Naiset ja jääkiekko

  • 2 612
  • 15

Annuli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Latvija
Näin kolmenkympin kynnyksellä tulee mietittyä mennyttä ja heti palaa mieleen nuo hienot ajat, kun oli vielä nuori vailla mitään huolia tai vastuuta. Silloin iloisessa Turussa oli loistava kasvaa ja käydä Kupittaalla puoli-ilmaiseksi katsomassa todella loistavaa jääkiekkoa, kun TPS jälleen vuosien jälkeen nousi Suomen mestariksi. Silloinen seisomakatsomo oli loistava paikka, etenkin HIFK-matseissa, jolloin lisäväriä toivat Helsinkiläiset laivastopojat, jotka taskumatin lämmöllä kannattivat henkeen ja vereen punapaitoja. Itse taas yritti hennolla tyttösen äänellä huudella kannustuksia tepsille.

Jotenkin kadotin tuon fiiliksen vuosiksi. Tuli rellestämistä ja ryyppäämistä, eikä jääkiekko enää ollut ykkösasia. No, nyt kävi täällä Porissa, jonne elämä on heitellyt, vahinko. Kävin alkukaudesta katsomassa yhden Ässien ottelun. Toiset voisivat sanoa, että se oli virhe, itse sanoisin, että se oli loistava tapahtuma ja sen jälkeen olen seonnut aivan täysin. Ei ole elämää ilman jääkiekkoa. Mies on ihmeissään, lapset vielä enemmän. Töissä olen toinen ihminen kuin illalla. Loistavaa, vihdoinkin kaksoiselämä, johon ei liity pettämistä.

Niin, miten tämä jääkiekkoon liittyy... Huomasin tuossa eräs kerta, kun kertasin ystävilleni edellisiltaista jääkiekko-ottelua, huvittuneita katseita viereisestä pöydästä. Tajusin, että olin juuri hehkuttanut jotain loistavaa tilannetta, taisi ollut Ässät voittanut. Aloinkin miettiä pienessä päässäni, kuuluuko jääkiekko miehille? Miehetkö vain tietävät oikeat termit ja miehilläkö vain on oikeus arvostella pelaamista? Ei tietenkään ole, sanoisin itse, mutta todellisuus tuntuu välillä toiselta. Naiseen, joka on täysin hurahtanut lätkään, suhtaudutaan ajatuksella "se nyt vain on taas noita naisten juttuja, ei se lätkästä oikeesti mitään tiedä". On toki poikkeuksia, mutta on osa, joka olettaa naisten käyvän peleissä vain miesten takia. Sitäkin olen miettinyt, pelaajien vai katsojien??? Nuoret tytöt saattavat vielä käydäkin pelaajien takia, mutta menettävät sydämensä pelille. Tällainen vanha haahka ei saa mitään kicksejä pikkupojista ja yleisö on yleensä sen verran, hmm..., no ei minun makuuni.

Mitä siis haluan tuoda esille? Niin, sitä en juuri tiedä itsekään, mutta haluaisin kuulla teidän "miesten" kertovan minulle, mitä te oikein ajattelette naisista ja jääkiekosta, ihan yhdistelmänä???
 

theref

Jäsen
Naiset

Kolmenkympin kynnyksellä ja itseäsi jo vanhana haahkana pidät? Ei, ei, ei, nyt asenteeseen pienoinen muutos!

Kyllähän itsekseen matseissa käyvä naiskatsoja aina herättää mietintää. Jääkiekkoa kuitenkin pidetään miesten lajina ja kiekkokatsomossa naisia nähdään yleensä pelaajien vaimojen katsomoissa tai miestensä seurana urheilutapahtumassa. Täytyyhän perheellä näes olla jotakin yhteistä tekemistä, olkoon se sitten vaikka ilta kiekkokatsomossa. Yksi vaihtoehto sitten on tietenkin naisjääkiekkoa harrastavat naikkoset. Heitä jääkiekko kiinnostaa ihan oikeastikin.

Mutta ei minulla mitään ole sitä vastaan, että naiskatsojia katsomoissa olisi enemmänkin. Lisää väriähän he vain sinne tuovat. Ja onhan siinä sekin puoli, että useimmissa miesvaltaisissa työpaikoissa kahvipöytäkeskustelut aika pitkälle saattvat liikkua jääkiekon ympärillä. Kyllähän siinä saa varmaan ihemttelviä katseita aikaiseksi kun naiskollega iskee pöytään "viiltävän analyysin" HIFK:n viime aikaisista konttailuista. Miksi näin kävi? Hemmetti, nainen joka ymmärtää jääkiekkoa! Voiko enempää toivoakaan?
 

Lapanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Roihu
Naiset ja kiekko

Itselläni ei ole vaikeuksia ajatella nainen ja musta kumilaatta -yhdistelmää ihan luontevana ratkaisuna. Tunnen jokusen naiskiekkoilijan, joiden tietämykseen ja näkemyksellisyyteen turvaudun aika-ajoin. Enimmäkseen tietenkin naiskiekkoilun osalta, mutta myös miesten lätkän.

Tätini on raivokas, tai no ainakin erittäin innokas, narri-fani. Tosin hän käy matseissa useimmin miehensä kera. Kiekko-otteluissa tulee aika vähän seurattua vastakkaisen sukupuolen edesottamuksia. On ne senverran epäeroottisia tilaisuuksia, kylmäkin siellä useimmiten on.

Mitä taas pelaajiin ja katsojiin tulee, niin liikun kanssasi melko samoilla linjoilla. Saatan ihailla jotain pelaajaa tai joukkuetta kaukalossa, mutta hitot välitän hänestä henkilökohtaisesti kaukalon ulkopuolella. Minäkään en saa nuorista pojista kicksejä, heh, ainakaan kiekkoilijoista, heh. Myöskin katsojat ovat yleensä melko mielenkiinnotonta ryhmää.

Minäkin muuten ihmettelen että miksi yleensä olen koko lajista niin raivokkaan tohkeissani koko ajan. Yleensä selitän tilannettani sillä, että lätkällä kompensoin jotain aukkoa tai mustaa kohtaa elämässäni, jotain jota en pysty käsittelemään ja itselleni tunnustamaan.

heh
 

jpp

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, ManU
Eihän siinä mitään

Hyvä juttuhan se on, että naiset käyvät lätkämatseissa ja seuraavat urheilua muutenkin. Syy, miksi monet miehet (myös allekirjoittanut) suhtautuvat joskus hieman kummastellen, jos joku nainen kovasti hehkuttaa jotain lätkämatsia, johtuu ainakin itseni kohdalla juuri näistä "teemuonniinsöpö"-pikkutytöistä, joille itse peli on hieman sivuseikka. Toisekseen, kuten theref toteaa, lätkä on perinteisesti ollut hyvin maskuliininen laji ja aihe. Itselläni on muutama naispuolinen kaveri, jotka ymmärtävät jääkiekosta hyvinkin paljon ja joiden kanssa keskustelen aiheesta aina kun tavataan. Toki katsomoissa on naisia, jotka eivät tiedä edes mikä on paitsio ja protestoivat silti tuomiota kovaan ääneen mutta niin on miehiäkin, etenkin nykyään, kun firmojen kausikorteilla saavutaan viettämään mukavaa iltaa jäähallille ruuan ja oluen merkeissä ja itse pelistä ei tiedetä yhtään mitään. (Valitettavan yleinen ilmiö nimenomaan suosikkijoukkueeni kotiluolassa.)

Eli ei jääkiekko ja naiset mikään huono yhdistelmä ole ja jos joku "asiantunteva" ukko hymähtelee viereisessä pöydässä innostuessasi lätkästä, hymyile vaan maireasti ja kysy milloin tämä oli viimeksi kiekko-ottelussa, ainakaan omalla kustannuksellaan. Tervetuloa vaan kiekkokatsomoon, naiset! Ja sama pätee myös futikseen (täytyy myöntää, että jälkimmäisen lajin pelaajana toivotuksessa painaa myös itsekkäät syyt ;) )
 

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Minun tyttöystävääni ei saa kyllä hallille varmaan enää millään kun meuhkasin ja rellestin hänen viimeksi pari kautta sitten mukana oltuaan. Huutelin omasta mielestäni hyviä ja viiltäviä kommentteja puusilmille ja vastalahjaksi sain kylmän katseen ja monen hetken hiljaisuuden. Häntä kuulemma hävetti käytökseni. Toisella erätauolla piti vielä lähteä viemään pois ottelusta kun siellä tuli kylmä ja ottelustahan oli jo kaikki nähty.

Jääkiekkoon ei kuulemma myöskään kuulu minkäänlainen fyysinen peli, etenkään tappelut. Aina kun niistä tulee puhetta seurauksena tuntuu olevan vähintään hetken hiljaisuus ja ärtynyt käytös. Joskus minua pelottaa katsoa jääkiekkoa tyttöystäväni kanssa, sillä pelkään maalia juhliessani nolaavani hänet uudestaan, vaikka ketään ei ole paikalla. Auta armias, jos kritisoin Nurmisen tai Sulanderin otteita - he ovat hänen suosikkipelaajiansa.

Näin meillä, onneksi elämään mahtuu muutakin kuin jääkiekko. :)
 

Castillo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaikki jotka Sport kaudella 2015-2016 voittaa.
Monet naiset (joihin voit lukea myös itsesi) tietävät paljon lätkästä ja tämä ei ole pelkästään miesten laji ja monet sanovat että naiset eivät tiedä lätkästä mitään mutta kyllähän te tiedätte ihan samalla tavalla kuin mekin ja eivät kaikki miehetkään tiedä lätkästä juuri mitään. Se tietäminen vaatii vain sitä että on innostunut ja käy matseissa, niin johan sitä oppii.

Sinä tiedät varmasti lätkästä paljon asioita joita minä en tiedä mutta minähän pyörin hiukan eri paikoissa kun sinä pyörit nuoruutesi aikoina. Ja voit olla ylpeä siitä että olet päässyt sisään niin "miehiseen" lajiin kuin jääkiekko. Itse en ole koskaan aiemmin juttujasi lukenut mutta kannattaa tuoda täällä Jatkoajassakin niitä naisellisia näkökohtia esille. Se rikastuttaa tämänkin saitin elämää.
 

eagle

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Pittsburgh
Jokaisella on omat motiivinsa tulla katsomoon. Itselläni on ollut lähinnä epäluuloja yleensäkkin kovin nuoria katsojia kohtaan. Järvenpäässä ottelussa käydessäni törmään usein nuoriin, jotka eivät seuraa edes peliä vaan esim. nahistelevat ottelut keskenään. Liigaotteluissa käydessäni taas huomaan paljon katsojia, joiden tärkein motiivi on kaljankittaus ja ehkä bisneskeskustelut. Itse en usein lähde edes tauolla pois katsomosta, jotta en ruuhkan takia jäisi seuraavan erän alusta pois.

Tietenkin jokaisella on oikeus tulla otteluun mistä vain syystä, kun on lippunsa maksanut, valitettavasti tosin ei monikaan näistä edellämainituista ole lippua maksanut, vaan saanut esim. firman kautta lippunsa.

Toisaalta vaarini kävi silloin tällöin jääkiekko-ottelussa, vaikka itse kiekko häntä kiinnosti hyvin vähän. Häntä kiinnosti ihmiset, keskustelu ja ennennkaikkea tarkkailu, nähdä millaisia ihmisiä käy otteluissa, millaiset reaktiot ihmisillä on, jne.

Miksipäs ei siis nainen siinä kuin mieskin olisi tervetullut otteluun. Hienoahan se on mitä useampi urheilun löytää. Itse ehkä tulee vähän sisimmässä arvosteltua näitä jotka muuten vain tulevat otteluun, joten kyllä jääkiekosta innostunut nainen on minun mielestä vain löytänyt sen minkä itsekkin löysin jo pienenä ja se on erittäin hieno asia.
 

PeteX

Jäsen
Suosikkijoukkue
Töölön Vesa/Jokerit, Leeds Utd, Only Oranje
Itselläni on pieni tytär (1,5 v.), joka ei ole vielä matsissa käynyt, mutta jonka sinne vien ehkä jo ensi kaudella. Hän saa sitten päättää kiinnostaako vai ei.
Toisaalta avovaimoni kanssa olen käynyt kerran matsissa ja saattoi olla myös viimeinen kerta. "Mikä on pitkäkiekko?" ja muut kysymykset vähän häiritsevät kesken TPS- matsin. Kyse ei siis ole sukupuolesta vaan siitä miten paljon lätkästä tietää ja on sitä seurannut. Ja jos joku haluaa katsella vain pelaajien ulkonäköä, niin so what.
Uskon ja toivon, että tyttäreni myös kiinnostuu maailman parhaasta pelistä ja joukkueesta :D .
 

Castillo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaikki jotka Sport kaudella 2015-2016 voittaa.
Viestin lähetti Pete 62
Itselläni on pieni tytär (1,5 v.), joka ei ole vielä matsissa käynyt, mutta jonka sinne vien ehkä jo ensi kaudella. Hän saa sitten päättää kiinnostaako vai ei.
Toisaalta avovaimoni kanssa olen käynyt kerran matsissa ja saattoi olla myös viimeinen kerta. "Mikä on pitkäkiekko?" ja muut kysymykset vähän häiritsevät kesken TPS- matsin. Kyse ei siis ole sukupuolesta vaan siitä miten paljon lätkästä tietää ja on sitä seurannut. Ja jos joku haluaa katsella vain pelaajien ulkonäköä, niin so what.
Uskon ja toivon, että tyttäreni myös kiinnostuu maailman parhaasta pelistä ja joukkueesta :D .
Se sun tyttäres esittää samat kysymykset sullekkin. Mä aloitin broidin kanssa joka 4 matseissa käymisen vuosi sitten ja silloin lähdettiin alkeista: mikä jääkone on? koska jääkone tulee? voiko jääkone ajaa katsomoon? mikä kiekko on? mikä joukkue on punainen? mikä tuomari? mitä se tekee? onko tuo tuomari? (vähintään 15 kertaa) koska on erätauko? ja pari sataa lisää. kannatta sinunkin aloittaa vaikka kiekko-67:an matseista jolloin ei itselläkään ole mitään himoa katsoa matsia ja silloin voi jopa hiukan selittää. Itse aloitin KoMun ja SR-Teamin matseista.
 
Suosikkijoukkue
IFK Helsinki , Liverpool ,sympatiat HPKlle
Heitänpä vastaukseni tähän mulla on 4 naispuolista ystävää jotka käyvät säännöllisesti lätkämatseissa ja ovat siellä kovaäänisempiä kannustajia kuin meikäläinen lisäksi 2 heistä pelaavat itse jääkiekkoa .
Mulla olisikin ehdotus moderaattoreille kun Suomi on aivan huippumaa naisten jääkiekossa niin voisiko jatkoaikaan avata oma osasto myös naisjääkiekosta olisi kiva lukea myös siitä kirjoituksia kaikkihan tietävät ettei media ole pahemmin naisjääkiekosta kiinnostunut muuta kuin olympialaisten aikaan .
 

Rebel

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK Helsinki
Tottakai naiset sopivat jääkiekkokatsomoon siinä kuin miehetkin. Omasta ystäväpiiristäni muutama on lätkäfaneja, suurimmalla osalla on yläasteajoista jäänyt vielä suosikkijoukkue Helsingistä, vaikka eivät välttämättä ole kymmeneen vuoteen edes jäähallissa käyneetkään.

Stereotypia ei mitään urheilusta tietävistä naisista syntyy siitä, että suurempaa osaa naisia(kuin miehiä) ei kiinnosta urheilu yleensäkään ollenkaan, jollei puhuta omasta jumpassa käymisestä. Kun liigan seuraamisesta puhutaan, niin harva ystävättäristäni hallissa käy koskaan, mutta jääkiekon MM-kisat herättävät tuntoja jokaisessa.

Esimerkiksi IFK:n fanikatsomossa on naisia/tyttöjä suhteessa 40-60, eli miehiä on enemmän, mutta on kuitenkin aika monta naista. Ja kivahan se on, jos naisia enemmänkin olisi, jääkiekosta tietävä nainen on yhtä hyvä keskustelukumppani kuin mieskin.
 

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
No, minäkin otan osaa tähän viestiketjuun, vaikka lähinnä kai miesten mielipiteitä pyydettiin. Hienoa Annuli, että olet löytänyt jääkiekon uudestaan. Erityisesti minua tietysti lämmittää, että olet löytänyt nimenomaan Ässät ja Isomäen.

Kyllä jääkiekko kuuluu ikään ja sukupuoleen katsomatta kaikille niille, jotka kyseistä lajia rakastavat. Usein penkkiurheileva nainen voi kokea ennakkoluuloja sen takia, että näkemys "ei ymmärrä urheilusta tai/ja ei välitä urheilusta" yleistetään koskemaan kaikkia naisia. Samaan tapaan edellytetään kaikkien miesten olevan edes jossain määrin kiinnostuneita urheilusta, mikä sekään ei tietysti pidä paikkaansa. Toisten ennakkoluuloisuudesta ja yksisilmäisyydestä ei kenenkään kannata yöuniaan menettää. Jokainen taaplatkoon tyylillään.

Olen huomannut, että fiksujen, jääkiekkoa ymmärtävien miesten kanssa asioista voi puhua asioina. Ei heitä hallillakaan näytä häiritsevän se, että toinen katsoja on nainen. Ennemminkin olen huomannut ilmeisesti jonkin muun asian kuin jääkiekon takia hallille tulleiden naisten katselevan toista naista nenänvarttaan pitkin. Etenkin kun innostut kommentoimaan peliä...

Eipä porukka kai teinityttöjä lukuunottamatta peleissä käy pelaajien ulkonäön tai puoleensavetävyyden takia. Ellei puoleensavetävyydeksi sitten lasketa pelaajan karismaattisuutta, taitoa yms, jonka takia keskiverto heteromieskin voi lähteä peliin.

Theref jo ehdottikin asenteeseen muutosta. Kieltämättä pientä liioittelun makua kolmenkympin kynnyksellä on puhua pelaajista pikkupoikina. Hyvänen aika, eihän siitä vinkkelistä katsoen nyt sentään vielä kovin moni liigakiekkoilija pikkupojan kriteereitä täytä, ei ainakaan pelkän syntymävuoden perusteella.
 

Zeppo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Täytyy laittaa omakohtainen kokemus tähän keskusteluun

Eräst entinen tyttöystäväni kommentoi liityttyään hilpeään
jälkipeliporukkaamme seuraava: "Siis sä oot 27-vuotias ja
kehtaat kulkea tuollaisessa pelipaidassa!!" Mä häpeän sua!
Tollaisia on vaan pikkupojilla!!!!

K.o henkilö ei koskaan ollut matsia livenä nähnytkään
mutta kyllä mulla on useita naispuolisakin lätkästä
paljonkin ymmärtäviä tuttuja, mm itsekin joskus pelanneita

Itse jurppii nämä bisnesvieraat joita olen välillä joutunut työn
puolesta paimentamaan Nordeskiöldinkadulla.
Eräs herra jauhoi koriksesta ja bisneksestä koko pelin ajan
enkä voinut sanoa "Pää kiinni, katotaan matsia! ja eräälle
toiselle joutui juurta jaksaen selittämään miksi nro 3#:n täytyy
nyt kiltisti istua 2 minuuttia siinä kopissa.
 

Annuli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Latvija
Kiitoksia kymmenesti hienoista kommenteista. Hyvä, että maailmassa riittää järkeviä ihmisiä, noiden hymähtelijöiden lisäksi. Tuollaiset hymähtelevät miehet ovat kaikkein karseimpia. Lauseet voidaan aloittaa tyyliiin: Voi kulta pieni, tuo musta on kiekko... No, joo ehkä hieman karrikoidusti sanoen.

En tiedä, onko tarpeen puolustella sanojani, mutta tapanani on aina iskeä takaisin ja sanoa, vähän liian jyrkästi asioita. Sitä on oppinut sellaiseksi, kun joutuu usein puolustelemaan tekosiaan.

Hallilla olen aivan muissa maailmoissa, enkä siis näe enkä kuule muuta kuin pelin. Istun tiiviisti myös aloillani tauot, ettei vaan mitään jää näkemättä. Pelkästään alkujään näkeminen saa kylmät väreet kulkemaan pitkin selkäpiitä... Miten olen voinutkaan elää monta vuotta ilman tuota?

Itse olen raahannut lapsia myös peleihin ja olen ilokseni huomannut, että tyttäreni tuntuu olevan paljon kiinnostuneempi lätkästä kuin poikani, joka ei jaksa keskittyä peliin lainkaan. Tytär taas osaa jo Ässien kokoonpanon ulkoa.

Mutta ei minua ainakaan kukaan saa lätkästä luopumaan, se sentään on todellista rentoutumista "raskaan" työn raatajalle.
 

Woman In Red

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Löylyä lissää

Sukupuolten oletetuista eroista hyvin perillä olevat miehethän ovat ehdottomasti tämän mainion penkkiharrastuksen lisämauste. On suorastaan sääli, että joku kurja luopio on useimmille miehille jossain elämän vaiheessa paljastanut, että lätkää pystyy seuraamaan ilman siitintä. Vaan kun siittimellinenkin pystyy todistettavasti vallan hyvin ajatteluun ja havainnointiin, monille asia on varmaan paljastunut ihan omin ponnistuksin.

Jos tässä huolestuttavasti tasa-arvoistuneessa yhteiskunnassa löytää äijän, joka vielä vilpittömästi uskoo urheilun seuraamisen biologisiin edellytyksiin, siitä kannattaa ottaa kaikki irti! Taivastele pelaajien komeutta, arvostele ulkonäköä! Sen jälkeen kysele selitystä erinäisille kaukalon tapahtumille, kun on kerrankin asiantuntevia vastauksia tarjolla!

Omia _varovaisia_ arvioita voi esittää peluutuksesta, keskialueen hyökkäyksen/puolustuksen onnistumisesta, tulkinnanvaraisista jäähyistä, nopeista tilanteista, tiettyjen pelaajien kehittymisestä parin viime kauden aikana ja siitä, mikä nyt sitten oli pelin yleisilme, mutta - muista aina huomauttaa, ettet ole ihan varma asiasta ja kysyä miehen mielipidettä. Parhaassa tapauksessa saat jutunjuurta anekdootteihin ja jatkoajan juttuihisi, huonoimmassakin saattaa syntyä ihan oikeaa keskustelua.

Onnea viihdyttävien kokemusten metsästämiselle. Itselläni on täytettynä vitriinissä pari ukkoa, joiden mielestä lätkää ymmärtääkseen pitää olla paitsi mies, myös pelannut itse...ja semmoinen pönäkkä pikkutoppatakkisetä, joka aivan varmasti uskoi fanipaitaan pukeutuneen ei-niin-viimeisen-päälle-puunatun itseään noin 20 vuotta nuoremman vastustajajoukkueen naiskannattajan yrittävän flirttailla jääkiekkojutustelun varjolla (varo vaan setä, kun Mansessa taas pelataan, olet jälleen vaaravyöhykkeessä).

Tuttavapiirissä tai työpaikan insinööreihin näitä metkuja ei pahus vieköön voi enää käyttää, kun ne kokemuksesta viisastuneena pitävät suunsa kiinni, elleivät sitten yhtä kahjoina kuin allekirjoittanut ole valmiita jaarittelemaan aiheesta loputtomasti.

Ai mitä mieltä HIFK:n valmentajavaihdoksesta? Suhosen Ape on paljon paremman näköinen kuin Mälkiä - ihan totta!

Wanha haahka
 

Rebel

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK Helsinki
Yksi Lisäys

Tarkoitushan oli kirjoittaa mielenkiintoisesta asiasta, jonka huomasin Ruotsin SVT:ltä viime talvena, joka jäi mieleeni sen näin suomalaisesta näkökulmasta omituisuutena. Ohjelmassa joka oli niinkuin HN, mutta huomattavasti pidempi, näytettiin Kaikkien otteluiden maalit ja jokaisen ottelun kosteen jälkeen kaksi NAISTA keskusteli pelistä. Siinä tuli mieleeni, että milloin Suomessa?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös