Nuuska- ja tupakkaketju

  • 2 295 785
  • 4 086

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester United, Edmonton Oilers
Kieltäisivät samalla kertalaakista alkoholin ja uhkapelit, nekin aiheuttaa vakavia riippuvuuksia ja muita haittoja...

Jep, ja samalla eilen uutisoitiin, että RAY muuttaa peliautomaattinsa toimimaan myös pankkikorteilla ym vastaavilla.

Jotenkin ei sovi tämän nuuskadebatin henkeen moinen päätös.
 

thego

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nashville
Itse haluaisin kysyä ketjun nuuskaajilta, että milloin ensimmäinen paukku huuleen ilmestyi? Rehellisesti käsi pystyyn ja vastausta että olitteko alaikäisiä?

Muistaakseni siinä 13-vuotiaana kokeilin ensimmäisen kerran pussinuuskaa. Mikäli oikein muistan niin se ei kauan pysynyt huulessa kun tuli niin helvetin paha olo. Sen jälkeen meniki sit röökiä/nuuskaa satunnaisesti ja joskus 17-vuotiaana aloin aktiivisesti käyttämään nuuskaa. Ennenki varmaan maininnut ettei ole mitään terveydellisiä haittoja ollut eikä vielä tähänkään päivään mennessä ole ainuttakaan reikää tullut hampaisiin.
 

Siim72

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, L.A. Kings
Tuon oman panokseni keskusteluun, vaikka en olekaan aktiivinen käyttäjä nuuskan suhteen. Lähes 100% kavereistani tai lähipiiristäni nuuskaa. Itse tosin tupakoin, joka harmittaa älyttömän paljon. Olen samaan aikaan myös nuuskan satunnaiskäyttäjä. Varsinkin koe-viikolla menee n. 2 kiekkoa pussia tai 1k löysää. En siis todellakaan käytä nuuskaa paljon. Käytän nuuskaa vain vaihtoehtoisena nikotiinin lähteenä silloin, kun ei ole mahdollisuutta polttaa esim. useamman tunnin kestävä koe, josta saattaa vielä stressata suhteellisen paljon.

Pidän ko. lakiesitystä naurettavana. Koska, niinkuin on useankin kirjoittajan toimestatodettu niin nuuska ei aiheuta ulkopuolisella henkilölle minkäännäköistä haittaa. Ellei sitten pidä turvonnutta ylähuulta esteettisesti rumana. Kyllähän tuolla kadulla pyörii rumempaakin jantteria kuin joku "nuuskahuuli".

Minä ainakin juon helvetisti kahvia, poltan tupakkaa, juon viinaa ainakin peri kertaa viikossa, nuuskaan epäsäännöllisesti ja pääosin syön huonosti, tosin liikun myös suhteellisen paljon. Elän siis epäterveellisesti. Ja ketä voin tästä syyttää? Vain ja ainoastaan itseäni. Jokainen voi itse valita käyttääkö vai eikö käytä. Ei siihen tarvita jotain vitun kieltolakeja. En puolusta ainoastaan nuuskaa, vaan Suomalaisten vapautta valita millä kroppansa tuhoaa. Jokainen näistä paheista alkoi muuten ajalla ennen täysi-ikäisyyttä.

nimim. vuokrataan "pontikkavene"
 

Kyynikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK / HJK + Porin Ässien sympatiakannattaja
Helvetti sentään! Suomesta on kovaa vauhtia tulossa oikea kyttääjien ja pakottajien valtio. Lisää kieltoja, rajoituksia ja pakotteita, sakon tai vankeuden uhalla. Kieltäkää nyt alkoholi, HK;n Sininen ja muut "epäterveelliset" elintarvikkeet samalla. Kohta ollaan täysraitis, ituja ja pullotettua vettä juovia monikulttuurisuutta rakastava kansa! Hip hurraa!!

Jos olet eri mieltä joudut vankilaan ja maksat helvetilliset sakot.
 
Suosikkijoukkue
Sydämellä pelaavat
Itse olen käyttänyt vuodesta 2001 asti, eikä ensimmäistä reikää näy täälläkään. Itse asiassa hammaslääkärini sanoi, että harvoin näkee näin hyviä hampaita. Tällöin oli mainittava nuuskan käytöstä, jolloin hampilääkärin naama hieman venähti :).

Omat ensimmäiset kokeilut ajoittui 8 luokalle, mutta aktiivisesti nuuska alkoi viihtyä huulessa lukion ensimmäisellä luokalla. Tällöin kyllä nuuskaaminen oli paljon harvinaisempaa kuin nykyään. Meistä abeista 2004 6 käytti nuuskaa joista pari vain kännissä ja saman verran poltti. Kyselin nykytilaa tuossa yksi viikonloppu, niin kymmenkunta nuuskaa(muutama vain satunnaisesti) ja pari polttaa vakituisesti. Aika hyvin 50:stä jätkästä? Tytöistä taas polttaa nykyään huomattavasti enemmän...
 

rudy25#

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Jarkko Ruutu
Itse en polta enkä nuuskaa, mutta nyt menee liian pitkälle. Lähetin jo mielipiteeni "omalle" kansanedustajalleni. Tehkää samoin.
 

jiihoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoon Blues
Pasteen nyt samat kysymykset suoraan tänne, jotka kirjoitin äsken pakkotoistoon

Hätä on nyt tämännäköinen. Olen menossa ameriiikkkaaan, Orlandoon, ja mieltäni askarruttaa pari kysymystä. Tuleeko ongelmia jos vie koneeseen kiekon tai pari nuuskaa (muovi)tykkeineen. Tai onko kellään kokemusta joutuuko selittelemään jotain? En kuitenkaan tahtoisi aikaansaada mtn härdelliä mokoman kiekon takia turvatarkastuksessa, koska vanhempanikin ovat mukana.
Lisäksi onko kokemuksi paikallisista nuuskista eli legendaarisista jenkkinuuskista, tuosta purusta, jota isojen poikien juttujen mukaan leivotaan käsin alahuuleen? Kannattaa varmastikin kokeilla, kun siihen mahdollisuus siunaantuu nyt, vaikka epäterveellistä onkin=) Entä onko tietoa, mistä sitä saa? Ihan maitokaupasta tai kioskista röökien vierestä? Vai onko suunnistettava johonkin tupakkakauppaan?
 

bozik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Hätä on nyt tämännäköinen. Olen menossa ameriiikkkaaan, Orlandoon, ja mieltäni askarruttaa pari kysymystä. Tuleeko ongelmia jos vie koneeseen kiekon tai pari nuuskaa (muovi)tykkeineen. Tai onko kellään kokemusta joutuuko selittelemään jotain?....
Lisäksi onko kokemuksi paikallisista nuuskista eli legendaarisista jenkkinuuskista, tuosta purusta, jota isojen poikien juttujen mukaan leivotaan käsin alahuuleen? Kannattaa varmastikin kokeilla, kun siihen mahdollisuus siunaantuu nyt, vaikka epäterveellistä onkin=) Entä onko tietoa, mistä sitä saa? Ihan maitokaupasta tai kioskista röökien vierestä? Vai onko suunnistettava johonkin tupakkakauppaan?
Näistä voi kerrankin syvällä rintaäänellä todeta, että kokemusta on. Ensinnäkin nuuskan vieminen koneeseen tapahtuu parhaiten siten, että jemmaat ne esim. housujen/paidan taskuihin niin, että eivät pullota. Näin toimienhan kävelet sen valaisulaitteen läpi ja koska missään noista ei ole metallia mitään hätää/hälytystä ei pitäisi tulla. Suomessa voit toki heittää nuuskatkin sille samalle hihnalle missä käsimatkatavarat ym. menevät, Suomen vartijoista joku aina ymmärtää mistä on kyse ja mitään laitontahan tuohon ei liity.

Itse olen kuljetellut nuuskaa ja tykkejä lentokoneeseen kymmeniä jos ei satoja kertoja ja vain kerran muutama kuukausi takaperin Heathrowin kentällä jouduin pikkaisen selittelemään. Heitin käsimatkatavarat normaalisti hihnalle läpivalaisua varten ja jätin nuuskatarpeet normaalisti taskuun. Sattuivat sitten huomaamaan, että taskuissa oli jotakin tavaraa ja pyysivät nekin hihnalle. Siinä oli briteille pikkaisen selvittelemistä, että lääkeruisku on itse asiassa tykki ja nuuska on nuuskaa. Ei siitä kuitenkaan mitään isoa härdelliä syntynyt, uskoivat selitykseni ja sain toki nuuskat ja tykin takaisin.

Noista jenkkinuuskista sitten. Siellä on hurja valikoima, löytyy todella paljon erilaista materiaalia, mutta Ettania tapaista todella hienoksi leikattua kamaa on vaikea löytää. Käytännössä kuitenkin esim. copenhagen, big horn jne. ovat sellaisia, että niitä voi tunkea tykkiinkin, ei vaan onnistu ihan yhtä helposti kuin esim. Ettanin. Oma tapani jenkkilässä on ollut ostaa pussinuuskaa, sehän on käytännössä ihan samaa kamaa kuin ruotsalaiset nuuskatkin, maut tosin ovat aika paljon vahvempia ja nuuska muutenkin esim. huomattavasti enemmän mintulle maistuvaa.

Ostopaikkoina jenkeissä toimivat useimmat ruokakauppaketjut, tupakkakaupat ja parhaana vinkkinä bensa-asemat. Vaikka bensa-asema olisi pelkkä koppi, jossa rahastaja istuu pleksien takana ottamassa maksuja vastaan niin limua ja nuuskaa löytyy melkeinpä takuulla. Mitään hajua minulla ei ole miksi näin, mutta bensa-asemilla on yleensä aina jopa hyvä valikoima nuuskaa. Mutta kuten todettua, myös ruokakaupat Safewayt ym. myyvät nuuskaa.

Mukavaa nuuskamatkaa, mitenkään erityisen halpaa nuuska ei jenkkilässä ole, mutta ihan hyvin sitä on saatavilla.
 

jiihoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoon Blues
Kiitokset opastuksesta Bozikille. Ei siis muuta kuin reilusti hihoja ylös ja mällejä leipomaan. Voi olla aika suu paskassa opettelua ensin, kun jenkkitavara tosiaan on hieman purua ruotsalaisen rinnakkaistuotteeseensa verrattuna=)
 

bozik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kiitokset opastuksesta Bozikille. Ei siis muuta kuin reilusti hihoja ylös ja mällejä leipomaan. Voi olla aika suu paskassa opettelua ensin, kun jenkkitavara tosiaan on hieman purua ruotsalaisen rinnakkaistuotteeseensa verrattuna=)
Kannataa tosiaan olla aika varovainen karkeiden nuuskien kanssa muutoinkin. Viikon verran kun käyttää esim. pelkkää copenhagenia niin ylhähuulet huutaa kuorossa hoosiannaa vielä kotimaassakin!

Minä olen lähdössä ennen joulua Egyptiin ja sinne taidan viedä tykin ja nuuskat matkatavaroiden joukossa. Kairossa paikallinen tullimies Abdullah ei välttämättä ymmärrä nuuskankäytön hienouksia. Muualla selviää kun selvittää kysessä olevan smokeless tobacco.
 

Huilumestari

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Jos tässä olisi kyse verotuloista, niin eikö luontevaa olisi sallia nuuskan myynti ja valmistus Suomessa? Minä en havainnut tuossa esiintulossa mitään muuta kuin jo mainittuakin laskelmointia. Uskomatonta jos tuollaiset lausunnot menevät jollekulle täydestä.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Työryhmän esityksessä on yksi hyvä seikka jota periaatteessa kannatan, eli tiukempi linja alaikäisten (= lasten) tupakointia kohtaan. Samoin tupakan välittämisestä lapsille pitää saada kunnon rapsut. Huonompi puoli on se, että tuollaisia pykäliä on käytännössä hyvin vaikea valvoa. Toisekseen harva tupakasta kiinni jäänyt pentu käräyttää hakumiestä vaan väittää ostaneensa tupakat kiskalta/kaupasta/huoltsikalta. Sen jälkeen myyjä saa paskaa niskaansa aiheetta.

Lakupiippujen kieltämisen ehdottaminen on surkuhupaisaa komiikkaa. Syö totaalisesti uskottavuutta työryhmältä. Kannattaisi mieluummin kiinnittää huomiota todellisiin epäkohtiin kuin tupakointivälinettä etäisesti muistuttavaan lakritsanpalaseen.

Itselläni on nuuskan suhteen jokseenkin sama historia kuin ministeri Wallinilla. Kerran olen kokeillut, mutta nuuska ei pysynyt kauaa naamarissa ennen kuin lensi lavuaariin. Moista paskaa en toista kertaa suuhuni tunge, päätin, ja se päätös on pitänyt. Nuuskamiehet älkööt pahastuko tästä kielikuvasta. Jos joku haluaa nuuskata niin oma asiansa, kunhan on periaatteessa valmis kustantamaan hammasremontit ja suusyöpähoidot omarahoitteisestikin. Se yliveto puoli nuuskassa on poltettavaan tupakkaan nähden, ettei nuuskaaminen häiritse muita samassa tilassa oleskelevia jotka eivät käytä nuuskaa.
 

Mike

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, KäPa, NUFC
Jos tässä olisi kyse verotuloista, niin eikö luontevaa olisi sallia nuuskan myynti ja valmistus Suomessa? Minä en havainnut tuossa esiintulossa mitään muuta kuin jo mainittuakin laskelmointia. Uskomatonta jos tuollaiset lausunnot menevät jollekulle täydestä.

Tarkoitti varmaan, että tupakoinnin kieltämiseen ei verotulojen takia voida ryhtyä ja siksi ammutaan kärpästä tykillä kun ei parempaakaan keksitä.

Kuten ketjussa jo todettukin, niin jos nuuska kielletään, niin välittömästi tulisi kieltää myös sata kertaa vaarallisemmat ja yhteiskunnalle todella kalliiksi tulevat tupakka ja alkoholi.

Itsehän käytän noita kaikkia. Tällä hetkellä tosin tupakkalakossa. Olisin tyytyväinen, jos voisin sanoa että pääsen röökistä eroon nuuskan avulla, mutta en voi, koska röökistä ei voi päästä eroon ikinä ja se vie varmaan joskus terveydenkin. Näitä taukoja voi yrittää pitää, mutta retkahdus tulee aina, ja luultavammin se tulee ennemmin kuin myöhemmin.
Nuuskaan en samanlaista riippuvuutta ole ikinä onnistunut kehittämään, koska se nyt vain on siistimpää vetää sitä myrkyllistä savua keuhkoihin.
 

Duffman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Chelsea, Florida Panthers, Azzurri
Saiko sieltä Tallinnan risteilyltä sitä nuuskaa sitten loppujenlopuksi vai ei, itse olen nimittäin myös sinneppäin menossa, että olisi mukava tietää. Kiitos jo etukäteen.
 

Huilumestari

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Tarkoitti varmaan, että tupakoinnin kieltämiseen ei verotulojen takia voida ryhtyä ja siksi ammutaan kärpästä tykillä kun ei parempaakaan keksitä.

Kuten ketjussa jo todettukin, niin jos nuuska kielletään, niin välittömästi tulisi kieltää myös sata kertaa vaarallisemmat ja yhteiskunnalle todella kalliiksi tulevat tupakka ja alkoholi.
Ristiriitaista?

Se miksi tupakkaa ei kielletä on sen suuri levinneisyys. Tupakoinnin kieltäminen on pakko tehdä asteittain. Tämä nuuskan mahdollinen kieltäminen on yksi askel muiden joukossa. Mielestäni tämä askel olisi erittäin looginen ja perusteltu, ei seurausta ideoiden loppumisesta.
 

Luiro

Jäsen
Kognitiivinen dissonanssi on melkoista, ja mikäli vasemmistoliittokin tähän täkyyn tarttuu (~ eli siis istuttaa Arhinmäen puolueelle keulakuvaksi nuorempia äänestäjiä houkutellakseen), niin on todettava kuluttujansuojan intressissä vasemistoliiton peruskannattajille, että Arhinmäen postmodernistisesta punavihreydestä huolimatta vallitsee melkoista eroa Arhinmäen ja puolueen SAK-siiven välillä monissa puolueen kannattajakuntaa kaikkein keskeisemmin koskettavissa kysymyksissä, olipa tämän helppoheikin "poliittinen" viesti pääosin palturia tai ei.


Viestisi sisälsi paljon hyvää ainesta, joka kelpaa vain pelloille levitettäväksi. En minäkään viitsi kommentoida asioita, joista en mitään ymmärrä, niin tee sinäkin sillä tavalla. Olisi kaikkien kannalta paras ratkaisu.

Itse äänestitte Risikkoa, kiittäkää sitä idioottia. Eläköön oikeisto, mitähän seuraavaksi kielletään?
 

Mike

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, KäPa, NUFC
Ristiriitaista?
Tämä nuuskan mahdollinen kieltäminen on yksi askel muiden joukossa. Mielestäni tämä askel olisi erittäin looginen ja perusteltu, ei seurausta ideoiden loppumisesta.

Loogista ja perusteltua kieltää ensin yksi aine, jonka haitoista terveydelle ei ole edes täyttä varmuutta, ja toisaalta sallia kaksi muuta ainetta siksi, että vaikka ne ovat todistetusti kuolemanvaarallisia, niin käyttäjämäärä on liian iso niiden kieltämiseen?

Looginen seuraus nuuskan kieltämisellä on se, että rikollisuus lisääntyy (salakuljetetaan ja käytetään kiellettyä ainetta) ja ajetaan nikotiinista tykkäävät nuuskan käyttäjät helvetin paljon vaarallisemman tupakoinnin pariin.

Ei voi kun ihmetellä niitä ihmisiä, jotka tuollaisia ehdotuksia esittäviä kansanedustajia ovat tuoleillensa äänestäneet.
En pidä missään muodossa sellaisesta, että muutama jostain helvetin puusta pudonnut valopää leikkii Jeesusta ja kertoo meille matosille mitä saamme surkeilla elämillämme tehdä ja mitä emme, mutta tämmöinenhän menee jo silläkin asteikolla niin kovaa överiksi, että epäilen - ei vaan olen varma - että oikea paikka tälle työryhmälle on mielisairaala. Ei eduskuntatalo, vaan mielisairaala.

Näähän on jopa pahempia kun noi naama kuolassa ovilla lehtiään, lappujaan ja ilosanomaansa jakamassa kiertävät milloin minkäkin uskontokunnan edustajat, jotka nyt ovat kuitenkin aikalailla yhteiskunnan pohjasakkaa noin yleisesti ottaen.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Voi vitun vittu oli Mikelta hyvä puheenvuoro. Henk.koht aion lähettää tiukan sähköpostin sekä omalle kansanedustajalleni(Pekkarinen) keväällä kun asia tulee eduskuntaan ,että asiaa valmistelevalle ministerille(Risikko) ja tehdä selväksi että ääniä lähtee aika vitusti hallituspuolueilta jos kieltolinjalle lähdetään. Eihän se mitään muuta mutta silti.

Tosin alkaa tuntua siltä, ettei kieltolinjalle tulla lähtemään. Julkista painetta lisää niin näin ei varmasti käy.
 

Viljuri

Jäsen
Viestisi sisälsi paljon hyvää ainesta, joka kelpaa vain pelloille levitettäväksi. En minäkään viitsi kommentoida asioita, joista en mitään ymmärrä, niin tee sinäkin sillä tavalla. Olisi kaikkien kannalta paras ratkaisu.

Itse äänestitte Risikkoa, kiittäkää sitä idioottia. Eläköön oikeisto, mitähän seuraavaksi kielletään?

Risikko ei tule tätä tässä muodossa esittämään, eikä tämä ole muutoinkaan Risikon esitys, vaan työryhmän mietintö.

Arhimäkikin voisi kysyä totalitarismia edustavilta puoluetovereiltaan, että mitä mieltä nämä ovat valtiollisen ja sosiaalisen kontrollin kasvattamisesta ja miten tämä on näkynyt kontrollipolitiikan toteuttamisessa lähinnä kansalaisvapauksien osalta 1960-luvulta alkaen, on siinä meinaan rauhanlakia kerrakseen.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Risikko ei tule tätä tässä muodossa esittämään, eikä tämä ole muutoinkaan Risikon esitys, vaan työryhmän mietintö.

Arhimäkikin voisi kysyä totalitarismia edustavilta puoluetovereiltaan, että mitä mieltä nämä ovat valtiollisen ja sosiaalisen kontrollin kasvattamisesta ja miten tämä on näkynyt kontrollipolitiikan toteuttamisessa lähinnä kansalaisvapauksien osalta 1960-luvulta alkaen, on siinä meinaan rauhanlakia kerrakseen.

Niin Risikko tulee valmistelemaan lausuntojen ym. pohjalta esityksen. Ja hän voi esittää periaatteessa ihan mitä haluaa. Hän on asiasta vastaava ministeri. Ennen esitystä tulee vaikuttaa minkä pystyy. Eli heti vuoden alusta postia Paulalle. Joulua ei kannata moisen takia pilata, eikä ne työposteja lue yleensäkään. Avustajat seulovat asioita joilla kompetenssia..
 

Schwalbe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Itse en nuuskaa, enkä enää tupakoikkaan.

Nuuskan täyskieltoon en ota kantaa millään tavalla, mutta toteampahan vaan, että silloin kun nuuskaa sai joka ainoasta kioskista, niin hyi saatana minkä näköisiä olivat _kaikkien_ ostareiden, pukuhuoneiden, vessojen ym. julkisten tilojen katot! Tänä päivänä en vastaavasti tiedä yhtään paikkaa, jossa katto olisi täynnä biitinjämiä.

Ovatko siis nuuskaajat aikuistuneet ja uutta teinikäyttäjäkuntaa ei ole tullut? Vai onko käyttö ylipäätään vähentynyt, entä liekö nuuskankäyttäjät muuttuneet fiksummiksi? Joka tapauksessa eteenpäin on menty, oli syy mikä hyvänsä.

Tässä itse nuuskakeskustelussa vaatimaton toivomukseni olisi, ettei aina verrattaisi nuuskaa tupakkaan. Ihan sama, kuin pilvimiehet alkavat aina vetoamaan alkoholin käytön ongelmiin. Ne nyt kuitenkin ovat eri aineita ja aiheuttavat molemmat omankaltaisiaan ongelmia. Tuskin tupakanpoltto vähenisi, vaikka nuuskaa saisi jokaisesta vähittäismyymälästä?

Jokunen aski nuuskaa on tullut itsekin kulutettua vuosien saatossa, viimeksi silloin, kun lopetin kessun vetämisen. Mutta on siinä biitissä vaan niin hurjasti nikotiinia, että enpä tuohonkaan tavaraan ehdoin tahdoin haluasi kovaan koukkuun jäädä. Parempi kun ei vedä mitään tupakkatuotteita, eikä varsinkaan missään vaiheessa opettele niitä käyttämään.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös