Oikeutta eläimille

  • 96 162
  • 838

Sääksi

Jäsen
Ensi alkuun myönnän, että olen suhtautunut kettutyttöjen touhuiluun asenteella ”hoidetaan nyt ensin ihmisten asiat kuntoon”. Katsoin kuitenkin jälkikäteen (äänettömänä tosin) keskiviikon A-studion lähetyksen, jossa näytettiin Oikeutta eläimille –järjestön jakamaa kuvamateriaalia erinäisiltä sika- ja kanatiloilta. Järkyttävyydestään huolimatta kehotan tutustumaan materiaaliin.

Käsittääkseni Oikeutta eläimille –järjestö kertoo, että kuvatut kohteet sijaitsevat Suomessa. Itse ostan aina kotimaista lihaa. Syynä tähän on luotto kotimaisen lihan riskittömyyteen, mutta myös se, että olen aina kuvitellut eläinten kohtelun olevan suomalaisilla tiloilla keskivertoa parempaa. Korostan vielä, että ilmeisesti ei ole pystytty varmasti todistamaan, että kyseiset pätkät ovat tosiaan Suomesta. Herää kuitenkin ajatus, että olenko ollut hyväuskoinen hölmö uskoessani suomalaisen lihantuottajan moraaliin? Tietysti olen lukenut eläinten kohtelusta teurasautoissa sekä olen ollut tietoinen, että kaupassa ”vapaan kanan munat” saattavat olla peräisin kanasta, joka elää ahtaammin, kuin häkkikana, johtuen miljoonasta muusta ”vapaasta kanasta”. Mutta silti, onko lihakarjan pito Suomessa tuossa jamassa, kuin Oikeutta eläimille antaa ymmärtää?

Nyt liikutaan kuitenkin alueella, josta itsellä ei mitenkään vahvaa tietoa ole, joten asiavirheitä saa korjata ja tietävämpien ihmisten mielipiteitä asiasta kaipailisin.

Lisäys: Nyt otsikot huutavat, että maatalousministeri Sirkka-Liisa Anttilan sukutila olisi myös ollut kuvausten kohteena ja OE-järjestön mukaan kaikki asiat eivät olisi sielläkään olleet kunnossa. Jos näin oikeasti on, niin onko mahdollista, että Anttila jatkaa maatalousministerinä?
 

jake

Jäsen
Suosikkijoukkue
hifk
Tässä on taas lisää syitä, miksi mieluummin ostan brasilialaista naudan sisäfilettä kuin suomalaista. Suomalainen rääkätty liha on jo ennestään maistunut huonommalta kuin brasilialainen, nyt voidaan tietää mikä siihen on syy.

Muutenkin kaiken maailman 141-tuet voitaisiin Suomesta lopettaa.
 
Suosikkijoukkue
Susanna Pöykiö
Ahaa... tämä Oikeutta Eläimille on kokemusten perusteella vain ja ainoastaan EVR:n jatke.

Eihän siitä kauaa ole, kun OE koetti esitellä turkistarhaajia karmivassa valossa. Jossain Mongoliassa tai tuolla päin oli maksettu paikallisille tarhaajille, jotta kameran edessä nylkevät puolikuolleina olevia supikoiria. Sitten tuota propaganda-asetta käytettiin Suomessakin.

En epäile hetkeäkään, etteikö eläimiä Suomessakin kohdeltaisi huonosti, mutta tämä OE:n propaganda menee toisesta sisään ja toisesta ulos. Uskottavuutta tuolla porukalla ei ole minun silmissäni, ei vähääkään.

Äärimmäinen huumoripläjäys, kun vierailee OE:n forumilla...
 

Solomon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Itse katsoin ohjelman, mutta ei se minua juuri järkyttänyt tai yllättänyt. Olen ymmärtänyt tehotuotannon olevan suurin piirtein esitetyn näköistä. Siis kerrassaan karseaa puuhaa. Aktivistit luonnollisesti näyttävät pahimmat palat, mutta eipä se kokonaiskuvaa juurikaan somistaisi, vaikka valtaosalla tiloista elävät ja kuolleet raadot korjattaisiin paremmin pois. Kuitenkin broilerit ovat hallissa, kanat pienissä häkeissä, possut karsinoissa. Yhdistävä tekijä on, että eläimillä on poikkeuksetta epäinhimillisen ahtaat oltavat ja kyseenalainen elämäntarkoitus.

Suru tulee toisinaan puseroon possua ja broilerifileetä popsiessa. Välillä en ostanut broileria lainkaan. Kuvittelin broilereiden olevan pahimmassa jamassa ja sikojen taas jotenkin onnellisempia, mutta tuskin tuo näkökulma oli kovin perusteltu. On väitetty, että kalat eivät tuntisi kipua. Varsinkin jokin katkarapu lienee kognitiivisesti melko heikoilla hangilla, joten jospa ryhtyy niitä napsimaan sitten. Ovat vain pirulaiset niin kalliita.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Ehdottomasti on tärkeää että tuotantoeläinten hyvinvoinnista huolehditaan. Se on kaikkien etu, niin tuottajien kuin kuluttajien.

Valitettavasti on niin että kaikkien ammattiryhmien joukossa on välinpitämättömiä ja toistaitoisia henkilöitä. On myös heitä jotka edustavat kumpaakin lajia. Oikea ammattilainen huolehtii työnsa kunnollisesta lopputulosta, täysin riippumatta siitä sattuuko hän olemaan vaikkapa sairaanhoitaja, raksamies, juristi tai sikaisäntä. Toisenlaisiakin tarinoita kaikista heistä kirjoitetaan, joskus lehtien palstoilla saakka.

En lähtisi pelkkien videoklippien perusteella muodostamaan arviota hoidetaanko jollakin tilalla eläimiä hyvin vaiko huonosti. TV-uutisissa vilahtaneessa pätkässä oli esimerkiksi possu jolla oli vähän likaa kyljessä ja korvanlehdessä. Sika on siisti eläin mutta ajoittain voi töpselikärsänkin pinnassa olla rapaa tahi leivänruostetta ilman että otuksella olisi erityisen heikot oltavat. Tietysti jos ulosteet eivät pääse esim. lattiaritilän läpi tavanomaiseen tapaan niin possut ovat pian pulassa.

Toisessa videopätkässä esiintyi kymmenisen isoa sikaa pienehkössä karsinassa. Varsin ahtaasti siellä käyskentelivätkin, mutta voisi olettaa ettei eläimia ollut sijoitettu tällä miehityksellä kyseiseen lättiin pysyvästi. Miksi sillä hetkellä oli niin, siihen saattoi olla myös jokin järkevä syy. Jos taas ei ollut ja siat oli tungettu karsinaan pidemmäksi ajaksi, niin ei hyvä.

Ihan pienten porsaiden kohdalla suhteellisen tiivis tunnelma (joskaan ei varsinaisesti ahdas) on kuitenkin hyvästä. Possut ovat sosiaalisia ja viihtyvät hienosti kimpassa jos tila on muuten passeli. Kuivaa ja siivoa pitää kuitenkin olla.
 

Jokru

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Hawks, sympatiat Sportille, S-Kiekko
Ehdottomasti on tärkeää että tuotantoeläinten hyvinvoinnista huolehditaan.
Voisin allekirjoittaa Kääpiön viestin kokonaisuudessaan.
Kun alaa näkee päivittäin ja läheltä niin on hyvinkin luottavainen siihen, että suomessa kohdellaan varmasti keskivertoa paremmin tuotantoeläimiä. Jokainen erä possuja ja broiskuja tarkastetaan ennen niiden päätymistä tuotantoon ja jos huomautettavaa löytyy niin Evira puuttuu satavarmasti asiaan.
On totta, niinkuin Kääpiö tekstissään mainitsi, että joukkoon mahtuu varmasti mätämunia jotka yrittää mennä siitä mistä aita on matalin. Onneksi näitä saadaan sillointällöin kiinni ja eläintenpitokieltoja langetetaan.
Eläinrääkkäys on perseestä. Riippumatta eläimestä...

Pari lisäystä.
Kävin aiemmasta aikomuksesta poiketen tutustumassa tehotuotanto.net sivustoon. Olihan osa kuvista järkkyjä.
Siihen kantaa ottamatta, että oliko kaikki kuvat suomesta tms., oli helvetin hyvä, että tälläinen dokumentti tehtiin. Tämä varmasti lisää ja tiukentaa Eviran sekä muiden viranomaisten tarkastuksia ja toimia tuotantoeläintiloilla.
 
Viimeksi muokattu:

dohf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Minua vallan hämmästyttivät nämä "eläinystävien" kommentit levottomista eläimistä. Jos outoja ihmisiä tuppautuu keskellä yötä normaalisti pimeisiin tuotantotiloihin, sohivat ympäriinsä taskulampuilla ja liikuskelevat tiloissa, joissa tavallisesti käy vain eläinten hoitaja tai eläinlääkäri, voinee kai olettaa että eläimet ovat hiukan levottomia? Eläimet ovat usein hyvinkin epäileväisiä kaiken uuden suhteen, ja tuollainen tilanne lienee pahimpia stressin aiheuttajia.

Toinen, mikä mietityttää tällaisissa salatoimissa on, että monilla nykytiloilla on erittäin tarkat säännökset esim. eläintiloissa käytettävien vaatteiden ja suojavarusteiden osalta. Joihinkin paikkoihin saa kulkea vain desinfiointipisteen kautta ja esim. eläinlääkäri käyttää talon kumisaappaita käydessään. Nämä siis puhtaasti tautien leviämisen estämiseksi, pahimmillaan nämä omatoimipoliisit ovat vaarantaneet tuhansien elukoiden terveyden.

Periaatteessa tarkoitus ihan ok, eläinten kohtelun parantaminen, mutta tapa aivan väärä.
 

Miksu00

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Tässä on taas lisää syitä, miksi mieluummin ostan brasilialaista naudan sisäfilettä kuin suomalaista. Suomalainen rääkätty liha on jo ennestään maistunut huonommalta kuin brasilialainen, nyt voidaan tietää mikä siihen on syy.

Muutenkin kaiken maailman 141-tuet voitaisiin Suomesta lopettaa.

Oletko oikeasti tuota mieltä? Oletko kenties paremminkin asiaan perehtynyt? Tekisitkö itse töitä, jos palkastasi otetaan 15-20% pois? Itse en tuota OE:n tekemää videota ole nähnyt, mutta tiedän kyllä sikojen joutuvan välillä turhankin ahtaasti elelemään. Suomalainen liha on toistaiseksi ainakin gm-vapaata, mutta jos joku ulkomaalaista gm-rehuilla ruokittua lihaa haluaa syödä, niin siitä vaan. Itse mässyttelen kotimaista lihaa. Näkeekö tuon OE:n videon vielä jostain?
 

Kaspo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Oletko oikeasti tuota mieltä? Oletko kenties paremminkin asiaan perehtynyt? Tekisitkö itse töitä, jos palkastasi otetaan 15-20% pois? Itse en tuota OE:n tekemää videota ole nähnyt, mutta tiedän kyllä sikojen joutuvan välillä turhankin ahtaasti elelemään. Suomalainen liha on toistaiseksi ainakin gm-vapaata, mutta jos joku ulkomaalaista gm-rehuilla ruokittua lihaa haluaa syödä, niin siitä vaan. Itse mässyttelen kotimaista lihaa. Näkeekö tuon OE:n videon vielä jostain?

http://www.oikeuttaelaimille.net/ttnet/
Tuolta löytyy videomateriaalia. Itse maatalousalueella lapsuuteni viettäneenä olen kyllä vieraillut ihan laillisestikin kasvatustiloissa ja nähnyt vastaavaa. Enpä tosin ole pitkään aikaan tehotuotettua lihaakaan syönyt. Jos joku keksii hyvän oikeutuksen ihmiselle käyttää toisia eläinlajeja näin raa'asti hyväkseen, niin kertokoon minulle, ehkä sitten, mikäli sellainen löytyy, voisin taas harkita pihvien grillailua.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
http://www.oikeuttaelaimille.net/ttnet/
Tuolta löytyy videomateriaalia. Itse maatalousalueella lapsuuteni viettäneenä olen kyllä vieraillut ihan laillisestikin kasvatustiloissa ja nähnyt vastaavaa. Enpä tosin ole pitkään aikaan tehotuotettua lihaakaan syönyt. Jos joku keksii hyvän oikeutuksen ihmiselle käyttää toisia eläinlajeja näin raa'asti hyväkseen, niin kertokoon minulle, ehkä sitten, mikäli sellainen löytyy, voisin taas harkita pihvien grillailua.

Ihminen on ravintoketjun yläpuolella, se siitä.

Luonnossa ei ole oikeutuksia.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Eli se joka keksii jykevimmät pommit saa räjäytellä heikommat pois tieltään. Onnea valitsemallasi tiellä.

Tervetuloa todellisuuteen. Vaikka sitä välillä tehdään vaikka mitä vapauden ja demokratian nimissä, lähtökohtaisesti vapautta ja demokratiaa levitetään innokkaammin maihin, jotka eivät pysty pistämään vastaan.

Mikäänhän ei tietenkään pakota tekemään niin. Ja toisaalta ihmisten välisessä toiminnassa on myös sovittuja normistoja, joita noudatetaan, enemmän tai vähemmän. Eläinten kanssa ei tietääkseni ole sovittu mitään.
 

jake

Jäsen
Suosikkijoukkue
hifk
Suomalainen liha on toistaiseksi ainakin gm-vapaata, mutta jos joku ulkomaalaista gm-rehuilla ruokittua lihaa haluaa syödä, niin siitä vaan. Itse mässyttelen kotimaista lihaa. Näkeekö tuon OE:n videon vielä jostain?

Mikäs ongelma geenimanipuloidussa rehussa oikeasti on. Sillähän saadaan halvemmalla terveitä ja hyvinvoivia tuotantoeläimiä. Minä en ole kerta kaikkiaan koskaan ymmärtänyt, että tehokkaammasta eläinten ruoantuotannosta väitellään kuin oltaisiin saastuneen aineksen kanssa tekemisissä.

Ja mitä 141-tukeen tulee, Suomi on arktisilla seuduilla oleva arktinen maa. Ei täällä mitään keinotekoisesti ylläpidettyä maataloustuotantoa mihinkään tarvita. Ja kun lisäksi ulkomailla tuotettu ruoka on lähes järjestään maultaan ja ravintoarvoiltaan parempaa, en ymmärrä miksi keinopitoisesti ylläpidettyä myyttiä suomalaisesti hyvästä ja puhtaasta ruoasta edes viitsitään pitää yllä.
 

Kaspo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Ihminen on ravintoketjun yläpuolella, se siitä.

Luonnossa ei ole oikeutuksia.

Eli koska jotain voidaan tehdä niin se tehdään? Eli ravintoketjulla perustelet raa'at tehotuotantomenetelmät (Joita itse kritisoin. Riistaa, itsepyydystettyä kalaa jne syöpöttelen kyllä).

Taisit sinänsä suunnistaa pointtini ohi, pointtini ei ollut kiistää sitä että ihminen on peto, vaan kritisoida tätä varsin epäluonnollista symbioosia jossa vain ihminen voittaa.

Eikös eläinrääkkäys ole jopa laissa kiellettyä?

Edit. Lisäksi kysyisin: miten tämä luonto liittyy nykyaikaiseen lihantuotantoon?
 

BitterX

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Wacker, Punaportin vapaakaupunki
Ja mitä 141-tukeen tulee, Suomi on arktisilla seuduilla oleva arktinen maa. Ei täällä mitään keinotekoisesti ylläpidettyä maataloustuotantoa mihinkään tarvita.

Kyse on siitä, ettei ole EU:n etujen mukaista, jos maaseutu Suomen kaltaisilla alueilla villiintyy ja autioituu kokonaan. Ei myöskään ole EU:n etujen mukaista, jos joku sen jäsenmaista ei pystyisi missä tahansa kriisitilanteessa ruokkimaan itseään. Subventoinnin on katsottu olevan julkisen edun mukaista ja siksi sen on annettu jatkua.
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Eli koska jotain voidaan tehdä niin se tehdään? Eli ravintoketjulla perustelet raa'at tehotuotantomenetelmät (Joita itse kritisoin. Riistaa, itsepyydystettyä kalaa jne syöpöttelen kyllä).
.
.
.
Eikös eläinrääkkäys ole jopa laissa kiellettyä?

Tehotuotanto ei ole eläinrääkkäystä tai se on ainakin laillista eläinrääkkäystä. Se että kyseisessä videossa näkyy eläinrääkkäyksen tunnusmerkit täyttäviä tapahtumia(ns. rikollista toimintaa), pitäisi sen sijaan johtaa rikostutkintaan ja sitä kautta rangaistuksiin, mikäli nämä eläinrääkkäysrikokset pystytään näyttämään toteen.
 

Miksu00

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Tehotuotanto ei ole eläinrääkkäystä tai se on ainakin laillista eläinrääkkäystä. Se että kyseisessä videossa näkyy eläinrääkkäyksen tunnusmerkit täyttäviä tapahtumia(ns. rikollista toimintaa), pitäisi sen sijaan johtaa rikostutkintaan ja sitä kautta rangaistuksiin, mikäli nämä eläinrääkkäysrikokset pystytään näyttämään toteen.

Eläinrääkkäystä oli ainakin se, että eläimiä mennään kuvaamaan yöllä ilman lupaa sikaloihin. EU:kin on määrännyt aika tarkasti ketä saa mennä ja missä varusteissa sikaloihin, mahtoiko nämä aktivistit olla suojavaatteissa salakuvaamista harjoittamassa? Kohta varmastikkin kaikilla kuvatuissa tiloissa on jokin tauti liikkeellä, mitä nämä kuvaajat ovat levittäneet. Toisaalta tiloilla ei tauteja pitäisi olla, mutta helposti mahdolliset taudit leviävät.
 

Kaspo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Mitenkäs tässä näin sitten on käynyt?

Evira ei ole löytänyt rikkomuksia eläintiloilta. Propagandaa vai salaliitto?!

Mitäpä itse tekisit velvollisuuksia laiminlyöneenä porsufarmarina jonka tilalla naalitytöt ja -pojat käväisevät kuvaamassa videokameralla kärsiviä eläimiä?

Onhan tuossa tietenkin, kuten aina, mahdollisuus myös että kyseessä on ns harhalaukaus. Ei kai nyt Suomessa?
 

Kaspo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Eläinrääkkäystä oli ainakin se, että eläimiä mennään kuvaamaan yöllä ilman lupaa sikaloihin. EU:kin on määrännyt aika tarkasti ketä saa mennä ja missä varusteissa sikaloihin, mahtoiko nämä aktivistit olla suojavaatteissa salakuvaamista harjoittamassa? Kohta varmastikkin kaikilla kuvatuissa tiloissa on jokin tauti liikkeellä, mitä nämä kuvaajat ovat levittäneet. Toisaalta tiloilla ei tauteja pitäisi olla, mutta helposti mahdolliset taudit leviävät.
Tämä herätti ihmetystä kyllä, mutta eipä noissa videoissa tainnut iskijöitä näkyä että mistäpä tietää vaikka olisivat Gagarinin vanhoihin rynttyihin sonnustautuneet. Toisaalta 1800-luvulla eläimet ja ihmiset elelivät melkeinpä samoissa tiloissa, mutta silloinhan eläimetkin olivat lähempänä luonnolista muotoa, eivätkä tuollaisia ylijalostettuja jakautuvien solujen ryppäitä
 

Gentleman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Kaspo; kirjoitti:
Mitäpä itse tekisit velvollisuuksia laiminlyöneenä porsufarmarina jonka tilalla naalitytöt ja -pojat käväisevät kuvaamassa videokameralla kärsiviä eläimiä?

Eivät nämä listatut tilat sitten hirveän huonossa kunnossa ole olleet kun ne muutamassa päivässä on kuntoon saatu?

Kaspo; kirjoitti:
Onhan tuossa tietenkin, kuten aina, mahdollisuus myös että kyseessä on ns harhalaukaus. Ei kai nyt Suomessa?

On, ja sellainenkin mahdollisuus on tässäkin tapauksessa, että kyseessä tarkoituksellinen vääristely.

Hyvä joka tapauksessa, että asia tutkittiin nopeasti. Ja erinomaista, jos jollain tilalla olot tämän johdosta kohenivat.

Huonoa se, että monet tilat saivat tämän johdosta turhaa kielteistä julkisuutta. Kukahan heille korvaa sen?
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Eli koska jotain voidaan tehdä niin se tehdään? Eli ravintoketjulla perustelet raa'at tehotuotantomenetelmät (Joita itse kritisoin. Riistaa, itsepyydystettyä kalaa jne syöpöttelen kyllä).

Kysymys koski oikeutusta, ei sitä että jotain on tehtävä oikein/väärin.

Kuluttajat päättävät mikä on riittävä "menetelmä", itse arvostan hyvälaatuista, mutta kohtalaisen halpaa ruokaa, joten hyväksyn kuluttajana jonkinlaisten eläinoikeuksien huomioonottamisen, koska ne myös parantavat lihan laatua mutta toisaalta nostavat hintaa.
Koska suurin osa ajattelee samoin, hintalähtöisesti, tilanne on se mitä on ja omien lasten ruokkiminen menee muutaman possun kärsimyksen edelle.

Raakuus on suhteellista, sinänsä on jotenkin täydellisen tekopyhää kauhistella teuraseläinten kohtelun raakuudesta...eri asia sitten on taas olosuhteet, jotka myös toisaalta stressaavat eläimiä ja heikentävät lihan laatua.

Toisaalta kumpi sitten onkaan raaempaa, kohdella koko elämänsä häkissä elänyttä eläintä miten sattuu vai repiä vapaa eläin villistä luonnosta metallisen koukun avulla vedestä pois ja sitten nuijia/tukehduttaa kala kuoliaaksi veneen pohjalla samalla sukuelin pystyssä kuvitellen tulevaa kalavaa'an lukemaa ja niitä tarinoita, joita tästäkin sankariteosta voi kertoa illallisen yhteydessä.
En siis kritisoi kalastusta, vain tekopyhyyttäsi, ellet sitten ole ihminen joka ei koskaan, missään yhteydessä, puhu kalasaaliistaan...

En esim. vastusta metsästystä, mutta lähinnä vituttaa se touhu mitä metsästykseksi kutsutaan, kaljamahaiset miehet kiskovat viinaa ja apupojat juoksuttavat hirvet tarpeeksi lähelle, että kovassakin humalassa varmasti osuu.

Edit. Lisäksi kysyisin: miten tämä luonto liittyy nykyaikaiseen lihantuotantoon?

Luonnon osasia ne häkkieläimetkin ovat.

Hesarin uutisen loppukaneetista:
"Eläinsuojelulain mukaan jokaisella on velvollisuus auttaa avuttomassa tilassa olevaa eläintä joko itse tai ilmoittamalla asiasta viranomaiselle"

Voi päätellä, että kohtapuoliin voisi olla odotettavissa terroristi-iskuja tiloille, kunhan vain tuota "avuttomuuden" määritelmää sopivasti tulkitaan ja Evira toteaisi jonkin tiloista olevan "laiton".
 

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
Mitäpä itse tekisit velvollisuuksia laiminlyöneenä porsufarmarina jonka tilalla naalitytöt ja -pojat käväisevät kuvaamassa videokameralla kärsiviä eläimiä?
Eikös se, että tilat siivotaan ole ihan hyvä lopputulos tästä? Tuskin kukaan olettaa että pelkän videokuvan perusteella (varsinkin kun se tulee todella epämääräiseltä taholta) annettaisiin rangaistuksia. Hyvä olisikin, mikäli suurimpia virheitä tehneitä tiloja tarkkailtaisiin tulevaisuudessa tarkemmin, varmaankin aika moni tilallinen hoitaa tällä hetkellä hommat huomattavasti paremmin. Itse ainakin diggailen syödä mieluummin sellaista lihaa, joka on kasvatettu sellaisissa olosuhteissa kuin on tarkoituskin, eikä esimerkiksi kuolleiden sikojen keskellä.

Kyllä tuo Oikeutta Eläimille osaa hienosti propagandankin. "Yksikään tiloista ei täytä vaatimuksia" perustellaan sillä että esimerkiksi siat ovat "selvästi stressaantuneita" (eläinpsykologian alkeet varmaankin käytynä) ja likaisia (siolla on tapana puhdistaa itseään kylpemällä mudassa). Myöskään hännänpurentaa en juurikaan ymmärrä stressin alaisena toimintana, lapsuudessani meillä oli kesäpossuja aina välillä (2 kpl n. 60 neliön sisätilassa, ulkoilumahdollisuudella, luomuruualla jne) ja niilläkin välillä ilmeni hännänpurentaa. Kai ne sitten oli stressaantuneita.

Myöskään broilerhallien ahtausperusteluita en ymmärrä, kun broilerit tuodaan tipuina, ne vievät n. 1/20 -osan hallin pinta-alasta. Kaikki broilerit ovat silti pakkaantuneena samaan kasaan, ne kun ovat laumaeläimiä.

Häkkikanalat nyt saakin kieltää, mielestäni koko järjestelmä on älytön.
 

Solomon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Toisaalta kumpi sitten onkaan raaempaa, kohdella koko elämänsä häkissä elänyttä eläintä miten sattuu vai repiä vapaa eläin villistä luonnosta metallisen koukun avulla vedestä pois ja sitten nuijia/tukehduttaa kala kuoliaaksi veneen pohjalla samalla sukuelin pystyssä kuvitellen tulevaa kalavaa'an lukemaa ja niitä tarinoita, joita tästäkin sankariteosta voi kertoa illallisen yhteydessä.

Jotkuthan luonnonystävät jopa kissan tavoin leikkivät ruualla. Viskaavat siis kalan hetken hurvittelun jälkeen takaisin jorpakkoon, jossa luontokappale sitten odottaa seuraavaa koukutusta. Sama kuin hirvi ammuttaisiin ja sitten elvytettäisiin takaisin elinkelpoiseksi.

Eväkkäistä toki kuuluu väitettävän, että eivät tuntisi kipua. Tämä saattaa olla minusta ihan varteenotettava perustelu kalastuksen eettisyydelle, koska eläimillä yhdistän kärsimisen pitkälti kivun kokemiseen. Useimmat eläimet eivät nykykäsityksen mukaan ole niin kognitiivisia, että niiden tulisi ajatella potevan henkisiä kärsimyksiä. Objektiivisesti tutkien kalakin voi potea stressiä, mutta tuskin siihen varsinaista masennuskokemusta liittyy.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös