Nokia – jättiläinen huojuu?

  • 951 695
  • 5 138

calvin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maailman myrkyllisin jääkiekkojoukkue
Nokian Microsoft-strategia lähti nousukiitoon | Kauppalehti.fi
Nokia sucks again. Ei luin väärin. Nokia-Win is a success-story. Nokia nousee taas, kuten oli odotettvissa. Kai tankkasitte jo Noksua lisää.

Ne kehittäjät joiden kanssa on tullut juteltua niin ovat lähinnä kiroilleet että kyseisestä kehitysympäristöstä puuttuu niin paljon oleellisia rajapintoja ja toiminnallisuuksia että toistaiseksi sillä ei pysty tekemään juurikaan mitään järkevää softaa, esim. sellaisia jotka käyttäisivät verkkoa muutenkin kuin HTTP:n yli.

Ehkä sitten parin vuoden sisällä (näinhän se oli Applellakin aluksi mutta silloin ei ollutkaan todellista kilpailua ekosysteemeissä, nyt voi olla ongelmallista olla perässä hiihtäjä).
 

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
Mitä hiton ihmeellistä tuossa on? C5 on malli/kategoria(X taitaa olla musapuhelin, C viestintään?....), mitä isompi numero seuraa, sitä paremmilla ominaisuuksilla ja seuraava numerosarja kertoo sukupolven. Mitä suurempi numero, niin sitä uudempi malli. Nokiaa ei nyt Opeliin kannata vertailla, mutte hekin jo aikoinaan nimesivät mallinsa vastaavasti

Nokian entinen tapa oli paljon selkeämpi kuin nykyinen nimetä puhelimet. Vertaan Nokiaa itse Nokiaan, en naapureihin. Olen niin symbioitunut "muumio", että ei kiinnosta pahemmin miten Samsung, HTC tai Apple nimeävät puhelimensa, kun en niitä osta, toistaiseksi. Tilanne saattaa muuttua, kun Nokian WP7-puhelimet syrjäyttävät Symbian-puhelimet ja on pakko harkita muitakin vaihtoehtoja kuin Nokian valmistavat kännykät, koska ei ole enää omaa Nokiaa ja sen omalaatuisia, mutta tuttuja kännyköitä myynnissä kaupoissa. Pitääkö sellainenkin asia muuttaa siis, joka toimi, nimeäminen, kun kaikki muuttuu.
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Nokiallahan nimenomaan tuotenimet ovat olleet ihan hanurista siitä saakka kun yhtiö toi ensimmäisen gsm:nsä markkinoille. 12234, 12321, 43232, 5236, 8084, 06235, kuka noista tietää mikä on mikin?

Verratkaa nyt noita nimiä johonkin HTC:n Desireen tai Samsungin Galaxy S:ään. Niissä jo nimi itsessään aiheuttaa jonkun mielleyhtymän, ihan siksi, että ne oikeasti tarkoittavat jotain.

Toki Nokian mallimäärään perustuva toiminta vaatii geneerisempiä nimiä, mutta turha sitten ihmetellä miksi jengiä ei kiinnosta.
 

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
No, seuraava Nok-valitus (vali-vali-vali). Miksi Nokialla on niiiiin paljon eri kännyköitä myynnissä. Apple, joka tienaa rahaa kännyköillä vuosittain paljon enemmän kuin Nokia, jos mittari on liikevoitto, on valmistanut koko historiansa aikana 4 eri puhelinta. Nokialla on neljä pelkästään (4 kpl) C3-puhelinta myynnissä vai riittääkö sekään, kun keskustellaan Nokian C3-puhelinten määrästä, jotka ovat tällä hetkellä myynnissä. Minulla on C3-00 ja sen saa ensi viikolla "hulluilta päiviltä" 105 eurolla, suosittelen ostamaan sinä aikuinen lukija, mutta saa sen muualtakin suunnilleen yhtä halvalla kuin Stockalta ensi viikolla, joten tämä ei ole mainos.
 

Bo'er

Jäsen
No, seuraava Nok-valitus (vali-vali-vali). Miksi Nokialla on niiiiin paljon eri kännyköitä myynnissä.

Siksi kun Nokia kilpailee joka hintaluokassa. Me täällä Euroopassa ei nähdä kuin nuo älypuhelimet, 80% maailman väestöstä on niiden ulottumattomissa jo hintansa puolesta. Noita s40 puhelimiahan myydään pääasiassa kehittyville markkinoille, Kiina, Intia, muu Aasia, Afrikka, Etelä-Amerikka. Potenttiaalisia ostajia siis varmaan 4-5 miljardia. Kyllä silloin tarvitaan monta eri mallia eri hintaluokkiin. Olen nähnyt tutkimuksen, jossa intialaiselle maajussille puhelimen osto merkitsee vastaavaa investointia kuin meille auton osto.


Vanha Tekniikka&Talous artikkeli aiheesta

C3-00 myynnin aloitus Indonesiassa Siellä houkutteleva Nokian mallin on kuin iPhone meillä.
 
Viimeksi muokattu:

Bo'er

Jäsen
Verratkaa nyt noita nimiä johonkin HTC:n Desireen tai Samsungin Galaxy S:ään. Niissä jo nimi itsessään aiheuttaa jonkun mielleyhtymän, ihan siksi, että ne oikeasti tarkoittavat jotain.

Mun mielestä taas nuo eivät kerro mitään. Itse kun en ole seurannut ja HTC/Samsungin sivuilla edes ikinä käynyt, niin en osaisi sanoa millasia malleja ovat. Itselle numerokoodaus kyllä infoaa enemmän. Tosin Nokialla tuo hämää vielä kun on vanhaa ja uutta sekaisin. Jokainen varmaan osaa esimerkiksi automaailmasta mieltää Audi A1....A8, BMW 1series....7series. Ainakin noista itse osaan päätellä hinta/kokoluokan.

Nokian vanha koodaus oli kyllä ihan sekava. Käsittämättömiä nelinumeroisia yhdistelmiä, mutta kyllä niistäkin vielä hintaluokat osasi päätellä ensimmäisen numeron perusteella. Siihen päälle vielä Symbian puhelimilla erillainen käytäntö. Hyvää siinä oli, että älypuhelimet osasi nimien perusteella erottaa heti. Nythän nimeämistä ollaan yhtenäistetty, ja s40 ja s60 ovat samassa linjassa. Esimerkiksi X3 on s40 puhelin, mutta X6 on s60, samoin on myös c-kategoriassa pienimmät numerot ovat s40 luureja. Nyt ei enää heti koodauksesta näe käyttistä.
 
Viimeksi muokattu:

mekabyte

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilmajoki HT, sympatiat Kärpille
Onhan sitä tullut itsekin moitittua Nokia nimeämiskäytäntöä viimesimpänä tätä typerää lisänumeroa mallin perässä. Noh, jos katsoo vaikka Samsungin nimeämistä, niin ei se ihan selkeää ole.

Ohessa pikainen Samsung poiminta verkkokaupan listasta, monta jäi vielä puuttumaan.

Pixon12
B7722
Xcover 271
B2700
B2100
Wave723
Wave575
Shark
S5230
Monte
Champ
Galaxy 3/5/S/S II/Ace/Fit/Gio/Mini

Heh, otappa noista sitten selvää.
 

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
Nokian omassa nettikaupassa oli vielä viime viikolla kaksi C3-puhelinta myynnissä. Toinen hintaan 139 euroa ja toinen 189 eurolla. Ei mitään viittausta nimessä, että ensimmäinen on C3-00 ja toinen C3-01. Nyt se on jo korjattu sinne oikein, kun katsoin asiaa eilen aamulla. Olin kirjoituskiellossa viime viikon, joten jäi linkkaamatta tänne.

On ne nimet muillakin sekavia, mutta minä kritisoin ainostaan tätä, että samasta puhelimesta tulee 00-, 01-, 02- ja perään 03-versio, en sinänsä nimeä, esim. Nokia C5 ja lisäksi ei pitäisi koskaan laittaa puhelimen nimeen numerosarjaa 00. Oliko James Bond agentti 00, siis double-ou, oliko, tuplanolla, heko-heko. Vaikka ei nimi puhelintakaan heikennä, sen myönnän.

Edit. Selaa kaikkia puhelimia - Nokia Online Kauppa Suomi
Nokian nettikaupan mukaan myynnissä on 0 kpl puhelimia, joiden ominaisuuksiin kuuluu sähköposti. Pikku juttu taas, mutta onko siellä vähän "hanskat tiskissä", kun on yt-neuvottelut osalla porukasta menossa. Nettikauppa on nykyään ensivaikutelma, jonka saa koko yhtiöstä.
 
Viimeksi muokattu:

scholl

Jäsen
Indonesialaiset on fiksua porukkaa, kun hankkivat saman puhelimen kuin minä, hymiöitä perään. C3-00 on oikeasti kannattava ostos, jos ei tarvitse kosketusnäyttöä ja navigointia kännykkään. Mihin niitä muuten tarvitsee, jos omistaa iPadin ja C3-00:n.

Mitä tekee millään kosketusnäytöllä? Näppäimistö on parempi kuin mikään kosketusnäyttö. Navigaattorit ovat mielestäni ihan perseestä. Mulla oli joskus vuonna kivi ja miekka N70:ssä se joku liitettävä navigaattori, ei tehnyt mitään. Hotellista saatava kartta on paljon parempi, silloin oppii oikeasti liikkumaan jossain kaupungissa. Miniläppäri on puolestaan parempi kuin joku iPad. Ainoa mihin tuollaista iPadia voi ajatella on, jos haluaa jonkun lowbudget ratkaisun veneen gps-näytöksi. Raymarinen E120 esim. on kuitenkin aika kallis, joten johonkin vanhaan käytettyyn veneeseen iPad on halpa ratkaisu.

Olen huomannut sen, että kännykässä ei tarvitse kosketusnäyttöä, eikä internettiä, eikä kameraa. Ainoa mitä tarvitsee on suhteellisen pieni puhelimen koko, mielellään oikea näppäimistö, jotta voi kirjoittaa tekstiviestejä ja sähköposteja. Suht hyvä näyttö on ihan jees, jos haluaa lukea ne sähköpostit ja sitten vielä ennen kaikkea hyvät mikrofoonit etc., jotta se puhuminen sujuu hyvin. Myöskin antenni saisi olla hyvä, jotta kuuluvuus olisi huonommallakin alueella hyvä. Esim. Italiassa on huonoja verkkoja ajoittain. Toki operaattoria vaihtamalla voi saada ihmeitä aikaan, mutta on puhelimissakin eroja. Toistaiseksi en kyllä sähköpostejakaan juuri ole kännykästä käyttänyt, kun wlan on saatavilla kuitenkin melkein missä vain, mutta seuraavan kerran kun innostun kännykän ostamaan niin se on yksi huomioon otettava seikka. Samoin väri, musta on ihan hanurista, mieluiten saisi olla kullanvärinen.

edit. edellä linkitetty E6 voisi olla hyvä puhelin
 

Jussih

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Kertokaapa nyt sijoittajakollegat, mikä on teidän (perusteltu) prognoosinne Nokian lähitulevaisuudesta. Kannattaisiko ostaa lisää, vai onko tämä osakkeen arvon lama tullut jäädäkseen? Ns. gut-feeling sanoo, että Nokiaan kannattaisi investoida, mutta kuuntelen mielelläni järkeviä perusteluita kun tuo teknologiapuoli on varsin vieras. Siis taloudellisia perusteluita, kapuloiden keskinäinen mielikuvavertailu ei juuri kiinnosta (toki ketjun puitteissa sitäkin voi harjoittaa).
 

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
Miniläppäri on puolestaan parempi kuin joku iPad. Ainoa mihin tuollaista iPadia voi ajatella on, jos haluaa jonkun lowbudget ratkaisun veneen gps-näytöksi.
Missä viipyy Nokian MeeGo-tablet. Tehkää jotain, pliis. Jouluna 2011 kaikki tienaa rahaa padeilla ja/tai tabeilla, poislukien ilmeisesti Nokia, surullista, jos niin käy.

On minullakin miniläppäri. Jos menee esim. "riikaan" muutamaksi päiväksi, niin iPad 2 olisi siellä jonkun huumehörhön vuoden ryöstösaalis. Siksi huusin vähän alle satasella Asus EEE PC:n ja pimppasin sen todelliseksi linux-tehomyllyksi, kun minulle jäi vanha kannettavan raato, jossa oli 2 Gb muistia ja siirsin sen miniläppärini 512 mb muistin paikalle. Nyt 7-tuuman näytön miniläppäri on hyvä matkakumppani, kun matkustelee aika paljon paikoissa, joista ei aina tiedä mitä tapahtuu omille tavaroille, jos ne näyttää jonkun silmissä arvokkailta ja miniläppärillä voi välillä vilkuilla nettiä. Ei miniläppäri samaan pysty kuin iPad Lontoon reissulla tammikuussa 2011, jossa iPadilla pystyi hotellin lan-yhteydellä katsomaan jopa Suomen TV:n YLE-lähetyksiä, jos oli luppoaikaa hotellilla, kun vaimoni esim. meikkasi itseään illan menoihin. Kännykän ruudulla, edes Nokian, en jaksaisi telkkaria tihrustaa.
 

scholl

Jäsen
On minullakin miniläppäri. Jos menee esim. "riikaan" muutamaksi päiväksi, niin iPad 2 olisi siellä jonkun huumehörhön vuoden ryöstösaalis. Siksi huusin vähän alle satasella Asus EEE PC:n ja pimppasin sen todelliseksi linux-tehomyllyksi, kun minulle jäi vanha kannettavan raato, jossa oli 2 Gb muistia ja siirsin sen miniläppärini 512 mb muistin paikalle. Nyt 7-tuuman näytön miniläppäri on hyvä matkakumppani

Mä luovuin kokonaan normaaleista kannettavista. Hemmetin hankala pitää mukana. Käytän pöytäkoneita ja miniläppäriä. Mulla on Samsung NC10, josta maksoin 400e kesällä 2008 ja vielä pelaa. Kerran jouduin maksamaan 185 euron huollon, koska hipinnäköinen jätkä kaatoi kahvia junassa Kölnin ja Bremenin välissä koneelle. Sitä meni vain vähän kulmalle ja pyyhin sen luullen, ettei tullut ongelmia, mutta myöhemmin kone alkoi kirjoittamaan osan kirjaimista päin helvettiä. Samsungin asiakaspalvelu ja huolto olivat käsittämättömän huonoja, mutta se on toinen tarina. Pointti on se, että normaalia kannettavaa tietokonetta en viitsi missään kuljetella, vaan aina kun lähden himasta jonnekin, otan miniläppärin laukkuun. Aiemmin ostin aina parin vuoden välein reilun parin tonnin FujitsuSiemensin E-sarjan notebookin, mutta nykyään olen sitä mieltä, että miniläppärillä pärjää ihan yhtälailla.

Ei miniläppäri samaan pysty kuin iPad Lontoon reissulla tammikuussa 2011, jossa iPadilla pystyi hotellin lan-yhteydellä katsomaan jopa Suomen TV:n YLE-lähetyksiä, jos oli luppoaikaa hotellilla, kun vaimoni esim. meikkasi itseään illan menoihin. Kännykän ruudulla, edes Nokian, en jaksaisi telkkaria tihrustaa.

Mä meen aina sellaiseen hotelliin, jossa on taulutv.
 

scholl

Jäsen
We 2, mutta ei Londonin hotellin taulu-TV näytä esim. Suomen YLE1-uutisia, mutta iPad näyttää ja ei maksa mitään ylimääräistä.

Suomen tv ei voisi vähempää kiinnostaa, pääasia, että Saksan kanavat näkyvät. Tosin Lontoossa käymistä en kellekään suosittele. Se on kuin Turku isommassa mittakaavassa, ankea paikka ja takapuoliosastoa siis.
 

J.Petke

Jäsen
On muuten aivan helvetin rumat nuo X7:n suippokärjet. Ruma puhelin pl. tuo takaosa. Tuon suunnittelija sietäisi saada kenkää.

Itse odotan tuota Symbianin UI-uudistusta enemmän kuin tätä nyt julkaistavaa Symbian Annaa.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Edit. Selaa kaikkia puhelimia - Nokia Online Kauppa Suomi
Nokian nettikaupan mukaan myynnissä on 0 kpl puhelimia, joiden ominaisuuksiin kuuluu sähköposti. Pikku juttu taas, mutta onko siellä vähän "hanskat tiskissä", kun on yt-neuvottelut osalla porukasta menossa. Nettikauppa on nykyään ensivaikutelma, jonka saa koko yhtiöstä.

Tai ehkä Nokian puhelimet eivät ole sellaisia mistä perusominaisuudet puuttuvat ja niitä pitää joko erikseen mainostaa tai sitten ladata muodikkaasti Appinä? Kieltämättä heikosti toteutettu valikkorakenne, mutta "ongelma" tosiaan taitaa olla se että meiliklientti on jokaisessa puhelimessa defaulttina eikä sitä ole merkattu erikseen lisäominaisuudeksi ts. siksi sarake näyttää nollaa.

Erityisesti mua kiinnostaa miten muka vain ipadilla voi katsoa Ylen lähetyksiä ja siis kaikista kiinnostavinta olisi tietää miten se onnistuu LAN-yhteydellä kun ipadissa ei ethernet-porttia taida olla :) (joojoo, typo, mutta se ei sinänsä mitenkään nosta Johanneksen uskottavuutta arvioida laitteitten teknisiä ominaisuuksia)
 

J.Petke

Jäsen
Tai ehkä Nokian puhelimet eivät ole sellaisia mistä perusominaisuudet puuttuvat ja niitä pitää joko erikseen mainostaa tai sitten ladata muodikkaasti Appinä?

Mitä perusominaisuuksia tarkoitat?

Mielestäni iPhone on aivan yhtä hyvin varusteltu kuin Nokialaisetkin. Monet perusominaisuudet ovat parempia kuin Nokialla mm.viestit, musiikki, loki.
 

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
Erityisesti mua kiinnostaa miten muka vain ipadilla voi katsoa Ylen lähetyksiä ja siis kaikista kiinnostavinta olisi tietää miten se onnistuu LAN-yhteydellä kun ipadissa ei ethernet-porttia taida olla :) (joojoo, typo, mutta se ei sinänsä mitenkään nosta Johanneksen uskottavuutta arvioida laitteitten teknisiä ominaisuuksia)

Sorry, mokasin ja anteeksi typeryyteni teknojutuissa taas kerran. Siellä hotellissa Lontoossa oli langaton verkko, jota ne kutsuu WiFi-nimellä ja sovellus on tässä, boox TV HD. (Varjo jatkaa missiotaan, joka kuuluu kuolemansynteihin.) Löytyy iTunesin ilmaisista sovelluksista, jos käyttää pelkkään katseluun ohjelmaa.
Booxtv.fi - tuetut laitteet - mobiilitv:n katselu sujuu pian myös iPhonella ja iPodilla
Boox TV toimii muuten myös useilla Nokian kännyköillä.
 
Viimeksi muokattu:

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Mitä perusominaisuuksia tarkoitat?

Mielestäni iPhone on aivan yhtä hyvin varusteltu kuin Nokialaisetkin. Monet perusominaisuudet ovat parempia kuin Nokialla mm.viestit, musiikki, loki.

Siis sähköpostisoftahan taitaa löytyä kaikista Noksuista, ellei ihan niitä äärikarvalakkipuhelimia lasketa (S30:kö niissä taitaa olla). Ja mielestäni siis sähköpostisofta on vähän samanlainen perussofta kuin joku tekstiviestien lähetysmahdollisuus, viesti kuin viesti.

Kyllä, iPhonessa on nykyään ihan hyvät varustelut, eihän siihen mennytkään kuin 3 vuotta, mutta kyllä Noksun softakehitys se vasta hidasta onkin :)

Johannes, erityisesti kyllä piti puuttua siihen että tuo TV-lähetysten katsominen olisi muka mahdollista vain ipadilla, ei miniläppärillä. Itse kylläkin katsoin mm. Ylen Vancouverin olympiamatseja (joitain niistä kunnes huomasin että samat matsit tulevat HD:na paikallisilta kanaviltakin) livejä läppärilläni (no, ei tosin ollut miniläppäri, mutta läppäri kuin läppäri) jenkeissä (yhdistämällä muuten läppärin HDMI-liitännällä telkkariin, miksi tihrustaa matsia joltain ipadilta kun käytössä on 32/37'' telkkari?) enkä tiennytkään ettei sellainen olekaan mahdollista, no onneksi et kertonut sitä minulle.
 
Viimeksi muokattu:

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
Johannes, erityisesti kyllä piti puuttua siihen että tuo TV-lähetysten katsominen olisi muka mahdollista vain ipadilla, ei miniläppärillä. Itse kylläkin katsoin mm. Ylen Vancouverin olympiamatseja livejä läppärilläni (no, ei tosin ollut miniläppäri, mutta läppäri kuin läppäri) jenkeissä (yhdistämällä muuten läppärin HDMI-liitännällä telkkariin) enkä tiennytkään ettei sellainen olekaan mahdollista.

No, ehkä yllätyin siitä, että myös iPadilla pystyy katsomaan Ylen TV-ohjelmia Suomesta, Lontoossa, kun sen piti olla niin paska laite kaikin puolin.
Nokian ex-johtaja Vanjoki: iPad on huono tietokone : Macmaa Apple, Mac, iPod, iPhone, Apple TV, iTunes, App Store, iPad
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
No, ehkä yllätyin siitä, että myös iPadilla pystyy katsomaan Ylen TV-ohjelmia Suomesta, Lontoossa, kun sen piti olla niin paska laite kaikin puolin.

Sanoisin että sinut on helppo yllättää. Mutta ei kuitenkaan kannata antaa oman tietämättömyyden estää voimakkaittenkin statementtien esittämistä.
Ei toki kaikkien ihmisten tarvitsekaan olla perillä tekniikasta (ja erityisesti tekniikan käyttömahdollisuuksista), mutta harva tavallaan myöskään tuo sitä esille yhtä aktiivisesti. Oikeastaan tuomalla esille Vanjoen ihan validin toteamuksen vain jatkat tätä samaa linjaa joka alkoi jo aikanaan siitä kun et millään ymmärtänyt mikä ero on Navteqin karttapohjilla ja google maps-ohjelmalla.
 

J.Petke

Jäsen
Siis sähköpostisoftahan taitaa löytyä kaikista Noksuista, ellei ihan niitä äärikarvalakkipuhelimia lasketa (S30:kö niissä taitaa olla). Ja mielestäni siis sähköpostisofta on vähän samanlainen perussofta kuin joku tekstiviestien lähetysmahdollisuus, viesti kuin viesti.

Kyllä, iPhonessa on nykyään ihan hyvät varustelut, eihän siihen mennytkään kuin 3 vuotta, mutta kyllä Noksun softakehitys se vasta hidasta onkin :)

Niin eli Nokia ja iPhone on lähestulkoon yhtä hyvin varusteltu. Jos minä saisin valita puhelimeeni ominaisuudet niin Nokialta en montaa ottaisi.

Sähköpostisoftahan Nokialaisissa on juuri sieltä ja syvältä. Toiminto on mutta panostus siihen on todella alhainen. Todella kankea ja palikkamainen toteutus. Huonoin kolmikon Android, iOS, WP8 jälkeen. Odotukset ovat kovat näiden kahden seuraavan Symbianin päivityksiä kohtaan ja uskonkin, että näillä päivityksillä päästään lähemmäs kaksikko Android ja iOS. Toivottavasti päivitystä tulee vielä tuohon tekstiviestien keskustelunäkymään. Näyttää ihan Amiga 500 tekeleiltä.

Ja mistä iPhonesta tuo sähköpostiohjelma puuttui?
 
Viimeksi muokattu:

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Ja mistä iPhonesta tuo sähköpostiohjelma puuttui?

Tarkoitin perusominaisuuksilla niitä lukuisia softia/toiminnallisuuksia mitkä Noksuista on löytynyt jo vuosia (minkä takia asiaa ei erikseen tarvitse mainostaa, vaikka toki kyse lähinnä listauksen bugista onkin), sähköposti nyt oli tässä keskustelussa esille tullut asia joka jopa iPhonessa alunperin oli mutta toisaalta aina voidaan sitten keskustella niistä copy&pastesta, usealle vastaanottajalle tekstiviestin lähettämisestä jne.

Mutta juuri siinä Apple on tehnyt maagista työtä, että jokaisen vanhan iPhonen puutteet on aina saatu häivytettyä sillä että on tuotu uusi versio, mikä sisältää jotain uutta! Mutta tosiaan pitää huomioida että tiettyjenkin toiminnallisuuksien kanssa kesti helposti se vuosi, eikä sitä kukaan pitänyt merkityksellisenä asiana, mutta nyt jos Symbianin päivityksiä ei tulekaan Android-tahtiin on se jotenkin dramaattisesti huono asia.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös