Nuorisoprojekti

  • 4 237
  • 28

matti&teppo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti Kempes
Minulla ja muutamalla muulla kirjoittajalla on eri käsitys runkopelaajasta (Matti&Teppo, MaV)...
Pätkäsin "osan" pois, lukekaa halukkaat ylempää.

Mun näkemyksen mukaan runkopelaajia on ne HIFK-laiset joita jengissä on oltava baut puolet eli noin 10 jannua jotta jengin imago, eli HIFK:n tapauksessa brändi säilyisi. Eli näitten jätkien on oltava HIFK:sta tulleet. Piste. Kaikki muu on tuontikamaa, oli se sitten se roolijätkä joka vetää kaikkia turpaan jo hallin käytävällä tai ykköspyssy joka duunaa sataa maalia kaudessa. Näin kärjistäen. Eli mun mielestä esim. Pärssinen ei ole runkopelaaja, ei missään nimessä. Pärssinen tuotiin muualta jolloin hänen duuninsa on olla joko se valovoimainen ratkaisija tai jollain muulla tapaa joukkueelle äärimmäisen tärkeä pelaaja. Mun silmissä Mäkiaho parhaimpina päivinään meni tuohon kategoriaan, roolijätkä viimeisen päälle. Joku Vauhkonen aikoinaan, ja Vopatkin nykyään, on täysin rivikamaa. Ei pitäisi olla näin. Vopatilla on kyllä mahdollisuudet parempaan, toivottavasti kaverilla lähtee sujumaan.

Ja hämmennetään vielä lisää, jos joku esim. Vihko vedetään nyt Pärssisen paikalle niin ei se tee hänestä tähteä. Hän stunttaa Pärssistä Pärssisen kipuajan verran. Eli se runkopelaaja voi toki pelata ykkösessäkin, ei se voi olla mikään este. Vihko siirtyy sitten kylmän viileesti omiin hommiin (vaikkapa kolmoseen) kun Pärssinen palaa kehiin. Eli siinä mielessä runkopelaaja viimeisen päälle. Jotain junantuomaa, tai Oulusta flygarilla roudattua, eihän sielläpäin maailmaa taida olla edes sama raideleveys kun Suomessa, janaria ei saa mun silmissä kovin helposti runkojätkäksi. Ehkä joku viisi-kuusi kautta seurassa tekee hänestä runkopelaajan. Siihen asti hänen on tuotava selkeästi jotain uutta jengille.

Nää on mielipideasioita ja todennäköisesti saivarteluakin, mutta mun mielestä runko koostuu siis HIFK-laisista jätkistä. Ja hyvä HIFK-joukkue kootaan siis soipivasta miksauksesta tähti- ja roolipelaajia HIFK-nimisen joukkueen HIFK-laisen rungon ympärille. Ja ne miksauksen tekevät jätkät saa sitten olla vaikka Kuubasta jos niikseen tulee, parempi tietysti olisi jos nekin olisivat HIFK-taustaisia.
 

OldTimeHockey

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK, Bayern München, Deutschland
Sama kai se, kuka kutsuu keitäkin runkopelaajiksi. Olennainen kiteytyy tuossa m&t:n kirjoituksessa - avainpelaajia (ykkös-/kakkoskenttä, ykkösmaalivahti) ja roolipelaajia voi tarpeiden mukaisesti tuoda muualta, mutta kolmos- ja neloskentälliset sekä reservit tulee kasata omista kundeista. Ja tätä materiaalia tulee olla riittävästi.

Itse en ymmärrä, miksi jotkut tekevät niin suuren numeron esim. Häppölän juuttumisesta kolmosketjuun. Jos rahkeet eivät riitä korkeammalle, mutta homma hoituu kuitenkin niin hyvin, etteivät nuoremmat ole ajaneet ohi, niin mikä siinä kiikastaa? Miksi ns. alemmissa ketjuissa ei saisi olla jatkuvuutta? Ei se pelaajan pois kengittäminen saa olla mikään itsetarkoitus, vaan joukkueen parantamiseen tähtäävä harkittu toimenpide. Jos jonkun peli ei kertakaikkiaan kulje ja reservissä odottaa parempaan pystyvä pelimies, niin kyllä aika ja kilpailu tekevät tehtävänsä ennemmin tai myöhemmin.

Itse pidän tämän hetkistä tilannetta aika hyvänä. Duunariosasto on riittävän laaja, joten sekä puolustus että hyökkäys kestävät pari loukkaantumista. Ei käy kateeksi esim. naapuriseuraa, jossa muutaman kolhun jälkeen saadaan kaksi pakkiparia kasaan ja loppuja haalitaan kasaan hallin käytäviltä.
 

RoopeS

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Runko tai sitten ei

Komppaan tässä ajatusta siitä, että rungolla tarkoitetaan niin HIFK-maisia pelaajia kuin mahdollista. Kavereita jotka ovat joko omia juunuja, tai aikaisessa vaiheessa HIFK.hon siirtyneitä kavereita, tähän mahtuu siis Söde, Jere, Kibe, kuten Häppölä, vihko ja Hirsokin jne.

Pärssinen, Harkins ovat täydennystä, kuten myös Zeta ja Vopat, (joskin molemmat kohta ovat olleet sen verran mukana, että ovat kohta HIFK.n miehiä).

Hyvä juniorityö onkin tärkeää, sieltä saisi vuosittain pukata 3-5 pelaajaa liigan, joista paikkoja löytyy ehkä kolmelle. Tämä tyyli joka nyt on vallalla, jossa A:sta säännöllisesti otetaan kavereita ylös liigaan kokeilemaan on hyvä. Syntyy skabaa paikoista ja kokemusta jota voi sitten hyödyntää kun on aika siirtyä kokonaan liigan puolelle, tai tulee pikakomennus jos on vajausta liigarosterissa.

Kun Porthen, Fagerstedt, Holma ja Petrell jne. ovat koko ajan saaneet lisää vastuuta, niin olemme myös saaneet leveyttä jonka pohjalta voi siivilöidä tulevaisuuden Kibet, tai Södet.

edit: piti vielä lisätä, että tilapäisessä vierastyöläishommissa olevat junnut kuten Capo, Vili ja Ilkka P sekä Salonen, Lamberg ja Varakas, voivat myös yhtäkkiä palata takaisin kunhan onvat olleet kehittymässä muualla. Näitten jätkien sydän on punainen.
 

JV

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti Johannes
Muuntautuminen lupauksesta runko- tai jopa tähti-pelaajaksi ei ole toistaiseksi onnistunut meidän nuorilta, jotka nyt ovat rosterissa.

Pari huomiota:

a) 80-luvulla syntyneistä IFK:n A-junnuissa pelanneista 3 pelaajaa on P-Amerikassa, TRuutu,Salmelainen & IPikkarainen. Nämä olisivat 1-2 ketjun miehiä IFK:ssa. (Pikkarainenhan olisi ilmetty Vopatin stuntti!). Lisäksi on tietysti vielä Hagman. Väittäisin että jos 18-22 vuotias kaveri mahtuu IFK:ssa kahteen ensimmäiseen ketjuun ns.runkopelaajaksi, niin mies on alta aikayksikön raahattu P-Amerikkaan.

b) Kun tutkitaan Kuhdan statseja tuossa 20-25 vuotiaana, niin eivät nekään niin kummoisia olleet. Joten kyllä esim. Vihko voi olla jonain päivänä Kuhdan tilalla ykkösessä. Ja Hirso Vopatin tilalla kakkosessa:=).
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös