Myytit, mysteerit, arvoitukset ja salaliitot – onko totuus tuolla ulkona?

  • 172 116
  • 750

Amerikanihme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vegas Golden Knights, TPS, Florida Gators
@godspeed: En väittänytkään yllä, että pahat henget aiheuttavat kaikki mielensairaudet. Kirkon perinteen mukaan jotkut näistä riivaamistapauksista olisivat pahan hengen aiheuttamia. Ne ihmiset ovat tiettävästi vastanneet näihin saarnaajien riivaajien poisajoihin, kuten jo Raamatusta saakka kerrotaan. Tuo yhteys fyysisen syyn ja pahojen henkien kanssa tuli mielestäni hyvin ilmi yhdessä guuglaamassani sivussa, jossa todettiin, että kaikissa sairauksissa (henkisissä ja fyysisiä) on aina hengellinen komponentti mukana. Tämä voidaan tulkita vaikka sitten, että Jumala olisi antanut sairauden tulla ja sitä vastaan taistellessaan ihminen hyötyisi hengellisesti ja pääsisi täten lähemmäksi Jumalaa. Jotkut Pyhistä rukoilemalla pyysivät Jumalalta jotain sairautta, jota vastaan he voisivat taistella, ja täten osoittaa nöyryytensä ja halunsa riippua pelkästään Jumalasta eikä maallisesta maailmasta.
 

godspeed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Heikki Silvennoinen, Ali Leiniö
@godspeed: En väittänytkään yllä, että pahat henget aiheuttavat kaikki mielensairaudet. Kirkon perinteen mukaan jotkut näistä riivaamistapauksista olisivat pahan hengen aiheuttamia. Ne ihmiset ovat tiettävästi vastanneet näihin saarnaajien riivaajien poisajoihin, kuten jo Raamatusta saakka kerrotaan. Tuo yhteys fyysisen syyn ja pahojen henkien kanssa tuli mielestäni hyvin ilmi yhdessä guuglaamassani sivussa, jossa todettiin, että kaikissa sairauksissa (henkisissä ja fyysisiä) on aina hengellinen komponentti mukana. Tämä voidaan tulkita vaikka sitten, että Jumala olisi antanut sairauden tulla ja sitä vastaan taistellessaan ihminen hyötyisi hengellisesti ja pääsisi täten lähemmäksi Jumalaa. Jotkut Pyhistä rukoilemalla pyysivät Jumalalta jotain sairautta, jota vastaan he voisivat taistella, ja täten osoittaa nöyryytensä ja halunsa riippua pelkästään Jumalasta eikä maallisesta maailmasta.

Ajattelet siis jotenkin, että kuolemaankin jopa piakkoin johtava sairaus olisi askel Jumalan ymmärtämiseen ja hyväksymiseen?
 

Amerikanihme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vegas Golden Knights, TPS, Florida Gators
Ajattelet siis jotenkin, että kuolemaankin jopa piakkoin johtava sairaus olisi askel Jumalan ymmärtämiseen ja hyväksymiseen?
En tiedä auttaako se ymmärtämisessä ja hyväksymisessä, mutta tiettävästi se auttaa ihmistä nöyrtymään ja hyväksymään sen tosiasian, että hän ei ole oman elämänsä herra, ja rukoilemaan Jumalaa useammin, ja sen sellaisissa asioissa, ja tällä tavalla tulemaan lähemmäksi Jumalaa. Mutta nyt alkaa keskustelu jo mennä "Uskotko Jumalaan" -ketjun puolelle, joten jatketaan vaikka siellä jos on jatkettavaa.
 

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
Asun omakotitalossa, ja talon ulkopuolella on 3 liikkeen tunnistinta, joita kaikki läväyttävät valot päälle, kun havaitsevat liikettä. Äsken kaikkiin kolmeen syttyivät valot päälle, yhden itse havaitsin ja menin katsomaan, mikä sai tuon aikaan. Mitään en pihalla nähnyt, mutta joku todella eriskummallisen kuuloinen "nakse" kuului jonkin aikaa. En nyt tiedä oliko tuo UFO, vai mikä, mutta jotain ihmettä tuolla tapahtui. Meillä on 3 kissaa, ja se on huomattu, että tunnistimet on suunnattu niin, että kissat eivät niitä laukaise. Mikä siellä oli? En Tiedä?

Pari vuotta aikaisemmin olin tupakalla terassilla, kun sisäpihalla syttyi yhden tunnistimen valo, mitään en koskaan nähnyt, ja mysteeriksi jäänyt mikä tunnistimen laukaisi.
En ota kantaa siihen mitä on avuruudesss tai kuinka paljon täällä lentelee tunnistamattomia lentäviä esineitä. Ei kiinnosta. Mutta pihavalojen mystiset sytyttäjät voivat olla lepakoita. Niitä on vaikea havaita, saattavat vilahtavaa nopeasti valokeilassa jos jaksaa tarpeeksi kauan katsella. Toisaalta lepakot horrostaa talvella eli ne ei ole suora vastaus @Krepo n pohdintaan. En ajatellut sitä kun aloin kirjoittaa.
 

Wiljami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, sympatiaa muuhun Savoon ja Kaakonkulmalle
En ota kantaa siihen mitä on avuruudesss tai kuinka paljon täällä lentelee tunnistamattomia lentäviä esineitä. Ei kiinnosta. Mutta pihavalojen mystiset sytyttäjät voivat olla lepakoita. Niitä on vaikea havaita, saattavat vilahtavaa nopeasti valokeilassa jos jaksaa tarpeeksi kauan katsella. Toisaalta lepakot horrostaa talvella eli ne ei ole suora vastaus @Krepo n pohdintaan. En ajatellut sitä kun aloin kirjoittaa.
Ne ovatkin ehkä jääplaneetan talvilepakoita.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Päivän Helsingin sanomat otsikoi tänään jutun: "Tältä näyttää Suomen korkeimmassa torninosturissa, joka ei nuku koskaan – Kalasataman yläilmoista näkee kirkkaalla ilmalla Tallinnaan". Itse jutussa asia todetaan näin: "Kesällä Toomemaa näki kiikareilla aina Tallinnaan saakka. Talvella se ei onnistu merisumun vuoksi.".

Tämä myytti että Helsingin korkeimmista rakennuksista hyvällä säällä näkisi Tallinnan on sitkeä ja pulpahtelee pintaan aika ajoin. Onko se sitten mahdollista? Jos seison Helsingissä meren rannalla ja katson kohti Tallinnaa niin voin todellisuudessa nähdä noin viiden kilometrin päähän (lähde: How far away is the horizon? Koska Talinnaan on suorinta tietä noin 80 kilometria tarkoittaa se että pystyäkseen nähdä Tallinnan täytyisi nousta yli 500 metrin korkeuteen. No, onhan Tallinnassa korkeita rakennuksia, nistä televisiotorni taitaa olla se pisin. Tämä torni antenneineen on reilun 300 metrin korkuinen, eli teoriassa sen antennin voisi nähdä, mutta ei taida oikeasti siihen pystyä edes hyvin tarkoilla kiikareilla...
 
Viimeksi muokattu:

Wiljami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, sympatiaa muuhun Savoon ja Kaakonkulmalle
@heavy tässä taitaisi olla paikka vihjata selvästä liskomiessalaliitosta flat earthereille!
 

Tumpe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lipö ty.
Tämä myytti että Helsingin korkeimmista rakennuksista hyvällä säällä näkisi Tallinnan on sitkeä ja pulpahtelee pintaan aika ajoin. Onko se sitten mahdollista? Jos seison Helsingissä meren rannalla ja katson kohti Tallinnaa niin voin todellisuudessa nähdä noin viiden kilometrin päähän (lähde: How far away is the horizon? Koska Talinnaan on suorinta tietä noin 80 kilometria tarkoittaa se että pystyäkseen nähdä Tallinnan täytyisi nousta yli 500 metrin korkeuteen.

Tuo fyysinen horisontti on vain osa totuudesta. Lämpötila ja valo vaikuttavat myös, Wikipediasta:

One typically sees further along the Earth's curved surface than a simple geometric calculation allows for because of refraction error. If the ground, or water, surface is colder than the air above it, a cold, dense layer of air forms close to the surface, causing light to be refracted downward as it travels, and therefore, to some extent, to go around the curvature of the Earth.

Oon itse nähnyt kuvan joka otettu Verkkokaupan näköalatasanteelta oikeissa olosuhteissa, ei, siinä ei näy Tallinnaa, mutta TV-tornin yläosa näkyy. Siinä onkin flat earth -tyypeillä ihmeteltävää, kun kaukana oleva kohde näkyy, mutta vain yläosa?
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tämä myytti että Helsingin korkeimmista rakennuksista hyvällä säällä näkisi Tallinnan on sitkeä ja pulpahtelee pintaan aika ajoin. Onko se sitten mahdollista? Jos seison Helsingissä meren rannalla ja katson kohti Tallinnaa niin voin todellisuudessa nähdä noin viiden kilometrin päähän

Itse olen lukenut, että nämä väitteet Tallinnan näkemisestä selittyvät sillä, että näkijä onkin nähnyt Tallinnan kangastuksen.

Merellähän kangastuksia näkee toisinaan. Itsellänikin on Kotkan edustalla otettu valokuva, jossa kaukaisempien saarien yläpuolelle heijastuu näiden peilikuva.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Vielä 60- ja 70-luvulla Suursaaren siluetti näkyi poikkeuksellisen kirkkaana kesäpäivänä ihan paljain silmin Kotkasta käsin, etäisyyttä sinne n. 35-40 kilometriä. Kyseessä lienee ollut yksi Suursaaren kalliohuipuista, saaren pohjoispäässä oleva 113-metrinen Pohjoiskorkia. Ei taida enää Suursaari näkyä ilman kiikareita ja kaukoputkia, koska ilmanlaatu on noista vuosista huonontunut.
 

Vintsukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Suomi, Panthers
Lainaus tuolta toisesta ketjusta:
Onkohan mahdollista, että tämä tapaus jää ikuiseksi mysteeriksi samalla tavalla kuin Djatlovin solan tapaus?
Mitä mystistä Djatlovin solan tapauksessa sitten on? Tietenkin on mahdotonta varmasti tietää, mitä tapahtui ja miksi uhrit toimivat kuten toimivat, mutta liittyykö tapaukseen mitään sellaista, mitä ei voitaisi helposti ja uskottavasti selittää?

Skeptoid-podcastin Brian Dunning tekee "mysteeristä" aika hyvän yhteenvedon (podcast ei ole enää ilmaiseksi kuunneltavissa mutta linkin takaa löytyy tekstiversio).
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Lainaus tuolta toisesta ketjusta:

Mitä mystistä Djatlovin solan tapauksessa sitten on? Tietenkin on mahdotonta varmasti tietää, mitä tapahtui ja miksi uhrit toimivat kuten toimivat, mutta liittyykö tapaukseen mitään sellaista, mitä ei voitaisi helposti ja uskottavasti selittää?

Skeptoid-podcastin Brian Dunning tekee "mysteeristä" aika hyvän yhteenvedon (podcast ei ole enää ilmaiseksi kuunneltavissa mutta linkin takaa löytyy tekstiversio).

Sinällään ei taida mitään kummallista ufo tai muuta tarinaa olla taustalla mutta ei tuohon mitään suoraa ratkaisuakaan ole oikein osattu antaa, mikä ainakaan kaikkea selittäisi. Jos siellä on lumivyöryä tai jonkun ihmisen loukkaantumista ollut niin ei oikein kaikkea kuitenkaan selitä jokaista käyttäytymistä.
 

El Gordo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Päivän Helsingin sanomat otsikoi tänään jutun: "Tältä näyttää Suomen korkeimmassa torninosturissa, joka ei nuku koskaan – Kalasataman yläilmoista näkee kirkkaalla ilmalla Tallinnaan". Itse jutussa asia todetaan näin: "Kesällä Toomemaa näki kiikareilla aina Tallinnaan saakka. Talvella se ei onnistu merisumun vuoksi.".

Tämä myytti että Helsingin korkeimmista rakennuksista hyvällä säällä näkisi Tallinnan on sitkeä ja pulpahtelee pintaan aika ajoin. Onko se sitten mahdollista? Jos seison Helsingissä meren rannalla ja katson kohti Tallinnaa niin voin todellisuudessa nähdä noin viiden kilometrin päähän (lähde: How far away is the horizon? Koska Talinnaan on suorinta tietä noin 80 kilometria tarkoittaa se että pystyäkseen nähdä Tallinnan täytyisi nousta yli 500 metrin korkeuteen. No, onhan Tallinnassa korkeita rakennuksia, nistä televisiotorni taitaa olla se pisin. Tämä torni antenneineen on reilun 300 metrin korkuinen, eli teoriassa sen antennin voisi nähdä, mutta ei taida oikeasti siihen pystyä edes hyvin tarkoilla kiikareilla...

Kyllä tuon tv-maston käsittääkseni on moni nähnyt kiikareilla Helsingin korkeista rakennuksista sopivalla ilmalla. Oikein hyvissä olosuhteissa saattaa näkyä muitakin korkeita rakennuksia.

Joskus on talvella tilanteita, että ilma on kirkas ja kylmin ilma on maanpinnan lähellä - silloin näkee kohteita vielä kauempaa kuin kesällä, koska valon taipuminen "nostaa" kaukaisia kohteita.

Tuollaisissa olosuhteissa olen Rovaniemen korkeilta paikoilta nähnyt Pyhätunturin tv-maston, etäisyyttä myös 80 km. Tervolan tuulivoimaloiden lapojen pyörintä reilun 60 km päässä nyt näkyy kiikareilla melkein jokaisena poutapäivänä.
 

Vintsukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Suomi, Panthers
Sinällään ei taida mitään kummallista ufo tai muuta tarinaa olla taustalla mutta ei tuohon mitään suoraa ratkaisuakaan ole oikein osattu antaa, mikä ainakaan kaikkea selittäisi. Jos siellä on lumivyöryä tai jonkun ihmisen loukkaantumista ollut niin ei oikein kaikkea kuitenkaan selitä jokaista käyttäytymistä.
Spekulaatiotahan tuo linkittämäni tarinakin toki on, mutta niinhän se aina on, kun joku kuolee ilman silminnäkijöitä. Sanotaan niin päin, että mitään sellaista tuohon tapaukseen ei liity, jota ei löytyisi helppoa selitystä.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Spekulaatiotahan tuo linkittämäni tarinakin toki on, mutta niinhän se aina on, kun joku kuolee ilman silminnäkijöitä. Sanotaan niin päin, että mitään sellaista tuohon tapaukseen ei liity, jota ei löytyisi helppoa selitystä.

Joo toisaalta onhan tuossa muutama seikka jotka mietityttää kuten tuo miksi teltasta sitten piti lähteä niin nopeasti ettei kerännyt edes oviaukosta ulos ja sitten tuo että miksei teltalle yritetty palata kun vasta tuntien jälkeen. Muutaman ihmisen vammat miten on tullut ja muuta, toisaalta sopivasti varmaan kun luononäänet ja esim. mahdollinen alkoholin/huumeiden/pullan syönti sekoittanut pakkaa.

Silti lopulta mielestäni ihan oikea mysteeri juuri sen takia kun periaatessa kaikki on jotenkin selitettävissä mutta ei silti täysin. Tietenkään kaikkiin faktoihin ei ole tullut tutkittua ja tietenkin osa jutuista salattukin.
 

stiflat

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, HIFK
Toihan oli juurikin hyvä mysteeri ja aikaani kulutin moisesta lukiessani. Ainoa että, kun kyseessä on Neuvostoliitto, vieläpä sen aikainen sellainen, niin mitä vaan valtion suunnalta on voinut tapahtua ja kaikki voitu vaan lakaista johonkin maton alle, jos sattui vahinko käymään. Siksi tämä puoli vie vähän mielenkiintoja.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Toihan oli juurikin hyvä mysteeri ja aikaani kulutin moisesta lukiessani. Ainoa että, kun kyseessä on Neuvostoliitto, vieläpä sen aikainen sellainen, niin mitä vaan valtion suunnalta on voinut tapahtua ja kaikki voitu vaan lakaista johonkin maton alle, jos sattui vahinko käymään. Siksi tämä puoli vie vähän mielenkiintoja.

Joo ja joidenkin asiakirjojen puuttuminen jne.. tekee sen taas että tätä puoltakaan ei voi varmuudella poissulkea. Tutkimukset myös taidettiin jossain kohti myös jäähdyttää. Ehkä siellä ei oikein täyttä varmuutta ollut että oltiinko itse osallisena vai ei. Olisi ihan mielenkiintoista jos jollain on tästä jutusta enemmän tietoa niin tulisi vielä jokupäivä ulos ennen kuolemaansa. Jotkut todisteet viittaa ainakin että leirissä on voinut olla ulkopuolisia ihmisiä kun löydettiin muutama esine joka ei kuulunut retkilaisten varusteisiin.

Ilmeisesti kaikki vammatkaan ei viittaisi niihin hetkiin kun kuolivat. Toki kun ruumiit pitkään ollut ulkona ja sen ajan lääketiede niin kaikkea ei varmasti ole osattu ottaa huomioon tai edes välttämättä annettu ottaa huomioon. En tiedä olisiko tämän retkikunnan tavaroita ja ruumiiden vaatteita ym.. vielä jossain saatavissa että voisiko jotain vielä myös nykytekniikalla yrittää selvittää. Tietenkin nykytekniikalla pystyisi myös paremmin mallentamaan kuolinpaikan ja saamaan paremmin mielikuvan mahdollisista tapahtumista ja eri etäisyyksistä ym.. Jollain tavalla juurikin tuo mahdollinen neuvostoliiton juttu lisää sitä mysteeriä, olisi todella laimeeta jos vain joku luononvoima olisi tuon aiheuttanut ja "omaa hölmöyttä" koko retkikunta saanut itsensä hengiltä. Jotenkin vaan tuntuu että jos luonto on uhmannut niin pari olisi selvinnyt tuosta eteenpäin mutta nyt tuntuu että kaikki kokeneet retkeilijät mennyt vipuun.
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
Nyt teki mielikuvitus melkoiset tepposet!

Koko päivä on tullut häärättyä enemmän ja vähemmän talkoohommissa. Reilu tunti sitten ajelin kohti Turkua ja pysähdyin eräälle kierrätyspisteelle vielä tipauttamaan hieman muovi- ja pahvijätettä. Autokin piti tankata, joten päätin kääntyä seuraavasta risteyksestä oikealle eräälle kylmäasemalle. Risteys on neljän tien risteys, josta on todella hyvä näkyvyys sekä katuvalaistus joka suuntaan. Ensimmäistäkään autoa tai muuta liikennevälinettä tai edes jalankulkijaa ei näkynyt. Tankkauspaikka on muutama sata metriä risteyksestä kulkusuuntaani nähden tien vasemmalla puolella. Lähdin liikkeelle ja kiihdyttelin kohti bensa-asemaa. Samalla mä huomasin taustapeilissäni auton valot. Katsoin toisenkin kerran ja kyllä... siellä oli (pieni? punainen?) henkilöauto mun takanani. Ajattelin vain, että mistä hemmetistä se tohon tupsahti, kun kymmenen sekuntia aiemmin missään ei näkynyt mitään.

Noh, vilkku vasemmalle ja tankille. Ajattelin, että siitä se takanatulija sitten menee mun ohitseni oikealta tai kääntyy perään. Kesken käännöksen mä rupesin kuitenkin ihmettelemään, että mihinkäs se katosi. Mun oli pakko oikein pysähtyä ennen mittareita ja tutkailla ympäristöäni. Ei siellä mitään ollut. Bensa-asemaltakin on hemmetin hyvä näkyvyys kumpaankin suuntaan. Itse asiassa jopa risteys, josta käännyin, näkyy tarkkailupaikalleni. Tyhjää täynnä ja hetki sitten olin aivan takuuvarmasti nähnyt henkilöauton ajovalot taustapeilissäni! Tankatessani oikein mietin asiaa ja olen edelleen satavarma, että kyseessä ei ollut mikään katuvalojen/kuun heijastus, moottori-/polkupyöräilijä tai mikään muukaan. Siellä oli henkilöauto mun takanani, joka hetken kuluttua katosi pimeyteen. Minkäänlaista pysähtymispaikkaa tai sopivaa rakennusten väliäkään tuolla muutaman sadan metrin matkalla ei ole. Takanani tulleen auton olisi kuulunut olla edelleen kääntyessäni takanani tai nököttää tien varressa tai sitten tehdä U-käännös takaisinpäin.

Olikohan tämä aivojeni tapa kertoa, että nyt on huhkittu riittävästi tälle päivälle?
 

Oskar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Turkulaiset joukkueet, Rantasmikko, Gordon Bombay.
Nyt teki mielikuvitus melkoiset tepposet!

Koko päivä on tullut häärättyä enemmän ja vähemmän talkoohommissa. Reilu tunti sitten ajelin kohti Turkua ja pysähdyin eräälle kierrätyspisteelle vielä tipauttamaan hieman muovi- ja pahvijätettä. Autokin piti tankata, joten päätin kääntyä seuraavasta risteyksestä oikealle eräälle kylmäasemalle. Risteys on neljän tien risteys, josta on todella hyvä näkyvyys sekä katuvalaistus joka suuntaan. Ensimmäistäkään autoa tai muuta liikennevälinettä tai edes jalankulkijaa ei näkynyt. Tankkauspaikka on muutama sata metriä risteyksestä kulkusuuntaani nähden tien vasemmalla puolella. Lähdin liikkeelle ja kiihdyttelin kohti bensa-asemaa. Samalla mä huomasin taustapeilissäni auton valot. Katsoin toisenkin kerran ja kyllä... siellä oli (pieni? punainen?) henkilöauto mun takanani. Ajattelin vain, että mistä hemmetistä se tohon tupsahti, kun kymmenen sekuntia aiemmin missään ei näkynyt mitään.

Noh, vilkku vasemmalle ja tankille. Ajattelin, että siitä se takanatulija sitten menee mun ohitseni oikealta tai kääntyy perään. Kesken käännöksen mä rupesin kuitenkin ihmettelemään, että mihinkäs se katosi. Mun oli pakko oikein pysähtyä ennen mittareita ja tutkailla ympäristöäni. Ei siellä mitään ollut. Bensa-asemaltakin on hemmetin hyvä näkyvyys kumpaankin suuntaan. Itse asiassa jopa risteys, josta käännyin, näkyy tarkkailupaikalleni. Tyhjää täynnä ja hetki sitten olin aivan takuuvarmasti nähnyt henkilöauton ajovalot taustapeilissäni! Tankatessani oikein mietin asiaa ja olen edelleen satavarma, että kyseessä ei ollut mikään katuvalojen/kuun heijastus, moottori-/polkupyöräilijä tai mikään muukaan. Siellä oli henkilöauto mun takanani, joka hetken kuluttua katosi pimeyteen. Minkäänlaista pysähtymispaikkaa tai sopivaa rakennusten väliäkään tuolla muutaman sadan metrin matkalla ei ole. Takanani tulleen auton olisi kuulunut olla edelleen kääntyessäni takanani tai nököttää tien varressa tai sitten tehdä U-käännös takaisinpäin.

Olikohan tämä aivojeni tapa kertoa, että nyt on huhkittu riittävästi tälle päivälle?

Kaverille tai oikeastaan kavereille on myös käynyt tälläinen mysteeriauto tapaus. Oli lisäksi pimeää eli auton havaitsee helposti ja tie oli ns. mökkitie, mutta siis kaksi autoa mahtuu rinnakkain kulkemaan. Pimeässä kaverit näkivät kun auton valot näkyvät takana kaukaa ja hetken päästä auto menee ohi. Mökin omistaja/kuski ei tunnistanut kenenkään naapurin autoksi ja ihmetteli, että mihin oikeen kuvitteli olevansa matkalla kun tie päättyy 200metrin päästä ja tontteja ei ole enää kuin hänen ja naapurin. Arvatkaa näkyikö tätä auto enää ollenkaan tämän 200metrin aikana? Auto ei ollut kaverin mökin pihassa eikä 15metrin päässä olevalla naapurin pihassa eikä tiellä ole mahdollista mennä kuin näihin mökkeihin. Auto ei myöskään tullut samaa tietä vastaan jos vaikka olisikin tehnyt uukkarin. Jäi siis vaihtoehdot, että auto on ajanut järveen, ajanut ojaan tai sitten on keksinyt aivan uuden reitin kulkea yli 80vuotta vanhoille tonteille. Kaverit pohti asiaa niin paljon, että alkoivat oikeasti etsiä autoa järvestä ja teiltä. Naapurikin tietysti ilmoitti ettei kukaan ole käynyt mökille kolmeen viikkoon. Järkevää selvyyttä tähän ei siis koskaan saatu.

Itselläni on kyllä ihminen hävinnyt kuin pieru saharaan. Pari kesää sitten edessäni oleva mummu oli sekunissa hävinnyt edestäni. Mahdollista toki, että oli jokin maailman nopein menemään jostain ulko-ovesta sisään tai kääntymään kulman taakse, mutta sillä vauhdilla mitä kulki minusta 50metrin päässä, niin ei kyllä pitäisi olla mitenkään mahdollista. Vähintään olisi pitänyt nähdä kun kaivaa jollain ovella avaimia tai huomannut hänet jossain kulman takana. Mummu ei ollut missään näköpiirissäni mistään ilmansuunnassa. Mihin lie meni.
 

Pottakameli

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Muistan lukiossa ollessani seisoskelleeni bussipysäkillä kauppakassi kädessä. Kassissa oli sixari ja ruokaa. Asettelin tavaroita paremmin kassissa ja nostin kaljapakkauksen esiin, kun yhtäkkiä takaani kuului miehen ääni, joka sanoi: "meinaatko juoda nuo kaikki ihan itse?" Käännyin katsomaan ja takanani nurmikolla seisoi pitkätukkainen mies. Sanoin että en ole kovin kova juomaan, että menee saunajuomina viikonlopun aikana. Hän sitten sanoi tyyliin: "hyvä homma, mä vaan huolestuin vähän." Naurahdin hieman ja katsoin jalkoihini, kunnes nostin katseeni jälleen puhuakseni hänelle, mutta tätä tyyppiä ei ollut enää missään...siis ei oikeasti missään. Tuossa ajassa ei ollut mahdollista päästä piiloon minnekään.

Tuo on oikeastaan ainut ihmisen mystinen katoaminen. Esineitä on kyllä hävinnyt todella oudosti ja löytynyt vähintään yhtä oudosti.
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Djatlovin solan mysteeristä on keskusteltu tässäkin ketjussa. Nyt uuden tieteellisen artikkelin mukaan on pidettävä vähintäänkin todennäköisenä, että kyseessä oli lumivyöry:

 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP

Liitteet

  • FR7xdVeWYAAhh9L.jpg
    FR7xdVeWYAAhh9L.jpg
    21,8 KB · kertaa luettu: 40
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös