.

Nähdäkseni on suht' vaikea jaotella ihmiset diskreetisti tiettyihin rotuihin. Varsinkaan nyt kun globalisaation ja myös esim. imperialismin ja viime vuosisatojen siirtolaisuuden vuoksi geenipoolit ovat sekoittuneet. Kansainvaellusten ja siirtolaisuuden myötä lienemme kaikki enemmän tai vähemmän sekarotuisia.

Sen sijaan ihan kiistämätön tosiasia on, että eri puolilla planeettaa ihmisten perimä on hieman erilaista, ja eri alueiden populaatioissa alleelien jakauma ja painottuneisuus on hieman erilainen. Tämä vaikuttaa paitsi ihmisten ulkonäköön, myös fyysiseen rakenteeseen ja siten välillisesti siihen, miten eri geeniperimällä sovellutaan eri tehtäviin tai suoritteisiin keskimäärin. Tyyppiesimerkkinä urheilu ja itä-Afrikan kestävyysjuoksijat, tai Yhdysvaltain ja Jamaikan mustat pikajuoksijat (joiden perimä taitaa olla suurelta osin lähtöisin Afrikan länsiosista). Mutta kuten sanottu, erot ovat sen verran liukuvia ja häilyviä, että jaottelu "rotuihin" tai selkeästi eroteltaviin ryhmiin ei oikein toimi.

Esimerkki:
Yksikään terrieri ei voita vinttikoiraa juoksukilpailussa. Tässä rotujen ero on selkeä.

Ihmisryhmien välillä erot juoksunopeudessa ovat marginaalisia. Jokaisesta kansasta löytyy henkilö, joka on nopeampi kuin 95% mistä tahansa muusta populaatiosta.

Pointtini: ei ole rotuja siinä mielessä kuin koirien tai hevosten joukossa. Erot liian marginaalisia. Eroja kuitenkin on ulkonäössä, ruumiinrakenteessa ja soveltuvuudessa eri tehtäviin. Tätä ei pidä demonisoida, vaan hyväksyä se osana luonnon diversiteettiä. Ryhmien erottelu ja kategoriointi on turha, koska erot ovat marginaalisia, ja painottuneisuudet ovat erilaisia (toinen on hyvä jossain ja joku jossain muussa). Kaikista ryhmistä löytyy kuitenkin lahjakkuutta kaikille eri elämän osa-alueille - painopisteet määrittävät stereotypiat.
 
Viimeksi muokattu:

DarkTower

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pool, NHL, MMA, Kärpät
Ihminen on tuhonnut koko planeetan noin 200 vuodessa. Aikamoinen suoritus. Tuskin kukaan haluaa olla meihin yhteydessä kyseisen suorituksen jälkeen ;)

Btw, jos on "biljoonia galakseja ja miljardeja planeettoja jokaisessa" mitä ollaan tähän mennessä todettu, pitää olla aika "maa on pannukakku"-ihminen jos ei ymmärrä, että muuallakin on elämää. Itse ihmettelen, että vieläkin suurin osa ihmisistä luulee, että maapallo on kaikkeuden keskiö. Itsekeskeinen ajattelu on maailman synti ja kirous.

Maapallo on litteä, varokaa ehdottomasti menoa esimerkiksi Australiaan. Tiputte laidan yli.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös