Nuori Suomi ry

  • 992 373
  • 5 368

P.Sihvonen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ei ole. Antaa urheilun näyttää, kuka kulloinkin on
Ei ihme, että on "Nuori Suomi" jos kerta on tämä on se asenne. Ei ihme että vanhemmatkin kiukuttelevat kun Jani-Petteri ei pääse pelaamaan niitä "oikeita pelejä" mitä on "rajattu määrä".

Sinänsä ihmettelen tuota asennetta, sillä ainakin meillä on pojille opetettu, että aina kun on peliasu on päällä niin se on juhlapäivä riippumatta missä ja ketä vastaan pelataan.

Aina kannetaan joukkueen logoa ylpeydellä. Aina.

Tarkoitin eri asiaa. Totta kai jokainen peli on hyvästä, myös turnauspelit. Mutta niiden (turnausten) järjestäminen on seurojen ja joukkueiden varassa. Se ei takaa ongelman rakenteellista ratkaisua. Vain liitto ja alueet voivat järjestää ja taata, että (sarja)pelejä on riittävästi ja nimenomaan samantasoisten joukkueiden kesken.

Johtava
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Kuvaile ensin minulle, minkälaista syöttöharjoitusta tarkoitat? Kuvaile, miten se pyörii siinä jäällä. Käytä esimerkkinä modernia syöttöharjoitetta, jossa otetaan myös huomioon pelipaikkakohtainen ulottuvuus. Puhutaan nyt vaikkapa niin kutsutusta pelitapakierrosta, joka suunnitellaan 10-11-vuotiaille. (Vedin eilen itse erään sellaisen version eräälle Talent-ryhmälle ja saman olen vetänyt variaationa "sekalaiselle seurakunnalle".)

Ole täsmällinen, kuvaa tuolla teemalla harjoite tähän - ja minä sitten kerron, mitä siinä on huomioitava suunnitteluvaiheessa, jos jäällä on kovin eritasoisia pelaajia...

Juurihan sinä kirjoitit, että harjoittelu on mahdotonta, jos kentällä on eritasoisia pelaajia:

Viljelet valevalmentajapuhetta, jolla ei ole mitään tekoa realismin kanssa. Ja vaikka treenejä noin manipuloimalla voisikin jotain saada aikaiseksi, niin se ei ole kestävää harjoittelua. Muistan kuin esittelit kiertoharjoituksen tässä mielessä, heh! Se oli sellainen valevalmentajan puhe, että oksat pois.

Lainaus P. Sihvosen viestistä.

Miten nyt olet voinut muokata Talent-harjoitetta sekalaiselle seurakunnalle?

Eikö kysymyksesi ole kompa, koska tilanne on mahdoton.
 
Suosikkijoukkue
Leijonat, Jokerit
Kuvaile ensin minulle, minkälaista syöttöharjoitusta tarkoitat? Kuvaile, miten se pyörii siinä jäällä. Käytä esimerkkinä modernia syöttöharjoitetta, jossa otetaan myös huomioon pelipaikkakohtainen ulottuvuus. Puhutaan nyt vaikkapa niin kutsutusta pelitapakierrosta, joka suunnitellaan 10-11-vuotiaille. (Vedin eilen itse erään sellaisen version eräälle Talent-ryhmälle ja saman olen vetänyt variaationa "sekalaiselle seurakunnalle".)

Ole täsmällinen, kuvaa tuolla teemalla harjoite tähän - ja minä sitten kerron, mitä siinä on huomioitava suunnitteluvaiheessa, jos jäällä on kovin eritasoisia pelaajia.

Minä en tiedä, millaisia harjoitteita sinä vedät ja miten laiskat junnut vaikuttavat niiden harjoitteiden suunnitteluun. Siksi minä kysyn sinulta. Saisinko vastauksen?

No, ehkä minä haen jotain sellaista ohjattua harjoitetta, joka perustaa lähinnä kovaan tempoon ja nimenomaan toistojen määrään. Tai oikeastaan mitä tahansa käytännön esimerkkiä.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Minusta jotenkin tuntuu, että tämä keskustelu Nuoren Suomen kohdalla on käyty siinä vaiheessa, kun ollaan todettu se empiirinen tosiseikka, että ohjelma on vapaaehtoinen ja vapaasti sovellettavissa. Se keskustelu menee siinä. Hei, hei Nuori Suomi, et ollut sopiva ehdokas murhaajaksi, hymyillään kun tavataan.

Sitten keskustelun aiheeksi tulee, kun ollaan ilmiselvät empiiriset tosiasiat yhdessä tunnustettu (katson sinua, "Johtava"!), että tekikö Jääkiekkoliitto tuhoisan virheen NS:n soveltamisessa, joka tuotti kaikki suomalaisen juniorituotannon ongelmat, tai oli ainakin näiden ongelmien synnyssä keskeinen tekijä. Minusta täällä käydyn keskustelun ja esimerkkien valossa on ihan ilmiselvää, ettei ollut. Paikalliset olosuhteet vaihtelivat, kaikki merkittävät seurat eivät NS:n soveltamiseen osallistuneet, ja monet osallistujista säilyttivät kilpailullisen elementin hyvinkin keskeisenä tekijänä.

Sen sijaan ollaan puututtu vaatimattomiin resursseihin, nuorisovalmentajien ammattitaitoon (ymmärrän että se asema on usein totaalisen mahdoton ja että on suuri kiusaus syyttää jotain ulkopuolista kukkahattu-ohjelmaa, mutta tosiasiat ovat tosiasioita), liialliseen kollektiivin korostamiseen ja ylikurinalaiseen pelikirjalla voittamiseen yksilötaitojen kehittämisen ja riskien ottoon kannustamisen sijasta sekä myös muutoksiin lasten vapaa-ajan käytön ja kasvatuksen suhteen, pelaamisen yhä kasvaneeseen kalleuteen ja muihin vastaaviin tekijöihin.

Minusta tuo monipuolinen luettelo yllä vaikuttaa huomattavasti uskottavammalta ja kokonaisvaltaisemmalta selitykseltä kuin yhden yksittäisen yhteiskunnallisen toimintaohjelman huono soveltaminen jääkiekkoon ainoana tai ainakin selvästi keskeisenä selityksenä. Tässä yhteydessä Sihvonen et company on harjoittanut kylläkin tehokasta ja raflaavaa propagandaa, mikä on varmasti myynyt irtonumeroita ja tarjonnut mukavia alibeja jääkiekkopiirien omille epäonnistumisille, mutta samalla ollaan täysin harhaannuttu itse vakavasta keskustelunaiheesta, eli suomalaisen juniorivalmennuksen kehittämisestä. Ellei osata analysoida syitä niin ei varmasti voida löytää ratkaisujakaan. Sihvoselle tämä keskustelu on vain karnevalisoitua lehdenmyyntiä, huomiotaloutta, mutta itse aihe on vakava ja mielenkiintoinen.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Seuraava joukkue ja paikkakunta on kymmenien kilometrien päässä. Paikkakunnalla on vain tuo yksi joukkue ja siinäkin "vain" 18 pelaajaa. Torppaat pojan pääsyn joukkueeseen ja samalla kykytät vanhempia. Hetken päästä on koko kaupunginhallitus ja urheilutoimet kyselemässä, että miten niin poika ei mahdu joukkueeseen.

Ei kai tätä sentään voi laittaa Eero Lehden ja NS:n syyksi?
 

P.Sihvonen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ei ole. Antaa urheilun näyttää, kuka kulloinkin on
Tervetuloa junioriurheilun arkeen.

Miten niin "tervetuloa"? Olen ollut siinä arjessa vuodesta 1975 asti.

Tarkoitan, että liiton - tai lähinnä alueiden - tulisi alkaa järjestää tasosarjoja junioreille G:stä asti. Sitten sen päälle järjestetään toki itse turnauksia seurojen ja joukkueiden kesken.

Johtava
 

P.Sihvonen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ei ole. Antaa urheilun näyttää, kuka kulloinkin on
Minä en tiedä, millaisia harjoitteita sinä vedät ja miten laiskat junnut vaikuttavat niiden harjoitteiden suunnitteluun. Siksi minä kysyn sinulta. Saisinko vastauksen?

No, ehkä minä haen jotain sellaista ohjattua harjoitetta, joka perustaa lähinnä kovaan tempoon ja nimenomaan toistojen määrään. Tai oikeastaan mitä tahansa käytännön esimerkkiä.

No kuvaa ihan minkälainen syöttöharjoite tahansa tähän, konkreettisesti. Kommentoin sitten. Haluan vain varmistaa, että olet edes auttavasti kartalla jääkiekon harjoittelusta. Vasta sitten voin osallistua tähän.

Johtava
 

LaTe_Show

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Rockies: 1980-1981.
Tarkoitan, että liiton - tai lähinnä alueiden - tulisi alkaa järjestää tasosarjoja junioreille G:stä asti.

Liitto saa järjestää mitä järjestää mutta jos haluaa tiettyjä vastustajia vastaan tai tietyn tasoisia joukkueita vastaan pelata tietyn määrän pelejä, niin sitten nämä ottelut pitää järjestää ihan itse ja oma-aloitteisesti.

Minä tiedän parhaiten joukkueeni tason ja mitkä ottelut sopivat parhaiten meille.

Aika kädetöntä jos jättää kaiken toiminnan liiton järjestettäväksi. Tämä on sitä junioriurheilun arkea.
 

P.Sihvonen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ei ole. Antaa urheilun näyttää, kuka kulloinkin on
Liitto saa järjestää mitä järjestää mutta jos haluaa tiettyjä vastustajia vastaan tai tietyn tasoisia joukkueita vastaan pelata tietyn määrän, niin sitten nämä ottelut pitää järjestää ihan itse ja oma-aloitteisesti.

Minä tiedän parhaiten joukkueeni tason ja mitkä ottelut sopivat parhaiten meille.

Totta. Ja tuo on juuri nyt se ongelma. Ongelmaa ei ole sanotaan D-junnuista eteenpäin, silloin alueet ja liitto järjestävät asiamukaisia sarjoja. Ongelma on G-E-junnuissa.

Rakenteellinen ongelma ratkeaa vain liiton ja alueiden kautta. Rakenne ei ratkea, jos asia jää hyvin ja aktiivisten valmentajien varaan.

Johtava
 

LaTe_Show

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Rockies: 1980-1981.
Ongelma on G-E-junnuissa.

Se ei ole ongelma, se on haaste millä erotetaan kuinka paljon kukin on valmis näkemään vaivaa. Ottelutapahtumien suunnittelu kuuluu olennaisena osana koko harjoituskauden suunnittelussa.
 

HMenthal

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Ei kai tätä sentään voi laittaa Eero Lehden ja NS:n syyksi?

Sinettiseuran lupauksissa on kohdassa Eettiset ja kasvatukselliset periaatteet sanottu mm. seuraavaa: Kaikki pääsevät osallistumaan toimintaan.

Voihan tuota kohtaa tietenkin rikkoa ja olla ottamatta sitä lasta mukaan toimintaan. Eettisesti se on siis arvelluttavaa.

Mä en tiedä tosta Eero Lehdestä sen tarkemmin mitään, mutta noita tiettyjä NS:n "sääntöjä", joita lupauksiksi kutsutaan, osataan hyvin vanhempien toimesta käyttää lyömäaseena, kun haetaan oikeutta omalle perilliselle. Samankaltaiseen suuntaan tämä suomalainen yhteiskunta on muutenkin ajautunut.
 

Quattro

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyräsmiehet
Minusta jotenkin tuntuu, että tämä keskustelu Nuoren Suomen kohdalla on käyty siinä vaiheessa, kun ollaan todettu se empiirinen tosiseikka, että ohjelma on vapaaehtoinen ja vapaasti sovellettavissa. Se keskustelu menee siinä. Hei, hei Nuori Suomi, et ollut sopiva ehdokas murhaajaksi, hymyillään kun tavataan.

Ei se ihan noinkaan mene, tai ainakaan mennyt pahimpaan NS-aikaan. Seuran, joka halusi sinetin, oli sitouduttava NS-ohjelman noudattamiseen. Sinettiä taas kannatti hakea, koska sillä saatiin esim. palkattua tai hoidettua suuri osa valmennuspäällikön palkasta. Ohjelma siis oli vapaaehtoinen, mutta siihen liityttäessä ei suinkaan vapaasti sovellettavissa. Jos tätä tosiasiaa ei tiedä, ei ole ollut mukana seuratoiminnassa NS-ideologian seurassa.
 

eagle

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Pittsburgh
Totta. Ja tuo on juuri nyt se ongelma. Ongelmaa ei ole sanotaan D-junnuista eteenpäin, silloin alueet ja liitto järjestävät asiamukaisia sarjoja. Ongelma on G-E-junnuissa.

Rakenteellinen ongelma ratkeaa vain liiton ja alueiden kautta. Rakenne ei ratkea, jos asia jää hyvin ja aktiivisten valmentajien varaan.

En tiedä, mutta uskon, että ongelma on myös maantieteellinen. Siis jos puhutaan jostain 8/10-vuotiaista niin paha alkaa vielä järjestämään valtakunnallista sarjaa. Tämä taas tarkoittaa automaattisesti ainakin fudiksen puolella sitä, että omassa piirissäsi et välttämättä saa, ainakaan omassa ikäluokassa, tarpeeksi haastavia pelejä vaikka sarjoja olisi miten jaettu.

Ollaan helposti tilanteessa missä vaikka kuinka järjestettäisiin tasosarjoja ei seura A löydä alueeltaan yhtään tarpeeksi haastavaa vastustajaa. Tällöin ainoa ratkaisu on juuri sopivat tasoturnaukset.
 

Quattro

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyräsmiehet
Liitto saa järjestää mitä järjestää mutta jos haluaa tiettyjä vastustajia vastaan tai tietyn tasoisia joukkueita vastaan pelata tietyn määrän pelejä, niin sitten nämä ottelut pitää järjestää ihan itse ja oma-aloitteisesti.

Minä tiedän parhaiten joukkueeni tason ja mitkä ottelut sopivat parhaiten meille.

Aika kädetöntä jos jättää kaiken toiminnan liiton järjestettäväksi. Tämä on sitä junioriurheilun arkea.

Kovaa porukkaa on remmissä, jos niillä on aikaa kaiken muun tohinan ohella vielä järkätä oma sarja joukkueelleen, tehdä otteluohjelmat ja varmaan hoitaa siinä ohessa vielä täydellinen tulospalvelu! Hattua pitää nostaa!
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Totta. Ja tuo on juuri nyt se ongelma. Ongelmaa ei ole sanotaan D-junnuista eteenpäin, silloin alueet ja liitto järjestävät asiamukaisia sarjoja. Ongelma on G-E-junnuissa.

Rakenteellinen ongelma ratkeaa vain liiton ja alueiden kautta. Rakenne ei ratkea, jos asia jää hyvin ja aktiivisten valmentajien varaan.

Johtava

Ainakin Länsirannikon alue järjestää E-junnuissa tasosarjat, tiedä sitten muista alueista.

Sarjatoiminta Länsirannikon alueella

Linkki vie finhockey.fi sivustolle.

Ja lisäksi voimassa sääntö:

E1 ( s. 2001) ja E2 ( s. 2002 ) –ikäluokan joukkueissa sallitaan enintään viisi ( 5 ) vuotta nuorempaa pelaajaa per ottelu
 

eagle

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Pittsburgh
Kovaa porukkaa on remmissä, jos niillä on aikaa kaiken muun tohinan ohella vielä järkätä oma sarja joukkueelleen, tehdä otteluohjelmat ja varmaan hoitaa siinä ohessa vielä täydellinen tulospalvelu! Hattua pitää nostaa!

Ainakin jalkapallon puolella tuo on onnistunut aika hyvin. Lisää infoa jos kaipaat niin seuraa vaikkapa HJK:n tai PK-35:n sivuilta löytyviä sarjoja.
 

LaTe_Show

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Rockies: 1980-1981.
Kovaa porukkaa on remmissä, jos niillä on aikaa kaiken muun tohinan ohella vielä järkätä oma sarja joukkueelleen, tehdä otteluohjelmat ja varmaan hoitaa siinä ohessa vielä täydellinen tulospalvelu! Hattua pitää nostaa!

En tiedä "toisesta" sarjasta, mutta luonnollisesti omat harjoitusottelumme/turnauksemme (kausiohjelman) suunnittelemme ja tottakai tilastoimme omien pelaajiemme tilastot.
 

P.Sihvonen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ei ole. Antaa urheilun näyttää, kuka kulloinkin on
Sihvoselle tämä keskustelu on vain karnevalisoitua lehdenmyyntiä, huomiotaloutta, mutta itse aihe on vakava ja mielenkiintoinen.

Olisikin vain huomiotaloutta tai jotain sellaista.

Kyllä Nuori Suomi on ollut minulle suurta henkilökohtaista tuskaa, kun olen paikan päällä todistanut, miten sen hengessä vietiin kilpailu pois kilpailusta, ja urheilu urheilusta.

Ja siis riippumatta siitä, mitä virheitä mikäkin liitto teki päästäessään missäkin määrin kylkeensä Nuori Suomen syöpävaikutuksen, totean: Nuori Suomi -ideologia ja urheilu eivät sovi yhteen, eivät mitenkään. Tämän tähden on syytä kritisoida myös pelkästään Nuori Suomi -ideologiaa.

Johtava

PS. Siihen et vastannut, että miten niissä jääkiekkoseuroissa (tai muiden lajien seuroissa), joissa sinä olet toiminut, on hyödytty Nuori Suomesta. Pyysin sinulta viittä kohtaa.
1.
2.
3.
4.
5.

Kerro lajin nimi ja vaikka seurakin, kiitos.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Ei se ihan noinkaan mene, tai ainakaan mennyt pahimpaan NS-aikaan. Seuran, joka halusi sinetin, oli sitouduttava NS-ohjelman noudattamiseen. Sinettiä taas kannatti hakea, koska sillä saatiin esim. palkattua tai hoidettua suuri osa valmennuspäällikön palkasta. Ohjelma siis oli vapaaehtoinen, mutta siihen liityttäessä ei suinkaan vapaasti sovellettavissa. Jos tätä tosiasiaa ei tiedä, ei ole ollut mukana seuratoiminnassa NS-ideologian seurassa.

Tuo menee taas ohjelman paikallisen soveltamisen piiriin eli toiseen kohtaan syyllis-ehdokkaiden luetteloa. NS ei pakota yhteen tiukkaan muottiin vaan sallii hyvin monenlaiset sovellukset lajiliittojen piirissä. Sitten voidaan keskustella siitä, oliko tämä Jääkiekkoliiton sovellus NS:sta virhe ja jos oli niin miten merkittävä suomalaisen juniorituotannon vaikeuksien suhteen. Kun vertaa noihin muihin ehdotettuihin tekijöihin niin voi kukin keskuudessaan miettiä, mikä on voinut olla tämän yksittäisen asian merkitys kokonaisuuden kannalta.
 

eagle

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Pittsburgh
No en kaipaa, koska tiedän, ettei se ole käytännössä mahdollista.

Mitä eroa noihin sinun esittämiin asioihin? Ainoa mitä keksin on jäävuorot ja en usko senkään olevan ongelma jos toteutaan samalla tavalla kuin vaikkapa HJK:n miniliiga.

Tässä hyvää esimerkkiä miten saatu hyvin toimiva sarja jolla annettu 9-10 ottelua jokaiselle seuralle lisää. Tähän päälle turnaukset niin saadaan varmasti vuodessa hyvin alle jo kovia otteluita. Liiga siis pyörinyt useammassa eri ikäluokassa erikseen samaan aikaan.

Miniliiga 2012 - HJK 02
 

Quattro

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyräsmiehet
Tuo menee taas ohjelman paikallisen soveltamisen piiriin eli toiseen kohtaan syyllis-ehdokkaiden luetteloa. NS ei pakota yhteen tiukkaan muottiin vaan sallii hyvin monenlaiset sovellukset lajiliittojen piirissä. Sitten voidaan keskustella siitä, oliko tämä Jääkiekkoliiton sovellus NS:sta virhe ja jos oli niin miten merkittävä suomalaisen juniorituotannon vaikeuksien suhteen. Kun vertaa noihin muihin ehdotettuihin tekijöihin niin voi kukin keskuudessaan miettiä, mikä on voinut olla tämän yksittäisen asian merkitys kokonaisuuden kannalta.

Oli se virhe, siitä ei kai enää kannattane isoa paneelia järjestää.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös