Nightwish

  • 824 169
  • 3 714

PataJaska

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, sympatiat HPK ja Kiekko-Espoo
Nyt on Nightwishin kiertueen Euroopan legi avattu. Eilinen keikka oli minulle ensimmäinen vierailu Saku halliin, ihan toimiva paikka vaikka tuntui ääriään myöten täyteen ahdetulta (vaikka taisi oveltakin lippuja vielä saada) Olutta sai lyhyellä jonottamisella ennen keikkaa ja jonottamatta keikan aikana Vessoja olisi voinut olla enemmänkin.

Keikka veti saman käsikirjoituksen mukaan kuin jenkeissä eli ei yllätyksiä sen suhteen. Soundit olivat alussa vähän tuhnuiset, jossain vaiheessa saivat senkin kuntoon. Show oli toimiva, pidin erityisesti "leijuvista" soittokorokkeista... Ja Floor oli ihana.

Myös minun puolestani terveisiä Saku-areenan keikalta, oli mahtavaa. Itse en soundeissa mitään ongelmaa huomannut.. noh, alussa ehkä kitara oli vähän tuhnu, mutta kyllä se siitä tosiaan korjautui. Järjestelyt sen sijaan muuten hyvät, tosiaan kaikki palvelut saatavilla lyhyillä jonottamisilla, myös vessat. Samoin yleisön sisään- ja ulospääsy sujui kuin oppikirjasta, ei muuta kuin sinne ottamaan oppia suomalaiset konserttijärjestäjät. Kyllä kokonaisuutena kannatti lähteä

Settilistasta on vaikea liikoja valittaa, ja sehän nyt oli tiedossa jo ennakkoonkin. Mitä nyt vain Slaying the Dreamerista en ole ikinä tykännyt, ja pidin sitä erikoisena valintana mukaan. Hienosti on puhallettu vanhaan matskuun uutta henkeä, ja kiistatta vanhojen biisien paremmuus korostuikin uudemman materiaalin rinnalla

Ainoa mistä voi napista on se, että mitenkä minä en ole lainkaan saanut makuani Marcon vokaaleihin Devil & the Deep Dark Oceanissa ja Kinslayerissa? Kun omaan sieluun ovat syöpyneet Wilskan alkuperäisversiot, niin jotenkin Marcolta ei kyllä lähde sitten yhtään, vaikka toki D&DDO oli muutoin yksi koko keikan multihuipentumista, ei sillä. Mutta silti jotenkin Marcon vokalisointi kuulostaa lähes parodialta alkuperäisistä, tai sitten olen vain liian nostalgikko tässä suhteessa. Mutta kun kuitenkin sitten taas Troyn vokalisointi istuu aivan täydellisesti Carpenteriin..
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Ainoa mistä voi napista on se, että mitenkä minä en ole lainkaan saanut makuani Marcon vokaaleihin Devil & the Deep Dark Oceanissa ja Kinslayerissa? Kun omaan sieluun ovat syöpyneet Wilskan alkuperäisversiot, niin jotenkin Marcolta ei kyllä lähde sitten yhtään, vaikka toki D&DDO oli muutoin yksi koko keikan multihuipentumista, ei sillä.
En tiedä sotketko nyt joitain biisejä keskenään, mutta Tapio Wilskahan ei ole The Kinslayerin vokaaleissa mukana. Nuo miesvokaalit eli ne puhekohdat vetää Ike Vil eli Ilkka Salmenpohja. DDDO:ssa Wilska toki sitten on.

Tuonne Tallinnaan lähtöä tuli mietittyä silloin kun liput tuli myyntiin, mutta ei tullut hankittua. Eikä näin jälkeenpäin harmita kyllä yhtään, koska samalla settilistalla ovat vetäneet käytännössä joka keikan (Deep Silent Complete on ollut seitsemän kertaa vähemmän kuin muut ja Amaranth on soitettu parilla keikalla), joten tämän setin ehtii näkemään sitten erittäin suurella todennäköisyydellä kesällä Lahdessa ja joulukuussa Hartwall Arenalla. Ihan jepa.

EDIT:

Niin ja samaa mieltä olen kanssasi siitä että Hietala ei oikein sovi noiden biisien miesvokaaleihin.
 

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
Heinäkuun loppupuolen Lahden keikalle on itselläkin lippu hankittuna ja nyt kaipailisin Lahtelaisilta (tai Lahdessa paljon pyörineiltä) infoa tuosta keikkapaikasta. Onko minkälainen kokoluokaltaan? Kuinka pitkä matka keskustasta, meneekö jalan vai taksilla? Onko alueelle julkisia kulkuyhteyksiä?
Itse keikkapaikan toimimiseen en voi ottaa kantaa. En ole ollut siellä koskaan keikalla vaikka alueella olen jonkin verran kulkenut ennen kuin siitä tuli tapahtumapuisto. Bussi nro 21 ajaa alueen vierestä 2 kertaa tunnissa. 21 kulkee myös matkakeskuksen ohi jos saapuu junalla tai bussilla. Ainakin Summer upin aikaan on ollut myös omia busseja keskustasta festareille. 21:t voi olla aikas täysiä joten voi paikalle mennä busseilla 31 tai 32 joiden pysäkeiltä on puolisen kilsaa (karkea arvio) tapahtumapuistoon. Matkaa keskustasta Mukkulaan on vajaa viisi kilsaa. Olen matkan kävellyt kyllä moneen kertaan, ei paha. Tai miten sen nyt kukakin ottaa.
 
Viimeksi muokattu:

DR_J

Jäsen
Suosikkijoukkue
Huuhkajat, HJK
Itse keikkapaikan toimimiseen en voi ottaa kantaa. En ole ollut siellä koskaan keikalla vaikka alueella olen jonkin verran kulkenut ennen kuin siitä tuli tapahtumapuisto. Bussi nro 21 ajaa alueen vierestä 2 kertaa tunnissa. 21 kulkee myös matkakeskuksen ohi jos saapuu junalla tai bussilla. Ainakin Summer upin aikaan on ollut myös omia busseja keskustasta festareille. 21:t voi olla aikas täysiä joten voi paikalle mennä busseilla 31 tai 32 joiden pysäkeiltä on puolisen kilsaa (karkea arvio) tapahtumapuistoon. Matkaa keskustasta Mukkulaan on vajaa viisi kilsaa. Olen matkan kävellyt kyllä moneen kertaan, ei paha. Tai miten sen nyt kukakin ottaa.
Kiitoksia paljon. Lahtelaisena osaat varmasti valaista myös, että löytyykö Lahdesta hyviä rocktyylisiä kuppiloita aloittelu ja jatkopaikoiksi? Omat kokemukset Lahdesta rajoittuvat viinanhuuruisiin Jokereiden fanireissuihin menneiltä vuosilta.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Eikä näin jälkeenpäin harmita kyllä yhtään.....joten tämän setin ehtii näkemään sitten erittäin suurella todennäköisyydellä kesällä Lahdessa...
Veikkaan että tuo Lahden keikka on hieman turhan massiivinen, sinne on kuulemma liput tehneet hyvin kauppansa eli ruuhkaista tulee olemaan, arvostan sisäkeikan muutenkin aina paremmaksi kuin ulkoilmakeikan. Paljon mieluummin Tallinnaan menen keikoille jatkossakin kuin näihin suomalaisiin pikkukaupunkeihin jos valintaa pystyy tekemään...
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Veikkaan että tuo Lahden keikka on hieman turhan massiivinen, sinne on kuulemma liput tehneet hyvin kauppansa eli ruuhkaista tulee olemaan, arvostan sisäkeikan muutenkin aina paremmaksi kuin ulkoilmakeikan. Paljon mieluummin Tallinnaan menen keikoille jatkossakin kuin näihin suomalaisiin pikkukaupunkeihin jos valintaa pystyy tekemään...
Toki näinkin, itselle tosin tämä toukokuun puoliväli ei oikein aikataulullisestikaan täysin natsannut joten senkin vuoksi tuonne Lahteen tulee mentyä ennemmin. Plussana toki sitten se Hartwall Areena, joten sisäkeikankin pääsee kokemaan.

Nightwish on tullut nähtyä sekä sisällä että ulkona, ja molemmat kyllä on toimineet.
 

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
Kiitoksia paljon. Lahtelaisena osaat varmasti valaista myös, että löytyykö Lahdesta hyviä rocktyylisiä kuppiloita aloittelu ja jatkopaikoiksi?
Nyt saat kyllä pettyä, en ole ollut koskaan kapakkatyyppiä ja Lahden yöelämästä olen ollut jo poissa vuosia. Kyselin vähän ja sain vähäsen tietoa. Mutta Torvi ja Tirra on kyllä legendaarisia kuppiloita. Ten dollars saloon on olevinaan rockhenkinen mutta vastaajan mielestä vetää liikaa karaokea. Rooster pub Rautatienkadun alussa sai maininnan. Club Chicagon alakerrasta oli pidetty kattavan tarjonnan takia. Näistä olen käynyt kerran Ten dollars saloonissa 2005, räkälä kun räkälä. Nämä on todellakin suuntaa antavia... Myönnän etten tiedä, saa korjata, haukkua, täydentää jos joku oikeasti tietää jotain.
 

DR_J

Jäsen
Suosikkijoukkue
Huuhkajat, HJK
Tänään mennään. Sää tosin lievästi sanottuna epävakainen, mutta sen ei anneta haitata. Voi tosin olla, että lämppärit tulee skipattua vaikka Beast in black kiinnostaisikin.
Muita saapumassa Lahteen?
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Tänään mennään. Sää tosin lievästi sanottuna epävakainen, mutta sen ei anneta haitata. Voi tosin olla, että lämppärit tulee skipattua vaikka Beast in black kiinnostaisikin.
Muita saapumassa Lahteen?
Hei, mä olin siellä! Kelikään ei muodostunut ongelmaksi kun vettä ei satanut koko illan aikana Mukkulassa.

Mutta olihan reilun kolmen viikon takainen kyllä upea keikka. Bändi on hyvässä iskussa ja Floor kyllä omistaa nuo Oceanborn-Wishmaster -aikakauden biisit ihan totaalisesti. Ei se nyt mikään yllätys toki ollut, mutta olihan se nyt silti ihan jäätävän hieno tunne kun esim. joku Gethsemane lähtee soimaan. Muista saman aikakauden biiseistä on toki nostettava Tapio Wilskan vierailut parissa biisissä ja Wishmaster, jossa Netta Skog kävi soittamassa haitaria. Lisäksi Kinslayer on Floorin vetämänä huikea. No vittu, kaikki biisit on Floorin vetämänä huikeita. Tämä on juuri sitä mitä lääkäri on määrännyt Nightwishille koko sen historian ajan ja Holopainen ei voi enää sössiä tätä.

Paha sanoa miten tätä arvottaa omassa Nightwish listauksessani mitä keikkoihin tulee, tämä oli nyt seitsemäs kerta kun livenä näin. Tarjan aikana en kerennyt koskaan näkemään, Anetten kerran ja Floorin kanssa nyt kuudes kerta. Tietyllä tavalla jokainen keikka etenkin Floorin kanssa on se "paras", mutta tässä ehkä oli eniten sitä jotain. Jotkut kyllä valitteli keikan äänimaailmasta, mutta ainakin lavan edessä homma toimi.

Seuraavan kerran sitten joulukuussa Hartwall Arenalla. Se onkin kiertueen viimeinen keikka ja sen jälkeen bändi vetäytyy tauolle ja studioon. Mielenkiinnolla kyllä odottelen mitä sieltä sitten tulee, varmaan jotain samantapaista mitä edellinen levy oli. En valita, vaikka toki pitää mainita kun tätä vähän powerimpaa menoa kuunteli livenä niin ehkä vielä voisi napsun mennä enemmän siihen suuntaan.
 

Jaded

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, Puhvelit ja KPL
Tuossa eilen tuli sitten ostettua liput Mukkulan keikan innoittamana Hartsulle. Oli vaan pakko uhrautua ja hankkia ne liput. Mukkulassa tosissaa näin ekan kerran livenä ja teki sellaisen vaikutuksen,että huhhuh. Kertaheitolla meni listan kärkeen nähdyistä live keikoista. Roger mainitsikin Gethsemane biisin. Siitä on tullut itelleni se tämän hetken kuunnelluin biisi ja muutenkin Nightwish soi lähes joka päivä, kuten nytkin. Kovassa tikissä on bändi ja Youtubesta on tullut muutenkin katottua menneitä keikkoja.
 

Oto Hascak

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Floorilta ilmestyy omaakin matskua, tai yhdessä Pagans Mind kitaristi Jorn Viggo Lofstadin kanssa tehtyä, 24 pvä kuluvaa kuuta.

Saapas nähdä ja kuulla, miltä kuulostaa, kun poppoon musiikillisia esikuvia on Skunk Anansie, Foo Fighters ja vanhemmista bändeistä esim Purple ja Zeppelin.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Floorilta ilmestyy omaakin matskua, tai yhdessä Pagans Mind kitaristi Jorn Viggo Lofstadin kanssa tehtyä, 24 pvä kuluvaa kuuta.

Saapas nähdä ja kuulla, miltä kuulostaa, kun poppoon musiikillisia esikuvia on Skunk Anansie, Foo Fighters ja vanhemmista bändeistä esim Purple ja Zeppelin.
Northward - While Love Died

Tässä eka sinkku ja musiikkivideo. Ihan rempseää rokettirolliahan tuo on. Alkuun kuulosti vähän erikoiselta Floorin laulamaksi mutta kun pari kertaa kuuntelee niin paremmin toimii. Tosin minä olen jäävi arvioimaan, olisin ihan myyty vaikka Floor täyttäisi veroilmoitusta ja tekisi äänikirjan siitä.
 

Oto Hascak

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Northward - While Love Died

Tässä eka sinkku ja musiikkivideo. Ihan rempseää rokettirolliahan tuo on. Alkuun kuulosti vähän erikoiselta Floorin laulamaksi mutta kun pari kertaa kuuntelee niin paremmin toimii. Tosin minä olen jäävi arvioimaan, olisin ihan myyty vaikka Floor täyttäisi veroilmoitusta ja tekisi äänikirjan siitä.
Joo, ei tuo ihan ekalla kerralla uponnut ja toi Jorn vaikuttaa vähän ylimieliseltä mulkulta. Mutta menetteleehän tuo, ennemmin katselen ja kuuntelen Floorin vetämässä Saharaa Tampassa.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Mutta menetteleehän tuo, ennemmin katselen ja kuuntelen Floorin vetämässä Saharaa Tampassa.
Joo toki, vähän tosin harmi kun hyvälaatuisia livevideoita löytää niin harvakseltaan.

Okei kuuntelin kolmannen kerran vartin sisällä tuon ja jos levyllinen tämäntapaista tulee niin en pety. Jotenkin jännästi koukuttaa kerta kerralta enemmän. Perkeleen Floor, teit sen taas.

EDIT:

Aika vahvat Foo Fightersin Pretender fiilikset tuli tuosta kertsistä muuten.
 
Viimeksi muokattu:

Rinksu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Joo, ihan messevää menoahan tuo. Kyllähän moista rokettirollia tehty on maailman sivu, mutta toisaalta mitäs sitä korjailemaan, jos ei mikään rikki ole. Ja Floorin ääni on parhaimmillaan juuri tämän sortin rokkaamisessa ja piste. Vähän on tosiaan lainailtu Foo Fightersia tuossa kertsissä.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Noniin tulihan taas käytyä katsomassa. Paikkana tällä kertaa loppuunmyyty Hartwall Arena, tietyllä tavalla melkoisen legendaarinen ja käänteentekevä paikka tämän bändin historiassa. Tavallaan ikään kuin "palattiin rikospaikalle". Onneksi tällä kertaa naisvokalisti tai ilmeisesti kukaan muukaan jäsen ei saanut kenkää... Yhtyeen rumputeknikko tosin jäi eläkkeelle.

Mutta perushyvä Nightwishin keikka. Toisen kerran itse asiassa näin sisätiloissa Nightwishin, edellisen kerran Espoossa Metro Areenalla kolme vuotta sitten ja nyt sitten reilusti isommalla stagella eli Hartwallilla. Espoon keikka ehkä soundeiltaan parempi, mutta kyllähän tuo Hartwall Arena on tämän bändin historiassa suorastaan legendaarinen paikka että tunnelmaltaan täynnä oleva Jaffala on jo status itsessään.

Settilistan osalta tämä Decades-kiertue on hyvä läpileikkaus bändin historiassa, sääli tosin ainoastaan se että käytännössä paria biisiä lukuunottamatta settilista on liki jokaisella keikalla sama. Ainoat muutokset esim. kesällä nähtyyn Lahden keikkaan oli se että avausbiisinä kuultiin Dark Chest of Wonders (Lahdessa End of all Hope) ja setin keskivaiheilla oli tuoreempana materiaalian Last Ride of the Day (aiemmin kesällä Come Cover Me). Muuten mentiin ihan samalla kuin aiemmin ja jopa biisien järjestys oli sama. Siinä mielessä ehkä Nightwishin tietty "konemaisuus" on mennyt jopa hieman pitkälle, kun oikein mitään yllättävää ei tullut. Toki kun osaaminen on huipputasolla niin jopa tuo konemaisuus tuottaa aina hyvän suorituksen.

Jos nyt pientä miinusta hakee niin settilistassa ei tosiaan ollut oikeastaan mitään spesiaalia vaikka oli kiertueen viimeinen keikka. Tavallaan olisi toivonut että kotikentällä olisi vedetty joku totaalinen ässä hihasta mitä tulee biiseihin. Itse asiassa settilistan suhteen edellisen maailmankiertueen viimeinen Suomen keikka Himoksella 2016 sisälsi isompia ylläreitä kun pienesti puskista siellä tärähti soimaan Bless the Child, Wishmaster ja While your lips are still red. Tuolloin jättivät jopa Ghost Love Scoren soittamatta mikä on Floorin aikana ollut vakiobiisi käytännössä aina ja etenkin isoilla keikoilla. Tosin se Himoksen keikka oli sellainen epävirallinen 20v juhlakeikka, tai Holopainen ainakin vähän sellaista antoi rivien välistä silloin ymmärtää.

Soundien osalta jostain olen kuullut että esim. katsomon takaosaan laulu kuului välillä huonosti ja muutenkin vähän puuroutui, mutta toisaalta sitten sivukatsomossa oli oikein hyvä. Kentällä oli ainakin ihan hyvät soundit, tosin Nightwishin tapaan basso oli taas vaihteeksi viritetty aika helvetin kovalle. Vaikka se ihan kivasti livenä rokkaakin nuo tuota voisi kyllä aavistuksen vetää hiljaisemmalle, koska välillä se tulee jopa särkyvän kovana läpi. Mutta muuten ei kentälläkään valittamista. Ulkona toki toimii paremmin.

Mutta hyvä keikka oli kokonaisuudessaan, enpä toki yhtään huonoa keikkaa näiltä ole nähnytkään. Ehkä silti mieluummin tätä katsoo esim. soundien suhteen kuitenkin ulkokeikoilla. Toisaalta välillä tuntuu siltä että kun lämppärit sun muut katsoo sieltä kentältä niin se neljän-viiden tunnin seisoskelu melkein samassa paikassa käy vähän koipiin, joten ehkä seuraavalla hallikeikalla otan suosiolla istumapaikan... Mutta katsotaan nyt.

Nythän bändi vetäytyy tauolle ja ensi vuonna tehdään uutta levyä joka sitten ilmestyy vuonna 2020. Eli seuraavan kerran tämän bändin näkee livenä joskus puolentoista vuoden päästä. Noh, odotellaan. Kahdeksan keikkaa nyt takana, eiköhän 2020 saada se kymppi täyteen!
 

Moto

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mutta perushyvä Nightwishin keikka. Toisen kerran itse asiassa näin sisätiloissa Nightwishin, edellisen kerran Espoossa Metro Areenalla kolme vuotta sitten ja nyt sitten reilusti isommalla stagella eli Hartwallilla. Espoon keikka ehkä soundeiltaan parempi, mutta kyllähän tuo Hartwall Arena on tämän bändin historiassa suorastaan legendaarinen paikka että tunnelmaltaan täynnä oleva Jaffala on jo status itsessään.
...
Niinkö? Minulle puolestani jäi tuo Espoon keikka mieleen juuri huonoista soindeista, mutta Hartwallilla ei ollut moittimista. Oikeastaan se Espoon keikka on ollut ainoa Nightwish-keikka, joka ei kuulostanut korviini erityisen hyväsoundiselta, mutta ehkäpä paikka ratkaisee. Permannolla olin tosin sielläkin.

Kova ja mukavan pitkä setti se taas oli ja visuaalisesti komea. Tulipa mieleen siinä lopussa, kun Netta Skog oli kumartelemassa ja poseeraamassa valokuvissa bändin kanssa, että voisiko se olla vihje tulevasta ja Netalle on tulevalla levyllä ja kiertueella jotain roolia suunnitteilla? Taitaa niin Turisas- kuin Ensiferum-pestitkin olla jo ohi. Voisi kyllä olla ihan hyvä lisä Tuomaksen työkalupakkiin myös taustalaulajana ja kunhan ei liiallisuuksiin mennä, hanuri antaisi oman lisämausteensa.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Niinkö? Minulle puolestani jäi tuo Espoon keikka mieleen juuri huonoista soindeista, mutta Hartwallilla ei ollut moittimista. Oikeastaan se Espoon keikka on ollut ainoa Nightwish-keikka, joka ei kuulostanut korviini erityisen hyväsoundiselta, mutta ehkäpä paikka ratkaisee. Permannolla olin tosin sielläkin.
Hmm, no ehkä aika kultaa muistot. Tuo oli nimittäin keikkana sellainen missä kuulin about kaikki suosikkibiisini tuolta bändiltä joten se olisi varmaan kuulostanut hyvältä vaikka millaiset puurosaundit olisi tulleet.

Kova ja mukavan pitkä setti se taas oli ja visuaalisesti komea. Tulipa mieleen siinä lopussa, kun Netta Skog oli kumartelemassa ja poseeraamassa valokuvissa bändin kanssa, että voisiko se olla vihje tulevasta ja Netalle on tulevalla levyllä ja kiertueella jotain roolia suunnitteilla? Taitaa niin Turisas- kuin Ensiferum-pestitkin olla jo ohi. Voisi kyllä olla ihan hyvä lisä Tuomaksen työkalupakkiin myös taustalaulajana ja kunhan ei liiallisuuksiin mennä, hanuri antaisi oman lisämausteensa.
Skog on tosiaan päässyt kumartelemaan aina niille keikoille joissa on mukana ollut, joten miksikäs ei. Holopaisella kun aina tulee vähän näitä uusia ässiä hihasta, ensin Troy Donockley tuli vähän yllättäen sieltä jostain mukaan joten kyllähän siinä joku hanuristikin menisi. Tuo Wishmaster on kyllä aina kova veto kun Skog on mukana soittamassa haitaria. Ja kyllähän mimmiä kehtaa myös ulkoisesti katsellakin ja rokkaa hyvin joten varmasti sopisi bändiin.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Mulla vähän taas tuo Skog särähti korvaan jostain syystä. En oikein edes tiedä miksi... Ehkä tuo biisi on sellainen että joku tuossa haitarisovituksessa ei omaan korvaan ihan kympillä iske. Ja sanotaanhan hanurista vielä sellaistakin että herrasmies on sellainen joka osaa soittaa haitaria. Muttei soita... Mut keikka oli muuten loistava. Bändi toimi kuten maailmankiertueen viimesellä keikalla oleva bändi vaan voi toimia. Varsin kliininen suoritus. Vähän jotain ekstraa olisin odotanut mutta ehkä juuri kiireisen keikkarypistyksen takia sinne ei mitään ehtinyt reenata. Ja kun videotkin oli varsin osuvasti biiselle tuotettu niin huono siihen väliin on yhtäkkiä mitään repäistä. Hyvällä mielellä jää odottamaan uutta levyä.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Bändi toimi kuten maailmankiertueen viimesellä keikalla oleva bändi vaan voi toimia. Varsin kliininen suoritus. Vähän jotain ekstraa olisin odotanut mutta ehkä juuri kiireisen keikkarypistyksen takia sinne ei mitään ehtinyt reenata. Ja kun videotkin oli varsin osuvasti biiselle tuotettu niin huono siihen väliin on yhtäkkiä mitään repäistä.
Juuri tässä oli oikeastaan hieman jopa hämmentävällä tavalla bändin vahvuus ja heikkous. Äärimmäisellä ammattitadoilla vedetty huippukliininen suoritus, vähän kuin Lewis Hamiltonilla formuloissa. Mutta paukkuja olisi sellaiseen uskomattomaan säväyttämiseen, esim. joku Over the Hills and Far away olisi ollut aika kova veto kotiyleisön edessä. Tai vaikka Phantom of the Opera tai vastaava. Ihan äärimmäisenä yllärinä sitten Master Passion Greed, tosin Holopainen on sanonut että tuoa biisiä ei tulla koskaan vetämään livenä ja ainakin toistaiseksi päätös on pitänyt. Mutta siinä olisi ollut sellainen kappale että olisi ainakin tullut puskista jos olisi tärähtänyt soimaan.

Pienenä yllärinä ehkä se että Dark Passion Playlta ei soitettu näillä yksittäisillä isoilla Suomen keikoilla yhtään biisiä, kerran se kuului Ilosaarirockissa ja satunnaisesti joillain ulkomaan keikoilla. Tavallaan pidän tuota hieman ihmeenä kun kyseessä on kuitenkin bändin menestynein levy ja kun teemana on "Decades" eli poikkileikkaus bändin urasta niin tuo oli jätetty sitten koskemattomaksi. Olisihan sieltäkin saanut jonkun harvinaisemman biisin mukaan saanut varmaan otettua ja ylipäätään tuo levy on kuitenkin siinä mielessä merkittävä että se oli kuitenkin todellinen uuden ajan alku Nightwishissä silloin aikoinaan.

Katselin huvikseni statseja setlist.fm -sivustolta niin yllätyin siitä että Wishmaster soitettiin ainoastaan kolmella Suomen keikalla eli Jaffalla, Turussa ja kesällä Lahdessa. Mielenkiintoista sekin, olisi melkein luullut että tuota olisi tykitetty läpi kiertueen kun se satunnaisesti nousi settilistaan jo Endless Forms Most Beautifulin kiertueella.
 

rancid

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Itselle jäi kyllä keikasta mainio fiilis ja arvostus bändiä kohtaan on korkeammalla mitä koskaan aikaisemmin. Floor Jansen tuntuu siltä kuin hän omistaisi tällä hetkellä areenan kuin areenan niin vain halutessaan. Uskallan väittää, että mikäli Holopaisen luomisvimma tuottaa odotusten kaltaista tulosta 2020 ilmestyvällä levyllä, tulee Nightwish nousemaan todella merkittävien bändien joukkoon ja keikkapaikkojen koko kasvaa entisestään.
Yksi asia miinua kuitenkin ihmetyttää. Koetin kaivella valtakunnan suurimmista nettimedioista jonkinlaisia kuvakollaaseja/arvosteluita tuosta viimeisestä keikasta ja näytti siltä ettei esim HS, IS ja IL noteerannut tätä mitenkään. Paperiversioista en osaa sanoa mitään. Onko Holopainen sitten kussut jonkun muroihin kun satoja tuhansia lippuja maailmankiertueellaan myynyt yhtye jää tällaisessa tapahtumassa kokonaan mainitsematta? Jean S:n, Erika Vikmanin ja Matti Nykäsen haastattelut onneksi löytyi..
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Yksi asia miinua kuitenkin ihmetyttää. Koetin kaivella valtakunnan suurimmista nettimedioista jonkinlaisia kuvakollaaseja/arvosteluita tuosta viimeisestä keikasta ja näytti siltä ettei esim HS, IS ja IL noteerannut tätä mitenkään. Paperiversioista en osaa sanoa mitään. Onko Holopainen sitten kussut jonkun muroihin kun satoja tuhansia lippuja maailmankiertueellaan myynyt yhtye jää tällaisessa tapahtumassa kokonaan mainitsematta?
Mietin itsekin aivan täsmälleen samaa. Ilta-Sanomissa tuorein uutinen hakusanlla "Nightwish" on marraskuulta kun Nightwish on valittu suomalaisen musiikin pian avattavaan Hall of Fameen. Iltalehdessä vastaava haku tuottaa uutisen Tarja Turusesta. Ylelläkään ei ole mitään vaikka ovat kuitenkin tuottaneet dokkarin ja näyttäneet keikkoja livenä. Suorastaan hämmentävää tämä, ei tuo nyt nimittäin ihan arkipäivää ole että englanniksi laulava suomalainen yhtye myy Hartwall Areenan täyteen väkeä. Itse asiassa väitän että mikään muu suomalainen yhtye ei tuohon tule ihan heti pystymään, siis niistä bändeistä jotka laulaa nimenomaan englanniksi. Vai oliko Sunrise Avenue onnistunut tuossa?

Ylipäätään muutenkin aika vähän bändistä uutisoidaan Suomessa, taisi enemmän olla silloin pari-kolme vuotta sitten sen edellisen kiertueen aikana mutta nyt on kyllä ollut hiljaista vaikka keikkapaikat on olleet täynnä käytännössä missä tahansa ja Euroopassa isoilla festareilla ovat pääesiintyjien joukossa.
 

5hole

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ducks, VGK, Savolaiset, Jokerit, Cogliano, RD
Itse kävin Turussa katsomassa ja olipahan loistava keikka. Parin tunnin jonotuksella eturiviin, hieman jopa yllättäen. Viimeksi sisätiloissa bändin näin Jansenin ensimmäisellä Suomen keikalla, jossa oli myös elokuvan ensi-ilta. Molemmat nimenomaan sisällä olleet keikat huomattavasti visuaalisesti ja äänellisesti parempia kuin nuo ulkona olleet joita olen päässyt todistamaan (SOA2009, KuopioRock2012 ja Lahti2018). Lahti nyt varsinkin oli äänellisesti todella huono vaikka muuna kokemuksena jäikin unohtumattomasta mieleen.

Itse settilista toimi, vaikka kuten edelläkin mainittiin jäin kaipaamaan Dark Passion Playlta kappaleita. En niinkään sinkkubiisejä, vaan esim. While your lips are still red, The Islander, 7 days to The wolves...

Toki ei nytkään huonoja biisejä ollut ja onhan se hyvän bändin merkki kun on hyviä kappaleita valittavana niinkin paljon että väkisinkin jää aina yli.
Itse show oli soittajilta taattua laatua ja tunnelma pysyi läpi keikan katossa. Visuaalisuus tuki hyvin soittoa ja onhan se The greatest show on earth livenä aivan jäätävän kova.

Vieläkin jaksaa hymyilyttää ja täytyy sanoa että oli pakkasessa jonottamisen ja yöllä takaisin kotiin ajamisen arvoinen.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Osaako kukaan muuten sanoa että paljonkohan noin suunnilleen Nightwishin keikkaliput maksoivat silloin vuonna 2005 kun ensimmäistä kertaa möivät Hartwall Areenan täyteen? Keikalla joka siis oli Turusen viimeinen "End of an Era" keikka? Tokihan sitä ei silloin vielä tiedetty. Sillä mietin kun nythän noiden lippujen hinta oli halvimmillaan 70 euroa ja keskimäärin varmaan jossain 80 euron paikkeilla. Silti loppuunmyyty halli eli onko se jonkun 13 000 mitä tuonne keikollakin mahtuu? Siinä vedetään ihan kelpo rahat jo pelkästä lipunmyynnistä ja tuntui myös paidatkin tekevän kauppansa, halvimmat oli 40 euroa ja nekin myytiin aika vauhdilla loppuun.

2005 Hartsun saivat myytyä loppuun tunnissa, nythän tuossa meni paljon pidempään mutta on se silti aika järjetön suoritus suomalaiselle bändille pyytää lipusta 80 euroa ja myydä mökki täyteen. Jotkut Metallica ja vastaavat nyhtää samanlaisia rahoja lipuistaan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös