Nokia – jättiläinen huojuu?

  • 951 525
  • 5 138

stairox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Wanha kunnon divariajan Vaasan Sport, Liverpool FC

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Markkinoinnillisestihan Apple vetää Nokiaa kuivana kakkoseen ensi viikolla, mutta onko uudessa iPhonessa jotain todella mullistavaa, mikä löisi Lumia920 ominaisuuksien puolesta maanrakoon?

Ei varmasti ole teknisiä ylivertaisia ominaisuuksia. Mutta brändi/imago on Applella kohdallaan. Ihan sama mitä sieltä tulee, fanit hyppivät ilosta ilmaan. Nokian ongelmahan on vaikea: on jääty Symbianissa roikkumisen takia jälkeen muista teknisellä tasolla ja lisäksi suomalaisinsinöörit olettavat, että kännykkäkisa käydään pelkästään insinöörien välisenä tekniikkamittelönä. Kiva olla jälkiviisas, mutta brändinrakentamisen arvoa ei Suomessa ymmärretä.

Muakin pikkuhiljaa riepoo suomalaismedian yleinen negatiivisuus. Meillä tykätään aina potkia maassamakaavaa, varsinkin jos se on ollut ennen jotain suurta. Meillä ei uskota Nokian uuteen nousuun, mutta onneksi Suomen markkina-alueen painoarvo on kännykkävalmistajille marginaalinen. Ei tarvitsekaan saada Suomessa faneja, riittää kun breikkaa maailmalla. Kyllä me perässähiihtäjät tullaan sitten takaisin nöyrinä ja media kirjoittaa sankaritarinoita siitä, kuinka kaikki uskoivat vaikeinakin aikoina Nokiaan. Itselläni on btw. Android-puhelin & -tabletti, enkä näe suurta syytä vaihtaa tästä pois. Jos Win8 -puhelimista tulee hyviä tarjouksia, voin sellaista kokeillakin. Varmaan moni muukin älypuhelinkäyttäjä ajattelee näin. Harva meistä on niin friikki, että pomppii järjestelmästä toiseen puolen vuoden välein. Apple ja Android ovat saaneet ilmaiseksi helvetin pitkän etumatkan Win-puhelimia vastaan. Kiitos Ollilan, Kallasvuon ja kumppanien. Elopia on turha syytellä muusta kuin omituisesta työpaikan valinnasta. Harva kapteeni haluaa uppoamassa olevan laivan kippariksi.
 

Fiiu

Jäsen
Nyt jos jenkkimarkkinoita ajatellaan, niin Nokian olisi pitänyt saada (yhdessä MS:n kanssa toki) pihalle nämä uudet luurit ennen Applea, siitä olisi ainakin mun näkökulmasta ollut ihan pirunmoinen etu markkinoilla. Nyt käy kuitenkin niin että Apple pitää sen perinteisen "wowamazing"-esityksensä ja iPhone 5 käy kaupaksi kuin häkä. Samaan aikaan WP8:a hiotaan vielä julkaisukuntoon joka on parin kuukauden päästä.

Olen käyttänyt itse iPhonea kolmisen vuotta, nyt on käytössä nelonen mutta tämä 920 meni silti ostoslistan kärkeen. Harmi vaan että tällaisena "mullekaikkihetinyt"-ihmisenä joutuu odottamaan määrittämättömän ajan sitä puhelimen lapaseen saamista. Ja Samsungilla, näin esimerkkinä, ei tuo ATIV-sarjan muotoilu iske ollenkaan, sehän on kuin vanha iPhone 3G. Lumia 920 on sentään erilainen, jollain tavalla se vain iski niin hyvin.

Mutta mikä ehkäpä erikoisinta, julkisuuteen on tihkunut tietoja joiden mukaan esillä olleita demolaitteita sai katsella ja käsissä pyöritellä mutta edes aloitusruutua ei saanut skrollata. Tämä "käskytys" oli käsittääkseni enemmänkin MS:n taholta sillä heidän keskeneräinen käyttiksensähän niissä luureissa on.
 

kalma

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Tuosta lainaamastani mielipiteestäsi, ettet usko paremman kameran olevan kilpailuetu Nokialle, olen täysin erimieltä ja vieläpä hiukan samalla perusteella, minkä vuoksi iPhone on kepittänyt kilpailijansa muihin verrattuna teknisesti paskalla tuotteellaan. Kyse on yksinkertaisesti käytön helppoudesta. Uskon kuuluvani suureen enemmistöön, joka tykkää räpsiä valokuvia hauskoista tilanteista jos kamera sattuu olevan helposti saatavilla, mutta erikseen sitä ei jaksa alkaa raahata kuin häihin ja hautajaisiin, jos sinnekään, noin karrikoidusti ilmaistuna. Mutta jos ja kun kännykkäkameralla saa jo todella hyvälaatuisia kuvia, niin kyllä motivaatio meillä sunnuntaivalokuvaajilla varsinaisen kameran mukana kuljettamiselle tipahtaa lähelle nollaa tai oikeastaan sen alapuolelle. Ei teitä järkkäri-ihmisiä ole kuitenkaan kuin yksi viidestäkymmenestä... Minä varmasti monen muun tavoin olen tuskaillut sitä, että vaikka esimerkiksi nykyisellä puhelimellani tuleekin jo riittävän kelvollisia kuvia päivänvalossa, niin sisätiloissa ja pimeässä kuvaamiseen laatu ei ole ollut vielä riittävä, vaikkei aivan toivotonkaan. Sama juttu on myös ainakin tyttäreni iPhone 4S kanssa. Nyt kun Nokialta vihdoinkin on sellainen tuote saatavilla jolla saa riittävän hyviä kuvia (eikä pelkästään still kuvia, vaan myös videokuvaa hyvällä audiotallennuksella) kaikissa olosuhteissa, niin satavarmasti tulen sellaisen puhelimen ostamaan, jos hinta pysyy yhtään järkevän rajoissa (ei siis ainakaan ylitä iPhonen hintaa). En millään jaksa uskoa, että olisin tämän asian kanssa yksin, mutta lähitulevaisuus näyttää kumpi on tässä oikeassa. Eikä Nokian Pureview systeemiä tarvitsekaan verrattuna järkkäreihin, vaan hintaluokan 200-400 dollaria pokkareihin. Niille se pärjää jo helposti! Näin sen itse näen ja koen!

En tarkoittanut ettei kamera olisi kilpailuetu, tarkoitin että saman ryhmän muidenkin puhelinten kameroilla saa otettua vallan mainioita kuvia (paitsi nyt jostain pimeässä kolossa olevasta kukkaruukusta) ja siksi epäilen ettei paras kamera olisi tarpeeksi kova myyntivaltti. Ei n8 esimerkkinä myynyt kovin hyvin, vaikka kamera oli ylivertainen, toisaalta tällä kertaa puhelin on muutenkin onnistunut.

En oikein saa ajatuksiani puettua sanoiksi,mutta toivotaan kameran olevan niin hyvä, että ajatukseni osoittautuu vääräksi ja puhelin myy perkeleesti.
 

Stonewall

Jäsen
Suosikkijoukkue
RoKi, Liverpool
On se outoa. Teknologiatoimittajien mukaan Lumia 920 on lähes täydellinen puhelin, jossa on korjattu niitä asioita, joissa vielä oli parantamisen varaa. Eli ainakin toimittajien mielestä aivan huipputuote. Todennäköisesti/lähes varmasti Applekään ei pysty yhtä hyvää laitetta tekemään. Vaan kun puhelinmarkkinat ovat vähän kuin cola-juomamarkkinat, niin kaikki on kiinni brändäyksestä. Ja vaikka Nokian brändi oli muutama vuosi sitten maailman kärkeä, niin se on oikeastaan kääntynyt Nokiaa vastaan. Nyt odotetaan aivan ihmeitä, jotenkin tuotteen pitäisi olla ainakin valovuoden verran edellä kilpailijoita. Jos laite on vain vähän parempi, niin tällä hetkellä seksikkäämpi brändi on kiinnostavampi, vaikka itse laitteet olisivatkin astetta perässä. Nokian pitäisi ottaa mainia Coca-Colasta tai vaikka Axesta ja ruveta pistämään järkyttävä brändääminen käyntiin.
 

Kapulainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues
On se outoa. Teknologiatoimittajien mukaan Lumia 920 on lähes täydellinen puhelin, jossa on korjattu niitä asioita, joissa vielä oli parantamisen varaa. Eli ainakin toimittajien mielestä aivan huipputuote. Todennäköisesti/lähes varmasti Applekään ei pysty yhtä hyvää laitetta tekemään. Vaan kun puhelinmarkkinat ovat vähän kuin cola-juomamarkkinat, niin kaikki on kiinni brändäyksestä. Ja vaikka Nokian brändi oli muutama vuosi sitten maailman kärkeä, niin se on oikeastaan kääntynyt Nokiaa vastaan. Nyt odotetaan aivan ihmeitä, jotenkin tuotteen pitäisi olla ainakin valovuoden verran edellä kilpailijoita. Jos laite on vain vähän parempi, niin tällä hetkellä seksikkäämpi brändi on kiinnostavampi, vaikka itse laitteet olisivatkin astetta perässä. Nokian pitäisi ottaa mainia Coca-Colasta tai vaikka Axesta ja ruveta pistämään järkyttävä brändääminen käyntiin.
Itse en usko, että brändääminen välttämättä on kaikki kaikessa. Applea on myös kehuttu käytettävyydestä ja erityisesti korostaisin Applen olevan hyvä tuomaan esille laitteidensa käytettävyyttä ja käyttöä. Jos katselee Applen mainoksia, ovat ne aivan omaa luokkaansa siinä kuinka niissä luodaan mukava ja selkeä viesti siitä mihin laitetta käytetään. Yksi asia kerrallaan hyvin pelkistetysti. Tämä on mielestäni hyvin merkittävä asia, joka unohtuu monilta. Toki Applekin hehkuttaa erilaisia detaljeja tuotelanseerauksissaan ja verkkosivuillaan. Näitä sitten teknologia-toimittajat veivaavat kyllästymiseen asti. En kuitenkaan usko, että isot massat ostavat tuotteita niiden pohjalta, vaan perinteinen markkinointi on edelleen se millä volyymit tehdään. Niissä yksinkertaiset mainokset ovat vahvoja tuomaan esille mihin laite soveltuu.

Lisäksi itselleni on jäänyt hieman epäselväksi mikä tekee Lumia 920:stä sellaisen puhelimen, että minun tai jonkun muun tulisi vaihtaa iPhonesta tai Androidista juuri tuohon? Ulkonäkö ei ole mitenkään erityisen erilainen, käyttöjärjestelmästä ei ole tarkkaa kuvaa, joten siitä en lähde sanomaan. Kamera on toki hieno ja varmasti selkeästi edellä muita. Onko se kuitenkaan yksin syy vaihtaa? Toki kännykän kamera on hyvin iso asia. Otetaanhan iPhonella nykyään yksittäisistä laiteista eniten kuvia maailmassa. Ei kameraa siis pidä vähätellä.

Hanska-ominaisuus ei ole kokonaisuuden kannalta lainkaan olennainen ja langattoman latauksen hyöty jäi minulle täysin auki. Miksi se olisi parempi kuin langallinen? Puhelinta ei kai voi edes käyttää (ainakaan puhumiseen) latauksen aikana, vai?

Täällä ja kotimaisessa mediassa muutenkin korostetaan usein kuinka paljon parempia Nokian laitteet ovat kuin Applen. Käyttäjät eivät vain tajua sitä. Miksiköhän? Voisiko olla, että samalla ylenkatsotaan käyttäjien mieltymyksiä esim Applen ominaisuuksiin? Mitä jos se ei olekaan niin surkea massan mielestä? Jos kuluttaja on "tyhmä" tai "tietämätön", on vika Nokiassa. Miten se voi paremmin tuoda esille hienouttaan, miten viestiä pitäisi muuttaa, selkeyttää ja erityisesti pelkistää?
 
Viimeksi muokattu:

Prof. Puck

Jäsen
Suosikkijoukkue
***HIFK*** & Norristolainen
..Vaan kun puhelinmarkkinat ovat vähän kuin cola-juomamarkkinat, niin kaikki on kiinni brändäyksestä. Ja vaikka Nokian brändi oli muutama vuosi sitten maailman kärkeä, niin se on oikeastaan kääntynyt Nokiaa vastaan... Nokian pitäisi ottaa mainia Coca-Colasta tai vaikka Axesta ja ruveta pistämään järkyttävä brändääminen käyntiin.

Ja jos tätä ajatusta jatkaa vielä pidemmälle (toki muistuttaen, että olen täysi maallikko sekä kännykkäbusineksen, että brändauksen saralla...), niin allekirjoittaneelle on jäänyt sellainen kuva, että paitsi, että Nokia roikkui liian pitkään Symbian käyttöjärjestelmässä, se myös satsasi väärään käyttäjäryhmään siltä osin, mikä nousi puhelinbusineksessa ohjaavaksi segmentiksi. Ennen hyväpalkkaiset, johtoasemassa olevat businesmiehet (tumma puku päällä jollain maailman lentokentillä kiiruhtamassa jonnekin jostain, luuri korvalla...) olivat se ryhmä, joille kalleimmat puhelimet ja mainonta suunnattiin ja ainakin itselle on jäänyt Nokian viime vuosien markkinoinnista sellainen mielikuva, että he rakensivat brändin aika huipputuotteidensa osalta juuri tämän käyttäjäryhmän mielikuvamainonnan varaan? Mutta iPhonen ja Androidien myötä tämä ns markkinoita ohjaava ryhmä taitaa tätänykyä olla 20-30 ikävuoden välillä oleva nuoret aikuiset? Tosin enpä olisi minäkään osannut edes vajaa kymmenen vuotta sitten arvata, että monet tavalliset kengänkuluttajat ovat valmiita uhraamaan lähemmäs tuhat euroa pelkkään kännykkään...
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Eiköhän kyse ole aika pitkälti siitä onko tuote niin hyvä että on valmis vaihtamaan nykyinen tuote uuteen. Monesti on jo mainittu että Nokian on oltava reilusti parempi että se valittaisiin. Aikanaan junasta jäämisestä maksetaan kovaa hintaa vielä pitkään.

Itse olen hyvä esimerkki. Käytössäni on kolmatta vuotta iphone,ensin 3GS ja nyttemmin 4S. Sovelluksia sun muuta sälää(tarpeellista ja tarpeetonta) on luuri pullollaan. Kynnys on korkea luopua sovelluksista,kuvista ja muusta sälästä vaikka Nokia sinällään olisi kilpailukykyinen. Puhelinmerkki/käyttöjärjestelmä on vähän kuin automerkki tai parturi jossa käyt. Sitä vaihdetaan vain jos vanhassa on jotain vialla.
 

Myyrä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Spurs
Kuten sanoin, tiedon.

Nyt lienee aika kypsä Windows Phonen kelkkaan siirtymiseen. Yks Lumia 920 siis tänne, toivottavasti ovat pian saatavilla.

minkä ihmeen tiedon? Tuo kertomasi tieto oli virheellinen. Kuten alun perin epäilinkin. Toki moni muukin heitto oli valheellinen.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Ei varmasti ole teknisiä ylivertaisia ominaisuuksia. Mutta brändi/imago on Applella kohdallaan. Ihan sama mitä sieltä tulee, fanit hyppivät ilosta ilmaan. Nokian ongelmahan on vaikea: on jääty Symbianissa roikkumisen takia jälkeen muista teknisellä tasolla ja lisäksi suomalaisinsinöörit olettavat, että kännykkäkisa käydään pelkästään insinöörien välisenä tekniikkamittelönä. Kiva olla jälkiviisas, mutta brändinrakentamisen arvoa ei Suomessa ymmärretä.

Mä olen aina ihastellut sitä miten Nokian mokailu saadaan aina kaadettua insinöörien niskaan, ihan kuin johdossa, hallituksessa yms. ei olisi yhtään ekonomia yms. Insinöörien tehtävä on tehdä insinöörihommia ja niissähän Nokia on aina ollut hyvä ja siitä myös Applekin saa maksaa lisenssimaksuja.

Kyllä koko Nokian kaatumisessa suurin syy on juuri siinä että Nokia ei ollut valmistautunut pelaamaan mielikuvamarkkinoilla, kun taas Apple on viimeiset 10v toiminut juuri siellä. Ja siihen päälle vielä Google niin johan Nokian strategia-osastolla on todellakin otettu tuhkaluukkuun kovaa ja syvälle kun tähän muutokseen kännykkäbisneksessä ei ole kyetty reagoimaan.
Vanha symppari oli jäykkä mutta ei aidosti niin jäykkä etteikö tilannetta olisi voitu pelastaa paremmalla markkinoinnilla viimeistään S^3:n myötä, mutta kaikki ne kortit mitä olisi voitu käyttää jätettiin käyttämättä ja tulos oli pannukakku. Ja sitten siinä vaiheessa kun mielikuvamarkkinoilla painopiste muuttui teknisiin yksityiskohtiin (näytön resoluutio, joka ei kiinnostanut ketään ennen Applen retina-näyttöä tai sitten nykyisemmin puhelinten prosessoriydinten määrä, kellotaajuus jne.) niin taas kerran Nokia oli hukassa paitsi nyt kamerakennojen megapikselikilpailu hetkellisesti tuhottiin 808:lla mutta nyt taas ollaan hyvää vauhtia antamassa kilpailijoille liekaa kun eipä ketään välttämättä kiinnosta Lumia 920:n "pureview"-kamera jos siinä on vain 8,7 megapikseliä ja uudessa iPhonessa vaikkapa 12, 12 on enemmän kuin 8,7.
Nuo asiat kuitenkin vaikuttavat siihen yleiseen mielipiteeseen siitä mikä on "paras", ei keskivertokuluttaja oikeasti pysty objektiivisesti arvioimaan käytettävyyttä vaan valinta perustuu paljolti mielikuviin.

Prof. Puck kanssa osuu oikeaan juuri tuon markkinamyllerryksen kanssa, ei tosiaan pre-iPhone-aikaan kenellekään olisi tullut laittaa omaa rahaa puhelimeen lähemmäs tuhatta euroa, toki kytkykauppa on hämärtänyt ihmisten rahantajua mutta silti. Ja ihan jo iphonen ensimmäisinä vuosina sitäkin pidettiin kalliina, mutta ei enää, tosin se on sitten jo puhtaasti kytkykaupan ansiota.
 
Viimeksi muokattu:

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ongelmahan on nokian tässä julkistuksessa se, että siellä ei puhuttu sanaakaan käytöjärjestelmään uusista ominaisuuksista. MS julkaisee ne itse sitten lokakuussa ja nokialla ei ollut lupaa puhua niistä mitään. Siinä on iCloud tyyppiset synkat verkkoon ja selvää kehitystä vanhaan windows phone systeemiin verrattuna.
 

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Ongelmahan on nokian tässä julkistuksessa se, että siellä ei puhuttu sanaakaan käytöjärjestelmään uusista ominaisuuksista. MS julkaisee ne itse sitten lokakuussa ja nokialla ei ollut lupaa puhua niistä mitään. Siinä on iCloud tyyppiset synkat verkkoon ja selvää kehitystä vanhaan windows phone systeemiin verrattuna.
Juu, noita vain vähän raapaistiin jos seurasi tarkemmin eikä keskittynyt seuraamaan näkyykö kameroita heijastuksista. Skydrive-integraatiota näkyi hyvin nopeasti ohimennen kun puhuttiin valokuvaus- ja kuvankäsittelyominaisuuksista. Itse olen jo varsin vankasti päättänyt, että 920 on seuraavana ostoslistalla, tabletin suhteen olen odottavalla kannalla ja itse asiassa Sampan uusi ysisarjalainen kannettava huipputarkalla näytöllä on aika vaikeasti syrjäytettävissä tämän hetken fiilisten perusteella: Samsung smuggles new Series 9 prototype into IFA: 2,560 x 1,440 on a matte display (hands-on) -- Engadget
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Mä olen aina ihastellut sitä miten Nokian mokailu saadaan aina kaadettua insinöörien niskaan, ihan kuin johdossa, hallituksessa yms. ei olisi yhtään ekonomia yms. Insinöörien tehtävä on tehdä insinöörihommia ja niissähän Nokia on aina ollut hyvä ja siitä myös Applekin saa maksaa lisenssimaksuja.
Itsellä on kuva, että Suomessa on paljon insinöörejä yrityksissä esimies- ja päättävissä asemissa. Ei varmaankaan ole ollut tarkoitus haukkua insinöörityötä itsessään, vaan sitä, että insinörttiys on ollut johtava näkökanta. Tämä on vain omaa mutuani, mutta ainakin eräässä teknisen alan toimistotyöpaikassa, jossa olen ollut, tilanne oli näin.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Itsellä on kuva, että Suomessa on paljon insinöörejä yrityksissä esimies- ja päättävissä asemissa. Ei varmaankaan ole ollut tarkoitus haukkua insinöörityötä itsessään, vaan sitä, että insinörttiys on ollut johtava näkökanta. Tämä on vain omaa mutuani, mutta ainakin eräässä teknisen alan toimistotyöpaikassa, jossa olen ollut, tilanne oli näin.

Tottakai insinöörejä on esimiesasemissa, itsekin tunnen useita ylemmän keskiportaan pomoja Noksulla jotka ovat DI-pohjaisia. Mutta se ei poista sitä tosiasiaa että esim. Nokian hallitus ja johtoryhmä ovat olleet myös muilla koulutusryhmillä edustettuja, joskus, tämän saman kliseen esittämisen yhteydessä, kaivelinkin asiaa ja olisiko 50% johtoryhmästä ollut kaupallisen tutkinnon omaavia. Eli sikäli vaikka varmasti keskijohdossa on paljon insinöörejä niin strategisia päätöksiä tekemässä on ihan myös ekonomeja, juristeja yms. muita. Kumma juttu kun kukaan ei OPK:ta haukkuessa viitsi mainita sitä että mies on juristi, Ollilan insinööritaustaa kyllä jaksetaan tuoda esiin Nokian huonoutta julistaessa.

Ja siis pitää nyt huomioida että teknisestä tutkinnosta huolimatta en koe olevani kovinkaan insinööri ja tämä asia koskettaa itseä lähinnä siksi että kuten JHag juuri totesi, suomalaiset tykkäävät haukkua asioita ja on juuri suomalaisen insinöörityön halventamista syytellä kokoajan asiasta vain insinöörejä, ihan kuin ne muut ammattialat olisivat jotenkin merkityksellisesti kontribuoineet Suomen taloudelliseen tilaan sillä tasolla että ilkkumiseen olisi varaa.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tottakai insinöörejä on esimiesasemissa, itsekin tunnen useita ylemmän keskiportaan pomoja Noksulla jotka ovat DI-pohjaisia. Mutta se ei poista sitä tosiasiaa että esim. Nokian hallitus ja johtoryhmä ovat olleet myös muilla koulutusryhmillä edustettuja, joskus, tämän saman kliseen esittämisen yhteydessä, kaivelinkin asiaa ja olisiko 50% johtoryhmästä ollut kaupallisen tutkinnon omaavia. Eli sikäli vaikka varmasti keskijohdossa on paljon insinöörejä niin strategisia päätöksiä tekemässä on ihan myös ekonomeja, juristeja yms. muita. Kumma juttu kun kukaan ei OPK:ta haukkuessa viitsi mainita sitä että mies on juristi, Ollilan insinööritaustaa kyllä jaksetaan tuoda esiin Nokian huonoutta julistaessa.

Ja siis pitää nyt huomioida että teknisestä tutkinnosta huolimatta en koe olevani kovinkaan insinööri ja tämä asia koskettaa itseä lähinnä siksi että kuten JHag juuri totesi, suomalaiset tykkäävät haukkua asioita ja on juuri suomalaisen insinöörityön halventamista syytellä kokoajan asiasta vain insinöörejä, ihan kuin ne muut ammattialat olisivat jotenkin merkityksellisesti kontribuoineet Suomen taloudelliseen tilaan sillä tasolla että ilkkumiseen olisi varaa.
Meinasin kirjoittaa OPK:sta, mutta en jaksanut.

Tyypillinen DI = Ajattelee asioita tekniikan kautta
Tyypillinen juristi = Pikkutarkka

Tyypillinen juristi tai DI ei sovi pestiin, jossa vaaditaan pääosin kokonaisuuksien luovaa hallintaa ja esimiestyötä. Tämä on minun mielipiteeni eikä siitä kannata ottaa nokkiinsa. Monet juristit tai dippainssit kun eivät ole tyypillisiä ja osaavat katsoa asioita eri kantilta. OPK habituksensa ja olemuksensa puolesta vaikutti juurikin tyypilliseltä juristilta, joten hän oli huono valinta toimitusjohtajaksi. Ja ei, kaikki kaupallisen alan ihmiset eivät tietenkään sovi toimitusjohtajiksi tai esimiehiksi, mutta mielestäni kaupallisen alan koulutustausta on sopivampi kyseisiin tehtäviin. Jälleen kerran tämä on vain minun omaa mutuiluani, eikä ole mitenkään tarkoitus haukkua ketään tai ottaa nokkiinsa.

Enkä ole myöskään huomannut mitään ilmiötä, että suomalaista insinöörityötä haukutaan. Itsehän toimin vakuutusalalla ja sepä vasta huonossa maineessa onkin.
 

ukkometso

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mielenkiintoista, että Suomen ykkösfirma romahtaa pörssissä, ja täällä ollaan vaan barrikaadeilla jonkun puhelimen (kai vielä voi käyttää puhelin -sanaa) kameran toiminnasta, tai osan ko firman työntekijöiden koulutustaustasta, siis insinööriydestä.

Jättiläinen todellakin huojuu, kohta alkaa olla ostajan hetki. Tämä kätyri Elop on kyllä saanut aikaan sen minkä taustansa hänelle asetti, eli yritysfuusio on erittäin lähellä. Vielä muutama harkittu floppi, ja koko paska myydään, ja saadaan kohtuullinen lunastustarjous. Se on taatusti ainakin tuplat tämän hetken noteeraukseen. Jollei sitten ole kohtuullinen vaihtotarjous.

Toisaalta, onhan Nokia rahastettu jo muutamaan kertaan markkinoiden tyhmiltä. Jospa kerran vielä pojat!
 

Kapo

Jäsen
langattoman latauksen hyöty jäi minulle täysin auki. Miksi se olisi parempi kuin langallinen?

Eikös tuo ole aika selkeä? Langattomalla systeemillä puhelinta ei enää tarvitse ladata "tietoisesti". Ihan omien havaintojen perusteella ihmisillä on duunista himaan tullessa melko standardipaikka mihin lompakot, avaimet ja kännykät taskuista purkaa. Siihen laturi jolle luurin laskee niin avot, ikinä ei tarvitse puhelinta ladata. Kun tuo systeemi vielä toimii qi standardin mukaisesti niin laturin ei tarvitse olla mikään Noksun törkeä punainen fatboy-tyyny vaan ihan tyylikkäitä latausalustoja saa kolmansilta osapuolilta.
 

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
Ja ei, kaikki kaupallisen alan ihmiset eivät tietenkään sovi toimitusjohtajiksi tai esimiehiksi, mutta mielestäni kaupallisen alan koulutustausta on sopivampi kyseisiin tehtäviin. Jälleen kerran tämä on vain minun omaa mutuiluani, eikä ole mitenkään tarkoitus haukkua ketään tai ottaa nokkiinsa.

Se millä Apple lähti lentoon, oli Jobs visiönäärinä. Tämä on asia, jota ei missään koulussa opita. Toinen asia on vahva johtajuus tähän yhdistettynä. Varsinkin Nokia on tarvinnut vahvaa johtajaa, jotta yrityskulttuuriin pinttyneet tavat saadaan muutettua.

Nyt puhutaan kuitenkin yrityksestä, joka oli yksi maailman kovimmista brändeistä ja oman markkinasegmenttinsä ylivoimainen ykkönen. Jostain koulutustaustasta puhuminen Nokian toimarin kohdalla on lähinnä naurettavaa. Karismaa, henkilöstön motivointia tai visionäärin kykyjä ei koulun penkillä opita.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Nyt puhutaan kuitenkin yrityksestä, joka oli yksi maailman kovimmista brändeistä ja oman markkinasegmenttinsä ylivoimainen ykkönen. Jostain koulutustaustasta puhuminen Nokian toimarin kohdalla on lähinnä naurettavaa. Karismaa, henkilöstön motivointia tai visionäärin kykyjä ei koulun penkillä opita.

Nimenomaan, näkisin kuitenkin, että myös koulutustausta jättää jälkensä kun korkeakoulutus vähintään viitisen vuotta kestää.

Elop on tehnyt virheitä, mutta kyllähän nämä Nokian pinttyneet toimintatavat ja jälkeenjääneisyys markkinoilla juontaa pidemmälle.
 

Stonewall

Jäsen
Suosikkijoukkue
RoKi, Liverpool
Kyllähän se niin tietenkin on, että jos jostain syystä pettyy laitteeseensa, niin ei varmasti osta samanmerkkistä, vaikka mikä olisi. Itse olen pahiten pettynyt iPhoneen, joka ei suostunut pakkasessa toimimaan (eikä maahantuoja koskaan susotunut myöntämään kyseessä olevan suunniteluvirheen), joten en koskaan enään osta mitä applen kuraa vaikka saisivat romunsa jatkossa toimimaankin. Toisaalta jos on jossakin kohdassa pettynyt Nokialaiseen, niin luultavasti on kova kynnys sitäkään enään käyttää.
Omalla kohdallani argumenttina toimisi hyvin pokkarin tasoinen kamere, koska matkustan paljon ja kuvia tulee otettua. Mieluusti jättäisin kameran pois, jos kännykän kamera vain on tarpeeksi hyvä. Katsotaan nyt.
 

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
Nimenomaan, näkisin kuitenkin, että myös koulutustausta jättää jälkensä kun korkeakoulutus vähintään viitisen vuotta kestää.

Ehkäpä Jobsin vahvuus olikin se, että mies oli korkeakoulussa vain puoli vuotta ennen kuin jätti leikin sikseen. Sen jälkeen 7kk Intiassa jossain hare khrisna -meiningeissä buddhalaisuudessa höystettynä. Pientä LSD-kokeilua ja sitten nörtiksi töihin.

Mitä sitten vaaditaan, että tulee jollekin toimialalle visionääriksi? Ja sitten vielä se johtajuus, joka saa joukot mukaan. Visionääri ilman johtajuutta voi mennä vaikka Gartnerille analyytikoksi. Toisaalta taas johtaja ilman visiota kuulostaa Nokia-meiningiltä.
 

Tuamas

Jäsen
Jättiläinen todellakin huojuu, kohta alkaa olla ostajan hetki. Tämä kätyri Elop on kyllä saanut aikaan sen minkä taustansa hänelle asetti, eli yritysfuusio on erittäin lähellä. Vielä muutama harkittu floppi, ja koko paska myydään, ja saadaan kohtuullinen lunastustarjous. Se on taatusti ainakin tuplat tämän hetken noteeraukseen. Jollei sitten ole kohtuullinen vaihtotarjous.
Niin, valitettavasti Kallasvuota katseltiin liian pitkään ja hän sai laivan käytännössä upotettua. Nyt Elopilla on ollut aika työ saattaa Nokiaa taas nousu-uralle, onnistumisia ei ole vielä hirveästi, mutta suo oli melkoisen syvä. Strategiset virheet joiden takia ollaan nykyisessä tilanteessa tehtiin Kallasvuon aikana.
 

stairox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Wanha kunnon divariajan Vaasan Sport, Liverpool FC
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös