Monikulttuurisuus – rikkaus vai vitsaus?

  • 3 116 259
  • 24 186

Beltran

Jäsen
Suosikkijoukkue
aleksander stubb
En olisi uskonut, että noinkin tyhmiä ihmisiä vielä Suomesta löytyy kuin sinä ja työtoverisi. Toisaalta äänestäähän aika moni persujakin.
Jos sun mielestäsi Persujen äänestäminen on osoitus äänestäjän typeryydestä niin kerro samalla minkä puolueen äänestäminen on osoitus älykkyydestä?

Olen itse tehnyt päätöksen että Persut eivät enää ääntäni saa - ja siihen minulla on syyni - mutta juuri tuollaiset vastapuolen leirin laukomat ylimieliset halveksunnat älynlahjoista tuo mieleeni ajatuksen että jospa sittenkin äänestäisin Persua ihan vain kurillani. Toinen syy äänestää Persua olisi siinä että koen sen suurimmaksi vastavoimaksi Vihreiden harjoittamalle politiikalle. En pidä Vihreitä typerinä mutta heidän politiikkaansa en kannata, päinvastoin. Negaation äänestäminen ei kuitenkaan sekään tunnu hyvältä ajatukselta joten se ei riitä.
 

Kyynikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK / HJK + Porin Ässien sympatiakannattaja
Täytyy sanoa, että on siinä jannua/jannutarta nimellä paiskattu. Ainakin meidän työpaikallamme repeäisi kyllä riemu, jos jätkät bongaisivat työvuorolistasta Somali-nimisen kaverin. Tämä ei toki anna oikeutusta sille, että työnantajat pistävät jo nimen perusteella ko. henkilön hakemukset Ö-mappiin.

Joo ei todellakaan anna oikeutusta. Koska joudumme, halusimme tai emme, elämään täällä Suomessa eri kulttuurista tulevien kanssa niin kyllä minua toisaalta vituttaa tuollainen että ensin haukutaan että "ei nuo ulkkikset tee duunia täällä" mutta sitten ei kyllä anneta mahdollisuuttakaan tehdä duunia ja maksaa verojaan.
 

penaz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toverit, Inter, Pohjoiskaarre
Jos sun mielestäsi Persujen äänestäminen on osoitus äänestäjän typeryydestä niin kerro samalla minkä puolueen äänestäminen on osoitus älykkyydestä?
Minkä tahansa puolueen äänestäminen, mitä ei äänestetä rasistisin motiivein. Siksi olen kansanvallan nimissä valmis äänestämään mitä tahansa muuta puoluetta kuin persuja,
 

Andrew

Jäsen
Andrew, mihin unohdit sotakorvaukset joita maksettiin? Vitun ryssät, ei olisi pitänyt maksaa lanttiakaan, päinvastoin!

Olet oikeassa tuossa, mutta pointtini oli lähinnä, että myös monet täällä asuvat ulkomaalaiset kokevat Suomen pakolais/siirtolaispolitiikan täysin järjen vastaisena, eikä vain kantaväestö. Historiaa sivusin sen verran, että se auttaa meitä ymmärtämään nykyistä tilannetta.
 

Beltran

Jäsen
Suosikkijoukkue
aleksander stubb
Minkä tahansa puolueen äänestäminen, mitä ei äänestetä rasistisin motiivein. Siksi olen kansanvallan nimissä valmis äänestämään mitä tahansa muuta puoluetta kuin persuja,
Kovastipas paat yhtäläisyysmerkkejä rasistisin perustein äänestämisen ja Persujen äänestämisen kanssa, joka ei kaltaiseltasi tyypiltä ole mikään yllätys. Mitä nyt ennen viime ek-vaaleja lueskelin hyvinkin tarkkaan Hanna Mäntylän kirjoituksia, en löytänyt niistä mitään rasistista. Mäntylän äänestämisen esti väärä vaalipiiri vaan niin vain Mäntylä meni heittämällä läpi, sun mielestäsi kaikki Mäntylän äänestäjät ovat typeriä rasisteja, kuinkas muutenkaan.
Mua ei Persuissa kiusaa tippaakaan puolueen "rasistisuus" syy siihen etten heitä enää äänestä on ihan kokonaan muu.
 

Kyynikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK / HJK + Porin Ässien sympatiakannattaja
Minkä tahansa puolueen äänestäminen, mitä ei äänestetä rasistisin motiivein. Siksi olen kansanvallan nimissä valmis äänestämään mitä tahansa muuta puoluetta kuin persuja,

Mun mielestä Vihreät ja Vasemmistoliitto ovat Suomen rasistisimmat puolueet. Ne kun eivät hyväksy muita mielipiteitä kuin omiaan!
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Minkä tahansa puolueen äänestäminen, mitä ei äänestetä rasistisin motiivein. Siksi olen kansanvallan nimissä valmis äänestämään mitä tahansa muuta puoluetta kuin persuja,

Uskallan väittää että Persujen äänisaaliissa 2011 oli suht paljon äänestäjiä joita vitutti nykymeno huolella nimenomaan maahanmuuttoasioiden osalta, asioita joista ei saa julkisuudessa puhua ilman että natsi-kortti heiluu välittömästi. Sellaisia jotka ei varsinaisesti edes välitä Persujen agendasta muuten.

Ensi vuonna tämä jengi saattaa vaihtaa taas leiriä koska pointti on mennyt läpi moneltakin osin ja asiat on muuttuneet.
 

KiVi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nanna Karalahti
Ensi vuonna tämä jengi saattaa vaihtaa taas leiriä koska pointti on mennyt läpi moneltakin osin ja asiat on muuttuneet.
Miten maahanmuuttoasiat ovat muuttuneet vuodesta 2011? En kysy vittuillakseni, vaan koska en tiedä. Onko pakolaisia otettu vähemmän tai perheenyhdistämiskäytäntöjä tiukennettu tai jotain?
 

Ostoskassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet, Boston Bruins, suomalaiset
penaz on kyllä huikea hahmo. Kaikki persut ovat juntteja ja tyhmiä, kaikki vassarit kommunisteja, kaikki vihreät hihhuleita, kaikki keskustalaiset maalaisia jne.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Miten maahanmuuttoasiat ovat muuttuneet vuodesta 2011? En kysy vittuillakseni, vaan koska en tiedä. Onko pakolaisia otettu vähemmän tai perheenyhdistämiskäytäntöjä tiukennettu tai jotain?

Ihan hyvä kysymys nyt kun tätä tarkemmin mietin. Mikä on muuttunut?

Lakimuutos perheenyhdistämisistä tuli voimaan muistaakseni 2012 alussa (voin olla väärässä) toki päätös tästä tuli jo ennen 2011 vaaleja muistaakseni, tämä on suht dramaattisesti vähentänyt kaikenmaailman höpöhöpö-hakemuksia ja niiden hyväksymisiä.

Maahanmuuttoasioista puhuminen on muuttunut hyväksytymmäksi, nyt niistä voi jopa puhua muutkin kuin Persut ja ilman että ihan heti leimataan rasistiksi. Toki löytyy vieläkin näitä tiettyjä vastavoimia joiden elämäntehtävä on vilkuttaa natsi-korttia heti kun puhutaan asiasta mutta yleisesti maahanmuutosta uskalletaan puhua.

Tämä on vain oma näkemykseni ja saatan olla väärässä, mene ja tiedä.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Jos rehellisiä ollaan (moni ei mielestäni näissä asioissa ole), niin eihän se mikään ihme ole, että Ruotsissa äänestetään ruotsidemokraatteja ja eri puolilla Eurooppaa äärinationalismi ja maahanmuuttovastaisuus nostaa päätään.

Tuo länsinaapurimme tilanne on huvittavan ja surullisen väliltä, yhtäältä huudetaan ruotsidemokraatteja ja heidän äänestäjiään (joka seitsemäs ruotsalainen) natseiksi, kun samalla maahan on syntynyt kymmeniä alueita, joissa poliisi ei käytännössä enää ole ylin järjestystä valvova instanssi ja joilla viranomaiset ylipäänsä eivät voi turvallisesti liikkua.

Action - reaction, mielestäni tässä on aika looginen selitys takana tällä mamu-kriittisyyden nousulla. Itse uskon mamu-kriittisyyden nousevan entisestään seuraavien vuosien aikana...
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Muistan aikanani "Modernin diplomatian kehitys"-opintokurssilla dosentti Erkki Teräväisen heittäneen mielenkiintoisen ajatuksen siitä, että jos mietitään Euroopan rajoja monikulttuurisuuden kannalta, niin 1800-1900-lukujen vaihde - kaikesta nationalismista huolimatta - on ollut mantereen kulta-aikaa. Silloin ei ollut kiintiöitä ja erilaisia haettavia etuuksia, vaan ihmiset muuttivat vapaasti työn perässä sinne, missä työtä oli tarjolla.
 

penaz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toverit, Inter, Pohjoiskaarre
Mun mielestä Vihreät ja Vasemmistoliitto ovat Suomen rasistisimmat puolueet. Ne kun eivät hyväksy muita mielipiteitä kuin omiaan!
Sinulla on käsitteet sekaisin. Rasismi on rotuun perustavaa syrjintää. Tästähän ei ole kysymys, jos Vihreät ja Vasemmistoliitto eivät hyväksy Soinin mielipiteitä.

Tämän vuoksi en ole ikinä myöskään ymmärtänyt käsitteitä ikärasismi tai sukupuolirasismi, joita ymmärtämättömät toimittajat käyttävät.
 

penaz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toverit, Inter, Pohjoiskaarre
penaz on kyllä huikea hahmo. Kaikki persut ovat juntteja ja tyhmiä, kaikki vassarit kommunisteja, kaikki vihreät hihhuleita, kaikki keskustalaiset maalaisia jne.
Minusta Jussi Niinistö ei ole tyhmä eikä juntti. Onhan hän sivistyneistöperheessä kasvanut tohtori. Eli kaikki eivät ole ole.Vasemmistoliittoa en muistaakseni ole pahemmin kommentoinut muuten kuin minusta Li Andersson on fiksu ja nätti. Puolueen kannalta on hyvä, kun vanhojen ateistien hautausmaalle siirtyvien tilalle tulee fiksumpia nuoria voimia. Vihreistä en ole mitään sanonut, mutta jos nyt pitää niin kyllä heistä ainakin osa tuntuu elävän vähän eri maailmassa kuin minä.

Eivätkö keskustalaiset sitten ole maalaisia ja jos ovatkin niin onko se joku synti? Olen joka kesä viikon kepulaisten ydinalueella Kuhmossa (kepulaisen ex -ministeri Paula Lehtomäen kotikunnassa) kamarimusiikkipäivillä. Loistavaa musikkia aamusta. Vietän joka vuosi myös paljon aikaani Barcelonassa ja Berliinissä, jonne olen taas muutaman päivän päästä lähdössä. Minulle Kuhmo kamarimusiikin aikaan on yhtä kiinnostava paikka kuin nuo eurooppalaiset suurkaupungit. Maisemat ja tunnelma vaan ovat upeammat.
 
Viimeksi muokattu:

Beltran

Jäsen
Suosikkijoukkue
aleksander stubb
Tästähän ei ole kysymys, jos Vihreät ja Vasemmistoliitto eivät hyväksy Soinin mielipiteitä.
Mitä eivätkö Vihreät ja Vasemmistoliitto hyväksy Timo Soinin mielipiteitä? Hyväksyvätkö he vain "oikeat" mielipiteet?
 
Sinulla on käsitteet sekaisin. Rasismi on rotuun perustavaa syrjintää.

Tiesitkö, että Suomen ruotsalainen kansapuolue jakaa Freudenthal-mitaleja henkilöille, jotka ovat ansioituneet ruotsin kielen aseman edistämisessä? Axel Olof Freudenthal oli roturealisti, jonka mielestä ruotsinkieliset ovat ylempää rotua suomenkielisiin verrattuna. Ilmeisesti tämä ei kuitenkaan mielestäsi ole rasismia, kun vain persut lasket rasisteiksi.
 

penaz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toverit, Inter, Pohjoiskaarre
Mitä eivätkö Vihreät ja Vasemmistoliitto hyväksy Timo Soinin mielipiteitä? Hyväksyvätkö he vain "oikeat" mielipiteet?
Varmaankin he hyväksyvät vain omasta mielestään oikeat mielipiteet. Mutta tätä he eivät tee Soinin rodun takia, joten silloin kysymys ei ole rasismista.
 

Ostoskassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet, Boston Bruins, suomalaiset
Minusta Jussi Niinistö ei ole tyhmä eikä juntti...

Leimasit tässä alempana lainatussa viestissä kaikki Persut, tai vähintäänkin heitä äänestäneet rasisteiksi.


Minkä tahansa puolueen äänestäminen, mitä ei äänestetä rasistisin motiivein. Siksi olen kansanvallan nimissä valmis äänestämään mitä tahansa muuta puoluetta kuin persuja,

Säästin nyt sinulta vain vaivan keksiä näitä stereotypioita muista Suomen puoleista. Ole hyvä.
 

Beltran

Jäsen
Suosikkijoukkue
aleksander stubb
Varmaankin he hyväksyvät vain omasta mielestään oikeat mielipiteet. Mutta tätä he eivät tee Soinin rodun takia, joten silloin kysymys ei ole rasismista.
Rasismi-huomautus on mulle turha koska en ole noita rasisteiksi väittänytkään. Karseata sakkia silti, toivoa sopii etteivät pääse vallankahvaan mielipide-poliiseiksi jollaisia varmastikin mielellään olisivat. En tajua mitä vikaa on mielipiteissä.
 

penaz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toverit, Inter, Pohjoiskaarre
En ole koskaan sanonut, että kaikki rasistit olisivat tyhmiä. Olen aikoinaan asunut eteläisessä Afrikassa (Mosambik, Etelä-Afrikka),apartheidin aikaan, jolloin tapasin paljon tyhmiä rasisteja, mutta kyllä muutamia ihan fiksujakin.
 

penaz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toverit, Inter, Pohjoiskaarre
Axel Olof Freudenthal oli roturealisti, jonka mielestä ruotsinkieliset ovat ylempää rotua suomenkielisiin verrattuna. Ilmeisesti tämä ei kuitenkaan mielestäsi ole rasismia, kun vain persut lasket rasisteiksi.
Kyllähän nuo Freudenthalin ajatukset kuulostavat ihan järkeviltä, kun ajattelee, että omakin sukuni on tullut Ruotsista.

Tuo oli vitsi. Silkkaa rasismiahan nuo äijän puheet ovat olleet ja osoittaa helsinkiläisten suomenruotsalaisten piirien arvostelukyvyttömyyttä tuollaisen palkinnon jakamisen jatkaminen. Toisaalta he ovat niin traditioonsa sitoutuneita, että samaa palkintoa varmaan jaetaan vielä sadankin vuoden päästä maailman muutoksista riippumatta.
 

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Tuo länsinaapurimme tilanne on huvittavan ja surullisen väliltä, yhtäältä huudetaan ruotsidemokraatteja ja heidän äänestäjiään (joka seitsemäs ruotsalainen) natseiksi, kun samalla maahan on syntynyt kymmeniä alueita, joissa poliisi ei käytännössä enää ole ylin järjestystä valvova instanssi ja joilla viranomaiset ylipäänsä eivät voi turvallisesti liikkua.

Se on poliittista peliä sen surullisimmassa muodossaan. Monesti sanotaan, että jos vihreät olisivat oikeasti vihreitä, niin heillä ei yhdelläkään olisi autoa, he eivät käyttäisi lentokonetta ja he kaikki asuisivat maalla kommuunissa syöden itse kasvattamiaan ituja. Mutta kun on kivempi omistaa auto ja syödä ituja, jotka lennätetään lentokoneella etelästä, eli siis puheet ovat vain politiikkaa joilla äänestäjiä houkuteellaan jotta itse saisi lisää valtaa ja sitä myöten rahaa. Teot eivät kohtaa puheita. Siitä on kyse tuolla Ruotsissa, eikös se ollut nyt kesällä kun silloinen pääministeri ennen vaaleja vaati ruotsalaisia avaamaan sydämensä ja lompakkonsa maahanmuuttajille ja pyysi heitä ottamaan maahanmuuttajat avosylin naapureikseen. Mitäpä luulette, kuinka monta maahanmuuttajaa tämä nykyinen ex-pääministeri näkee oman asuinalueensa naapurustossa? Siivoojat tietysti, mutta eipä hänellä itsellään niitä naapureina ole. Ja sama se on täällä Suomessa, maahanmuuton ihanuudesta on helppo puhua silloin, kun itse asuu "paremman väen" asuinalueilla joissa ne maahanmuuttajat ovat kodinhoitajina, eivät naapureina. Kysymys onkin, että miksi nämä maahanmuuton ihannoijat eivät itse asu niissä lähiöissä, joissa maahanmuuttajia on eniten? Eikö se monikulttuurisuus olekaan niin houkuttelevaa, vai mistä johtuu?
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Tämän vuoden valtiopäivävaaleissa ruotsidemokraatteja äänesti noin joka yhdeksäs äänioiketettu.

Joo, oli mun moka. Pointti tuskin kuitenkaan jäi epäselväksi, on nähtävissä selvät syyt sille, miksi oikeistopopulismi vetoaa isoon kansanosaan ja tämä pitäisi kunnolla myöntää, eikä demonisoida tavallisia ihmisiä.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Olisi hauska saada vaikkapa listaus näistä Ruotsin kymmenistä alueista, joissa on jokin muu ylin järjestystä valvova instanssi kuin poliisi. Ihan vaan, että tietää välttää, kun sattuu Ruotsissa kulkemaan. :)...

Alueita taitaa olla viitisenkymmentä, eli mikään vitsi ei ole kyseessä. Ja lähiöistä siis tuossa puhuin, mikäli kirjoitin alun perin epäselvästi "alueista" ja tämä ei auennut.

Tästä uutisoitiin viime viikolla myös YLEn toimesta, en nyt ehdi kaivaa juttua esiin, teen sen myöhemmin, mikäli joku ei ehdi ensin.

edit. olen samaa mieltä kanssasi siitä, miksi RD:n ympärillä natsikohua on alun perin ollut, kiistatta mukana on ollut uusnatseja. Tämä on kuitenkin eri asia, kuin se, että miksi joka yhdeksäs ruotsalainen äänestää puoluetta. Ellei sitten halua lähteä sille linjalle, että tuomitsee ison osan väestöstä kyselemättä natsismin kannattajiksi.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös