Nuuska- ja tupakkaketju

  • 2 295 299
  • 4 086

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Hyvä Schwalbe! Tässä koko jupakassa ei ole kyse tupakoitko itse tai käytätkö nuuskaa. Kyse on tolkusta, joka on näiden päihteiden kieltämisen välillä. Ja älä nyt vertaa huumeisiin kumminkaan, eihän.

Nuuska on vähemmän haitallista kuin tupakka alkoholista puhumattakaan, siitä ei ole haittaa sivullisille. Siis miksi se voitaisiin kieltää kokonaan. Yksinkertainen kysymys(yksinkertaisille) päättäjille. Ei mitään perusteita, siis ei ensimmäisiäkään.

..niin ja se punanuttuinen valas, joka oli A-talkin keskusteluissa ei ole saanut suudelmaa eikä varmaan paljon muutakaan nuuskattomiltakaan. Hyi helkkari mitä argumentteja kansanedustaja voi päästää tai vielä enemmän kuka sen on sinne äänestänyt. Hävetkää!
 

Tuamas

Jäsen
Itse en nuuskaa, enkä enää tupakoikkaan.

Nuuskan täyskieltoon en ota kantaa millään tavalla, mutta toteampahan vaan, että silloin kun nuuskaa sai joka ainoasta kioskista, niin hyi saatana minkä näköisiä olivat _kaikkien_ ostareiden, pukuhuoneiden, vessojen ym. julkisten tilojen katot! Tänä päivänä en vastaavasti tiedä yhtään paikkaa, jossa katto olisi täynnä biitinjämiä.

Ovatko siis nuuskaajat aikuistuneet ja uutta teinikäyttäjäkuntaa ei ole tullut? Vai onko käyttö ylipäätään vähentynyt, entä liekö nuuskankäyttäjät muuttuneet fiksummiksi? Joka tapauksessa eteenpäin on menty, oli syy mikä hyvänsä.

Tässä itse nuuskakeskustelussa vaatimaton toivomukseni olisi, ettei aina verrattaisi nuuskaa tupakkaan. Ihan sama, kuin pilvimiehet alkavat aina vetoamaan alkoholin käytön ongelmiin. Ne nyt kuitenkin ovat eri aineita ja aiheuttavat molemmat omankaltaisiaan ongelmia. Tuskin tupakanpoltto vähenisi, vaikka nuuskaa saisi jokaisesta vähittäismyymälästä?

Jokunen aski nuuskaa on tullut itsekin kulutettua vuosien saatossa, viimeksi silloin, kun lopetin kessun vetämisen. Mutta on siinä biitissä vaan niin hurjasti nikotiinia, että enpä tuohonkaan tavaraan ehdoin tahdoin haluasi kovaan koukkuun jäädä. Parempi kun ei vedä mitään tupakkatuotteita, eikä varsinkaan missään vaiheessa opettele niitä käyttämään.

Niin, tämä on itseasiassa aivan sama keskustelu kuin pilvi vs. alkoholi, koska molemmissa tapauksissa on erinäisten syiden takia (lähinnä vastapuolen onnistuneen lobbauksen ja pienempien käyttäjämäärien) kielletty aine, joka olisi vaihtoehto huomattavasti vaarallisemmalle aineelle.

Nuuskassa on toki nikotiinia enemmän, mutta tupakassa nikotiinitason heilahtelut elimistössä ovat aivan eri tasoa kuin nuuskassa, niin riippuvuuskin näissä aineissa on aivan erilainen.

Itse olen käyttänyt enemmän tai vähemmän säännöllisesti nuuskaa 8 vuotta ja en koe olevani riippuvainen, koska olen useaan otteeseen ollut viikkoja tai kuukausia ilman, ilman isompia vieroitusoireita. Kun taasen vertaa siihen helvettiin mitä kaikki tutut tupakoitsijat kokevat lopettaessaan, on nuuskan käytön lopettaminen yleensä huomattavasti helpompaa (tähän on sekä tutkimustuloksia olemassa, että empiirisiä havaintoja kymmenistä eri ihmisistä).

Ja nuuskan käyttäjäkuntaan en osaa sanoa mitään, koska en ole löytänyt tilastoja tilanteesta ennen myyntikieltoa. Nyt käyttäjiä on arvioiden mukaan n. 200 000 säännöllistä käyttäjää sekä saman verran satunnaiskäyttäjiä.
 

Luiro

Jäsen
Risikko ei tule tätä tässä muodossa esittämään, eikä tämä ole muutoinkaan Risikon esitys, vaan työryhmän mietintö.

Arhimäkikin voisi kysyä totalitarismia edustavilta puoluetovereiltaan, että mitä mieltä nämä ovat valtiollisen ja sosiaalisen kontrollin kasvattamisesta ja miten tämä on näkynyt kontrollipolitiikan toteuttamisessa lähinnä kansalaisvapauksien osalta 1960-luvulta alkaen, on siinä meinaan rauhanlakia kerrakseen.

Uuh, stalinistikortille. Älä selittele porvareiden tekoja muiden tekemiksi. Miksi Risikko nimittää työryhmän, jossa on kolme tupakkateollisuuden pamppua? Millaisia esityksiä luulet tällaisen työryhmän tekevän?

Miksi muuten kiellot lisääntyvät muuten oikeistolaisten aloitteesta? Ihan turha väittää muuta, historia sen on jo osoittanut?
 

masaala

Jäsen
Lisäksi onko kokemuksi paikallisista nuuskista eli legendaarisista jenkkinuuskista, tuosta purusta, jota isojen poikien juttujen mukaan leivotaan käsin alahuuleen? Kannattaa varmastikin kokeilla, kun siihen mahdollisuus siunaantuu nyt, vaikka epäterveellistä onkin=) Entä onko tietoa, mistä sitä saa? Ihan maitokaupasta tai kioskista röökien vierestä? Vai onko suunnistettava johonkin tupakkakauppaan?
Kannattaa muuten varmuuden vuoksi tsekata parasta ennen päivämäärät, kun huoltoasemilta ostat. Hiljaisemmilla asemilla eivät välttämättä ihan joka vuosi päivitä nuuskahyllyjä.

Nimim. Kauhutarinoita kuullut
 

masaala

Jäsen
Ei voi kun kehua.
Romeo Y Julieta -pussinuuskaa. Aivan maagista. Räjäyttää tajunnan.

Suosittelen lämpimästi.
http://www.buysnus.com/snusbrand/Romeo_y_Julieta.aspx
Samaa mieltä Tommyn kanssa. Tuli Haaparannasta otettua testiksi jokunen purkki ja nyt kaduttaa ettei tullu otettua muutamaa tornia samantein. Pussit ovat miellyttävän täyteläisiä, aniksen maku/hajukaan ei häiritse. Pikkaisen erivärinen on purkki itsellä, mutta sama Romeo nro. 2 on kuitenkin kyseessä.
 

Viljuri

Jäsen
Kannattaa tosiaan tiedostaa ja muistaa, että (hammaslääkärien ohella) kaikkein voimakkaimmin nuuskan myyntikieltoa kannattavat - ja ovat aina kannattaneet - suurten kansainvälisten tupakkajättien lobbaajat. Kyse on bisneksestä ja bisneksen politiikasta.

Eipä juuri ole ollut tupakkayhtiöillä viime aikoina helppoa, useamman kelluessa nippa nappa pinnalla lähinnä sikailuillaan kehitysmaissa ja osallisuudellaan järjestelmälliseen veronkiertoon. Ja sitä paitsi, eikös se Swedish match ole myös tupakkayhtiö?

Ainakaan työryhmän loppuraportissa tupakkayhtiöiden ja kaupan panos ei näy kuin eriävissä mielipiteissä, ja hyvä niin.

On ihan oikea tavoite päästä eroon jollakin aikavälillä nikotiinituotteista, ts. "suojella" lapsia epäasialliselta markkinoinnilta ja tupakkatuotteiden saatavuudelta, mutta raportissa ehdotetut toimintatavat eivät perustu nyt tarpeeksi kokonaisvaltaiseen harkintaan. Vaikka kansanterveyden edistäminen on hyvin tärkeätä, niin periaatteellisella ja oikeushyvien välisellä tasolla tehtävät arvopunninnat eivät aina pysy sosiaali- ja terveyssektoriin perehtyneiden asiantuntijoiden käsissä, vaan välttämättä tarvitaan laajempaa näkemystä ainakin ruohonjuuritason lainvalvonnasta ja perusoikeuksista pragmaattisempien toimintatapojen ja suosituksien kehittämiseksi.

Muutoin huomiota kiinnittää se, että terveysvaarojen merkityksen arvioinnin osalta työryhmän raportin logiikka on ontuva.
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Joskus aikoinaan olen varmaan täälläkin kiukutellut, kun nuuskatykin ostaminen apteekista on osoittautunut äärimmäisen vaikeaksi. Sen jälkeen olen kuitenkin siirtynyt pussinuuskaan, joten on ollut ihan sama, mitä mieltä apteekissa minun nikotiiniriippuvuudestani ollaan. Nyt kuitenkin kävi niin, että pukki toi puolikkaan tornin Ettanin irtotavaraa ja koska en viitsi palloja pyöritellä, niin varmaankin pitää lähteä tykin metsästykseen. IceToolin hankinta viiden purkin takia maistuu melko turhalta ratkaisulta korkean hintansa takia, joten viiden millin tykki pitäisi jostakin hoitaa. Varmaankin pyydän jotakin naispuoleista ystävääni apteekkireissulle puolestani, viimeksi yritin itse parista apteekista ja kun ei irronnut, niin silloinen tyttöystävä asialle, eikä ollut mitään ongelmaa ostaa kahta viiden millin ruiskua ilman mitään turhia neuloja. Ihmetyttää edelleen, että millä oikeudella apteekin henkilökunta päättää, että kenelle ruiskuja myydään.

Tässä ketjussa kun aika usein joku avautuu, kun nuuska on loppu tai vähissä, niin mainitaan nyt vaihteen vuoksi, että nuuskavarasto näyttää riittävältä. Muutama patteri White Portionia pakastimessa ja lisääkin on vielä tulossa. Kyllä ne sinne kevään korville riittävät.
 

Siim72

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, L.A. Kings
Joskus aikoinaan olen varmaan täälläkin kiukutellut, kun nuuskatykin ostaminen apteekista on osoittautunut äärimmäisen vaikeaksi.
Kannattaa sanoa, että eukolla/mutsilla on joku antibiootteja vaativa tauti päällä. Meet vaan ja sanot, että:"en tiiä mitä mun pitää ostaa, jotain 5millin tai 3millin antibiootti ruiskuja tai vastaavia".
 

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester United, Edmonton Oilers
Kannattaa sanoa, että eukolla/mutsilla on joku antibiootteja vaativa tauti päällä. Meet vaan ja sanot, että:"en tiiä mitä mun pitää ostaa, jotain 5millin tai 3millin antibiootti ruiskuja tai vastaavia".

Tai sitten vaan nasauttaa se nuuskapurkki siihen pöydälle ja sanoa, etten tarvitse sitä neulaa siihen ruiskuun. Mulle on aina myyty ja kerrankin Citykäytävän apteekin muija ei edes halunnut sitä 15 senttiä siitä ruiskustaan. Se on kiinni täysin omasta esiintymisestä.

Toistan itseäni sen verran, että itsehän pyydän neuvolan tädiltä (mikään täti ole vaan alle komikymppinen ihna ok mimosa) pikkukundin neuvolan yhteydessä. Myös näin on onnistunut aina sen pari kertaa kun on tarvis ollut.
 

Gags

Jäsen
Suosikkijoukkue
Charlestown Chiefs
Tässä itse nuuskakeskustelussa vaatimaton toivomukseni olisi, ettei aina verrattaisi nuuskaa tupakkaan.
Koska nuuska on tupakkaa, en ymmärrä miksei vertaus olisi huomattavasti validimpi kuin pilven vertaaminen alkoholiin?

Kyllähän tämä mahdollinen lakiesitys olisi holhousyhteiskuntamme suurimpia järjettömyyksiä, ikinä, missään. En näe mitään järjellistä syytä yhden tupakkatuotteen kieltämiseksi.
 

MarkusMaggot

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaljaliigalaiset
Tai sitten vaan nasauttaa se nuuskapurkki siihen pöydälle ja sanoa, etten tarvitse sitä neulaa siihen ruiskuun. Mulle on aina myyty ja kerrankin Citykäytävän apteekin muija ei edes halunnut sitä 15 senttiä siitä ruiskustaan. Se on kiinni täysin omasta esiintymisestä.

Mulle on myyty kyllä ihan neula ja ruisku mutisematta mitään vastaan, kerroin vaan mitä kokoluokkaa tarvitsen, ja viehättävä apteekin täti kiikutti tarvitsemani vermeet maksettavaksi. Ihan ettei kenenkään tarvitse hassutella tai viisastella mistään, niin en ostanut nuuskakäyttöön, huumaavien aineiden käyttöön saati mihinkään muuhunkaan ihmiseen tahi elävään olentoon työnnettävien aineiden käytön apuvälineeksi, vaan liittyi yhteen kouluprojektiin.

Enkä kyllä näe mitään syytäkään miksi apteekissa kieltäydyttäisiin myymästä riippumatta mihin tarkoitukseen ne menevät. Minusta se on vaan ihan terveydellisistäkin syistä hyvä myydä vaikka sitten narkkarille tarvitsemansa välineet, eipähän tarvitse paskaisilla vehkeillä piikittää.
 

Procamp

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Lomareissu viikon päästä ja koneessa tekisi mieli pössäytellä ylähuulta. Yv:llä saapi ilmoitella Hämeenlinnan tiskinalukset. Toki jos joku on valmis muutaman omistaan kauppaamaan, mielellään viestiä.
 

Sonny Burnett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Köh..! Kysäisempä kun ketjukin on kerran olemassa..

Porilaiset/raumalaiset mustan kullan käyttäjät? Löytyyköhän rasiaa tiskien alta täältä päin Suomea? Pistäkääpä yv:tä jos tietoa on..
 

d2uce

Jäsen
Tai sitten vaan nasauttaa se nuuskapurkki siihen pöydälle ja sanoa, etten tarvitse sitä neulaa siihen ruiskuun. Mulle on aina myyty ja kerrankin Citykäytävän apteekin muija ei edes halunnut sitä 15 senttiä siitä ruiskustaan. Se on kiinni täysin omasta esiintymisestä.

Minulta on kysytty mihin tarkoitukseen ko. tuote tulee ja vastattuani rehellisesti eteeni nasautettiin oikean kokoinen verme, josta pääsin tykkini virittelemään.

Viimeksi oli joku nuori kundi tiskillä ja taisi myös arvata, mihin tarkoitukseen se ruisku on menossa. Mitään neuloja ei ole ikinä edes yritetty tyrkyttää ja luulinkin, että niitä pitää ihan erikseen sitten ruinata, mikäli tarve vaatii. Ei ilmeisesti.
 

iGooni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Köh..! Kysäisempä kun ketjukin on kerran olemassa..

Porilaiset/raumalaiset mustan kullan käyttäjät? Löytyyköhän rasiaa tiskien alta täältä päin Suomea? Pistäkääpä yv:tä jos tietoa on..

Täälläkin päin kaivataan kyseistä infoa.. YV:tä vaan jos tietoa löytyy.. Käyttöä olisi.
 

CatGarfield

Jäsen
Suosikkijoukkue
Internazionale, Newcastle, NY Rangers, HIFK, ManU
Jos jollain on Kuopion seudulla ( ja max n. 300km etäisyydellä) varastossa ylimääräistä, niin täältä löytyy erittäin halukas auttaja varaston tyhjentämiselle. Käypään hintaan tietenkin.

Jäi joulun alle suunniteltu reissu Haaparannalle tekemättä, ja nyt on omat slut/kaputt/finito/loppu. Ja tuska sen mukainen. Jos on infoa kysynnän tyydyttämiseksi, on jopa suositeltavaa laittaa YV:tä.
 

Myyrä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Spurs
Onko joku käynyt tässä lähipäivinä europalla risteilemässä ja tietäisi, onko siellä jotain nuuskatarjouksia tällä hetkellä päällä?
 

Käräppä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät ja Calgary Flames
Tulipa käytyä ruotsin puolella ja mukaan tarttui sinko ettania ja göteborgs rapea. Lisäksi kokeilu puolella pussikiekot Montecristoa, Genaral white portionia ja skruf stark portionia. Kruunun halventumisen myötä puntit maksoivat "vain" 38-39 euroa.
 

bozik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Minulta on kysytty mihin tarkoitukseen ko. tuote tulee ja vastattuani rehellisesti eteeni nasautettiin oikean kokoinen verme, josta pääsin tykkini virittelemään.

Viimeksi oli joku nuori kundi tiskillä ja taisi myös arvata, mihin tarkoitukseen se ruisku on menossa. Mitään neuloja ei ole ikinä edes yritetty tyrkyttää ja luulinkin, että niitä pitää ihan erikseen sitten ruinata, mikäli tarve vaatii. Ei ilmeisesti.
Vanha keskustelun aihe tämä tykin hankinta, mutta jatketaan silti omilla kokemuksilla. Silloin kun nuuskaa vielä myytiin Suomessa, Helsingissä oli muutama apteekki, joista tykkejä myytiin, suurin osaa kuitenkin kieltäytyi myymästä. Ruiskun ostaminen on tässä reilun parin vuosikymmenen nuuskauralla ollut kyllä aika ehtymätön tarinoiden lähde. Välillä on yritetty ostaa kertomalla rehellisesti mihin ruiskua tarvitsee, mutta myös kaikki mahdolliset selitykset lääkekuureista aina mikroauton rasvaukseen on käytetty ;) Joskus onnistui, joskus taas ei.

Kaikkein ikävin kokemus sattui joskus kymmenisen vuotta sitten eräässä Pohjois-Helsingissä sijaitsevassa apteekissa. Tuli tarve uusia tykki ja marssin apteekkiin ja ajattelin koettaa sitä rehellistä keinoa ja kerroin, että haluaisin vaihtaa vanhan ja vuotavan tykin uuteen. Menin apteekkiin suoraan töistä eli käyttäytyminen, pukeutuminen jne. oli takuulla vähintäänkin asiallista, mutta ei ollut puhettakaan että olisivat minulle ruiskun myyneet. Perusteluna oli etteivät halua minua tuossa asiassa auttaa ja pakkohan se sitten oli kysellä, että jos olisi huumeiden käyttäjästä kysymys niin myisivätkö ? Vastaus oli ettei missään nimessä ja silloin kyllä mietin, että onkohan tuo hieman väärä tapa taistella huumeita vastaan.

Aika pian tuon jälkeen kuuliin, että yliopiston apteekki Nordiksen kulmilla myy ihan tietoisesti ruiskuja ja neuloja narkkareille (ei viikonloppuisin). Sen jälkeen olen hakenut tykkejä tuolta. Tuossa putiikissa tulee lähtökohtaisesti aina sekä ruisku että erikseen pakattu neula. Siinä vaiheessa kun tuotteita antavat niin ilmoitteilin, että teen niistä nuuskaruiskuja ja yleensä nuoret pirteän näköiset myyjät tajuavat napata neulat pois. Jos näin ei tapahdu, niin annan ne itse takaisin ja totean, että turhaan menisivät roskiin. Tässä suhteessa tuo ykkösapteekki toimii minusta kaiken kaikkiaan täysin oikein, olipa kyse sitten huumeidenkäyttäjästä tai tykin ostajasta niin ei apteekeilla pitäisi olla syytä kieltäytyä myymästä ruiskua, ei tuollaisella toimella huumeiden käyttöä vähennetä tai ehkäistä, tauteja kyllä levitetään.

Nyt noin vuoden verran käytössä on ollut icetool 3 ml ja hyvin on pelittänyt eikä tykkejä ole tarvinnut haeskella.
 

Birchman

Jäsen
Onko joku käynyt tässä lähipäivinä europalla risteilemässä ja tietäisi, onko siellä jotain nuuskatarjouksia tällä hetkellä päällä?

Generalia viisi neljän hinnalla. Saa sekottaa portionia ja lösiä. 108 €

Europalla myydään seuraavia nuuskia:

Ettan lös/portion
General lös/portion/white portion/onyx
Göteborgs rape lös/white portion
Grov lös/portion
Catch eucalyptys/licorice

Myynti Suomen aikaa 06.30-07.00 ja 09.00-12.30

EDIT: Kampanja vaihtui 2.1.2009 eli ei ole enää Göteborg tarjouksessa.
 

Kinke-13

Jäsen
Suosikkijoukkue
Raitis Ivanans
Oma ruotsinkieli ei riitä lähellekään niin, onko jollakulla antaa infoa nuuskan hausta haaparannasta tai yleensäkin naapurin puolelta. Mistä helpoin hakea, miten auki ja hintataso suurinpiirtein?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös